Golf 3 Syncro vaihdelaatikkopähkäilyä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Golf 3 Syncro vaihdelaatikkopähkäilyä

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.8.2010 3:02

Olen pähkäillyt Golf 3 Syncron dieselöimistä ja sitä koskien vaihdelaatikkoasia on hieman avoimena, ikäväkseni olen havainnut tdi syncrojen varustetason olevan järestään riittämätön joten bensakoneista pitäisi melkein väkisin pitää aihiona. Jos aihiona käyttää VR6:sta, ei TDI tietääkseni käy laatikkoon laisinkaan eikä välityksetkään ole dieselille kovin optimaaliset. Jos vaihteistona olisi rivinelonsen bensasyncron laatikko (g60, 1.8 tai 2.0 bensa), käy kone kyllä paikalleen mutta välitykset ei jälleenkään ole järkevät.

VR6 Syncron laatikko on ilmeisesti 02Q joka ei tietääkseni käy rivinelosen jatkeeksi mitenkään? G3 ja sen sukulaisten rivikoneisten syncrojen laatikot ovat tietääkseni 02C-mallisia, onkohan esim. 02A tai 02J-laatikosta hyödynnettävissä perävälitys ja vaihteet tähän nelivedon laatikkoon?

TDI Syncron vaihdelaatikkoa on aika harvakseltaan tarjolla, enkä oikein löytänyt edes tietoa millaiset välitykset sellaisesta laatikosta edes löytyy. Löytäisikö joku? Tässä joidenkin etuvetoisten vaihteistojen, ja muutaman syncron lootan välitykset:

http://www.zelek.com/diagram_charts/diagramlist.htm

Joidenkin kirjoitusten mukaan 02C-laatikko olisi mk4 Golfin viisivaihteinen laatikko, kuten tässä:

Gear ratio's angle drive:

Car type/model:
Golf Rallye/Passat G60 has an 20/21 ratio and 5-speed gearbox
Golf III 1.8 Syncro has an 20/21 ratio and 5-speed gearbox
Golf III VR6 Syncro has an 16/21 ratio and 5-spd 02Q gearbox
Audi TT/S3 4Motion has an 17/27 ratio and 6-spd 02M gearbox
Golf IV 4Motion has an 17/27 ratio and 5-spd 02C or 6-spd 02M
Skoda 4Motion has a n 17/27 ratio and 5-spd 02C or 6-spd02M


Nelosessahan on jo Haldex ja kolkkihan on tietääkseni viskolla, voidaanko näissä käyttää muka samaa vaihdelaatikkoa?
Viimeksi muokannut p0wer, 2.8.2010 3:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.8.2010 3:28

Vr6 02C, ei käy helposti muihin. Koska Vr6 ja 4 pyttysten kytkinkoppa on erillainen.
02A/02j ja 02C on sukulaislaatikoita, poislukien 02C kytkinkopanpuoleinen osa, mihin kiinittyy jakolaatikokko.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.8.2010 3:33

02C on joidenkin lähteiden mukaan myös 4-motion Mk4 Golfissa ja Borassa, myös välimallin syncropassatistakin pitäisi löytyä ainakin tdi:n jatkeeksi sopivaa nelivedon laatikkoa. Ilmeisesti 02A:n välitykset ja perä menee kuitenkin tuommosen G60 02C-lootan sisuksiin, vai kävisikö peräti niin että tuollasen G60 syncron-laatikon toisen kuoren voisi vaihtaa 02A:n kuoren tilalle?

Pari lainausta www.wolfsburg-edition.info -sivustolta:

02C-Getriebe (02A-Syncro) AWP, AWR, AYO und AYR


G60-Syncro-Getriebe:
Golf/Jetta - ASU
Passat - AWR; AYR; CBC; CDH


Netti kertoi myös muutamille Syncro-laatikoille seuraavia välityksiä (eka lukema perä, sitten vaihteet 1-5):

ASU; 3,684; 3,778; 2,118; 1,345; 0,971; 0,795
AWR; 3,944; 3,778; 1,895; 1,345; 0,971; 0,755
AYR; 3,944; 3,778; 2,118; 1,345; 0,971; 0,755
CBC; 3,938; 3,778; 2,118; 1,360; 0,966; 0,769
CDH; 3,938; 3,778; 2,118; 1,360; 0,966; 0,769

AWR on tosiaan varmaan yleisin noista pikaisen googletuksen mukaan. Kuvista päätellen ainakin näyttäisi että 02A:n päälle voisi nostaa tuollaisen AWR:n kytkinkopan puoleisen puolikkaan.

ebaysta pari kuvaa:

Kuva
^AWR (02C)

Kuva
^CBC (02C)

Kuva
^02A

VR6 Golf Syncron vaihdelaatikon koodi vaikuttaisi olevan yleensä CSR ja sen etuperän välityksessä on 16/21-välitys kun taas välimallin passatissa välitys on 20/21, tämä tekee ongelmaa sikäli että jakolaatikon ja perän välitykset eivät enää passaa yhteen. lainaus vwortexiilta:

All 4 cyl Golf/Jetta/Passat syncros have a 20/21 & a 21/20 tooth count on the angle drive and the rear diff. This effectively gives a 1:1 ratio through the system since one gearset cancels out the other. The rear diff on it's own gives a reduction of 1.05:1

On VR6 syncros, the tooth count is 21/16 for the angle drive & 16/21 for the rear diff, which is a 1.31:1 ratio.


Vaatisi siis VR6:n kulmavaihteen välityksen vaihtamisen vielä tuohon välimallin laatikkoon joten siitä saattaa tulla aikamoinen palapeli kasattavaksi jos vaihdelaatikko on 02A, siihen laitetaan AWR:n kytkinkopan puoleinen kansi ja vielä alkuperäisestä CSR:stä tuo kulmavaihde. Voi ryökäle sentäs, onko parempia ehdotuksia ? Korjatkaa jos yritän ajatella asiaa liian monimutkaisesti.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.8.2010 7:35

Mä olen ollut siinä käsityksessä, että tuon jakolaatikon voisi pultata ihan tavallisen 02A:n kylkeen toisen vetarinlaipan tilalle. 100% varma en ole.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 2.8.2010 14:57

Syncron dieselöinti on ajatuksena kovin kiehtova, ja käyny itsellänikin monesti mielessä. G60 syncrossa mulla on pidemmät välitykset kuin aiemmin 2.0syncrossa oli. Ei toki niin pitkät kuin vastaavassa etuvetodiiselissä mut laaderisyncron välitykset kelpuutan sellaisenaan jos itse joskus ryhdyn dieselöintipuuhiin.

Jos joudut kasaamaan laatikon useamman auton osista tai jos leimamies vaikka vaatii diiselisyncron osat ni voihan siinä askijumpassa olla haastetta ihan jo esim. osien saatavuuden suhteen. Lisäksi se dieselöinti kaikkineen oheislaitteineen on tietysti oma hommansa ja paperisotkunsa kuten varmasti tiedätkin.
Ehkä kannattais miettiä että olisko kuitenkin järkevämpi tai helpompi ostaa tdisyncro ja laitella siihen sitten ne haluamansa varusteet? Kattoluukku nyt toki on aika työläs jos sellanen on pakko olla, mut sisusta, ilmastointi ym. normaalit kilkkeet on melko suoraviivaista pulttaamista. Ja osiakin luulis löytyvän helposti kun noita kolmos gti:tä ja veeärriä alkaa olee melkei joka toisen ladon nurkalla palasina...

sukraloosi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.3.2009 19:00

ViestiKirjoittaja sukraloosi » 13.1.2011 16:59

Mitenkäs tämän aiheen projekti on edennyt kenties? Ajatus kiinnostaisi minuakin ja olisi mukava tietää onko ratkaisua löytynyt..

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 13.1.2011 23:12

Kun aikanaan ostin oman syncro passatin (G60) niin edellisellä omistajalla oli ollut varaosa-autona dieselöity g60 syncro, td koneella oli kai ollut. Mutta ei tuo g60 laatikko nyt kovin pitkävälitteinen mielestäni ole, mutta eikös sinne voisi laittaa sisään td/tdi laatikon osat? Tai siis vaikka vain 5 vaihteen. Tuota tekevät moneen viri 1.8:in/1.8t briteissä ja jenkeissä eli saadaaan hyvä matka vaihde...tai huippunopeus..

Juuso.S
-
Viestit: 366
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 26.7.2011 20:18

Herätetään vanhaa.


Mitenkäs iso case se on sitten laittaa se vr6 syncron loota 1.8t:n perään?

Vaihtoehtosesti kuinka kestää 2.0 syncron järjestelmä ja loota ko. motin kaverina.

Tarkotus olis ehkä swapata kolmoskopan getariin syncro kalut ja 1.8t.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.7.2011 20:33

Vr6 syncron loota ei käy 4 pyttysiin, kytkinkoppa on aivan erillainen.
Kaikki 02A/C laatikot kestää saman verran tehoja.
Ja takaperä pitää olla samasta kokoonpanosta kuin kulmavaihde, välitysten takia.
Veikkaan että 2l syncro osat kestää samat kuin Vr6:sen. Jos sen laatikko on 02C mallia, eli nestekytkin, vaijerivaihdekeppi yms.

Juuso.S
-
Viestit: 366
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 26.7.2011 21:31

Vr6 syncron loota ei käy 4 pyttysiin, kytkinkoppa on aivan erillainen.
Kaikki 02A/C laatikot kestää saman verran tehoja.
Ja takaperä pitää olla samasta kokoonpanosta kuin kulmavaihde, välitysten takia.
Veikkaan että 2l syncro osat kestää samat kuin Vr6:sen. Jos sen laatikko on 02C mallia, eli nestekytkin, vaijerivaihdekeppi yms.



Veikkaampa vielä vielä lisäks että myös 1.8 on pitkälti samoilla vehkeillä kun 2l syncro.

Niitä on nimittäin paljon saksassa ja halpoja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa