AHF ei käynnisty yön jälkeen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

AHF ei käynnisty yön jälkeen

ViestiKirjoittaja hattumies » 7.3.2013 16:58

Että sellaisen tempun teki. Illalla klo 20 jälkeen lyhyt kauppareissu, jonka aikana bensavalo syttyi. En käynyt tankilla vaan ajoin 3km kotipihaan, jossa auto aamua varten lämmitykseen. Aamulla lämpesi 2 tuntia, jonka jälkeen starttasin - ei lupaustakaan.

Startti pyörittää konetta normaalisti, muttei anna mitään lupausta käynnistymisestä. Hehkuttaa normaalisti.

Tänään kävin sitten uuden Boschin PA-suodattimen hakemassa, jonka vaihdoin ja asianmukaisesti täytin dieselillä. Samalla lisäsin tankkiin noin 5 litraa dieseliä - polttoainemittari ei näyttänyt nousevan ollenkaan ja bensavalo paloi edelleen?

Taas starttaamaan, sama juttu ei lupaakkaan. Otin sitten suuttimen juuresta mutteria auki ja koitin hetken aikaa sitä ilmailla, dieseliä kuitenkin tuli eikä ihmeemmin kuplia. Tein tätä noin 30 sek. Miten pitkään luulette, että pitäisi ilmata?

Ei edelleenkään edes lupaa startata. Vikakoodeja en omilla laitteilla löytänyt, täytynee käyttää vielä merkkiliikkeessä vikakoodien luvussa vai saavatko siellä vag-comia enempää irti?

Auto on automaatti, jos sillä on mitään merkitystä.

Kiitoksia jo etukäteen.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 8.3.2013 19:39

"Taas starttaamaan, sama juttu ei lupaakkaan. Otin sitten suuttimen juuresta mutteria auki ja koitin hetken aikaa sitä ilmailla, dieseliä kuitenkin tuli eikä ihmeemmin kuplia. "


Pitää tulla polttoainetta reilusti, ei lähde ilmaseoksella käyntiin, turbo hoitaa sen ilmansaanin ;)

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 8.3.2013 19:50

Juu on noita (veneen) moottoreita ennenkin ilmailtu, kyllä pitäisin tuotakin nyt tullutta dieselmäärää aika normaalina, siis tuli ihan reilusti eikä vaan yrittämällä.

Tein kunnes ei enää kuplan kuplaa näkynyt, ei siltikään. Huomenna saa taas vikakoodit lukuun niin sitten lisää viisaampina, ehkä.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 8.3.2013 21:55

Jos laittas aluksi naftaa tankkiin reilummin.. Jos kovat pakkaset niin ei tykkää jos on liru ollut pohjalla

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.3.2013 22:33

Katso ettei sammutusläppä ole jämähtänyt kiinniasentoon.
Sijaitsee imusarjan ja kumisen ahtoputken liitoksessa, EGR-venttiilin yhteydessä. Musta muovinen alipaine kello ohjaa läppää...
Jos kerta polttoainetta tulee niin tuo läppä saattais estää ilman tulemise ;)

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 9.3.2013 14:38

Juu tänään saatiin vikakoodit ulos, kiitos auttajalle.

Address 01: Engine
Controller: 038 906 012 L
Component: 1,9l R4 EDC G000AG 2812
Coding: 00001
Shop #: WSC 01317
1 Fault Found:
19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Open or Short to Ground
P3105 - 35-10 - - - Intermittent

Onko juurikin tuo sammutusläpän ohjaus?

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 9.3.2013 14:53

JEP

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 9.3.2013 14:55

Kiitos. Kauppaan - raportoidaan sitten miten kävi.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.3.2013 17:39

Toi nyt ei kerro mitään, muutakun että siitä imuputken päältä johdot poikki perinteisesti. Läpän aukioloa ei valvota mitenkään tietokoneella sen tarkemmin. Jos läppä jumittaa kiinni niin kone pyörii "ilman puristuksia" eli kevyesti, eron huomaat kyllä tavalliseen. Liikuttele sitä läppää akselista niin huomaat tarraako.

Läppähän on sellainen että jos alipaineohjausta ei tule niin se jää auki jolloin ongelmaa ei tule. Alipaineella ohjataan se kiinni sammutuksen yhteydessä. Korjaat ne piuhat siitä imuputken päältä ja tsekkaat liikkuuko läppä.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 11.3.2013 15:34

Läppä kyllä liikkuu ainakin siitä kellon tangosta kun liikuttaa, en ole ottanut imusarjalta ahtoputkea irti ja katsonut siitä.

Voikos tuota testata irroittamalla tietyt alipaineletkut solenoidilta tai ottamalla esim sähköt siltä kokonaan irti, vai jääkö se silloin kiinni -asentoon. Tai vaikka käyttämällä virtoja päällä, lopsahtaako läppä silloin jompaan kumpaan asentoon?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.3.2013 16:41

Läppä palautuu kyllä itsestään auki asentoon jos ei ole sitä karstaa liikaa.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 11.3.2013 17:52

Joo läppä on kyllä käynnistettäessä auki, vika ei ole siellä.

Tänään kokeilin taas startata ja ilmasin lisää, ainetta tulee todella vähän joten vika taitaa kuitenkin olla siellä.

Miten nuo suuttimet käyttäytyy, aukeaako ne paineella vai sähköllä ohjaten? Meinaan ainetta tulee todella vähän ja muutama ilmakuplakin siellä oli joukossa.

Pumppu sökö? Ei kyllä anna mitään vikakoodia siitä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.3.2013 21:04

Paineella ne suuttimet aukeaa...
Sammutussoledoidi vois olla seuraava looginen tarkistuskohde, niitä on jonkin verran tainnu mennä.. haulla siitä löytyy kyllä juttua ;)
Sijaintihan on ruiskupumpun päällä, lähellä suuttimille meneviä putkia...

Oletko katsonut startatessa että meneekö suodattimen ja pumpun välisessä läpinäkyvässä putkessa paljonkin ilmakuplia polttoaineen seassa?

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 11.3.2013 21:38

Joo eli sähköinen ohjaus on vasta uudemmissa kuten CR -koneet?

Jeps sulkeepa yhden paikan taas pois, joo solenoidia tarkastamaan siis.

Vaihdoin PA-letkut pumpulle uusiin kun toinen vuoti, nyt ei oo enää läpinäkyvät joten kuplista ei näe.. Mutta ei siellä ennen vaihtoa niitä juurikaan ollut. PA-letkut vaihdettu joskus 2-3kk sitten.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 12.3.2013 17:49

Noniin, sammutinsolenoidi vaihdettu. Tarkastin vielä liitännän ettei ole hapettunut. Otin PA-suodattimelta pumpulle menevän letkun irti ja oli kyllä ihan tyhjä aineesta. Voi johtua noista monista starttauskerroistakin.

Ilmasin taas lisää ja laitoin ainetta suoraan pumpulle menevään putkeen, nyt alkoi reilusti tulemaan ainetta ilmatessa eikä yhtään ilmaa muttei siltikään lähde käyntiin, ei vieläkään lupaile.

Pari juttua tuli mieleen, mielipiteitä:

Moottorin ilmansuodatin kostunut ja jäässä, ei saa ilmaa?

Moottorin maadoitus poikki tai hapettunut, voiko vaikuttaa? Missä sijaitsee, ei sattunut päältäpäin silmään?

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 12.3.2013 19:16

Kyllä siellä suodattimen ja pumpun välissä pitäisi ainetta olla, jos sitä tulee tankista suodattimelle ja siitä eteenpäin, vaikka starttailisi enemmänkin. Ilmanputsaria on varmaan turha arvuutella, kun ottaa sen irti ja katsoo niin näkee onko se jäässä. Jos kone starttaa niin maadotuis varmaan toimii myöskin ainakin koneen osalta.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 12.3.2013 19:45

Ok, mutta täytin sen letkun kuitenkin ja sai varmasti ainetta suuttimille niin siltikään ei käynnistystä?

Mietin tällaistakin vaihtoehtoa, että välijäähdytin niin täynnä öljyä, joka mahd. jähmettynyt vielä pakkasella jonkun verran, ettei ilma pääse läpi?

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 12.3.2013 20:07

Ei taida suuttimilla auttaa letkullinen ainetta jos samalla saa vedettyä jostain ilmaa sekaan.Pysyykö suodatin täynnä vai häviääkö aine sieltäkin? Kannattaa laittaa myös tankkiin ihan reilusti ainetta, tulee se sieltä varmaan käytettyä kun auto toimii.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 12.3.2013 21:56

Vähän vaikuttaa, ettei suodatin pysy täynnä. Taitaa olla tankin päästä jäässä kun suurin osa ajosta vajaalla tankilla aina, nyt muutenkin heitellyt +4...-15 välillä lämpötilat.

Täytyy käydä reilusti ainetta tankkiin, nyt on 1/4 osaa täynnä.

Mutta tuohon letkuun meni vajaa pari desiä ainetta, ilmaa ei siinä seassa ollut. Eikö se riitä edes höräyttämään konetta?

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 13.3.2013 8:45

Jos suodatin tyhjenee niin järjestelmä saa todennäköisesti jostain ilmoja. Parilla desillä dieseliä kone kyllä käy jos se menisi sellaisenaan suuttimille, mutta jos saa jostain ilmat sekaan niin ei välttämättä edes lupaa.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 14.3.2013 14:33

Seuraavaksi tällainen resepti: Tankkiin reilusti ainetta, suodattimen täyttö dieselillä, jokaista suutinputkea auki ja starttaamaan. Jos järjestelmässä on ilmaa niin eikö sen pitäisi tuolla tavalla melko nopeasti poistua?

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 14.3.2013 15:54

Ja sillähän se lähti, ilmaa oli rutkasti, täytettiin suodatin ja letkut, avasin kaikki suutinputket ja pyöritettiin kunnes ruikki ainetta kunnolla. Sillähän se lähti kun kiristelin putket takaisin.

Vika siis löytyi eli ilmaa järjestelmässä, päässyt viallisen suodattimen venttiilin kautta järjestelmään. Samoin epäilys sammutussolenoidista jäi, mutta sekin on nyt vaihdettu.

Kiitokset auttaneille!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa