Elikkäs GAS:in erkkasatsi olis tossa ja jakosuotimet. Mikäs mättää kun ei kuulu mitään? Vedin siis sen orkkis 6.5 kajarille tulevasta johdosta sen liittimen poikki ja yhdistin suotimeen amp kohtaan. Värit sininen ja ruskea. Mitenkä päin siis menee +/- ? Kokeilin molemmin päin ja yhdistin ensiksi diskantin siihen Tweeter ja löin soittimen päälle. Ei mitään. Sama midibasolle. Mitään ei siis kuulu. Teenkö jotain väärin?
Aikas sekava ja nopea kyssäri panikoivalle asentajalle. :)
Kiitos etukäteen!
Erkkasatsi soittimen perään
Valvoja: ffp jäsenet
Johtojen napaisuuksilla ei ole äänen kuulumisen kannalta väliä, ääni tulee sitten joko normaalisti tai 180 astetta vastavaiheessa.
Ihan oikealta kuulostaa kytkentä. Äkkiseltään tulis mieleen että napsautit väärän johdon poikki, esim. takakaiuttimille menevän..?
Soittimen ohjekirja esiin, siellä on nuo johtojen värikoodit kerrottuna.
Ihan oikealta kuulostaa kytkentä. Äkkiseltään tulis mieleen että napsautit väärän johdon poikki, esim. takakaiuttimille menevän..?
Soittimen ohjekirja esiin, siellä on nuo johtojen värikoodit kerrottuna.
Katkaisin siis tuosta etuoven kajarin päästä liittimen. Elikkä oikea osoite kai on. Nyt huomasin että eihän toisenpuolen 6.5 sano myöskään mitään. Siis alkuperäinen kajari. Nyt onkin mielenkiintoista että eikö nuo minulla ole soineet ollenkaan? Missähän vika siis piilee. Kummaltakaan puolelta ei kuulu mitään. Ei ole mittariakaan perskeles nyt lähettyvil
Vakiosoittimissa on kaksi kaiutinlähtöä, yksi eteen ja yksi taakse. Nähtävästi sun ovikajarit ei ole olleet kytkettynä, jos etulähtöön on laitettu kojelaudan kajarit ja takalähtöön takaovien kajarit. Jätä ne kojelaudan kajarit pois pelistä ja vedä uudet piuhat etuoville.
Itse vedin piuhan mk3 variantissa rungon puolen sähkölittimen päältä, jossa kuminen läpivienti ja siitä sitten haitarin sisään pienestä reiästä. En jaksanut alkaa pilkkomaan alkuperäisiä ovien sähköliittimiä.
Ja vielä havainnollistava kuva läpiviennistä.
Ja jos laitat erkkasarjan, on mielestäni auton omat kaiutinjohdot aivan liian hepposet siirtämään tarpeeksi vahvaa signaalia, joten vedä ihan suosiolla väh. 0.75mm2 kaiutinkaapelit.
Itse vedin piuhan mk3 variantissa rungon puolen sähkölittimen päältä, jossa kuminen läpivienti ja siitä sitten haitarin sisään pienestä reiästä. En jaksanut alkaa pilkkomaan alkuperäisiä ovien sähköliittimiä.
Ja vielä havainnollistava kuva läpiviennistä.

Ja jos laitat erkkasarjan, on mielestäni auton omat kaiutinjohdot aivan liian hepposet siirtämään tarpeeksi vahvaa signaalia, joten vedä ihan suosiolla väh. 0.75mm2 kaiutinkaapelit.
En suosittele. Varusteista riippuen läpiviennissä on tilaa vaikka porailla ylimääräinen reikä ja vetää kaiutinjohdot siitä läpi.
Lainaus:
En suosittele. Varusteista riippuen läpiviennissä on tilaa vaikka porailla ylimääräinen reikä ja vetää kaiutinjohdot siitä läpi.
Eipähän tuo ole ainakaan haitannut mitään toimintaa ja taittuu oven väliinkin nätisti. Jos se toimii niin miksi sitä ei suosittelisi?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”