1.9 SDI AQM käynti ongelmia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kalska
uusi tulokas

1.9 SDI AQM käynti ongelmia

ViestiKirjoittaja kalska » 24.11.2012 22:47

Terve.

Olen yrittänyt täältä etsiä vastausta, mutta samasta oireestä kärsiviä en ole vielä löytänyt.

Osaisikohan viisaammat auttaa.

Otsikon mukainen kone kyseessä. Kone käynyt "normaalisti" kunnes käsittelin Forten Diesel Fuel Conditionerilla ja vaihdoin uuden suodattimen. Pian tämän jälkeen kone alkoi käydä epätasaisesti. Nykyään, kylmänä kone tärisee voimakkaasti ja pakokaasu haisee kitkerälle. Koneen lämmettyä käynti tasoittuu, mutta ei aivan normaaliksi. Kiihdyttäessä ja kierrosten ollessa yli 2000 ei huomaa mitään erikoista. Tehot ja vääntö on ennallaan.

Kiitokset vastauksista etukäteen.

-k

tapsa 86
-

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 27.11.2012 16:38

Tuskin se forte mitään on rikkonut, joten olisiko suodattimenvaihdolla vikaan yhteyttä?
Vetää ilmaa suodattimen välistä/liitoksista, Vääränlainen suodatin?

ramikoo
-

ViestiKirjoittaja ramikoo » 5.12.2012 13:07

Itsellä ollut nyt tuo samainen AQM 165 tkm ajan. Paljonko ajettu laite? Itse olen käyttänyt myös vastaavia putsareita, tosin en fortea, ongelmia ei ole ollut. Oletko kiinnitttänyt huomiota onko pakokaasut tyhjänäkäynnillä poikkeavat? Kovasti mustaa, harmaata vai valkoista? Toki oikein kovalla pakkasella kaikki tuppaa näyttämään vaan höyryltä, paitsi silloin kun mustaa tulee riittävästi.

Onhan siinä mahdollisuus että pumpussa tuo liemi irrottanut jotain paskaa, joka on päätynyt johonkin väärään paikkaan ja aiheuttaa nyt vääränlaiset syötöt tyhjänäkäynnille. Monasti jos kovasti rynkyttää tyhjänäkäynnillä niin saa liikaa ainetta, kuten itsellä kun on pykälää isommat suuttimet.

Kannattaa tutkia (ja samalla tulpata) myös egr:n toiminta. Jos siis ei ole tulpattu. Omat pakokaasut haisee kitkerälle, johtuen egr:n tulppauksesta ja siitä että katti taitaa olla tiensä päässä. Myös reilu ilmamäärä imulinjassa aiheuttaa epätasaista käyntiä. Vuotopaikkoja on pa-linjojen kaikki pika- ja muut liitokset sekä itse joskus myös itse suodatin sekä siinä olevan kiertoventtiilin o-rengas.

kalska
uusi tulokas

ViestiKirjoittaja kalska » 6.12.2012 10:42

Kiitoksia vastauksista.

Vasta nyt olen kerinnyt asiaa tutkimaan. Uusi polttoainesuodattimen vaihto auttoi huomattavasti käyntiongelmiin. Vielä kylmänä kone tärisee tyhjäkäynnillä, mutta lämpöisenä kone käy hienosti. EGR:ää en ole tulpannut, mutta täytyy kokeilla sitäkin.

Mistäköhän seuraava voisi johtua. Ajoittain käynnistettäessä kierrokset nousevat hetkellisesti 2500, mutta palautuut sekunnin päästä normaaliksi.

-k

Joneks
-

ViestiKirjoittaja Joneks » 7.12.2012 11:06

Tuohon kiekkojen ryntäämiseen on yleensä auttanut polttoaineen katkaisuventtiilin uusiminen. Eli N109.

ramikoo
-

ViestiKirjoittaja ramikoo » 7.12.2012 12:53

Itsellä tehnyt tuon saman ryntäämisen kerran. Syynä tosiaan viallinen sammutussolenoidi, uusi tilalle ja taas rokkaa. Itsellä kyllä tuo vika veti ecun vikatilaan (limp mode) joten tuo nuhanenä ei kulkenut sitten yhtään mihinkään.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”