VW transporter T4 Jäähdytysneste häviää
Valvoja: ffp jäsenet
VW transporter T4 Jäähdytysneste häviää
Tuli hankittua Raksa autoksi tuollanen 289tkm ajettu vm. 1995 transportter T4, ja jäädytysneste tuntuu maistuvan kohtuullisesti. koneena tässä on 1.9 D, 45 kW (61 hv), 1X
Luultavasti kansiviastahan tuo nesteen häviäminen kertoo, kun neste ei tule moottorin ulkopuolelle, eikä ole öljyn seassa.
No varsinainen kysymys on se, että ajattelin kokeilla tuota Holts jäähdyttimen paikkausnestettä, kun sillä on moni saanut jopa kannesta johtuvat vuodot korjattua ainakin väliaikaisesti.
Mutta nyt askarruttaa se, että mihin aine laitetaan? tässähän ei ole syylärin korkiia, ja putelissa neuvotaan juuri syyläriin aine laittamaan, eli pitääkö ottaa joku ylävesiletku irti ja lurutella aine sinne, vai kiertääkö neste paisuntasäiliössä niin vauhdilla että tökötin voi sinne laittaa? Lämppärinkennon putket ajattelin ainakin litistää operaation ajaksi, mutta kertokaas nyt viisaammat miihin tuon litkun kaatelen.
Ja tiedän, että ainut oikea vaihtoehto on kansiremotti, mutta en viittisi tämän hintaiseen autoon alkaa kalliita remotteja tekemään, joten kokeillaan nyt ainakin ensin vippaskonsitia, ja tietty taloakin pitäisi rakentaa, eli auton remppaamiselle ei muutoikaan juuri nyt ole aikaa.
Luultavasti kansiviastahan tuo nesteen häviäminen kertoo, kun neste ei tule moottorin ulkopuolelle, eikä ole öljyn seassa.
No varsinainen kysymys on se, että ajattelin kokeilla tuota Holts jäähdyttimen paikkausnestettä, kun sillä on moni saanut jopa kannesta johtuvat vuodot korjattua ainakin väliaikaisesti.
Mutta nyt askarruttaa se, että mihin aine laitetaan? tässähän ei ole syylärin korkiia, ja putelissa neuvotaan juuri syyläriin aine laittamaan, eli pitääkö ottaa joku ylävesiletku irti ja lurutella aine sinne, vai kiertääkö neste paisuntasäiliössä niin vauhdilla että tökötin voi sinne laittaa? Lämppärinkennon putket ajattelin ainakin litistää operaation ajaksi, mutta kertokaas nyt viisaammat miihin tuon litkun kaatelen.
Ja tiedän, että ainut oikea vaihtoehto on kansiremotti, mutta en viittisi tämän hintaiseen autoon alkaa kalliita remotteja tekemään, joten kokeillaan nyt ainakin ensin vippaskonsitia, ja tietty taloakin pitäisi rakentaa, eli auton remppaamiselle ei muutoikaan juuri nyt ole aikaa.
Juu sen tiedänkin, että hyvää ei tule, mutta ei tahdo olla aikaa, ei tällä hetkellä tiloja kun on talli vasta rakentumassa, eikä oikein osaamista/kokemuksia moottorin purkimisesta, joten oikeat remontit joutunee jättää korjaamon/jonku osaavan käsiin...
Sitten tilanne olisi eri kun olisi talli jo valmis ja aikaa opetella ja ihmetellä tuon kanssa, mutta tällä hetkellä pitäisi vain saada ajaa... ja ajattelin, että jos tuolla mömmöllä sais väistämätöntä lykättyä jokin aikaa, että ehti ottaa auton töille...
Sitten tilanne olisi eri kun olisi talli jo valmis ja aikaa opetella ja ihmetellä tuon kanssa, mutta tällä hetkellä pitäisi vain saada ajaa... ja ajattelin, että jos tuolla mömmöllä sais väistämätöntä lykättyä jokin aikaa, että ehti ottaa auton töille...
Semmonen lisäkysymys tässä vielä heräsi, eli pystyykö toteamaan moottoria purkamatta onko kyseessä kansivika vai vuotava kannentiiviste?
Eli onko jotain oireita/ominaisuuksia josta tuon asian pystyy päättelemään?
Varmaan selviää sitte jos moottorin avaa, mutta olisi tietty mukava tietää jos autoa pajalle joutuu viemään, että onko tulossa satasen parin lasku kannentiivisteen vaihdosta vai sitten tonnin lasku vaihtokansineen kaikkineen...
Niin ja jos joku on teettäny kansirempan niin mielellään kuulisin mitä tuohon hommaan on rahaa uponnut ja mitä kaikkea menee vaihtoon.
Eli onko jotain oireita/ominaisuuksia josta tuon asian pystyy päättelemään?
Varmaan selviää sitte jos moottorin avaa, mutta olisi tietty mukava tietää jos autoa pajalle joutuu viemään, että onko tulossa satasen parin lasku kannentiivisteen vaihdosta vai sitten tonnin lasku vaihtokansineen kaikkineen...
Niin ja jos joku on teettäny kansirempan niin mielellään kuulisin mitä tuohon hommaan on rahaa uponnut ja mitä kaikkea menee vaihtoon.
Oletko tutkinut ne muut vuotavat kohdat, syylari, letkut, liittimet kanteen ja termariin ym. kohdat, lisäksi meneekö paisuntasäiliö tyhjäksi asti (työntää ylimääräiset nesteet paisuntasäiliöstä pois, pysyykö alle puolivälin), tuleeko ilmakuplia säiliöön ?
Jos nestesäiliön valo vilkkuu on ominaisuus(anna vilkkua), mittaristo, kosketus tai latausjännite.
Jos nestesäiliön valo vilkkuu on ominaisuus(anna vilkkua), mittaristo, kosketus tai latausjännite.
Se verran olen noita putkia ja syyläriä tarkastellut, että ainakaan noin suurta vuotoa ei niissä mielestäni ole, tuon pitäisi melkeen jo näkyä. Ja syyläri on ehjä.
Paineen se tekee paisuntasäiliöön ainakin jonkin moisen kun ajon jälkeen kuuntelee niin korkin välistä pihisee, ja jonkinlainen paine tuonne tietty tulee kunnossaolevassa moottorisakin, mutta en oikeen osaa arvioida onko paine normaali vai suurempi, mutta nesteet ei korkin kautta ulos tule, eli tuntuisi moottorin sisään häviävän. Ja tuota kuplimisasiaa en ole ainakaan tyhjäkäynnillä huomannut, eli pitäis vielä koittaa niin, että toinen antaa hiukan kierroksia koneelle ja katsoa tuleeko silloin.
Tällä hetkellä häviää karkeasti ylä ja alamerkin väli päivässä oisko ajoa joku 50km suunnilleen...
Eilen laitoin korjausmömmöt järjestelmään, ylävesiletkun otin irti ja sinne lurautin aineet, putki kiinni ja käyntiin hetkeksi ohjeen mukaan, saas nähdä auttoiko.
Paineen se tekee paisuntasäiliöön ainakin jonkin moisen kun ajon jälkeen kuuntelee niin korkin välistä pihisee, ja jonkinlainen paine tuonne tietty tulee kunnossaolevassa moottorisakin, mutta en oikeen osaa arvioida onko paine normaali vai suurempi, mutta nesteet ei korkin kautta ulos tule, eli tuntuisi moottorin sisään häviävän. Ja tuota kuplimisasiaa en ole ainakaan tyhjäkäynnillä huomannut, eli pitäis vielä koittaa niin, että toinen antaa hiukan kierroksia koneelle ja katsoa tuleeko silloin.
Tällä hetkellä häviää karkeasti ylä ja alamerkin väli päivässä oisko ajoa joku 50km suunnilleen...
Eilen laitoin korjausmömmöt järjestelmään, ylävesiletkun otin irti ja sinne lurautin aineet, putki kiinni ja käyntiin hetkeksi ohjeen mukaan, saas nähdä auttoiko.
"Tällä hetkellä häviää karkeasti ylä ja alamerkin väli päivässä oisko ajoa joku 50km suunnilleen"
Alamerkin kohdalla ja vähän allekin jos siihen pysähtyy on "ominaisuus", miten lämmöt pysyy kohdallaan, termostaatti tai vesipumpun muoviratas irti oli omassa 1X, niin lopulta keitti kunnolla ja kannentiiviste ja pultit uusiksi (myös samalla koko jakopään osat uusin).
Alamerkin kohdalla ja vähän allekin jos siihen pysähtyy on "ominaisuus", miten lämmöt pysyy kohdallaan, termostaatti tai vesipumpun muoviratas irti oli omassa 1X, niin lopulta keitti kunnolla ja kannentiiviste ja pultit uusiksi (myös samalla koko jakopään osat uusin).
Ennenkuin alat kansiremonttia toteuttamaan, niin kannattaa tehdä jäähdytysjärjestelmän koeponnistus. Jos jossain vesiletkussa on sopivassa katvekohdassa pieni reikä, niin sitä ei välttämättä näe ilman riittävää painetta, koska se vuotaa vain kun on painetta. Ja riittävä paine on yleensä vain sillon kun autolla ajetaan.
sa: En ole päästänyt alamerkin alle menemään kertaakaan, eli olen aina lisännyt nestettä, kun on ollut lähes alamerkissä tai alamerkissä. Lämpöjen pysymistä on vaikea arvioida, kun tästä löytyy se toinenkin ihana tyyppivika, että lämpömittari ja polttoainemittari näyttävät vähän vaihtelevasti, molemmat mittarit toimii kyllä, mutta lienee se lutikka mittaristossa joka pitäisi vaitaa tai sitten kontakti on huono, joka tapauksessa ei tuo keittänyt ole, ja flektitkin todetusti pelaa joten periaatteessa ei pitäisi kihumisvaaraa olla kunhan vain pitää nesteitä riittävästi.
Jakopäänremppa on tehty edellisen omistajan mukaan noin 40tkm sitten en toki tiedä onko kaikki hilut vaihdeltu vesipumppua myöten...
samu_: Tokikaan en ole kansiremonttia nyt ihan ensimmäisenä toteuttamassa, niin kauan kun vedet ja öljyt pysyy erillään niin ajetaan, ja toivottavasti pysyy sen aikaa mitä tätä autoa tarvii (rakennusaika). Tuo koeponnistus on ollut mielessä, ajattelin josko vuodonilmaisuspayllä kokeilisi näkyykö missään putkissa vuotokohtaa.
Jakopäänremppa on tehty edellisen omistajan mukaan noin 40tkm sitten en toki tiedä onko kaikki hilut vaihdeltu vesipumppua myöten...
samu_: Tokikaan en ole kansiremonttia nyt ihan ensimmäisenä toteuttamassa, niin kauan kun vedet ja öljyt pysyy erillään niin ajetaan, ja toivottavasti pysyy sen aikaa mitä tätä autoa tarvii (rakennusaika). Tuo koeponnistus on ollut mielessä, ajattelin josko vuodonilmaisuspayllä kokeilisi näkyykö missään putkissa vuotokohtaa.
"En ole päästänyt alamerkin alle menemään kertaakaan, eli olen aina lisännyt nestettä, kun on ollut lähes alamerkissä tai alamerkissä."
Älä lisää ylämerkkiin, on ominaisuus työntää ylimääräiset pois, onko kunnossa sähköinen lisäpumppu (lähtee ensimmäisenä pyörimään lämpöjen noustessa ja sammuttaessa koneen lämpöisenä kuuluu pieni "sirinä" ääni konehuoneesta), kesällä tärkeä kapistus n.60€ uusi tarvikepumppu.
Älä lisää ylämerkkiin, on ominaisuus työntää ylimääräiset pois, onko kunnossa sähköinen lisäpumppu (lähtee ensimmäisenä pyörimään lämpöjen noustessa ja sammuttaessa koneen lämpöisenä kuuluu pieni "sirinä" ääni konehuoneesta), kesällä tärkeä kapistus n.60€ uusi tarvikepumppu.
Joo ylämerkkiin asti olen kyllä aina lisäillyt nesteet, pitänee jättää hiukan vajaaksi seuraavalla kertaa kun lisää.
Mistäs päin tuollainen sähköinen lisäpumppu löytyy, ja onnistuuko kunnon testaus kuinka? tai tietysti antamalla sähköä oikeisiin paikkoihin, mutta minkä väriset johdot jos joku liitin tuolle löytyy niin kuin luultavasti löytyy.
Nyt on karkeasti 130km edellisestä nesteenlisäyksestä ja samalla siis lisäsin tuon Holtsin jäähdyttimenkorjausaineen, ja tänä aamuna kun tarkastin nestepinnan niin näytti, että nestettä ei olisi hävinnyt... noh toivottavasti näin on, pitänee vielä tarkistella ainakin nuo letkuliitokset ja putket, mutta epäilen, että vika ei niissä ole. Toivottavasti kuitenkin pitäisi nyt nesteet sisällä.
Tarkoituksena olisi kuitenkin ajella tällä ainakin ensi kesään saakka, luultavammin toinen Golfeista laitetaan seisontaan, kun ei millään ehdi kaikilla ajaa, ja kaikista ei kannata maksujakaan maksaa jos ei kerta ole ajoakaan.
Mistäs päin tuollainen sähköinen lisäpumppu löytyy, ja onnistuuko kunnon testaus kuinka? tai tietysti antamalla sähköä oikeisiin paikkoihin, mutta minkä väriset johdot jos joku liitin tuolle löytyy niin kuin luultavasti löytyy.
Nyt on karkeasti 130km edellisestä nesteenlisäyksestä ja samalla siis lisäsin tuon Holtsin jäähdyttimenkorjausaineen, ja tänä aamuna kun tarkastin nestepinnan niin näytti, että nestettä ei olisi hävinnyt... noh toivottavasti näin on, pitänee vielä tarkistella ainakin nuo letkuliitokset ja putket, mutta epäilen, että vika ei niissä ole. Toivottavasti kuitenkin pitäisi nyt nesteet sisällä.
Tarkoituksena olisi kuitenkin ajella tällä ainakin ensi kesään saakka, luultavammin toinen Golfeista laitetaan seisontaan, kun ei millään ehdi kaikilla ajaa, ja kaikista ei kannata maksujakaan maksaa jos ei kerta ole ajoakaan.
http://vwts.ru/forum/120522.html
Voi pumpun testata, 12v niin pitää lähteä pyörimään ja lämpöhaistaja löytyy vesiletkusta ei ole sama kuin syylarin puhaltimien käynistys, pohjapellin joutuu pois ottamaan niin testaaminen ja vaihto helppoa.
Voi pumpun testata, 12v niin pitää lähteä pyörimään ja lämpöhaistaja löytyy vesiletkusta ei ole sama kuin syylarin puhaltimien käynistys, pohjapellin joutuu pois ottamaan niin testaaminen ja vaihto helppoa.
Totanoin... Pakkiz
Millos on porootteris remmi vaihdettu viimeksi?
Joskus 2003 tuli ohjeita VAG-ltä, että Remmin vaihdon yhteydessä PITÄÄ AINA VAIHTAA MYÖS VESIPUMPPU! se on yleensä se paikka, mistä neste alkaa tihkua ulos.Pumppu rullaa sen verran kuumana, että vesi ehtii haihtua ja vikaa on vaikea havaita.
Käytetyissä porttereissa Tee-se-itse-miehet (ja anna muiden korjata jäljet) yleensä vaihtavat pelkän remmin ja jättävät vanhan pumpun paikoilleen... Luojaa saa kiittää jos sama pumppu pelittää yli 150tkm (alle kaks remminvaihtovaliä)!)
Minä selvisin entisen portterini kanssa pelkällä pumpun ja remmin vaihdolla. Mun auto oli vm-02 ja kilometrejä takana 136tkm siinä vaiheessa.
Kaverini käytettynä ostetusta 300tkm ajetusta 2,5tdi 75kw -autosta vesipumppu ehti leikata kiinni, vaikka autossa oli remmi vaihdettu alle 10tkm aiemmin.
ja lopputulos oli... noh, pari mäntä osumaa, useampia venttiilejä yms...
ps. se ei muuten pumppu maksa edes marmoritiskillä maltaita (en muista mutta reilusti alle satkun...)
Millos on porootteris remmi vaihdettu viimeksi?
Joskus 2003 tuli ohjeita VAG-ltä, että Remmin vaihdon yhteydessä PITÄÄ AINA VAIHTAA MYÖS VESIPUMPPU! se on yleensä se paikka, mistä neste alkaa tihkua ulos.Pumppu rullaa sen verran kuumana, että vesi ehtii haihtua ja vikaa on vaikea havaita.
Käytetyissä porttereissa Tee-se-itse-miehet (ja anna muiden korjata jäljet) yleensä vaihtavat pelkän remmin ja jättävät vanhan pumpun paikoilleen... Luojaa saa kiittää jos sama pumppu pelittää yli 150tkm (alle kaks remminvaihtovaliä)!)
Minä selvisin entisen portterini kanssa pelkällä pumpun ja remmin vaihdolla. Mun auto oli vm-02 ja kilometrejä takana 136tkm siinä vaiheessa.
Kaverini käytettynä ostetusta 300tkm ajetusta 2,5tdi 75kw -autosta vesipumppu ehti leikata kiinni, vaikka autossa oli remmi vaihdettu alle 10tkm aiemmin.
ja lopputulos oli... noh, pari mäntä osumaa, useampia venttiilejä yms...
ps. se ei muuten pumppu maksa edes marmoritiskillä maltaita (en muista mutta reilusti alle satkun...)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-9026
" koneena tässä on 1.9 D, 45 kW (61 hv), 1X"
Vesipumppu omalla hihnalla ei sama kuin ACV koneessa, hyvä vaihtaa samaan aikaan kuin jakoremmikin kun hajoaa niin keittää ja palaa kannentiiviste ;)
" koneena tässä on 1.9 D, 45 kW (61 hv), 1X"
Vesipumppu omalla hihnalla ei sama kuin ACV koneessa, hyvä vaihtaa samaan aikaan kuin jakoremmikin kun hajoaa niin keittää ja palaa kannentiiviste ;)
Kiitos vastauksista, kuitenkin tuo vesiongelma ratkesi toistaiseksi ainakin tuolla korjausaineella ja vettä ei ole sen jälkeen tarvinnut lisäillä.
Nyt kuitenkin on ilmennyt portterissa uusi ongelma, ongelma ilmeni ensimmäisen kerran tuossa viime viikolla tiistaina kun töistä lähtiessä auto ei menannut käynnistyä, eli sai sahata pidemmän aikaa jonka jälkeen viimein hörähti käyntiin. Tähän asti ei vastaavia ongelmia ole ollut, mutta nyt viikon edetessä on ongelma pahentunut ja käytiinlähtö on vaivalloista melkein joka kerta kun auto on hetken seisonut.
Elikäs nyt kaipaisin vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään, hehkut on näissä vissiinkin aika yleinen ongelma, eli onko hehkuvika juuri tuollanen että startatessa hörähtelee melkein käyntiin mutta ei kuitenkaan lähde? Vai voisiko kyseessä olla polttoaineen saamiseen liittyvä ongelma? Ja mikä tuolla polttoainejärjestelmässä kannattaisi kattoa ekana?
Tuohon tiistaihin saakka on siis lähtenyt aina hyvin käyntiin, ja mitään kummempia ei ole autolle edes tehty mistä vika voisi johtua. En ole vielä talonrakentamiselta ehtinyt ongelman perehtyä, mutta varmaan täytyy nuo sulakkeet katella läpi jos hehkulle on omansa...
Nyt kuitenkin on ilmennyt portterissa uusi ongelma, ongelma ilmeni ensimmäisen kerran tuossa viime viikolla tiistaina kun töistä lähtiessä auto ei menannut käynnistyä, eli sai sahata pidemmän aikaa jonka jälkeen viimein hörähti käyntiin. Tähän asti ei vastaavia ongelmia ole ollut, mutta nyt viikon edetessä on ongelma pahentunut ja käytiinlähtö on vaivalloista melkein joka kerta kun auto on hetken seisonut.
Elikäs nyt kaipaisin vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään, hehkut on näissä vissiinkin aika yleinen ongelma, eli onko hehkuvika juuri tuollanen että startatessa hörähtelee melkein käyntiin mutta ei kuitenkaan lähde? Vai voisiko kyseessä olla polttoaineen saamiseen liittyvä ongelma? Ja mikä tuolla polttoainejärjestelmässä kannattaisi kattoa ekana?
Tuohon tiistaihin saakka on siis lähtenyt aina hyvin käyntiin, ja mitään kummempia ei ole autolle edes tehty mistä vika voisi johtua. En ole vielä talonrakentamiselta ehtinyt ongelman perehtyä, mutta varmaan täytyy nuo sulakkeet katella läpi jos hehkulle on omansa...
Mulla kans käynnistys ongelmaa. Jos auto seisoo muutaman päivän niin se vain "lupaa" sitte saa sahata vaikka kuinka kauan ennenkuin lähtee käyntiin. Ei vaikuta mitään parkkeeraako ylämäkeen tai alamäkeen. Se teki tuota viime kesänä 2kertaa ja sitte ei oo ollu mitään mutta nyt tänä kesänä ongelma tuli takas. Yön yli kun se seisoo niin ei ole mitään ongelmaa käynnistettäessä. Mistähän tuota vikaa osais alkaa etsiä?
Sitte vielä toinen juttu, miten ohjaustehostimen pumpun remmiä voi kiristää? Se hihna menee jonkun toisen pyörän kautta sinne pumpulle, kiristys on varmaan siinä toisessa pyörässä mutta en tajua miten se toimii. Autossa on kiilahihnat, tehostimella ja laturilla.
Auto on
T4 -92
2,4D
Sitte vielä toinen juttu, miten ohjaustehostimen pumpun remmiä voi kiristää? Se hihna menee jonkun toisen pyörän kautta sinne pumpulle, kiristys on varmaan siinä toisessa pyörässä mutta en tajua miten se toimii. Autossa on kiilahihnat, tehostimella ja laturilla.
Auto on
T4 -92
2,4D
Tehostajan hihnankiristys on juuri siinä toisessa pyörässä. Keskeltä kuusiokolokannalla oleva pultti auki ja siinä rullan kehässä on kaksi pientä reikää mihin käy sitä varten tehty työkalu, jolla rullaa saadaan "vängättyä" ja hihna kiristyy, sitten vaan pultti kiinni. Tuon työkalun voi väsätä itsekkin. Samantapainen kun rälläkän avain, pienemmillä piikeillä vaan. Ottaisiko siitä suodattimen liittimestä ilmaa. Itsellä oli aikoinaan sama ongelma ja laitoin sinne liittimen väliin pienen O- renkaan jolloin vika katosi.
https://www.google.fi/search?q=lukkoren ... 20&bih=937
"Pitää lainata jostain se avain että saa kirittyä sen remmin."
Löytyykö isot L-lukkorengaspihdit, niilläkin onnistuu ;)
"Pitää lainata jostain se avain että saa kirittyä sen remmin."
Löytyykö isot L-lukkorengaspihdit, niilläkin onnistuu ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa