Valinnan vaikeus III ja IV dieseleiden välillä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

Valinnan vaikeus III ja IV dieseleiden välillä

ViestiKirjoittaja Heko » 11.8.2009 20:49

Jos menee väärään valikkoon niin siirtäkää.

Juu, elikkäs auton vaihto olisi itsellä edessä ja koska käyttiksestä on kyse niin Golf on alkanut kiinnostamaan vaihtoehtona.

Tietämykseni volkkareista vain on valitettavan pintapuolista vaikka nykyisessä kulkineessakin on VAG diesel.

Onko kolmos ja neloskoppaisten välillä suuria teknisiä eroja, kulutukset, tehot, virityspotentiaali ym.? Auton budjetti asettunee veroineen jonnekkin seitsemän kahdeksan tonnin huippeille, jolla nähdäkseni pitäisi jo Saksasta saada aika vähä kilometrisiä neloskoppaisiakin. Entäs tuo neliveto, kannattaako siitä maksaa ekstraa? Taitaa nostaa veroja joltisenkin paljon, miten lie kulutuksen kanssa ja onko siitä sitten etua paljonkin liukkailla?

Kaikki vastaukset ovat tervetulleita!

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.8.2009 21:02

Erot on todella suuret. Ehdottomasti neloskoppa jos mukavuudesta tykkää.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 11.8.2009 21:37

Ehdottomasti nelonen, mielestäni kolmonen on lähinnä pyöristetty kakkonen.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 11.8.2009 21:42

On tuo nelonen aivan ehdoton tuohon hintaluokkaan. Ilmastoinnin, webaston, vakkarin ja ajotietokoneen saa kun valitsee yksilöistä..

Moottorit on aikas varmoja molemmissa, ei sen takia tarvi murehtia. Kolmosessa on sitten riesana ruostuminen, joka nelosessa on paremmissa kantimissa kun on sinkitty kori.

Nelikosta en tiedä, kun nuissa taitaa olla haldexia kaikissa.. Siitäkin kyllä löytyy tietoa hakemalla.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 11.8.2009 23:10

webaston, vakkarin


nuo saa onneksi itsekkin laitettua niin ei kannata murehtia noiden puuttumista. jos sitten tosissaan rupeat voimaa kaivamaan niin kolmonen kun on reilusti kevyempi, on sitten siitä voimasta hyötyäkin

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 11.8.2009 23:59

Mitäs muuten nelosfarkku painaa nelikkona? Ykkösoctavia 1,5tn + lisävarusteet, melko paljon...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.8.2009 1:33

Niinkuin eero mainitsikin, samoilla virityksillä:

mk3 = parempi suorituskyky
mk4 = suurempi mukavuus

Toki tapauskohtaista, minkä kukakin mukavuudeksi laskee, _omasta_ mielestäni suorituskyky on kuitenkin yksi suurimmista mukavuustekijöistä ;) Nelkku tarttee kuitenkin heti sen 20-30hv enemmän jotta saavutetaan yhtä hyvä suorituskyky kiihtyvyyden osalta, mutta kirjoituksesi perusteella oletettavissa on että tämä ei ole kuitenkaan pääpaino autosi hankinnassa.

Ja tuo polttoainelämmitinhän voi olla yhtälailla varustelistassa kolmosessa kuin nelosessakin, sama pätee vakkariin, ja itseasiassa ajotietskaan ja ilmastointiinkin. Nelosessa toki on hieman parempi apuakseliton moottori, toisaalta kun rajoja haetaan niin kestävyydellä ei ole juurikaan eroja kun kaikki osa-alueet on vaan kunnossa. Kolmosissa tuon korin kanssa kannattaa olla kyllä tarkempi, mutta yksilöitähän nämä kaikki ovat.

Saksasta tuskin neloskoppaa kannattaa alkaa enää roudaamaan joitakin poikkeuksia ja yksilöitä lukuunottamatta, hyviä yksilöitä löytyy varmasti suomestakin ja saksassa on muutenkin jo noinkin ikääntyneet oikeasti vähän ajetut dieselit tiukassa. Lisäksikin ollaan _täysin_ väärillä jäljillä jos autoa, varsinkin tällaista, ostetaan mittarilukeman perusteella.

Kulutukset on about samat kummassakin ja nelivedosta on apua liukkaalla (ylläri?).

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2009 9:19

Neloskoppaan itse kääntyisin JOS pitäis vag tuote olla, kolmosessa kovat rengasmetelit ym ovitiivisteiden suhinat jotka tuli nyt huomioitua kun on aika paljon maanteillä tullu lähiaikoina ajettua.
Kolmosen diiseleissä on kampiakselin hihnapyörän kanssa ollu tyyppivikaa, onko nelonen samanlainen?

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 12.8.2009 10:20

Kolmosta ei ole alumperin dieseli koneella nelivetosena. Syncrona saatavat kolmoskoppaset on 1,8l / 2.0l tai 2,9l bensakoneella. Nelosissa on haldex-nelikkoa. Joka kyllä on mukavampi vaihtoehto syncroon verrattuna.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 12.8.2009 10:26

Onhan kolmosia TDI syncrona myös.
Neloskoppaseen itse päätyisin noista vaihtoehdoista, juurikin korroosion keston takia ja on siinä enempi autoa kuin vanhemmassa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 12.8.2009 13:34

Joo, yksi TDI syncro oli veljelläkin joitakin vuosia sitten.

Mutta tosiaan kuten moni on jo toistanut, niin kyllä nelosen ottaisin ehdottomasti itsekin, etenkin sisätiloiltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan ihan eri planeetalta. Tuntuu, että nelosen jälkeen ei sitten taas mitään merkittävää kehitystä ole tapahtunutkaan, joten aika modernin kamppeen saat jos siistikuntoisen nelosen löydät.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 12.8.2009 14:07

Ainiitä onkin olemassa. Pahoittelen virheestä, ikinä ei vaan ole osunut kohdalle tdi syncroa. Onko niitä jopa perus 3d/5d viistoperänä? :O

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2009 14:35

"Tuntuu, että nelosen jälkeen ei sitten taas mitään merkittävää kehitystä ole tapahtunutkaan, joten aika modernin kamppeen saat jos siistikuntoisen nelosen löydät."

Äläs Heikki hauku, joku pian suuttuu. :)

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 12.8.2009 18:18

Entäs tuo neliveto, kannattaako siitä maksaa ekstraa?

Kannattaa ilman muuta. Vähän sama kuin että kannattaako ilmastointi ottaa vai olla ilman.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2009 19:01

Mutta tarvitaanko sitä nelivetoa? Työmatkoilla? Varaosakustannukset verrattuna tavalliseen?

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 12.8.2009 19:25

Mutta tarvitaanko sitä nelivetoa?

Tarvitaanko autoa, miksei ajeta hevosella? Mitä parempi sitä parempi.

Työmatkoilla?

Kyllähän nämä laitteet on tehty mm. työmatkailuun. Itse tarvitsen nelivetoa enimmäkseen työmatkoilla koska työtä on 10kk ja lomaa vain 2kk vuodessa.

Varaosakustannukset verrattuna tavalliseen?

Kuluvien osien osalta merkityksettömät. Esim. perän särkemällä huomattavat.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.8.2009 20:02

Kyllähän nelikko on ihan ehdoton, jos se vie sen 0.5-1l enemmän /100km... niin entäs sitten. :) Ja ei noi VW nelikkojen perät/takavetarit helpolla hajoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.8.2009 22:42

Jos työmatkaa enemmän ajelet niin ehdottomasti mukavuuden ja modernisuuden takia nelonen.

Mielestäni ihan hyvin sanottu että kolmonen on päivitetty kakkonen. Nelonen on jo sitten ihan muuta sukupolvea.

Käypä koeajamassa kolmonen ja nelonen niin tuskin haluat kolmosta :)

Jos teho kiinnostaa niin joku tollanen sitten alle ja siihen uusi ohjelma. Sillä luulisi menevän työmatkat mukavasti?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.8.2009 2:58

Siinois ihan wiksu kampe jos vaan saa turboviallisena suomeen jotenkin järkevästi kuljetettua ja lommon ovesta korjattua ilman maalaamista, ajettuja kilometrejähän tuossa saattaa kuitenkin olla jotain 200-400tkm välille, niitä tuntuu jotkut täällä pelkäävän.

Melkosta yleistämistä tuntuu olevan tässä keskustelussa. Esim. jokin paremmalla varustetasolla oleva mk3 TDI on ihan jotain muuta kuin AAZ-kolmonen.

kolmosessa kovat rengasmetelit ym ovitiivisteiden suhinat


Eiköhän se vika ole todellakin ihan jossain muualla kuin automallissa jos tiivisteet suhisee :D Rengasmetelin kovuuskin johtuu myöskin helposti ihan pelkästään rengastuksesta. Onhan se totta että nelkku on jämerämpi, painavampi ja turvallisempi auto, kuka mitäkin arvostaa. Itse päätyisin kolmoskoriin jos golffi ois pakko valita, mutta minä nyt olenkin tällanen ainainen vastarannan kiiski =)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 13.8.2009 5:44

Nelonen mulla jo on ja se on läski paska :D siksi käyttiksesksi hankittiin sitten farmari cordoba. Vie jostainsyystä 1.4l vähemmän satasella vaikka molemmissa täysin sama kone. Hintalaatusuhteeltaan huomattavasti parempi vaihtoehto ainakin minusta ;)

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 13.8.2009 8:57

Tässä olis ehjä ahdinkin ja isompi tavaratila.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 16.8.2009 12:49

Kiitoksia runsaista vastauksista. Täällähän onkin ollut vilkas keskustelu.

Auto on tosiaankin tulossa arkikäyttöön työ- ja kauppamatkoille, eli mukavuus on iso tekijä samoin kuin kulutus ja huoltokulut. Nelivedon tarve on ehkä kohtuullisen pientä ja siksi kiinnostaakin siitä koituvat "lisäkulut" eli kulutus vissiin nousee n.0.5-1.0 litraa. Entä miten on huoltoohjelman mukaisissa huolloissa, tuleeko nelikosta paljon kustannusta sitä kautta?

Tehoa pitäisi kuitenkin olla sen verran reilusti että matka-ajossa ei tarvitse ohituspaikkoja odotella montaa kymmentä kilometriä vaan potkua löytyisi lyhyemmillä suorillakin ohittamiseen. Ilmeisesti pikku vireillä (softa, putki ilmanputsari yms. pientä) ei varmaan vielä tuosta 90hp 3-golffista semmoista suorituskykyä löydy?

Jos neloskoppaiseen päädyn niin ilmeisesti virittämisen kannalta paras vaihtoehto olisi 116hp versio jos oikein tulkitsin toista keskustelua? Autoahan ei ole tarkoitus alkaa vakavasti viritittämään ainakaan pariin ensi vuoteen, mutta koskaanhan ei tiedä miten nälkä kasvaa yms.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 16.8.2009 15:08

Aina se nälkä kasvaa...
Mistä tahansa TDI-VAGista saa voimaa, ja kolmoskorinen on tosiaan tuntuvasti kevyempi.
Jopa se 90-heppainen on jo vakiona yllättävän pirteä kun se on kolmos-Golfissa, erityisesti ei-Variant -korissa.

Itse ajan mieluummin kolmosella kuin nelosella, koska kolmonen on juurikin päivitettty kakkonen; on siis kevyt, on tuntumaa ja herkkyyttä liikkeissä eri tavalla vielä jäljellä.
Vastaavasti nelosen ja viitosen välissä on minun kokemukseni mukaan hyvin huomattava ero ajo-ominaisuuksissa. Viitonen tarjoaa nelosen mukavuuden mutta selvästi terävämmän ajettavuuden. Kv-autolehdet vahvistavat muuten asian, samoin kuin ylistävät vanhempien Volkkareiden ajettavuuden taivaisiin... ( Mk2 GTI esimerkiksi, josta kolmonen ei ole vielä tullut liikaa mukavuuden suuntaan)

Toki jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta minusta kaikkein mukavinta on se, kun autolla on hauska ajaa. Siinä ei tuo plussaa pehmeä jousitus ja hyvä äänieristys, vaan herkkyys, ketteryys ja suorituskyky. Kovan alustan ja melutason kestää helposti, kun on koko ajan leveä hymy kasvoilla.... Eikä se kolmonen ole enää niin meluisa läheskään kuin kakkonen.

Ja virityksestä sen verran, että turbo kannattaa vaihtaa ihan ensimmäiseksi. Sellainen turbo sinne, mikä riittää tuleviin vireihin, niin säästää pitkässä juoksussa monta euroa. Ja kun sinne ruvetaan sitten hakemaan lisävoimaa ohjelman säädöllä, ei tarvitse hajottaa heti konetta, eikä myöskään tarvita muita muutoksia vielä hetkeen, mitä nyt suutinta vaihtoon moottoriversioista riippuen. Turbokoneen oikeaoppinen viritys = vaihda turbo ensin, sitten vasta muita osia.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 16.8.2009 20:05

Lainaus:
webaston, vakkarin


nuo saa onneksi itsekkin laitettua niin ei kannata murehtia noiden puuttumista. jos sitten tosissaan rupeat voimaa kaivamaan niin kolmonen kun on reilusti kevyempi, on sitten siitä voimasta hyötyäkin


Paljonkas vakkarin jälkiasentaminen kustantaa? Kun näyttäävät olevan noissa aika harvinaista herkkua, niin valikoima supistuu turhan pieneksi jos sen laittaa kriteeristöön.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 16.8.2009 20:21

keskiviikkona kävin hakemassa viiksen ja pinni johdot laakkoselta, viiksi maksaa kaikkine tarvittavine johtoineen 90€, asennuksessa menee hurjat puolituntia

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 16.8.2009 21:45

Mitenkä muuten kolmosen vakkari? Se voikin olla vähän erikoisempi homma, riippuen tietty koneesta jne. Nelosiin on siis melko kivuton toi vakkari, viiksi ja johtosarja, sekä ehkä koodaus jonka voi tehä myös vag comilla?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 16.8.2009 22:15

keskiviikkona kävin hakemassa viiksen ja pinni johdot laakkoselta, viiksi maksaa kaikkine tarvittavine johtoineen 90€, asennuksessa menee hurjat puolituntia


siis tuo on laitettu seat cordoba vm-99, ostin siis g3 viiksen kun samat ovat näissä. nyt ei puhuttu g4 tässä viiksen laitossa, eli on todella helppoa laittaa 3 golffiin vakkari

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 17.8.2009 9:42

nimenomaan kolmoskorin tdi malleihin on helppo laittaa, väittäisin jopa helpommaksi kuin neloseen...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 18.8.2009 14:18

Slamitilla tais olla muutaman euron halvempi vakkarisarja kolmoseen ku joskus talvella hankin. Siinä oli töpseli valmiina ja asennus oli naurettavan helppoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa