Onko noita tiivisteitä vaikea vaihtaa itse, entä huohotinjärjestelmän purku/vaihto?
Venttiilikopan tiivisteen vaihtoon ohje:
http://www.taligentx.com/passat/maintenance/valvecovergasket/Homma on kohtuullisen helppo, kunhan muistaa putsata tiivistepinnat huolella ja laittaa moottorisilikonia nokkaketjun kiristimen nurkkiin, kuten ohjeen kuvissa näytetty.
Huohotinsysteemi on työläämpi, ohessa kaaviokuva todennäköisesti oikean moottorityypin osista:

- kuvasta puuttuu huohotinjärjestelmän paineenrajoitinventtiili (kiekon mallinen osa, kiinni imuputkessa) sekä y-mallinen imupumppu, löytyy imusarjan takapuolelta, paisuntasäiliön vasemmalta puolelta.
Em. osat ja kuvasta löytyvä osa #2, eli huohotinputki on vikaherkimpiä varsinaisia osia, pumppu menee herkästi tukkoon, huohotinputki murtuu jos muualla on tukos ja paineenrajoitinventtiili luovuttaa sisuskalunsa, mikäli riittävästi öljymönjää kulkeutuu venttiiliin asti. Samaten yksi helpoiten hajoavista osista on huohotinputkeen kiinnittyvä t-haara ja sen venttiili.
Testaa koneen käynnissä ollessa, mikäli öljykorkkiin kohdistuu alipainetta, niin kone ainakin huohottaa jotenkin (eri asia on, tapahtuuko huohotus oikeaa kautta). Seuraavaksi voi kurkata sinne imusarjan väleihin, jos tuo osa #2 on öljyssä, niin kaivelee imusarjan alta ja tunnustelee, onko putki ehjä. Paineenrajoitinventtiili kannattaa kurkata seuraavana, jos kovasti rapisee tavaraa pihalle niin osa on vaihtokunnossa. Y-pumppu
Ohje paineenrajoitinventtiilin ja takaiskuventtiilien vaihtoon:
http://passatb5.wikidot.com/1-8t-pressure-relief-valve-replacementHuohotinputken ja takaiskuventtiilit sekä t-haaran venttiileineen pystyy vaihtamaan imusarjan ollessa paikallaan, mutta imusarjan irroitus helpottaa -todella- paljon hommaa, imusarja irti ->
http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=158954 - vanhemman mallin ohje, mutta sama periaate.
Samalla kun imusarja on irti, pitää ja kannattaa vaihtaa imusarjan ja suuttimien tiivisteet (ohjeessa mainittua tiivisteainetta voi kanssa käyttää imusarjan tiivisteen sijaan, pitää tosin olla happitunnistimien kanssa sopivaa tavaraa).
Huohotinputket ja letkut sekä huohotin kokonaan irti, rätti lohkoon jäävän reiän päälle (ettei mene likaa sisään) plus osien, letkujen ja putkien huolellinen putsaus ja tarkastus. Ilman kunnon puhdistusta sama ongelma toistuu hyvin suurella todennäköisyydellä.
HUOM! Osanumerot kannattaa tarkistaa suoraan oman auton osasta tai merkkiliikkeestä, jotta saat varmasti oikeat palikat.
138tkm ajettu
Nokkaketjun kiristintä en välttämättä lähtis vielä kuitenkaan vaihtelemaan, vaikka ketjun kiristäjän tiiviste vuotaisikin - selviää parhaiten kun venttiilikoppa on auki.