2.0 TDi kansivika-epäilys, miten on helpoin todeta?
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 TDi kansivika-epäilys, miten on helpoin todeta?
Nestettä hukkuu johonkin mut ei vuoda. Auto toimii perkeleen hyvin eikä juuri savuta. EGR jäähdytin ei auttanut asiaan. Nestettä menee viikossa eli 1000 kilsassa noin puoli litraa karkeasti.
Sitä oon ihmetellyt kun auton ulkopuolella haisee selvästi jäähdytinnestekäry, siis moottoritilassa. Ajon jälkeen. Mut vuotoja en ole kyllä vaan millään löytänyt.. outoa..
Pystyykö paisarista jotenkin mittaamaan, ja kuinka luotettavaa se on?
Sitä oon ihmetellyt kun auton ulkopuolella haisee selvästi jäähdytinnestekäry, siis moottoritilassa. Ajon jälkeen. Mut vuotoja en ole kyllä vaan millään löytänyt.. outoa..
Pystyykö paisarista jotenkin mittaamaan, ja kuinka luotettavaa se on?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Minäkin olen kuullut, että näissä koneissa juurikin EGR jäähdytin, joka vuotaa jos on vuotaakseen. Oletko täysin poissulkenut sen vuotopaikaksi? Onko rajummalla ajolla mitään vaikutusta vs. hyssyttelyajoon? Tällä haen sitä, jos vuoto on niin pieni että vasta rajummilla paineilla vuotaa ylivuotoputkesta ulos mut hyssyttelyllä ei ollenkaan. Kai näissäkin koneissa sellainen ylivuotoputki on..? Ja tarkoitan siis paisarin säiliön ylivuotoa..
Uusin tuon jäähdyttimen ihan brand new originaali osana. Eli se on sulettu pois...
Emmä oo ajotyyliä oikeastaan kokeillut, 80km suuntaansa 2x päivässä on mun ajot tolla autolla.. Matka ajoa siis ja ohittelua välillä.
Paisarissa on joku ihme putki kyljessä, mielestäni ei ole märkä ollut missään vaiheessa.
Mitenköhän toi jäähdytysnesteen haju sitten moottoritilasta, voiko se kieliä kansiviasta?
Emmä oo ajotyyliä oikeastaan kokeillut, 80km suuntaansa 2x päivässä on mun ajot tolla autolla.. Matka ajoa siis ja ohittelua välillä.
Paisarissa on joku ihme putki kyljessä, mielestäni ei ole märkä ollut missään vaiheessa.
Mitenköhän toi jäähdytysnesteen haju sitten moottoritilasta, voiko se kieliä kansiviasta?
itsellä haisi kans entisessä autossa, ja siihen oli hieman huolimattomasti asennettu
letkulämmitin......klemmarit oli aika löysällä ja sieltä pääsi tihkuman, ei kuitenkaan niin paljon että olis lammikkoa jättänyt vaan kuivui nopeaa pois kuuman letkuliitoksen juuresta.
nykyisessäkin autossa pientä vuotoa EBERin suunnalta ja haisee kyllä aina vahvasti, joten suosittelen tutkimaan letku liitokset tarkkaa että mistä löytyy kuivaa punasta möhnää.
kansivialta ei kyllä kuulosta ainakaan omaan korvaan pätkääkään.
oli aikanaan A4 audi 96kw tdi josta meni kansipahvi ja oireet oli vain että pukkas paisarin ylivuotoputkesta paineella ainetta ulos mutta ei kyllä haissu...haju yleensä ilmenee jos neste alkaa konetilassa höyrystymään kuten pienessä letkuliitosvuodossa yleensä tekee.
ei muutaku pelli auki ja tutkimaan mistä tihkuu...ensimmäisenä katot sen letkulämppärin liitoksen jos sulla sellanen on.
letkulämmitin......klemmarit oli aika löysällä ja sieltä pääsi tihkuman, ei kuitenkaan niin paljon että olis lammikkoa jättänyt vaan kuivui nopeaa pois kuuman letkuliitoksen juuresta.
nykyisessäkin autossa pientä vuotoa EBERin suunnalta ja haisee kyllä aina vahvasti, joten suosittelen tutkimaan letku liitokset tarkkaa että mistä löytyy kuivaa punasta möhnää.
kansivialta ei kyllä kuulosta ainakaan omaan korvaan pätkääkään.
oli aikanaan A4 audi 96kw tdi josta meni kansipahvi ja oireet oli vain että pukkas paisarin ylivuotoputkesta paineella ainetta ulos mutta ei kyllä haissu...haju yleensä ilmenee jos neste alkaa konetilassa höyrystymään kuten pienessä letkuliitosvuodossa yleensä tekee.
ei muutaku pelli auki ja tutkimaan mistä tihkuu...ensimmäisenä katot sen letkulämppärin liitoksen jos sulla sellanen on.
Googleen kun laittaa hakuna bkd +coolant loss tulee paljon osumia.
Tässä seatcupralta lainaus: "Open the bonnet, remove the engin cover, and to the right of the cylinder
head, under the metalic fuel lines, you
will see a references written upside
down, with a letter at the end. Over in
another forum, a survey was made
with the following results.
03G 103 308 A years 2003 to 2005.55
allmost all cracked
03G 103 308 B years 2005.5 to 2006.6
only a few cracked
03G 103 308 C years 2006.5 to 2007.5
none cracked
This means that for those of you who
have had theirs replaced, or even with
a new car, check out the letter on your
reference for peace of mind".
Edit: ne mitä netistä luin jäähdytysnesteen katoamisesta, aika monella on käynyt juuri noin, että mitään muuta oiretta ei ole ollut. Toivottavasti ei tarzilla ole kuitenkaan. Pitääpä itsekin tsekata tuo numero konepellin alta, kuuluuko "riskiryhmään"..
Tässä seatcupralta lainaus: "Open the bonnet, remove the engin cover, and to the right of the cylinder
head, under the metalic fuel lines, you
will see a references written upside
down, with a letter at the end. Over in
another forum, a survey was made
with the following results.
03G 103 308 A years 2003 to 2005.55
allmost all cracked
03G 103 308 B years 2005.5 to 2006.6
only a few cracked
03G 103 308 C years 2006.5 to 2007.5
none cracked
This means that for those of you who
have had theirs replaced, or even with
a new car, check out the letter on your
reference for peace of mind".
Edit: ne mitä netistä luin jäähdytysnesteen katoamisesta, aika monella on käynyt juuri noin, että mitään muuta oiretta ei ole ollut. Toivottavasti ei tarzilla ole kuitenkaan. Pitääpä itsekin tsekata tuo numero konepellin alta, kuuluuko "riskiryhmään"..
Juu toi on 10/2005 rekattu, et voi pian olla tossa pahimmassa riskiryhmässä varmaan..
Nyt on tässä pari viikkoa sitten ollut turbon kanssa oiretta. Kylmänä kun lähtee ja jos antaa kunnolla hanaa, menee jumiin. Lämpöisenä se ei sitä enää tee.
Itse olen yhden viallisen kannen nähnyt, halkeaa pakokanavaan ilmeisesti?
Nyt on tässä pari viikkoa sitten ollut turbon kanssa oiretta. Kylmänä kun lähtee ja jos antaa kunnolla hanaa, menee jumiin. Lämpöisenä se ei sitä enää tee.
Itse olen yhden viallisen kannen nähnyt, halkeaa pakokanavaan ilmeisesti?
Minulla oli halki imukanavaan. Oireet samanlaiset.
Testaus onnistuu niin, että imu ja pakosarja pois, pyörittelee sylinteri kerrallaan venttiilit kiinni ja vaikka kilo painetta jäähdytys järjestelmään. Vuotava kanava alkaa täyttymään nesteellä. Testin jälkeen jos jostakin on vuotanut, niin ei kannata startata ennen kuin on varmistettu, että sylinterissä ei ole vettä, muuten voi kanki vääntyä.
Testaus onnistuu niin, että imu ja pakosarja pois, pyörittelee sylinteri kerrallaan venttiilit kiinni ja vaikka kilo painetta jäähdytys järjestelmään. Vuotava kanava alkaa täyttymään nesteellä. Testin jälkeen jos jostakin on vuotanut, niin ei kannata startata ennen kuin on varmistettu, että sylinterissä ei ole vettä, muuten voi kanki vääntyä.
Katon iltasella ku eukko tulee tien päältä takas.. Sano että oli aamulla vaikee saada käyntiin, oisko sit nestettä päässy pyttyyn.. tai sit se on vaan jotain muuta.. :P tää on aina ollut huono starttaaja tää kyseinen auto. Lisäksi huomasin ku lähdettiin peräkkäin eukon kans parkkikselta niin lämpöselläkin koneella hetken aikaa savutti sellaista "vesihöyry" savua, oisko sitä tullu 5 sekkaa..
jatketaan aihetta...
tänään alkoi 2.0 TDi BMN 125kW oireilemaan.
ensi syttyi hiukkassuodattimen valo, ei lähtenyt regeneroinnilla pois merkkihuollossa, kulutus n. 9l/100km matka-ajossa
sitten jatkuu:
ilmoitti, että jäähdytysnestettä pitäisi lisätä
lisäsin ja 200km ajon jälkeen sama homma
ja uudestaan, ja uudestaan.
melkein litra mennyt tänään ja valkoista savua tulee tyhjäkäynnillä sekä pienemmillä vaihteilla ajettaessa, 5-6 vaihteella ei tule mitään...
mistä lähteä etsimään vikaa tuohon savutukseen?
makealta haisee, eli jäähdytysnestettä palaa jossain:
- kansivika?
- pahvi mennyt?
onko kenelläkään mitään vastaavaa tullut?
tänään alkoi 2.0 TDi BMN 125kW oireilemaan.
ensi syttyi hiukkassuodattimen valo, ei lähtenyt regeneroinnilla pois merkkihuollossa, kulutus n. 9l/100km matka-ajossa
sitten jatkuu:
ilmoitti, että jäähdytysnestettä pitäisi lisätä
lisäsin ja 200km ajon jälkeen sama homma
ja uudestaan, ja uudestaan.
melkein litra mennyt tänään ja valkoista savua tulee tyhjäkäynnillä sekä pienemmillä vaihteilla ajettaessa, 5-6 vaihteella ei tule mitään...
mistä lähteä etsimään vikaa tuohon savutukseen?
makealta haisee, eli jäähdytysnestettä palaa jossain:
- kansivika?
- pahvi mennyt?
onko kenelläkään mitään vastaavaa tullut?
No niin, ilta vierähti ihmetellessä Touranin alla ja päällä.
Rupesi selviämään.
Tehtiin muutama pällitesti kannelle ja kaikki vaikutti olevan kunnossa.
Siirryttiin EGR:n kimppuun.
Koko yläpuolen putkistot irti (turhaan) ja sitten loppupelissä altapäin jatkettiin varsinaista tehokasta työskentelyä.
Hetken aikaa kun ihmeteltiin letkuvirityksiä niin otettiin EGR:lle tuleva letku irti ja nesteet ulos, sitten otettiin paluuputki myös pois siitä kohti missä kulkee kaksi metalliputkea vierekkäin ja välissä kumiletkulla mutka.
Yhdistettiin EGR:lle nestettä syöttävä putki suoraan sinne alempaan putkeen u-mutkan jälkeen. Eli käytännössä ohitettiin suoraan koko EGR:n kooleri.
Nestettä koneeseen ja ajettiin putki lämpimäksi niin että saatiin haihdutettu sinne kertyneet nesteet pois (putkiliitoksesta auton keskellä valui nestettä ulos) ja valkoinen savu loppui.
On se kumma ku ne insinöörit työntää noihin autoihin kaiken maailman kotkotuksia jotka on loppupelissä aivan turhia...
Joku sanoo kuitenkin että se vesikierto on sitä varten, että auto lämpiäisi nopeammin, mutta mun mielestä sitä varten on Webasto.
Selvisihän tämänkin siis.
Enää pitää selvittää hiukkassuodatin ja ABS-pumpun vikakoodit...
Rupesi selviämään.
Tehtiin muutama pällitesti kannelle ja kaikki vaikutti olevan kunnossa.
Siirryttiin EGR:n kimppuun.
Koko yläpuolen putkistot irti (turhaan) ja sitten loppupelissä altapäin jatkettiin varsinaista tehokasta työskentelyä.
Hetken aikaa kun ihmeteltiin letkuvirityksiä niin otettiin EGR:lle tuleva letku irti ja nesteet ulos, sitten otettiin paluuputki myös pois siitä kohti missä kulkee kaksi metalliputkea vierekkäin ja välissä kumiletkulla mutka.
Yhdistettiin EGR:lle nestettä syöttävä putki suoraan sinne alempaan putkeen u-mutkan jälkeen. Eli käytännössä ohitettiin suoraan koko EGR:n kooleri.
Nestettä koneeseen ja ajettiin putki lämpimäksi niin että saatiin haihdutettu sinne kertyneet nesteet pois (putkiliitoksesta auton keskellä valui nestettä ulos) ja valkoinen savu loppui.
On se kumma ku ne insinöörit työntää noihin autoihin kaiken maailman kotkotuksia jotka on loppupelissä aivan turhia...
Joku sanoo kuitenkin että se vesikierto on sitä varten, että auto lämpiäisi nopeammin, mutta mun mielestä sitä varten on Webasto.
Selvisihän tämänkin siis.
Enää pitää selvittää hiukkassuodatin ja ABS-pumpun vikakoodit...
On se kumma ku ne insinöörit työntää noihin autoihin kaiken maailman kotkotuksia jotka on loppupelissä aivan turhia...
Joku sanoo kuitenkin että se vesikierto on sitä varten, että auto lämpiäisi nopeammin, mutta mun mielestä sitä varten on Webasto.
Päästöjä sillä EGR:llä pienennetään. EGR:n jäähdyttimellä saadaan enemmän pakokaasua mahtumaan sylinteriin (vrt. välijäähdyttimen toiminta).
Oma rakas Touran harrastaa täysin samoja oireita kuin lukaszm oma kulkine, lienevät p*rkeleet putoilleet tuotantolinjalta peräjälkeen. Nyt kun tähän BMN-moottoriin on saatu vaihdettua jo 3 pumppusuutinta, alkoi tuota jäähdytysnestettä kulumaan juurikin tuollaista 0,5L per 1000 km. Joka aamu sai jonkun pari desiä kaataa lisää ettei valot välky omiansa.
Selkeä suhina kuuluu moottorista kun kylmänä käynnistää ja muutamina aamuina lähtenyt liikkeelle kuin höyryveturi valkoisen savupilven saattelemana. Lisäksi tuossa viikko sitten kovassa kiihdytyksessä selkeä hetkellinen tehojen häviäminen, lienee niellyt enemmänkin paskaa siinä sivussa.
Eilen töistä lähdettyä paloi vikavaloja kuin joulukuusessa, hehkun valo välkkyi ja syttyi vielä se moottorin vikavalokin varmuuden vuoksi. Kotona VAG-COM kiinni ja vikakoodina jotain seuraavaa:
001348 - Sensor 1 for Exhaust Temp Bank 1 (G235)
Elikkäs se lämpötila-anturi turbolla pistänyt itsensä päiviltä. Takuu tuossa tuskin on enää voimassa, Pitääpä selvittää mistä ton nyt sitten järjestäis...
Selkeä suhina kuuluu moottorista kun kylmänä käynnistää ja muutamina aamuina lähtenyt liikkeelle kuin höyryveturi valkoisen savupilven saattelemana. Lisäksi tuossa viikko sitten kovassa kiihdytyksessä selkeä hetkellinen tehojen häviäminen, lienee niellyt enemmänkin paskaa siinä sivussa.
Eilen töistä lähdettyä paloi vikavaloja kuin joulukuusessa, hehkun valo välkkyi ja syttyi vielä se moottorin vikavalokin varmuuden vuoksi. Kotona VAG-COM kiinni ja vikakoodina jotain seuraavaa:
001348 - Sensor 1 for Exhaust Temp Bank 1 (G235)
Elikkäs se lämpötila-anturi turbolla pistänyt itsensä päiviltä. Takuu tuossa tuskin on enää voimassa, Pitääpä selvittää mistä ton nyt sitten järjestäis...
Voi pojat että oli p*rseessä paikassa tuo EGR cooleri! Yksi käsi kerrallaan mahtui työskentelemään tehokkaasti niiden VAGin rakkaiden letkukiristimien parissa. Hyvä kun alapuolelta edes näki koko laitosta. Sen etuakselin päällä suojana olevan pellin poisto toi vähän paremmin näkyvyyttä.
No cooleri on nyt kuitenkin ohitettu, loppui nyt ainakin se vuotaminen (luulisin, vaatii tietenkin enemmän testausta).
Samalla kun oli jäähdytysnesteet jo valmiiksi pihalla niin heitin puhdistetun Webaston takaisin. Vielä lukituksen poisto VAG-COMilla niin joskohan se lähtisi tulille, vaihdettu vesipumppu ainakin lähti jo pyörimään.
Vielä kun jostain löytäisi sen Turbon alla kykkivän lämpötila-anturin jostain. Marmoritiski ilmoitti hinnaksi 188 eur kappale. Täytyy nyt tarkastaa vielä onko tuo marmori todellakin ainoa vaihtoehto. Yritin kysyä Käyttöautolta että onko tuolla anturilla mahdollisesti takuuta jäljellä, mutta se vaatisi kärryn sinne viemisen ja vikakoodien luvun. Jaksoivat vielä mainita myös huoltohistorian vaikutuksesta takuuasioissa. Se nyt taas on vähän niin ja näin sen vaikuttaminen mihinkään anturien takuuseen...
No cooleri on nyt kuitenkin ohitettu, loppui nyt ainakin se vuotaminen (luulisin, vaatii tietenkin enemmän testausta).
Samalla kun oli jäähdytysnesteet jo valmiiksi pihalla niin heitin puhdistetun Webaston takaisin. Vielä lukituksen poisto VAG-COMilla niin joskohan se lähtisi tulille, vaihdettu vesipumppu ainakin lähti jo pyörimään.
Vielä kun jostain löytäisi sen Turbon alla kykkivän lämpötila-anturin jostain. Marmoritiski ilmoitti hinnaksi 188 eur kappale. Täytyy nyt tarkastaa vielä onko tuo marmori todellakin ainoa vaihtoehto. Yritin kysyä Käyttöautolta että onko tuolla anturilla mahdollisesti takuuta jäljellä, mutta se vaatisi kärryn sinne viemisen ja vikakoodien luvun. Jaksoivat vielä mainita myös huoltohistorian vaikutuksesta takuuasioissa. Se nyt taas on vähän niin ja näin sen vaikuttaminen mihinkään anturien takuuseen...
Marmoritiski ilmoitti hinnaksi 188 eur kappale. Täytyy nyt tarkastaa vielä onko tuo marmori todellakin ainoa vaihtoehto.
Ite tuolta jotain palikoita tilaillut : http://speed-autoteile.fi/
Jafe, tuo vaikutti kyllä hyvältä vaihtoehdolta, tuolla osa maksaisi 109,72.
Ratkaisin kuitenkin tuon asian käymällä Rinta-joupin varaosatiskillä ja sama osa (löytyy luonnollisesti myös Skodasta) maksoi heillä 140 euroa. Se nyt oli vähän inhimillisempi hinta yhdestä anturista. Täytyy pitää sivusto tallessa, veikkaan että on tulevaisuudessa käyttöä...
Ratkaisin kuitenkin tuon asian käymällä Rinta-joupin varaosatiskillä ja sama osa (löytyy luonnollisesti myös Skodasta) maksoi heillä 140 euroa. Se nyt oli vähän inhimillisempi hinta yhdestä anturista. Täytyy pitää sivusto tallessa, veikkaan että on tulevaisuudessa käyttöä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa