VAG-COM/VCDS jutustelua / kysymyksiä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 11.1.2008 18:54

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt - omakohtainen kokemus vielä puuttuu - ei CAN-väyläisiin mennä sisään "login":n kautta vaan näissä käytetään ns. pitkiä koodeja. Koodit taas rakennetaan tietyn logiikan mukaan, jossa mm. Vag-Com opastaa käyttäjää. Tässä esimerkki asiasta.

Paremmin tietävät korjatkaa tai vahvistakaa...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.1.2008 21:35

^Joo tuota ollaankin jo mietitty...

Tuota coding helpperiä on turha toivoa heh
Mut jossain oli kyl ohjeet miten nuo bitit tms lasketaan.

Turhan vaikeeks kyl menee ilman oikeaa vag-comia.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.1.2008 23:07

Bittien laskeminen on helppoa. Tuossa Mikon linkissä on käsitelty CECM:n asetuskenttää, joka on 23 byteä pitkä ja löytyy Mikon esimerkin kohdasta 5. VAG COM käsittelee bytet heksalukuina, jolloin yksi byte tarkoittaa kahta merkkiä, eli 23 byteä = 46 merkkiä.

Esimerkissä byte 0:ssa on arvo B7 heksana, joka on 10110111 binäärisenä.
hex -> 8-bit luku
00 -> 00000000
01 -> 00000001
02 -> 00000010
0A -> 00001010
FF -> 11111111

Tukea wikipediasta: heksaluvut ja binääriluvut.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.1.2008 7:49

Taitaa vain tuo vag-checker tukea max. 7 numeroa siinä koodaus kohdassa.
Et turha on yrittää mitään ;)

mayra
-
Viestit: 7
Liittynyt: 11.1.2008 0:59

ViestiKirjoittaja mayra » 17.1.2008 19:12

mulla on http://www.elekma.com/product_info.php?products_id=857 tämä kaapeli ja vag.com versio 409.1 mutta pääsen vain abs moottori ja airbäki modukleihin muissa se sanoo"no response from controller" nopeuksia olen muutellu 16-8ms ja 9600-4800 eikä ole auttanut ja soittimennkin olen irrottanut ja ei auta mikä neuvoksi ?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.1.2008 19:14

^Mulla sama, ei toimi can väyläisissä autoissa... kuten golf5

mayra
-
Viestit: 7
Liittynyt: 11.1.2008 0:59

ViestiKirjoittaja mayra » 17.1.2008 19:18

mutta eikö sen pitäis tomia iv golffissa?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.1.2008 19:19

No kyl mulla ainaki pelas, enkä sattunu mihinkää asetuksiin.

mayra
-
Viestit: 7
Liittynyt: 11.1.2008 0:59

ViestiKirjoittaja mayra » 17.1.2008 19:26

no mikähän on syynä tähän että ei vaan pelitä kun haluaisin käydä muuttamassa ajovalu automatiikan pois päälä tuolta cent, elect mutta se ei vaan päästä ja herjaa no response from controller mikä vitt* siinä on

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.1.2008 19:30

Eipä taida neloskoppases olla central electricciä.. viisaammat korjatkoot, central convenience kyllä löytyy...

mayra
-
Viestit: 7
Liittynyt: 11.1.2008 0:59

ViestiKirjoittaja mayra » 17.1.2008 19:53

mitä eroa noilla on saako siltä muutettua esim coming / leaving home toiminto tai muita semmosia ??

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.1.2008 20:21

Convenience on mukavuusboksi.. autosta riippuen hälyt, mittarivalot keskuslukko, lasit, peilit ... jne...

Valoautomatiikan saa pois ku irrottaa jonku piuhan katkasian takaa...

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 18.1.2008 15:32

Asia ei sinänsä tänne kuulu, mutta kellää tietoa mistä löytyy Volvo s40 -98 diaknostiikkapistoke?

Edit: kuljettajan jalkatilassa oikealla
Viimeksi muokannut Liyno, 7.2.2008 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.1.2008 15:39

Onkos kellään tietoa kuka mahtaa nykyään myydä VAG-Comia netin välityksellä, Doc-powerin sivuilla ei ainakaan enää ole.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 18.1.2008 17:10


Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.1.2008 17:37

Joo kiitos vaan, tuo oli jo tiedossa mutta löytyykö Suomessa toimivaa jälleenmyyjää?

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 18.1.2008 18:50

Pahoittelen omaa typeryyttäni, kun laitoin noin epämääräisen vastauksen. Rosstechin sivuilta löytyy luettelo jälleenmyyjistä ( http://www.ross-tech.com/distributors.html ). Siellä olevista tiedoista voitaneen vetää johtopäätös, että Alt Control Oy myy Rosstechin tuotteita Suomessa.

Tässä kyseisen yrityksen yhteystiedot:
ALT-Control Oy
Sepanpolku 5
41310 Leppavesi
Finland
Tel: +358 40 5647607
E-mail: [email protected]

http://www.turbotec.com/

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 18.1.2008 20:32

Onkos kellään tietoa kuka mahtaa nykyään myydä VAG-Comia netin välityksellä, Doc-powerin sivuilla ei ainakaan enää ole.


Tilaa suoraan Ross-Techilta. Näin tein ainakin itse ja homma toimi hienosti. Lähetyksen tuleminen ei vienyt kuin muutaman päivän, kun FedEx oli jo tullaamassa pakettia ja tullivirkailija soitti ;) Maksoin VISA:lla! Suosittelen ja pääse halvemmalla, kuin Suomesta ostettuna!!!

mikkog
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.8.2006 12:21

ViestiKirjoittaja mikkog » 26.1.2008 9:58

Mulla herjaa 1.8T 01 Passat tuota: P1128, 17536. Fuel trim bank, system too lean.
Moottorivalo palaa.

Auto käy normaalisti, katsastettu juuri, päästöt ok.
Alipaineletkut vaihdettu ja muutaman kerran nollattu vika Vag-Comilla mutta aina parin päivän päästä ilmenee uudelleen.
Luulisi jos päästöt on ok, että ei ole vika lambdassa ainakaan.
Onko muilla ollut samaa huolta?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 26.1.2008 12:52

Quote:
17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too Lean

1,8T -01 Passat pukkaa tuommoista koodia. Onko kenelläkään ideoita? MAF sökö?
Bensasuodatin vaihdettu äskettäin.

E:Tämä korjaantui tuolla maffin vaihdolla.


Olisi löytynyt tästä samasta ketjusta jopa.

vesap
-
Viestit: 96
Liittynyt: 29.1.2004 23:28
Viesti:

ViestiKirjoittaja vesap » 27.1.2008 16:57

Alt-Control Oy - Turbotec on Ross-Tech diagnostiikkatuotteiden virallinen maahantuoja.

http://www.ross-tech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=VCHUC&Category_Code=VAGCOM

350.00€ FFP-jäsenille.

Kaapeleita ja kittiä löytyy varastosta. Maksutapoina käyvät käteinen/pankkikortti tai postiennakko, jolloin pk:t lisätään hintaan.

upi384
-
Viestit: 42
Liittynyt: 28.1.2008 20:50

ViestiKirjoittaja upi384 » 28.1.2008 20:56

Käykös seuraavasta linkistä löytyvä laite -04 tdi passattiin?
http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=870
Ei ilmeisesti ole vielä can-väyläinen?
Tarviiko adapterin, kun olen volsun kanssa aivan newbie, enkä tiedä mistä koko portti löytyy?

vesap
-
Viestit: 96
Liittynyt: 29.1.2004 23:28
Viesti:

ViestiKirjoittaja vesap » 28.1.2008 21:29

Ei tarvitse adapteria, 04 Passatin portti löytyy kuljettajan jalkatilasta vasemmalta puolelta.
Edit: toimivuudesta ei ole tietoa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.1.2008 7:39

Paljos tuo setti maksaa ei membereille?

vesap
-
Viestit: 96
Liittynyt: 29.1.2004 23:28
Viesti:

ViestiKirjoittaja vesap » 29.1.2008 7:54

Normaalihinta on 380.00€

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.2.2008 2:51

Ihan aikuisten oikeesti iski laiskuus. Mitä eroa on normi VR6 ja Syncro VR6 koneella?
Ja onko syncrossa lukkoa edessä tai takana?

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 3.2.2008 21:30

mitäs kaikkea tällä vag-comilla pystyy aktivoimaan autosta ns. "lisävarusteita"?
toi "maantievilkku" kävi mielessä, autona siis '99 A6.
onko jotain listaa vai näkeekö ite ohjelmasta kun on autoon kytkettynä?

JiiKanerva
-
Viestit: 41
Liittynyt: 12.3.2006 21:36

ViestiKirjoittaja JiiKanerva » 11.2.2008 9:23

Ymmärtääkseni Vag-Comilla voi myös mittailla kulkineen kiihtyvyyttä? Kuinkas tämä löytyy ja onko versiolla merkitystä?

jaska_73
-
Viestit: 55
Liittynyt: 7.7.2006 13:35

Audi A6 vikakoodi

ViestiKirjoittaja jaska_73 » 12.2.2008 8:35

Osaisikohan joku selvenää alla olevaa vikakoodia. Vikakoodi tulee takaisin n. viikon kuluttua nollauksesta. Autossa ei kyllä tunnu olevan mitään vikaa muuta kuin että se p...eleen keltainen valo killittää kojetaulussa. Turha ehdotella lampun poistamista. :)

Autossa on MTM:n virisofta.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

VAG-COM Version: Release 311.2-N

Control Module Part Number: 4Z7 907 551 N
Component and/or Version: 2.7L V6/5VT G PVS1
Software Coding: 11712
Work Shop Code: WSC 02325
Additional Info: WAUZZZ4B13N028956 AUZ5Z0B3228130
2 Faults Found:
17831 - Secondary Air Injection System: Bank 1: Insufficient Flow
P1423 - 35-00 - -
17819 - Secondary Air Injection System: Bank 2: Insufficient Flow
P1411 - 35-00 - -

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kiitos ja kumarrus sille kuka osaa asiassa auttaa.

-jaska-

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 12.2.2008 10:54

jälkipolttoilman suihkutusjärjestelmä rivi 1, havaittu puuttellinen virtaus
mahdollinen syy: Letkuliitäntä(liitännät), jälkipolttoilman suihkutusjärjestelmän venttiili/solenoidi


jälkipolttoilman suihkutusjärjestelmä rivi 1, havaittu puuttellinen virtaus
imupuolen vuoto, letku(t) tukossa/vuotaa, jälkipolttoilman suihkutusjärjestelmän venttiili/solenoidi

tommosia huutelee uus autodata...

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 15.2.2008 12:13

Millä olette saaneet esim. Ebaysta tilattuja VAG-COM USB to serial piuhoja pelaamaan? Huusin mokoman, mutta ohjelma sanoo "Port: ok! Interface not found". Ei väliä koittaako jotain COM-porttia (esim. COM3) tai USB vaan sama viesti toistuu. Ohjelma on versio 409. ja piuhan mukana tulleet ajurit asennettu. Kokeiltu kahteen eri vm. 97 Audi A4:ään. Piuhaan syttyy valo kun laittaa autoon, eli ilmeisesti ainakin virtajohdot ovat oikeissa paikoissa?

Mitä netistä lueskelin niin silmään iski juuri tuo virtajohtojen sijainti, mutta muuta kovin fiksua en löytänyt.

Kiitos!

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 15.2.2008 13:48

Kokeiles VAG COMin versiolla 311.2. Mulla on yks omatekemä adapteri, joka toimii vain tuolla versiolla, jos siinä olis vaikka samaa ominaisuus. Olethan valinnut usb:n ajurin asetuksista jonkin vapaan COM-portin, jota käytät sitten VAG COMissa?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 15.2.2008 14:18

Sattuuko kenelläkään olemaan joutavana "aitoa" 311.2 versiota?

Portin määritin kyllä, mutta ei toiminut missään neljästä vaihtoehdosta. Siinä portissa mihin piuha on määritetty antaa tuon "Interface not found" viestin.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 15.2.2008 15:04

Rosstechiltä löytyy eri versioita.
http://www.ross-tech.com/vag-com/download/archives.html

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 16.2.2008 9:18

Mistä kentästä löytyy kulutus l/h ja kiihtyvyysmittaus versiossa 311.2? Vai löytyykö mistään?

juusoa
-
Viestit: 117
Liittynyt: 19.3.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja juusoa » 19.2.2008 22:51

Käytössä hex-can-usb ja autona 07 Seat Leon Fr tdi. Nyt pitäisi löytää ohjelmasta mittari mikä näyttää kaasupolkimen asennon. OBD-II valikosta (Mode 1 read data) saan kyllä kaasun prosentteina mutta lukema on jumissa 95,7%:ssa. Kumpikohan mättää, auto vai softa?

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 26.2.2008 11:27

Mikähän on kun en pääse muuttamaan keskuslukkojen, hälyn ym. toimintoja? Moottoriin, absiin, airbakiin ja mittaristoon pääsen, en mihinkään muuhun. Pitäisikö kokeilla muuttaa asetuksia? Piuhana tuo elekman usb-obd2 ja vag-com 409.1. Edellisessä -00 golffissa pääs muuttaa esim. keskuslukkojakin. Mulla tää passatti on -04 mallia.

Onko olemassa mitään konstia saada tuota ajotietokoneen näyttämää kulutus lukemaa kalibroitua? Huollossa yrittivät, mutta sanoivat, että vanhemmassa ja uudemmassa mallissa saa muutettua, muttei tästä 3BG mallista.

Niin ja auto on passat variant comfortline 1.9tdi -03(-04)

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 26.2.2008 23:13

Onko Vag-Com:si rekisteröity?

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 27.2.2008 0:20

Tottakai on.. Nyt löytyi oikea paikka mistä pääsi säätää hälytysääniä, automaattista lukitusta ym..

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 8.3.2008 15:06

Vaikuttaako IQ:n säätö vag-comin näyttämiin keskikulutuksiin? Eli näyttääkö vag-com oikein säädön jälkeen?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.3.2008 11:36

Tilasin tuon

En lukenu ohjeita... (joita ei seuraa johdon mukana, vaan netissä)
Ja menin sit asentaan rostekin sivulta oikean vag-comin joka sit päivitti ja pilasi piuhan.
No tilasin toisen... 50 euroo kipales.

Nyt pelaa =)
Pitää vaan estää koneen pääsy nettiin kun piuha on kytketty heh

cboman
-
Viestit: 49
Liittynyt: 26.7.2006 1:40

ViestiKirjoittaja cboman » 13.3.2008 10:50

Päivää taloon!
Autona Fabia RS -07 ja pitäis vähän säätää egr:ää, ohjaustehostinta, lukitustoimintoja. Ohjeet kyl mist löytyy on jo mut kysymys kuuluu: onko autoni CAN-väyläinen? Tarvitsenko uusimmat hexcanusbjne-piuhat ja uusimmat ohjelmistot kyseisiin pieniin säätöihin?
Kiitokset vastauksista.

cboman
-
Viestit: 49
Liittynyt: 26.7.2006 1:40

ViestiKirjoittaja cboman » 13.3.2008 10:50

Päivää taloon!
Autona Fabia RS -07 ja pitäis vähän säätää egr:ää, ohjaustehostinta, lukitustoimintoja. Ohjeet kyl mist löytyy on jo mut kysymys kuuluu: onko autoni CAN-väyläinen? Tarvitsenko uusimmat hexcanusbjne-piuhat ja uusimmat ohjelmistot kyseisiin pieniin säätöihin?
Kiitokset vastauksista.

cboman
-
Viestit: 49
Liittynyt: 26.7.2006 1:40

ViestiKirjoittaja cboman » 13.3.2008 10:51

Päivää taloon!
Autona Fabia RS -07 ja pitäis vähän säätää egr:ää, ohjaustehostinta, lukitustoimintoja. Ohjeet kyl mist löytyy on jo mut kysymys kuuluu: onko autoni CAN-väyläinen? Tarvitsenko uusimmat hexcanusbjne-piuhat ja uusimmat ohjelmistot kyseisiin pieniin säätöihin?
Kiitokset vastauksista.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 13.3.2008 11:04

päivää taloihin takaisin... on CAN-väylänen ja tarviit joko HEX-USB+CAN tai MicroCAN -adapterin. Tuo MicroCAN on vastaava CAN:n väyläsiin mutta ei sisällä tukea ei-CAN autoihin kuten HEX.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 16.3.2008 14:19

Onkohan 2005 vuoden Boran moottorinohjaimessa joku juju kun vag-com (usb-obd kaapeli, 409.1 versio) ei saa siihen yhteyttä? Löytyi ratit ja absit ja mittaristot ja komfort gerät ym. mutta moottorin ecuun ei jutteluyhteyttä löytynyt.

NikkoTDI
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.7.2007 13:58

vag com ei toimi

ViestiKirjoittaja NikkoTDI » 29.3.2008 9:31

Yritin saada vag comin toimimaan 02 disseli golffissa (ATD) sanoi että port ok interface not found.Mittasin voltit 4 ja 7 pinnojen välissä mutta ei tullut virtaa.Onko sulake poikki?yritin mitata kakki sulakkeet mutta en löytanyt rikkinäistä

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 29.3.2008 13:53

^^Kokeile VAG-COMin versiota 311.2.

^Ja olihan ajoneuvossa virrat päällä kokeiltaesssa?

NikkoTDI
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.7.2007 13:58

ViestiKirjoittaja NikkoTDI » 29.3.2008 14:30

Virrat oli päällä ja kokeilin 311,2 versiolla.Täytyy vielä kokeilla toisella tietokoneella.

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 5.4.2008 0:25

Mites tuossa vag-comissa tapahtuu kiihtyvyysmittaus? Ross-techin sivuilta kattelin että kun kahdessa tai useammassa measurement blockissa on nopeus näkyvillä, niin pitäisi painaa Acceleration-nappia? Mutta enpä omasta ainakaan sellaista löytänyt...versiona 409.1.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 5.4.2008 16:54

onnistuu vasta uudemmilla versioilla ohjelmasta eli vaatii Ross-Techin oman adapterin

killu
-
Viestit: 16
Liittynyt: 6.4.2008 17:41

ViestiKirjoittaja killu » 6.4.2008 17:43

Neuvokaas viisaammat et mikähän ihme siinä on kun en pääse moottori moduuliin(no responce control)?
Abs,airbageihin,mittaristoon ja keskuslukkoon pääsee hyvin.
Testi menee läpi.
Olen kokeillut virrat päällä/ilman ja käynnissä,radio irti,kaikki niksit kokeillut portin asetuksiin mitä lukenut foorumeilta mutta ei auta mikään.
Voisiko olla tuossa auton pistokkeessa vika?

Autona a4 avant 1.9tdi quattro
Kaapeli elekman usb-obd
Ohjelma vag-com 311.2 ja kokeiltu myös 4.09 ilmaisversioo ja kahdella eri koneella kokeillut.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.4.2008 21:32

Mainitaas nyt tännekin, että VAG-COM on vaihtamassa nimeä. Uusi nimi on VCDS, näkyvillä jo uusimmassa Betassa. Syynä se, että haluavat rekisteröidyn tavaramerkin, ja VAG-COM:ia eivät pystyneet jenkeissä rekisteröimään.

http://www.ross-tech.com/vag-com/downlo ... rrent.html

Saas nähdä miten pitkään ihmiset puhuu vielä VAG-COM:ista, ohan se jotenkin helpompi kuin tuo VCDS, joka arvatenkin tulee jostain sanoista Vag Com Diagnostics System (oma arvaus).

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 18.4.2008 9:44

At one point we considered FUV-COM as the new name but decided VCDS had more continuity -- Vag Com Diagnostic System. ;-)


Oikein Heikki arvasit...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.4.2008 14:51

Katos siellähän se lukee kuvatekstissä, jos oikein tarkkaan lukee :)

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

Elekman obd ja vista home premium suomi

ViestiKirjoittaja rane_69 » 22.4.2008 20:52

Kun ei vaan pääse.ilmoittaa com port status ok
interface status 3 not found or not ready
Olen yrittänyt suorittaa myös järjestelmän valvojana.

apuaaaaahhhggggrrrrrrrrrrrr !!!

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 22.4.2008 21:31

mikä versio mikä kaapeli 4.xx versioon asti toimii muilla kuin ross techin omilla kaapeleilla.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 22.4.2008 21:37

USB-OBD2 -kaapeli
Tuotetiedot:

* VAG-COM 311.2 ja 409.1 yhteensopiva. Sopii VAG-konsernin autoihin (Vw, Audi, Skoda, Seat).
* VOL-FCR -yhteensopiva. Sopii Volvoihin.
* ECUExplorer -yhteensopiva. Sopii Subaruihin
* AlfaDiag -yhteensopiva. Sopii Alfa Romeoihin.

Ominaisuudet:

* Johdon pituus 1,5 metriä
* USB-porttiin kytkettävä
* Eristetty johto. (Estää vauriot tietokoneen (PC) ja auton tietokoneen välillä.)
* Pääsy kaikkiin control moduleihin (ABS, ECU, ilmastointi jne.)
* Toimii Windows 95, 98, ME, 2000, NT ja XP, Vista -käyttöjärjestelmissä
* Ei ole yhteensopiva CAN-väylää vikadiagnostiikkaan käyttävien autojen kanssa
* Puolen vuoden takuu.
* Ilmainen kotiinkuljetus

Asennusohjeen ajureille ja VAG-COM ohjelmalle löydät täältä

tosiaan vag-com 311-2
muuta tietoa tosta kaapelista mulla nyt ei ole

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 23.4.2008 9:26

Kyllä ohjelmaversio ainakin on sitten oikea. Oletko kokeillut ne eri com-porttivaihtoehdot läpi? Ja sitten vielä että missä autossa olet kokeillut?

MikaL
-
Viestit: 224
Liittynyt: 29.7.2003 22:30

ViestiKirjoittaja MikaL » 29.4.2008 18:10

Tälläset koodit tuli golffissa.

VAG-COM Version: Release 311.2-N
Chassis Type: 1H - VW G/J/V Mk3
Scan: 01,02,03,08,15,25,56
Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 037 906 024 D
Component: DIGIFANT 1.7 1390PMC
1 Fault Found:
00524 - Knock Sensor 1 (G61)
03-10 - No Signal - Intermittent
Readiness: N/A
Address 03 -------------------------------------------------------
Controller:
Note: Excessive Comm Errors

Mikä tarkoittaa kun tarkastaa absien toimintaa, tulee ilmoitus
"Too many communications errors to continue"
Vika on siis, että abs-valo palaa tuossa golffissa ja onko tuossa tosiaan nakutusanturi sökö? Kokeilin nollata mutta tulee takaisin.

V70-TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.5.2008 16:10

ViestiKirjoittaja V70-TDI » 1.5.2008 18:13

HEX-USB+CAN kaapeli ja VAG-COM versio 704 pelasi muutaman viikon hyvin, mutta nyt kun olisi tarve lukea vikakoodeja ohjelma ilmoitti ensin tarvivansa rekisteröidyn version
ja nyt se ei löydä edes kaapelia. USB liittimen kun iskee koneeseen ilmoittaa että uusi laite löydetty kun yrittää asentaa ajureita sanoo ettei löydy vaikka ne koneessa on.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 1.5.2008 18:51

^Hankitko kaapelin www.ecutool.comista?

Warning:
..........................................................................
welcome to the vag-com release 704.1 serup wizard
It is recommended that you not have your interface plugged in during
this setup this will made it possible to update usb driver files without
having to reboot your computer
.........................................................................
The VAG-COM DIG cable is only available to the software version of 704.1
(Data version: 20070422). Never try to update it on Internet or it definitely
will cause unavoidable hardware damage.

Suggestions:
1. Before connecting The VAG-COM DIG cable with the USB of PC, please
check whether the software version is 704.1 (Data version: 20070422) in the
<About> button. However, if not, please reset the VAG-COM DIG cable by the
guide of the CD.
2. Please do not connect the PC with VAG-COM DIG cable onto internet.
3. Please ignore the reminding message of update.
4. Please do not download or update the software from the website
of WWW.ROSS-TECH.COM.

V70-TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.5.2008 16:10

ViestiKirjoittaja V70-TDI » 1.5.2008 20:00

Hankin kyllä. Löytyisikö joltakin tuo CD jolla voi resetoida kaapelin. En kyllä ole tehnyt mitään päivityksiä tms. Kone ei ole ollut netissä kun olen käyttänyt kaapelia.
Löytyiskö tota ohjelmaversiota 20070422

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 1.5.2008 20:09

No jos oot käyttäny alkuperäistä rostekin ohjelmaa, se on melko varmasti pilannut (=päivittäny) sen tsingiskaanien tekemän kopiopiuhan.

Koska itse en myöskään tiennyt tuosta ohjeesta mitään, aluks toimi hyvin ja sit ei enää.
Myöskään kone ei tunnistanu piuhaa enään. Koitin vistalla ja xp koneella.

Chattasin ecutoolin servicen kanssa ja sieltä selvis tuo. Tilasin uuden piuhan.
Poistin kaikki vag-comit ja ajurit yms ja asensin tämän:
http://autoecutools.com/download/0405-VAG-COM7041.exe

Ja toimii.

edit: Tai vistassa toi pilaantunu piuha näkyy laitehallinnassa usb-com sovittimena. Toimiva piuha taasen näkyy rostekin usb-hex or key usb interface tms.

V70-TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.5.2008 16:10

ViestiKirjoittaja V70-TDI » 6.5.2008 15:41

Ja taas toimii. vw-club.ba

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 6.5.2008 15:45

Miten ;)?

V70-TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.5.2008 16:10

ViestiKirjoittaja V70-TDI » 7.5.2008 8:22

Noniin taas veti kaapelin juntturaan. Tuolta kattelin ohjeita vw-club.ba
Täytyis vielä selvitellä ton Ftdi:n piirisarjan Fixed Serial Number.
Varmaan tilattava uusi kaapeli josta voi katella.
jaah Minkänimisiä avaimia sulla näkyy XP:n rekisterissä kohdan
My Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CONTROLSET001\ENUM\USB\VID_0403&PID_FA20 alla

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.5.2008 8:40

XP:stä en tiedä, ku sielt on poistettu kaikki jo, mut vistassa näyttää tältä:
http://tos.pp.fi/Uusi:kansio/regedit.JPG

j0kunen
-
Viestit: 35
Liittynyt: 5.2.2008 21:39

Vikakoodi

ViestiKirjoittaja j0kunen » 8.5.2008 11:58

Morosta taas - VIKAKOODI automaattilaatikosta

Harmaita hiuksia kyllä saanu tosta vr6:sta. Meni laatikosta tossa 1kk sitten tapauspyörästö. Nyt uusi laatikko alla, mutta tulee 1 vikakoodi

Aikaisemman laatikon kanssa tuli myös tämä sama vikakoodi. Kokeilin vaihtaa vanhasta laatikosta MultiFunction Switch:n. Ei auttanut. En sitten tiedä onko tämä osa molemmissa laatikoissa rikki, koska samaa vikaa ilmoittaa?

Osaisiko kukaa sanoa, että mistä minun kannattaa rueta vikaa etsimään. Rahat on nollassa, eikä siksi viittisi viedä korjaamolle korjattavaksi. (TAAS)

1 Fault Found:

00652 - Gear Monitoring

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

Soitin wv:lle ja sanoivat että vika voisi olla speedsensorissa, että lukema ei tule laatikolle asti tai vaihdetunnistimessa. Miten näitä johtoja sitten alkaa mittaamaan?


Semmonen lisäys vielä, että kun auton käynnistää uudestaan, niin vaihteisto toimii hetken aivan normaalisti. Hetken jälkeen laatikko menee vissiin jonhonkin vika moodiin ja vaihtaa vaihteita vasta todella suurilla kierroksilla. Ennen tätä kaikki vaihteet menee sisään.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 10.5.2008 16:40

Olisi pitänyt päästä säätämään IQ arvoa AEL-koneisesta Audista, mutta Login-koodi 12233 ei toimi noissa ECU:ssa. Olisiko kellään tietoa oikeasta koodista AEL-koneisen ECUlle? Mitä koodia käytetään esim. vanhemmissa 2.5TDI-koneisissa Transportereissa tai Volvoissa (toimiiko VAG-Com edes Volvoissa)?

Edit: tarkoitin siis 12233. Sormet olivat päätä vikkelämpiä : )
Viimeksi muokannut Rusty, 10.5.2008 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 10.5.2008 17:03

Mun muistaakseni se on login 12233 eikä 112233

V70-TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.5.2008 16:10

ViestiKirjoittaja V70-TDI » 13.5.2008 13:56

Koitin googlettaa mutten löytänyt vastausta kysymykseen, voiko tollaista versioon 704 tarkoitettua HEX-USB+CAN kaapelia käyttää vanhemmalla softaversiolla. Esim. versio 607

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 13.5.2008 14:07

^Miksi pitäis?

Hyvin tuo linkittämäni ohjelma toimii vanhemmissakin autoissa.
Ohja nimenomaan sanoo ettei muita ohjelmistoja sais käyttää?

kaan
-
Viestit: 39
Liittynyt: 21.1.2008 12:09

ViestiKirjoittaja kaan » 15.5.2008 15:03

tuohon port ok interface not found, ongelmaan itsellä auttoi kun laittoi option:ista Reduce CPU Usage kohtaan ruksin KWP-1281,
kannattaa kokeilla kumpi toimii paremmin (toinen oli KWP-2000), 311.2 ja partcon johto. läppäri toimii kuullemma liian hätäisesti noille obd -väylille.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 15.5.2008 17:00

Läppärin nopeudella ei ole mitään merkitystä vaan sillä että obd:n käyttämä tiedonsiirtonopeus 10400 baudia (sekä kättelyssä 5 baudia) on pc maailmassa tuntematon ja se pystytään toteuttamaan PC:n kellokiteillä vain melko lähelle.

Useimmassa tapauksessa tuo ei haittaa mutta kun löytyy sopivan herkkä kontrolleri niin jää bitit nappaamatta kiinni. Ja tässä kohtaa mikä vaan muutos asetuksissa saattaa vaikuttaa hieman signaalin nousu ja lasku reunoihin ja data alkaakin kulkemaan.

kaan
-
Viestit: 39
Liittynyt: 21.1.2008 12:09

ViestiKirjoittaja kaan » 16.5.2008 14:27

ahaa, se olikin väärä luulo. no kuitenkin tuo options asetus kuiten auttoi omalla kohdalla.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 17.5.2008 0:15

Joo ja toinen vastaavanlainen on tuo start baud eli siihen jos laittaa 9600 niin voi auttaa. muuten tuota kannattaa pitää nollassa. Ongelmatapauksissa asetuksista ensinnä koittamaan nopeuden laskua 9600 - 4800 ja latenssi aikaa 16ms -> 8ms.

Lähinnä puutuin tuohon PC:n nopeuteen ettei porukka lähde tuon takia kirppiksille vanhoja koneita etsimään... =)

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 19.5.2008 17:31

VAG-COM alokas täällä Hei!

Autona Leon 1,9TDi, ASV. Nyt sain hommattua läppärin ja kaapelin ja ohjelman. Ohjelmana VAG-COM Release 409-1 ja OBDII-kaapeli.

Onnistuuko tuolla paketilla aktivoida vakkari ja nollata airbägin merkkivalo?

Ropasin hanskalokeroa, jolloin käytin irti sitä mistä saa otettua bägin pois päältä ja menin ajattelemattomuuttani laittamaan virrat päälle, että sain taustamusiikkia radiosta pihisemään. Tämä sitten jätti airbägin merkkivalon päälle.

Eli kaipaisin rautalangasta väännettyjä ohjeita cruisen aktivointiin ja tuon merkkivalon sammuttamiseen. Kertaakaan en oo VAG-COMia käyttänyt. Jospa tämä tästä...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.5.2008 18:55

Täältä löydät kaikki tarvittavan: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/vwmkIV.html

Oliiviäijä
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.5.2008 18:52

ViestiKirjoittaja Oliiviäijä » 25.5.2008 19:07

Löytyisköhän joltain ohjeet miten T5 transportterista sais huoltomuistuttimen kuitattua?

trd
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 13:10

Hall anturin koodi

ViestiKirjoittaja trd » 30.5.2008 8:01

Minulla ei tule vikakoodia Hall anturista kun auto on sammuksissa ja virrat päällä, onko normaalia?

Autona Golf GTI 2.0 -92, moottorikoodi 2E.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.5.2008 13:01

On normaalia.

TrafficWB
-
Viestit: 11
Liittynyt: 24.5.2007 23:58

ViestiKirjoittaja TrafficWB » 2.6.2008 11:07

Vieläkös OBD.FI on voimissaan. Kun ei meinaa päästä sivuille?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.6.2008 13:13

^Eipä tuo näytä pelaavan juuri nyt.

jarsku83
-
Viestit: 6
Liittynyt: 25.1.2008 18:54

ViestiKirjoittaja jarsku83 » 4.6.2008 21:33

asensin juuri vag-comin ja tunnisti auton ja löysi koodiakin... mutta sen jälkeen herjaa eikä saa yhteyttä... missä vika?
voiko olla siitä kun en painanut savea kun alku testin tein??

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 4.6.2008 22:52

Vieläkös OBD.FI on voimissaan. Kun ei meinaa päästä sivuille?


Kyllä me vielä yritetään... naapuri vaan panee kovasti hanttiin katkomalla talosta sähköjä kaivannoillaan ja samalla tappo mun serverin, nyt mennään uusilla palikoilla eteenpäin... upsissakaan virtaa riitä loputtomiin.

asensin juuri vag-comin ja tunnisti auton ja löysi koodiakin... mutta sen jälkeen herjaa eikä saa yhteyttä... missä vika?
voiko olla siitä kun en painanut savea kun alku testin tein??


Mikähän adapteri on käytössä? Asetukset pitää tietty tallettaa jos niitä on muutettu ja väärä COM-portti noissa perusadaptereissa yleensä syypäänä toimimattomuuteen on.

trd
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 13:10

Group 000

ViestiKirjoittaja trd » 16.6.2008 18:43

Vag-com alokas kyselee tyhmiä.

Mitä arvoja Group:n 0001-10 ovat? Tiedän että ne ovat antureiden arvoja suoraan boksilta, mutta mikä on mikäkin ja mitä ovat niiden ohjearvot.

Tässä screenshotti ikkunasta:
Kuva


Minulla ei ole oikeaa label-tiedostoa autooni. Autona Golf mk3 2.0 Gti -92, moottorikoodi 2E. Boksin numero 037-906-024-B. Olisiko kenelläkään valmista label-tiedostoa? Ei löydy Rosstech:n sivuiltakaan.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 27.6.2008 3:03

joo itekki haluisin 3b pasuunaan label-failin.

onkos -99 pasuunassa mahdollista saada ikkunat kiinni kakesta? avaimella kyllä menee mutta entäs kaukona?

sharju
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 29.6.2008 21:39

ViestiKirjoittaja sharju » 29.6.2008 21:45

Tälläisia vikoja löytyi..Mikähän mahtaa olla ?
Osaisko joku kertoa missä tuo öljysensori sijaitsee? Auto on -00 1.9 tdi ahu passat.
Ja jos tuohon toiseen joku osaisi myös auttaa aloittelijaa.


Address 17: Instruments

1 Fault Found:
00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
30-00 - Open or Short to B+


Address 01: Engine

1 Fault Found:
18058 - Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
P1650 - 35-00 - -
Readiness: N/A

Ja sitten vielä jos joku osaisi kertoa miten "chek brake pads" jutun saisi kuitattua pois päältä

Kiitokset etukäteen

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 30.6.2008 20:55

00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
30-00 - Open or Short to B+


Oliskohan öljypohjassa?

Ja sitten vielä jos joku osaisi kertoa miten "chek brake pads" jutun saisi kuitattua pois päältä


Vaihtamalla etujarrupalat (kuskin puolella sisempään palaan tulee piuha, joka kielii palojen vaihtotarpeesta).

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 3.7.2008 22:54

Kuinka tuosta profiilin autosta tarkistetaan ruiskupumpun ajoitus ?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 4.7.2008 6:42

Kuinka tuosta profiilin autosta tarkistetaan ruiskupumpun ajoitus ?

http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

Tapsa O
-
Viestit: 31
Liittynyt: 21.6.2006 17:40

ViestiKirjoittaja Tapsa O » 8.7.2008 15:12

Miten 311.2 versiolla saa väännöt ja tehot näkyviin vai saako ollenkaan? Oon koittanu kattella moottorin osiosta mutta ei löydy?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.7.2008 20:36


RepoReila
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.7.2008 12:38

OBD ei pelitä?

ViestiKirjoittaja RepoReila » 14.7.2008 12:59

Hei!

Olisin kysellyt hieman apuja 1998 Passat Variant 1.6 OBD:hen liittyen... Auto on Saksasta tuotu ja moottorina AHL, ruiskun ohjain ilmeisesti Simos (korjausoppaan mukaan). OBD-liitin löytyi etupenkkien välisestä keskikonsolista ja tilasin Elekmasta RS232-OBD kaapelin, jonka pitäisi kuulemma käydä tähän autoon ja toimia mm. vag.comin kanssa...

En ole kuitenkaan saanut mitään yhteyttä syntymään autoon. Onko kaapeli oikeanlainen? Olen kokeillut vag.comin monia eri versioita (nyt asennettuna 311-2) lisäksi kokeilin WBH-diag ohjelmaa. Läppäri on vanha n. 200 MHz läppäri, jossa on oma sisäinen RS232-sarjaportti ja käyttiksenä siinä on Windows 98SE. Onko läppäri sopiva tähän hommaan?

Olen kokeillut pelkästään rattilukko vapautettuna (jolloin tulee virrat mm. mankalle) sekä virrat päällä ilman moottorin käynnistystä; ei eroa. Missä asennossa virta-avaimen tulisi olla? OBD-liittimeen tulee 12V jännite (olikohan se nyt pinni 16) jatkuvasti, riippumatta virta-avaimen asennossa. Lisäksi huomasin sellaisen, että jos OBD-piuha on kiinni, ei autoa joko pysty käynnistämään lainkaan tai sitten se ei pysy käynnissä (starttaa normaalisti mutta sammuu melkein heti). Havaittuani tällaista päätin toistaiseksi lopettaa kaikki kokeilut ennen kuin tähän löytyy lisäinfoa... ainakin se starttasi ja pysyi käynnissä normaalisti OBD:n irroituksen jälkeen - huh... :-/

Olen kovasti koittanut kaivella netistä infoa tähän mutta en tiedä onko kellään ollut juuri samaa ongelmaa. Pitäisikö näiden vermeiden yleensä toimia tässä autossa? Katsoin myös autosoittimen kytkennät ja korjausoppaan kytkentöjen mukaan soittimelle ei näyttäisi tulevan lainkaan "K-linjaa" (kirjassa on maininta tästä, mutta liittimessä ei ole oikeasti kaapelia ko. kohdalla).

Työskentelen elektroniikan parissa, joten kaikki mahdolliset mittalaitteet oskilloskooppia myöten on tarvittaessa käytössä ongelman selvittämiseksi. Samoin kaikki mikä liittyy elektroniikkaan on minulle tuttua, mutta OBD-juttujen kanssa en ole ennen ollut tekemisissä joten siitä tämä varovaisuus..

Ai niin lisätään vielä sellainen juttu että auto oli hiljattain perushuollossa, josta saamani raportin mukaan myös OBD-vikakoodit on katsottu ja nollattu mm. huoltovälinäyttö. Eivät ainakaan minulle kertoneet että OBD:n kanssa olisi ollut mitään ongelmaa joten oletettavasti sen pitäisi olla ok?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.7.2008 15:06

^Onko autossa jälkiasennettu mankka, sillä tuo kuullostaa aivan "aftermarket radio problemilta"... google auttaa sitten tuossa.

RepoReila
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.7.2008 12:38

ViestiKirjoittaja RepoReila » 15.7.2008 10:02

tos kirjoitti:kuullostaa aivan "aftermarket radio problemilta"

Mittasin jo aiemmin kaikki soittimelle menevät piuhat läpi eikä niistä yksikään ole sama kuin OBD-väylän pinni 7. Tein kuitenkin mittaukset kuten Ross-Techin sivulla, jos näistä olisi mitään apuja ongelman jäljille pääsemiseksi... Eli pinnien 4 ja 7 väliltä:

- Virta poissa: 3.12V
- Virta päällä: 10.8V
- 1 kohm. vastus lisättynä: noin 0V, riippumatta virta-avaimen asennosta
- Soittimen sammutus/käynnistys ei vaikuta tähän mitään

Eli Ross-Techin ohjetta noudattaen ilman vastusta tulokset ovat "inconclusive" ja vastuksen kanssa taas näyttäisi, ettei kyseessä olisi aftermarket radio problem.

Lisää ideoita?

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 15.7.2008 11:17

Taitaa olla adapteri sökönä. Vetää väylät tukkoon kun pistät kiinni porttiin siksi ei suostu käynnistymään.

RepoReila
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.7.2008 12:38

ViestiKirjoittaja RepoReila » 15.7.2008 12:32

Tämä on Elekman myymä adapteri joka kuulemma piti olla ok...

Laitoinpa sitten adapterin testipenkkiin. Eli jännite sisään pinneistä 4 ja 16 ja mittaamaan. Adapterikaapeli ottaa 12,5V syötöllä virtaa noin 2,4 mA joka kuulostaisi ihan terveeltä tämän tyyppisille kytkennöille.

Kaapeli on valetuilla liittimillä, joten en tosiaan tiedä mitä siellä on sisällä ja toimin mittareiden varassa. Adapterin ollessa "käynnissä" löytyi ainoastaan pinneistä 2 ja 7 aktiviteettia. Auton liittimessä on vain pinnit 4, 7 ja 16 kalustettuna. Eli pinni 7 olisi nyt se keskeinen ja sitä mittasin...

Kun mitään ohjelmaa ei ole ladattu tulee ulos negatiivista jännitettä n. -6V. Sitten kun lataa jonkun diagnostiikkaohjelman tai vaikkapa terminaaliohjelman, muuttuu tuo jännite positiiviseksi, liekö ollut 6V tienoille. Skoopilla katsottuna näkyy kuitenkin vain pelkkä jännitetaso + brummia, mutta mitään dataksi tunnistettavaa ei näy. Kokeilin myös terminaalilla kirjoitella näppikseltä merkkejä, jolloin skoopissa olisi kaiken järjen mukaan pitänyt näkyä databittejä.. mutta ei mitään..

Ei kai tämän näin kuulu toimia? Ilmeisesti ainoa joka toimii on DTR-signaali eli kun joku ohjelma tai terminaali ladataan, sen kuuluukin mennä päälle. Mutta dataa ei näy missään.. Mitä vilkaisin pikaisesti vastaavien adaptereiden rakennusohjeita niin kyllä niissä on yhteys myös TxD/RxD pinneihin joten dataa pitäisi näkyä kun sitä terminaalilta lähettää.

Vaatiiko OBD toimiakseen jonkun ylös/alasvedon eli voisiko nyt olla niin että kaapelia mitattaessa en saa mitään dataa näkyviin ilman sellaista?

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 16.7.2008 9:40

Adapterissa pitäisi olla 7 ja 15 pinnissä ylösveto akkujännitteeseen. Standardi sanoo 510R mutta usein noissa käytetään 560R eli mittaamalla 7 -> 16 ja 15 -> 16 pitäisi tuo resistanssi näkyä.

-6V ja +6V kuullostaa pelottavan paljon suoraan sarjaportin jännitteiltä. Mittaamalla pystyy tarkistamaan ettei kyseessä ole suoraan kytketty johto joita kätyetään joidenkin lukijapurkkien kytkemiseksi OBD-liittimeen. Toki jos Tx/Rx ei näkynyt missään pinneissä niin se kyllä vesittää tuonkin teorian.

Autosi käyttää 7-pinniä kaksisuuntaiseen keskusteluun ja 16 on akkujännite ja 4 maa, muita ei tarvita, adapterissa on lisäksi 15 ja 5 kytkettynä, 2:sta ei tarvita vaan se on J1850 Bus+ linja.

Sinällään tuo kytkentä ei ole kuin jännitetasomuunnin ja lisäksi se yhdistää Tx/Rx:n yhteen data karvaan. Usein ihan trankku kykentä optoerottimilla höystettynä mutta en kyllä tiedä millainen tuo Elekman versio aiheesta on, voi siellä olla ihan sarjaliikennemuunnin piirikin sisällä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa