A3 1.8T ei ahda, ongelma selvisi!
Valvoja: ffp jäsenet
A3 1.8T ei ahda, ongelma selvisi!
Olen siis ihan uusavuton turbotekniikan suhteen ja selaillut forumia ja käyttänyt hakua, tarvitsisin nyt kuitenkin täsmäapua.
Eli vm. 97 Audi lakkasi yht äkkiä ahtamisen, eilen pesin auton ja tänään kun lähdin ajamaan niin kakkosella varsinkin nyki jonkin verran ja ahdot oli hukassa, eli ei väännä.
Taustaa sen verran että auto on täysin vakio, ajettu 140tkm ja viime viikolla tsekattiin vikakoodit Doc-Powerissa kun kyselin lastutuksesta ja selvisi että bypass venttiilissä ja lämpötila-anturissa voi olla vikaa. Näitä ei siis vielä ole vaihdettu, voisiko pelkästään näistä johtua että ahtaminen loppui nyt kokonaan? Tähän asti auto on toiminut mainiosti, onko jotain pahempaa odotettavissa, voiko ahdin sanoa sopimuksensa irti noin vain tai voiko ilmamäärämittari tai joku muu kallis osa kosahtaa noin vain?
Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, olisiko suositella jotain asiallista pajaa Espoon lähettyvillä josta apua löytyisi vai pitääkö viedä merkkihuoltoon? Entä jos saan jossain vaihdettua itse by-passin ja lämpötila-anturin niin alkavatko ne toimimaan ilman vikakoodien nollausta tms. toimenpiteitä?
Eli vm. 97 Audi lakkasi yht äkkiä ahtamisen, eilen pesin auton ja tänään kun lähdin ajamaan niin kakkosella varsinkin nyki jonkin verran ja ahdot oli hukassa, eli ei väännä.
Taustaa sen verran että auto on täysin vakio, ajettu 140tkm ja viime viikolla tsekattiin vikakoodit Doc-Powerissa kun kyselin lastutuksesta ja selvisi että bypass venttiilissä ja lämpötila-anturissa voi olla vikaa. Näitä ei siis vielä ole vaihdettu, voisiko pelkästään näistä johtua että ahtaminen loppui nyt kokonaan? Tähän asti auto on toiminut mainiosti, onko jotain pahempaa odotettavissa, voiko ahdin sanoa sopimuksensa irti noin vain tai voiko ilmamäärämittari tai joku muu kallis osa kosahtaa noin vain?
Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, olisiko suositella jotain asiallista pajaa Espoon lähettyvillä josta apua löytyisi vai pitääkö viedä merkkihuoltoon? Entä jos saan jossain vaihdettua itse by-passin ja lämpötila-anturin niin alkavatko ne toimimaan ilman vikakoodien nollausta tms. toimenpiteitä?
Viimeksi muokannut BFL2002, 5.10.2005 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahtopainemittarihan sinne pitäisi saada kiinni, tuossa kun ei minun tietääkseni pysty ahtoja mittaamaan vag-comilla(?). Tuolla myyntiosastolla oli vasta äskettäin yksi K03 myynnissä alle 400 eurolla, siihen sitten päälle työt jos ei itse vaihda sekä tietysti erinäiset tiivisteet, mutterit ja klemmarit.
No jos vien Audi-centeriin auton niin onnistuuko paineen mittaus siellä vai auttaakohan esim. Doc-Power tämmöisissä ongelmissa? Onko yleistäkin että huolletusta vakio autosta hajoaa ahdin näillä kilometreillä? Entä onko ajamisesta jotain haittaa niin kauan kun tämä on saatu kuntoon? Epätodellista, autoa on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja on kaikinpuolin tosi hyväkuntoinen yksilö :(
Pitää soittaa heti aamulla huoltoon ja yrittää saada tungettua johonkin väliin...ihme juttu, tuntuu kyllä oudolta jos ahdin olis itekseen rikkoutunu? Eilen siis toimi ihan normaalisti eikä mitään ylimääräisiä ääniä ole mistään kuulunut. Tuli mieleen että entä jos by-pass on aiemmin oireillut satunnaisesti enkä siksi ole sitä ajossa huomannut, ja nyt sitten olisi hajonnut lopullisesti, niin voisiko se aiheuttaa tämmöisen ilmiön?
Joo, kyllä mä yritän johonkin pikahuoltoon päästä heti huomenna. Ajamaan joudun jokatapauksessa. Onkohan merkkihuollolla muuten joku vakiotaksa tyyliin 50e vikakoodien lukemisesta? Muistelen vaan että ainakin Bmw:n vikakoodien luku maksoi huollossa hunajaa...toivottavasti by-pass ja lämpöanturi löytyy hyllystä niin saa ainakin ne vaihdettua.
Juu vagcomilla tuosta vehkeistä ei saa ahtopaineita luettua ja bypassin totaalinen kaputt ei kadota paineita ihan tyystin ja ei lämpötila-anturikaan. Sen sijana tuota nykimistä se juurikin aiheuttaa. Älä huoli, se lämpöanturi ei ole kallis ja vaihtamistyö (ellet nyt sitten itse vaihda) ei tuu paljoa maksamaan. Vikakoodien lukemisesta tuskin velottavat, jos nuo muut asiat korjataan siinä samalla. Pelkkä koodien luku jossain maksaa, jossain ei. Käytäntö siis vaihtelee, mut ei se kyllä 50 euroa saa maksaa...
No ei vakioissa tuon verran ajetuissa ole kyllä kovin yleistä puhaltimen rikkoutuminen. (kuulopuheitten perusteella) Toki se mahollista on, mutta epätodennäköistä. Ja se, että se ahdin menee totaalisen paskkas täysin oireitta (kuten Teron tapauksessa) on vielä harvinaisempaa.
No ei vakioissa tuon verran ajetuissa ole kyllä kovin yleistä puhaltimen rikkoutuminen. (kuulopuheitten perusteella) Toki se mahollista on, mutta epätodennäköistä. Ja se, että se ahdin menee totaalisen paskkas täysin oireitta (kuten Teron tapauksessa) on vielä harvinaisempaa.
huh, auto on taas kunnossa! Käytin Promossa ja palvelu oli loistavaa: kaveri hyppäsi kyytiin ja otti lukemia ajossa. Ahtopaineen sai mitattua VAG-comilla. Selvisi että kaasuläppä on antanut vikailmoituksen jonka seurauksena elektroniikka pudottanut paineen 0,4 bar tasolle. Vikakoodin nollaus poisti kaikki oireet eikä uutta virheilmoitusta kaasuläpästä tullut. Myös bypass vikakoodi osoittautui aiheettomaksi. Rahaa paloi kokonaista 10 eur ja taas voi ajella hymyssä suin :)
Kuulemma joskus menee niitä kasuläppiä kun on mekaaninen osa, onko kellään kokemusta?
Kuulemma joskus menee niitä kasuläppiä kun on mekaaninen osa, onko kellään kokemusta?
Pahoittelut, olin väärässä. Oletin 97-mallin A3:sen olevan vaijerikaasupelin ja siten ei ainakaan Golperon vastaavissa peleissä löytynyt ahtopainelokia vagcomilla. Ei pitäis olettaa, jos ei oo 100% varma.
Pääasia, että auto tuli kuntoon ja vieläpä edullisesti. Kyllä Pro-mossa asiat osataan. Ei kokemusta, että noita kaasuläppiä olis mennyt, mutta paskaa niihin tuppaa kertymään. Aiheuttaa just erilaisia käyntihäiriöitä, nykimisiä jne. Itelläkin olis varmaan syytä putsata tuo. Voihan se olla sama juttu kuin maffin kanssa, et se paska nimenomaan ennen pitkää sen rikkoo. Aika herkkä kapistus kuitenkin.
Pääasia, että auto tuli kuntoon ja vieläpä edullisesti. Kyllä Pro-mossa asiat osataan. Ei kokemusta, että noita kaasuläppiä olis mennyt, mutta paskaa niihin tuppaa kertymään. Aiheuttaa just erilaisia käyntihäiriöitä, nykimisiä jne. Itelläkin olis varmaan syytä putsata tuo. Voihan se olla sama juttu kuin maffin kanssa, et se paska nimenomaan ennen pitkää sen rikkoo. Aika herkkä kapistus kuitenkin.
jos bypassi on jumissa/vuotaa, niin auto ei todellakaan kulje mihinkään... omaani vaihdoin tuon venttiilin ja meno muuttui täysin.
Vaihtamani venttiili oli kylläkin tämä ns. parempi bosch (710N), mutta tällä ei ole merkitystä.
Venttiili on helppo vaihtaa itse ja maksaa vähemmän kuin tunnin vianetsintä liikkeessä ;).
Vaihtamani venttiili oli kylläkin tämä ns. parempi bosch (710N), mutta tällä ei ole merkitystä.
Venttiili on helppo vaihtaa itse ja maksaa vähemmän kuin tunnin vianetsintä liikkeessä ;).
Ok. Sellanen mielikuva mulla olikin, mutta samapa tuo. Tero tuossa kerkeskin jo valottamaan kaasuläpän puhdistusta. Ja kun sulla on kerran vaijerikaasuvehe niin seuraa sitä kaasuvaijeria. ;) Ja ahtoletkun irti tempaamisesta sen verran, että ne alkuperäset klemmarit on kertakäyttösiä. Ennenku kysyt miten ne saa irti...
Mulla tyhjäkäynti "seilaa" 100rpm/min sisällä ja joskus kierrokset tyhjäkäynnillä "hyppää". Arvelisin johtuvan tuosta kaasuläpästä, mutta ohan tuohon toki muitakin mahdollisuuksia. Maffit sun muut on kuitenkin kunnossa eikä vikakoodeja ole.
Jos se bypassi on ihan paskana niin saattaa olla ahdot ja kulku kadoksissa, mutta useimmiten kalvo on pelkästään revennyt ja auto kyllä ahtaa ja toimii siitä huolimatta, ei tietenkään täydellisesti.
Mulla tyhjäkäynti "seilaa" 100rpm/min sisällä ja joskus kierrokset tyhjäkäynnillä "hyppää". Arvelisin johtuvan tuosta kaasuläpästä, mutta ohan tuohon toki muitakin mahdollisuuksia. Maffit sun muut on kuitenkin kunnossa eikä vikakoodeja ole.
Jos se bypassi on ihan paskana niin saattaa olla ahdot ja kulku kadoksissa, mutta useimmiten kalvo on pelkästään revennyt ja auto kyllä ahtaa ja toimii siitä huolimatta, ei tietenkään täydellisesti.
Voishan sitä kattoa kun tietäis missä se on ja miten sitä tarkistetaan.
On meinaan eka kerta kun oon turbojen kanssa tekemisissä !
Ja onko ihan normaalia kun esim paikalla olessa moottorin käydessä polkasee pikasen kaasua että kierrokset käy johnain 2500rpm, niin kuuluu ihan selvästi sellanen "fiuuuuu" ääni ?
On meinaan eka kerta kun oon turbojen kanssa tekemisissä !
Ja onko ihan normaalia kun esim paikalla olessa moottorin käydessä polkasee pikasen kaasua että kierrokset käy johnain 2500rpm, niin kuuluu ihan selvästi sellanen "fiuuuuu" ääni ?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa