Kaikki alkoi vuosi sitten, kun katselin Jimiltä ohjelmaa, jossa ostettiin auto pikkuvikaisena, jonka jälkeen toinen jannuista alkoi fiksata autoa myyntikuntoon. Silloin oli pääosassa Golf II GTI ja silloin kuume iski.
Sen jälkeen seurailin tilannetta, sopivia GTI Golffeja ei sattunut kohdalle, joten dieselien ystävänä aloinkin katsella dieselillä käyvää kapinetta.
Tällä välin kävin työkaverilta pelastamassa parempaan käyttöön muutamia osasia. Kuvassa isompi on -94 vanhemman 2.5TD Ducaton pumppu, jossa on 11mm nestepää, ja kyllä, se on käyttämätön. Turboista isompi on samanlaisesta vehkeestä, malliltaan KKK K26, pitäisi olla täysin kunnostettu. Hankala arvata kummat vaihtoehdot lähti mukaan. Hommasin myös välijäähdyttimen mallia kiina.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/ahtimetjapumput_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/kuuleri_92x92.jpg)
Viimein sopiva aihio löytyi, rapsakat 590 tkm ajettu -92 suuripäästöinen turbodiesel. Ihmetys oli suuri, kun tuon verran ajetusta autosta ei löytynyt kuin suhteellisen pieniä ruostevaurioita. Huvittavaa oli, kun hansikaslokerosta löytyi A5 kokoinen ruutuvihko, jossa oli kaikki huollot ylhäällä. Kone oli alkuperäiskunnossa, mutta auto oli matkan varrella syönyt mm. kolme kytkinpakettia, yhden vaihdelaatikon ja ruiskutuspumpun.
Kyllä siinä on rauta laitettu jaloon muotoon :)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/ostokunto_92x92.jpg)
Työkaverilta löytyi myös I Golfista peräisin oleva vaparidiesel, konetyypiltään CR. Vaikka mäntien alapuoliset öljyruiskut puuttuvat, aloitin kunnostamaan konetta, koska projekti etenisi huomattavasti nopeammin, kun koneen saisi vaihtaa suoraan. Nilkka suorana ajamista ei siis pitempiä aikoja harrasteta. Saisikohan tuosta imusarjasta tehtyä paremman kuin mitä originaali TD:ssä on?
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/konepestyn_92x92.jpg)
Sitten vain konetta purkamaan, kannessa jokainen venttiilin väli oli halki, mutta niinhän noissa kaikissa on... Kävi myös ilmi, ettei pumpun hihnapyörä sovi suoraan uuteen pumppuun, jouduin koneistuttamaan uuden kartion hihnapyörään.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/venttiilienvli_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/lohkopaljaana_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/vanhajauusipumppu_92x92.jpg)
GT-Motorilla sylinterit hoonattiin, kanteen vaihdettiin ohjurit ja imuventtiilit sekä ajettiin vielä kansi suoraksi. Kyseisen kannen venttiilien välykset on paloilla säädettävät, kun on noinkin vanhaa mallia. Kun kansi ja lohko saatiin takaisin, aloin kasaamaan moottoria uusilla männänrenkailla, laakereilla ja tiivisteillä, myös uusi AAZ sopiva öljypumppu löysi paikan. Samalla puhdistin pikaisesti kannen kanavat suurimmista valukikkareista. Samoihin aikoihin teetätin myös uudet vanhat TD:n suuttimet Helsingin Dieselissä ja laitoin uudet hehkut paikalleen.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/kanttavailla_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/mnntjalaakerit_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/ljypumppu_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/venttiilitpaikallaan_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/valupurseetpoistettu_92x92.jpg)
Ei muutakuin kone nippuun ja Golfin kyytiin. Työkaverin tallilla oli hyvät tilat tehdä kone, syö vain miestä rotan lailla olla itse ilman tallia ja asua kerrostalossa, OK talojen hinnat kun nyt on mitä on pääkaupunkiseudulla. No, elämä on täynnä valintoja...
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Koneen%20teko/konemaalattuna_92x92.jpg)
Sitten siirrytään tarinassa Pohjanmaalle, entisille kotinurkille. Matka sinällään sujui ihan hyvin, tavaraa oli jumalattomasti mukana ja matkakumppanina oli vieressä kunnostettu moottori. Saa vain nähdä montako vuosikymmentä auto siellä viettää, toivottavasti edes joskus valmistuisi...
Pääsiäisenä 2008 oli pitempi vapaa, silloin oli hyvä vääntää autoa.
Kone piti saada ensiksi pois, kaikenlaisia virityksiä löytyi sähköpuolelta, kaikki rikkinäisen lämpötila-anturin takia. No, tyylinsä kullakin.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/Konehuoneenpurku_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/koneirti_92x92.jpg)
Tämän jälkeen raksin konetilasta kaiken ylimääräisen pois, samalla otin pois muovilokarit ym. jotta alustan sai myös pestyä painepesurilla hyvin. Päätin ruiskuttaa puhtaaseen konehuoneeseen uuden maalin alle kiveniskumassan, Hagmansin aine jota käytin, meni ruiskutettaessa aika veikeän näköiseksi, väri kuitenkin muuttui mustaksi kuivuessaan. Sitten vain valkoinen raskaan kaluston mattavalkoinen pintaan.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/oikea_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/vasen_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/massattuna_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/massakuivanut_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/konehuonemaalattu_92x92.jpg)
Tämän jälkeen piti paikata pohjasta muutama reikä. Edelleenkin ihmettelen, miten pohja oli yllättävän ruosteeton, etenkin noilla kilometreillä. Kun taas ajattelen nyt uudestaan, olisi alustan totaalinen puhdistaminen kaikesta ryönästä ja kunnon epoksimaalilla maalaaminen ollut paljon "siistimmän" näköinen... Toki työmääräkin olisi ollut tähtitieteellinen. No, saa kelvata ja jos jotain alustamassa vaivaa, tulkoot rapsuttelemaan sitä pois. Kiveniskuille alttiissa paikoissa on kiveniskumassa alla ja normi alustamassa päällä.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Alusta/reik2_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Alusta/reik1_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Alusta/reik3_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Alusta/reik4_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/massattu2_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/massattu1_92x92.jpg)
Kone paikalleen. Konetilaan tuli uutta: vesipumppu, kaikki muovilaipat, termostaatti, anturit, vesiletkut, jakopää, jäähdytin, paisuntasäiliö ja akku. Noi nyt ainakin.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/konepaikallaan_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/jhdytinpaikallaan_92x92.jpg)
Pääsiäinen kun oli, niin pitihän sitä kokkokin polttaa!
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/kokko_92x92.jpg)
Seuraavia rakennuskertoja en välttämättä muista aikajärjestyksessä, no ainakin tekemiset pitäisi tulla esille.
Välijäähdyttimen virkaa olisi kyllä ajanut pienempikin, nyt ongelmana meinaa olla pituus ja lähtöjen paikka, ei oikein saa kuskinpuoleista ahtoputkea tuotua alakautta, pitää muuttaa, jos ei ajovalo tykkää nyt hyvää, sopii kyllä tuohon, mutta liikuttavan liki tuli. Ahtoputkisto on kooltaan 2,5".
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/kuuleri_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/ahtoputki1_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/ahtoputki2_92x92.jpg)
Ostin töistä sopivasti myös Pierburgin sähköisen polttoainepumpun, ei siitä ainakaan haittaa ole, vaikka ruiskutuspumpun omakin siirtopumppu on kyllä tehokas, mutta auttaapahan ainakin ilmavaivoissa. Ahtoputkiston joustavat letkut on tällä hetkellä melkoista pukin sarvea, siihen on tulossa huomattavasti notkeammat ja pitemmät letkunpätkät tilalle. Saatiin konekin käytettyä lämpöiseksi ja tuli aika kiristää 90 astetta kansipultteja. No, joku insinööri oli sitten mennyt laittamaan Sikaliimaa VK-tiivisteen kaveriksi, oli muuten venttilikoppa ihan jumalattoman lujassa kiinni!
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/pumppu_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Moottorin%20asentaminen/konehuone_92x92.jpg)
Pakosarja on ensimmäinen, joka on tullut tehtyä, se varmaan tulee tehtyä uusiksi jossain vaiheessa. Putken koko vastaa kanavan kokoa. Laippa on sovitettu kanaviin.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakosarja_92x92.jpg)
Sitten downpipen tekoon, pakoputki tuli 3" tavarasta
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/dp1_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/dp2_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/dp3_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/dp4_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/dp5_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/dp6_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/dp7_92x92.jpg)
Pakoputkeen tuli yksi niveltyyppinen liitos, joka joustaa. Vaimentimeksi tuli yksi lyhyt pönttö, toivottavasti vaimentaa riittävästi, turbo sinällään jo pilkkoo kyllä hyvin ääntä.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakoputki1_92x92.jpg)
Sitten koko putkisto tehtynä, lakikin on muuttunut suotuisaksi ko. asennukselle. Putki piti saada aika tanakasti kiinni, ettei se hakkaa kynnyskoteloon, huonona puolena on kyllä aika kovat äänet koriin, mutta eihän tästä edustusautoa olla tekemässäkään.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakoputki2_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakoputki3_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakoputki4_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakoputki5_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakoputki6_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Pakoputki/pakoputki7_92x92.jpg)
Sitten akselistot.
Takapäässä aion pitää rumpujarrut, kylläkin täysin kunnostettuna ja etupäähän tuli 256mm jarrut. Rumpujarrut kunnossa ollessaan on toimintavarma ainakin täällä Suomen korkeuksilla ja jos alkaa tuntua, että perän jarruvoima on riittämätön, voi aina ostaa levyllisen kamat taakse.
Etupäässä 256mm jarrullisen olka-akseli on erilainen kuin alunperin tässä autossa oli, joten jouduin ostamaan olka-akselit, satulat ja kannakeraudat. Sopivat löytyi -94 2.0 Passatista. Aloitin niiden kunnostuksen puhdistamalla ylimääräiset paskat pois rälläkkään laitetulla teräsharjalla. Tämän jälkeen tein noin 4%:sta sitruunahappoliuosta, jossa ne killuivat pari yötä n. 18 asteen lämpötilassa. En ollut aiemmin käyttänyt sitruunahappoa ja sen teho kyllä yllätti. Aika persoa on tuollainen puhdas valurauta ruosteelle...
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/jarrut1_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/jarrut2_92x92.jpg)
Sitten maali päälle. Satuloiden kunnostaminen olikin sitten ihan eri juttu. Männät oli juuttuneet pahemman kerran kiinni, ja kun ne viimein irtosi, oli jäljet männissä ja sylintereissä sen mukaiset. Tästä johtuen hommasin töistä uudet kunnostetut, sai ainakin satulatehdas valmiiksi ruosteettomat, maalatut ja puretut vanhat satulat.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/jarrut3_92x92.jpg)
Vetoakseleihin vaihdoin kaikki uudet nivelet ja puhdistin ja maalasin akselin, tuli aika perhanan siistit vaikka itse sanonkin! Voimansiirron osalta kytkin ja vaihteisto on varmaan ensimmäisenä antamassa periksi, kunhan saadaan tämä ruoska ajokuntoon.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/vetoakseli_92x92.jpg)
Ja sitten etupään kamat paikalleen. Uutta tuli siis: vetonivelet, alatukivarret, helat, alapallonivelet, raidetangon päät, satulat, liukutapit, jarruletkut, iskarit ja iskarin yläpäät, jouset ja pyöränlaakerit. Iskarit ja jouset on GTI:n, varmaan joutuu jossain vaiheessa keksimään matalempaa vaihtoehtoa... Laatikon vetoakseleiden stefat vaihdoin kanssa, mutta edellinen vaihtaja oli hakannut oikean puolen vihreän peltisen stefan kiinnitysholkin mutkalle, se pitää vielä vaihtaa kun meinaa vuotaa. Kiinnostais vielä hommata tehostettu hammastanko tehostamattoman tilalle.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/jarrut4_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/jarrut5_92x92.jpg)
Aloitin taka-akselin kunnostuksen yllättäen akselin irrotuksella. Helat alkoikin olla aika heikolla hapella, onneks ne ei olleet yhtään ottaneet kiinni 590tkm aikana...Rälläkkään teräsharja, (on muuten hengenvaarallinen peli, jos kukaan ei ole vielä hoksannut) ylimääräiset paskat pois ja maali päälle, samalla myös rumpuihin maalit niskaan. Helat paikalleen ja akseli paikalleen, huomattavasti mukavampi laittaa jarrut, kun saa oikealle korkeudelle navat.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/akseli1_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/akseli2_92x92.jpg)
Sitten uusien jarruputkien vetoon, vanhat olikin paikoitellen aika haperot. Uusi jarrupaineensäädinkin paikalleen.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/akseli4_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/akseli5_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/akseli6_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/akseli7_92x92.jpg)
Rumpujarrujen laittamisesta muutama kuva. Uutta taka-akselille tuli: helat, pyöränlaakerit, kengät ja asennussarjat, pyöränsylinterit, rummut, käsijarruvaijerit, jarrupaineensäädin, iskarit ja jouset.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rumpu1_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rumpu2_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rumpu3_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rumpu4_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rumpu5_92x92.jpg)
Vanteet ja renkaatkin on hommattu, RH mikäliekuppi + laadukkaat Nankangit 165/50 x 15. Työkaverin kaverilla olisi 8x14 tykkivanteet, mutta ei ole toistaiseksi suostunut myymään niitä, kuulemma sopisivat 256mm jarrujen kanssa pyörimään.
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/tulevatvanteet_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rengas1_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rengas2_92x92.jpg)
![Kuva](http://i142.photobucket.com/albums/r114/tkeisala/Golf%202/Akselistot/rengas3_92x92.jpg)
Tulevasta:
Näista vanteista on reunus melkein valmiiksi kiillotettu, on käynyt mielessä maalata noikin valkoiseksi, mutta voi olla että tulisi liikaa valkoista koko autoon. Tarkoituksena on siis paikata kylkilistojen reiät ja muut lommot, laittaa isot puskurit paikalleen ja maalata koko komeus raskaan kaluston mattavalkoisella. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin lakkapintainen kiiltävä, mattavalkoinen olisi vaan hieman erilainen.
Ihan ilman ongelmiakaan ei kaikki ole tietenkään sujunut, pumpun ajoituksen kanssa meinasi tulla harmaita hiuksia, kiilaura pumpun akselissa ei ollut samalla kohtaa mitä alkuperäisessä pumpussa, mutta nyt ajoitus on löytynyt. Toisesta ongelmasta voi katsoa ainoastaan peiliin, jäi nimittäin tarkistamatta venttiilien välykset ja arvata saattaa, että kaikki imuventtiilit kantavat, seuraavalla kotimatkalla on siis pussillinen säätöpaloja mukana, että saa välykset oikeiksi. Vaikka kotipaikka ja auto on täysin keskellä metsää, oli joku käynyt kävelemässä konepellillä ja katolla, onneksi ei tullut kovin pahoja jälkiä.
Sisustaan pitäisi kanssa paneutua, uusi kojelauta pitäisi hommata, syystä että edellinen omistaja oli laittanut autoon elektronisen antennin tuulilasiin ja porannut keskelle kojelautaa reiän johdoille. Kuppipenkitkin olisi haaveissa tai sitten jotkut originellit Recarot. Turvakaaretkin häämöttää jossain hamassa tulevaisuudessa.
Nälkäkin on ehtinyt kasvaa vaikka auto ei ole vielä ajossa ollutkaan; -88 uudemmasta umpinokkaisesta 1.9TD Passatista saisi käytettyä hyväksi kaikkea kivaa, tehokkaampaa ja kestävämpää, harmi vaan, kun suoraruikkarikoneet on vielä vähän kalliita...
Tiisseli kiittää ja kuittaa.