ViestiKirjoittaja justus » 6.3.2008 9:11
No mie yritän, aika karkee selostus
Tuolla tanko/alipainekellolla ei ole jäähdytyksen kanssa mitään tekemistä, taitaa toimia autoa sammutettaessa sulkemalla tuon imusarjassa olevan läpän/perhosventtiilin. Musta muovi osa tankoineen kuvassa.
Metallin/hopean värinen (kuvan vas yläkulma) alipainekello on pakokaasunkierrätyksen EGR venttiili, joka avautuu pakokaasunkierrätysjärjestelmän ohjaamana imusarjaan ja sotkee imuilmaan pakokaasuja päästöjen nimissä. Sotkee ja nokeaa myös paikkoja niinkuin kuvasta nähdään. Pakokaasu tulee lämmönvaihtimen läpi tuota kuvassa keskellä olevaa ohutta metalliputkea pitkin oikean suunnasta ja menevän tuonne EGR venttiilin alle, josta imusarjaan (kuvassa tuo hanhenkaula)
Tyypillisesti tuommoinen jäähdytin tai lämmönvaihdin peittää varsinaisen toimielimen vaipalla ja vaipan sisällä kulkee jäähdytysneste, joka on yhdistetty normaaliin tai erilliseen jäähdytysjärjestelmään. Kuvassa nähdään nestelinjan nousevan(laskevan) vasemmalta mustaa letkua pitkin, muuttuu metalliseksi ja yhdistyy tuohon vaippaan.
Tässä tavallaan pakoputki jonka ulkopintaa ja siten pakoputken sisällä menevää kuumaa pakokaasua jäähdytetään nesteellä. Sama periaate kuin kemian tunnilla tai korpikuusen kyyneltä tislatessa. Toimii ihan normaalisti auton käydessä, ei vaadi kuljettajalta mitään toimenpiteitä.
viisaammat lisätköön tai oikokoon tietoja