VW Jetta MK2 TSI 1.4
Valvoja: ffp jäsenet
VW Jetta MK2 TSI 1.4
Projekti on ollut "työn alla" jo pidempään veljen kanssa ja en lupaa päivitellä säännöllisesti. Katsotaan miten hommat etenee. Tätä projektia tehdään terapiaperiaatteella...
Lähtökohtana Californiasta 80- luvulla muuttoautona tuotu Jetta 1.8 GL -85.
Pannuna luonnollisesti K-jetronic lambdasäädöllä. Varusteita ei ihan kauheasti vielä tuolloin ollut raksittavana, mutta matkaan on tullut ilmastointi ja jotain muita pikku varusteita. Tämä yksilö on iän takia vielä Saksassa tehty eikä "uudella mantereella" kasailtu. Etuna Jenkkimallissa on tukevammat aisat, liimatuulilasi jne. G60 mallin tavoin.
Auto jäi seisomaan lähes kymmenen vuotta sitten jolloin asetettiin projektin suuntaviivat.
Jarrut ympäri autoa löytyi VR6 Passatista ja Weitecin GT tolpat siirsi maaperää lähemmäs pohjalevyä. Pannuksi rakennettiin uusilla jenkkimallin matalapuristeisilla männillä ja muillakin uusilla kuluvilla osilla rakennettu 8V kattila. Kanneksi valikoitui G60 kansi nokkineen, suuttimineen, natrium-täytteisine pakovenoineen ja ahtimeksi 1.8T vakiomutka ylikylänhienolla diy tukkisarjalla.
Moottorinohjaukseen rakentelin Megasquirtin extrakoodilla, oman lisäkortilla ahtopaineenohjaukselle, vaihtovalolle jne. ja komeuden kruunaa EDIS-4 1/2 COP hässäkkä. Kampuralta löytyy luonnollisesti 36-1 kehä.
Tällä setupilla autoa ei ikinä tehty valmiiksi olosuhteista ja muista projekteista johtuen. Em. 8.5 puristeinen moottori uusilla männillä, laakereilla, 120tkm ajetulla lohkolla, rempatulla g60 kannella, sintterikytkimellä, Moottorinohjauksella, johtosarjoilla, ahtimella jne. olisi myytävänä josko jollakin olisi käyttöä... Löytyy myöskin tehostettua ohjausta, kolmoskoppasen 8VGTI putkisto täydellisenä pakosarjoineen ja paljon paljon muuta sälää. Kannattaa kysellä...
Nyt isolohko on siis nostettu pois ja tilalle tulee -09 Sciroccosta niistetty CAVD 118kW pannu vaihdelaatikoineen ja muine sähköineen. Osalista on kutakuinkin tällainen tänään.
- 1.4 TSI venyvällä jakoketjulla, jumittavalla Eatonilla ja ujeltavalla turbolla.
- 6-vaihteinen 02S
- Ohjaus -00 Fabiasta
- Vetarit sekotelma VR6 passattia ja 16V kakkiksen tikkuja
- VR6 passat jarrut edessä ja takana
- Weitec GT alustasarja 60/40
- Sisusta puolinahkasportti Jetta GTX 16V Style erikoismallista
- Orkkismittaristo orkkispaikalleen toimivana ja hanskikseen Sciroccon mittaristo monitoiminäyttöineen ja merkkivaloineen.
- Ilmastointi yhdistelmä kakkos- ja vitoskoppaa muuttuvatilavuuksisine kompuroineen.
- Sähköt on hyvin pitkälti vitoskoppaa muutamalla yksinkertaistuksella.
Tarkoitus on tehdä homma siten, että ulkoa katsoessa ja sisällä istuessa kaikki on kakkoskoppaa viiksineen, valokatkaisijoineen, polkimineen jne. ja kaikki toimii.
Konehuoneeseen kurkistettaessa kaikki taasen näyttää 25 vuotta uudemmalta.
Tiedän ettei tuo valittu moottori ole markkinoiden luotettavin ja sillä ei tässä ole merkitystä. Painokaan ei ole se juttu ja tuo TSI painaa romuineen 6v laatikolla enemmän kuin orig. kone 5v rasialla.
Tavarat on jo valittu. Piste.
Lähtökohtana Californiasta 80- luvulla muuttoautona tuotu Jetta 1.8 GL -85.
Pannuna luonnollisesti K-jetronic lambdasäädöllä. Varusteita ei ihan kauheasti vielä tuolloin ollut raksittavana, mutta matkaan on tullut ilmastointi ja jotain muita pikku varusteita. Tämä yksilö on iän takia vielä Saksassa tehty eikä "uudella mantereella" kasailtu. Etuna Jenkkimallissa on tukevammat aisat, liimatuulilasi jne. G60 mallin tavoin.
Auto jäi seisomaan lähes kymmenen vuotta sitten jolloin asetettiin projektin suuntaviivat.
Jarrut ympäri autoa löytyi VR6 Passatista ja Weitecin GT tolpat siirsi maaperää lähemmäs pohjalevyä. Pannuksi rakennettiin uusilla jenkkimallin matalapuristeisilla männillä ja muillakin uusilla kuluvilla osilla rakennettu 8V kattila. Kanneksi valikoitui G60 kansi nokkineen, suuttimineen, natrium-täytteisine pakovenoineen ja ahtimeksi 1.8T vakiomutka ylikylänhienolla diy tukkisarjalla.
Moottorinohjaukseen rakentelin Megasquirtin extrakoodilla, oman lisäkortilla ahtopaineenohjaukselle, vaihtovalolle jne. ja komeuden kruunaa EDIS-4 1/2 COP hässäkkä. Kampuralta löytyy luonnollisesti 36-1 kehä.
Tällä setupilla autoa ei ikinä tehty valmiiksi olosuhteista ja muista projekteista johtuen. Em. 8.5 puristeinen moottori uusilla männillä, laakereilla, 120tkm ajetulla lohkolla, rempatulla g60 kannella, sintterikytkimellä, Moottorinohjauksella, johtosarjoilla, ahtimella jne. olisi myytävänä josko jollakin olisi käyttöä... Löytyy myöskin tehostettua ohjausta, kolmoskoppasen 8VGTI putkisto täydellisenä pakosarjoineen ja paljon paljon muuta sälää. Kannattaa kysellä...
Nyt isolohko on siis nostettu pois ja tilalle tulee -09 Sciroccosta niistetty CAVD 118kW pannu vaihdelaatikoineen ja muine sähköineen. Osalista on kutakuinkin tällainen tänään.
- 1.4 TSI venyvällä jakoketjulla, jumittavalla Eatonilla ja ujeltavalla turbolla.
- 6-vaihteinen 02S
- Ohjaus -00 Fabiasta
- Vetarit sekotelma VR6 passattia ja 16V kakkiksen tikkuja
- VR6 passat jarrut edessä ja takana
- Weitec GT alustasarja 60/40
- Sisusta puolinahkasportti Jetta GTX 16V Style erikoismallista
- Orkkismittaristo orkkispaikalleen toimivana ja hanskikseen Sciroccon mittaristo monitoiminäyttöineen ja merkkivaloineen.
- Ilmastointi yhdistelmä kakkos- ja vitoskoppaa muuttuvatilavuuksisine kompuroineen.
- Sähköt on hyvin pitkälti vitoskoppaa muutamalla yksinkertaistuksella.
Tarkoitus on tehdä homma siten, että ulkoa katsoessa ja sisällä istuessa kaikki on kakkoskoppaa viiksineen, valokatkaisijoineen, polkimineen jne. ja kaikki toimii.
Konehuoneeseen kurkistettaessa kaikki taasen näyttää 25 vuotta uudemmalta.
Tiedän ettei tuo valittu moottori ole markkinoiden luotettavin ja sillä ei tässä ole merkitystä. Painokaan ei ole se juttu ja tuo TSI painaa romuineen 6v laatikolla enemmän kuin orig. kone 5v rasialla.
Tavarat on jo valittu. Piste.
Nakutellaan ajan kuluksi hieman lisää.
Lähtököhta projektiin näytti tältä.
Orkkiskone 5-vaihteisella 020 rasialla, ilmastoinnin kompuralla ja turboromuilla painoi tämän verran.
25 vuotta tuoreempi ekomoottori samoilla kamoilla tosin kuudella vaihteella painaa tämän verran.
Purin ylimääräiset äänieristeet Eatonin ympäriltä pois lähinnä mielenkiinnon takia. Jenkit hölisivät 10 lbs kevennyksestä, mutta todellinen painon säästö lienee hieman kilon paremmalla puolella. Mörköahdin,Vaimentelija,Koko komeus
Mikäs se siellä ahtimen takana piilotteli? Huoltoystävällisesti sijoittautunut nakutustunnistin... Nakutunturi
CAVD koneen kylkeen ei ole helposti laitettavissa lisää hihnakäyttöisiä apulaitteita, joten hammastanko lepikkoon ja 2000 Fabiasta sopiva sähköhydraulinen tilalle. Apurunko vaati hieman muutoksia ja samalla laikkasin koneenkorvakkeet poies. Saa konepaketin riittävän taakse ja vetarit suoremmaksi kuin tehtaalta. Ohjausakseli yhdistyy lyhennetyllä Fabian nivelosalla hammastankoon. Yläpään "spooriosan" vaihdoin kakkoskopaisen ristikosta. Raidetangoiksi tulee hieman lyhennetyllä sisäkierteellä olevat 6K Cordobasta lainatut. Tällöin käy orkkis raidetangonpäät ja pituus on justiinsa.
Kone-/laatikkopaketti tulee 4/5/6/7-koppa henkisesti aisojen päälle kiinnittäen, joten etsin mahdollisimman vähän tilaa vievät ja helposti tasoon kiinnitettävät koneen/laatikon tukikumit. Laatikko,Kone
Voittajiksi valikoituivat kutoskoppaisen TDI tuki jakopään puolelle ja neloskoppaisen TDI tuki laatikon puolelle. Pitkittäistuki apurunkoon täytynee lyhentää neloskoppaisen tuesta. Tai jotain. Sen näkee kunhan sen aika on. Edit: tuli tällainen.
Sähköt olen tehnyt aika hyvään vaiheeseen jo aikoja sitten. Orkkista autoon jää sähköjen osalta pyyhkijät, takalasin lämmitin, sisävalot, keskuslukko, torvi ja osittain lämmityslaite. Kakkosen viikset ohjaavat muuten rattiakseliohjainlaitetta ja valot ja muut tingelit tulevat Sciroccon sähköillä. Hätävilkkukatkaisija, valokatkaisija ja muut tarpeet on muokattu sisäisesti sopimaan nykysähköille. Joitain tausta-/merkkivaloja joutuu vielä nykertämään.
Sciroccon mittaristo tulee hanskiksen sisälle. Nopeusmittarin ja rundarin viisarien heilutusmoottorit on siirretty orkkismittariin ja johdotettu välikaapelilla mittaristojen väli. Orkkismittariin on teetettävänä uudet pohjat joissa on orkkis fontit, mutta Sciroccon skaalat. Luonnollisesti mekaanisen matkamittarin aukot jne on poistettu.
Kaiken toimivaksi saaminen on raavituttanut hieman päätä.
Nopeusmittari saadaan toimimaan laittamalla yksi ABS-anturi vetarille. ABS/ESP-ohjainlaite lukee sitä ja kertoo nopeuden väylään. Em. ohjainlaite on koodattu pois gatewayltä ettei se generoi vikakoodeja. Moottorinohjainkin suostuu antamaan täyden momentin vain nopeustiedon kanssa.
Mittaristo halusi mukavuusohjainlaitteen, että se suostui pitämään avoimen takaluukun varoitustekstin pois.
Orkkismittarin merkkivalojen kytkentää joutui muuttamaan aikalailla ja öljynpainevaroituspiirin summerin toiminta toimii teoriassa, mutta en ole kokeillut vielä funktiogeneraattorilla. Vedenlämmön saa molempiin mittareihin vanhemman mallisella 2-piirisellä anturilla. Polttoainemittari taitaa tulla vain orkkismittariin.
Sciroccon flektipaketti ei mahdu mitenkään, mutta puukottamalla kolaroidun flektin, sain ohjainlaiteosan muokattua ohjaamaan kahta tarvikeflektiä.
Ilmastointiin tulee climatic-ohjainlaite paineanturilla ja höyrystimen lämpöanturilla. Noilla tiedoilla se rupeaa puskemaan max-kylmää pyydettäessä ja kakkoskoppasen lämmityslaitteella sekoitetaan lämmintä mukaan. Ei ehkä ekologista mutta toimivaa.
Kaikki on jo testattu toimiviksi joko pöydällä tai jonkun onnettoman ystävän autossa demoamalla.
Jotain sähköistä varmaan unohtui, mutta onhan tässä projektissa muutakin. Noita sähköjä tekee todella mielellään verrattuna korin modifikaatioihin tai muihin hitsi/mätä/maalaus jne. hommiin.
Lähtököhta projektiin näytti tältä.
Orkkiskone 5-vaihteisella 020 rasialla, ilmastoinnin kompuralla ja turboromuilla painoi tämän verran.
25 vuotta tuoreempi ekomoottori samoilla kamoilla tosin kuudella vaihteella painaa tämän verran.
Purin ylimääräiset äänieristeet Eatonin ympäriltä pois lähinnä mielenkiinnon takia. Jenkit hölisivät 10 lbs kevennyksestä, mutta todellinen painon säästö lienee hieman kilon paremmalla puolella. Mörköahdin,Vaimentelija,Koko komeus
Mikäs se siellä ahtimen takana piilotteli? Huoltoystävällisesti sijoittautunut nakutustunnistin... Nakutunturi
CAVD koneen kylkeen ei ole helposti laitettavissa lisää hihnakäyttöisiä apulaitteita, joten hammastanko lepikkoon ja 2000 Fabiasta sopiva sähköhydraulinen tilalle. Apurunko vaati hieman muutoksia ja samalla laikkasin koneenkorvakkeet poies. Saa konepaketin riittävän taakse ja vetarit suoremmaksi kuin tehtaalta. Ohjausakseli yhdistyy lyhennetyllä Fabian nivelosalla hammastankoon. Yläpään "spooriosan" vaihdoin kakkoskopaisen ristikosta. Raidetangoiksi tulee hieman lyhennetyllä sisäkierteellä olevat 6K Cordobasta lainatut. Tällöin käy orkkis raidetangonpäät ja pituus on justiinsa.
Kone-/laatikkopaketti tulee 4/5/6/7-koppa henkisesti aisojen päälle kiinnittäen, joten etsin mahdollisimman vähän tilaa vievät ja helposti tasoon kiinnitettävät koneen/laatikon tukikumit. Laatikko,Kone
Voittajiksi valikoituivat kutoskoppaisen TDI tuki jakopään puolelle ja neloskoppaisen TDI tuki laatikon puolelle. Pitkittäistuki apurunkoon täytynee lyhentää neloskoppaisen tuesta. Tai jotain. Sen näkee kunhan sen aika on. Edit: tuli tällainen.
Sähköt olen tehnyt aika hyvään vaiheeseen jo aikoja sitten. Orkkista autoon jää sähköjen osalta pyyhkijät, takalasin lämmitin, sisävalot, keskuslukko, torvi ja osittain lämmityslaite. Kakkosen viikset ohjaavat muuten rattiakseliohjainlaitetta ja valot ja muut tingelit tulevat Sciroccon sähköillä. Hätävilkkukatkaisija, valokatkaisija ja muut tarpeet on muokattu sisäisesti sopimaan nykysähköille. Joitain tausta-/merkkivaloja joutuu vielä nykertämään.
Sciroccon mittaristo tulee hanskiksen sisälle. Nopeusmittarin ja rundarin viisarien heilutusmoottorit on siirretty orkkismittariin ja johdotettu välikaapelilla mittaristojen väli. Orkkismittariin on teetettävänä uudet pohjat joissa on orkkis fontit, mutta Sciroccon skaalat. Luonnollisesti mekaanisen matkamittarin aukot jne on poistettu.
Kaiken toimivaksi saaminen on raavituttanut hieman päätä.
Nopeusmittari saadaan toimimaan laittamalla yksi ABS-anturi vetarille. ABS/ESP-ohjainlaite lukee sitä ja kertoo nopeuden väylään. Em. ohjainlaite on koodattu pois gatewayltä ettei se generoi vikakoodeja. Moottorinohjainkin suostuu antamaan täyden momentin vain nopeustiedon kanssa.
Mittaristo halusi mukavuusohjainlaitteen, että se suostui pitämään avoimen takaluukun varoitustekstin pois.
Orkkismittarin merkkivalojen kytkentää joutui muuttamaan aikalailla ja öljynpainevaroituspiirin summerin toiminta toimii teoriassa, mutta en ole kokeillut vielä funktiogeneraattorilla. Vedenlämmön saa molempiin mittareihin vanhemman mallisella 2-piirisellä anturilla. Polttoainemittari taitaa tulla vain orkkismittariin.
Sciroccon flektipaketti ei mahdu mitenkään, mutta puukottamalla kolaroidun flektin, sain ohjainlaiteosan muokattua ohjaamaan kahta tarvikeflektiä.
Ilmastointiin tulee climatic-ohjainlaite paineanturilla ja höyrystimen lämpöanturilla. Noilla tiedoilla se rupeaa puskemaan max-kylmää pyydettäessä ja kakkoskoppasen lämmityslaitteella sekoitetaan lämmintä mukaan. Ei ehkä ekologista mutta toimivaa.
Kaikki on jo testattu toimiviksi joko pöydällä tai jonkun onnettoman ystävän autossa demoamalla.
Jotain sähköistä varmaan unohtui, mutta onhan tässä projektissa muutakin. Noita sähköjä tekee todella mielellään verrattuna korin modifikaatioihin tai muihin hitsi/mätä/maalaus jne. hommiin.
Viimeksi muokannut toniha, 12.2.2015 9:16. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tämmönen tarvii jo vähän tietoa tuosta väylän toiminnasta ja sen sellaisesta. Mistä olet sitä ammentanut?
Tämä saattaa näin KVG aikakaudella kuulostaa hoopolta, mutta tiedonhankintakeinona olen käyttänyt 98% omia mittauksia ja tutkimuksia.
Helpoin tapahan olisi ollut puukottaa kokonainen 5/6 koppainen http://www.golf2tfsi.de/ tai http://www.r32oc.com/topic/44937-r32-dsg-golf-rallye/ ja 2.0TSI pannu olisi mekaanisesti ollut helpompi saada sekä mahtumaan että kiinnitettyä keulille.
Usein nämä projektit ovat kuitenkin jääneet vajaasti toimiviksi http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4029474-2.0T-Corrado-FSI-Extensive-Built-Page-Pull-Up-a-Chair
Valittu lähestymistapa on seurausta halutuista haasteista. Sisältä ei valmiina huomaa mittariston pohjia lukuunottamatta mitään erikoista. Jopa polkimet säilyy alkuperäisinä ja sähköistä kaasupoljinta heilutellaan orkkispolkimella. Saa samalla muutettua liikeradan vastaamaan kakkosen polkimen liikerataa. ;)
Tähän projektiin ei yleisesti ottaen Googlella saa apuja ja hyvä niin.
Jonkin sortin teaseri? https://www.dropbox.com/s/8n1p05o8fnnagm0/LffV9kEOAOwq0n_STBl1g7OsTA6UNOloXboZaTZrag4.jpg?dl=0
Viimeksi muokannut toniha, 12.2.2015 9:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pitää kai sitä tälle vuodelle tehdä vielä yksi päivitys.
Sähköt on aikalailla viimeistelty eli tarvitsee vain pari narua kunhan johtosarja joskus pujottautuu autoon. Tein vielä kojelaudan johtosarjan siten, että alkuperäistä 32 nastaista liitintä käytetään kojelaudan liittämiseksi sciroccon johtosarjaan. Kuvasssa näkyvät ylimääräiset ovat vielä ns. kahvinkeittimelle, mutta kyllä ne vielä paikkansa löytävät.
Mittaristo toimii ja viisarit heiluu vaikka kuva onkin kuvaajan lailla tärähtänyt. Pitää kyllä päivittää joko tallikamera tai kuvaaja. Pyyhkijät halusin tehdä "vanhalla" tavalla, sillä portaattomasti säädettävä tihku on vain niin paljon parempi, kuin nykyaikainen sormirulla.
Hammastanko on paikoillaan ja mitoituskin on kohdillaan. Vahkikepalat apurungon päällä nostavat hammastankoa siten, että alkuperäinen geometria säilyy mahdollisimman hyvin. Rattiakseli on liitetty modatulla Fabia/Golf sekotelmalla hammastankoon.
Vaihdevivusto tulee olemaan sopiva yhdistelmä 6N2 Poloa, Tourania ja Sciroccoa. Polon "siirtäjäboksi" menee paljon kivuttomammin kakkosen tunneliin ilman laivankatkaisurälläkkää. Vaihdevivuston varsinainen tekeminen on jonossa aikalailla seuraavana
Jarrutehostin ja pääsylinteri ovat Sciroccosta ja sylinterin kaksi lähtöä on haaroitettu neljäksi samaan malliin kuin vanhoissa volsuissa. En meinannut ensiksi mistään löytää sopivia isompia putkiliittimiä tuolle 5mm putkelle sylinterin päähän, mutta niitähän löytyikin töistä hyllystä... Kakkiksen polkimet sciroccon sylintereillä joissa on "hall-kytkimet" on seuraava vaihe. Samalla pitäisi taikoa kaasupoljin jotenkin piiloon.
Koneen korvakkeiden paikat on heftissä ja paketti nostettu paikoilleen "sovituspalojen" mitoitusta varten. Pannu on nyt ehkä ihan hivenen laatikon pää ylhäällä ja perinteisesti vaggineiden paketit on toisinpäin kenollaan. Nostan siis jakopään kiinnikettä korin puolelta about 12 mm. Tällöin öljypohja on pari milliä apurungon yläpuolella ja asento tehtaalta tulleen kaltainen. Moottorin etupuolelle näyttäisi jäävän tilaa tarvittaville kennoille. Pitkittäistuki tulee olemaan melko lyhyt. Täytynee silpoa joku japsiauton takatukivarsi siihen. ;) Öljypohjan ja apurungon väliin mahtuu kämmen. Vaihdelaatikko sekä vetarit ovat noin 10-15 mm etäisyydellä apurungosta. Ahtoputken saattaminen välijäähdyttimeltä jotakin kautta kaasuläpälle vaatii melkoisen käärmeen ja liukastetta. Eiköhän se jostakin luiskahda.
Hieman on auki miten akku, ohjaustehostimen hydrauliyksikkö, sähkökeskus ja ilmaputsarikotelo tulee sijoittautumaan. Tekisi mieli säilyttää sciroccon sijoittelu, mutta voi olla että laitan putken väliin tulevan tuning hiilikuitupöntön ilmanputsariksi. Se helpottaisi asioita. Myös TSI RS Fabian sijoittelua olen miettinyt. Kusijussikin pitää johonkin ujuttaa. Huoh.
Näihin (huonoihin) kuviin ja tunnelmiin päättyy tämä rakennusvuosi.
Hyviä ja antoisia juhlapyhiä kaikille rakentajille ja rakentelijoille.
edit: polkimet meni jo...
Sähköt on aikalailla viimeistelty eli tarvitsee vain pari narua kunhan johtosarja joskus pujottautuu autoon. Tein vielä kojelaudan johtosarjan siten, että alkuperäistä 32 nastaista liitintä käytetään kojelaudan liittämiseksi sciroccon johtosarjaan. Kuvasssa näkyvät ylimääräiset ovat vielä ns. kahvinkeittimelle, mutta kyllä ne vielä paikkansa löytävät.
Mittaristo toimii ja viisarit heiluu vaikka kuva onkin kuvaajan lailla tärähtänyt. Pitää kyllä päivittää joko tallikamera tai kuvaaja. Pyyhkijät halusin tehdä "vanhalla" tavalla, sillä portaattomasti säädettävä tihku on vain niin paljon parempi, kuin nykyaikainen sormirulla.
Hammastanko on paikoillaan ja mitoituskin on kohdillaan. Vahkikepalat apurungon päällä nostavat hammastankoa siten, että alkuperäinen geometria säilyy mahdollisimman hyvin. Rattiakseli on liitetty modatulla Fabia/Golf sekotelmalla hammastankoon.
Vaihdevivusto tulee olemaan sopiva yhdistelmä 6N2 Poloa, Tourania ja Sciroccoa. Polon "siirtäjäboksi" menee paljon kivuttomammin kakkosen tunneliin ilman laivankatkaisurälläkkää. Vaihdevivuston varsinainen tekeminen on jonossa aikalailla seuraavana
Jarrutehostin ja pääsylinteri ovat Sciroccosta ja sylinterin kaksi lähtöä on haaroitettu neljäksi samaan malliin kuin vanhoissa volsuissa. En meinannut ensiksi mistään löytää sopivia isompia putkiliittimiä tuolle 5mm putkelle sylinterin päähän, mutta niitähän löytyikin töistä hyllystä... Kakkiksen polkimet sciroccon sylintereillä joissa on "hall-kytkimet" on seuraava vaihe. Samalla pitäisi taikoa kaasupoljin jotenkin piiloon.
Koneen korvakkeiden paikat on heftissä ja paketti nostettu paikoilleen "sovituspalojen" mitoitusta varten. Pannu on nyt ehkä ihan hivenen laatikon pää ylhäällä ja perinteisesti vaggineiden paketit on toisinpäin kenollaan. Nostan siis jakopään kiinnikettä korin puolelta about 12 mm. Tällöin öljypohja on pari milliä apurungon yläpuolella ja asento tehtaalta tulleen kaltainen. Moottorin etupuolelle näyttäisi jäävän tilaa tarvittaville kennoille. Pitkittäistuki tulee olemaan melko lyhyt. Täytynee silpoa joku japsiauton takatukivarsi siihen. ;) Öljypohjan ja apurungon väliin mahtuu kämmen. Vaihdelaatikko sekä vetarit ovat noin 10-15 mm etäisyydellä apurungosta. Ahtoputken saattaminen välijäähdyttimeltä jotakin kautta kaasuläpälle vaatii melkoisen käärmeen ja liukastetta. Eiköhän se jostakin luiskahda.
Hieman on auki miten akku, ohjaustehostimen hydrauliyksikkö, sähkökeskus ja ilmaputsarikotelo tulee sijoittautumaan. Tekisi mieli säilyttää sciroccon sijoittelu, mutta voi olla että laitan putken väliin tulevan tuning hiilikuitupöntön ilmanputsariksi. Se helpottaisi asioita. Myös TSI RS Fabian sijoittelua olen miettinyt. Kusijussikin pitää johonkin ujuttaa. Huoh.
Näihin (huonoihin) kuviin ja tunnelmiin päättyy tämä rakennusvuosi.
Hyviä ja antoisia juhlapyhiä kaikille rakentajille ja rakentelijoille.
edit: polkimet meni jo...
Viimeksi muokannut toniha, 12.2.2015 9:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Tuli käytyä TAAS tallilla ja saatua jopa jotain aikaiseksi.
Corradon polkimet, mitkä oli joskus tähän hommattu jarrutehostimen alle tulevine vahvikkeineen, oli ABS:llä varustetusta autosta ja vahvikepelti on niissä erilainen. Oikeaa peltiä ei saa enää uutena eikä pikaisesti ebaykään sitä tarjonnut, joten saha käteen ja soveltamaan. Peltiä ja amppeeriliimaa peliin ja kohta tehostaja oli paikoillaan. Kuula tosin piti vaihtaa haarukaksi tehostajan tangon päästä.
Kytkinsylinteri sopi paikoilleen lievän hiomatyön jälkeen ja jos sen joutuu vaihtamaan uuteen, modaus onnistuu viidessä minuutissa. Eihän VW osat tosin ikinä kulu tai petä, niin ei ole sitä vaaraa. Ei ainakaan jos pirssi ei tee muuta kuin nököttää pukeilla. Polkimen päähän joutui tekemään kuulapäälle ja sen muoviselle kiinnikkeelle pikkuisen laatikon mihin helyt sujahtaa sisälle. Eli vanha tappi pois, reikä umpeen hitsaten ja laatikon askartelu oikeaan kohtaan. Nyt pääsylinteri jää molemmissa päissä n. 2mm päädystä eli ei pohjaa milloinkaan. Välitys on ihan hivenen eri kuin sciroccon polkimessa erilaisen polkimen liikeradan takia. Koko komeus.
Kaasupoljin on vielä tekemättä ja jos jollakulla on 1J, 9N, 6R tai muun sukulaisalustaisen sähköinen kaasupoljin ylimääräisenä, olen kiinnostunut ostamaan moisen. Sellainen käy pelkällä liitimen vaihdolla.
Vaihteensiirto oli jo melkein valmis ja paketti koostuu 6N Polon kotelosta ja vivusta, Sciroccon kepistä ja Touranin lopuista osista. Sciroccon keppiin joutui tekemään dorkan muutoksen alapäähän ja tuohon hitsattuun lisälipareeseen pitää vetää liimalla oleva kutistesukka päälle. Tai jos joltakulta löytyy sopiva neloskoppaisen pelkkä sisäkeppi, voisin sujauttaa sen tuohon paikoilleen. Tälläsiä osia löytyi nyt, niin niillä mentiin... Corradoon ja G60 Golffiin kotelo menisi bolt on, mutta tähän perhemalliin täytyy kotelon kiinnikeitä ihan pikkaisen paineilmasahailla.
Corradon polkimet, mitkä oli joskus tähän hommattu jarrutehostimen alle tulevine vahvikkeineen, oli ABS:llä varustetusta autosta ja vahvikepelti on niissä erilainen. Oikeaa peltiä ei saa enää uutena eikä pikaisesti ebaykään sitä tarjonnut, joten saha käteen ja soveltamaan. Peltiä ja amppeeriliimaa peliin ja kohta tehostaja oli paikoillaan. Kuula tosin piti vaihtaa haarukaksi tehostajan tangon päästä.
Kytkinsylinteri sopi paikoilleen lievän hiomatyön jälkeen ja jos sen joutuu vaihtamaan uuteen, modaus onnistuu viidessä minuutissa. Eihän VW osat tosin ikinä kulu tai petä, niin ei ole sitä vaaraa. Ei ainakaan jos pirssi ei tee muuta kuin nököttää pukeilla. Polkimen päähän joutui tekemään kuulapäälle ja sen muoviselle kiinnikkeelle pikkuisen laatikon mihin helyt sujahtaa sisälle. Eli vanha tappi pois, reikä umpeen hitsaten ja laatikon askartelu oikeaan kohtaan. Nyt pääsylinteri jää molemmissa päissä n. 2mm päädystä eli ei pohjaa milloinkaan. Välitys on ihan hivenen eri kuin sciroccon polkimessa erilaisen polkimen liikeradan takia. Koko komeus.
Kaasupoljin on vielä tekemättä ja jos jollakulla on 1J, 9N, 6R tai muun sukulaisalustaisen sähköinen kaasupoljin ylimääräisenä, olen kiinnostunut ostamaan moisen. Sellainen käy pelkällä liitimen vaihdolla.
Vaihteensiirto oli jo melkein valmis ja paketti koostuu 6N Polon kotelosta ja vivusta, Sciroccon kepistä ja Touranin lopuista osista. Sciroccon keppiin joutui tekemään dorkan muutoksen alapäähän ja tuohon hitsattuun lisälipareeseen pitää vetää liimalla oleva kutistesukka päälle. Tai jos joltakulta löytyy sopiva neloskoppaisen pelkkä sisäkeppi, voisin sujauttaa sen tuohon paikoilleen. Tälläsiä osia löytyi nyt, niin niillä mentiin... Corradoon ja G60 Golffiin kotelo menisi bolt on, mutta tähän perhemalliin täytyy kotelon kiinnikeitä ihan pikkaisen paineilmasahailla.
Viimeksi muokannut toniha, 12.2.2015 9:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://www.dropbox.com/s/3sk62hu5ps9mqrd/pannuhuone.jpg?dl=0
Kaikki kuvassa näkyvä on kiinni.
Viime päivityksen jälkeen hallintalaitteet on nyt valmiit. Ahtoputket, akkuteline, putsariteline, tehostinteline, syyläriteline jne on pulverimaalattu ja paikoillaan. Vetarit, vaihdevaijerit, kytkinletku paikoillaan.
Konehuoneesta puuttuu ohjaustehostimen letkut, syylärin letkujen sommittelu, flektit, kusijussin säiliön kiinnitys, johtosarjan pujotus ja sekalaista liittimien asennusta.
Ei tartte vielä varata muutoskatsastusaikaa.
Kaikki kuvassa näkyvä on kiinni.
Viime päivityksen jälkeen hallintalaitteet on nyt valmiit. Ahtoputket, akkuteline, putsariteline, tehostinteline, syyläriteline jne on pulverimaalattu ja paikoillaan. Vetarit, vaihdevaijerit, kytkinletku paikoillaan.
Konehuoneesta puuttuu ohjaustehostimen letkut, syylärin letkujen sommittelu, flektit, kusijussin säiliön kiinnitys, johtosarjan pujotus ja sekalaista liittimien asennusta.
Ei tartte vielä varata muutoskatsastusaikaa.
Näpertelin puhaltimet kuntoon. Orkkikset ei mahtuneet mitenkään, joten laittelin sopivan kokoiset tarvikemallit tilalle. Puhaltimien ohjainlaite on kiinnitykseltään vielä osittain väliaikaisesti isomman puhaltimen moottorin perässä, mutta aika siististi se siihen sopii. Tuo paketti mahtuu paikoilleen kun vain hieman optimoi osien sijaintia ja otti muutaman vahvikerivan pienemmästä puhaltimesta pois. Ahtoputki on sen verran iholla.
Pitänee laittaa hommaan vauhtia jos Trafi säätää noita säädöksiä muutoksista. :)
edit: korjailin kuvia
Pitänee laittaa hommaan vauhtia jos Trafi säätää noita säädöksiä muutoksista. :)
edit: korjailin kuvia
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa