Ilmastointi FAQ

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.8.2007 8:22

Onko kukaan vaihtanu/ottanu irti sisäkierron säätömoottoria?

^Joo minä;
Itse itseäni viitaten:
Posted: 17.7.2007 15:34


No nyt sitten sisäkierron moottori rupes raksuttamaan.
Vika löytyi sen sisältä:
http://tos.pp.fi/koukku/moottori.jpg

ratas halki juuresta... pitää koittaa pikaliimaa jos auttas.


Hanskalokero pois ja puhaltaja, sitte koita kääntää se läppä puoliväliin - kytkemällä sisäkierto päälle (jossai lontoolaisessa ohjeessa luki näin).
Ja sit virrat pois.
Tämän jälkeen meet makaan sinne lattialle lampun kans ja sielt moottorin lähistöltö löytyy yks ruuvi. Se pois.

Se mekanismi on "klipsillä" kiinni vivustossa, se irti ja sähköjohdot..
Pitäis siitä irrota.
Pienet kätöset plussaa heh...

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 23.8.2007 17:36

Onko toiminut aiemmin kunnolla, vai ei?

Kompuran laakeri menossa ja ahdistaa pyörimistä, samalla saattaa olla vajautta ilmastoinnissa...onhan niitä vikoja :( Se tarvis eka nähdä omin silmin, mutta...

Toiminut aiemmin. Kompurasta tuo ääni kuuluu. Mitäs tuommoiset maksavat jos pitää alkaa vaihtamaan?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.8.2007 19:43

Toiminut aiemmin. Kompurasta tuo ääni kuuluu. Mitäs tuommoiset maksavat jos pitää alkaa vaihtamaan?


Kompuran auki ja uutta laakeria, sekä tiivisteitä metsästämään...Jos löytyy?!?

Helpoimmalla ja nopeammin pääset hankkimalla uuden kompuran....

paye
-
Viestit: 140
Liittynyt: 15.11.2005 18:47

ViestiKirjoittaja paye » 26.8.2007 13:06

Auto Audi A6 2.6 -96. Ongelma on, että en löydä ilmastoinnin täyttöliitäntöjä. Toisen liitännöistä löysin ilmastoinnin jäähdyttimen kyljestä, mutta toinen hukassa viellä. Apuja kaivataan.

paali
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja paali » 22.10.2007 22:32

Ilmenee sellainen vika, että puhallin puskee lähinnä kuumaa tai säädettäessä viileämmälle (jotain 20 astetta) niin alkaa puhaltamaan suoraan kylmää. Siedettävää välimaastoa ei tunnu olevan. Itellä on tuo sisäkierron säätömoottori todennäköisesti hajalla, kuten aiemmin mainittu. Mutta voisiko tuollainen vika olla jossain lämpötila-anturissa? Kenelläkään kokemuksia?

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 9.11.2007 15:34

Mikähän tuohon omaan kakkoseen nyt iski kun pyörii kompura helvetin huonosti eli hihna luistaa ja käryää jne. eli ei paljo ajella. Onkohan tuo nyt leiponu kii vai voiko olla joku "pienenpikin" vika? Tossa kohta meen irrottaan koko paskan.. katotaa mitä löytyy.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 9.11.2007 18:55

Nyt on mötikkä irki ja laakeri mennyt "kytkimestä" eli ahistaa aiva vitusti. Mitenhän ton päädyn mutterin sais auki? Tuntuu olevan niin vitun piukas ja ei saa lukittua sitä pyörää oikeen mitenkä :I Mites saako noihin uusia laakereita tai tuota kytkintä? Kompura oli myös tyhjä/kuiva öljystä eli eikö tuolla pitäs olla sisus melki täynnä jotain öljyä? Ja malli siis sanden SD-508 ja volkkarin mallia 191820803 jota käytetty:
* 1984 Jetta GLI 1.8L
* 1990-1993 Passat 16V
* 11/1983-1988 Scirocco
* 11/1983-1993 Cabriolet
* 1985-1992 Golf/Jetta 8V
* 1985-1992 Golf/Jetta 16V
Jotain apuja?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.12.2007 13:06

Ihmettelin tuos et onks oikeen: http://tos.pp.fi/koukku/clima.JPG
Tuo yks anturi näyttää noin paljo miinusta?

Ei ainakaa vikakoodeja tule aiheesta.

Leko
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.1.2008 19:26

ViestiKirjoittaja Leko » 8.1.2008 19:33

Onko tämä vika vai ominaisuus? Auto -00 Passat Climatronicilla. Jos laitan huurteenpoiston päälle puhallin huutaa joko täysillä tai alimmalla nopeudella mutta siitä välistä nopeus ei säädä mihinkään. Kun lisään huurteen poistoon esim. puhalluksen jaloille toimii taas nopeudensäätö normaalisti. Ja pitäessäni "auto"-asennossa ei se jaksa pitää laseja auki joten sen takia joudun tuon kanssa pelaamaan. On vaan raivostuttavaa kun koko ajan saa vaihdella mihin suunnataan ja millä nopeudella jotta laseista näkyy ulos.

hohtava
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.5.2007 8:24

ViestiKirjoittaja hohtava » 4.5.2008 21:38

mites tuo puhaltimen hihnan kiristäminen tdi 3b passatissa?
vinkuu ja näyttäisi olevan aika ahtaassa paikassa..
mitä tarkoittaa kun climatronic antaa vikakoodin 444?

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 6.5.2008 15:16

Nimimerkin alla olevassa kulkineessa on ilmeisesti Climatronicissa kennon jäätymis ongelmaa.

Ilmastointi on huollettu kuukausi sitten. Silloin vaihdettiin järjestelmän sisäinen sihti (HUOM! suositellaan vaihdettavaksi aina huollon yhteydessä! (maksaa vitosen lisää järjestelmän täytön päälle)) ja tarkistettiiin ainemäärät jotka ok (käytettiin koneen kautta eli puhdistettu ja lisättiin 50g)

Onngelma on se että pitkillä matkoilla puhallusteho hiipuu ja joutuu aina välillä pitämään ECON asennossa noin 5 min ja taas puhaltaa. Oireilee niin jäähdyttäessä sisäilmaa kuin lämmittäessäkin kun Clima on AUTO asennossa.

Onko volkkareissa kennon jäätymistunnistinta? Jos on niin miksei järjestelmä anna minkäänlaista vikakoodia? Mistä muusta kyseinen oire voi johtua.

Jäätyminen siis päätelty koska puhallus mihinkään suuntaan autossa ei toimi kun ongelmaa esiintyy puhinaa kuuluu mutta missään ei puhalla. Jäätynyt kenno siis tukkii puhallettavan ilman reitin.

Ideoita?

Mawe
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.4.2005 12:27

ViestiKirjoittaja Mawe » 15.5.2008 21:07

Murre
Kokeilitko exä-venttiilin molemmilta puolilta sitä putkea? Oliko kylmä mollemmilta puolilta exää? JOS ei, niin expansion venttiili vaihtoon!
Löytyy sieltä rintapellin edestä, repsikan puolelta, kuten IV:ssä! (helppo vaihtaa!)


Eli se on tämä härpäke?
Ei tuo tunnu kylmältä, Ehkä aavistusen viileältä.
Auto kävi huollossa ja sanoivat kompuran olevan sökö.
Kompura kuitenkin pyörii ja moottori hidastuu vähän ilmastoinnin päälle laittamisesta.

Tämä (keulassa moottorin edessä) tuntuu hiukka kylmältä, mutta ei järin kylmältä sekään.

Hinta-arvio töineen uudelle kompuralle oli jotain pikkasen alle 1200€ ja EI todellakaan huvita vaihtaa kompuraa jos se vika on tuossa palikassa....

Kiitoksia jos joku osaa vastailla...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 22.5.2008 8:13

Onko volkkareissa kennon jäätymistunnistinta? Jos on niin miksei järjestelmä anna minkäänlaista vikakoodia? Mistä muusta kyseinen oire voi johtua.

Kyl siel pitäs olla, tutki vag-comilla niitä anturien arvoja.
Anturi voi näyttää liian lämmintä, jonka vuoksi systeemi päästää sen jäätyyn.

Tähkänen
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 26.6.2008 14:21

ViestiKirjoittaja Tähkänen » 26.6.2008 14:27

hohtava:
"mitä tarkoittaa kun climatronic antaa vikakoodin 444?"


Googlettelin ja sanakirjan kautta kattelin nii sanoo että "ei mitään häiriötä" tms.

Ittekki ku golffiin testailin tuota vikakoodi juttua nii peljästyin että onko climatronic rikki ku koodia antaa,mut eipä se sitte onneks luutavammin oo :D

aratic
-
Viestit: 4
Liittynyt: 11.10.2008 18:05

ViestiKirjoittaja aratic » 3.5.2009 18:46

Noniin, golffi rupesi oireilemaan, eli ilmastoinnin (climatronic) kun napsauttaa päälle niin alkaa armoton kolina, tosin kylmää se vielä ainakin toistaiseksi puhaltaa.. Sen verran sitä kolinaa pääsin paikallistamaan, että "kompressorin pääty" on väljä ja hakkaa kompressoriin. Onko tämä korjattavissa vai pitääkö hommata uusi kompura ja mahdollisesti muuta?

Highline TDi
-
Viestit: 102
Liittynyt: 4.1.2004 21:53

ViestiKirjoittaja Highline TDi » 13.6.2009 17:22

" aratic"
Kompura menee uusiks. Samanlaisia kolinoita oli mullakin. Laakeri rikki tai pääty laikasta mennyt poordit.
Motonetistä saa korjattuja kompuroita 370€+80€pantti. 80€ saa takaisin kun palauttaa oman vanhan sinne.
Mulle sattui eka vaihto kompura nyt todennäköisesti rikkonainen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Ilmastoinnin huolto Lahdessa

ViestiKirjoittaja Levis » 10.7.2009 7:08

91- Corrado ei viime kesän jäljeltä enää viilennä hyttiä. Ilmastoinnin liitoksesta tuli enää vaimea suhahdus kun kynnellä painoi.

Mistä siis löytyisi vanhemman malliseen ilmastointiin soveltuva laitteisto? Lahden tienoolta mieliuiten. Osaavatko nuo tuolla huollossa selvittää yleensä mitkä öljyt järjestelmässä nyt on ja myös aineet. Kun ei tiedä mitä siellä on.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 24.7.2009 15:27

3GB:n kylmästimen kanssa pieni propleema:
Kylmää tulee satunnaisesti, antoi vikakoodin (siis climatronicin näyttö) 0313, josta kuukle kertoi muunmuassa tämmöstä.
Ranteet verillä irrotin anturin, laitoin yleismittarin (mittaamaan vastusta) ja leikin kraanan alla kylmää, kuumaa jne. ja vastus muuttui.
Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa eli onko anturi sökö (ei viitsisi huvikseen vaihtaa) vai lieneekö vika muualla?

BeetleFreak
-
Viestit: 189
Liittynyt: 18.12.2005 16:52

ViestiKirjoittaja BeetleFreak » 16.12.2009 13:53

Mites Audi A4 -00 sai Climatronicin resetoitua / "kalibroitua" ?

Vikana on siis:
Puhallin toimii puuskittain ajoittain.

Muistelin että joku resetointi-näppäinyhdistelmä auttaisi tähän??!!

alspe
-
Viestit: 822
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 16.12.2009 14:05

Pidättekö te climatroniccia auto-asennossa talvet läpeensä? Miten se toimii sitten? Jäähdyttää kun tarvis eli ei koskaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.12.2009 14:13

Tottakai. Auto-asento säätää lämpötilaa kokoaika automaattisesti siihen ite säätämääsi lukemaan, eli mieluisaksi. Riippumatta siis ulkolämpötilasta. Kompurahan ei pyöri kuin silloin kun on tarvis, eli talvella harvemmin. :)

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 16.12.2009 15:32

Tästä tuli mieleen että onkohan käyttäjässä vikaa kun mulla kolffissa tuo climatronikki huurtaa ikkunat heti kun laittaa auto asentoon. Ei työnnä yhtään tuulilasille. Pitää ite laittaa se puhaltaa lasille... Sittenki on aika tuskasta saaha pysyyn kirkkaana, takasivulasit ei pysy mutta eipä nuo missään muussakaan meidän autossa. Olishan se kiva jotai nähä pihallekki pakkasella/sateella.

Vikakoodeja tuo ei taida antaa, pitäs lukasta taas kun taitaa jo kk olla edellisestä :D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.12.2009 18:14

Jaa-a, mulla TT:ssä pidän sen aikaa tuulilasipuhallusta, et tuulilasista näkee kunnolla läpi ja sit napautan aina auto-asentoon. Eikä kyllä oo ollu mitään ongelmia kyseistä metodia käyttäessä muidenkaan autojen kanssa..?

BeetleFreak
-
Viestit: 189
Liittynyt: 18.12.2005 16:52

ViestiKirjoittaja BeetleFreak » 18.12.2009 7:54

Niin, oliko tietoa kysymykseeni?

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 26.12.2009 15:28

Mulla herkes pelaamasta climartronicin puhallin. Sulakkeet näyttäs olevan ok. Kun autoon laittaa virrat niin climan näytöllä näkyy muutaman sekunnin kaikki maholliset merkit ja numerot, mut sitte se palautuu entiselleen.. Vikakoodiks antaa 4F9, eli puhaltimeen liittyvää!

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 26.12.2009 16:30

ja sitte anto vikakoodin 4B6 myöskin. Mikähän lieneekään?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.12.2009 16:37

04B6 Standing Time Signal 0x25
Tuolta.

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 26.12.2009 16:47

Mitähän tuo tarkoittaa? Ei jymmärrä!

jeikoo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 9:19

ViestiKirjoittaja jeikoo » 27.12.2009 12:36

Yön aikana oli vika korjaantunut itsekseen, nyt toimii puhallin taas. Mikä lie tilapäinen häriö? Nyt rupes näytöllä palamaan service insp teksti, mut sehän taitaakin viitata määräaikashuoltoon, pitää kuitenkin koittaa nollata tuo!

Ballomeri
-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.1.2010 12:52

Volkswagen Golf 1.8 -99 Climatronic automaatti ilmastointi

ViestiKirjoittaja Ballomeri » 11.1.2010 12:59

Stekkasin ilmastointilaitteestani nuo vikakoodit ja sieltä ilmeni 04FA 000 vikakoodi.
Katsoin vikakoodin tarkempaa merkitystä: http://pics.tdiclub.com/data/517/Climat ... ostics.pdf

"04FA Recirculation Flap Servo Motor 0x25" Missähän puolella mahtaa olla vika? Tuntuisi liittyvän jotenkin ilmastoinnin sisäilmankiertoon? Olisko jollain kokemusta vikakoodista?[/url]

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 12.1.2010 0:04

Ilmeisesti Sisäkierron läpän servomoottori on antanut koodia. Kokeilitko että tuleeko koodi takasin jos nollaa? Kolmoskoppasessa se löytyy sieltä puhaltimen moottorin läheltä, eli repsikan jalkatilan oikealta puolelta.

Ballomeri
-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.1.2010 12:52

ViestiKirjoittaja Ballomeri » 12.1.2010 8:02

Onkos tuo servomoottori neloskoppasessa siellä hansikaslokeron takana? Kun laittaa autoon virrat päälle avaimella niin kuuluu raksutusta hansikaslokeron takaa?
Nollasin climatronicin vikakoodit mutta hetken päästä sama 4FA koodi palasi. Kannattaisiko tuo servomoottori etsiä käsiin ja tutkia mitä se on syönyt?
Mitenkä hanskalokero lähtee irti?

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 12.1.2010 13:37

Siellähän se on. Hanskalokero on kuudella Torx-ruuvilla kiinni.
Pikaisesti löysin pari linkkiä, toivottavasti näistä on apuja.

Vortexin topikissa, sivun puolivälissä on muutama kuva hanskalokeron irrotuksesta.

Tässä kuvassa on punasella ympyröity puhaltimen moottori ja vihreällä servomoottori.

Ballomeri
-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.1.2010 12:52

ViestiKirjoittaja Ballomeri » 12.1.2010 14:31

Kiitoksia hyvistä neuvoista.
Koitan näillä ohjeilla rueta selvittämään mitä servomoottori on syönyt. Jos ei vikaa löydy tai vika ei korjaannu niin täytynee käydä laakkoselta hakemassa uus (140€). Vaikka eihän tuo sisäilman kierrätys kyllä mitenkään välttämätön ominaisuus ole.
Näillä mennään, kyselen lisää jos ei onnistu.

samivi
-
Viestit: 139
Liittynyt: 2.8.2003 10:47

ViestiKirjoittaja samivi » 25.1.2010 20:14

ois sellanen ihme juttu mikä vaivaa Audin Diavia jälkiasennus ilmastointia että lämmintä ei sitte tuu koppiin millään??? Sisäilma anturi on puhistettu jne.. mutta ei sitte huoltoliikeekkään osaa sanoa ku ei kuulemma näytä vag.comit mitään.. alkaa meneen jos hermot ton kans :D Onko kellään ollu vastaavaa?

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 14.2.2010 14:45

Tästä tuli mieleen että onkohan käyttäjässä vikaa kun mulla kolffissa tuo climatronikki huurtaa ikkunat heti kun laittaa auto asentoon. Ei työnnä yhtään tuulilasille. Pitää ite laittaa se puhaltaa lasille... Sittenki on aika tuskasta saaha pysyyn kirkkaana, takasivulasit ei pysy mutta eipä nuo missään muussakaan meidän autossa. Olishan se kiva jotai nähä pihallekki pakkasella/sateella.

Vikakoodeja tuo ei taida antaa, pitäs lukasta taas kun taitaa jo kk olla edellisestä :D


Tuohon itselleni vastaten. Tutkiskelin asiaa ja päädyin siihen ettei sisäkierron läppä liiku.
Tulipa nyt sitten tehtyä pikakorjaus, eli pala teippiä pitää sen läpän kiinni.

Moottorissa sellanen ongelma että avaa läpän puoleenväliin muttei sulje? Onkohan vika nyt sitten moottorissa? On vaan todella pirullisessa paikassa se moottori. Ei varmaankaan saa vaihdettua ennekun on koko kojelaudan sisukset pöydällä... :E Onko muilla ollut vastaavaa?

Timo80
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22.2.2010 14:42

ViestiKirjoittaja Timo80 » 22.2.2010 14:52

Onko tuo se läppä joka ainakin nelosgolfistä löytyy raitisilmasuodattimen alapuolelta? Itselläni ilmeisesti jäänyt sisäilmakierto päälle ja tuo läppä ei liiku ollenkaan, jumittunut kutakuinkin puoleen väliin. Vikakoodi 04FA (Recirculation flap motor) vahvistaa epäilyjä.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 25.2.2010 17:10

Siellä on kaksi läppää. Se mikä näkyy kun ottaa raitisilmasuodattimen pois ja toinen joka on aivan moottorin vieressä. Sama moottori liikuttaa molempia. Raitisilmasuodattimen vieressä oleva sulkee ulkoa tulevan ilman ja toinen taas avaa niin että pääsee imemään sisältä.

Tuota pitäisi varmaan taas purkaa lomalla ja tutkiskella että mikä siinä oikeen jumittaa kun moottori vielä toimii kuitenkin...

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 6.7.2010 17:41

Minkähän vuoksi bora polttaa sulakkeen f16? Ilmastointi ei toimi tämän jälkeen ja kun sulakkeen vaihtaa ilmastointi toimii normaalisti noin 5 sekuntia jonka jälkeen sulake palaa. Mistä ois hyvä lähteä vikaa etsimään?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 6.7.2010 21:43

Olisko puhaltimen moottori kaput? Kannataa sit ostaa vain alkuperäistä tai saman valmistajan (olikoha bosch tai valeo) tarviketta. Muuten koko auto tärisee ;)

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 6.7.2010 22:33

Ainakin puhallin puhaltaa lämmintä ihan normaalisti ja muutenkin pelittää normaalisti, ei vain puhalla kylmää. Vikakoodit on luettu niin autosta että climatronicista, kummassakaan ei mitään. Kokeilin isomalla 15A sulakkeella ja puhalsi kylmää reilun minuutin kunnes sulake paloi. Auto alkoi myös haisemaan, joka saattaa johtua myös siitä ettei ilmastointia ole todennäköisesti käytetty vuoteen tai uusista kaasuista. Voisiko viallinen magneettikytkin aiheuttaa moista sulakkeen palamista?


Edittiä. Eli kokeilin uudestaan sulakkeen laittamista ja palaa saman tien vaikkei ole edes virrat päällä. Jossain siis oikosulku. Katselin kompuran läheisyydestä enkä löytänyt johdoista mitään oikosulkuun viittaavaa joten onko nyt siis vain vaihdettava koko kompura?

nikopi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 22.9.2003 9:46

ViestiKirjoittaja nikopi » 12.7.2010 13:55

Näyttäis Pasaatin ilmastointi antavan koodin 318, mikä ilmeisesti tarkoittaa painekytkintä? Ainakin jossain oli koodilla 0318 "Airconditioner pressure switch". Missä ko. kytkin oikein sijaitsee? Saako sen helposti vaihdettua vai kannattaako raahata mieluummin korjaamolle?

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 12.7.2010 15:58

Touranin climatronicci mätii.

Puhaltaa kylmää satunnaisesti eikä silloinkaan kovin pontevasti. Täytetty aineet, 100g puuttui, ei auttanut. Täytön jälkeen ei kompura lyönyt tulille lainkaan ja paineet ei nousseet. Ei ole vikakoodeja, climatronicin läpät on kalibroitu ja todettu liikkuviksi.
Googlettelemalla löytyi jotain juttua siitä, että 06/07 mallisissa VAGeissa olisi paska kompura joka menisi päreiksi ja mahdollisesti aiheuttaisi tuollaisia ongelmia.
Kenelläkään parempaa tietoa asiasta? Tarkempi syynäysaika on varattu mutta koittaa vasta ensi viikon loppupuolella.

alspe
-
Viestit: 822
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 14.7.2010 8:30

Passat -02 climatronic, resetointi. Miten?

Clima antaa vikakoodit
025B - footwell/defrost flap servo motor
04F8 - central flap servo motor
04FA - recirculation flap servo motor
0318 - air condition pressure switch

Järjestelmä oli vissiin hieman vajaa ja se täytettiin eilen. Pelaa hieman paremmin, mutta aiemmiin se pussautteli puhalluksia erikoisesti ja katkoi kompuran käyntiä. Ilmeisesti säätömoottorit eivät ole ihan kaput koska clima toimi pääasiassa hyvin. Välillä vaan puuskittain puhalteli.

Miten resetoiidaan koodit ilman VAG-COMia Climasta?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.7.2010 10:06

^http://pics.tdiclub.com/data/517/Climatronic_Self_Diagnostics.pdf

Kannattaa tehdä myös toi sivulla 2 mainittu Actuator Test

alspe
-
Viestit: 822
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 14.7.2010 10:39

Actuator test tehty ja samat vikakoodit se antaa vieläkin. Puhaltimen päässä oleva läppä (recirculation?) ainakin toimii manuaalisesti hyvin kun recirc-nappista vaihtaa moodia.

Kuinka kylmää mielestänne climan pitäisi puhaltaa näillä keleillä? Kyllä autossa hyvin viileän saa, mutta ei se ilma sellaista jäistä ole kuten jossain 90-luvun japsissa mitä muistan. olikohan niissä vähän älyttömät tehot jolla ilman sai liian kylmäksi?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.7.2010 10:55

Ennen käytettiin sellasia myrkkyjä putkissa, että ne sai tuulilasinki huurtuun ulkopuolelta.
Climatronicin tehtävä on tuottaa "vedoton" ilmastointi

alspe
-
Viestit: 822
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 14.7.2010 11:16

Joo niin mä ajattelin ja muistelin viime kesältä, että ei tuolla koneella saa itseään pakkaseen mutta auton sopivasti viileäksi kyllä. Hommahan on paljon kiinni ilman jaon järkevyydestä.


Osaako joku sanoa millainen olisi Motonetissä myytävä kuivain? Vain 50€. http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-8204
Kuinka päin kuivaimen putkien lämpötilat pitikään mennä jotta tietää onko kuivain vaihtokunnossa?

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 26.7.2010 13:28

Itsellä on vuoden 2005 golf missä on automaatti ilmastointi, mistä nyt taisi hajota kompura ja kävin kyselemässä mitä korjaus maksaisi vv autossa ja he arvioisivat lähemmäs 2000e.

Ja vv auto sanoi ette Volkkari tule kuluissa vastaan vaikka netissä on sivustoja missä todetaan että Volkkari tulisi astaan mutta näin ei kuulemma enää olekkaan

riikinkukko82
-
Viestit: 20
Liittynyt: 25.8.2010 12:03

ViestiKirjoittaja riikinkukko82 » 3.9.2010 15:23

Miten saa climatronicin "käyttöliittymän" irroitettua, siis sen mistä lämpötilaa säädetään?

Auto on 99 golf ja siksi pitäisi irroittaa kun edeltävällä omistajalla on ollut climatronicin ja sen vieressä olevan muoviosan väliin kiinnitettynä järkyttävä puhelinteline.

tuplavee
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.4.2010 15:35

ViestiKirjoittaja tuplavee » 20.12.2010 21:58

Auto kävi jakopään huollossa ja sanovat tiskillä ilmastoinnin kompuran pitävän jonkinlaista rohnotusta. Itse en juurikaan ole kiinnittänyt huomiota(joskus on sirissyt hetken käynnistäessä), mutta onkos nyt jo kakat housuissa vai kannattaisiko kipinkapin käydä täyttöhuollossa? Edellisestä täytöstä ei kuittipinosta löytynyt tietoa... alunperin oli tarkoitus vasta keväällä käydä vaihdattamassa, mutta pitänee varata rahat sitten uuteen kompuraankin...(?)

Eli siis kysymys oli poistaako täytössä lisättävä öljy ääniä/pelastaako konkurssilta?:)

edit: Lisättäköön vielä, että ilmastointi puhalsi ihan hyvin kylmää vielä loppukesästä. Sisäilmankiertomoottorin(V71) raapasin väliaikaisesti kokonaan irti kun alkoi ottamaan päähän se raksutus...

JonzQ
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 20.2.2008 6:23

ViestiKirjoittaja JonzQ » 22.4.2011 8:56

Tervehdys! Minun kompura on Sanden SD-508. Sellaista olisin kysynyt, että pitääkö hihnapyörän pyöriä käsin ihan kepeästi? Ainakin se laippa joka on hihnapyörän päässä jossa on 19mm mutteri, pyörii kepeästi avaimella pyöritettäessä ja sen pitääkin ilmeisesti pyöriä kepeästi? Olisikohan tästä mennyt laakeri? Ei ole mitään havaintoa milloin tätä ilmastointia on käytetty viimeksi, mutta olisin ainakin yrittänyt saada sen vielä toimimaan.. Kuivaaja pitäisi kans löytää jostakin.

sampu
-
Viestit: 103
Liittynyt: 29.1.2006 1:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja sampu » 5.5.2011 23:30

Passat -02 climatronic, resetointi. Miten?

Clima antaa vikakoodit
025B - footwell/defrost flap servo motor
04F8 - central flap servo motor
04FA - recirculation flap servo motor
0318 - air condition pressure switch

Järjestelmä oli vissiin hieman vajaa ja se täytettiin eilen. Pelaa hieman paremmin, mutta aiemmiin se pussautteli puhalluksia erikoisesti ja katkoi kompuran käyntiä. Ilmeisesti säätömoottorit eivät ole ihan kaput koska clima toimi pääasiassa hyvin. Välillä vaan puuskittain puhalteli.

Miten resetoiidaan koodit ilman VAG-COMia Climasta?


Täällä kans aivan samat koodit ja samanlainen auto. ilmeisesti riitti pelkkä täyttö? (mitä tuli maksamaan?)
Nyt muutamana lämpimänä päivänä huomasin et ilmastointi ei puhalla pääosin kuin lämmintä välillä kuumaa mut hyvin harvoin viileää. myöskään ilmastoinnin flekti ei pyöri...
2vuotta sitten huollettu tuo ilmastointi nii vähä ihmetyttää tommonen, olisko sitte jossain vuoto?

nipa``
-
Viestit: 149
Liittynyt: 30.7.2007 22:57

ViestiKirjoittaja nipa`` » 6.5.2011 23:08

tein topicin yleiselle puolelle, mutta apua näyttää olevan vähissä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=151584

ilmastointi ei työnnä muuta kuin kuumaa ilmaa hyttiin.
ilmastointihuolto tehty.
tekee kylmää mutta ei tule hyttiin asti, kenno kylmentyy, puhaltaa ilmaa mutta vain kuumaa, V71 läppämoottori toimii

välillä saan tekemään hetken kylmää ilmaa mutta sitten kojelaudan sisältä kuuluu "FLOP" ääni ja taas tulee vain kuumaa.

http://www.youtube.com/watch?v=FF9Dujmj68E 27sek kohdalla kuuluu ääni. aivan kuin joku läppä menisi kiinni ja ohjais ilman lämmityskennon kautta.



korjatkaa jos olen väärässä. ilma tulee raitisilmasuodattimen kautta puhaltimelle, puhallin puhaltaa ilman jäähdytyskennon läpi, ilma ohjataan joko suoraan auton sisälle tai lämmityskennon kautta.

ilmeisesti ilma ohjaantuu nyt lämmityskennon kautta hytiin joten sen säätelevän läppämoottori ei toimi. onko se moottori V68? ja mistä se löytyy.

voisiko laitteiston ohjauksessa olla vika ja miten saisin sen selville/korjattua?

kaikki apu otetaan vastaan![url][/url]

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

Golf 3 -97 ilmastoinnin sulake

ViestiKirjoittaja Toni.S » 7.7.2011 14:31

Mistä mahtaa löytyä ilmastoinnin sulake siihen akun luona olevaan boxiin, se metalliliuska on siitä mennyt poikki talven aikana...

Eli tuolta http://www.veedubz.co.za/tech/VW%20Hayn ... MANUAL.pdf sivu 2 ja sulake nro 7

nipa``
-
Viestit: 149
Liittynyt: 30.7.2007 22:57

ViestiKirjoittaja nipa`` » 14.5.2012 20:12

lakkas Climatronicin puhallus. Auton kun pistää päälle puhaltaa täydellä höngällä vähän aikaan ja kohta lopettaa. climatronic antaa itse vikakoodin 4F9 eli puhaltimelle. Puhallin lähtee aina nätisti toimimaan kun laitan virrat, mutta lakkaa hetken kuluttua. Puhaltimenropellille ku antaa käsillä vähän vauhtia nii pyörähtää muutaman kerran ja sammuu taas. Moottorilla näkyy välkehtivä kipinä kun moottorin pyörintä alkaa vähentyä.

Mistä lähteä etsimään vikaa?

voisi kuvitella ettei vika ole itse puhallinmoottorissa kun toimii aluksi nätisti.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Manuaali-ilmastointi ( lämmönsäädin?) skoda fabia 2004

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 12.7.2012 5:39

Oireet ovat että ei pysty säätämään lämpöä "sopivalle" vaan on joko kylmää tai kuumaa mitä tulee räppänöistä. Sen lisäksi vaikka puhallus olisi asetettu kylmälle niin saattaa alkaa puhaltaan kuumaa vaikka sätö olisi asetettu kylmälle. Joskus kytkimen kiertäminen auttaa palauttamaan lämmön halutulle tasolle mutta harvoin. Sähköjen katkaisu auttaa aina hetkeksi säädön saamiseksi aisoihin. Vikakoodia en saanut esille.

Eikä ole väliä onko ilmastointi päällä tai ei. Onko kellään tietoa missäpäin kyseinen säädin sijaitsee,onko linkkiä purkuohjeisiin tms ja millä varaosanumerolla tuo menee?? Olisiko kellään laittaa räjäytyskuvaa yms apuva?
Onko työläs vaihtaa/irroittaa paikoltaan ja mitä jotuu pois edestä ottamaa jotta käsiksi pääsee.
Kiitos ja kumarrus.

Akuphon
-
Viestit: 5
Liittynyt: 28.3.2012 17:42

ViestiKirjoittaja Akuphon » 7.8.2012 9:17

Eilen alkoi Boran ilmastointi työntää etikan hajuista ilmaa sisälle. Tähän asti ilmastoinnin tuuppaama ilma on aina ollut raikasta. Mistähän tällainen mahtaisi johtua? Onko kyse yksinkertaisesti bakteerikasvustosta vai voiko ilmastointi kenties vuotaa? Omituista on se, että hajua tulee vain silloin kun ilmastointi ei ole päällä. Kun ilmastoinnin kytkee päälle, hajukin häviää.
Lisäksi hajun saapuessa tapahtui myös sellainen ilmiö, että auton ulkoilman lämpötilamittari hujahti äkillisesti lähes pakkasen puolelle. Pikku hiljaa mittari kyllä kipusi ylemmäksi, mutta näyttää edelleen useita asteita liian vähän. Oisikohan ilmastoinnin nesteet voineet vuotaa ulkolämpötila-anturin päälle? Ovatko nämä miten lähellä toisiaan?

Tartar
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 30.11.2012 17:05

vw passat sisäilman lämmitys

ViestiKirjoittaja Tartar » 30.11.2012 17:17

Heips volkkaristit!

Olen tässä nyt viime kevättalvesta yrittänyt saada "tyttöni" lämmityksen kuntoon, mutta tuloksetta. Autossani passat 2000 di, on climatronic ilmastointi ja lämpimän ilman tulo sanoi sopimuksensa irti viime kevättalven pakkasilla. Puhallus toimii , mutta lämmintä ei tule kuin "lehmän henkäys". Kompura jumitti, se vaihdettiin, järjestelmä puhdistettiin, vesipumppu, termostaatti ja raitisilma suodatin vaihdettiin ja kylmäaineet laitettiin, keskikulutus tippui termarin vaihdon jälkeen ja ilmastointikin pelittää muuten, mutta lämpöä ei riitä enää näillä pakkasilla, missä vika, apuja kiitos.
Itse epäilisin ilmaläppäsäätömoottoria, mutta voisiko olla joku muu???

aamuna87
-
Viestit: 13
Liittynyt: 8.9.2011 10:29

ViestiKirjoittaja aamuna87 » 4.2.2013 16:05

Morjensta!

Apuja ?

Golf IV 2006 BCB-moottori ja climatronic.

Climatronic täysin mykkä, sulakkeet tsekattu ja kokeiltu toisella clima-paneelilla mutta ei.
Auto-Comilla antoi vikakoodin ulkolämpötila-anturista, se vaihdettiin eikä vikoja.
Auto-comilla ei edes saa yhteyttä climaan, vaan antoi tuon anturin vikakoodin toisen järjestelmän kautta.

perkele1
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.4.2013 22:49

kompuran laakeri selvät/ pystyykö vaihtamaan / mistä uudet

ViestiKirjoittaja perkele1 » 8.6.2013 14:23

4 korinen golffi ja kompuran laakeri alkaa huutamaan autolla tullessa esim. liikenne valoihin kun kierrokset laskee alas. Ilmastoinnin sammuttaa huuto loppuu heti. Uus on tilattu ja vanha jää mulle. Ideana olis avata se ja vaihtaa kulahtaneet laakerit uuteen.


Onko joku onnistunut.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.6.2013 10:18

No kyllä laakerien vaihto saattaa onnistua, mutta kompressorin kuorien tasotiivisteet ei välttämättä enään pidä avauksen jälkeen..

Arseki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 28.6.2012 23:13

ViestiKirjoittaja Arseki » 16.6.2013 14:14

Audi b6 1.9tdi climatronic.

Kompressori kolisee tyhjäkäynnillä satunnaisesti ECO-moodilla. Jos lisää kierroksia, ei kolina ainakaa lisäänny. Liikkeellelähdössä alkaa helvatunlainen kolina ja edelleenkin eco-asento. Ilmastointi automaatille ja kolinat lakkaavat.

Mikki hiiren kergotalon tavoin: miiiissä vika?

perkele1
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.4.2013 22:49

ViestiKirjoittaja perkele1 » 27.6.2013 11:09

4 korinen golffi ja kompuran laakeri alkaa huutamaan autolla tullessa esim. liikenne valoihin kun kierrokset laskee alas. Ilmastoinnin sammuttaa huuto loppuu heti. Uus on tilattu ja vanha jää mulle. Ideana olis avata se ja vaihtaa kulahtaneet laakerit uuteen.


Kolmen viikon uuden kompuran asennuksen jälkeen sama homma uudestaan. Liikenne valoissa tai kaupungissa hiljaa ajaessa alkaa jyrinä pellin alta.Loppuu heti kun sammuttaa ilmastoinnin.


Mistä etsis aiheuttajaa. Lauhdutin tukossa vai mikä tuon aiheuttaa.?

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 27.6.2013 14:57

Arseki: äkkiseltään pähkäillen tuo viittaisi kompuran hihnapyörän laakeriin. Sehän pyörii kun ilmastointi ei ole päällä ja ei pyöri kun ilmastointi on päällä, jolloni hihnanapyörä ja kompuran akseli ovat "yhtä puuta".

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 27.6.2013 19:01

Kylläpä se hihnapyöränlaakeri pyörii koko ajan oli kela vetäneenä tai ei...

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 28.6.2013 8:04

Jaa, no en ole näiden uudempien ilmastointien sielunelämään niin perehtynyt, että en lähde väittelemään. Minkäslainen "vapaakytkin" siinä sitten on - eli mistä välistä lähtee pyörimään kun kompura pysähtyy?

Tai siis tokihan minunkin ajatuksenjuoksun mukaan se pyörii, mutta sisä- ja ulkokehä pyörii samalla kierrosnopeudella.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 28.6.2013 17:52

Sama periaatehan ollut jo ainakin 60luvulta? Eli komp.akselin päässä on kytkinlevy joka tarraa kiinni hihnapyörään ilmastoinnin ollessa päällä, ja hihnapyörä pyörii oman laakerinsa varassa koko ajan, oli ilmastointi päällä tai ei.

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 30.6.2013 10:09

No juurikin tuollainen 60-luvun kompura on tullut purettua ja kasattua.

Kun kytkin on auki niin ainoastaan hihnapyörä ja sen laakerin (pulley bearing) ulkokehä pyörivät, loput rojut ei. Kun kytkin nappaa kiinni, mukaan pyörimisliikkeeseen samalla nopeudella lähtee myös kytkinlevy (clutch hub), ko. laakerin sisäkehä ja kompuran akseli. Ts. jos laakerissa on ääntä aiheuttavaa vikaa, väljyyttä tms., äänikin lakkaa kun ulko- ja sisäkehä eivät liiku toisiinsa nähden. Kyllähän se pilkkua viilaten edelleen pyörii se laakeri...

Kuva
Viimeksi muokannut Pertti K, 30.6.2013 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

perkele1
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.4.2013 22:49

ViestiKirjoittaja perkele1 » 30.6.2013 12:09

Lähetetty: 27.6.2013 10:09 Viestin aihe:
4 korinen golffi ja kompuran laakeri alkaa huutamaan autolla tullessa esim. liikenne valoihin kun kierrokset laskee alas. Ilmastoinnin sammuttaa huuto loppuu heti. Uus on tilattu ja vanha jää mulle. Ideana olis avata se ja vaihtaa kulahtaneet laakerit uuteen.


Kolmen viikon uuden kompuran asennuksen jälkeen sama homma uudestaan. Liikenne valoissa tai kaupungissa hiljaa ajaessa alkaa jyrinä pellin alta.Loppuu heti kun sammuttaa ilmastoinnin.



Maanantaina menee auto pajalle niin on viisaampi sen jälkeen. Jyrinä kuuluu sisälle paremmin kuin konehuoneeseen. Nosturille auto ja ihmetteleen mistä se oikein kuuluu.

perkele1
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.4.2013 22:49

ViestiKirjoittaja perkele1 » 3.7.2013 20:35

Valitettavasti kompura on kaput. Vähän yli 3 viikkoo kesti. Huonoa tuuria uuden osan suhteen.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 4.7.2013 19:55

Toimiihan sulla lauhdutinpuhallin? Just samat oireet niinkuin nousisi paineet liikaa= ei lauhdutusta. Kovemmassa vauhdissa ajoviima viilentää enemmän kennoa kuin ryömittäessä.

perkele1
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.4.2013 22:49

ViestiKirjoittaja perkele1 » 5.7.2013 21:12

Lauhduttimen puhallin kyllä toimii. Huomannut kyllä sen että mitä kuumempi ilma sitä lyhyemmässä ajassa alkaa kompura ääntämään esim liikennevaloissa. Itse miettinyt että olisko lauhdutin osittain tukossa. Milläs tuon toteaa ?


Vähä pelko siitä jos laitetaan uus kompura taas niin kestääkö se vain hetken. Voiko kompura kuumentua liikaa.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 8.7.2013 17:11

Silmämääräisesti voi tietenkin katsella että onko kuinka likaisen näköinen, pesustakaan ei varmasti haittaa ole. Esim. liuotinaine + puutarhaletku on hyvä yhdistelmä, painepesuri ei välttämättä sovellu kennon pesuun.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 12.7.2013 21:23

Niin ja kylmälaitteen osiahan ei missään tapauksessa saisi pestä vedellä... Typpi tai kylmäaine ainoat oikeat pesuvälineet. Vesi kun jää kennoon sisälle ja päätyy lopulta sinne kompuraan..
Muutenkin koko järjestelmä varmaan pitäisi pestä, voi olla rautaa ympäri järjestelmää vanhasta kompurasta..
Suosittelisin viemään ammattilaiselle, hintaa tulee vähän enemmän kun kotikonsteilla mutta loppuis kompuran ostelut siihen :)

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 13.7.2013 15:55

Joo lähinnä tarkoitin että kenno pestään ulkopuolisestti vedellä!

Miksi ihmeessä kenno olisi tukossa k-ainepuolelta???

Itse ollut kylmäalalla +7.vuotta...

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 15.7.2013 19:48

Joo mun moka sit, sain käsityksen että kehotit pesemään kennon sisältä vedellä, siksi täytyi älähtää :D
Ei mitään, itse kylmäalalla vajaan vuoden joten alottelua vasta :) Tuosta sai sen käsityksen että "perkele1" mietti että lauhdutin olisi sisäpuolelta tukossa, ulkopuolisen lian kun kerran näkee silmällä.. :)

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 15.7.2013 19:52

Sattuuhan näitä ;)

Monesti silmällä ei selvästi erota jos vaikka lauhdutin olisi sen verran tukossa että ilma ei kulje siitä kunnolla läpi, korostuu erityisesti helteillä.

kakkoskuski
-
Viestit: 84
Liittynyt: 30.1.2011 21:35

ViestiKirjoittaja kakkoskuski » 20.7.2013 12:24

Mitä eroa mahtaa olla AAC ja normi AC järjestelmissä? Siis käyttöpaneelin lisäksi. Ajatuksena olisi IV Golfin Ilmastoinnin päivitys automaattiseksi. Mahtaako olla ihan mahdoton homma vai jopa plug and play?

Arseki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 28.6.2012 23:13

ViestiKirjoittaja Arseki » 20.7.2013 23:56

Kah, on jäänyt vastaukset huomaamatta. Siis mitä olen ymmärtänyt niin omassa mallissani ei ole erikseen magneettikytkintä, joka vetää tai ei - vaan rojut pyörivät jatkuvasti mukana ja muuttuvatilavuuksisessa kompurassa mäntien liikettä ohjataan jollain konstilla tuoton tarpeen mukaan.

Ymmärsin, että jossain tapauksessa oli mennyt alla olevan linkissä 2:s kuvan mukainen mukainen "kumisulake", joka antaa periksi jos tulee härdelliä apulaitteeseen, tai sitten kumiseos on pikkuhiljaa antautunut ajan saatossa

http://www.ebay.de/itm/Klimakompressor-Riemenscheibe-Kupplung-Audi-A4-1-9-TDI-8E0260805N-NEU-/251235571228

Jos em. pitää paikkaansa niin silloinhan siivapyörän sisäosan (ja akselin) pitäisi tietenkin olla yhtä puuta ulkokehän kanssa. Otin tänään pienen klipin, minkälainen kehän suuntainen välys löytyy tuosta omasta kioskista.

Jos ajatukseni toimii yhtään, niin em. selittäisi kolinan silloin kun ilmastointi on poissa päältä. Tällöinhän kompuran sisäinen vastus on pienimmillään (mäntien liike minimaalinen) ja tuon hajalla olevan kumin takia siivapyörän sisäosa (ja koko kompura) alkaa takomaan apulaitehihnan resonanssin mukana.
Taas kun ilmastointi on päällä, kompuran tuottamaa vastusta on niin paljon, että apulaitehihnan resonanssi ei pysty irroittamaan tuota kumia voimaa siirtävästä päätylaipasta - eikä näin ollen kolahdusta kuulu.

https://www.youtube.com/watch?v=A1GCvBR-364

Ja alla oleva klippi on vielä miltä meno kuulostaa tyhjäkäynnillä ja sitten kun ykkönen silmässä alkaa siirtää vetoa pyörille (25sekunnin kohdalla). Kyseisessä klipissä siis ilmastointi ECO-asennossa:

https://www.youtube.com/watch?v=JDvMgSeMQlk

Edit: hihnapyörä vaihdettu ja kolinat katosivat. AVF koneeseen 274e laakkosella - ebaysta löytyy alta satasen.

Blind
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.1.2009 19:56

ViestiKirjoittaja Blind » 23.4.2014 8:27

Onko 96 vuotisessa Audi A4 18.t quattrossa climatronicilla miten pahassa paikassa tuo keskisuulakkeitten säätömoottori läppineen? Ei tule ilmaa keskivaiheilta ollenkaan ja antaa vikakoodin moottorille/läpille.
Samaan sarjaan kuuluu tietysti onko miten kallis osa?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 27.4.2014 20:25

Eikös tuon kompuran keskiön pitäisi olla lepotilassa sisässä?
https://www.dropbox.com/s/5vpmzqxk9mr3q ... 203917.jpg

Ja sitte auton käynnissä ollessa manuaali ilmastoinnin napista painaessa vasta lähteä pyörimään?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 27.4.2014 22:18

Katsoppa koneen käydessä pyöriikö tuo mutteri/akseli.

Ei välttämättä ole magneettikytkimellä tuo..

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.4.2014 7:51

Akseli pyörii koko ajan, oli nappi pohjassa tai ei.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 28.4.2014 8:40

II-Octavioissa on muistaakseni/tietääkseni muuttuvatilavuuksinen kompressori, joka pyörii koko ajan. Eli erillistä magneettikytkintä ei olisi.

Ocujen kompuroita lisäksi on kuulunut menneen rikkikin...

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.4.2014 9:21

Juu, olen kattellut väärän laisesta kompurasta kuvia.

Oikeat taitaa olla (ulkonäöltään samanlaisia)
5N0820803
5N0820803C

1K0820859QX
1K0820808BX

H. Jormalainen
-
Viestit: 16014
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.4.2014 17:18

Sulla pitäisi alunperin olla 1K0 820 859 QX, sitten on tullut korvaavat 1K0 820 808 BX 1/12/2010 ja 1K0 820 808 DX 1/6/2013.

Mutta tuskin se vika kompressorissa olikaan kun painerajoista valitteli...

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.4.2014 18:00

1K0 820 859 F on kompuran tyyppikilvessä, nyt ku sen sai luettua ku löyty vihdoin teleskooppipeilikin.

Address 08: Auto HVAC Labels: 1K0-820-047.lbl 
Part No: 1Z0 820 047 F 
Component: Climatic PQ35 010 0301 
Shop #: WSC 00000 000 00000 
VCID: 3668A32E382F 

2 Faults Found: 
00229 - Refrigerant Pressure 
002 - Lower Limit Exceeded 
00819 - High Pressure Sensor (G65) 
009 - Open or Short to Ground 

H. Jormalainen
-
Viestit: 16014
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.4.2014 18:46

Tota on käytetty vitos-, kutosgolfissa ja Kiinassa Octavia Ming Rui:ssa :)

Niissäkin on sitten tullut noi korvaavat osat alkaen 1/11/2009.

Toi X viimeisenä tarkoittaa tehdaskorjattua osaa, joten se olisi vähän erikoista jos uutena sellainen jo olisi.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 28.4.2014 18:55

II Ocuissa kuin muissakin saman ikäluokan konsernin vehkeissä ollut paljon vuotoja painekytkimellä, rupeaa siitä sähköliittimen juuresta vuotamaan ajan saatossa, myös lauhduittimissa vuotoja kuivaimen korkin juuressa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 29.4.2014 20:18

Tänään tutkittiin nesteiden määrä. 130 gramman vaje oli, mutta ei lähtenyt jäähdyttämään täytön jälkeenkään..

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 30.4.2014 17:06

Kannattaa kokeilla mitata tuleeko kompuralle virtaa, auton käydessä ilmastointi päällä. Noissa on tosiaan ollut luvattoman paljon kompura vikoja...

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 1.5.2014 11:28

Johtosarja vikoja on myös ollut.johdotus kannattaa käydä huolella lävitse

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.5.2014 6:41

Taisin löytää vian. Ku aloin tuota johtosarjan kuntoa tutkimaan ja yritin liitintä irti siitä paineanturista, niin suhisee ja kuplii siitä keskimmäisen johdon tyvestä. Liitintä en saanut irtoamaan, ku kuuma moottori ja kädet ei mahdu väliin, ja jos siellä liittimessä vielä paine haraa vastaan. No toivotavasti tuo on vian aiheuttaja, eikä johtosarja tahi kompura.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 3.5.2014 9:21

Tuo on muuten helppo vaihtaa itsekkin, ei tarvi käyttää aineita pihalla, painekytkimen/anturin alla on neulaventtiili.

Se liitin irtoaa helpommin jos vähän meisselillä avittaa sitä klipsiä.

Paksut nitriilihanskat käteen ja nopeaa pyöräytät irti ja uusi paikalleen samalla tavalla.

Viimekesänä noita sai ainakin tarvikkeena, sama hellan tekele kuin marmorilla mutta puolet halvempi..

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 19.5.2014 21:04

Vikahan oli tuo paineanturi.

Alakautta piti ottaa anturi pois, eli rengas veks ja etummaisempi sisälokasuoja pois ja lyhyellä (n. 7,5 cm) 17 mm kiinoavaimella anturi irti. Irroitus ei ollu edes nopeaa, ja siltikin tuli vain pikku pihaus ainetta ulos.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 28.7.2014 9:49

Missähän vika eli käytin kesäkuussa tuon T5:sen ilmastointihuollossa (täyttö+desifiointi ym) Tuon jälkeen toimi ok, kunnes lomareissulla huomasin ettei puhalla enää kylmää eikä kompura lhde päälle. Vein auton uudelleen ilmastointihuoltoon jossa sanoivat ettei ole yhtään ainetta sisällä. Typpikoe tehtiin myös mutta ei löytynyt vuotoa. Sen jälkeen yrittivät täyttää uudelleen niin eipä suostunutkaan menemään yhtään ainetta sisään.

Mikähän siellä nyt on vikana?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 28.7.2014 16:52

Varmaan asentajassa/huoltopaikassa vika, kyllähän sinne aineet saa sisälle jos täyttöventtiilit löytyy...

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 29.7.2014 8:28

No jos oletetaan että asentaja tiesi mitä teki niin voiko olla ettei sinne mene ainetta jostain syystä?

arttu.niskasaari
-
Viestit: 28
Liittynyt: 3.7.2014 10:22

ViestiKirjoittaja arttu.niskasaari » 29.7.2014 12:14

Oireena sellanen että ilmastoinnista ei tule kylmää ilmaa.

Löysin täältä hyvät ohjeet vianetsintään suoraan ilmastointilaitteesta, mutta ongelmana on nyt sellanen että tämä laite on erilainen kuin mikä niissä ohjeissa löytyy:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/982 ... G_3840.JPG

Tässä siis ei ole esim. koko ECON-nappulaa.

Olisko tietoa mikä malli tämä on, saako siitä jotenkin kaivettua vikakoodeja ulos ja mistähän suunnasta kylmyyden puutteen syytä kannattaisi lähteä etsimään?


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa