Elikkäs mulla on tuommonen vw bora 1.9tdi 4motion (ajm) jo jonkin aikaa autossa on ilmennyt semmonen ongelma että turbo herää todella myöhään kiihdyttäessä joskus jopa 2500-3500 saa olla kierroksia ennenkuin tapahtuu yhtään mitään, sitten kun vaihtaa vaihdetta saattaa käydä niin että turbo ei herää ollenkaan vaikka kuin kiihdyttää, sitten kun on ajanut muutaman kilometrin ja pysähtyy esim risteykseen turbo toimii taas normaalisti ja vetää alhaalta ylös asti ihan normaalisti, ja auto ei ilmeisesti mene ns 'limp modeen' koska uudelleen käynnistäminen ei auta asiaa.
vaihdettuja osia tähän mennessä
n75 venttiili
Ilmamassamittari
kaikki alipaine letkut
mr muscle käsittely turbolle säädin liikkui todella huonosti ennen tätä ja rahisi kun sitä liikutti, nyt liikkuu normaalisti mutta autossa ei käytännössä ole turboa ollenkaan.
Mitä seuraavaksi? uus turbo?
Vw bora ajm turbo vika
Valvoja: ffp jäsenet
Kokeile vaikka irroittaa se turbon imuputki ja sitten nappaat akselin päässä olevasta mutterista sormilla kiinni ja kokeilet, onko turbossa välyksiä (päittäis/poikittais). Sillä selviää aika hyvin ahtimen kunto.
Sellaista seminapakan tuntuista poikittaista välystä saa olla jonkin verran (on uudessakin ahtimessa), ahdin keskittyy kuitenkin öljynpaineella. Päittäisvälystä ei saisi olla käytännössä ollenkaan.
Vähänsenhän nuo oireet ahtimen suunnalle viittaisi. Viekö öljyä/savuttaako? Pitäisi sielläkin puolella melkein näkyä, jos ahdin on niin väljä, ettei enää lähde kunnolla pyörimään...
Sellaista seminapakan tuntuista poikittaista välystä saa olla jonkin verran (on uudessakin ahtimessa), ahdin keskittyy kuitenkin öljynpaineella. Päittäisvälystä ei saisi olla käytännössä ollenkaan.
Vähänsenhän nuo oireet ahtimen suunnalle viittaisi. Viekö öljyä/savuttaako? Pitäisi sielläkin puolella melkein näkyä, jos ahdin on niin väljä, ettei enää lähde kunnolla pyörimään...
Kiitos nopeasta vastauksesta! on muutuva siipinen ja 230k ajettu.Kyllä siellä pientä poikittaista välystä löytyy, eilen käytin coolerin irti ja siellä oli noin 0,4dl öljyä. Savuttaa jonkin verran harmaata savua mutta en osaa sanoa että tuleeko enemmän kuin ennen näitä oireita. Tietäiskö kukaan jotain suht halpaa turbo pajaa oulunseudulla? Vai kannattaako suosiolla mennä fin-turbolle? -Kalle
Noniin nyt ois autossa uus turbo mallia gt1749vb tehoa tuli takas jonkin verran mutta tuntuu silti jotenkin laiskalta, syötöt vagcomin mukaan 59-70mg/str 2000-4000rpm ja mafikin näyttää 1050-1150
seuraavaksi varmaan kannattais lähtä suuttimia metsästämään lisäpotkun toivossa mutta mistä, onko oulun seudulla mitään diesel pajaa josta sais tilattua ja asennettua esim 520racet? vai kannattaako suosiolla tilata netistä ja vaihdatuttaa sitten jossakin alan liikkeessä? vagcom näyttää huippuväännöksi n 3000rpm kohdalla 430nm kuinkahan luotettava tuo on? kytkin ei kuitenkaan luista eikä muitakaan värähteljyä tunnu -Kalle
edit. niin ja semmonen juttu vielä että auto tuntuu isolla vaihteella todella laiskalta esim 110km/h mittarinopeus ja ohitus tilanne niin saa vispata 4:sta silmään enneku tuntuu että mitään tapahtuu.
seuraavaksi varmaan kannattais lähtä suuttimia metsästämään lisäpotkun toivossa mutta mistä, onko oulun seudulla mitään diesel pajaa josta sais tilattua ja asennettua esim 520racet? vai kannattaako suosiolla tilata netistä ja vaihdatuttaa sitten jossakin alan liikkeessä? vagcom näyttää huippuväännöksi n 3000rpm kohdalla 430nm kuinkahan luotettava tuo on? kytkin ei kuitenkaan luista eikä muitakaan värähteljyä tunnu -Kalle
edit. niin ja semmonen juttu vielä että auto tuntuu isolla vaihteella todella laiskalta esim 110km/h mittarinopeus ja ohitus tilanne niin saa vispata 4:sta silmään enneku tuntuu että mitään tapahtuu.
ah niinhän se olikin, http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... or-80.html nämä ilmeisesti menis suoraa vakioiden tilalle eikä hintakaan vaikuta kovin pahalta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa