Corrado G60 - Pommin korjaamista
Valvoja: ffp jäsenet
Corrado G60 - Pommin korjaamista
Ostin tossa keväällä Corrado G60 '90 joka oli turbotettu... virhe. Ensin katkesi downpipe, sitten halkesi pakosarja. Kaikki oli tehty päin persettä. Turbona oli joku vanha saabin garretti josta oli pakopesä halki. Autoon oli moottori vaihdettu jo kerran hukkaportin jumittumisen tjsp. myötä. Turbon oma hukkaportti oli hitsattu ja ja kaveriksi pistetty joku omatekoinen portti. Dumppikin oli laitettu, heti alkup. ahtimen "hukkaportin" perään läppärunkoon. Joku virilastukin oli.
Pakopuolen ongelmat poislukien en nähny oikein mitään iloa garretissa, se oli säädetty antamaan samat paineet mitä g-lader, erotuksena se, että se heräsi 3000rpm.
En lannistunut vaan kävin dopilta ostamassa G-Laderin yms pientä hilpettä ja uuden välijäähdyttimenkin hevosvoima.comista kun vanha oli totaalisen paskana. Pistin hilut kiinni ja ilo oli ylimmillään kun auto kävi ja kukkui.
Kunnes moottori laukesi. Aloin havaitsemaan öljyn kulutuksen lisääntymistä ja pikaisissa mittauksissa selvisi, että puristukset oli ainakin yhdestä pytystä kateissa melkein kokonaan. Tämän seurauksena pistin broidin ajamaan autoa kohti tallia. Auto kesti 30km ja työnsi tämän jälkeen moottoritien levyisen valkoisen sauhun. Öljyä oli mennyt yli litra 30km matkalla. Auto hinattiin tallille ja jäi odottamaan koska sitä kerkeisin purkamaan.
Nyt tässä juhannuksen alla kun ei mitään muutakaan järkevää tekemistä kaljan juonnin lisäksi keksinyt niin aloin purkamaan tota autoa. Nostin moottorin pois ja alan sitä tässä lähiaikoina purkamaan.
Tavoitteena:
-Tarkistaa öljyn hävikin alkuperä. Itse veikkaan, että männänrengas katki.
-Vaihtaa runkolaakerit ja stefat
-Vaihtaa öljy ja vesipumppu (lienee tarpeellista)
-Vaihtaa kaikki muut tiivisteet mitä löytyy
-Vaihtaa kytkin
-Tasapainottaa alakerta uudelleen, mahdollisesti keventää vauhtipyörää.
-Teettää kansiremontti, ehkä jotain kanavien sorvailua.
Lohko lähtee varmaan hoonaukseen/porauksen tammerdieseliin, samoiten kuin kansi ja muutkin hilut. Mikäli lohko tarvitsee porausta niin pitää miettiä asiaa uudelleen, budjetti kuitenkin on rajallinen. Kone on ilmeisesti 1H eli porauttaminen PG männille varmaan onnistuu?
Kannelle ollaan vähä suuniteltu avartamista, tosin ei mitään max. virtauksien tavoittelua vaan mielessä olis tietty paremmat täytöt sun muut. Se jää nähtäväksi onnistuuko. Volvon imusarjaakin olen koittanut ostatella mutta myyjät aina häviää johonkin.
Kuviakin otettu:
http://s67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/
Vinkkejä kaivataan mitä kaikkee tässä konkurssissa kannattaa vaihtaa samalla. Saako männänrenkaita, tiivisteitä sun muita muualta kuin marmoritiskiltä?
Pakopuolen ongelmat poislukien en nähny oikein mitään iloa garretissa, se oli säädetty antamaan samat paineet mitä g-lader, erotuksena se, että se heräsi 3000rpm.
En lannistunut vaan kävin dopilta ostamassa G-Laderin yms pientä hilpettä ja uuden välijäähdyttimenkin hevosvoima.comista kun vanha oli totaalisen paskana. Pistin hilut kiinni ja ilo oli ylimmillään kun auto kävi ja kukkui.
Kunnes moottori laukesi. Aloin havaitsemaan öljyn kulutuksen lisääntymistä ja pikaisissa mittauksissa selvisi, että puristukset oli ainakin yhdestä pytystä kateissa melkein kokonaan. Tämän seurauksena pistin broidin ajamaan autoa kohti tallia. Auto kesti 30km ja työnsi tämän jälkeen moottoritien levyisen valkoisen sauhun. Öljyä oli mennyt yli litra 30km matkalla. Auto hinattiin tallille ja jäi odottamaan koska sitä kerkeisin purkamaan.
Nyt tässä juhannuksen alla kun ei mitään muutakaan järkevää tekemistä kaljan juonnin lisäksi keksinyt niin aloin purkamaan tota autoa. Nostin moottorin pois ja alan sitä tässä lähiaikoina purkamaan.
Tavoitteena:
-Tarkistaa öljyn hävikin alkuperä. Itse veikkaan, että männänrengas katki.
-Vaihtaa runkolaakerit ja stefat
-Vaihtaa öljy ja vesipumppu (lienee tarpeellista)
-Vaihtaa kaikki muut tiivisteet mitä löytyy
-Vaihtaa kytkin
-Tasapainottaa alakerta uudelleen, mahdollisesti keventää vauhtipyörää.
-Teettää kansiremontti, ehkä jotain kanavien sorvailua.
Lohko lähtee varmaan hoonaukseen/porauksen tammerdieseliin, samoiten kuin kansi ja muutkin hilut. Mikäli lohko tarvitsee porausta niin pitää miettiä asiaa uudelleen, budjetti kuitenkin on rajallinen. Kone on ilmeisesti 1H eli porauttaminen PG männille varmaan onnistuu?
Kannelle ollaan vähä suuniteltu avartamista, tosin ei mitään max. virtauksien tavoittelua vaan mielessä olis tietty paremmat täytöt sun muut. Se jää nähtäväksi onnistuuko. Volvon imusarjaakin olen koittanut ostatella mutta myyjät aina häviää johonkin.
Kuviakin otettu:
http://s67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/
Vinkkejä kaivataan mitä kaikkee tässä konkurssissa kannattaa vaihtaa samalla. Saako männänrenkaita, tiivisteitä sun muita muualta kuin marmoritiskiltä?
Viimeksi muokannut Juvonen, 28.3.2008 22:08. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Kone auki ja ihmettelemään.
Pakokanavista valui öljyä..
Mutta sisällä vaikutti kaikki olevan OK
Lisää kuvia sylintereistä:
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/lohko2.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri1.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri2.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri3.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri4.jpg
Ja yksi kuva kannesta, huono kuva:
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/kansi.jpg
Pakokanavista valui öljyä..
Mutta sisällä vaikutti kaikki olevan OK
Lisää kuvia sylintereistä:
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/lohko2.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri1.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri2.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri3.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/sylinteri4.jpg
Ja yksi kuva kannesta, huono kuva:
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/kansi.jpg
Vian syy
Tähän väliin voin todeta, että vituttaa kuin pientä oravaa jolla on jäätynyt männynkäpy.
Mäntä osa 1
Mäntä osa 2
Tähän väliin voin todeta, että vituttaa kuin pientä oravaa jolla on jäätynyt männynkäpy.
Mäntä osa 1
Mäntä osa 2
Prkl ku konekki tökkii niin ei meinaa saada kuviakaan nettiin. Eli ei mitään havaintoo miks toi mäntä on menny tollei.
Tämän näköisenä mäntä tuli ulos
Öljypumpun siivilässä jotain moskaa
1H koneen öljysuutin
Öljysuuttimen reikä
Ylimääräistä painoa kampiakselilla?
Tuolla on paljon muitakin kuvia http://s67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/ Jos jotakuta huvittaa selailla.
Käyn todennäköisesti hakemassa Dopilta yhen varaosakoneen ja kattelen sitten miten noita kahta yhdistelen. Samalla varmaan tarttuu matkaan runkolaakereita, tiivisteitä, öljypumppu ja mahdollisesti muuta roinaa mitä nyt eteen sattuu. Volvon tiskiltä kävin tilaamassa jo volvon imusarjan tiivisteenkin, mutta itse imusarja on vielä hakusessa...
Tämän näköisenä mäntä tuli ulos
Öljypumpun siivilässä jotain moskaa
1H koneen öljysuutin
Öljysuuttimen reikä
Ylimääräistä painoa kampiakselilla?
Tuolla on paljon muitakin kuvia http://s67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/ Jos jotakuta huvittaa selailla.
Käyn todennäköisesti hakemassa Dopilta yhen varaosakoneen ja kattelen sitten miten noita kahta yhdistelen. Samalla varmaan tarttuu matkaan runkolaakereita, tiivisteitä, öljypumppu ja mahdollisesti muuta roinaa mitä nyt eteen sattuu. Volvon tiskiltä kävin tilaamassa jo volvon imusarjan tiivisteenkin, mutta itse imusarja on vielä hakusessa...
Männän laella ei oo mitään sulamisjälkiä. Mäntä ja männänrenkaat oli kappaleina, että vaikee sanoa renkaiden kunnosta ennen männän halkeamista. Eikä tossa männän halkeamassakaan ole mitään ihmeellisiä jälkiä, näyttää vaan siltä että se olis menny että napsista vaan. Halkeama on lähteny ylimmän männänrenkaan alapuolelta.
Epäilisin myös nakutuksen aiheuttamaksi noita, varsinkin kun tietää että joku on tee-se-itse tyyliin turbottanut sen. Tuolla turbolla saadaan sellaisia ahtoja aikaiseksi pikkukierroksilla mihin gay-laaderi ei pysty, että jos ei ole turbolle tehtyä lastua, ei enää ennakkokartat yksinkertaisesti riitä.
No joku saabin vanha garretti siinä oli. Pakopesä siitä kyllä oli ihan valkoinen, että jossain vaiheessa laihalla käyny. Ja corro vakicoolerilla, joka elämänsä parhaat päivät kyllä nähny. Joku virilastukin siinä oli mutta vaihdoin sen varoiksi Dopin lastuun.
Panokset kovenee
Mites muuten noi vihreät vs. harmaat suuttimet toimiiko samalla ohjelmalla jos nyt satun jostain löytämään harmaat suuttimet tonne?
Panokset kovenee
Mites muuten noi vihreät vs. harmaat suuttimet toimiiko samalla ohjelmalla jos nyt satun jostain löytämään harmaat suuttimet tonne?
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Männät oli kyllä hämmästyttävän hyvässä kunnossa, mitä niitä tossa ihmeteltiin. Koneistusjälki oli vielä hyvinkin selvästi nähtävissä männän helmassa jne. Ja mitä noita lohkon kuvia kattelee niin ei näyttäis ohivuotoakaan pahemmin olleen.
Nakutus varmaan voi tehdä tuommosenkin tempun.
Kannen kaivelussa pääsin jo hyvään alkuun viime viikonloppuna, kenties tänä lauantaina vois hiukan pyöräyttää lisää, nyt kun on vollen tiivisteet ja kaek. :) Kuvia voin laittaa jos ei projektin omistaja sitä paheksu. :)
E: Laitetaan siis. Pahoittelen kuvien huonoa laatua, digikamera ei nähtävästi vielä ihan täysin pysy näpeissä toivotulla tavalla... :)
Nakutus varmaan voi tehdä tuommosenkin tempun.
Kannen kaivelussa pääsin jo hyvään alkuun viime viikonloppuna, kenties tänä lauantaina vois hiukan pyöräyttää lisää, nyt kun on vollen tiivisteet ja kaek. :) Kuvia voin laittaa jos ei projektin omistaja sitä paheksu. :)
E: Laitetaan siis. Pahoittelen kuvien huonoa laatua, digikamera ei nähtävästi vielä ihan täysin pysy näpeissä toivotulla tavalla... :)
Noniin hommasimpa tossa PG koneen, missä on lohko valmiiksi hoonattu jne. Eli tossa vielä pitäis laakerit, tiivisteet, männänrenkaat ja jotain pultteja hankkia. Sekä tasapainottaa kampiakseli ja vauhdipyörä, kun eriparia ovat. Ajattelin, että voin siinä sitten samalla tasapainottaa kanget ja männät tuolla tekstit osastolla olevien ohjeiden avulla.
Uusi lohko
Sisuskalut
Kampura, jossa kaulat kiillotettu
Jotain pultteja jo hankittu
Saako näistä yhen toimivan moottorin?
Mutta nyt kaipais lyhyttä ohjeistusta olennaisimmista asioista mitä pitäs kattoo alakertaa kasatessa. Olen lueskellut tommosta kirjaa kuin "Four Stroke Performance Tuning" kirjoittanut A. Graham Bell. Siellä mainittiin lohkon paineistaminen yms. muita vähän HC:ltä tuntuvia juttuja. Itse ajattelin seuraavia kohtia kaikkein olennaisimpina:
Eli onko jollakulla vielä suosituksia mitä muuta kannattaisi katsoa tarkasti?
Triviatietona PG koneen kankisuhde: 136mm/86.4mm=1.57. Bell mainitsee, että hänestä suositeltava kankisuhde on 1.8:1, eikä saisi mennä alle 1.65:1.
Uusi lohko
Sisuskalut
Kampura, jossa kaulat kiillotettu
Jotain pultteja jo hankittu
Saako näistä yhen toimivan moottorin?
Mutta nyt kaipais lyhyttä ohjeistusta olennaisimmista asioista mitä pitäs kattoo alakertaa kasatessa. Olen lueskellut tommosta kirjaa kuin "Four Stroke Performance Tuning" kirjoittanut A. Graham Bell. Siellä mainittiin lohkon paineistaminen yms. muita vähän HC:ltä tuntuvia juttuja. Itse ajattelin seuraavia kohtia kaikkein olennaisimpina:
- 1. Lohkon pesu. Kuuma saippuavesi ja sen jälkeen WD-40 joka paikkaan?
2. Alakerran laakeripinnat ja laakerit. Laakerien pitää "napsahtaa" paikoilleen? Pitääkö uusille laakereille tehdä jotain ennen paikoilleen laittoa?
3. Stefat. Ei varmaan mitään ihmeellista, kunhan ei riko?
4. Männänrenkaat. Paljon on suositeltava välys 1. ja 2. renkaalle, öljyrenkaan välys ei niin tarkka?
5. Tiivistepintojen puhdistus, suosituksia?
Eli onko jollakulla vielä suosituksia mitä muuta kannattaisi katsoa tarkasti?
Triviatietona PG koneen kankisuhde: 136mm/86.4mm=1.57. Bell mainitsee, että hänestä suositeltava kankisuhde on 1.8:1, eikä saisi mennä alle 1.65:1.
Kun toiset asettelee pakkelia paikoilleen, minä pistän mäntiä kiinni. Tammerdiesel teki tasapainotuksen kampuralle ja vauhtipyörälle noin neljässä viikossa. Tosin vein osat sinne lomasesongin ollessa pahimmillaan ja vauhtipyörästä piti ottaa vähä pois että sopi tasapainotuskoneesee.
Dopilta tilasin jotain tavaroita
Vauhtipyörä
Mäntien paikalleen laittoo
Kiristelyä
Kankien pultit piti kiriä kolme kertaa
Velipoika tuli näyttää kui männäntapin lukkorengas menee kerrasta paikoilleen
Dopilta tilasin jotain tavaroita
Vauhtipyörä
Mäntien paikalleen laittoo
Kiristelyä
Kankien pultit piti kiriä kolme kertaa
Velipoika tuli näyttää kui männäntapin lukkorengas menee kerrasta paikoilleen
Noniin, nyt olisi jo alakerta takas autossa kii.
Säästösyistä valitsin hieman halvemman kannentiivisteen ;). Victor Reinz metallinen kannentiiviste toho corroo maksoi jotain 30-40e välii Dopilta vink vink. Tarkkoi summia en sano ku tuntuu, että joka kerta ku ostan jotain mdcomprexista ostan aina vähintää viidelläsataa niin saan jopa alea välillä...
Motonetistä sai uuden moottorin etukannakkeen suoraan. Vaihdelaatikkoon pistin jotain Redline MTL öljyä noin ikäänkuin kokeeks. Ois varmaan pitäny toi ohjaustehostinkin huoltaa, mutten jaksanu. Pitää vaa pistää talveks oikeat öljyt inee ja kattella, että toimiiko se...
Toivon vaa että on tarpeeks paksu toi kannentiiviste ku näyttää toi männän laidassa oleva kohouma nousevan lohkon pinnan yläpuolelle puoli milliä.
Seuraavaks pitäs mennä kattelee oisko kannenavartajalla hommat missä vaiheessa. Saattaa olla että joutuu tonne Digifanti boxii heittää TRC-55 jos vaan jostain sellaisen saan...
Tipahti imusarja lattialle ja siitä irtosi päät
Tässä on kuva kaikille kakkikse omistajille, jotka haaveilee 02A laatikosta, että miten se eroaa...
Pitäs lopettaa punttisalilla käyminen ku kädestä on kadonnut kaikki fiilis oikeaa momenttii. Ja noi ohkasemmat veny iha semmosella 15cm avaimella. Joutu marmoritiskiki tilaa noi vesipumpun pultit tehtaalta.
Pistin kiinni Temro merkkisen lohkolämppärin
Kuvaa moottorin alapuolelta.
Uusi Sachs kytkinpaketti kiinni.

Säästösyistä valitsin hieman halvemman kannentiivisteen ;). Victor Reinz metallinen kannentiiviste toho corroo maksoi jotain 30-40e välii Dopilta vink vink. Tarkkoi summia en sano ku tuntuu, että joka kerta ku ostan jotain mdcomprexista ostan aina vähintää viidelläsataa niin saan jopa alea välillä...
Motonetistä sai uuden moottorin etukannakkeen suoraan. Vaihdelaatikkoon pistin jotain Redline MTL öljyä noin ikäänkuin kokeeks. Ois varmaan pitäny toi ohjaustehostinkin huoltaa, mutten jaksanu. Pitää vaa pistää talveks oikeat öljyt inee ja kattella, että toimiiko se...
Toivon vaa että on tarpeeks paksu toi kannentiiviste ku näyttää toi männän laidassa oleva kohouma nousevan lohkon pinnan yläpuolelle puoli milliä.
Seuraavaks pitäs mennä kattelee oisko kannenavartajalla hommat missä vaiheessa. Saattaa olla että joutuu tonne Digifanti boxii heittää TRC-55 jos vaan jostain sellaisen saan...
Tipahti imusarja lattialle ja siitä irtosi päät
Tässä on kuva kaikille kakkikse omistajille, jotka haaveilee 02A laatikosta, että miten se eroaa...
Pitäs lopettaa punttisalilla käyminen ku kädestä on kadonnut kaikki fiilis oikeaa momenttii. Ja noi ohkasemmat veny iha semmosella 15cm avaimella. Joutu marmoritiskiki tilaa noi vesipumpun pultit tehtaalta.
Pistin kiinni Temro merkkisen lohkolämppärin
Kuvaa moottorin alapuolelta.
Uusi Sachs kytkinpaketti kiinni.
See TRC on semmonen juttu, josta tiedetään finsquirtilla enemmän..
Tänään pistin vetarit yms pikkuhilua kii ja maalasin&massasin akun alle tulevan alueen. Kytkimen sylinteritkin pistin takas paikoilleen, olipa v-mäinen homma se. Volkkarilla menee noide vesipumpu pulttie kans n+x viikkoa ku tulevat tehtaalta jos tulevat, niin ei viittiny sit tota jakopään päätä pistää vielä kovin tarkkaa nippuu.
Kansikin on vielä avarrettavana ja sen jälkee se pitäis vielä viedä koneistamoon...
Tänään pistin vetarit yms pikkuhilua kii ja maalasin&massasin akun alle tulevan alueen. Kytkimen sylinteritkin pistin takas paikoilleen, olipa v-mäinen homma se. Volkkarilla menee noide vesipumpu pulttie kans n+x viikkoa ku tulevat tehtaalta jos tulevat, niin ei viittiny sit tota jakopään päätä pistää vielä kovin tarkkaa nippuu.
Kansikin on vielä avarrettavana ja sen jälkee se pitäis vielä viedä koneistamoon...
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Noniin pitkällisen turaamisen jälkee kansikin jo kiinni. Avarrettiin kantta ja tehtiin sille täydellinen remppa. Siinä on uudet venttiilit, ohjurit, seetit jne. Avarruksessa tuli vaa avarrettua liikaa, meni puhki suuttimen kohdalta, mutta siihen kohtaan hitsautettiin lisää tavaraa.
Jotain kuvia:
Kansi
hups
Imukanavia paikattu
Seeti
Imukanava
Kansi kiinni
Kansi kiinni
Tässä piisaa vielä rojektia
Jotain kuvia:
Kansi
hups
Imukanavia paikattu
Seeti
Imukanava
Kansi kiinni
Kansi kiinni
Tässä piisaa vielä rojektia
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 20.1.2005 21:07
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
SDI:n sarjassa on yläpuolelta kantikkaat imukanavat ja muutenkin sarja on vähän erilainen. IMO toi volvon sarja on parempi tähän käyttöön.
_
U <- sdi-sarjan kanava
0 <- volvo-sarjan kanava
:D
Mulla tulee tuommonen SDI-koneen sarja 1.9td-koneeseen, kun siinä on noi kanavien aukot tuollaiset yläpuolelta tasaiset jo valmiiks.
_
U <- sdi-sarjan kanava
0 <- volvo-sarjan kanava
:D
Mulla tulee tuommonen SDI-koneen sarja 1.9td-koneeseen, kun siinä on noi kanavien aukot tuollaiset yläpuolelta tasaiset jo valmiiks.
Noniin taas edistytty hieman.
Jarrusatula tuning
Rasvaa jarruihin niin luistaa paremmin
Konehuone tällä hetkellä
Kuva hihnoista
Mihin tuo ruskea johto pitäisi mennä?
Johtosarjassa pientä paikkaamista
Suuttimet
Ylijäänyttä rojua
Jarrusatulat tuli puhallutettua Tammer Dieselissä (en tiedä millä puhalsivat) ja maalattua. Teetin serkulla myös reiän ja kierteen rasvanipoille noihin jarruihin. Maaliksi ostin punaista tuning maalia, on motipin tekemää. Ohjeissa puhuttiin ruiskumaalaamisesta mutta tuhersin siveltimellä niin tuli vähä ton näköset.
Onnistuin tossa rikkomaan syylärin niin pitää hommailla toho ehjä syyläri niin saa alkaa pikkuhiljaa keulaa nappailee kasaa. Imuputkisto pitäisi tehdä kunnollinen ja samaten jonkin asteen pakoputki. Pakoputkiratkaisu tulee Motonetin hyllyltä, pari mutkaa, pitkä simonssin välivaimennin ja ton auton mukana tullu takavaimennin saavat toimia nyt pakoputkiratkaisuna toistaiseksi.
Sitte pitäs alkaa resuta ton johtosarjan kanssa. Yksi ruskea johto siellä heiluu orpona kannen päällä, kellään mitään ideaa mihin voisi mennä? Samassa nipussa kuin bensapaine anturin johto. Sitten jostain johdoista on nirhaantunut kuoria rikki/johtoja katki niin pitää semmosia paikkailla.
Jarrusatula tuning
Rasvaa jarruihin niin luistaa paremmin
Konehuone tällä hetkellä
Kuva hihnoista
Mihin tuo ruskea johto pitäisi mennä?
Johtosarjassa pientä paikkaamista
Suuttimet
Ylijäänyttä rojua
Jarrusatulat tuli puhallutettua Tammer Dieselissä (en tiedä millä puhalsivat) ja maalattua. Teetin serkulla myös reiän ja kierteen rasvanipoille noihin jarruihin. Maaliksi ostin punaista tuning maalia, on motipin tekemää. Ohjeissa puhuttiin ruiskumaalaamisesta mutta tuhersin siveltimellä niin tuli vähä ton näköset.
Onnistuin tossa rikkomaan syylärin niin pitää hommailla toho ehjä syyläri niin saa alkaa pikkuhiljaa keulaa nappailee kasaa. Imuputkisto pitäisi tehdä kunnollinen ja samaten jonkin asteen pakoputki. Pakoputkiratkaisu tulee Motonetin hyllyltä, pari mutkaa, pitkä simonssin välivaimennin ja ton auton mukana tullu takavaimennin saavat toimia nyt pakoputkiratkaisuna toistaiseksi.
Sitte pitäs alkaa resuta ton johtosarjan kanssa. Yksi ruskea johto siellä heiluu orpona kannen päällä, kellään mitään ideaa mihin voisi mennä? Samassa nipussa kuin bensapaine anturin johto. Sitten jostain johdoista on nirhaantunut kuoria rikki/johtoja katki niin pitää semmosia paikkailla.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Noniin taas prokkikset nytkähtänyt eteenpäin:
Posti toi
Vittumainen homma toi moniurahihnan laitto
Valonvahvistimenkin tein
Syyläri kiinni
Lukkopeltikin jo kiinni, näyttää melkein valmiilta!
Tässä vaiheessa alkoi taas toivonkipinä auton kasaan saamisesta elää. Välijäähdyttimestä valutin litran öljyä pois mutta jollain se pitää vielä pestä. Sitten pitäisi alumiiniputkenpätkiä saada, että sais imuputkistoa askarreltua. Niin ja pakoputkikin pitäisi askarrella. Mistähän mahtaisi saada edukkaita peltikatteja, joissa on lamdan paikka? Moottorin pesuöljyiks ostin jotain laadukasta Esso moottoriöljyä 9e/4L. Jäähdytinnestettäkin ostin, mutta se oli sinistä, eikös tohon kandee laittaa punaista?
Ja sitten kojelautaa irti repimään. Luulin olevan samanlainen kuin kakkoskopassa, mutta ei se sitten ollutkaan :) Mutta sitten kun näki johtosarjan ja hälytinasennuksen rupesi taas vituttamaan:
Boschin hälyttimet ja kaek
Ja näillä on hälytin asennettu
Popitkin tässä vehkeessä on joskus ollut
Jotain hälärin johtoja, en jaksanu edes repiä auki
Lisää hälyttimen johtoja
Tämmösii siellä pyörii irtonaisina...
Mankan johdot
Joo ei mitään havaintoa onko toi häläri ollut oikeasti toiminnassa vai ei. Mitään kaukosäädintä tai nappia siihen ei ole, joten jos se toimii en tiedä miten. Virtalukon päävirtajohto tjsp näyttäs kuitenkin kiertävän vielä ton kautta. Johtosarja täynnä rosvoja yms. Voi, että on kiva savotta.
Posti toi
Vittumainen homma toi moniurahihnan laitto
Valonvahvistimenkin tein
Syyläri kiinni
Lukkopeltikin jo kiinni, näyttää melkein valmiilta!
Tässä vaiheessa alkoi taas toivonkipinä auton kasaan saamisesta elää. Välijäähdyttimestä valutin litran öljyä pois mutta jollain se pitää vielä pestä. Sitten pitäisi alumiiniputkenpätkiä saada, että sais imuputkistoa askarreltua. Niin ja pakoputkikin pitäisi askarrella. Mistähän mahtaisi saada edukkaita peltikatteja, joissa on lamdan paikka? Moottorin pesuöljyiks ostin jotain laadukasta Esso moottoriöljyä 9e/4L. Jäähdytinnestettäkin ostin, mutta se oli sinistä, eikös tohon kandee laittaa punaista?
Ja sitten kojelautaa irti repimään. Luulin olevan samanlainen kuin kakkoskopassa, mutta ei se sitten ollutkaan :) Mutta sitten kun näki johtosarjan ja hälytinasennuksen rupesi taas vituttamaan:
Boschin hälyttimet ja kaek
Ja näillä on hälytin asennettu
Popitkin tässä vehkeessä on joskus ollut
Jotain hälärin johtoja, en jaksanu edes repiä auki
Lisää hälyttimen johtoja
Tämmösii siellä pyörii irtonaisina...
Mankan johdot
Joo ei mitään havaintoa onko toi häläri ollut oikeasti toiminnassa vai ei. Mitään kaukosäädintä tai nappia siihen ei ole, joten jos se toimii en tiedä miten. Virtalukon päävirtajohto tjsp näyttäs kuitenkin kiertävän vielä ton kautta. Johtosarja täynnä rosvoja yms. Voi, että on kiva savotta.
Tuo hälärituraus näyttää liian tutulta, tulee pahoja takaumia. :) Nykysessä autossa oli joskus ollu häläri&ajonesto ja osa sitten purettu pois. Kojetauluun oli jätetty vaan nappi, mitä piti painaa ennen starttausta... päivän sen kaa tappelin tinan ja kutistesukan kaa, ni purkautu pois. Piuhaa revin useammankin metrin pois autosta. Pistää vaan ihmetyttämään, miksi tuollaisia ei kunnolla tehdä. Niitä kun varmaan on mukava jälkikäteen käydä arpomaan pimeällä metsätiellä, kun auto ei starttaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Välipäivistä tuli pari vietettyä autotallissakin. Revin autosta kilon johtoja pois ja mallailin hieman pakoputken palasia yms pientä touhuilua.
-Kojelaudan sisästä ja maton alta kaivettua. Osa oli katkottu ja piilotettu pois näkyvistä. Sinällänsä typerää kun kaikki lähti kuitenkin helposti vetämällä pois.
-Sisältä auto näyttää tällä hetkellä tältä.
-Motonetin mittarikotelo vaatii vain hieman sovitusta. Päätin kokeilla onnistuuko lasikuidulla turaaminen, hieman epätasaista jälkeä kyllä tuli... Lisää kuvia 12
-Pakoputkiston teossa pääsen kahdella 90 asteen mutkalla, kun takapönttö sisältää ylityksen. Mutkat mallaitu oikeeseen kulmaan niin käyn hitsauttamassa ne yhteen. Ehdotuksia pinnoitteesta joka estäisi ruostumista?
-Imuputki rallyestä, huomaa kunnollinen putkiklemmari. Näitä saa teollisuus Etolasta.
-Samaan aikaan imusarjakehittely jatkuu
Eli suunitelmissa olisi hankkia jokin hälytin, otan varmaan jonkun halytin.comin avitalin, ehdotuksia mihin se mahtuu?. Sitten hankkia katti, ehdotuksia 2.5" kateista? HT-Tunesta jo kattelin, mutta en tiedä onko siinä sitten järkeä että katti on rosteria ja muu putkisto peltiä.
Poppien johdotkin kandeis vetää tässä vaiheessa, mutta en osaa päättää millaiset laittaisin. Tekisi mieli pistää vaan eteen jotkut kunnon elementit, oviin 5.25" ja kojelaudalle 4" (right?), ja laittaa pelkästään mankka mut moni painostaa laittamaan vahvistimen, mikä tietysti tois mukavasti lisäpotkua, mutta johtoa pitää taas vetää kilometri. Ja se vahvistinkin pitäisi pistää johonkin missä se ei ole tiellä.
-Kojelaudan sisästä ja maton alta kaivettua. Osa oli katkottu ja piilotettu pois näkyvistä. Sinällänsä typerää kun kaikki lähti kuitenkin helposti vetämällä pois.
-Sisältä auto näyttää tällä hetkellä tältä.
-Motonetin mittarikotelo vaatii vain hieman sovitusta. Päätin kokeilla onnistuuko lasikuidulla turaaminen, hieman epätasaista jälkeä kyllä tuli... Lisää kuvia 12
-Pakoputkiston teossa pääsen kahdella 90 asteen mutkalla, kun takapönttö sisältää ylityksen. Mutkat mallaitu oikeeseen kulmaan niin käyn hitsauttamassa ne yhteen. Ehdotuksia pinnoitteesta joka estäisi ruostumista?
-Imuputki rallyestä, huomaa kunnollinen putkiklemmari. Näitä saa teollisuus Etolasta.
-Samaan aikaan imusarjakehittely jatkuu
Eli suunitelmissa olisi hankkia jokin hälytin, otan varmaan jonkun halytin.comin avitalin, ehdotuksia mihin se mahtuu?. Sitten hankkia katti, ehdotuksia 2.5" kateista? HT-Tunesta jo kattelin, mutta en tiedä onko siinä sitten järkeä että katti on rosteria ja muu putkisto peltiä.
Poppien johdotkin kandeis vetää tässä vaiheessa, mutta en osaa päättää millaiset laittaisin. Tekisi mieli pistää vaan eteen jotkut kunnon elementit, oviin 5.25" ja kojelaudalle 4" (right?), ja laittaa pelkästään mankka mut moni painostaa laittamaan vahvistimen, mikä tietysti tois mukavasti lisäpotkua, mutta johtoa pitää taas vetää kilometri. Ja se vahvistinkin pitäisi pistää johonkin missä se ei ole tiellä.
No halpa vaihtoehto on ainakin alumiinimaali, spraypullossa vaikka Motonetista. Itse putsasin alkuperäisosat tinnerillä rasvasta puhtaaksi ja vedin muutaman kerroksen alumaalia päälle. Tosin osat ovat olleet alla vasta muutaman kuukauden, joten kokemusta todellisesta kestosta ei ole. Viimeksi putkia katsoessa pinta oli vielä virheetön, kestää aika hyvin kiveniskujakin.Ehdotuksia pinnoitteesta joka estäisi ruostumista?
Edit: Merkkiä en muista, mutta lämpöä tuo kestää perinteisiä kuumankestomaaleja enemmän, olisiko ollut peräti 850 astetta.
Edit2: Joku tunnettu merkki se oli kumminkin...
Totta tosiaan pisteet AziZ:lle lämppärinkennon vaihtamisesta. Se kun näyttää olevanki vielä vittumaisempi homma corrossa kun G2:ssa. Uusi kenno näköjää maksaa motonetissä 34,50 niin työhön verrattuna pieni investointi.
Ostin hälyttimenkin tuolta halytin.com:sta ja asentelin sitä tänään jo paikalleen. Oli vaan vittumainen ettiä paikka sille boksille. Loppupeleis se meni jonnekin apparin jalkatilaan. Johtosarjan saan, nyt kun kaikki on purettu pois, vedettyä kaiken alle ja sitä sitten ei pureta sieltä pois :D
Ostin hälyttimenkin tuolta halytin.com:sta ja asentelin sitä tänään jo paikalleen. Oli vaan vittumainen ettiä paikka sille boksille. Loppupeleis se meni jonnekin apparin jalkatilaan. Johtosarjan saan, nyt kun kaikki on purettu pois, vedettyä kaiken alle ja sitä sitten ei pureta sieltä pois :D
edit.sori topicin lainaamisesta
ok. pitääpä tässä ruuvailla kun seuraavan kerran tallille pääsee.
edit. polttimot löysin mutta en saanut vaihdettua kun en löytänyt oulusta oikeallaisia polttimoita.
Ja sitten mittaristoa härpätessäni heitti lämpötilamittari toimimasta. missä vika? mihinhän se on maadoitettu?. vittu palas pois tuo saatanan romu,paska,huora,persereikä.
ok. pitääpä tässä ruuvailla kun seuraavan kerran tallille pääsee.
edit. polttimot löysin mutta en saanut vaihdettua kun en löytänyt oulusta oikeallaisia polttimoita.
Ja sitten mittaristoa härpätessäni heitti lämpötilamittari toimimasta. missä vika? mihinhän se on maadoitettu?. vittu palas pois tuo saatanan romu,paska,huora,persereikä.
Noniin taas sisälle sujautettu uutta osaa.
Lämppärin kenno mallia motonet
Miljoona hälärin johtoa
Ja laittoa olis vielä odottamassa pakoputken pätkä:
Takapään mutka
Pinnoitusaine
Noi hälärin johdot sain yllättävän siististi piiloon ja vaikuttais jopa toimivan. Tinaa palo ja johtoa samaten, sekä yks kolvauspistooliki sano kaput loppumetreillä. Tosin vielä puuttuu keskuslukon ohjaus ja luukkukytkimet... Kuulokin lähti ku ekan kerran kytki akun kiinni.
Kellään kytkentäkaaviota tuoho corro kattovaloon, kun jos se on pois päältä eikä asennossa "palaa kun ovi on auki" niin hälytin rupee hälyttämään kun sen pistää päälle...
Lämppärin kenno mallia motonet
Miljoona hälärin johtoa
Ja laittoa olis vielä odottamassa pakoputken pätkä:
Takapään mutka
Pinnoitusaine
Noi hälärin johdot sain yllättävän siististi piiloon ja vaikuttais jopa toimivan. Tinaa palo ja johtoa samaten, sekä yks kolvauspistooliki sano kaput loppumetreillä. Tosin vielä puuttuu keskuslukon ohjaus ja luukkukytkimet... Kuulokin lähti ku ekan kerran kytki akun kiinni.
Kellään kytkentäkaaviota tuoho corro kattovaloon, kun jos se on pois päältä eikä asennossa "palaa kun ovi on auki" niin hälytin rupee hälyttämään kun sen pistää päälle...
Viimeaikoin ollut kiireitä mut sainpa viimein ton hälärin kolvailtua kiinni. En tajuu vaan, toi toimii ainoastaan silloin kun sisävalo on siinä asennossa, että se palaa kun ovi on auki. Pitänee vielä ihmetellä noita venäjä pdf:iä
Kävin sit kaupoillaki tyhjentää tili:
Hifi kaapelit
Katalysaattori
Pitää duunaa lambdalle paikko tohon...
Kävin sit kaupoillaki tyhjentää tili:
Hifi kaapelit
Katalysaattori
Pitää duunaa lambdalle paikko tohon...
Noniin proggis etenee pikkuhiljaa. Rahanpuute on hidastanu tekniikkapuolen lopullista valmistumista, mutta aikaa on kyllä menny toho sisustan ja sähköjen näpräilyyn. Johdoista on nyt saatu kaikki ryöstäjät ja muut johtojen puristusholkit kolvattua pois, sekä vedettyä kaapeloinnit poppeja varten.
Sisusta tällä hetkellä
Peräkontin johdot
Uudet vanteet
Joo tosiaan ostin tossa jonkun amiksen bemarin alla liian pieniltä näyttäneet ronalin 15x7" vanteet. Päällä jotain naki naki kumeja mitä lie, pitää ostaa vielä kunnon gummit.
Tonne peräkonttiin harkitsin 2-kanavaista vahvistinta, tai 3-kanavaista, en varmaan tässä vaiheessa vielä subbaria ole asentamassa. Oviin pitäis askarrella kaiuttimille asennusrenkaat suoraan runkoon, näin saisi napakamman soundin kuulemma. En ole päättänyt vielä, että laittaisiko 2-tie vai 3-tie satsin tonne eteen. Ajattelin käyttää muuten aika pitkälti noita vakiopaikkoja, ei tästä nyt kuitenkaan mikä poppiauto ole tulossa.
Sisusta tällä hetkellä
Peräkontin johdot
Uudet vanteet
Joo tosiaan ostin tossa jonkun amiksen bemarin alla liian pieniltä näyttäneet ronalin 15x7" vanteet. Päällä jotain naki naki kumeja mitä lie, pitää ostaa vielä kunnon gummit.
Tonne peräkonttiin harkitsin 2-kanavaista vahvistinta, tai 3-kanavaista, en varmaan tässä vaiheessa vielä subbaria ole asentamassa. Oviin pitäis askarrella kaiuttimille asennusrenkaat suoraan runkoon, näin saisi napakamman soundin kuulemma. En ole päättänyt vielä, että laittaisiko 2-tie vai 3-tie satsin tonne eteen. Ajattelin käyttää muuten aika pitkälti noita vakiopaikkoja, ei tästä nyt kuitenkaan mikä poppiauto ole tulossa.
Emmä ehkä jaksa sitä sisustaa purkaa enää ku toi lattiaverhouksen eestä pitäs taas purkaa kaikki melkein kojelautaa myöte. Ei siellä vunderi haise ku atf korkeintaa ku lurahti kerra vahingos matolle.
Kävin ostaan jotain varaosia Riihimäen Special Importista
Olka-akselit irti otettuina, pitää viedä ne jonnekkin prässiin
Cooleria mallasin mutta sopi huonosti
Serkku suostui vaihtaan päikseen vähä ohkasempaa mallii jos sais mahtuu tonne välii
Eli tommosii kotkotuksii tällä kertaa. Pistelen etunapoihin uudet laakerit, alapallonivelet ja raidetangon päät. Välijäähyäkin vaihdoin toisen malliseen vähän ohkasempaan jos saisin sen mahtumaan näppärästi syylärin ja lukkopellin väliin.
Kävin ostaan jotain varaosia Riihimäen Special Importista
Olka-akselit irti otettuina, pitää viedä ne jonnekkin prässiin
Cooleria mallasin mutta sopi huonosti
Serkku suostui vaihtaan päikseen vähä ohkasempaa mallii jos sais mahtuu tonne välii
Eli tommosii kotkotuksii tällä kertaa. Pistelen etunapoihin uudet laakerit, alapallonivelet ja raidetangon päät. Välijäähyäkin vaihdoin toisen malliseen vähän ohkasempaan jos saisin sen mahtumaan näppärästi syylärin ja lukkopellin väliin.
Hitaasti etenee, unohtanu moneen otteeseen ottaa kameran mukaan tallille, mutta tallilta tarttui mukaan tälläne, eli pistetää pieni kuva-arvoitus, mikä rasia ja paljo maksaa, ei pitäis olla vaikee.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/rasia.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/rasia.jpg
Viimeksi muokannut Juvonen, 6.5.2007 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo sisälämppärin puhaltimen vastusha se. Päivän hinta sille oli 80e special importissa, mutta ostin sitten sen pelkän diodin. Enemmän mietityttää miks toi on palanut, kun purin sen puhaltimen moottorin veke ja se ainakin käsituntumalla pyöri melko jouhevasti. Muutaman kierroksen pyörähtää kun käsin pyöräyttää.
Noniin sain jopa kolvailtua ton säätövastuksen, nyt taas toimii kaikki nopeudet. Vinkkinä semmone, että kandee katkasta se vanha tosta missä se on ekaa kertaa kiinni eikä kiskoo sieltä liittimestä sitä irti. Kävin ostaa biltemasta a-pilarin mittarikotelon ja pistin siihen seos ja ahtopainemittarit kii ja paikoillee, kohtalaisesti sopi toho pilariin. En kyllä jaksa ruveta kittailee sitä toho kii. Kuva, Kuva 2. Tossa seosmittaris on tietty kaikkii kivoi lisätoimintoi kuten esim. rpm syöttö ja analogisignaalinsyöttö, joka voi lukea vaikka map anturia. Tarkoitus olis syöttää nämäkin signaalit tohon mittariin, niin sitten pitäs saada tietokoneella luettuu tosta kaikenmaailman käppyröitä, toivon mukaan. Johtoja, Lisää johtoja. Lukkopeltikin kokenut kolhuja ajansaatossa, niin aattelin, että vielä maalaan senkin Kuva
Miitit menee miitit tulee mut tää prokkis tuntuu elävän omaa aikatauluansa. Pistin suuttimet pesuun Hariselle, tälläsinä tuli takas. Mittaustulokset ennen ja jälkeen. ABS anturikin piti ostaa kun tuli rikottua yks, perkeleen kallis, motonetissäkin 88e Kuva Jotkut vanteetki tuli hankittua tossa reilu kk sitten ja nyt niille sai viimein nakit. Kuva
Startti pyörii vähän paremmin jos eka pyörittää öljypumppua porakoneel. Tämä on vielä tässä motissa helposti toteutettavissa: virranjakaja irti ja 1/2" jatkovarren se kolopää siihen pumpun akselin päähän kiinni, sopii aika hyvin. Sitten vaan porakoneella pyöritystä. Lähti paremmin vielä käyntiin kun pistin sytkän oikeinpäin eli oli 180 astetta pielessä.
Eli nyt jopa lähtee käyntiin, mutta ei se kyllä käynnissä pysy. Käy jonkin aikaa, sammuu, kun yrittää käynnistää heti perään ei välttis lähe, mutta kun antaa olla jonkin aikaa niin sitten taas lähtee ja käy hetken.
Eli nyt jopa lähtee käyntiin, mutta ei se kyllä käynnissä pysy. Käy jonkin aikaa, sammuu, kun yrittää käynnistää heti perään ei välttis lähe, mutta kun antaa olla jonkin aikaa niin sitten taas lähtee ja käy hetken.
mittaappa bensanpaine. jos se ei pidä painetta, eli paine kun laskee, ni kone sammuu.. tai jos pumppu ei kestä päällä auton ollessa käynnissä/ei tuota tarpeeksi painetta? kuulostaa oudolta, mutta joku tuommonenhan se vika varmasti on. onko boksi varmasti ehjä? ja kaikki anturit (map, lämpötila-anturit, co-potikka, lambda?) ja bensanpaineensäädin??? Katseleppa nuo ekana, nii mietitään sitten lisää..
boksi toimi vielä vuosi sitten, mutta tiiä siitä. Lämpötilaanturin oon vaihtanut, muut anturit on vanhoilta jäljiltä. Lambda on kokonaan irti, mut ei kai sen tyhjäkäyntiin pitäisikään vaikuttaa?
Pitänee sitä painemittaria katella jostain, paikallisessa varaosaputkas oli vaa joku barin mittari ja motonetis oli semmone missä tuli bensaletku kabiiniin niin ei oikein innostanut.
Pitänee sitä painemittaria katella jostain, paikallisessa varaosaputkas oli vaa joku barin mittari ja motonetis oli semmone missä tuli bensaletku kabiiniin niin ei oikein innostanut.
Kyllä mulla ainaki loppuu käyminen jos lambdan nappaa irti..? Kokeilehan laittaa se lambda paikalleen ja kiinni piuhoihin niinku kuuluukin. Kun eihän sinne tule mitään signaalia, niin se ei kyllä käy kunnolla (vikatila -> menee ihan törkeen rikkaalle seokselle)
Vähän nyt semmoselta vialta haiskahtais, että saa liikaa bensaa ja kastelee tulpat -> hetken seisottamisen jälkeen lähtee taas käymään kun tulpat kuivaa.
Vähän nyt semmoselta vialta haiskahtais, että saa liikaa bensaa ja kastelee tulpat -> hetken seisottamisen jälkeen lähtee taas käymään kun tulpat kuivaa.
Noniin vielä kerran jakajan johtoruletti läpi, sitten seosmittarista signaali eculle ja kaikkien öljyanturien tiukkaus niin johan se lähti. Heitin sitten samointein tommose 200km reissun ja se jopa meni lähestulkoon ongelmitta koko matkan. Ongelmia: ahtoputki irtosi :) ja sitten toi öljynpaineen varoitin alkaa huutamaan jos isolla vaihteella tippui kierrokset 2000rpm tuntumaan (moottorijarrutus taajamaan).
Seosmittari sanoo, että laihalla mennään täyskaasulla (0.9-1), pitänee katella sytkä lampulla kohilleen ja kattoo miten tossa digifantis säädetään seoksia.
Seosmittari sanoo, että laihalla mennään täyskaasulla (0.9-1), pitänee katella sytkä lampulla kohilleen ja kattoo miten tossa digifantis säädetään seoksia.
Mulla huuteli omassa pienillä kierroksilla kun oli kiertokangen laakerit kulunut (silloin 2v sitten kun ostin auton, piti kiertokankien alapäät selvää kalkatusta) -> vuoti välistä öljynpaineet harakoille.. 3000rpm kun nosti kierorkset nii aina hävis se paineongelma. Laakerien vaihto ja voilá. Eipä huudellut enää..
Juvoselta en epäile samaa ongelmaa, muuta kuin siinä tapauksessa, jos kiertokankia tai lohkon laakeripintoja on koneistettu ja siellä on std-laakerit.
Tai sitten öljynsuodattimen jalka on löysällä tai jotain..? Mutta siis viastahan se vain kielii. Älä ihmeessä aja sillä ainakaan paljoa ennenkuin oot saanu vian selville. Muuten on kohta yläkerta paskeena, kun öljy ei kierrä kunnolla ylös asti pienillä kierroksilla.. :/
Levis: Kalkattaako/koliseeko (miten sitä nyt kuvailis? semmonen "krrrrr"-ääni?) kone 2. vaihteella ~2500rpm kierroksilla ja kevyellä (siis OIKEASTI kevyellä) vedätyksellä? Jos kalkattaa, nii kk-laakerit vaihtoon..
Juvoselta en epäile samaa ongelmaa, muuta kuin siinä tapauksessa, jos kiertokankia tai lohkon laakeripintoja on koneistettu ja siellä on std-laakerit.
Tai sitten öljynsuodattimen jalka on löysällä tai jotain..? Mutta siis viastahan se vain kielii. Älä ihmeessä aja sillä ainakaan paljoa ennenkuin oot saanu vian selville. Muuten on kohta yläkerta paskeena, kun öljy ei kierrä kunnolla ylös asti pienillä kierroksilla.. :/
Levis: Kalkattaako/koliseeko (miten sitä nyt kuvailis? semmonen "krrrrr"-ääni?) kone 2. vaihteella ~2500rpm kierroksilla ja kevyellä (siis OIKEASTI kevyellä) vedätyksellä? Jos kalkattaa, nii kk-laakerit vaihtoon..
Hei muuten tuli mieleen, että mä laitoin tohon kakkiksen normisuodattimen kun en saanu mistään G60 suodatinta. Nyt löysin Pirkkalan motonetistä G60 suodatimen (faam) ja pistän shellin uudet mineraaliöljyt noiden esso öljyjen tilalle. Katotaan miten käy. Mistä mittaristo ottaa öljynpaineet, siitä öljyjalan päältä vai kanneen päästä? Pitäisi kai ostaa se öpaine mittarikin. Voihan se olla anturivikakin, vanhat anturit...
Öljyjä ei ole hävinnyt niin vika tuskin on öljyjalan löysyydessä? Kaiken pitäisi olla STD kamaa.
Öljyjä ei ole hävinnyt niin vika tuskin on öljyjalan löysyydessä? Kaiken pitäisi olla STD kamaa.
Levis: Kalkattaako/koliseeko (miten sitä nyt kuvailis? semmonen "krrrrr"-ääni?) kone 2. vaihteella ~2500rpm kierroksilla ja kevyellä (siis OIKEASTI kevyellä) vedätyksellä? Jos kalkattaa, nii kk-laakerit vaihtoon..
Itse voisin kuvitella että omassa tämmöistä ääntä kuuluu mutta öljypaineiden kans ei ole mitään ongelmaa ollut.
Joo kysyin vielä alakerran myyjältä niin kangen kaulat on vain kiilloitettu. Ja vika korjaantui öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen. Molemmat suodattimet ovat fyysisiltään mitoiltaan identtisiä, mutta ilmeisesti se ohivirtausventtiilin avautumispaine kuitenkin merkkas.
Nyt pitäs enää keksiä saako tota pimeyden ruhtinasta antamaan vähän lisää bensaa kaasu pohjassa ajettaessa...
Nyt pitäs enää keksiä saako tota pimeyden ruhtinasta antamaan vähän lisää bensaa kaasu pohjassa ajettaessa...
Jaaha, tais olla ajot taas siinä vähää aikaa. Motarilla öljynpaineen pudotus -> summeri huutaa ja valo vilkkuu -> tien laitaan, moottoria jäähdyteltyä yritin vielä koittaa lähtöä, mutta piti heti pysäyttää. Sitte hallilla jo kerkesin purkaa nokan irti, melko karua nähtävää:
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/laakeripukit1.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/nokka-yhdistetty.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/kansi-2.jpg
Saakos tota miten korjailtuu, nokan voi vaihtaa, mutta kantta voisin haluta yrittää korjata...
Ja samalla pitänee pistää alakertaa palasiks ja kattoo löytyskö sieltä syytä öljynpaineiden häviämiseen.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/laakeripukit1.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/nokka-yhdistetty.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/kansi-2.jpg
Saakos tota miten korjailtuu, nokan voi vaihtaa, mutta kantta voisin haluta yrittää korjata...
Ja samalla pitänee pistää alakertaa palasiks ja kattoo löytyskö sieltä syytä öljynpaineiden häviämiseen.
Itse voisin kuvitella että omassa tämmöistä ääntä kuuluu mutta öljypaineiden kans ei ole mitään ongelmaa ollut.
Sebastian: Se ääni voi toki kuulua muualtakin, kiertokangen laakerit ääntää sit TODELLA selvästi (kuulee jo ihan kuuntelemattakin).. Itsellänihän tuo kone kalkattaa vieläkin, eli todennäköisesti männän helmat/sylinteriputket kuluneet (mäntä "heiluu" sivusuunassa sylinteriputkessa ja kolisee) tai sit männäntapin ja männäntapin reijän välys voi pitää kans tuommosta ääntä. Kumpikaan näistä ei taas vaikuta oikeastaan öljynpaineeseen.. Tiostalta taas kone ei syö öljyäkään kuin sen 0,5l per vaihtoväli, että en oikeen uskoisi tuota moottorin väljyyttä. Tiedä häntä. Sithän sen näkee kun purkaa koneen. :)
En ainakaan huomannu, että olis piippaillu matalilla kierroksilla, tosin sisäänajon takia ajoin kyllä kovemmilla kierroksilla noin yleisesti. Ajoin vaihdon jälkeen tosiaan n. 30-40km ja sitten motarilla rupes summeri piippaamaan sitten. Öljypumppu on uusi Dopilta joskus ostettu, imuputki oli siinä mielestäni melko kiinteästi kiinni. Ja pistin ohjekirjan nm-arvoilla kiinni.
Kandeeko se öljynpainemittarin anturi pistää kannen päähän, vai öljyjalkaan?
Kandeeko se öljynpainemittarin anturi pistää kannen päähän, vai öljyjalkaan?
Ennen kuin oma kulkine laukes kokonaan niin, se antoi summeria ja öljynpainevaloa tasan ja ainoastaan 3000rpm kohdalla. Ei yhtään yli tai ali. Oli erittäin kummallinen oire. Sitten kun kansipahvi korkkas, niin rupes huutaan koko ajan alle 3000.
Ja tosiaan. Kone piti aivan tavallisen äänen ilman mitään kilkatteluita tms.
Ja tosiaan. Kone piti aivan tavallisen äänen ilman mitään kilkatteluita tms.
Ei pitäs luottaa ulkomuistii, mut siinä nokas luki jotain 026 2b 5d.
Irrotin öljypohjan niin pohjalta löytyi semmosta ohutta kuparin väristä metallihiutaletta. Tätä muhjua oli sit jonkin verran myös pumpun siivilässä, liekkö tolla vaikutusta asiaan? Tökin apuakselia eikä siinä ollut kyllä käsin havaittavaa klappia. Pyörittelin sit alakertaa nokka-akseli irti niin pyöri tosi kevyesti, joten siellä ei varmaan pahemmin damagee ole, luulen. Kävin tilaamassa Autoasilta sitä "narua" laakerien välyksen mittaamiseen, mutta siinä menee pari päivää että saavat tilattua. Paljon tossa saisi olla välystä?
Irrotin öljypohjan niin pohjalta löytyi semmosta ohutta kuparin väristä metallihiutaletta. Tätä muhjua oli sit jonkin verran myös pumpun siivilässä, liekkö tolla vaikutusta asiaan? Tökin apuakselia eikä siinä ollut kyllä käsin havaittavaa klappia. Pyörittelin sit alakertaa nokka-akseli irti niin pyöri tosi kevyesti, joten siellä ei varmaan pahemmin damagee ole, luulen. Kävin tilaamassa Autoasilta sitä "narua" laakerien välyksen mittaamiseen, mutta siinä menee pari päivää että saavat tilattua. Paljon tossa saisi olla välystä?
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/2-pyty_laakeri.jpg
Vika löytyi, jee. Pitääks mun nyt purkaa toi koko paska ja tuuppaa koneistamoon?
Vika löytyi, jee. Pitääks mun nyt purkaa toi koko paska ja tuuppaa koneistamoon?
2:sen kiertokangen laakeriko kuvassa? Minkä verran kangen laakerikaula kärsinnyt?
Osikshan tuo väkisinkin menee, voipi olla että halvemmalla löydät ehjän kampuran kuin mitä maksaa vanhan koneistaminen. Sinne kun voi heittää paikalleen melkein mistä vw:n 1.8 moottorista kampuran vanhan tilalle, geetä käytettäessä kun ei päästä sellaisille rajoille että kampurasta olisi koneen kesto kiinni.
Osikshan tuo väkisinkin menee, voipi olla että halvemmalla löydät ehjän kampuran kuin mitä maksaa vanhan koneistaminen. Sinne kun voi heittää paikalleen melkein mistä vw:n 1.8 moottorista kampuran vanhan tilalle, geetä käytettäessä kun ei päästä sellaisille rajoille että kampurasta olisi koneen kesto kiinni.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Tsekkasin muidenkin kiertokankien laakerit ja ne oli mun mielestä ok kunnossa. Yhdestä oli tosin oudosti toisen liuskan toinen pää kulunut kuparin väriseksi. En nyt oikein usko että se kampura olis vituiks tehty, kun käytin sen vielä ite tosiaan tammerdieselissä tasapainotettavana, eikä sielläkään sanottu mitään. Mitä tässä olen syitä miettinyt niin öljykanavan tukos tulee ekana mieleen, toinen on se, että kokeilin käynnistää tota ennen kuin hokasin pyörittää öljypumpulla kanavat täyteen.
No kasaan, purku, kasaan, purku, eiköhän sitä kohta ala osata. Eipä tolla mitään muuta kiirettä tielle ole, kuhan harmittaa kovasti ku ei pääse tolla ajelee vaa joutuu jollain helvetin fokuksella ajelee :)
No kasaan, purku, kasaan, purku, eiköhän sitä kohta ala osata. Eipä tolla mitään muuta kiirettä tielle ole, kuhan harmittaa kovasti ku ei pääse tolla ajelee vaa joutuu jollain helvetin fokuksella ajelee :)
Selasin arpin sivuja, ja siellä suositeltiin kankien koneistusta, mutta ei sanottu, että se olisi välttämätöntä.
http://www.arp-bolts.com/Catalog/Catalog.PDF/ARPCatalog_0033.pdf
http://www.arp-bolts.com/Catalog/Catalog.PDF/ARPCatalog_0033.pdf
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa