Valinnan vaikeus III ja IV dieseleiden välillä
Valvoja: ffp jäsenet
Valinnan vaikeus III ja IV dieseleiden välillä
Jos menee väärään valikkoon niin siirtäkää.
Juu, elikkäs auton vaihto olisi itsellä edessä ja koska käyttiksestä on kyse niin Golf on alkanut kiinnostamaan vaihtoehtona.
Tietämykseni volkkareista vain on valitettavan pintapuolista vaikka nykyisessä kulkineessakin on VAG diesel.
Onko kolmos ja neloskoppaisten välillä suuria teknisiä eroja, kulutukset, tehot, virityspotentiaali ym.? Auton budjetti asettunee veroineen jonnekkin seitsemän kahdeksan tonnin huippeille, jolla nähdäkseni pitäisi jo Saksasta saada aika vähä kilometrisiä neloskoppaisiakin. Entäs tuo neliveto, kannattaako siitä maksaa ekstraa? Taitaa nostaa veroja joltisenkin paljon, miten lie kulutuksen kanssa ja onko siitä sitten etua paljonkin liukkailla?
Kaikki vastaukset ovat tervetulleita!
Juu, elikkäs auton vaihto olisi itsellä edessä ja koska käyttiksestä on kyse niin Golf on alkanut kiinnostamaan vaihtoehtona.
Tietämykseni volkkareista vain on valitettavan pintapuolista vaikka nykyisessä kulkineessakin on VAG diesel.
Onko kolmos ja neloskoppaisten välillä suuria teknisiä eroja, kulutukset, tehot, virityspotentiaali ym.? Auton budjetti asettunee veroineen jonnekkin seitsemän kahdeksan tonnin huippeille, jolla nähdäkseni pitäisi jo Saksasta saada aika vähä kilometrisiä neloskoppaisiakin. Entäs tuo neliveto, kannattaako siitä maksaa ekstraa? Taitaa nostaa veroja joltisenkin paljon, miten lie kulutuksen kanssa ja onko siitä sitten etua paljonkin liukkailla?
Kaikki vastaukset ovat tervetulleita!
On tuo nelonen aivan ehdoton tuohon hintaluokkaan. Ilmastoinnin, webaston, vakkarin ja ajotietokoneen saa kun valitsee yksilöistä..
Moottorit on aikas varmoja molemmissa, ei sen takia tarvi murehtia. Kolmosessa on sitten riesana ruostuminen, joka nelosessa on paremmissa kantimissa kun on sinkitty kori.
Nelikosta en tiedä, kun nuissa taitaa olla haldexia kaikissa.. Siitäkin kyllä löytyy tietoa hakemalla.
Moottorit on aikas varmoja molemmissa, ei sen takia tarvi murehtia. Kolmosessa on sitten riesana ruostuminen, joka nelosessa on paremmissa kantimissa kun on sinkitty kori.
Nelikosta en tiedä, kun nuissa taitaa olla haldexia kaikissa.. Siitäkin kyllä löytyy tietoa hakemalla.
Niinkuin eero mainitsikin, samoilla virityksillä:
mk3 = parempi suorituskyky
mk4 = suurempi mukavuus
Toki tapauskohtaista, minkä kukakin mukavuudeksi laskee, _omasta_ mielestäni suorituskyky on kuitenkin yksi suurimmista mukavuustekijöistä ;) Nelkku tarttee kuitenkin heti sen 20-30hv enemmän jotta saavutetaan yhtä hyvä suorituskyky kiihtyvyyden osalta, mutta kirjoituksesi perusteella oletettavissa on että tämä ei ole kuitenkaan pääpaino autosi hankinnassa.
Ja tuo polttoainelämmitinhän voi olla yhtälailla varustelistassa kolmosessa kuin nelosessakin, sama pätee vakkariin, ja itseasiassa ajotietskaan ja ilmastointiinkin. Nelosessa toki on hieman parempi apuakseliton moottori, toisaalta kun rajoja haetaan niin kestävyydellä ei ole juurikaan eroja kun kaikki osa-alueet on vaan kunnossa. Kolmosissa tuon korin kanssa kannattaa olla kyllä tarkempi, mutta yksilöitähän nämä kaikki ovat.
Saksasta tuskin neloskoppaa kannattaa alkaa enää roudaamaan joitakin poikkeuksia ja yksilöitä lukuunottamatta, hyviä yksilöitä löytyy varmasti suomestakin ja saksassa on muutenkin jo noinkin ikääntyneet oikeasti vähän ajetut dieselit tiukassa. Lisäksikin ollaan _täysin_ väärillä jäljillä jos autoa, varsinkin tällaista, ostetaan mittarilukeman perusteella.
Kulutukset on about samat kummassakin ja nelivedosta on apua liukkaalla (ylläri?).
mk3 = parempi suorituskyky
mk4 = suurempi mukavuus
Toki tapauskohtaista, minkä kukakin mukavuudeksi laskee, _omasta_ mielestäni suorituskyky on kuitenkin yksi suurimmista mukavuustekijöistä ;) Nelkku tarttee kuitenkin heti sen 20-30hv enemmän jotta saavutetaan yhtä hyvä suorituskyky kiihtyvyyden osalta, mutta kirjoituksesi perusteella oletettavissa on että tämä ei ole kuitenkaan pääpaino autosi hankinnassa.
Ja tuo polttoainelämmitinhän voi olla yhtälailla varustelistassa kolmosessa kuin nelosessakin, sama pätee vakkariin, ja itseasiassa ajotietskaan ja ilmastointiinkin. Nelosessa toki on hieman parempi apuakseliton moottori, toisaalta kun rajoja haetaan niin kestävyydellä ei ole juurikaan eroja kun kaikki osa-alueet on vaan kunnossa. Kolmosissa tuon korin kanssa kannattaa olla kyllä tarkempi, mutta yksilöitähän nämä kaikki ovat.
Saksasta tuskin neloskoppaa kannattaa alkaa enää roudaamaan joitakin poikkeuksia ja yksilöitä lukuunottamatta, hyviä yksilöitä löytyy varmasti suomestakin ja saksassa on muutenkin jo noinkin ikääntyneet oikeasti vähän ajetut dieselit tiukassa. Lisäksikin ollaan _täysin_ väärillä jäljillä jos autoa, varsinkin tällaista, ostetaan mittarilukeman perusteella.
Kulutukset on about samat kummassakin ja nelivedosta on apua liukkaalla (ylläri?).
Joo, yksi TDI syncro oli veljelläkin joitakin vuosia sitten.
Mutta tosiaan kuten moni on jo toistanut, niin kyllä nelosen ottaisin ehdottomasti itsekin, etenkin sisätiloiltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan ihan eri planeetalta. Tuntuu, että nelosen jälkeen ei sitten taas mitään merkittävää kehitystä ole tapahtunutkaan, joten aika modernin kamppeen saat jos siistikuntoisen nelosen löydät.
Mutta tosiaan kuten moni on jo toistanut, niin kyllä nelosen ottaisin ehdottomasti itsekin, etenkin sisätiloiltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan ihan eri planeetalta. Tuntuu, että nelosen jälkeen ei sitten taas mitään merkittävää kehitystä ole tapahtunutkaan, joten aika modernin kamppeen saat jos siistikuntoisen nelosen löydät.
Mutta tarvitaanko sitä nelivetoa?
Tarvitaanko autoa, miksei ajeta hevosella? Mitä parempi sitä parempi.
Työmatkoilla?
Kyllähän nämä laitteet on tehty mm. työmatkailuun. Itse tarvitsen nelivetoa enimmäkseen työmatkoilla koska työtä on 10kk ja lomaa vain 2kk vuodessa.
Varaosakustannukset verrattuna tavalliseen?
Kuluvien osien osalta merkityksettömät. Esim. perän särkemällä huomattavat.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos työmatkaa enemmän ajelet niin ehdottomasti mukavuuden ja modernisuuden takia nelonen.
Mielestäni ihan hyvin sanottu että kolmonen on päivitetty kakkonen. Nelonen on jo sitten ihan muuta sukupolvea.
Käypä koeajamassa kolmonen ja nelonen niin tuskin haluat kolmosta :)
Jos teho kiinnostaa niin joku tollanen sitten alle ja siihen uusi ohjelma. Sillä luulisi menevän työmatkat mukavasti?
Mielestäni ihan hyvin sanottu että kolmonen on päivitetty kakkonen. Nelonen on jo sitten ihan muuta sukupolvea.
Käypä koeajamassa kolmonen ja nelonen niin tuskin haluat kolmosta :)
Jos teho kiinnostaa niin joku tollanen sitten alle ja siihen uusi ohjelma. Sillä luulisi menevän työmatkat mukavasti?
Siinois ihan wiksu kampe jos vaan saa turboviallisena suomeen jotenkin järkevästi kuljetettua ja lommon ovesta korjattua ilman maalaamista, ajettuja kilometrejähän tuossa saattaa kuitenkin olla jotain 200-400tkm välille, niitä tuntuu jotkut täällä pelkäävän.
Melkosta yleistämistä tuntuu olevan tässä keskustelussa. Esim. jokin paremmalla varustetasolla oleva mk3 TDI on ihan jotain muuta kuin AAZ-kolmonen.
Eiköhän se vika ole todellakin ihan jossain muualla kuin automallissa jos tiivisteet suhisee :D Rengasmetelin kovuuskin johtuu myöskin helposti ihan pelkästään rengastuksesta. Onhan se totta että nelkku on jämerämpi, painavampi ja turvallisempi auto, kuka mitäkin arvostaa. Itse päätyisin kolmoskoriin jos golffi ois pakko valita, mutta minä nyt olenkin tällanen ainainen vastarannan kiiski =)
Melkosta yleistämistä tuntuu olevan tässä keskustelussa. Esim. jokin paremmalla varustetasolla oleva mk3 TDI on ihan jotain muuta kuin AAZ-kolmonen.
kolmosessa kovat rengasmetelit ym ovitiivisteiden suhinat
Eiköhän se vika ole todellakin ihan jossain muualla kuin automallissa jos tiivisteet suhisee :D Rengasmetelin kovuuskin johtuu myöskin helposti ihan pelkästään rengastuksesta. Onhan se totta että nelkku on jämerämpi, painavampi ja turvallisempi auto, kuka mitäkin arvostaa. Itse päätyisin kolmoskoriin jos golffi ois pakko valita, mutta minä nyt olenkin tällanen ainainen vastarannan kiiski =)
Kiitoksia runsaista vastauksista. Täällähän onkin ollut vilkas keskustelu.
Auto on tosiaankin tulossa arkikäyttöön työ- ja kauppamatkoille, eli mukavuus on iso tekijä samoin kuin kulutus ja huoltokulut. Nelivedon tarve on ehkä kohtuullisen pientä ja siksi kiinnostaakin siitä koituvat "lisäkulut" eli kulutus vissiin nousee n.0.5-1.0 litraa. Entä miten on huoltoohjelman mukaisissa huolloissa, tuleeko nelikosta paljon kustannusta sitä kautta?
Tehoa pitäisi kuitenkin olla sen verran reilusti että matka-ajossa ei tarvitse ohituspaikkoja odotella montaa kymmentä kilometriä vaan potkua löytyisi lyhyemmillä suorillakin ohittamiseen. Ilmeisesti pikku vireillä (softa, putki ilmanputsari yms. pientä) ei varmaan vielä tuosta 90hp 3-golffista semmoista suorituskykyä löydy?
Jos neloskoppaiseen päädyn niin ilmeisesti virittämisen kannalta paras vaihtoehto olisi 116hp versio jos oikein tulkitsin toista keskustelua? Autoahan ei ole tarkoitus alkaa vakavasti viritittämään ainakaan pariin ensi vuoteen, mutta koskaanhan ei tiedä miten nälkä kasvaa yms.
Auto on tosiaankin tulossa arkikäyttöön työ- ja kauppamatkoille, eli mukavuus on iso tekijä samoin kuin kulutus ja huoltokulut. Nelivedon tarve on ehkä kohtuullisen pientä ja siksi kiinnostaakin siitä koituvat "lisäkulut" eli kulutus vissiin nousee n.0.5-1.0 litraa. Entä miten on huoltoohjelman mukaisissa huolloissa, tuleeko nelikosta paljon kustannusta sitä kautta?
Tehoa pitäisi kuitenkin olla sen verran reilusti että matka-ajossa ei tarvitse ohituspaikkoja odotella montaa kymmentä kilometriä vaan potkua löytyisi lyhyemmillä suorillakin ohittamiseen. Ilmeisesti pikku vireillä (softa, putki ilmanputsari yms. pientä) ei varmaan vielä tuosta 90hp 3-golffista semmoista suorituskykyä löydy?
Jos neloskoppaiseen päädyn niin ilmeisesti virittämisen kannalta paras vaihtoehto olisi 116hp versio jos oikein tulkitsin toista keskustelua? Autoahan ei ole tarkoitus alkaa vakavasti viritittämään ainakaan pariin ensi vuoteen, mutta koskaanhan ei tiedä miten nälkä kasvaa yms.
Aina se nälkä kasvaa...
Mistä tahansa TDI-VAGista saa voimaa, ja kolmoskorinen on tosiaan tuntuvasti kevyempi.
Jopa se 90-heppainen on jo vakiona yllättävän pirteä kun se on kolmos-Golfissa, erityisesti ei-Variant -korissa.
Itse ajan mieluummin kolmosella kuin nelosella, koska kolmonen on juurikin päivitettty kakkonen; on siis kevyt, on tuntumaa ja herkkyyttä liikkeissä eri tavalla vielä jäljellä.
Vastaavasti nelosen ja viitosen välissä on minun kokemukseni mukaan hyvin huomattava ero ajo-ominaisuuksissa. Viitonen tarjoaa nelosen mukavuuden mutta selvästi terävämmän ajettavuuden. Kv-autolehdet vahvistavat muuten asian, samoin kuin ylistävät vanhempien Volkkareiden ajettavuuden taivaisiin... ( Mk2 GTI esimerkiksi, josta kolmonen ei ole vielä tullut liikaa mukavuuden suuntaan)
Toki jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta minusta kaikkein mukavinta on se, kun autolla on hauska ajaa. Siinä ei tuo plussaa pehmeä jousitus ja hyvä äänieristys, vaan herkkyys, ketteryys ja suorituskyky. Kovan alustan ja melutason kestää helposti, kun on koko ajan leveä hymy kasvoilla.... Eikä se kolmonen ole enää niin meluisa läheskään kuin kakkonen.
Ja virityksestä sen verran, että turbo kannattaa vaihtaa ihan ensimmäiseksi. Sellainen turbo sinne, mikä riittää tuleviin vireihin, niin säästää pitkässä juoksussa monta euroa. Ja kun sinne ruvetaan sitten hakemaan lisävoimaa ohjelman säädöllä, ei tarvitse hajottaa heti konetta, eikä myöskään tarvita muita muutoksia vielä hetkeen, mitä nyt suutinta vaihtoon moottoriversioista riippuen. Turbokoneen oikeaoppinen viritys = vaihda turbo ensin, sitten vasta muita osia.
Mistä tahansa TDI-VAGista saa voimaa, ja kolmoskorinen on tosiaan tuntuvasti kevyempi.
Jopa se 90-heppainen on jo vakiona yllättävän pirteä kun se on kolmos-Golfissa, erityisesti ei-Variant -korissa.
Itse ajan mieluummin kolmosella kuin nelosella, koska kolmonen on juurikin päivitettty kakkonen; on siis kevyt, on tuntumaa ja herkkyyttä liikkeissä eri tavalla vielä jäljellä.
Vastaavasti nelosen ja viitosen välissä on minun kokemukseni mukaan hyvin huomattava ero ajo-ominaisuuksissa. Viitonen tarjoaa nelosen mukavuuden mutta selvästi terävämmän ajettavuuden. Kv-autolehdet vahvistavat muuten asian, samoin kuin ylistävät vanhempien Volkkareiden ajettavuuden taivaisiin... ( Mk2 GTI esimerkiksi, josta kolmonen ei ole vielä tullut liikaa mukavuuden suuntaan)
Toki jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta minusta kaikkein mukavinta on se, kun autolla on hauska ajaa. Siinä ei tuo plussaa pehmeä jousitus ja hyvä äänieristys, vaan herkkyys, ketteryys ja suorituskyky. Kovan alustan ja melutason kestää helposti, kun on koko ajan leveä hymy kasvoilla.... Eikä se kolmonen ole enää niin meluisa läheskään kuin kakkonen.
Ja virityksestä sen verran, että turbo kannattaa vaihtaa ihan ensimmäiseksi. Sellainen turbo sinne, mikä riittää tuleviin vireihin, niin säästää pitkässä juoksussa monta euroa. Ja kun sinne ruvetaan sitten hakemaan lisävoimaa ohjelman säädöllä, ei tarvitse hajottaa heti konetta, eikä myöskään tarvita muita muutoksia vielä hetkeen, mitä nyt suutinta vaihtoon moottoriversioista riippuen. Turbokoneen oikeaoppinen viritys = vaihda turbo ensin, sitten vasta muita osia.
Lainaus:
webaston, vakkarin
nuo saa onneksi itsekkin laitettua niin ei kannata murehtia noiden puuttumista. jos sitten tosissaan rupeat voimaa kaivamaan niin kolmonen kun on reilusti kevyempi, on sitten siitä voimasta hyötyäkin
Paljonkas vakkarin jälkiasentaminen kustantaa? Kun näyttäävät olevan noissa aika harvinaista herkkua, niin valikoima supistuu turhan pieneksi jos sen laittaa kriteeristöön.
keskiviikkona kävin hakemassa viiksen ja pinni johdot laakkoselta, viiksi maksaa kaikkine tarvittavine johtoineen 90€, asennuksessa menee hurjat puolituntia
siis tuo on laitettu seat cordoba vm-99, ostin siis g3 viiksen kun samat ovat näissä. nyt ei puhuttu g4 tässä viiksen laitossa, eli on todella helppoa laittaa 3 golffiin vakkari
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa