PASSAT 1.9tdi -96 (1Z/AHU 66kw) 216tkm

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Lakeside
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.7.2009 15:58

PASSAT 1.9tdi -96 (1Z/AHU 66kw) 216tkm

ViestiKirjoittaja Lakeside » 1.2.2012 0:19

Päivää!

Eli 216tkm ajettu helmi tuli 19:sta ooppelin jälkeen. Todella hieno kuntoinen vaari, mutta kiihdytyksessä veto säännöllisen epätasaista, "aallon" huippu noin 0.5s välein.
Tyhjäkäynti ei humpaa, tasakaasulla ei humpaa, autoon "kuulemma" pumppu ja turbo vaihdettu. Uskon kilometrit auton yleiseen kuntoon nähden.
Ollut vanhalla pariskunnalla.
Mistä tuota kannattaisi jälestää, vai vienkö suoraan Oulun diesel turuselle?

Koneesta kaipaisi 20-30hp lisää, ei enempää. Millä lääkkeillä tuohon pitäisi alkaa?
Miten tuo kestää kärryn vetoa ja mitä huomioitavaa tuossa koneessa on?

Kiitos kovasti jo etukäteen!

PS. mistä tiedän onko kone 1Z vai AHU ja onko tuo yksi ja sama kone, tai onko erolla mitään väliä? :)

V Marjamäki
-
Viestit: 256
Liittynyt: 23.7.2003 8:14

ViestiKirjoittaja V Marjamäki » 1.2.2012 15:08

Ahtopaineensäätöventtiili vaihtoon. Hyvin suurella todennäköisyydellä vika tuossa. Löytyy tulipellistä kuskin puolelta.

ari.kivinen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.11.2009 21:16

ViestiKirjoittaja ari.kivinen » 1.2.2012 17:50

Taikka todennäköisempänä (ja myös edullisempana) voisi pitää letkuja kyseiseltä venttiililtä ahtimelle jollei hetken ole uusittu. Itse hain aikanaan pitkäänkin moista aaltoilevaa kiihtyvyyttä ja tuli kaikenlaista uusittua ja ihmeteltyä (mm. maf ja n75). Letkut vaihtamalla parani. Biltemasta ei sitten kannata hakea, menee vaihtokuntoon puolessa vuodessa =D
Eli 4mm mielellään kudosvahvistettua letkua, niihin lemmarit ja tulipellin koteloon pujottamista varten 4mm jatkopala (helppo vetää vanhalla kera jatkon, esim pissapoikavermeistä löytyy).
Jollei letkuista vika löytynyt, tuskin hukkaankaan meni ja vasta sitten venttiili vaihtoon :)

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 1.2.2012 19:48

Keskustelupalstan säännöt:

5. Allekirjoitukset, taglinet, yms. ovat turhia ja siis kiellettyjä.


Lähde: http://www.ffp.fi/index.php?mid=6

Otimpa siis pois. Jatkakaa.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.2.2012 22:06

Kokeile nyt ensin antaa koneelle vähän kenkää ;) jos vaikka on vähän tukkoinen...
Polttoaineen sekaan vois tietty kans heittää jonkin puhdistuslitkun, saattaa tehdä ihmeitä.. Tai sitten ei..mutta ei ainakaan paljoa maksa eikä ole työlästä.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 4.2.2012 22:26

AHUssa (ainakin 3b kopassa) menee ahtoputkistosta ohut muoviputki ECU:lle (paineanturiin) ja tuon letkun tukkeutuminen öljymömmöstä aiheuttaa myös aaltoilua, kun ECU aistii ahtojen muutokset viiveellä ja ohjaa sitten myöhässä solenoidia ja sitä kautta hukkaporttia.

ECU esiin ja sieltä letkun pää irti ja paineilmaa ahtoputkeen päin niin puhdistuu. Itselläni oli anturiin asti kertynyt öljyä 180tkm ajettuna.

Yleisempi ongelma silti tosiaan tuon solenoidin (N75) tarkertelu.

Itselläni oli Karalan ohjelma koneessa (->112hp) ja auto on edelleen liikenteessä vakiokytkimellä ja ahtimella. Softa meni koneeseen tuossa 180tkm kohdilla ja nyt lienee 500tkm ylittynyt jo nykyisellä omistajalla. Vahva kone oikein käytettynä.

Lakeside
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.7.2009 15:58

ViestiKirjoittaja Lakeside » 12.2.2012 21:48

N75 vaihdettu ja aaltoilu loppui, kiitoksia kaikille!

Karalan puoleen pitää varmaan kääntyä optimoinnin osalta..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa