Auto nykii kiihdyttäessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

Auto nykii kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Topini » 26.9.2005 17:02

Elikkä auto on yhtäkkiä alkanut nykimään satunnaisesti. Se nykiminen on sellaista pientä pomppimista, tai, eh, vaikea selostaa. Joskus siihe auttaa vaihteen vaihto suuremmalle.

Mistäs tämä voisi johtua? Kone kyllä kehrää vapaalla täysin puhtaasti.

Ja "auto" on Hyundai Pony

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 26.9.2005 18:20

Mietin juuri, että mitenkäs kytkime luistaminen ilmenee? Kun kierrokset nousevat tarpeeksi, alkaa kytkin luistaa, sitten isompaa kehiin, ja kierrokset pienenävät, nykiminen lakkaa?

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 26.9.2005 20:07

En kyl tiä noista bensakoneista mitään, mutta kaverin astras oli bensapumppu kakkana ja se teki suurinpiirtein noin.

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 27.9.2005 10:10

Kokeilin eilen, ja 3000-4000 alkaa tuo nykiminen, ja kun painaa kytkimen pohjaan niin se häviää.

Miten auto käyttäytyy kun kytkin luistaa?
Entä bensapumppu?

Entä jos kytkimestä pääsee ihan ina hajua hyttiin (palaa ihan vähän :) ) niin onko se heti entinen? Tuossa pari kk sitten sain siitä vähän tuoksuja ulos, mutta kerran toimi täydellisesti, unohdin sen. Kytkin toimii liikkellelähdettäessä kyllä hyvin, ottaa kiinni, niinkuin pitääkin jne.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 27.9.2005 12:10

no kytkimen luistaessa kierrokset koneessa nousee mutta vauhti ei. ei se pikku kytkimen haju vielä kunnossa olevaa levyä riko.

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 27.9.2005 12:44

Vittu, vaihdoin kytkimen kolmisen kk sitten. Eli sekin pitäisi olla kunnossa. Kerran vain onnistuin vähän polttamaan, ja sen jälkeen auto pelannut pari kk ihan täydellisesti. Vaihdoin siis koko kytkinpaketin. Mikä vittu tuossa sitten on? Siis kun kaasua painaa, niin ei ne tehot häviä (eli siis kun kytkin on kulunut, kone huutaa, mutta auto ei vain mene eteenpäin?). Olisiko juuri tuo bensapumppu? Hmmm, pitäisi varmaan tankata tankki täyteen, ja katsoa toimiiko paremmin...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.9.2005 12:46

Vaihda vaikka sytytystulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi. Tai testaa 98 polttoainetta 95 sijaan.
Kytkin ei ainakaan kahdessa edellisessä autoissa, joissa se oli loppu, aiheuttanut nykimistä. Tosiaan teki sen, että oli ikään kuin kytkinpoljin painettuna puoliksi pohjaan ja auto vaan huusi, mut ei kiihtynyt.

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 27.9.2005 14:04

Pitää vaihtaa tällä viikolla nuo, tulpat vaihdoin tässä hiljattain. Entäs onko noista venttiilinpuhdistusaineista mihinkään, mitkä lisätään bensan sekaan? Jos on niin minkämerkkistä? Millä muuten pyörijä on yleensä virranjakajassa kiinni?

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 27.9.2005 16:45

Millä muuten pyörijä on yleensä virranjakajassa kiinni?


Jos on tehtaalla asennettu pyörijä vielä autossa kiinni niin liimalla. Jos ei niin nostamalla lähtee.

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 1.10.2005 18:27

En oo kerenny viel uusia osia hakemas, mut otin virranjakajan kannen irti, ja oli ihan täyn hapettumaa. Poistin ne, ja toimii vähän paremmin. Nyt kun auto alkaa "nykiä" ja junttaa kaasun väkisin pohjaan niin ihan kuin pakoputkessa pamahtelisi :)

Sytkä huonosti?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 1.10.2005 20:02

Jospa siellä jakajan kannessa on vieläkin jotain häikkää tai pyörijässä. EI sytytä välillä ja sitten jysähtää putkessa?

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 2.10.2005 2:43

Voi hyvinkin olla. Ilmoittelen, kunhan olen kerennyt vaihtamaan osat.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 2.10.2005 2:56

italialaiset KW ja inter-- jotain merkkiset osat aiheuttavat tuota, samoin jos tulpanjohdot ovat jotain vitun hiilipiuhoja joissa vastukset ovat lyhimmän ja pisimmän välillä jotain 1 - 10 kohm luokkaa niin ongelmat ovat taattuja.

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 14.10.2005 21:12

Syynä oli yksi tulpanjohto =) Ei saatana että pienestä on auton toiminta kiinni. Mielenkiintoisinta, että jos sen tulpanjohdon otti kokonaan irti niin sitten auto kävi 3 pytyllä, kun sen pisti niin auto kävi 3 ja puolella pytyllä. Jännite pakosti hyppäsi katkoksen yli.




Sitten toinen kysymys:

Nyt minulla ei toimi töötti. Sulakkeet tarkistin, konehuoneen että "hytin". Ohjaako tuota tööttiä joku monitoimirele mikä voisi olla rikki? Mistä helvetistä niiden kunnon voi tarkistaa?

Tottakai voi olla että joku johtokin olisi katki, mutta epätodennäköistä.

ra.CE
-
Viestit: 179
Liittynyt: 23.7.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja ra.CE » 15.10.2005 2:04

itellä oli a3:ssa samaa vikaa ja mulla löi noi tulpanjohdot läpi,ei siis sytkänny ihan täysillä..vaihto tulpanletkut ni johan loppu nykiminen..se nykiminen on muuten sairaan ärsyttävää:)

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 15.10.2005 13:55

Tosta tööttiongelmasta, tarkista esti tööttien kunto. Vanhemmiten alkavat homehtua aika pahasti. Laita töötin johtoihin kiinni yleismittari jännitealueella ja painele tööttinamiskaa, jos viisari värähtää niin on töötit entisiä.

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 17.10.2005 23:18

Ei tullut jänöä. Elikkä todennäköisesti joku rele? Tämä nyt ei ole mikään hyundai foorumi, mutta onko töötillä aina rele? Kerran sen sulake on kunnossa. Ainoat releet mitkä löysin, oli konehuoneen sulakeboksissa, ja ne olivat kaikki nimetty eikä mitään tekemistä töötin kanssa.

Sitten sen sulakeboksin vieressä on joku iso rele, missä lukee 12V ja jotain muuta paskaa, sekin se voi olla... Miten rele saadaan testattua? Ottaa sen irti, ja antaa 12V ja kuuntelee kuuluko niksutusta?

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 18.10.2005 6:44

Huomasin juuri äsken, että penkinlämmittimetkään ei toimi, nappiin (kummankaan penkin) ei tule valoa, eli jännite ei mene edes vastuksille asti. Mahtaakohan olla jokin monitoimirele. V*tun sähköviat.

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 25.10.2005 7:18

Tööttihän siinä oli rikki :|

Oli vain niin vittumaisessa paikassa, ettei päässyt helposti käsiksi. Autossa oli kaksi töttiä, ja molemmista napsahtanut/sulanut johdot poikki. Jos haen tarviketöötin, niin tuleeko siinä johdonpäät mukana?
Minkähintainen?
Oliko autossa tarkoituksella kaksi tööttiä, vai riittääkö yksi?


Niin, ja sain penkinlämmittimetkin toimimaan, jännite johto oli katkennut, joutui purkamaan puolet keskikonsolista pois, että löysi katkenneen kohdan. Joku oli siihen ryöstöliittimen tunkenut.

rumakuhelvetti
-
Viestit: 95
Liittynyt: 12.10.2005 21:41

poni

ViestiKirjoittaja rumakuhelvetti » 25.10.2005 20:26

oisko aika vaihtaa merkkiä?

Topini
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.9.2005 23:35

ViestiKirjoittaja Topini » 27.10.2005 1:26

Eh...

Ei tod. Todella tyytyväinen olen autoon ollut. Sinun saman ikäluokan autoissa ei ole ikinä ollut semmoisia vikoja, että tulpanjohdot olisi pitänyt vaihtaa? Onko edes tankata tarvinnut?

EDIT: Niin ja tööttikin on nyt vaihdettu, 4.5e maksoi.

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 27.10.2005 9:11

Semmosiahan ne kunnon autot on :) Ponit vaihtoon nyt vaan..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa