mittaristoon ledit
Valvoja: ffp jäsenet
mittaristoon ledit
Eli ledit ja vastukset pitäis käydä ostamassa, että voi aloitella projektia.
miten se etuvastuksen arvo taas laskettiinkaan?
Millaisia settejä jengillä on eli millaset ledit ja vastukset?
alkuperäistä potikkaa pystyy varmaan hyödyntämään ledien kanssa eli himmenys/kirkastus.
miten se etuvastuksen arvo taas laskettiinkaan?
Millaisia settejä jengillä on eli millaset ledit ja vastukset?
alkuperäistä potikkaa pystyy varmaan hyödyntämään ledien kanssa eli himmenys/kirkastus.
Alkuperäisen himmennyksen kanssa säätöalue on kapea, mutta jossain määrin säätöä voi tehdä.
Pohjaksi otetaan ohmin laki, eli U=RI, U on Jännite, R resistanssi ja I virta.
Sitä hyödynnetään näin: R = U-UL / I
jossa:
U = noin 12V
UL = ledin kynnysjännite, sinisillä valkoisilla 3...4V, muilla n. 2V
I=ledin maksimivirta, yleensä noin 20mA
R= etuvastuksen resistanssi
Kirkkautta voi testata kokeilemalla. Yleensä sopiva etuvastus on 560ohm...1kohm haarukassa.
Jos värejä vaihdat, niin katkaisijoista ja mittaristosta täytyy poistaa kaikki vihreät kalvot/huput/muovinpalat, joilla se vihreä sävy alunperin tehdään.
Omia kokemuksia:
Itselläni on namikoiden takana 3mm kirkkaat punaiset ledit 1k vastuksella. Mittaristossa 5mm superkirkkaat siniset 560ohm vastuksella.
Mittaristovaloon kaipaisi lisää kirkkautta, pimeällä näkyy trippimittarin numerot hieman heikosti. Lisäksi sävy on hieman violetti. Kaipaisin kirkkaampaa sinistä. Katkaisijat ovat ok. Sävyn vaihto lähti siitä, että soittimessa on sinipunainen valaistus, mutta sehän ei enää liity kysymykseen...
edit: Asiaa on kysytty niin usein, että searchilla varmasti löytyy lisäohjeita...
Pohjaksi otetaan ohmin laki, eli U=RI, U on Jännite, R resistanssi ja I virta.
Sitä hyödynnetään näin: R = U-UL / I
jossa:
U = noin 12V
UL = ledin kynnysjännite, sinisillä valkoisilla 3...4V, muilla n. 2V
I=ledin maksimivirta, yleensä noin 20mA
R= etuvastuksen resistanssi
Kirkkautta voi testata kokeilemalla. Yleensä sopiva etuvastus on 560ohm...1kohm haarukassa.
Jos värejä vaihdat, niin katkaisijoista ja mittaristosta täytyy poistaa kaikki vihreät kalvot/huput/muovinpalat, joilla se vihreä sävy alunperin tehdään.
Omia kokemuksia:
Itselläni on namikoiden takana 3mm kirkkaat punaiset ledit 1k vastuksella. Mittaristossa 5mm superkirkkaat siniset 560ohm vastuksella.
Mittaristovaloon kaipaisi lisää kirkkautta, pimeällä näkyy trippimittarin numerot hieman heikosti. Lisäksi sävy on hieman violetti. Kaipaisin kirkkaampaa sinistä. Katkaisijat ovat ok. Sävyn vaihto lähti siitä, että soittimessa on sinipunainen valaistus, mutta sehän ei enää liity kysymykseen...
edit: Asiaa on kysytty niin usein, että searchilla varmasti löytyy lisäohjeita...
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 2.10.2003 0:16
Mä laitoin 3 sinistä lediä mittaristoon ja niiden etuvastus on 100 ohmia ja sähkö tulee 5V jänniteregulaattorin kautta koska auton jännite heittelee niin tolla systeemillä voi olla ainakin varma ettei tule ylijännitettä ledeille.
Ja niin säätö toimii potikalla 1K(liian iso mutta löyty laatikosta) tai jos on enempi kuormaa voi laittaa LM317 regulaattorin säätämään jännitettä.
Ja niin säätö toimii potikalla 1K(liian iso mutta löyty laatikosta) tai jos on enempi kuormaa voi laittaa LM317 regulaattorin säätämään jännitettä.
Ite vedin omalla katkaisialla uudet johdot kokonaa ledeille, ja ledejä on 5 mittaristolle +yks digikellon takana. vastus oli luokkaa 800ohm, mutta kaapelit on aivan liian ohutta, ledit ei saa tarpeeks virtaa että palais kunnon kirkkaudella, vasta pimeällä näkee vähä paremmin.
Asennus kävi niin että porasin 5mm reiät alkup reikien viereen molemmin puolin sekä yhden siihen keskelle, jakaa valoa paljon tasasemmin.
Asennus kävi niin että porasin 5mm reiät alkup reikien viereen molemmin puolin sekä yhden siihen keskelle, jakaa valoa paljon tasasemmin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 13.10.2003 21:13
Mää laitoin just ventoon 4 sinistä ledii ja tuli aikas hienot...
laitoin etuvastukseks muistaakseni 270 ohmia ja mun mielestä olis voinut olla vieläkin suurempi..suosittelen jotain 350-400 ohmia koska mittaristo on muuten tosikirkas koko ajan...
jurboriisseli79 onko sul ollu mite pitkää noi ledit ? mää tein parkit ja laitoin 220ohmin vastukset niihi ja ne ei ollut kovin pitkä ikäisiä
toi 100ohmia kuulostaa aikas pieneltä...virta nousee aikas korkeaksi ja ledin kestoikä lyhenee...
laitoin etuvastukseks muistaakseni 270 ohmia ja mun mielestä olis voinut olla vieläkin suurempi..suosittelen jotain 350-400 ohmia koska mittaristo on muuten tosikirkas koko ajan...
jurboriisseli79 onko sul ollu mite pitkää noi ledit ? mää tein parkit ja laitoin 220ohmin vastukset niihi ja ne ei ollut kovin pitkä ikäisiä
toi 100ohmia kuulostaa aikas pieneltä...virta nousee aikas korkeaksi ja ledin kestoikä lyhenee...
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 13.10.2003 21:13
Razur : tota johdolla ei ole merkitystä tai siis tietysti pieni...mut noi vastukset on liika isot suosittelen puolet pienempii...
mimmone siitä kellosta tuli ku laitoit sen ledin sinne ? mää kokeilin kans sitä mut mun mielest tuli aikas pistemäinen siitä..meinasin yhes vaihees et laittas puhelime ledin sinne se taittaaa valoo eritavalla mut nyt tein sillee et otin kellon ja tripin takaa ne vihreet suotimet pois ja laitoin siniset tilalle ja sit värjäsin sen polttimon viel sinisel nii näyttöjen väriks tuli sama kun Nokian 6510 aikas hyvä mun mielestä
voin ottaa mittaristosta kuvan kun saan kameran takas keskiviikkona ku se on ollu ny lomailemassa :)
mimmone siitä kellosta tuli ku laitoit sen ledin sinne ? mää kokeilin kans sitä mut mun mielest tuli aikas pistemäinen siitä..meinasin yhes vaihees et laittas puhelime ledin sinne se taittaaa valoo eritavalla mut nyt tein sillee et otin kellon ja tripin takaa ne vihreet suotimet pois ja laitoin siniset tilalle ja sit värjäsin sen polttimon viel sinisel nii näyttöjen väriks tuli sama kun Nokian 6510 aikas hyvä mun mielestä
voin ottaa mittaristosta kuvan kun saan kameran takas keskiviikkona ku se on ollu ny lomailemassa :)
J. Lempinen:
Täytyy kokeilla pienemmällä vastuksella, jos näkyis kirkkaammin. Se kello ei oikeen edes erotu, ellei katso läheltä tarkkaan pimeällä.. Eli teho ei oikeen riitä ledissä, tai sitten on tosiaa liian iso se vastus. joku päivä täytyy ottaa taas kolvi kauniiseen käteen ja kokeilla vaikka 400ohmista vastusta, ja kattoo miten näkyy :)
Täytyy kokeilla pienemmällä vastuksella, jos näkyis kirkkaammin. Se kello ei oikeen edes erotu, ellei katso läheltä tarkkaan pimeällä.. Eli teho ei oikeen riitä ledissä, tai sitten on tosiaa liian iso se vastus. joku päivä täytyy ottaa taas kolvi kauniiseen käteen ja kokeilla vaikka 400ohmista vastusta, ja kattoo miten näkyy :)
UKK: Mitkä ledit sulla on ja miten asennettu? Itse tungin siniset ledit alkup. kantoihin ja suuntasin ne hieman ylöspäin niin, että valaistus on tasainen.
Tavalliset 5mm:n kirkkaat suunnattu suoraan mittaristoon omista kannoista. Asennettu jo kaksi vuotta sitten pahimman buumin aikaan. Ei oo jaksanu ottaa ja korjata, kun tuo soittimen tunkeminen takasin on millipeliä.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 2.10.2003 0:16
Montako lediä ootte laittaneet mittaristoihin ja minne sinne? Ootte siis porannut uudet reiät vain ledeille ja sit vähän suuntaillut...?
Jos jollain on hyväksi todetut paikat niin kuvaa saisi lähettää kiitos, ja pärjääkö yhdellä ledillä noiden mittariston näyttöjen takana vai pitääkö olla useampi? hajoittaako yksi ledi riittävästi valoa siihen?
tieto kelpaisi.
Jos jollain on hyväksi todetut paikat niin kuvaa saisi lähettää kiitos, ja pärjääkö yhdellä ledillä noiden mittariston näyttöjen takana vai pitääkö olla useampi? hajoittaako yksi ledi riittävästi valoa siihen?
tieto kelpaisi.
Tungin MK2:n mittariston ledit alkuperäisten valojen kantoihin. Vastuskin sopi kannan sisään. Lisäksi suuntasin ledin mahdollisimman ylös, jotta valo leviäisi tasaisemmin (oikea asento löytyy kokeilemalla). Tinailusession jälkeen valot voi vaihtaa heittämällä alkuperäisten paikalle. Siirtyminen takaisin polttimoihin onnistuu myös tarvittaessa...
Itsellä ainakin on ylempi kisko + ja mittaristo on cordobasta.
100% varmuuttaa mittaristojen/sähköjen samanlaisuudesta ei ole, mutta luulisin että ne on samanlaiset!
Ja laitetaan vielä linkki kuviin, millaiset mittarivalot mulle sitten loppujen lopuksi tuli...
http://ktwww.pspt.fi/w10661/kuvat/Seat/index.html
100% varmuuttaa mittaristojen/sähköjen samanlaisuudesta ei ole, mutta luulisin että ne on samanlaiset!
Ja laitetaan vielä linkki kuviin, millaiset mittarivalot mulle sitten loppujen lopuksi tuli...
http://ktwww.pspt.fi/w10661/kuvat/Seat/index.html
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20.2.2004 21:39
Kannattaa laittaa regulaattori suosiolla, jännitevaihtelu on aika kova. Sen jälkeen vaan potikkaa regun ja etuvastuksien väliin ni voi heittää suosiolla 50-100 ohmin vastukset... Ja jos oikein pilkkua viilataan ni erivärisillä ledeillähän on eri kynnys jännite... :-/ Mutta tuo potikan laitto kannattaa, sillä saa helposti säädettyä valotehoa ja ei ledit karyä niin nopeasti (Koittanut kytkeä ledejä suoraan vahvarin ja subin väliin)
Motonetissakin on parkeille, mutta mittaristoon sopivia ei taida löytyä...
Itse olen kyllä tuosta regusta sitä mieltä, että turha on. Mulla on ledit kaikissa katkasijoissa ja mittaristossa omilla etuvastuksillaan polttimoiden paikalla. Jännitevaihtelut on niin olemattomia, ettei niitä ledien kirkkaudessa huomaa. Edes alkuperäisellä mittariston säädöllä ei ole paljoa vaikutusta :(
Kyllä kirkkaus vaihtelee tavallisilla polttimoilla paljon reilummin jännitteen mukana. Vai ymmärsinkö "Hali-Nallen" kommentin nyt ihan väärin?
Itse olen kyllä tuosta regusta sitä mieltä, että turha on. Mulla on ledit kaikissa katkasijoissa ja mittaristossa omilla etuvastuksillaan polttimoiden paikalla. Jännitevaihtelut on niin olemattomia, ettei niitä ledien kirkkaudessa huomaa. Edes alkuperäisellä mittariston säädöllä ei ole paljoa vaikutusta :(
Kyllä kirkkaus vaihtelee tavallisilla polttimoilla paljon reilummin jännitteen mukana. Vai ymmärsinkö "Hali-Nallen" kommentin nyt ihan väärin?
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20.2.2004 21:39
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Heh, mä en kyllä ymmärrä noita LEDejä. Multa meni pitkän aikaa edellisen omistajan "asennuksia" purkaessa. Mittariston LEDit (5 tai 6 kpl) eivät valaisseet kelloa lainkaan ja nopeus- ja kierroslukumittareistakin vain yläosan, vaikka alkuperäisten taulujen päälle olikin liimattu valkoset pohjat. Vaihdoin alkuperäiset polttimot takaisin ja johan näkee mittaritkin pimeellä. Sitä vartenhan ne ovat.....
No joo, kyllä ne siniset tai punaset mittarivalot voivat ihan hienot olla, mutta eikös ne oo toteutettu nykyautoissa siten, että valo tulee mittarien takaa ja näkyy nymeroiden läpi ??
No joo, kyllä ne siniset tai punaset mittarivalot voivat ihan hienot olla, mutta eikös ne oo toteutettu nykyautoissa siten, että valo tulee mittarien takaa ja näkyy nymeroiden läpi ??
No yleensä pointtina on ulkonäkö ja kyllä ledeilläkin saa tehtyä ihan kunnon valaistukset. Eikä tarvitse vaihdella polttimoita.
Itse vaihdoin valaistuksen punasiniseksi uuden soittimen myötä. Alkoi näyttämään kojelauta joulukuuselta, kun soitin oli sinipunainen ja kaikki muu vihreää. Tietysti olisi voinut valita soittimen muun valaistuksen mukaan, mutta eipä tullut mieleen...
e: punasininen = punaiset kytkimet, sininen mittaristo
Itse vaihdoin valaistuksen punasiniseksi uuden soittimen myötä. Alkoi näyttämään kojelauta joulukuuselta, kun soitin oli sinipunainen ja kaikki muu vihreää. Tietysti olisi voinut valita soittimen muun valaistuksen mukaan, mutta eipä tullut mieleen...
e: punasininen = punaiset kytkimet, sininen mittaristo
Se vastus muuten sopii sinne kantaankin, kun vähän äheltää. Niin tein itse. Mutta samapa se, missä se roikkuu...
Ja vinkki: ledi kannattaa jättää kannastaan pari milliä ulos, jotta sitä pystyy suuntaamaan. Mitä ylemmäs ledin suuntaa, sitä alemmas ja tasaisemmin valo levittäytyy... Kun sen asentaa siihen kantaan 45 asteen kulmassa ylöspäin, niin tasaisuus on aika samaa tasoa kuin polttimoiden kanssa.
Ja vinkki: ledi kannattaa jättää kannastaan pari milliä ulos, jotta sitä pystyy suuntaamaan. Mitä ylemmäs ledin suuntaa, sitä alemmas ja tasaisemmin valo levittäytyy... Kun sen asentaa siihen kantaan 45 asteen kulmassa ylöspäin, niin tasaisuus on aika samaa tasoa kuin polttimoiden kanssa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kannattaa noi mittareiden valot laittaa tuossa Heben kuvassa näkyvään valkoiseen muoviinn ja osoittamaan alaspän. Mä vielä latoin arkistointiteipistä siivut hajoittamaan valoa siihen kapeaan rakoon mistä se valo menee. Uskaltaisin väittää että tuli tasaisempi kuin kellään täällä on kuvissa nayttänyt olevan.
Lisäks kellon valo tulee ihme mutkan kautta joten sihen kannattaa laittaa kaks lediä osittamaan oikealle ja vasemmalle. Tässä on kohdistus aika tarkka että saa tasaisen valon.
Lisäks kellon valo tulee ihme mutkan kautta joten sihen kannattaa laittaa kaks lediä osittamaan oikealle ja vasemmalle. Tässä on kohdistus aika tarkka että saa tasaisen valon.
SS: Ei kaikissa autoissa/malleissa. Kakkos golffissa ei ole, mutta kaipa siihen on saatavissa sellaiset jossa on takana valot, tai vaihhtoehtoisesti muokata alkuperäisestä mittaristosta.
(E)Niin, että se näyttäisi kutakuinkin tältä. Kuvassa taitaa olla fordin mittaristo, mutta sillä nyt ei ole väliä.
(E)Niin, että se näyttäisi kutakuinkin tältä. Kuvassa taitaa olla fordin mittaristo, mutta sillä nyt ei ole väliä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mä pohtisin tota kans just vähä aikaa sitte ku tuli hommattuu UV-ledi, ihan testailumielessä. Orkkismittarissa ei ne valkoset numerot ainakaan näy se paremmin mut ne punaset alueet kyl hyppää silmille oikeen kunnolla. Kaikki valkonen ei siis "hohda" samalla tavalla UV-valossa. Mä kuitenkin siirrän sen projektin myöhemmäksi ajankohdaksi, mut jos, Esquis, saat jotain aikaiseksi niin olisin kiinnostunut lopputuloksesta. Tietää sit mihin on ryhtymässä :)
Ite tilasin muun tilpehöörin muossa Kouluelektroniikasta ton UV-ledin (3€), mut Turun Komponenttipisteestä vois kans saada sellasia. Putkista taasen en tiedä mitään, mut ainakin toi yks ledi valasee sillai et näkee pimeessä liikkua :) Myös Ljudiassa on UV-tarvikkeita, kuten maalia
Mittaristossa 4 s kirkasta sinistä lediä kuva
kamera otti ilman salamaa kuvan niin pitkällä valoitusajalla ettei kuva ole mikään hirveän selkeä. ja valo ei ole ihan noin jakaantunut livenä. itse otin sen vihreän kalvon välistä tietenkin pois. kuva valoista
ja kattoon tuli 12 s kirkasta sinistä ja 12 uv lediä. ei ole kattoverhoilu vielä kiinni, mutta tosta saa jonkinlaisen käsityksen niistä uv ledeistä, ne näyttää aika violeteilta tos kuvas.
itse tiloasin uv ledit partco:lta http://www.partco.fi
kamera otti ilman salamaa kuvan niin pitkällä valoitusajalla ettei kuva ole mikään hirveän selkeä. ja valo ei ole ihan noin jakaantunut livenä. itse otin sen vihreän kalvon välistä tietenkin pois. kuva valoista
ja kattoon tuli 12 s kirkasta sinistä ja 12 uv lediä. ei ole kattoverhoilu vielä kiinni, mutta tosta saa jonkinlaisen käsityksen niistä uv ledeistä, ne näyttää aika violeteilta tos kuvas.
itse tiloasin uv ledit partco:lta http://www.partco.fi
Mulla on 2 sinistä leviä suunnattuna ylös sitä alkuperäistä "valokourua" kohti. Siis samaan suuntaan kuin mihin polttimot sojottaa. Valo tulee siis heijastumalla valkoisen pinnan kautta ja leviää ihan yhtä tasaisesti kuin alkuperäisten polttimoiden valo.
Tosin tällä tavalla ledien tulee olla niin kirkkaita kuin maailmalta löytyy. Ainakin Partcon kirkkaimmissa sinisissä riittää potkua 470 ohm vastuksilla. Bebekin ei alkuunkaan.
Tosin tällä tavalla ledien tulee olla niin kirkkaita kuin maailmalta löytyy. Ainakin Partcon kirkkaimmissa sinisissä riittää potkua 470 ohm vastuksilla. Bebekin ei alkuunkaan.
Noi mun käyttämät oli 2000mCd versioita, jotka vuosi sitten oli kirkkaimpia mitä Partcolta sai. Jätetään nyt nuo kaikki sikakalliit spotit pois laskuista :)
6000mCd sinisiä ei kyllä ole vielä vastaan tullut, mistä moisia saa?
OT: Osui muuten Patrcon luetteloa selaillessa eteen tuotenro GPL 380W. Hieno avaimenperä autoharrastajalle.
6000mCd sinisiä ei kyllä ole vielä vastaan tullut, mistä moisia saa?
OT: Osui muuten Patrcon luetteloa selaillessa eteen tuotenro GPL 380W. Hieno avaimenperä autoharrastajalle.
Ihan vallan muihin juttuihin liityen oli erään sähköpostin liitteenä muutamia kuvia, joista yksi erään venton sisustasta, johon oli vaihdeltu namiskoiden valaistuksen väriä. Se näytti tältä.
Itselläni on kanssa tuollainen sininen valokatkaisijan valaistus: tuosta Samassa on kuvia mittaripohjien vaihdosta.
Ja mittariston ledeistä hieman, itselläni on yht. 4 ledia mittariston ylhäällä ( 2 hiottua ja 2 hiomatonta) ja valoa riittää vähän liiaksikin...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olikohan tuo nyt suunsoittoa vai ymmärtämättömyyttä? :DD
Tosin kun nyt uudestaan luen ton mun postauksen niin aika tyhmältä kysymykseltä kuulostaa. :)
Elikkä siis jos esim. valkoinen paita päällä lähes pimeässä huoneessa osut tämän kyseisen valon valokeilaan paitasi hohtaa hieman valkoisena/liilana. Onko se uv-valo?
Tuntuu taas siltä että ei tästä selittämisestä tuu mitään mutta koetetaan nyt.
Soittakaa suutanne vaan :D
Tosin kun nyt uudestaan luen ton mun postauksen niin aika tyhmältä kysymykseltä kuulostaa. :)
Elikkä siis jos esim. valkoinen paita päällä lähes pimeässä huoneessa osut tämän kyseisen valon valokeilaan paitasi hohtaa hieman valkoisena/liilana. Onko se uv-valo?
Tuntuu taas siltä että ei tästä selittämisestä tuu mitään mutta koetetaan nyt.
Soittakaa suutanne vaan :D
Eipähän "loistattanut" uv-ledi valkoisia pintoja vaan niitä punaisia viivoja kiekkamittarissa ja bensamittarissa! Loisti makeesti oranssinpunaisena!Mahtaako efektin tehdä maalin kiiltävä pinta, punainen väri vai joku aine maalin seassa? Onko kenelläkään ehdotuksia miten saada mittariston tekstit ja viivat kokonaan punaisiksi?
se on fluoresoiva aine mitä siinä maalissa on, tuo mastonin vai minkä onkaan.. fluoresoivat (neon värit) spräyt tuntuu ainakin reagoivan todella iloisesti uv-valoon.
Jos kovasti löytyy intoa säätämiseen niin tulostaa itse mittaristoon taustat jotka on jollain fluoresoivalla värillä tehty. ja sisustan valaisuun asentaa sitten uv-putket
http://www.ljudia.fi/cgi-bin/fi/online/ ... 0&cart_id=
tuolta vaan tilailee leimasinväriä ja täyttää itse mustekasetin tulostimeen ja jo riittää ihmeteltävää kun on niiiin tuning (vinkkinä, että esim. vanhoihi canonin bj-2000 sarjan tulostimii o todella helppo täyttää väriä kun se mustekasetti on sellainen että sinne voi kaataa sisälle sitä ainetta, se on vaan semmoista villaa johon on imeytetty mustetta).
Jos kovasti löytyy intoa säätämiseen niin tulostaa itse mittaristoon taustat jotka on jollain fluoresoivalla värillä tehty. ja sisustan valaisuun asentaa sitten uv-putket
http://www.ljudia.fi/cgi-bin/fi/online/ ... 0&cart_id=
tuolta vaan tilailee leimasinväriä ja täyttää itse mustekasetin tulostimeen ja jo riittää ihmeteltävää kun on niiiin tuning (vinkkinä, että esim. vanhoihi canonin bj-2000 sarjan tulostimii o todella helppo täyttää väriä kun se mustekasetti on sellainen että sinne voi kaataa sisälle sitä ainetta, se on vaan semmoista villaa johon on imeytetty mustetta).
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa