1z:n apuakseli
Valvoja: ffp jäsenet
1z:n apuakseli
Olis Golffiin jakopääremppa tulossa niin ainakin mitä lueskellu täällä niin tuo apuakselin laakerointi pitäs myös varmaan uusia...vai pitääkö koko apuakseli vaihtaa. Kilometrejä on reilut 460tkm mittarissa. Mites sitten tuo homma käytännössä, pitääkö moottori ottaa ulos autosta?
Molempien laakerien vaihto on helpoin suorittaa öljypohja irti.
Normaalisti ulomman laakerin vaihto riittää, siihen kohdistuu jakohihnasta tuleva paine.
- Hihna pois
- Hihnapyörä irti
- Laippa irti
- alipainepumppu irti
- apuakseli vetämällä pois
Tämän jälkeen laakerin pystyy lyömään pois paikaltaan, tietenkin varoen tiputtamasta sitä öljypohjaan (esim. pihdeillä kiinni)
Asentamiseen on olemassa erikoistyökalu; sorvilla olisi kohtuuhelppo tehdä sopiva tuurna uusi laakeri mallina.
- Muista öljyreikä oikeaan kohtaan!
Loppu sitten päinvastoin.
Normaalisti ulomman laakerin vaihto riittää, siihen kohdistuu jakohihnasta tuleva paine.
- Hihna pois
- Hihnapyörä irti
- Laippa irti
- alipainepumppu irti
- apuakseli vetämällä pois
Tämän jälkeen laakerin pystyy lyömään pois paikaltaan, tietenkin varoen tiputtamasta sitä öljypohjaan (esim. pihdeillä kiinni)
Asentamiseen on olemassa erikoistyökalu; sorvilla olisi kohtuuhelppo tehdä sopiva tuurna uusi laakeri mallina.
- Muista öljyreikä oikeaan kohtaan!
Loppu sitten päinvastoin.
Olipa melko erikoista kun menin Pörhöltä kysymään tuota apuakselin laakeria niin sanoivat ettei ole eikä saa hankittua. Sanoi että ovat niitä aihiota myyneet paikalliselle moottorikoneistamolle että siellä vois olla. No onneks sieltä sitten löytyi valmiiks protsattu etummainen laakeri. Mistähän noita jatkossa löytää jos sattuu jossain projektissa tarvitsemaan??
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa