Lohko/letkulämmmitin -97 Passattiin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Lohko/letkulämmmitin -97 Passattiin

ViestiKirjoittaja Levis » 17.12.2006 19:13

Saksan tuontiin pitäisi lämmitin asentaa ja mietinkin, että miten helppo se tuohon Passattiin on asentaa? Onnistuuko yläkautta vai pitääkö se alakautta asentaa? Onko malliltaan perinteinen tulppa vai jokin muu? Pariin 1.8 litraseen bensavolkkariin olen lämmittimen asentanut, ei mitään vaikeuksia siinä ollut.

Auto siis on -97 TDI Passat Variant, 81kW koneella. Ilmeisesti konetyyppi AFN? Vai voisiko se olla joku muukin? Haen auton vasta keskiviikkona Laitilasta, mutta olisi kiva tietää etukäteen ja tilata tarpeet.

Motonet tarjoaa kahta erilaista elementtiä Defalta:
1,9TDi AFN/AHU/AVG Defa-elementti (lämpösuoja!) vanha suos 45-9380 56.17 ?
1,9TDi AFN/AHU/AVG Defa-elementti (lämpösuoja!) uusin suos 45-9781 155.00 ?

Mitä eroa noissa mahtaa olla, muuta kuin vaatimaton 100€!
Viimeksi muokannut Levis, 29.12.2006 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 17.12.2006 20:14

Omassa oli aikoinaan letkulämppäri asennettu muistaakseni syyläriltä tulevaan alavesi letkuun, ei voi kyl muistaa ku niin montavuotta aikaa.

En oo varma mut itellä oli ainakin defan vanhempi malli mitkä tuppaa vuotamaan kovin herkästi, uus parempi.

Fiksummat voi kertoo lisää..;)

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 17.12.2006 21:25

Mulle laitettiin AFN:ään Defan lämppäri. Yläkautta näytti menevän. Sijainti jossaan siinä pakosarjan alapuolella. Ahdasta on, mut jos ei asentaja oo tolkuttoman paksukätinen, pitäs onnistua.

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 17.12.2006 23:08

Ite olin laittamassa AHUun lohkolämppäriä eilen, mutta totesin että se ei ollut minun hommia.

Alakautta yritin, mutta huomasin näin jälkeenpäin että yläkautta olis kuitenki ollu helpompi, koska vetoakseli on inhottavasti edessä, ja pultti ruostunu myös aika hyvin kiinni.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 18.12.2006 9:42

Tällaisia ohjeita itse sain:
Pakkasproppu sijaitsee ahtimen takana startin yläpuolella, viimeinen proppu edestä päin laskettuna.
Ilmanputsarikotelo kannattaa irroittaa, niin näkyy.

Ero noiden Defan elementtien välillä on, että halvempi on perinteinen lohkolämppäri, johon ylläolevat ohjeet pätee ja kalliimpi on letkulämmitin johon taasen saa ohjeet Defan sivuilta.

Edit: Typo korjattu, kiitos Levis. Piti oikeen muutamaan kertaan lukea mitä olen muninut...
Viimeksi muokannut vaggine, 18.12.2006 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.12.2006 10:50

^ Halvempi on siis mikä? Ajatuskatko näyttäs olevan vaggine:lla! :)

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 18.12.2006 13:59

Halvempi tosiaan on perinteinen lohkolämmitin. Näitä lokilämmittimiä on palanut ilmeisesti jonkin verran ja Defan uusi luettelo ei edes tarjoa tuota vanhaa enää AFN (tai muidenkaan 1.9tdi) kaveriksi vaan tarjoaa tuota kallista letkulämmitintä.

Toki numeron perusteella saa vielä tilattua vanhan, kuten omaanikin tehtiin. Takuu voimassaoloa hieman epäilen. Mutta helvetin hyvin tuo ainakin lämmittää.
Asennus onnistuu yläkautta. EGR vähän hänksättää tiellä, akun napa kannattanee irroittaa ettei iske startin piuhoja työkaluilla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 19.12.2006 15:33

Kävin kysymässä varaosaliikkeestä tuota lämmitintä ja tosiaan Defa ei anna mitään takuuta enää sille vanhalle lämmittimelle? Uudenmallisen letkulämmittimen saa n. 135€ hintaan, mutta onhan se sikakallis! Onko se edes mistään kotoisin, lämmittääkö nuo yhtä tehokkaasti kuin tulppa-mallit?

Vastusten hajoamistenko takiako tuota vanhaa mallia ei enää suositella tuohon? Vai mikä mahtaa olla syy? Mitähän nyt sitten oikein tekis...

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 20.12.2006 13:25

¨Jos autoa meinaat kauan pitää kipin kapin kauppaan ja eberi lämmitämään. Ei tarvi puljata johtojen kanssa, helpottuu/mukavoituu hiukan nuo lämmitys puuhat.

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 20.12.2006 13:53

Arvailua vaan, mutta oisko tuohon letkulämmittimen suosimiseen syynä se, että perinteinen malli ja etenkin sen johto tulee lähelle kattia/pakoputkea ja saattaa sen takia olla hieman riskialtis paikka. Tuo riippuu myös siitä, mihin asentoon sen vastuksen liittimen laittaa ja mitä kautta johdon kierrättää. Tosin niinhän se taitaa olla monessa muussakin mallissa olla vastaavassa paikassa. Ittellä myös kahdessa 3B/TDI/AFN-passatissa ollu nää "oikeat" lohkolämmitinvastukset (toisessa -97 alkaen), jotka ainakin lämmittää hyvin. Toisessa se johto on noilla paikkein myös suojattu jollakin erillisellä alumiinisuojavaipalla em. syistä johtuen (asennettu jo edellisen omistajan toimesta).

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 20.12.2006 17:54

Tuon perinteisen lohkolämmittimen mukana tulee se lämpösuoja, eli otettu Defan puolesta jo huomioon.

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 20.12.2006 20:48

Epäilin kanssa noitten letkulämppäreitten tehoa aiemmin, mutta hyvin tuntuvat toimivan.

Kaverilta paloi lohkolämmitin 1z passatista ja kuulema alkuperäinen oli liian kallis.
Tallissa oli joku vanha letkulämppäri, varmaankin jostain traktorista, niin sehän sitten vaan paikalleen...

On kuulema hiton tehokas, ei tarvitse 15min pitempään pitää päällä.
Ennyt vaan muista minkä tehoinen tuo oli.

Eihän sen tarvitse olla Vw auton orkkis lämmitin, mikä vaan tarvike lämmitin käy, kunhan on suunnilleen samoilla putki lähdöillä.

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 20.12.2006 23:54

Tuon perinteisen lohkolämmittimen mukana tulee se lämpösuoja, eli otettu Defan puolesta jo huomioon.


Ei tullut kun reilu vajaa 2kk sitte ostin omaani.

GolfTD
-
Viestit: 199
Liittynyt: 2.8.2003 17:28

ViestiKirjoittaja GolfTD » 21.12.2006 12:14

Defa asentui alakautta. Propun saa lyötyä pois paikoiltaan rengaskotelon kautta noin 70cm pituisella ohuella tangolla, ei siellä ahtaassa tilassa pääse millään vasaralla työskentelemään.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 21.12.2006 15:14

Ei tullut kun reilu vajaa 2kk sitte ostin omaani.


Minulle sanottiin varaosaliikkeestä, että tuollainen pitäis tulla mukaan.
Noh, huomenna sen näkee kun käyn noutamassa lämppärin.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 23.12.2006 0:07

Lämpökilpi tosiaan tuli paketin mukana. Ei ole mielestäni kummoinenkaan mutta tulipahan kuitenkin.
Eli sellainen tuohon perinteiseen lämppäriin nykyään kuuluu mukaan.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 23.12.2006 19:25

andeRS kirjoitti:Vastusten hajoamistenko takiako tuota vanhaa mallia ei enää suositella tuohon? Vai mikä mahtaa olla syy?



Mulla hajos viime helmikuussa asennettu vastus tosta Defan lämppäristä. Ilmeni edellisillä pakkasilla ja vaihdettiin takuutyönä (oisko ollu lokakuussa). Ei tainnu olla ainut, koska noita ei enää uusia myydä.
Jos joskus vielä tarttee lämppäri hommata, alkaa polttoainelämmitin olla vaihtoehto. Onhan se kyllä pirusti kalliimpi. Lohko maksoi asennettuna ~200€, Eberille hintaa tulee asennettuna 2000€ (kuulemma).. Kai sen saa itsekkin sinne..

Mihin hintaan ja mistä oote noita PA-käyttösiä lämppäreita saaneet?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 23.12.2006 19:48

Ei tainnu olla ainut, koska noita ei enää uusia myydä.

No enkös minä tuossa ylempänä ole kirjoittanut, että moisen hankin ja viime viikolla.
Kyllä niitä ihan myydään letkulämppärin rinnalla.

Edit: Niin joo, pa-lämppäreitä saa hintaan ~800-900e sisältäen kauko-ohjaimet ym., asennuksesta voisi joutua maksamaan jotain 500-700e.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 23.12.2006 21:51

Katoskatos.. Ois vissiin pitäny lukea loppuun asti.

Mistä saa PA-lämppäreitä tohon hintaan? Ukon naapuri (edellisessä työpaikassaan noita työkseen asentanut) sanoi hinnaksi ton 2 k€. Onhan toi 1300€ ihan riittävästi rahaa sekin..

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.12.2006 9:59

Kyllä niitä uusiakin myydään välillä tällä foorumilla ja audifinnsin puolella noihin hintoihin. Sitten yksi vaihtoehto on tilata Saksasta.

Asennuksen hinnat pitää sitten vaan kysellä ja tingata tai asentaa itse.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.12.2006 10:17

Tilasin nyt letkulämmittimen, saas nähdä miten typerä se on asentaa! Pitääkös tota konetta sitten ilmata jotenkin asennuksen jälkeen? Mistä kohdista?

Olis paikallinen varaosaliike myynyt mulle tuollaisen perinteisen lohkolämmittimenkin, mutta sanoivat että takuuta siihen ei saa, koska se lämmitin ei ole enää tarkoitettu kyseiseen autoon.
Varmaan vähän sama kuin ostaa tarkoituksella "väärät" tulpat autoonsa?

PA-lämmitin olis kyllä aika kova sana, mutta ei ole nyt ylimäärästä rahaa yhtään. Joskus kyllä ja varmaan itse asentaen, ei noista asennuksista viitsi maksaa. Onkos se miten työläs, vaatiiko miten paljon purkamista?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.12.2006 11:34

tosi helppo asentaa, eikä tarvi ilmailla ku lyöt letkupuristimet molemmin puolil letkuja mistä katkaset.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.12.2006 17:49

Eipä tuossa tarvinut mitään letkua edes katkaista asentaessa. Suodattimen jalassa olevaan lämmönvaihtimeen tuli lämmitin, tai sen toiseen letkuun.

1. Paisuntasäiliö irti, kolme? ristipääruuvia.
2. Anturi irti vetämällä paisuntasäiliön pohjasta tilan takia. Letkuja ei tarvi irroittaa.
3. Letkupuristimet lämmönvaihtimen molemmin puolin (ö-suodattimenjalka)
4. vasemmanpuoleinen letkuista irti (vaikein homma saada se orkkis letkuklemmari irti)
5. laitetaan orkkisletku 20 mm klemmarin kera lämmittimen ylälähtöön
6. Yhdistetään mukana tulleet kaksi kumiletkua yhteen letkukiristimillä ja jatkolla ja käännetään ne sopivaan asentoon (asento säätyy vaikka kiristimet ovat jo paikallaan)
7. vaakasuunnassa oleva lähtö 20 mm klemmarilla kiinnitetään kohdassa 6. mainittuun letkuun
8. uuden letkun toinen pää kiinnitetään lämmönvaihtimeen 25 mm klemmarilla. (20 mm käy myös, mutta selkeästi ahtaampi laittaa)
9. lämmitin kiinnitetään nippusiteellä "yhteen letkuun" :)
(* klemmareita ei kannata kiristää täysin, ennenkuin lopullinen asento lämmittimelle on löytynyt).
10. loppu pitäisi onnistua ilman ohjeita...

Defan paketissa tuli mukana jousimallisia letkukiristimiä, mutta niiden kanssa menee vain hermo ja siksi korvasin ne tavallisilla klemmareilla. Yksi niistä lensi jo jonnekin konetilan syövereihin ja sormi kihelmöi 5 min...

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 21.2.2007 11:37

PRKLE! Multa hajos TAAS Defan lohkolämppärin vastus! Kolmas jo menossa. Takuunahan ne vaihdetaan, mut ottaa päähän sahailla autoa käymään yli -20 asteen pakkasilla. Kukas sen sitten maksaa kun se pannu päättää kilahtaa? Tämä(kin) kun jossain kohtaa laukeaa, vaihtuu tilalle Calix. Menee koko johtosarja uusiksi, mut menköön. Noi Defat ei näytä kestävän.

Viime käynnillä kertoivat, et letkulämppäri sotkis ton laitteen lämpötila-anturitiedot, eikä välttämättä laske edes liikenteeseen. Kokemuksia tälläsestä kenelläkään?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 21.2.2007 12:33

Mie laitoin omaan '00 tdi:hin defan letkulämppärin. Ainakaan defalla ei ollut muita vaihtoehtoja tarjolla, ja defa siihen piti saada että käy samat roikat ku toiseenkin autoon. Kyllä se tuolla ihan hyvin lämpenee ja lähtee käyntiin. (hyvähän se on sanoa kun ei ole vertailukokemusta lohkoon asennetavasta ;) )

Audiclubin puolella oli juttua että joillakin on ollut noissa tdi-kikottimissa käynnistymisongelmia letkulämppäreiden kanssa jos ei lämmitä riittävän kauan. Lähinnä calixia moisesta syytelty. En ole omassani ko ongelmia havainnut, olipa lämmitin sitten päällä tunnin tai kolme (ja ulkolämpötila -10...-30)

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 21.2.2007 16:19

Viime käynnillä kertoivat, et letkulämppäri sotkis ton laitteen lämpötila-anturitiedot, eikä välttämättä laske edes liikenteeseen. Kokemuksia tälläsestä kenelläkään?



Kyllä mulla ainakin on toiminu Defan letkulämppäri AFN koneessa ihan niin kuin pitääkin. En edes suostunut ottamaan tuota lohkonkylkeen kiinitettävää mallia ja näin mulle myyjäkin suositteli tuota letku mallia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.2.2007 8:07

Tilasin tuossa kaverille A4 Audiin letkulämppärin ja kun tuotteen näin niin rahastustahan niilläkin harrastetaan, näppärä tekee vastaavan rosteriputkista ja vanhasta lohkolämppäristä. Eihän se ole kuin putkenpätkä jossa toisessa päässä sekä kyljessä letkunlähdöt ja toisessa lämmitin johon johto asennetaan, täytyy vain tietää letkujen koot. Ja noita letkulämmittimiä saa yleismallisenakin mm traktoreihin kunhan tehon ja letkujen koon tietää ja hinnat on alkaen 30e.

veeti
-
Viestit: 10
Liittynyt: 5.5.2006 23:40

ViestiKirjoittaja veeti » 22.2.2007 11:14

Arctos,mullakin kärähti defan lohkolämmittimiä 4kpl ennenkuin kuulin eräältä asentajalta että niissä defan vastuksissa pitää asennettaessa kattoo tarkasti että
ne metallilangat ei kosketa mihinkään.

Ainakin omaan autoon laitettava vastus,olikahan numero 393,otti uudessa vastuksessa ne metallilangat siihen itse vastuksen holkin reunaan.
Asentaja väänti niihin sopivasti rakoa ja sanoi että nyt kestää,ja on hyvin nyt kestäny,KOPKOP

Mr. Q
-
Viestit: 76
Liittynyt: 13.2.2005 18:56

ViestiKirjoittaja Mr. Q » 22.2.2007 20:22

Mulla 1Z.ssa defan letkumalli.
Sotkee kyllä ton lämpötila-anturin tiedon niin että ei hehkuta lainkaan.
Asennettu defan ohjeiden mukaiseen paikkaan.
Tänä aamuna viimeksi reilu 3h päällä eikä hehkuttanut, eikä tarvinnut sitten heti lähteäkkään.
Vartin konepelti auki ja johto irti seinästä niin alkoi hehkuttamaan ja pääsin liikkeelle.
Onko kellään tietoa miten saisi ton hehkutuksen anturin ohitettua ja laitettua se vaikka kytkimen taakse.?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 22.2.2007 21:18

Mulla 1Z.ssa defan letkumalli.
Sotkee kyllä ton lämpötila-anturin tiedon niin että ei hehkuta lainkaan.

Voin lohduttaa sillä, että niin se sekoittaa ihan tavallinen lohkolämmitinkin mun AHUssa.
Luulen, että neste vain yksinkertaisesti lämpiää lämmityksessä niin paljon, että järjestelmä luulee olevan lämmin ilma. Eli tavallaan järjestelmä toimii oikein, eikä sekoa mistään.

Mr. Q
-
Viestit: 76
Liittynyt: 13.2.2005 18:56

ViestiKirjoittaja Mr. Q » 23.2.2007 8:41

Missä kohtaa se potikka mahtaa sijaita joka tuota lämpötilaa haistelee ja onkohan se vaikea ohittaa katkaisijalla.
Taas tuli vartin viivästys lähtöön kun tarvi nostaa konepelti pystyyn että tuo kyseinen anturi saa vähän happea.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 23.2.2007 8:58

AHUssa ja varmaan 1Z:ssa, ja monessa muussa se sijaitsee edestä katsottuna oikealla puolella moottoria, lähellä tulipeltiä vesiletkuissa.

Edit: Eikä se siis ole potikka, vai oliko se vain yleisnimitys kuten kikkula ;)

Tarex
-
Viestit: 23
Liittynyt: 5.4.2005 15:13

hehkuista..

ViestiKirjoittaja Tarex » 24.2.2007 22:45

Minun 1Z hehkuttaa ainakin vain +5C alapuolella, ja senhän letkulämppäri saavuttaa noin tunnissa näilläkin pakkasilla.

Muutenkin käynnistyy hyvin, kerran oli kolme tulppaa pimeänä ja -12C kylmäkäynnistys onnistui silti 5sek. sahaamisella; ja kävi sen jälkeen tasaisesti.

olisko ongelma silloin jossain muualla kuin hehkuissa.. ruiskutusannoksen koko ehkä pienenee liika "lämpimänä"..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa