Eli tänään sitten kärtsäs komeen savun saattelemana radiolle tulevat virtapiuhat. Auton sähköistä en käytännössä tiedä mitään, eli nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen!
Onkos jossain jotain, mistä näkisi miten alkuperäiset virrat on vedetty radiolle? Millaisesta piuhasta nuo johdot kannattaa tehdä, ja mistä saisi tarpeeksi vähän ja moniväristä, ettei tarvitsisi kaikkea vetää mustasta tai punaisesta johdosta. Nuo kaikki liittämiset ilmeisesti kannattaa tehdä kolvaamalla + kutistesukka päälle?
Uudet piuhat radiolle.
Valvoja: ffp jäsenet
Ostat purkuautosta ehjän ISO-liittimen johtosarjan ja vaihdat sen. Sulakerasialta entinen irti, uusi tilalle. Ei tarvitse edes kojelautaa irroittaa.
Saattaa löytyä ylimääräinen johtosarja minultakin.
Tietenkin jos itse haluat tehdä, niin ostat samankokoista johtoa kuin mitä sielä jo on, sekä liität ne tinaamalla ja liimallisella kutistesukalla eristäen.
Saattaa löytyä ylimääräinen johtosarja minultakin.
Tietenkin jos itse haluat tehdä, niin ostat samankokoista johtoa kuin mitä sielä jo on, sekä liität ne tinaamalla ja liimallisella kutistesukalla eristäen.
Mikähän noista kolveista kannattas hommaa tohon johtojen uusimiseen?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=kolvi
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=kolvi
itse en kolvaisi mitään liitoksia. syy ihan sen takia kun tina pääsee tunkeutumaan johdon sisälle ja kun auto tunnetusti tärisee ja johdot pääsee liikkumaan niin luultavasti johto tulee katkeamaan juurikin tinauksesta. kokeilkaa vaikka. otatte johdon ja laitettu tinaa siihen ja taivutetta hetken niin se napsahtaa poikki.
itse vedin aikoinaan virtapiuhan suoraan akulta soittimelle ja ihan soittimen päähän sulake. maajohto vastaavasti maadoitusliittimeen joka sijaitsi kakkiksessa sulaketaulun vasemmalla puolella. montaa johtoa virtapuolelle ei loppujen lopuksi edes tarvi tulla.
itse vedin aikoinaan virtapiuhan suoraan akulta soittimelle ja ihan soittimen päähän sulake. maajohto vastaavasti maadoitusliittimeen joka sijaitsi kakkiksessa sulaketaulun vasemmalla puolella. montaa johtoa virtapuolelle ei loppujen lopuksi edes tarvi tulla.
Omassa autossa ex- omistajan tekemät tinaukset johtojen liitoksissa kestänyt ainakin ihan hyvin tähän päivään asti (noin 6 vuotta). Eikä ainakaan vielä ole ollut mitään pienintäkään merkkiä, että liitokset pettäisivitä tai karvat alkaisi katkeilemaan. Soitinkin on vaihtunut matkan varella usempaan kertaan ja liitokset saaneet liikutus rasitusta reilusti useampaan otteeseen.
Toisaalta eduksi tälläisissä tinaus liitoksissa voisi olla mahdollisimman notkea kupari johto, koska halpojen seos johtojen laatu voi olla yllättävän huonoa ja säikeet katkeilla helposti.
Ja kannattaa tinauskessa ottaa myös huomioon tinauslangan laatu (esim kestääkö se pakkkasta)
Johtojen päiden holkitus ja sokeripalojen käyttö on kanssa yksi aika varma ratkasu.
Jos kolvin päädyt ostamaan, kannattaa suosiolla ottaa tuollanen "riittävän tehokas" tuo 60w edullinen malli on varmaan ihan riittävä pieneen harraste käyttöön.
Toisaalta eduksi tälläisissä tinaus liitoksissa voisi olla mahdollisimman notkea kupari johto, koska halpojen seos johtojen laatu voi olla yllättävän huonoa ja säikeet katkeilla helposti.
Ja kannattaa tinauskessa ottaa myös huomioon tinauslangan laatu (esim kestääkö se pakkkasta)
Johtojen päiden holkitus ja sokeripalojen käyttö on kanssa yksi aika varma ratkasu.
Jos kolvin päädyt ostamaan, kannattaa suosiolla ottaa tuollanen "riittävän tehokas" tuo 60w edullinen malli on varmaan ihan riittävä pieneen harraste käyttöön.
^ Johdon päähän puristetaan pääteholkki jolloin johdon karvat eivät ole pelkästään sokeripalan tai vastaavan kiinnitysruuvin alla vaan holkin metallinen päätyosa.
http://media.klinkmann.fi/news/fi/Legra ... t_0311.pdf
http://media.klinkmann.fi/news/fi/Legra ... t_0311.pdf
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
eiköhän siellä nyt kuitenkin ihan päästään juotetut kuparilangat kestä, tuskin kukaan niitä siellä jatkuvasti on taittelemassa kun ne kerran kunnolla laittaa. kyllä tuota juottamista kuitenkin tuossa hommassa aikapaljon harrastetaan. vähän sama asia kun eräs arvonsa tunteva sähköasentajaksi valmistunut henkilö kertoi ettei monisäikeistä johtoa saa kiertää päästä kun tulee heikko. en ole kyllä kertaakaan saanut edes 0,75 johtoa ilman väkivaltaa poikki. soittimen liitin olis siistimpi ja notkeampi jos sen iso:n viitsii purkaa ja laittaa johdon päät suoraan pinneihin eikä niihin valmiisiin johdon pätkiin. kyllähän tuo totta on että se tinattu paikka ei kestä väännellä montaa kertaa mutta en ymmärrä miksi jollakulla olis tarve saada johto jyrkälle mutkalle juuri siltä kohtaa :D
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa