Vauhtipyörän sorvaus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

Vauhtipyörän sorvaus

ViestiKirjoittaja Sparco » 19.9.2014 18:16

Autossa tämä http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... a-02r.html setti 10kg vauhtiksella. Paketilla ajettu 13tkm ja alkanu kytkin luistamaa 4 ja 5 vaihteella, vääntöä 400nm koneessa.

Tarkoitus olisi koittaa sorvata vauhtipyörää keveämmäksi, paljonko uskaltaa ottaa tavaraa pois?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.9.2014 18:51

Ei muutakuin samanlaiseksi kuin on tolla sivulla se 7kg pyörä.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.9.2014 20:11

Just tuollai sorvasin aikoinaan omani.
Omat kokemukset 228mm kytkimestä:
-130tkm ajettu vakio asetelma ja 3-lapanen sintteri kesti ainakin 450nm.
-Sasch race asetelma ja 3-lapa sintteri 550nm.
-Sasch race ja 4-lapanen sintteri 690nm.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 20.9.2014 8:37

Osaatteko sanoa paljonko vääntö tippuu, jos 3kg ottaa vauhtiksesta pois? Enempääkö ei uskalla ottaa?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.9.2014 9:17

Vääntö ei tipu mihinkään, vauhtipyörän paino ei vaikuta moottorin vääntöön/tehoon. Liikkellelähdössä sen huomaa parhaiten jos reilusti keventää, sammuu helpommin auto valoihin. Se on sitten ihan kuskista kiinni että mikä on sopiva paino, joku ajaa 2kilosella ilman ongelmia ja toinen valittaa 10kilosta liian kevyeksi.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 20.9.2014 12:54

Eli kevennyskö ei hyödytä tässä tapauksessa mitään? Sintterikytkintä en halua käyttöautoon...

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 20.9.2014 13:19

Tuskin mitään eroa huomaisit suorityskyvyssä, muuten kuin ehkä vaihde vapaalla kaasutellessa pinkaisee kierrokset nopeammin.
-yleensäottaen vaikuttaa tietysti minkälaisen vehkeen vauhtipyörästä paino pois otetaan, jonkun muutenkin hitaasti kiihtyvän vehkeen hiljalleeen nousevaan kierrosnopeuteen ei paljoa vaikutusta, mutta sitten jos joku kiihdytysauton moottori joka kelaa hetkessä kierrokset tappiin niin inertia voimilla vaikutus onkin iso.
Silläkin on merkitystä mistä ne kilot pois ottaa, sisäkehältä otettaessa vaikutus mitätön.
Ja kuten sanottu niin tehoon ja vääntöön tuolla ei ole vaikutusta kuin aivan hetkellisesti eli sen energian mitä raskaampi vauhtipyörä ottaa kiihtyessään niin hidastuessaan antaa sen takaisin -tämä takaisin anto tulee juuri tuossa aiemmin puhutussa liikeelle lähdössä avuksi..

Mutta tietysti kun äärimmäistä suorituskykyä lähdetään hakemaan niin kaikki mahdollinenhan pienenpienikin parannus sitä tehdään -mutta jossain käyttöautossa kannattaako.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.9.2014 13:22

Toisaalta jos on vehkeet yms mahdollisuus, niin ei siitä haittaakaan ole. Muutaman kilon joutaa kyllä poistaa :)

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 20.9.2014 16:14

Täytyykö paineasetelma vaihtaa, jos vaihtaa kytkinlevyn jämäkämpään? Sopiiko nykyinen paineasetelma tämän levyn kaveriksi: http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... wheel.html

Minkälainen on ajaa 4 lapainen jousitettu sintterikytkin?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.9.2014 16:51

Makuasia. Jos tollasella jousittamattomalla on pystyny mimmitkin ajamaan vartin harjottelun jälkeen niin ei liene ongelma.
Ei tarvi asetelmaa vaihtaa, jos vielä noin pienillä väännöillä mennään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa