ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 24.1.2010 22:14
Joo, tässä siis on jo vähän ollut suunnitelmissa uuden koneen kasaus, mutta Mattia lainatakseni: ainahan se mielessä on, mutta ajetaan nyt ensin. Rallissa, F-ryhmässä sääntöjä ei koneen suhteen ole kovin paljon rajoitettu. Lohkon pitää olla alkuperäistä vastaava ja iskun pituus luokiteltu tai sitä lyhyempi. Jos taas historiikkiin haluaa, voi olla hieman enemmän rajoituksia, kuten esim. osien alkuperäisyys tai muuten ikäkauden (siis esim. vuoden 1981 vastaavia) kilpailuissa käytettyjä osia.
Kuutiotilavuuden ja moniventtiilitekniikan vaikutus auton minimipainoihin:
2 v/syl: <1600cc: 850kg, <2000cc: 930kg
4 v/syl: <1600cc:920kg, <2000cc: 1000kg
Oman Golffin moottori pitää sisällään:
79,5mm porauksella vakiolohko, omat palotilalliset männät (536g), omat 136mm kanget (646g). Ykköskorisen GTI:n suora kansi, 31,3/38mm venttiileillä, käyty läpi ja uudet pakoventtiilit. Kovat nostajat, Schrickin nokka, 11mm nostolla, 105,5 astetta nokkien välinen kulma,imu 0,5 nostolla auki 280 astetta.Välykset imu:0,35, pako 0,45. Laskennallinen puristussuhde ~11,1. 80mm isku. Vakio 1,6mm kansipahvi. Golffin omalla kärjettömällä jakajalla. 45 weberit jollakin alu-imusarjalla. Ilmeisesti oma sähköinen bensapumppu. Öljyt nyt 5w-50 Mobil1. Joku suositteli 20W50 Kendall tai Valvoline minaraaliöljyä.
Puristuspaineet mittasin juuri, 14,0-15,0 barin välillä. (Tai toinen mittari kyllä sanoi 9,0-10,0 välillä). Ohivuotoja en mitannut. Laatikko 5v, välitetty ja lukolla. Myöskin juuri tarkastettu.
Moottorissa siis rutkasti parantamisen varaa, mutta kun tilanne on se, että auton mukana tulleista osista yritettiin kasata paras mahdollinen alle 1600cc moottori, jotta auton voisi tarvittaessa muuttaa tuonne historiikkiin sopivaksi. Jossa sillä ehkä olisi mahdollisuuksiakin. Mutta nyt itselläni tärkeinä olisi päästä vetämään muutama kisa F-ryhmäläisenä, jotta selviäisi jatko, että ajetaanko sitä rallia edes enää loppuvuodesta vai keksitäänkö jotakin muuta...
Ja takaisin kysymyksiin:
1. Laitan nyt kuitenkin sen muovilevyn ja lisäksi mekaanisen bensapumpun peitelaippaan tehdään alakerran huohotusta varten putki. Tai mietinnässä jopa, että pitäisikö tehdä kierto öljynkeräyssäiliöstä takaisin öljypohjaan. Tai tänne tähän peitelaippaan. Kun kuulemma roiskivat aina, kun kierrätetään..? Ohivuotoja en ole mitannut.
2. Alkuperäinen VESIkiertoinen? Olis ilmajäähdytteinen, laitanko sen? Sille olis paikkakin valmiina, kun on aiemmin ollut käytössä.