Jakopää ongelma, PG g60 koneessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

Jakopää ongelma, PG g60 koneessa

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 8.12.2008 18:37

Corrosta otettu moottori irti ja laitettu moottoripukkiin kiinni ilman laatikkoa.
Koneelle ei ole oikeestaan tehty mitään muuta kuin putsailtu paikkoja ja vaihdeltu tiivisteitä.
Moottorissa ei ollut muuta vikoja kuin tiiviste vuotoja.

Jakopää tuli purettua pois tieltä kun lohko hiekkapuhallettiin ja maalattiin.
Kampi-akseli tuli laitettua kohdalle. Nokka-akselista en ole varma ettei olisi liikkunut jonnekkin.

Nyt oon alkanu laittaa uudelleen kasaan, ja hakenu uuden jakoremmin ja kiristinpyörän.
Kampi-akselissa oleva lovi laiettu nuolen kohdalle.
Nokka-akselissa lovi kannen tasalle etureunaan, lovi joka on moottorin puolella, samassa kohdassa on 2 täplää.
Apu-akselin kohta katottu virranjakajan kannesta. Loven kohdalle laitettu pyörijän kärjen keskikohta.

Ongelma: Kun pyöritän kampi-akselin pultista, pyörii vain puoli kierrosta. Stoppaa kuin seinään. Ei liiku mihinkään.
Olen kokeillut sitäkin mahdollisuutta että nokka olisi väärässä asennossa, pyörittäny kierroksen vastapäivään ja hihna paikalle. Pyörittää kampi-akselista, mutta menee saman puoli kierrosta. Sama juttu tehty myötäpäiväänkin nokka-akselin kanssa, kyllä kyllä, pyöritin nokkaa 2 kierrosta eteenpäin jotta olisi erikohdassa kuin eka kerralla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2008 18:50

Voi helpottaa pähkäilyä jos otat nokat näkyviin ja jollain puikolla tai rautalangalla tunnustelet männän asentoa tulpanreijästä.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 8.12.2008 18:52

venakoppa pois, samoin kaikki tulpat ja öljypohjakin.

Ykkös sylinteri on ylhäällä.

Nokka-akselissa 1.syl nokat osottaa klo 2 ja 10. Jakopäätä lähempänä oleva klo 2.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 8.12.2008 19:47

Jämähtää siihen kun on 2.syl ja 3.syl ylhäällä. Niiden sylintereiden venttiilit on kiinni ja liikkuvat normaalisti. Ainakin mitä näkee imu ja pakokanavista.

Apuja todellakin kaivattaisiin...

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.12.2008 23:27

Jos olet vaihtanut kampiakselin hihnapyörän kuusiokolopultteja, tarkistapa etteivät ne ota mhinkään kiinni (hammashihnapyörästä läpi tuleva pultin pää stoppaa tiivistekilpeen).
Meikäläiselle on joskus käynyt noin. Hieman jänskätti kun startatessa kone pyörähtää puoli kierrosta ja töks... :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.12.2008 23:40

Ainakin EV(-85) ja EZ(-84) koneista löytyy nokanhammaspyörästä molemmin puolin ajoitusmerkit.
Omassa etsin kanssa vikaa ja pitkään kun nokan ajoitus oli ihan päin per***.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 9.12.2008 15:00

Kampi-akselin hihna pyörä on pois pakoiltaan tällä hetkellä, joten sen pultit ei voi aiheuttaa sitä.

Voisko venttiilit olla 2.syl tai 3.syl jotenkin jumissa, että ne jää vähän alas ja mäntä stoppaa siihen ?

Miten on jos otan nokan pois paikalta, lentääkö silmille jotain ?

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 9.12.2008 15:36

Ei lennä mitään pois, tasasesti kun vaan löysäilee muttereita niin hyvä tulee.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 9.12.2008 15:44

Ok.

Nyt kyllä lähti pyörimään. Laitoin rasvanpuhdistus spraytä ventiileihin ja paineilmaa perään niin lähti liikkumaan. Huuhtelen vielä sylinterit kunnolla puhdistusaineella ja ruikaan rasvaa venttiilin varsiin.

Kuinkas tuo apuakseli nyt katotaan tarkasti kohalle ?
Riittääkö että laittaa vaan sytkän kärjen keskikohan viivan kohalle ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 60 vierailijaa