Voimansiirto petti ! (Passat 3B 1.8T) (Kytkinkö hajosi ?)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

Voimansiirto petti ! (Passat 3B 1.8T) (Kytkinkö hajosi ?)

ViestiKirjoittaja Mylläri » 1.1.2006 12:47

Vuosi päättyi eilen hieman negatiivisissa merkeissä kun kytkin (?) petti kotipihasta lähdettäessä.

Suunnitteilla olikin vaihtaakkin kevään kuluessa kestävämpi kytkin autoon, mutta tarve tulikin kait jo nyt.
Kahta vaihtoehtoa olen miettinyt:
1. 1.9 Tdi 110 hv kytkin
2. Sachs Race Engineering kytkin 1.8T mallille

Turbodiisselin kytkin olisi kait halvempi, mutta kestäänee vähempi vääntöä kuin SRE:n (?), en ole tarkemmin vielä tutkinut asiaa ja niiden speksejä. SRE:n kytkinlevy + asetelma liikkui kait +500 € tuntumassa kun Doc Powerilta kyselin joskus. Turbodiisselin kytkimen hinnasta ei tietoa.

Huvittavinta vaan oli se, että pakitettaessa pihasta kytkin petti (?) siinä vaiheessa, kun annoin vähän enempi kaasua ylittäessäni roiskeläpistä jääneet / tippuneet lumikokkkareet.

Ja autohan on vm 97 1.8T AEB -koneella. Lastutettu ja muutenkin saamassa vähän hevoskuuria kesään koittaessa joten en vaan huvikseen ole sitä kestävämpää kytkintä hankkimassa.
Viimeksi muokannut Mylläri, 1.1.2006 16:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 1.1.2006 14:45

Vikahan siis ilmenee siten, että vaihdetta silmään laitettaessa kytkimen avustuksella tietenkin, ei tapahtu mitään. Veto ei lähde päälle, jotain vaimeaa rohinaa saattaa kuulua. Onko tämä siis normaalia, että kytkin menee tosta vaan toimintakunnottomaksi ?

Auto on syksyn aikana parit kerrat oireillut, kytkin luistanut ja hajua kantautunut sieraimiin. Ajotyylikin on melko normaali, eli en ota mitään mielettömiä repäisyjä joka otteessa, mutta toisaalta en aja pappa tyylillä ja aja aivan alimmilla kierroksilla.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 1.1.2006 15:49

Kuulostaisi varsin erikoiselle kytkinvialle.. Kato että siellä on vetarit paikallaan :).

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 1.1.2006 16:09

Epäilisin vetonivelen hajoamista ennemmin kuin kytkimen. Jos kytkin hajoaa kuuluu yleensä jotain rutinaa kun kytkintä painetaan..

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 1.1.2006 16:18

Asia selvenee ensi viikolla kun auton saa huoltoon paikalliselle.
Osui silmään tällainenkin tapaus;
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... highlight=
Oireet samat kuin itsellä, toivottavasti ei sama viansyy.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 2.1.2006 12:36

Soitto tutulle korjaajalle tuotti sen verta tulosta, että huomenissa auto työn alle. Oireet kuulleena eka veikkaus korjaajalta oli kytkin.

Veikkaus lastuksi on BSR, jolloin kyseisen firman arvot lastutukselle olisi seuraavat;
Orig: 150Hp / 210Nm
Steg 1: 196Hp / 329Nm

Oli vika nyt missä tahansa niin kytkin varmaan samalla vaihdetaan vahvempaan.
Tulossa keväällä / kesällä BSR:n catback + sportkat & downpipe, toisenlainen välijäähdytin ja ehkä jotain muuta.

KYSYMYS vaan kuuluu, että tuleeko se 110 hv Tdi:n kytkin kestämään ?
Mitkähän ovat arvot sille kytkimelle ?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 4.1.2006 21:00

Jokos selvisi mikä oli vika?

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 7.1.2006 16:13

Vian syynä tosiaan oli se kuskin puolen vetari, se boori liitos oli liikkunut jotenkin kohdiltaan, ilmeisesti joku lukitussokka oli lähtenyt livohkaan. Boorit oli tosiaan kuluneet olemattomiin lyhyeltä matkalta, sen matkaa mitä liitos oli päässyt liikkumaan.

Varmaan epäselvä selostus, mutta näin itse sen ymmärsin. Voipi olla sanan merkitykset sekaisin kirjoittajan päässä.

Ei tullut kytkintä vaihdettua. Jos vaikka keväämmällä.
Selvisi tosiaan sekin tuossa, että se TDI kytkin ei käy tuohon suoraan, vaatisi kait sen G60 vauhtipyörän.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 7.1.2006 17:37

Ymmärtääkseni G60 vauhtipyörä ei käy pitkittäiskoneiseen 1,8T:hen

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 7.1.2006 21:12

Mitenkäs tuon TDI:n kytkimen kanssa nyt sitten oikein on? Itse kun olen tiedustellut asiaa, niin AEB koneisiin on täällä foorumillakin laitettu tuo TDI:n kytkin. Riippuuko tämä sopivuus jotenkin auton vuosimallista, laatikosta tai vetotavasta? Itselläkin kun olisi nyt tuon tehonnostokuurin jälkeen kytkimen päivitys edessä ja olin jo hankkimassakin tuota 110hp TDI:n versiota :(

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 7.1.2006 21:32

No jos siihen hommaa 110 hv Audin TDI:n kytkimen ja vauhtipyörän ni varmaan sopii, mutta TDI kytkimiä on ainakin 30 erilaista ja käsitin, että tässä tarkoitettiin Golf3 TDI:n kytkintä, joka tosiaan G60 / TDI vauhtipyörän kanssa on ihan ookoo poikittaiskoneiseen 1,8T:hen

Tarkkuutta

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 7.1.2006 22:49

Yksi vaihtoehto olisi se Sachsin kytkin johon varmaan itse meinaan päätyä myöhemmin keväällä.
Ei se halvin, mutta menee ilmeisesti 1:1 entisen paikalle väkertelemättä.

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 9.1.2006 16:13

Tässä topicissa mielestäni puhutaan kokoajan vain TDI 110 hp kytkimestä ja näin ollen oletin (toisin kuin näköjään pitäisi) kyseessä olevan Passatin kykin, jonka toisesa AEB kytkintopicissa kerrotaan käyvän suoraan... Mutta kävisikö siis vm-95 A4 1.8T AEB:hen etuvedolla, tuo Passat 110hp TDI kytkin jostain vuosi/kori/vaihteisto/moottorimallista? Ja vaatiiko tämä aina tuon vauhtipyörän uussinnan?

Pahoittelen huolimattomuuttani ;)

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 9.1.2006 18:29

Passat 3B 1.9TDI 110hv 97-98 kytkinpaketti sopii passat 1.8t aeb -97.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa