Ekon uusi elämä jatkuu uudessa korissa tässä topicissa.
Tavoitteena on yhteen lauseeseen tiivistettynä "4 l /100km kulutus ja 100 kW" etupyöriltä. Voi nopeasti kuulostaa suuruudenhullulta yhdistelmältä, mutta kokemusten mukaan tämä on toteutettavissa. Ainakin asetettu yhdistelmätavoite tuo huomattavasti lisämielenkiintoa projektiin ja kertoo siitä, kuinka hyvin mietityllä ja huolella rakennetulla moottoripaketilla tehdään kummia normimoottoriin verrattuna.
Taustoja valottaakseni lähemmäs 400 tkm ajetusta Volkkaristani alkaa ahdin olemaan ehtoopuolella ja jotain asialle piti tehdä. Ahdin tottakai täytyi olla isompi, kuin mitä tuo vakio k03 on, joten pieniä muutoksia olisi tarvittu ainakin pakosarjaan ja downpipeen. Samalla mieleen juolahti, että alkaahan kansikin olemaan jo vähän väsynyt ja luultavasti halkeillutkin, joten senkin voisi samassa hässäkässä vaihtaa vaikkapa virtauspenkin avulla kairattuun. Noh, ei se alakertakaan enää uutta vastaava ole, joten helpoin vaihtoehto taitaa olla kokonaan uuden moottorin rakentaminen kaikessa rauhassa, jonka voi kevään koittaessa istuttaa Venton keulalle. Lisäksi moottorin vaihto voi olla helpompi projekti, kun räpeltää kantta irti ja sovittaa ahdinta moottorin ollessa kiinni autossa. Akin kanssa hetken jos toisenkin suunniteltuamme pääsimme paketista yhteisymmärrykseen, josta on tällä haavaa rakentumassa suurinpiirtein seuraavanlainen:
- AHU:n hoonattu lohko
- Kampuraksi tulee uudempi TDi / SDi kampiakseli, syystä että kunkkupultti on 16mm ja alapyörän kiinnitys on D-mallisellä päällä, joka tarjoaa aaz:n vastaavaa huomattavasti kestävämmän ratkaisun. Lisäksi kohtuullisen tarkka tasapainoitus vauhtipyörän kanssa.
- Veivit ovat PD TDi:stä
- Uudet Mahlen männät keraamipinnoitteella
- Girdle-levy tukevoittamaan lohkoa, vaikka teholla ei tämän kanssa tulla juhlimaan.
- Kytkin on Sachsin race-asetelma vakiolevyllä ja kevennetyllä vauhtiksella
- Uusi kansi, joka virtautetaan ja pinnoitetaan keraamilla
- Ahtimeksi löysin normikäyttöä silmällä pitäen hyväksi havaitun Schwitzerin s1bg:n, joka kaipaa laakerointia ja keraamia
- Ahdin sovitellaan AFN pakosarjaan
- Ahtimelta lähtee 2,5" downpipe auton alle. Muuten mennään vakioputkistolla, ainakin toistaiseksi
- Imusarja tulee olemaan jotain jännittävän näköistä.
- Pumppuun ehkä pykälää tai kahta suurempi nestepää. Lisäksi kierroksia 500 lisää, jotta pikkuvaihteilla kiihdytettäessä pysytään nätisti tehoalueella.
- Luonnollisesti moottorin laakerointi ja tiivisteet vaihdetaan uusiin. Lisäksi laakerilinja hoonataan.
- Kaikin puolin uusi moottori siis...
Moottori pyritään pitämään kohtuullisen originaalin näköisenä pakettina. Tietty imusarja vähän tuo haastetta tuohon oem-lookkiin, mutta siihenkin on olemassa jo kohtuullinen ratkaisu. Kompromisseja tullaan varmasti tekemään kestävyyden ja ajettavuuden ehdoilla, mutta tarkoitus on ajaa Ventolla tämän paketin kanssa vähintään 500 tkm rikki ja tuskin 600 tkm vaikeuksia tuottaa. Moottori kuitenkin tehdään "ylijäreäksi" tavoiteltuihin tehoihin nähden, jotta yllätyksiä ei tulisi vastaan.
---
Itse projektiin:
Tänään ehdittiin purkaa pari moottoria valittavaksi aihioksi ja alunperin jo ennalta valittu AAZ-lohko kohtasi haastajansa, eli AHU:n lohkon. Peruspessimistinä tarkistin kohtuullisen tarkkaan lohkon käypäisyyden AAZ:n tilalle ja teimme päätöksen käyttää tuota AHU:n lohkoa. Tämä eritoten sen vuoksi, että tuota AHU:n lohkoa ei tarvitse porata ylikokoon, joka AAZ-lohkon kanssa olisi täytynyt mielellään tehdä. AHU:n vuosimallikin passaa tuohon autooni paremmin, kun on '98. ;)
AAZ:n lohko pestiin ja otimme käsittelyyn aihioksi valitun AHU:n lohkon, joka hoonattiin kevyesti kuosiinsa. Seuraavaksi olisi vuorossa pesu, peitelaipoitus ja hiekkapuhallus.
---
Aihioksi aiottu AAZ
Aihioksi päässyt AHU
---
Ja valmista pitäisi olla toukokuussa, koska tällä olisi tarkoitus sisäänajon jälkeen ajella Mantorppiin ja takaisin.
---
Hankintalistalla tällä hetkellä (pistäkää privaa mikäli osia löytyy tarpeettomana hyllyistänne)
...
---