G60 ja voimaa tarvittais! d...
Valvoja: ffp jäsenet
hmm...kuulostaa hieman että voi olla vuotoa jossain tai sitten on ahdin hieman finitto. Koska mielestäni eikö sen pitäis ladata vakiona noin ~0,7 BARia ja sitten tuolla ahdinpyörällä siinä 1 Barin paikkeella. Ainakin mun entisessä Corradossa teki näin. Se on varmasti syy siihen tehonpuutteeseen. Mutta mullakin tuo kone kuoli aina kun seinään melkeen tuossa 4000-5000 paikkeella, tai kyl se kiersi viel tuonne rajottajalle mutta ei se kulkenu enää. En oikeen tykänny siistä mutta vissiin uudella nokkaakselilla tuo korjaantuis :)
Eiei, siis ahdot nousivat vaihdon jälkeen 0.3bar edellisestä maksimiarvosta, eli siis ennen vaihtoa oli maksimit 0.5bar ja vaihdon jälkeen 0.8bar :)
Juu, ymmärsin khyyllä. Mutta tuo 0,8bar on kyllä jo _mun_ mielestä jo niin alhainen paine että repisin ahtimen palasiksi pöydälle, ja tutkisin että mikä on vikana (olettaen että ahtovuotoja ei löydy). Käsittääkseni 68mm pyörällä normaalisti pitäisi päästä ainakin sinne 1bar tuntumaan, ja hyvällä ahtimella 1,2bar. Itse juuri piruuttani kokeilin muutama päivä sitten ajotietietokoneen painemittarilla että onko vielä kaikki paineet tallella, pohjaan pamahti 1045jäi siihen kököttämään kun kierroksia oli tarpeeksi. Mulla on ahdin rempattu nahkapöksyjen toimesta 20tkm sitten, ja 70mm pyörällä lähtee 1,2bar painetta.
Edellinen omistaja kehui kyllä että ahdin on huollettu jokunen aika sitten Dopilla, joten se puoli pitäisi olla kondiksessa. (Dopi varmaan muistaa Junnun :)) Voisi olla hyvinkin todennäköistä että tuo bybass vena vuotaa. Onko sen testaamiseen helppoa tapaa? Ajattelin myös poissulkea tyhjäkäyntimoottorin vuotamisen ottamalla sen välistä kokonaan pois ja käymällä testiajolla. Tästä tuskin on mitään haittaa koneen toiminnalle?
Yksi epäilyttävä asia voisi olla myös se, että ahtopainemittarin alipaineletkun haaroitin ajotietokoneelle tulevasta letkusta. Periaatteessahan joka puolella paine pitäisi olla sama, mutta voisiko sittenkin matkalla olla jotain hävikkiä tai mittarin toimintaa haittaavia tekijöitä?
Yksi epäilyttävä asia voisi olla myös se, että ahtopainemittarin alipaineletkun haaroitin ajotietokoneelle tulevasta letkusta. Periaatteessahan joka puolella paine pitäisi olla sama, mutta voisiko sittenkin matkalla olla jotain hävikkiä tai mittarin toimintaa haittaavia tekijöitä?
Itsellä ei ainakaan nouse ahdot kun vasta tuolla ihan ylhäällä baarin lukemiin ja ahdin Dopilla todettiin hyväkuntoiseksi ja rempattiin vajaa 10 tkm sitten. kierrosalueella 3000-5500 pysyy aika vakiossa 0,8 barissa, hitusen nousee. Sitten 5500 jälkeen alkaa nousta ylemmäs hipaisten punaisella 1,1 bar lukemaa. Tyhjäkäynnistä alkaen 3000 rpm:ään on se 0,5-> 0,8 bar. Ajotietokone lukee aika liki samaa luokkaa olevia arvoja, mutta se vaan on toivottoman hidas näyttämään, eli ei kovin hyvin nää maksimia.
Niin ja siis kalustossa on 68 mm + Dopin Lastu + RSR-lähtö + omatekoset coolerin putket ja ISO cooleri. Ei vapaavirtaussuodatinta, mitenkähän se vaikuttaa asiaan?
Niin ja siis kalustossa on 68 mm + Dopin Lastu + RSR-lähtö + omatekoset coolerin putket ja ISO cooleri. Ei vapaavirtaussuodatinta, mitenkähän se vaikuttaa asiaan?
Juu, eipä sitä mullakaan ole alle viidentonnin yli barin paineita. Rajoitinta vasten on tuo 1,2bar, ei paljoa aikaisemmin.
Mitä juttuja olen lukenut 90-luvun alusta, niin vakiokoneista sai jo luokkaa 4-5hevosta lisää kun vaihtoi kartiosuodattimen. Tai vaihtoehtoisesti vaihtoi harvemman paneelisuodattimen (esim k&n) ja teki ison reijän ilmanputsarikotelon pohjaan. Eli tuo vakiosuodatin olisi aika paljonkin ahdistava tekijä, suodatinkopan kanteen voi laittaa vaikka kuorma-autoissa käytetyn mekaanisen anturin mikä ilmoittaa kun on liikaa alipainetta (tarkoitettu seuraamaan suodattimen tukkeutumista). Itse voin taas seuraavan kerran penkittäessä yrittää muistaa/keretä vetämään veto alkuperäisellä suodatinkotelolla/suodattimella.
Sen tosin olen testannut että vakiokotelolla ei alkuperäinen suodatin ole ahdistavin paikka, vaan kotelon ilmansaanti. Eli reijittämättömään koteloon on turha laittaa mitään paremmin virtaavaa paneelia.
Mitä juttuja olen lukenut 90-luvun alusta, niin vakiokoneista sai jo luokkaa 4-5hevosta lisää kun vaihtoi kartiosuodattimen. Tai vaihtoehtoisesti vaihtoi harvemman paneelisuodattimen (esim k&n) ja teki ison reijän ilmanputsarikotelon pohjaan. Eli tuo vakiosuodatin olisi aika paljonkin ahdistava tekijä, suodatinkopan kanteen voi laittaa vaikka kuorma-autoissa käytetyn mekaanisen anturin mikä ilmoittaa kun on liikaa alipainetta (tarkoitettu seuraamaan suodattimen tukkeutumista). Itse voin taas seuraavan kerran penkittäessä yrittää muistaa/keretä vetämään veto alkuperäisellä suodatinkotelolla/suodattimella.
Sen tosin olen testannut että vakiokotelolla ei alkuperäinen suodatin ole ahdistavin paikka, vaan kotelon ilmansaanti. Eli reijittämättömään koteloon on turha laittaa mitään paremmin virtaavaa paneelia.
Se ilmanottoreikä on aika olematon ja todella huonossa paikassa lampun takana. Se imuilmareikä on jotain 3 x 10 cm kokoa. Siitä kurttuputkestakin on ollut juttua, eli senkin vaihto olisi siis yksi ilmansaantia (varsinkin yläkiekoilla) edistävä tekijä.
Saisikohan sen ylimääräisen 0,1 baaria sitten sieltä kaivettua tuolla imuhengityksen parantamisella?
Saisikohan sen ylimääräisen 0,1 baaria sitten sieltä kaivettua tuolla imuhengityksen parantamisella?
Kyllähänä tuon kurttuletkun poistolla on merkitystä. Se vaan että kun siihen laittaa metallisen käyrän ja vapaavirtaussuodattimen niin äänet kasvaa jonkin verran. Se onkin sitten jo makuasia paraneeko vai huononeeko nuo äänet. Mulla on noita rosterikäyriä, n. 45 astetta ja 90 astetta... ja kaksoiskartiosuodattimia siihen päähän.
Noista ahtopaineista sen verran että on tässä jokunen ahdin tullut vastaan kun ei ole mitään sanomista sisuskaluissa ja uudet tiivsteet sun muut on sisässä ja 68 ahdinpyörällä ei saada kuin se 0.8 baria. Liekkö sitten jotain toleranssia noissa ahtimien työstöissä? Pääasiassa kaikki terveet ahtimet ottavat tuolla 68 pyörällä tuon liki 1 baria
Noista ahtopaineista sen verran että on tässä jokunen ahdin tullut vastaan kun ei ole mitään sanomista sisuskaluissa ja uudet tiivsteet sun muut on sisässä ja 68 ahdinpyörällä ei saada kuin se 0.8 baria. Liekkö sitten jotain toleranssia noissa ahtimien työstöissä? Pääasiassa kaikki terveet ahtimet ottavat tuolla 68 pyörällä tuon liki 1 baria
Ja jos paikallaan polkee kaasua, niin ei tuo kone kyllä heilu edes senttiä, jäykkä kun piru. ja eteenpäin mulla on aika vähän tilaakin, kun syylaria on siirretty 2 cm taaksepäin, eipä toistaiseksi ole osunut ahtimen etunurkkaan kertaakaan moottorijarrutuksessa, kun siitä kyllä jäisi joku jälki...
Kuva: http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/cooleri/5.JPG
Kuva: http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/cooleri/5.JPG
JAnnehan sen kumin voiskin vaihtaa ekana, kun se on varmasti rikkikin sulla. Sillä jos selviää räminät ni vaihdan itsekin. VAi mitä? :)
Dopille tulee taas tilauksia ku kaikki huomaa: "hei mullakin on sama vika".
Motonet:
Golf II 89--91 Etukumit/hydr GTi-16V/G60 vihreä. . . . . . 18-2099 54.60 ?
Dopi:
Corrado G60,16V,2.0 jne Golf jetta II 16V /G60 Passat, seat toledo jne Soveltuvuustaulukko löytyy täältä
Hinta: 68 euroa.
http://www.mdcomprex.com/tuotteetlista2 ... rin%20osat
Mitähän eroa noissa on?
Dopille tulee taas tilauksia ku kaikki huomaa: "hei mullakin on sama vika".
Motonet:
Golf II 89--91 Etukumit/hydr GTi-16V/G60 vihreä. . . . . . 18-2099 54.60 ?
Dopi:
Corrado G60,16V,2.0 jne Golf jetta II 16V /G60 Passat, seat toledo jne Soveltuvuustaulukko löytyy täältä
Hinta: 68 euroa.
http://www.mdcomprex.com/tuotteetlista2 ... rin%20osat
Mitähän eroa noissa on?
heh. minä tein aamulla samanhintavertailun kuin levis =). taitaa dopille tulla hinnanlasku tai sitten keksittävä joku hyväselitys miksi hänen tyyny on parempi. missäpäin tuo laitila on kun olen nyt töissä tuolla eteläsuomessa päin.
se tyynyhän on aika helpolla irrotettavissa sieltä. starttiremsan ohella vähän sitä tutkailin.
se tyynyhän on aika helpolla irrotettavissa sieltä. starttiremsan ohella vähän sitä tutkailin.
Nyt kun näistä kannakkeista on juttua,niin kysynpä seuraavaa... minulla on etupalkista se toinen kannatin pultti poikki. Siis se pienempi siinä puskurin pulttien välissä. Enkä muistanut sitä talvella uusia. Onko sillä mitään seksuaalista merkitystä kun onhan siinä ne puskurin rungon pultit. jotain värinöitähän se varmaan voi aiheuttaa?
En tiedä miten tuossa videossa on tuo ihme ääni. Ei sitä kuvatessa mitään ääntä huomannut! Yllätyin itsekin toiston aikana, että mikä ääni tuo nyt on. No jos etummaisessa kumissa ei sitten olisikaan vaan takimmaisissa... millainen ne on tarkistaa ja vaihtaa?
Kauhea hinta....
Golf II 89--91 Takakumit/oikea GTi-16V/G60. . . . . . . . . 18-2101 100.58 ?
Golf II 83--91 Takakumit/vasen valkea (vaiht alle/ei 1,3). 18-1268 29.94 ?
Hieman mokasin autolla... Säädin eilen sytkää ja irrotin flektin johdon ku oli tiellä. Ihmettelin sitten tänään miksi lämmöt nousi ajossa ja valo vilkkuu.... Sitten tajusin, että flekti ei taida olla toiminnassa. Toivottavasti ei ottanut itseensä...
Käänsin muuten videon oikeaan asentoon XP Movie Makerilla.
Kauhea hinta....
Golf II 89--91 Takakumit/oikea GTi-16V/G60. . . . . . . . . 18-2101 100.58 ?
Golf II 83--91 Takakumit/vasen valkea (vaiht alle/ei 1,3). 18-1268 29.94 ?
Hieman mokasin autolla... Säädin eilen sytkää ja irrotin flektin johdon ku oli tiellä. Ihmettelin sitten tänään miksi lämmöt nousi ajossa ja valo vilkkuu.... Sitten tajusin, että flekti ei taida olla toiminnassa. Toivottavasti ei ottanut itseensä...
Käänsin muuten videon oikeaan asentoon XP Movie Makerilla.
Kävin rempomassa tuota mottia imusarjasta ja hyvä että hievahti edes! Ahtimesta kun nyki nousi selvästi enemmän.
Kuuntelin myös tuota videossa kuuluvaa narinaa ja en kyennyt ääntä paikallistamaan lainkaan! Konetilasta se tuli. Täytyy varmaan värkätä joku stetoskooppi ja kuunnella tarkemmin sillä. Ei se kyllä perinteiseltä venttiilinnostajaltakaan kuulostanut. Tai ainakaan tuollaista ääntä ei ole mikään autoistani ennen pitänyt. Itsellä niin vähän kokemusta noista moottori vaivoista. Olen enemmän erikoistunut korikorjauksiin. Onko jollain tietoa tuon videon perusteella?
Kuuntelin myös tuota videossa kuuluvaa narinaa ja en kyennyt ääntä paikallistamaan lainkaan! Konetilasta se tuli. Täytyy varmaan värkätä joku stetoskooppi ja kuunnella tarkemmin sillä. Ei se kyllä perinteiseltä venttiilinnostajaltakaan kuulostanut. Tai ainakaan tuollaista ääntä ei ole mikään autoistani ennen pitänyt. Itsellä niin vähän kokemusta noista moottori vaivoista. Olen enemmän erikoistunut korikorjauksiin. Onko jollain tietoa tuon videon perusteella?
Kaasuläppää ennen on takaisinkierron läppä, se voi periaatteessa 'korvata' by-passilla. Tosin tuollaista ei kukaan valmistaja käytä remmiahdetuissa, syystä että se ei vaan toimi hyvin. Tuolla by-bassilla/dumpilla ei ole käytännössä juuri muita kuin on/off toiminto, mikä tekee koneen käytöksestä kulmikasta. Tuota By-bass/dumppia käytetään alkuperäisen läpän kanssa sarjassa vain ja ainoastaan sen takia, ettei tippaakaan ahdettua ilmaa pääse karkaamaan pois imusarjasta kun ajetaan lapa lattiassa. Mitään sen erikoisempia suhaduksia sen kanssa ei saa aikaa mitä jo alkuperäinen takaisinkierto ei tuo.
Paikallistin narinan tulevan laturista tai siitä kaasujousesta. Mikähän siinä niissäkin voisi tuollain narista?
Edit: Se jousi hässäkkä tosiaan narisee. Oli alapultti löysällä, mutta sen kiriminen ei ääntä vielä poistanut. Mikähän se siinä voi narista? Muilla vastaavaa?
Edit2: jos muut nostavat ahtimesta ylöspäin nouseeko kone yhtään? Mulla nousee vajaan sentin ahtimen kohdalta. Tosin vaikea sitä mitata kun itse heilun siinä nykiessä... , mutta jos muilla ei nouse vaikka yhtään niin...
Edit: Se jousi hässäkkä tosiaan narisee. Oli alapultti löysällä, mutta sen kiriminen ei ääntä vielä poistanut. Mikähän se siinä voi narista? Muilla vastaavaa?
Edit2: jos muut nostavat ahtimesta ylöspäin nouseeko kone yhtään? Mulla nousee vajaan sentin ahtimen kohdalta. Tosin vaikea sitä mitata kun itse heilun siinä nykiessä... , mutta jos muilla ei nouse vaikka yhtään niin...
Vesipumpunhihan kiristin näkyy selvästi, kun tunkkaa auton ilmaan ja ottaa renkaan pois. Tämän jälkeen kurkkaat auton alle niin näet siinä sellaisen pultti kiristyssysteemin. Siitä voit säätää kireyden sopivaksi. Itsellä tykkäsi vinkua kyseinen hihna, vaikka sen vaihtoi uuteen niin vika uusitui 1000 km:n sisään. Viimeksi laitoin 0,5mm levemmän hihnan, kuin alkuperäinen ja siihen vinkuminen loppui toistaiseksi. Ilmeisesti hihnapyörät ovat kuluneet kilometrien myötä väljemmiksi.
Mun kiero mieli käsitti tuon Karvapäällysteisenletkun sellaisena tuuninkikarvaisena, hitto sellaiset pinkit laitan itteleni jos jostain löydän.
Kyllähän ne kannattaa uusia, vanhoja romuja kumminkin kaikki on jo. Kun ruisku kumminkin toimii lMAP-anturin avituksella niin silloin niitten ei parane vuotaa yhtään. Muutenkin tuo Corradon konetila kaipaa kunnon siivoamista tehtaan jäljiltä, sen verran riipin raapin siellä on kaikki letkut/johdot.
Kyllähän ne kannattaa uusia, vanhoja romuja kumminkin kaikki on jo. Kun ruisku kumminkin toimii lMAP-anturin avituksella niin silloin niitten ei parane vuotaa yhtään. Muutenkin tuo Corradon konetila kaipaa kunnon siivoamista tehtaan jäljiltä, sen verran riipin raapin siellä on kaikki letkut/johdot.
VAihdoin nyt kaksi letkua uuteen. BOxille menevä ja aktiivihiilisäiliöön menevä. Molemmat olivat aivan haperoa sieltä imusarjan päästä. Muut painepuolen letkut näyttivät ainakin ihan hyviltä... 3€ metri maksoi tuo mitä nyt ostin, 2 m riitti hyvin ja 10 cm jäikin.
Eroa en tosin huomannut esim. kasvaneiden ahtopaineiden myötä. Ovat n.0,93 baria 6000 rpm kohdalla mafin mukaan. Kai tuo ihan ok on?
Eroa en tosin huomannut esim. kasvaneiden ahtopaineiden myötä. Ovat n.0,93 baria 6000 rpm kohdalla mafin mukaan. Kai tuo ihan ok on?
p.aineen painesäätimen letku
Missä moinen letku on ? Ei hahmota tai tajuakaan. Mulla on testissä Autogauge kanssa ja se ottaa tiedon imusarjan nurkasta olevasta letkusa joka menee sellaseen messinkiseen kelloon. Mikä lie onkaan?
Edit: eli juurikin paineensäädin, muistinkin että mulhan on tällänen korjausohje vihkonen jossa on tietoa digifantista yms. Mikä kohta sulla sitten oli huonossa kunnossa tarkalleen?
Kaikkihan ne oli kovia koppuroita, mutta juurikin se mikä mikä menee siitä kellollta imusarjaan niin oli väljä siitä imusarjan päästä. eihän niistä karvapiruista suoraan nää mikä niistä vuotaa, niin vaihtaa samalla kaikki. kaasuläppa kotelon takana on ainakin niin kuumaa ettei siellä letkut voi kovin pitkään kestää.
Geen omistajille ...vähän selvennystä ahtimesta
Video, josta vähän selviää vähemmäntietäville ehkä jotain
http://www.corradoclub.it/videos/gCharger.wmv
http://www.corradoclub.it/videos/gCharger.wmv
Olin laittanut klemmarit niin tiukalle kuin uskalsin. Joskus ottavat ja hajoavat ku hieman liikaa kiristää. Pitihän muuten hauskan äänen ku putki irtos! Onko se paine tosiaan niin kova sitten, että ku ei ollut työkaluja mukanan, ni se heti läväyttää sen letkun irti uudelleen? Vai onko tuo ahtoputkisto tai cooleri jotenkin ahdas? Lähti nääs ilman kiristelyjä todella helposti irti uudelleen. Putket olivat kuitenkin sisätysten 13 mm matkalta.
Jos tuo irtoaminen vielä toistuu, niin viimeistään sitten teen siihen huulen. Todennäköisesti niin, että leikkaan samankokoisesta rosterista kuin itse putki on, eli 2,5", sen päälle. Pienen soiron, joka sitten hepataan muutamasta kohtaa kiinni. Ettei vaan tule hitsimakkarasta epäpaksu ja vuotoa syntyy. Ei tarvi edes hitsata niin huolella ja paljoa. Kuulostaako pöljältä?
Edit: nytkun täällä näkyy noita teho galluppeja olevan niin löytysköhän G60 omistajia tarpeeksi dynotuksineen jotta saisi moisen aikaiseksi? Voisi itsekin harkita sitä penkissä käyntiä...
Edit: nytkun täällä näkyy noita teho galluppeja olevan niin löytysköhän G60 omistajia tarpeeksi dynotuksineen jotta saisi moisen aikaiseksi? Voisi itsekin harkita sitä penkissä käyntiä...
Pienen soiron, joka sitten hepataan muutamasta kohtaa kiinni. Ettei vaan tule hitsimakkarasta epäpaksu ja vuotoa syntyy. Ei tarvi edes hitsata niin huolella ja paljoa. Kuulostaako pöljältä?
eipä kai se pöljälle kuulosta... mutta luulen että ne pelkät hepitkin riittäis.Mulla on noissa putkissa pelkkiä pieniä pisteitä. Olisiko ollut 4 tai 5 en varma. Eikä tuossa kartiossakaan ole kun max. 5mm "palkoja"...Eihän niiden tarkoitus ole muuta kun pitää letku paikoilla.
Ja tuosta dynojutusta. Itse käytän tuossa kun loma alkaa,eli 2viikon päästä auton uudestaan rullilla.Olisihan se kiva nähdä myös muitten lappuja ja tehoja.En ole muita bongannut kun mikaj:n...?
Soitin tuossa yhdelle penkin omistajalle ja Corro taitaa mennä rullille kesä/heinäkuun tienoolla. Kuulema parikybää riittää pelkkään vetäsyyn ilman säätöjä. Sanoi myös, että voi kaverini autoja mahdollisesti dynottaa. Esim se Nissan 200SX pitäs saada rullille.
Kyseessä on jokkisharrastaja jolla on penkki ladossa/navetassa.
Tällä hetkellä dyno kaipaa kalibrointia ja pitää odottaa, että hän kerkiää säädöt suorittaa. No vaikka tulokset eivät olisi aivan 1:1 muiden penkkien kanssa, niin näempähän mikä on ero Corron ja Nissukan välillä ainakin! Ja hieman edes suuntimaa tehoista.
Edit: milläs työ olette löysänneet sen virrajakajan pultin säätöä varten? Se nyt on kuitenkin melko invassa paikassa. Kiintoavain/lenkillä ei ainakaan mahdu kuin ihan ihan vähän sitä kerrallan pyörittää -> menee aikaa! Jos siellä penkissä olis joku nopeampi tapa käytössä? Vai liikkuuko jakaja jos se on löysällä vetojen välissä?
Edit2: Onko jotain ainetta jota voi laittaa testi mielessä moniurahihnaan testatakseen pidon. Hihnassa ei ole halkeamia tai mitään muutakaan ja huvikseen en viitsisi vaihtaa. Vaikka jos siellä penkittäessä voisi testata luistaako hihna ja ruiskasis jotain "liimaa" siihen. Jotta saisi kaikki ahdto peliin takuulla! PArantaako vesi pitoa? Ainakin jos hihna ulisee se auttaa...
Kyseessä on jokkisharrastaja jolla on penkki ladossa/navetassa.
Tällä hetkellä dyno kaipaa kalibrointia ja pitää odottaa, että hän kerkiää säädöt suorittaa. No vaikka tulokset eivät olisi aivan 1:1 muiden penkkien kanssa, niin näempähän mikä on ero Corron ja Nissukan välillä ainakin! Ja hieman edes suuntimaa tehoista.
Edit: milläs työ olette löysänneet sen virrajakajan pultin säätöä varten? Se nyt on kuitenkin melko invassa paikassa. Kiintoavain/lenkillä ei ainakaan mahdu kuin ihan ihan vähän sitä kerrallan pyörittää -> menee aikaa! Jos siellä penkissä olis joku nopeampi tapa käytössä? Vai liikkuuko jakaja jos se on löysällä vetojen välissä?
Edit2: Onko jotain ainetta jota voi laittaa testi mielessä moniurahihnaan testatakseen pidon. Hihnassa ei ole halkeamia tai mitään muutakaan ja huvikseen en viitsisi vaihtaa. Vaikka jos siellä penkittäessä voisi testata luistaako hihna ja ruiskasis jotain "liimaa" siihen. Jotta saisi kaikki ahdto peliin takuulla! PArantaako vesi pitoa? Ainakin jos hihna ulisee se auttaa...
Itellä on ollut virranjakaja sen verran löysällä että sitä on pystynyt pienellä voimalla säätämään, näin aina kaikissa autoissa. Kyllä se siinä paikoillaan pysyy kun ei liian löysään jätä. Kannattaa sitten pitää se mielessä että joka testikerralla on olosuhteet tasaiset, ettei ensimmäisellä vedolla ole kone paljoa kylmempi kuin seuraavilla.
Onhan sitä mielestäni olemassa jotain hihnaliimaa, elikkä kitkanlisääjää. Ainakin joskus jossain olen moista nähnyt.
Itsellä hävisi pari päivää sitten yöllä Corradosta vedot totaalisesti, ja alkoi kilinä/ininä. Ei paljoa tarvitse arvailla vitutuksen määrää ja pulssia ennekuin sain konepellin auki (meinaan tuota autoa on sitten rääkätty niin paljon että kaikkien pelottelema ahdinpaukauhdus olisi pitänyt tulla moneen kertaan), mutta hihnankiristäjän pultti oli vain mennyt katki. Mulla tuo kiristäjä on ollu sitten niin piukalla kuin se menee, kaksi autoasentajaa tarvittiin apuvälineineen se laittamaan paikalleenkin. Joku ilkeämielinen siinä muistaakseni sanoi vierestä laakerien kestoiästä, mutta pulttien kestolle se enemmän taisi käydä. 10,9 vahvuuksiset pultit tilalle ja matka jatkuu.
Onhan sitä mielestäni olemassa jotain hihnaliimaa, elikkä kitkanlisääjää. Ainakin joskus jossain olen moista nähnyt.
Itsellä hävisi pari päivää sitten yöllä Corradosta vedot totaalisesti, ja alkoi kilinä/ininä. Ei paljoa tarvitse arvailla vitutuksen määrää ja pulssia ennekuin sain konepellin auki (meinaan tuota autoa on sitten rääkätty niin paljon että kaikkien pelottelema ahdinpaukauhdus olisi pitänyt tulla moneen kertaan), mutta hihnankiristäjän pultti oli vain mennyt katki. Mulla tuo kiristäjä on ollu sitten niin piukalla kuin se menee, kaksi autoasentajaa tarvittiin apuvälineineen se laittamaan paikalleenkin. Joku ilkeämielinen siinä muistaakseni sanoi vierestä laakerien kestoiästä, mutta pulttien kestolle se enemmän taisi käydä. 10,9 vahvuuksiset pultit tilalle ja matka jatkuu.
Mulla menee 13 mm lenkki ihan hyvin,mutta taitanee johtua siitä,että mulla ei ole ikinä ollut noita alkuperäisiä ahtoputkia. Vai puuttuuko multa jotain muutakin....
Mutta toisaalta itse olen suosinut samaa mitä mikaj jo kertoikin,eli jakaja juuri ja juuri kiristetty,jotta saa pyöritettyä tarvittaessa.
Mutta toisaalta itse olen suosinut samaa mitä mikaj jo kertoikin,eli jakaja juuri ja juuri kiristetty,jotta saa pyöritettyä tarvittaessa.
Minulla taas Scirocossa oli "lievää" tehonpuutetta ja käyntiinlähtöongelmaa, ja syyksi paljastui "hiipinyt" sytytys, koska jakaja oli löysällä. Ihmettelin, kun auto oli ollut minulla jo sentään vuosia, mutta yks kaks vaan huomasin jakajan olevan löysällä. Tuossa GTi koneessa sitä tilaa vasta on siellä alla, rystyset verillä, kun laitoin kireälle.
^ Jullin kotisivuilta lainaten:
Tuo seoksen laihuushan taitaa johtua juurikin virtauksen paranemisesta, joka taas vaikuttaa suoraan ahtopaineeseen, joka taas laskee imusarjan painetta. Koska G:ssä seokset sekoitetaan paineen ja lämmön mukaan, niin on aika selvää, että vakio ohjelma ei enää pelaa täysin toivotusti.
Onko muuten mitään tietoa mikä nokka ko. koneessa on?
Entisen omistajan johdosta: Kansi avarrettu ja siihen on vaihdettu SCHRICK:n nokka-akselisarja,KN:n vapaavirtaussuodatin,Hartman putkisto,4-2-1 peltisarja. Itse olen laittanut ahtimeen pienemmän ahdipyörän ja ostanut lastun. Näillä muutoksilla on golffista saatu penkitettyä 209hv/278Nm (0.8 bar paineilla???) ja kuten alla olevasta dyno-käyrästä selviää, oli seoksissa jotain hämärää. Itse epäilen koneen käyneen laihalla ja siksi bensanpaineet nostettiin 4 bar:n.
Tuo seoksen laihuushan taitaa johtua juurikin virtauksen paranemisesta, joka taas vaikuttaa suoraan ahtopaineeseen, joka taas laskee imusarjan painetta. Koska G:ssä seokset sekoitetaan paineen ja lämmön mukaan, niin on aika selvää, että vakio ohjelma ei enää pelaa täysin toivotusti.
Onko muuten mitään tietoa mikä nokka ko. koneessa on?
Noniin, tuleehan sieltä yli 200hp koneiden lappuja.
Kaiken järjen mukaan jos lastu on ostettu 'vakio' ahdinpyöräviritettyyn koneeseen niin laihalle vetää. Bensanpaineella sen varmaan saa melkein täysin korjattua, tosin tyhjäkäynti saattaa tuottaa ongelmia. Kertovalla säätimellä voisi saada toimimaan yhtä hyvin kuin uudella ohjelmalla. Liian rikas seos ei tunnu pudottavan tehoja Geessä juuri yhtään, yhden vedon olen vetänyt tractor pulling tyylisellä savutuksella ja tehot laski jonkun 3-4heppaa. Nyt on tehokkaimmat säädöt saatu niin että sitä mustaa tulee oikein selvästi putken päästä kun survasee lämän pohjaan (ensikertalainen voisi luulla dieseli corradoksi).
Paha epäilys on että peltisarja ja imusarja ahdistavat tuota konetta. Kaikki kun tuntuvat myyvän liian pieniä peltisarjoja Geehen, eli vapari 8v virisarjoja. Tuossa 210hp:n koneestakin kun tulee 230-240hp-koneen pakokaasut ulos, eli perkeleenmoista tuubia se pakosarja saa olla. Saatikka sitten kun tavoitteet on jossain 250hp kampiakselitehosta. Geen pakosarja ei ole ihan pienimmästä päästä alunperin. Pienempää hihnapyörää kehiin, ahtimia saa kaupasta ;)
Kaiken järjen mukaan jos lastu on ostettu 'vakio' ahdinpyöräviritettyyn koneeseen niin laihalle vetää. Bensanpaineella sen varmaan saa melkein täysin korjattua, tosin tyhjäkäynti saattaa tuottaa ongelmia. Kertovalla säätimellä voisi saada toimimaan yhtä hyvin kuin uudella ohjelmalla. Liian rikas seos ei tunnu pudottavan tehoja Geessä juuri yhtään, yhden vedon olen vetänyt tractor pulling tyylisellä savutuksella ja tehot laski jonkun 3-4heppaa. Nyt on tehokkaimmat säädöt saatu niin että sitä mustaa tulee oikein selvästi putken päästä kun survasee lämän pohjaan (ensikertalainen voisi luulla dieseli corradoksi).
Paha epäilys on että peltisarja ja imusarja ahdistavat tuota konetta. Kaikki kun tuntuvat myyvän liian pieniä peltisarjoja Geehen, eli vapari 8v virisarjoja. Tuossa 210hp:n koneestakin kun tulee 230-240hp-koneen pakokaasut ulos, eli perkeleenmoista tuubia se pakosarja saa olla. Saatikka sitten kun tavoitteet on jossain 250hp kampiakselitehosta. Geen pakosarja ei ole ihan pienimmästä päästä alunperin. Pienempää hihnapyörää kehiin, ahtimia saa kaupasta ;)
Lastun ostin aikoinaan dopilta ja on toiminut mielestäni melko hyvin.
Edellä olevan lisäksi, autossa on RS-lähtö laaderilta ja rallyen cooleri keulalla.
Kuten MikaJ tuossa edellä arvelikin, 4 bar säätimellä on tosiaan ongelmana ollut tyhjäkäynti, mutta sekin vain koneen ollessa kylmä. Lämpimänä toimii ihan hyvin, eikä varmasti oo laihalla.
Pienen paineen lisäyksen saisi varmaankin aikaan myös orkkis säädintä hieman muokkaamalla (painamalla kasaan), mutta se olisi hieman epävarma tapa. Painetta pitäisi aina välillä mitata ja painaa säädintä kasaan sen perusteella. Helpointa olisi ollut hommata kunnollinen säädettävä paineensäädin, mutta piti kokeilla vaivattomuuden takia tuota 4 bar säädintä.
Jos tuohon jotain vielä voisi laittaa ilman suurempia muutoksia, niin teetetyllä lastulla vois saada vielä tehoa hieman enemmän irti. Tämä jääköön kuitenkin tulevan omistajan toteuttettavaksi, koska auto on periaatteessa myyty ja uusi odottaa pääsyä suomeen.
Edellä olevan lisäksi, autossa on RS-lähtö laaderilta ja rallyen cooleri keulalla.
Kuten MikaJ tuossa edellä arvelikin, 4 bar säätimellä on tosiaan ongelmana ollut tyhjäkäynti, mutta sekin vain koneen ollessa kylmä. Lämpimänä toimii ihan hyvin, eikä varmasti oo laihalla.
Pienen paineen lisäyksen saisi varmaankin aikaan myös orkkis säädintä hieman muokkaamalla (painamalla kasaan), mutta se olisi hieman epävarma tapa. Painetta pitäisi aina välillä mitata ja painaa säädintä kasaan sen perusteella. Helpointa olisi ollut hommata kunnollinen säädettävä paineensäädin, mutta piti kokeilla vaivattomuuden takia tuota 4 bar säädintä.
Jos tuohon jotain vielä voisi laittaa ilman suurempia muutoksia, niin teetetyllä lastulla vois saada vielä tehoa hieman enemmän irti. Tämä jääköön kuitenkin tulevan omistajan toteuttettavaksi, koska auto on periaatteessa myyty ja uusi odottaa pääsyä suomeen.
Kappas, omastakin laaderista löyty ahdot \o/ :D
Tyhjäkäyntiventtiili se oli sielä paskana. Töpseli irti ja maksimiahdot pomppasi 0.7 barista -> 1.1 bariin. Kylläpä muutti auton luonnetta kohtuu mukavasti. Ja tietysti omistajan mielenterveys kohenee aina, kun yksi mysteeri ratkeaa lisää ;)
Nyt sitten pitäisi itsekkin käydä hakemassa dynolaput ennen kun kolvi vaihtuu uuteen :)
Tyhjäkäyntiventtiili se oli sielä paskana. Töpseli irti ja maksimiahdot pomppasi 0.7 barista -> 1.1 bariin. Kylläpä muutti auton luonnetta kohtuu mukavasti. Ja tietysti omistajan mielenterveys kohenee aina, kun yksi mysteeri ratkeaa lisää ;)
Nyt sitten pitäisi itsekkin käydä hakemassa dynolaput ennen kun kolvi vaihtuu uuteen :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa