ahtopaineista(1z)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ahtopaineista(1z)

ViestiKirjoittaja epepee » 24.10.2006 18:26

elikkäs kyseisen moottorin ahdot ovat tällähetkellä noin 0,7 bar, ja tarkoitus ois aavistuksen nostaa paineita.. joten olisi kiva kuulla kommentteja, että onko esim. 0,9bar liikaa tuolle solmulle joka tuossa on (garrett t2)?? tuossa ei tietääkseni voi nostaa paineita laittamalla MAP:iin vastuksia, vaan pitää tehä reikä signaaliletkuun joka menee sille, vai onko niin?? ja sitten vielä semmonen, että onko siittä haittaa että ahdot ovat 0.9 ja syötöt vakiot?? ei nimittäin oo aina evry päällä ja jos tekee siihe letkuun reiän niin kuitenkin ahdot ovat aina sitte 0.9 ku vedättää.. olipas siinä kysymyksiä:D

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 25.10.2006 11:42

Tietämättömyys on siunaus...

Searchi käyttöön ja tutkailemaan juttuja virittämisestä. Pelkkä paineiden nosto ei auta yhtään mitään jos kone ei saa yhtään enempää löpöä.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 25.10.2006 12:38

höh yllä kysyttiin selvästi onko haittaa jos välillä syöttö on vakio ja välillä se on evryllä nostettu, kummassakin tapauksessa on paineet nostettu.

Eli liiasta ahtopaineesta ei ole muuta haittaa kuin kone ja turbo hieman rasittuu ja ehkä kulutus on hitusen suurempi. Mikäli pysyt ahtojen kanssa turvallisella tasolle turhasta nostosta ei ole mitään haittaa. Suurilla syötöillä se sitten hajoaa jos on hajotakseen. Mikä on turvallien taso riippuukin aika monesta asiasta. Kokemus opettaa mutta kalliisti.

Ahtoa kannattaa nostaa jos auto savuttaa reilusti kun ahdot ovat tapissa, muuten hommassa ei ole mieltä.

MAP anturia voi sähköisesti huijata siihen saakka kun se haluttu paine on vielä siellä MAP:n kartalla, eli jos MAP ei nosta enää lähtöjännitettä vaikka nostat painetta sen tulossa ollaan menty kartalta ulos. Tämä on helppo testata laittamalla vaikka polkupyörän pumpulla painetta siihen MAP:iin ja mittaamalla sen anatamaa jännitettä. Yleensä raja on 5 V kohdilla.

Toinen juttu sähköisessä huijaamisessa on jos kone menee vikatilaan heti startissa kun tietokone huomaa, että normaali ilmanpaine on vaikuttaa olevan huijauksen vuoksi alipaineen puolella. Näissä tapauksissa toimii tuo letkusta bleedaaminen tai vaihtoehtoisesti epälineaarinen sähköinen huijaus, jossa MAP:n signaalia huijataan vasta kun paine n jo jonkin verran noussut.

...ja kyllähän nämä kaikki haulla löytyvä nämä jutut...

letkussa olevasta reiästä, eli bleedauksesta, on helppo tehdä tarvittaessa sähköisesti kytkettävä. Tarvitset magneettiventtiilin, pneumatiikkakaupasta, venttiili sulkee sen reiän kun käännät ohjaamosta kytkimen päälle, eli kun kytket 12 V venttiilille. Sama kytkin voi ohjata releen avulla evryn päälle.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 25.10.2006 13:26

Omassa kilkottimessa evry nostaa paineita vain piikkinä n. 1.2-1.3bar kun ilman käy 1.1 siteen laskee evryllä tai ilman 0.9. Evryllähän lisätään polttoaineen määrää eikä vaikuta paineisiin muuten kuin tuon alun piikin kun painaa kaasun pohjaan kun hukkaporttia aukeaa pienellä viiveellä.

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 25.10.2006 14:48

juu, siinä ongelmana onkin se että tulee vähän voimasavua kun evry päällä vedättää.. joskus kokeilin käyttää ahtoja noin kilossa niin ei tullu enää savua ahtojen ollessa tapissa.. tietysti savua sai tulemaan kun väänsi evry:n tarpeeksi isolle, mutta sillon pakkas menemään jo vikatilaan ko oikeen ylös asti vedätti.. mutta vielä siittä map:ista: täällä on ollut puhetta että kun halutaan huijata map:in antamaa signaalia niin vastukset laitetaan 3 ja 4 piuhan väliin, mutta kun tuosta kattoo sitä map:in liitintä niin siihen tulee vain 3 piuhaa... eli onko nuista esim. 2 ja 3 piuha samoja kuin nämä 3 ja 4 piuha??

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 25.10.2006 14:57

Laita säädettävä vastus niin voit hakea sopivan asennon millon ei liikaa savuta. itellä on on/off kytkin, 240 ohm vastus alarajana ja 0-1kohm säätöpotikka niin voi hakea rajan ettei savuta liikaa mutta on enemmän voimaa.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 26.10.2006 11:30

evry mod ei ole kytkettynä MAP anturiin mitenkään, sillähän huijattiin syöttöä suuremmalle. MAP anturi liittyy paineen säätöön.

MAP anturia huijaamalla saat ahtopainetta suuremmalle. Se sopiva johto löytyy kun mittaat MAP anturin nastojen jännitteet, pitäisi löytyä maataso eli 0V, pitäisi löytyä 5 V ja sitten se signaali eli jotakin 0,5...5 V väliltä. Tämä jännite siis nousee kun paine nousee.

Tämän johtimen kanssa kannattaa toimi vaikkapa näin:

Signaalijohdin irti MAP:lta. 10 kohmin säätövastuksen toinen jalka signaalinastaan, säätövastuksen keskimmäinen jalka siihen johtoon, jonka irroitit MAP:lta. Vastuksen kolmas jalka maatasoon eli MAP:n nastaan jossa on 0V. Aluksi säädät vastuksen siten, että liuku on siellä MAP:lle menevässä nastassa. Siitä pikkuhiljaa säätämällä, samalla voi katsoa yleismittarilla mitä signaalijohdossa tapahtuu.

En sano että se toimii, mutta arvaan, että noin saat ahdon nousemaan.

Kai tuota nyt joku volkkarin omistava on kokeillut ?

...ja helpompi se on säätää ahtoa bleedaamalla siitä MAP:lle menevästä letkusta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa