Oletetaan että auton perusennakko on vaikka 35 astetta ennen yläkuolo kohtaa. Kuinka monta astetta ennakkoja pitäisi myöhäistää noin niinkun suurinpiirtein ahdoilla, eli mikä olisi ennakko ahdoilla?
Ja osaisiko joku selittää, miksi sytytystä pitää myöhäistää ahdoilla? Onko seos herkemmin syttyvää paineen alaisena vai..?
Olenko nyt ollenkaan kärryllä;
vapaasti hengittävä tekniikka -> lisää ennakkoa kierroksilla eli sytytetään aikaisemmin?
ahdettu tekniikka -> ahdoilla myöhästetään sytytystä, eli seos sytytetään myöhemmin?
Ahdetun sytkän ajoitus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Sytytysennakkon tarkoitus on ajoittaa palamisen painehuippu yläkuolokohtaan, tarkoituksena saada tehollinen keskipaine optimaaliseksi
työtahdin aikana.
Koska palamisnopeus on suhteellisen vakio pitää ennakkoa lisätä kierrosluvun mukaan. suurempi kierrosluku = suurempi ennakko
Koska palamisnopeus riippuu kuitenkin puristuspaineesta ja palotilan pyörteisyydestä, lämpötilasta jne. pitää ennakkoa muuttaa kuormituksen / (lue ahtopaine ahdetuissa) mukaan. Kaasu pohjassa = pienempi ennakko.
Kun ja jos tämä ennakko on liian suuri se aiheuttaa paineen nousun ennen yläkuolokohtaa ja kone menettää tehoa= tehollinen keskipaine laskee. Välitön seuraus korkeapuristeisissa ja turboahdetuissa koneissa on nakutusilmiö.
työtahdin aikana.
Koska palamisnopeus on suhteellisen vakio pitää ennakkoa lisätä kierrosluvun mukaan. suurempi kierrosluku = suurempi ennakko
Koska palamisnopeus riippuu kuitenkin puristuspaineesta ja palotilan pyörteisyydestä, lämpötilasta jne. pitää ennakkoa muuttaa kuormituksen / (lue ahtopaine ahdetuissa) mukaan. Kaasu pohjassa = pienempi ennakko.
Kun ja jos tämä ennakko on liian suuri se aiheuttaa paineen nousun ennen yläkuolokohtaa ja kone menettää tehoa= tehollinen keskipaine laskee. Välitön seuraus korkeapuristeisissa ja turboahdetuissa koneissa on nakutusilmiö.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa