Koritinasta kysymyksiä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

Koritinasta kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Victor » 22.6.2004 14:05

Kattelin söörtsillä, en löytänyt mitään...

Eli ensinnäkin mistä ko. ainetta voi ostaa ja myydäänkö inhimillisissä erissä? Kallista tuo tuskin on..?

Jatkokysymys: Käytännössä mömmöä sulatellaan kuin "normaalitinaakin", mutta lämmön kanssa on ilmeisesti oltava tarkkana ettei mene liian juoksevaksi? Eli millä olette sulatelleet, joku kaasupoltin vai joku muu, mikä? Ja jos tuohon on joku "oma pöhötin" niin sen saanee samasta paikasta mistä itse tinaakin..? Ja kaikki käytännön ohjeet tuon tinan kanssa lääräämisestä ovat tervetulleita.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.6.2004 14:13

Ite ostin paikallisesta varaosaputkasta. Halpaa ko saippua. Noh, melki... Se pohjustusaine maksaa suuremman osan, mutta onkin riittosaa.

Kuumailmapuhaltimella ite lämmitin. Ei se kovin vaikeeta oo jos on kärsivällisyyttä. Ehkä opetteluun on kumminkin hyvä varata puolet tinatangosta.

Se pohjustusaineen käyttö on mullakin hakusessa. Yhdeltä asentajalta kyselin ja se muistaakseni kertoi että hiotaan pelti ihan puhtaaks ja siihen sivellään pohjustinta. Sitten lämmitettiin sitä ja pestiin huolellisesti vedellä pois.

Sitä tinaa varmaankin kannattaa laittaa kunnon klöntti ja sitten hioa raspilla tai koneen lamellilaikalla ylimääräiset pois. Tuppas ainakin mulla jäämään sellasia kuoppia ja uria siihen tinaan.

Meen juhannusta viettämään tuon asentajan seurassa ja kyselen lisää. Mun tinaus meinaan kukkii reunasta kun vuosi sitten laitoin. Mutta olen ymmärtänyt että pohjustimen käytössä vika...

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 22.6.2004 15:07

Tinaa saa tangoittain ihan varaosa putiikeista, niinkuin myös pohjustusainetta.

tapoja tinata on yhtä monta kuin on tekijöitäkin,mutta itse teen sen näin yksinkertaisesti selitettynä...

-pelti puhtaaksi somalilaikalla
-pohjustusaine tinattavalle pinnalle (tarpeeksi laajalle alueelle!)
-lämmitetään kosanilla/kaasupilleillä, 75l suutin hyvä ja ns. äänetön liekki.
-kun pohjustusaine sulaa pyyhitään reippaasti kostealla rätillä kaikki ns.kuona pois, ei liian isoja alueita.
-sitten tinaa pötköstä tinattavaan kohtaan
-lämmitellään ja koivu tai joku muu kovapuinen lasta jolla tasoitellaan. lastaa kastellaan sulassa parafiinissa välillä, ettei tina tartu siihen.

-lopuksi siistitään oman taiteellisen näkemyksen perusteella ;)

Ja tosiaan tota tinaa ja peltiä ei kannata liikaa lämmittää, mutta ei myöskään liian vähää koska silloin se ei tartu... mutta tekemällä oppii.

Toivottavasti tästä on jotain apua...
Kysy lisää jos jäi epäselväksi, niin yritetään vastata.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 22.6.2004 16:45

Hyvä juttu, tämä oli jo enemmän kuin sata jänistä! Esim. tuosta pohjustusaineesta ei ollut tätä ennen haujakaan...Tuo kullilla piimentäminen kuulostaa toimivimmalta ratkaisulta, mutta taitaa olla mahdoton toteuttaa siellä pajalla missä turailen. Eli kuumailmapuhaltimen teho riittää myös.

Pistähän jormalainen lisää asentajalta saamiasi käytännön vinkkejä, jos juhannuksen jälkeen enää mitään muistuu mieleen... ;)

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 22.6.2004 16:55

Oisko tää jo kelpaavaa kamaa tekstit osioon? Ei ainakaan häviäis ja ei tarttes boardilta sitä ehtiä. Joskus voi olla ajankohtaista itelläkin.

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 22.6.2004 16:56

ja kannattaa sitten muuten tinaamisen loputtua pestä se pohjustinaine pois runsaalla vedellä. Tämäkin opittu kantapään kautta, kuplii nimittäin maali hienosti ja menee konepelti ja hudlarin kansi uudelleen maalattavaksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.6.2004 17:08

Joo kuumailmapuhallin on mun mielestä ihan hyvin toimiva. Ei polta maalattua aluetta niin herkästi ja kerkee reagoimaan tinan sulamiseen paremmin kun kaasulla.

Mä oon samassa porukassa sen asentajan kanssa kolme päivää. Jos siihen mahtuu yks selvä hetki johonkin väliin, ni mä kuulustelen oikeen kunnolla tuosta tinan käytöstä.

Ja onkos tuo jo katottu?

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 22.6.2004 18:19

en tiedä tuosta koritinauksesta muuta kuin että yksi maalari sanoi että hän ei laita yhtään autoa jossa on käytetty koritinaa..
en tiiä sit että mistä johtuu mut noin se sano

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.6.2004 18:36

Kyllä sörtsi tuottaa tulosta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=tina

Ja mulla on tinat pysyneet tolla tavalla jonka neuvon tossa linkissä.
1. Kirkas ja puhdas pelti
2. levitä siveltimellä pohjustusaine tarpeeksi laajalle alueelle
3. kuumenna (kosani, pilli, kuumapuhallin) aine kiehuvaksi kunnes rusehtuu/kellertyy (myrkyllisiä kaasuja, hengityssuojain poikaa)
4. heti tulikuumana pyyhi _puhtaalla_ rätillä möhnät pois ja saat "kromi pinnan"
5. kuumenna tinaa ja pohjustettua peltiä sopivasti (kunnes kiiltää nestemäisesti), kuitenkin ennen kuin tina tipahtaa lattialle kiinnitä se peltiin
6. muokkaa tina hyvin lämpöä kestävällä puukapulalla (esim. koivu) haluttuun muotoon

voi sulattaa useampaan kertaan jos ei tullut haluttu tulos
Viimeksi muokannut Levis, 22.6.2004 18:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 22.6.2004 18:37

Se johtuu pohjustusaineen sisältämästä suolahaposta joka ruostuttaa...
Mutta pakkeli ei paljon anna anteeksi jos hitsatessa on jäänyt huokonen, läpi tulee että pätkähtää. Tinalla täyttäessä tätä ongelmaa ei ole, jos tinaus tehdään huolella.

Eli kaikki pohjustusaineen paska pyyhitään pois tavalla tai toisella (esim. vedellä ja tinnerillä) ja jäljelle pitäisi jäädä vain puhdas pelti jossa ohut tinakalvo.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 23.6.2004 10:36

Levis: Oho, ollut huolimaton haku. Kiitokset vielä sinnekin päin ohjeistuksesta. Katellaan ens vko:lla miten lähtee ensikertalaiselta luonnistumaan...Ohjeista ei ainakaan oo kiinni! Mihinkähän tuo maalarin kommentti oikein perustuu? Olisko just jäänyt pohjustusainepaskat pyyhkimättä, kun on tuotu kamat maalarille..?

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 23.6.2004 10:57

Mihinkähän tuo maalarin kommentti oikein perustuu?


Oiskohan tinnerihöyryillä tekemistä? ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.6.2004 11:09

Tuota kommenttia mäkin vähän ihmettelen. Jos se malari ei luota toisten tekemiin pohjiin.

Eihän ite tinan käytössä oo mitään haittaa. Onhan sitä harrastanu jo muinaiset foinikialaiset. Tai, no kauan ainakin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.6.2004 17:11

No niin eli autoasentajaa on kuulusteltu jussina.

    -Hiotaan koneteräsharjalla pelti puhtaaks.
    -Sivellään pohjustusaine.
    -Mielellään kaasulla kuumennetaan pohja-aine niin että sen väri muuttuu.
    -Pyyhitään märällä rätillä hyvin puhtaaks, niin että rupeaa kiiltämään. Pitäis tulla ihan kirkas.
    -Sit tina.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.6.2004 22:23

Johan mä kerroin kuinka homma tehdään. Mitä sitä enää tarkistelemaan :)
Tuota kosteaa rättiä en itse käytä, kuivaa ja puhdasta. Se kostea jäähdyttää turhaan pellin.

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 3.7.2004 13:34

Sehän siinä on jujuna kun käytetään kosteaa rättiä, että pelti jäähtyisi.
Liikaa/liian isolta alueelta lämmitettäessä tahtoo pelti ruveta vetelemään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 3.7.2004 14:39

Ymmärrän kostean, mutta mä en sellaisia kohtia ole hirveästi joutunut tinaamaan jossa olisi lämpö sen suuremmin otettava huomioon. Jos ei jäähdytä turhaan ni voi heti alkaa tinaamaan. Volkkari merkin just poistin Corradosta tollai ja ei vedellyt pelit mihinkään. On se kuitenkin sen verran alhaisempi sulamispiste tolla tinalla kuin esim. hitsilangalla.

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 3.7.2004 15:15

Esim. ovea tms. "herkkää" paikkaa hitsauksen jälkeen tinattaessa saa olla varovainen lämmön kanssa, joten siinä tuo jäähdytys on aika oleellista.
Pokkaukset ynnä muut saumat pikkaisen suojaa tuolta vetelyltä.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 4.7.2004 20:45

siis näin itse olen aina tehnyt.
ensin metsästin koritinaa ties mistä kunnes löysin. yksi tanko (500g) maksaa noin 6e ja siihen tarvitsee pohjustusaineen (500g) 16e.

pohjustusaine riittää todella pitkäksi aikaa mutta tinaa menee harjotteluun alussa jonkin verran. mutta kun vauhtiin pääsee niin sekin on aika riittoisaa.

itse työn tekoon:

ensin putsataan pelti aivan puhtaaksi kaikesta ruosteesta yms. sitten levitetään pensselillä ohut kerros pohjustusainetta ja sitä lämmitetään kaasulla niin että se "kuplii" sitten se pyyhitään rätillä pois.

lämmittämiseen olen käyttänyt sekä kaasupulloja ja myös pientä "retkikeitintä" retkikeittimen kaasupullossa taisi olla 175g kaasua mikä riittää aika monen tangon tinaukseen ja tasoittamiseen.

Pinnasta pitää tulla aivan kiiltävä eikä yhtään mustaa kohtaa tulisi jäädä muuten tina ei välttämättä pysy. jos tulee mustia jälkiä hio ne pois ja käsittelee uudestaan.

Sitten kun pinta on kiiltävä voi alkaa laittamaan tinaa.ensin lämmitetään vähän peltiä ja sitten taas tinaa.
tinä on on aika helppo laittaa paikalleen silloin kun se lämmitettäessä alkaa kiiltämään normaalia enemmän.

sitten sitä vaan tökätään haluttuun paikkaan, tinaa tulee laittaa tarpeeksi että sen saa kerralla tasaiseksi.
tasoitus tapahtuu puulastalla mikä on kasteltu steariiniin(siksi ettei lasta syty palamaan) .

sitten tinaa lämmitetään sillä lailla että se rupee taas kiiltämään ja sitten lastalla painellaan ja "silitellään" tina tasaiseksi.

ylimääräinsen tinan saa pois parhaiten raspilla.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 4.7.2004 20:51

PS: 3kk oli peltisepän apurina ja siinä tuli kyseltyä kaikki mahdolliset kikat.
niin ja kannattaa harjotella ensin johonkin helpompaan paikkaan jos ei halua että tinat tippuu maalille ja polttaa ne pois.

mutta kun vähän aikaa (tapauksesta riippuen 1-3 tankoa on tinattu niin taito alkaa oleen hyppysissä).
sillon pystyy tinaamaan jo vaikka "kattoon".

Niin tästä tinauksestakin voisi joku väsää tekstit niin sieltä olisi hyvä lukea.

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 4.7.2004 20:57

PS: minäkään en ole kuin peltiseppä... ;)

lauri
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.7.2003 22:14

ViestiKirjoittaja lauri » 5.7.2004 12:10

Se johtuu pohjustusaineen sisältämästä suolahaposta joka ruostuttaa...


Suolahappo ei ruostuta, se nimenomaan peittaa ruostetta pois. Maalin/kitin tms tarttuvuuden kanssa tulee ongelmia jos tuota suolahappoa ei pese vedellä pois.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 5.7.2004 16:48

ja sitten on peksin vuoro tulla selittämään koritinauksesta :D

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 6.7.2004 12:48

Tattista ohjeista. Yksinkertaisen miehen yksinkertaista puuhaa, mutta varmasti paljon paremmin luonnistuisi kunnon kokemuksella. Tinaamisen jälkeen ennen tasoittelua ja pakkelia jälki oli ensikertalaiselta tämän näköistä.

http://www.saunalahti.fi/mikkv/golf/Konepellin_jatke_tinattuna.jpg

Sen verran voisin kommentoida aikaisempiin ohjeisiin, että jos aikoo tuon kokosen sauman ja palikan tasoitella, niin kuumailmapuhaltimen kanssa menee ikä ja terveys. Pienempiin tinauksiin se on varmaan hyvinkin toimiva ja toki sillä tina sulaa.

Samuli
-
Viestit: 137
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja Samuli » 6.7.2004 20:07

Ihan hyvin näköjään onnistunu. Tartteeko tinankin lisäksi laittaa pakkelia?
Ootko koko homman tehny tuolla olohuoneessa :)

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 7.7.2004 9:55

Ootko koko homman tehny tuolla olohuoneessa :)

Joo tosituunaajalla on pöytäliina tallissakin. Ja pääskysen pesä... :))
Ihan hyvin näköjään onnistunu. Tartteeko tinankin lisäksi laittaa pakkelia?
Tuossahan on ilmiselvä ristiriita. Mikäli jälki olisi oikeesti hyvää niin eipä tietenkään tarttis pakkelia... ;) Kylläpähän tuo tinan sulattelu ja tasoittelu oli harrastelijoiden puuhastelua tuon pellin muodon hakemisen ja paukuttelun rinnalla. Tänään taas paklaamaan...

tomi666
-
Viestit: 44
Liittynyt: 5.10.2004 22:48

ViestiKirjoittaja tomi666 » 14.10.2004 18:44

Itse en ole koskaan käyttänyt tuota pohjustinta. Eli kuumailmapuhaltimella vaan sulatellu tinan. Eikä ole kyllä mitään
ongelmia ollut.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 14.10.2004 19:57

ja hyvin on tarttunu vai?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.10.2004 20:06

Musta tuntu että ilman pohjustinta se ei alkanut leviämään vaan pelti hylki tinaa. Ja jos se levis nätisti niin tuntu se sitten silläkin pysyvän.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 14.10.2004 20:09

tota samaa mäkin ihmettelin.
se ikäänkuin vaan "pyörii" siinä pellin päällä ja ei ota tarttuakseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.10.2004 20:16

No sit pohja-ainetta vaan...

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 14.10.2004 20:37

nii-in. mä oon käyttäny aina kyl pohjustetta.
ei mitään järkee olla käyttämättä sitä kun ei se niin hirmu kallista ole. ja se on viel todella riittosaa.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 14.10.2004 20:39

nii-in. mä oon käyttäny aina kyl pohjustetta.
ei mitään järkee olla käyttämättä sitä kun ei se niin hirmu kallista ole. ja se on viel todella riittosaa.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 14.10.2004 21:35

Ilman pohjustetta mokoma ei ees tartu..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.10.2004 21:36

Sen tarttuvuus on onnetonta ilman pohjustinta! Tuskin edes ajanmyötä yhtä kestävää. Ne kohdat jotka on ilman pohjustinta irtoavat todella helposti jo hioessa pintaa ohueksi. Lähtevät levyinä irti. En todellakaan suosittele jos pitomielellä laittaa.

tomi666
-
Viestit: 44
Liittynyt: 5.10.2004 22:48

ViestiKirjoittaja tomi666 » 14.10.2004 22:36

Hyvin tuo tina on tuossa 240:sen takaikkunan palkissa pysynyt vaikka
oli ihan läpi asti ruostunut. Hioin sen aivan pellille ja sitten tinaa. Ensin ei meinannu kunnolla tarttua, mutta kun lämmitti palkkia/tinaa oikein kunnolla niin kyllä jämähti. Ei tuo siitä mihinkään irronnut vaikka rälläkällä siistein. Se vaati vaan taitoa ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.10.2004 22:40

Niin juu tuo pohja pitää olla kans kuuma.

Vähän niikku tinais johtoja yhteen. No, tosi vähän...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2004 11:03

Tuo tina kun ei tartu muuhun kuin puhtaaseen peltiin. Ruostepisarat esim. hylkii sitä. Täältä lukiessa oli muuten eka kerta, kun kuulin, että joku olisi tinaa vedellyt ilman pohjustus/tartunta-ainetta. Sama ku kuulis, että joku hitsais muka tavallisella langalla ilman suojakaasua ja yhtä hyvää jälkeä tulee...

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 15.10.2004 12:07

En perkele kyllä uskaltais laittaa ilman pohjustusainetta. Välillä tuntui tuosta aineesta huolimattakin olevan hankaluuksia tartunnassa. Lähinnä johtui siitä, että tina pääsi kuumenemaan liikaa ja meni ihan juoksevaksi ja tinattava pinta oli niin kaareva. Huomasin myös, että tuo tina reagoi jossain kohtaa oudosti tinattavaan metalliin vs. alkuperäinen. Se ikään kuin hylki jossain kohtaa vaikka pinnat oli taatusti puhtaat ja tartunta-aine pinnassa. Tiiä sitten olisko kuumentuessa palaneet maalit pellin sisäpuolelta aiheuttaneet jotakin paskaa ja "palojätöksiä" siihen saumaan?

No vielä on ainakin saumat piilossa ja jälki hyvä maalipinnan alla. :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2004 19:50

Siinä pellissä ei tarvi olla kuin pieni huokonen niin hylkiminen alkaa. Joko siitä kuonasta joka tulee läpi tai sitten se ei vaan yksinkertaisesti siedä reikiä. Kyllä ne umpeen saa ja ei sen ihmeemmin ole tullut tutkittua hylkimisen syytä. Pieni ruostepiste/tummentuma riittää.

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 15.10.2004 21:46

Joo, ja kyllä sen tinan saa "venytettyä" tuollaisen kohdan ylikin. Tuli tuossa "Victorin" kanssa tinailtua samaan aikaan samassa tallissa, mutta eri autoa. Corolla sai vähän lisää massaa ;) : www.saunalahti.fi/~mikkv/kuvat/Corolla tuolla vaan ei näytä olevan ne "tinaisimmat" kuvat.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 15.10.2004 22:21

Tomi666: Tai silkkaa tuuria, ylilämmön takia "tina" sujahtanut juoksevana rei´istä läpi ja jähmettyneet helmet kiinnittäneet "paikan" peltiin..

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 16.10.2004 16:27

turha tosta on edes keskustella kuin se onnistuu, koska sitä ei kannata tehä.
muistaakseni makso 500g purkki 16e ja sillä saa kyllä pohjustaa suhteellisen pitkän aikaa.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 17.10.2004 20:53

Clone: Pohjustepurkki taitaa kohta olla ala-asteiässä.. Tinatankoja menny repullinen!

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 3.10.2005 11:35

Siis toi pohjustusaine pitäis olla jotakin kankeeta "rasvaa"? Mitähän mulla on ku se on juoksevaa ku vesi? Onko se oikeeta ainetta ollenkaan? Jotakin sinkkikloridi ammonium-jotain ainetta sisältää muutama kymmenen prosenttia, on syövyttävää. Tommosta "vettä" ei oikeen saa pystysuorille pinnoilla pysymään. Se on tuollasessa valkosessa läpinäkyvässä purkissa. Varmaan joku varaosakauppoja tutkinu nähny pullon?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 3.10.2005 12:01

Kyllä se enempi sellasta lirua on eikä mitään tahnaa. Tai jos se on tahnamaista niin ainakin omissa aineissa se huutaa sillon vettä sekaan! Jugurtti-mainen on jo liian jäykkää, tuhlausta.

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 3.10.2005 15:24

Muistakaahan sekoittaa se kama hyvin siellä purkissa, kun se painava tavara tahtoo mennä pohjaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.10.2005 16:05

Mun purkin pohjalle on vuodessa laskeutunut se kaikki paksu töhnä ja on niin tiukkaa että saa ruuvarillakin oikein vääntää että se sekoaa taas tasaiseksi liemeksi. Ja saakin kunnolla sekoittaa kun tuppaa jäämään paakkuja...

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 8.10.2005 14:51

vedellä ohentaa vaan jos paksua.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 20.6.2006 16:23

Miten ku ootte tinaillu vaikka jonkun jonkun peltien saumaa niin mitäs jos sauma ei ole kokonaan hitsattu kiinni, että siis ei ole kuin heppailtu melkein joka kohdasta

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.6.2006 19:58

Reilusti tinaa ja hiotaan ylimääräiset pois.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 20.6.2006 22:43

Kannattaa jollain teräsharjalaikalla laskea sauma kunnolla puhtaaksi ennen tinailua. On huomattavasti helpompi tinata ne aukot umpeen, kun tina tarttuu joka kohtaan.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 21.6.2006 23:39

No khävin kokeilee tinata eihän se ollut es vaikeeta,,, mites ku ei tulluy ihan tarpeen ni voinko jioda sen tasaseks ja sitte taas pohjustetta ja sama homma

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 22.6.2006 12:10

Tinan päälle voit lisätä tinaa ilman pohjustetta, jos et peltiä puhtaaksi hionut.

ps:asennuskalja on hyvää

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.6.2006 12:24

^^ huomaa khyllä ettäh ashennus juomat khäytösssss..........zzzzz

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.6.2006 15:16

No miites ku jäi vähän peltiäkin näkyy ku siis tyhmyykksissä kokeilin vain tota tinausta,,, :):)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa