Pakolämmöt + pakopaine??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

lepuska
-
Viestit: 25
Liittynyt: 24.12.2004 11:23

Pakolämmöt + pakopaine??

ViestiKirjoittaja lepuska » 2.12.2005 2:05

Ei kyllä liity VAGin vehkeisiin, mutta kertokaa viisaat, kun teitä täällä on!!

TAi oikeastaan, kun ahdin on LT Volkkarista...

Missä haarukassa on vielä moottorille turvalliset pakokaasun lämpötilat turboahdetulla Toyotan 3,4L 4-syl diesel moottorilla pakosarjasta mitattuna? Koneessa vakiona n. 90hv. Kyseessä -82 Land Cruiserin moottori..

Millainen on pakokaasun lämpötilaero ennen ja jälkeen ahtimen??
Kummasta paikasta mittailette lämpötiloja?? Olisi vaan helpompi asentaa mittarin karva downpipeen, kuin pakosarjaan....

Kuinka suuri pakopaineen ja ahtopaineen ero alkaa olla vaaraksi moottorille?? Nyt 0,8/ahtopaine ja 1,2/pakopaine.

Jos pakopaine kasvaa kovin, onko järkevää avartaa pakopesän kollektoria - vai mikä se nyt nimeltään olikaan. Eli siis se kanava, joka ohjaa/kuristaa pakokaasun pakosiivelle.

Kiitos etukäteen neuvoista!!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 3.12.2005 9:43

Eikös EGT-anturi ole yleensä pakosarjassa ennen ahdinta? Kait sen downpipeenkin voi laittaa, mutta lämpötila-arvot ovat jo jonkin verran alhaisemmat.

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 4.12.2005 13:32

pakopaine ja ahtopaine tulisi olla sama, TAI vähempi pakopainetta kuin ahtopainetta. jos ahtopaine on pienempi kuin pakopaine, joutuu kone tekemään vaan enemmän töitä saadakseen pakokaasut pois koneesta.
lämpötila anturi pakosarjaan.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 26.1.2006 23:39

Yli tuhannen asteen pakolämpöjä mitattu 1.9TDI:stä. Parasta olisi pysyä alta 950 astetta.

Ahto- ja pakopaineen erona 0,5bar yleisesti hyväksytty raja. Tuon ylittäminen alkaa suomään tehoja. Itsellä tiisseli S60 Volvossa 1,7bar ahdoilla 1,5bar pakopainetta :)

Toisaalta tiisselipakustani mitattu yhdellä ahtimella 1,5 kilossa 2 kiloo pakopainetta ja 1,7 kilossa yli 4,5 kiloo. Nuo VNT:t kun tukkiutuu totaalisesti ylitettyään tietyn optimirajan.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 27.1.2006 22:59

Jos nokka-akselissa ei ole overlappia niin mielestäni ei hirmu vaarallista jos pakopaine hiukan korkeampi kuin ahtopaine. Pakokaasu ei pääse virtaamaan takaperin imupuolelle vaan ainoa haitta on pakokaasun vastapaine jota vastaa mäntä ja kampikoneisto joutuu tekemään (hukka)työtä.

Noin yleensä ottaen kammiokoneissa tuo pakopaine on kai fataalimpaa kuin suoraruiskuissa, koska kannen lämpökuorma kasvaa niissä helpommin kannen rakenteesta johtuen. 0,8/1,2 -suhde ei kuitenkaan kuulosta vielä pahalle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa