Pierburg 2E-E kylmäkäynnistys (anturit ja lämpö-aikarele?)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

Pierburg 2E-E kylmäkäynnistys (anturit ja lämpö-aikarele?)

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2005 8:57

Nyt pakkasaamuna tuo ko. kaasarilla varustettu Golf ei tahtonut käydä nätisti sitten millään. Käynnistyksen jälkeen kun jonkin aikaa painoi kaasua, kone lopulta suostui käymään kunnolla.

Mistä hakemaan vikaa? Alipaineletkut ja lämpöanturien lukemat on tarkistettu. Samoin kuin muidenkin antureiden toiminta. Mittaukset on tehty ohjausboksin liittimestä, joten johdoissakaan ei voi olla vikaa.

Entäs tuo kaasarin kumilaippa? Voiko se oireilla vain ja ainoastaan kylmäkäynnistyksissä kun auto kulkee muuten kunnolla. Joskus kierrokset ovat jääneet ylös, mutta sitäkään ei ole ilmennyt pitkään aikaan.
Viimeksi muokannut SS, 24.9.2005 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2005 11:22

Tarkennetaan sen verran, että noin 10sek vaikean käynnin jälkeen käynti korjaantuu yhtäkkiä normaaliksi. Onko käynnistyksessä mukana esimerkiksi joku aikarele?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2005 21:29

Hiljaista kuin huopatossutehtaalla...

Eikös ainakin 2E2:ssa ole joku lämpö-aikarele? Mitä se ohjaa? Tässä on luultavasti ainakin osa systeemeistä samanlaisia, kaasarihan on perusrakenteeltaan 2E2:n kaltainen lisättynä sähköhilppeillä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.9.2005 10:44

Vaahdotaan nyt vielä samasta aiheesta...

Ajattelin ainakin kokeeksi vaihdella lämpöantureita, mutta kumpi noista osallistuu kylmäkäynnistykseen, ylävesiletkussa vai imusarjassa oleva? Molemmat ovat sinisiä.

Edit: Voiko kaasarin kumilaippa aiheuttaa moista? Käynti palautuu normaaliksi kuin veitsellä leikaten noin 10...15sek startista.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 24.9.2005 22:35

eikös passatis -88 oo sama kaasari?? tai no käytännös koko kone sama? mullakin meinaan tukehtuu kylminä aamuina. lämpimänä toimii kuin kello. pumppaamalla pelaa kun nopeesti rynkyttää kaasua

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.9.2005 22:55

^Todennäköisimmin siinä passatissa on tuo ei-sähköinen versio eli 2e2. Noissa on jonkin verran samaa tekniikkaa, mutta 2e-e on tietokoneohjattu.

Jos siinä on lambda-anturi pakoputkessa niin silloin siinäkin on tuo 2e-e -versio.

Kukaan ei vaan tunnu tietävän näiden toiminnasta tarkemmin, Googlekin antaa lähinnä saksan- ja venäjän kielisiä ohjeita...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 24.9.2005 23:06

joo appiukkko joka koko ikänsä rassaillu koneiden kanssa sano pierburgista et vittu tosta ei kyl ymmärrä yhtään mitään,eihän toi näytä ees kaasarilta... sähkönen ryyppy ainakin on muuten en oo tutkinut tota

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.9.2005 23:08

sähkönen ryyppy ainakin on
Siis sähkömoottorin käyttämä? Siinä tapauksessa se on juurikin tuo sähköversio eli 2e-e. Tämän näköinen:
http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm Tuossa on muuten jotain ohjettakin, mutta ainakaan mun oireisiini sopivaa kuvausta ei löytynyt.
Edit: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2eevw.htm

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 24.9.2005 23:12

Ettei vaan olisi yksipisteruisku Monojetronic. Tuon ikäisissä peltikeuloissa niitä jo esiintynee. Voisi selittää sen kaasarista poikkeavan filosofian.

Edit:
sano pierburgista
Kai se kaasari sitten onkin.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 0:06

kaasari se on. en mä noista ottanu mitään tolkkua, ei oo kabiinissa sitä perinteistä ryyppyvipua. siitä päättelin et sähköinen?? mitään hajua sit miten se toimii

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 25.9.2005 5:03

Se ei välttämättä oo sähköllä se ryyppy, se voi olla hyvinki olla se jossa kiertää vesi, eli siis 2e2, jos sielä ei oo ryypylle vipua.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 11:05

en oo perehtyny... millä periaatteella toi "automaatti" ryyppy toimii? siin joku lämpöantura? meni meinaan äsken hermot ton kanssa,

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 11:11

Se nyt on helppo tarkistaa, millainen se ryyppy on. Noissa toisen linkkini kuvissa osa numero 8 on ryyppyä käyttävä sähkömoottori. Joko siinä on tuollainen tai sitten sellainen lieriö johon menee vesiletkut. Ko. osa on siis päinvastaisella puolella kuin kaasuvaijeri.

Mutta muakin nimenomaan kiinnostaisi sama tieto, eli mikä tuota ryyppyä ja kylmäkäynnistyskierroksia ohjaa? Konehan painaa kaasupoljintakin itse käynnistyksessä säätääkseen tyhjäkäyntikierroslukua.

Tämä kaasun alipainesäätö on myös 2e2:ssa.

Edit: Autotekniikan käsikirjan osa "polttoainelaitteet" on luettu, ei ollut siitäkään apuja :)

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 11:14

en nyt oo tullu kattoneeks, pitää vilkasta, mut ei varmaan ollu.. veikkaisin et mulla on nimen omaan tossa ryypyssä vikaa

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 11:31

jostain helevetin bmv voorumilta :)
Itsellä on kokemusta sekä alkuperäisellä Pierburgilla, että Weberin käsiryypyllisesellä kaasarilla varustetusta 316:sta. Pierburgilla varustettu lähti käyntiin kuin palmun alta säässä kun säässä ja toimi ihan buenosti, käsiryypyllistä tarttee säätää alkukilometrit. Ja lisäksi siihen ryyppyvipuun kolautti aina polvensa jos poistui autosta niin että ryyppy jäi päälle.

vai palmun alta....

SS käytätkö muuten 95 vai 98 tossa??

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 11:51

tuli muuten kuulosteltua et pienen käynnin jälkeen kierrokset tippuu.. eli ilmeisesti ryyppy läks pois päältä. saako toi sit niin perkeleesti ainetta ettei se kestä yhtään kaasua, tarvinnu kun hipaista poljinta niin tukehtu

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 12:06

SS käytätkö muuten 95 vai 98 tossa??
95E, mutta eipä tuolla paljoa pitäisi olla melkitystä näin matalaviritteisessä koneessa. Tuo on tosiaankin lähtenyt kuin palmun alta ennen tätä viimeaikoina ilmennyttä oireilua. Ainoastaan tyhjäkäyntikierrokset saisivat olla kylmänä vähän hillitymmät. Kyllähän Pierburgit kunnossa ollessaan pelaavat tosi hienosti ja taloudellisesti.

Nytkin kone lähtee käyntiin ihan normaalisti, mutta lämpötilan laskiessa alle +5 asteen alkaa kenkkuilu. Kone pumppaa kierroksia ja kaasulla joutuu auttelemaan ensimmäiset 15 sekuntia. Tuon jälkeen käynti muuttuu normaaliksi kuin veitsellä leikaten. Outoa...

Edit: Vian tutkintakin on vähän hankalaa kun ei ole ollut noin kylmiä aamuja lähes viikkoon...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 12:09

ootko putsannu sen? tosin ei pitäs olla paskanen kun vaan kylmänä temppuilee, jos siin on joku lämpöanturi siin ryyppysysteemissä.. mulla toi temppuilee lähes aina kylmällä koneella, ei oo lämpötilalla niin väliä. pitää tänään mennä ja rasvailla noi vivut ja kattoo noi letkut kunnolla

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 12:34

ootko putsannu sen?
En. Mielessä kävi, että purkaisin sen atomeiksi ja putsaisin kaikki neulaventtiilit sun muut. Esimerkiksi kylmäkäynnistykselle on olemassa joku oma lisäilmaneulaventtiiliinsä, tuon takertelu voisi selittää oireilua kylmänä.

Ongelma on vaan se, että auto on käytössä noin 6 päivää viikossa joten ei viitsi ottaa riskiä siitä että kaasari on pöydällä atomeina kun pitäisi töihin lähteä :)

Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa eBaysta tilalle toinen kaasari ja kokeilla sitä. Hinnat pyörivät satasen kieppeillä. Tuolla kokeilulla ainakin voisi selvitä se, onko vika kaasarissa vai jossain muualla.

Edit: Ilmeisesti se imusarjan lämpöanturi vaikuttaa kylmäkäynnistykseen:
http://volkswagen.msk.ru/injector/2ee_01.pdf

Edit: Eräältä mersufoorumilta lainattua:
The Pierburg 2EE carb is excellent, very simple and reliable, practically no moving parts
=)

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 12:53

heheheh

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 14:06

tuli tässä mieleen et ootko sen kumilaipan kattonu millä se on kiinni. siin ei tarkii olla kun pien reikä ni se kylmänä ottaa siitä ilmaa. lämpinä sit turpoaa umpeen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 14:34

^Enpä ole, mutta tuo oire loppuu niin terävästi että tuskin vika on tuossa. Ja kestää aina noin 15sek, ei tuossa ajassa mikään vielä ole lämmennyt.

Toki voisihan tuonkin varmuuden vuoksi vaihtaa...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 14:39

onkohan se minkä hintanen? lähen tästä repimään koko paskan irti

pierburg W.Germany 2E lukee kaasarin kupeessa.. mulla

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 16:47

^No onko se 2e2 vai 2e-e. Tuo ryypyn moottori on hyvä tuntomerkki. Niin ja happitunnistin pakoputken kyljessä (pakosarjan alla), nuo löytyvät 2e-e:stä.

Tuossa Motonetin hinnat sille laipalle:

1,6 87--91 Pierburg 2E-E kaasuttimen kumilaippa. . . . . . 28-3222 32.00 ?
1,6/1,8 83--91 Pierburg 2E2 kaasuttimen kumilaippa. . . . . 28-3228 24.90 ?

Edit: Poimittu Golfin kataloogista, mutta Passatissa näkyy olevan täsmälleen samanlainen. Molempia kaasareita on ollut tuon ikäisissä Passateissa Motonetin mukaan.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 17:01

ilmeisesti 2e-e, pitää huomenna vaihtaa toi laippa

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 18:17

mikä hiton vesi systeemi ryypys?? en mä kyllä ollu näkevinäänkään mitään moottoria sille..2e-e. kyl sinne pakosarjan puoleen piuhat men

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 19:25

mikä hiton vesi systeemi ryypys??
Vain 2e2:ssa on moinen.

No onko se saman näköinen kuin noissa linkkien kuvissa? Varsinkin tuossa viimeisimmässä PDF-dokumentissa on selkeä kokonaiskuva ko. laitteesta.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 20:14

on se toi 2e-e ton kuvan perusteella jos nyt oikein katoin...

e: käyn nappaa kuvaa sillä uhalla et naapurit pitää ihan kahjona. pitäs huomiseks tietää toi tarkka tyyppi et voi kysyy sitä laippaa

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 21:55

noni tuol ois kuvia

eli 2e2 vai 2e-e

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 22:33

Näyttää muuten tosi oudolta. Taitaa kumminkin olla 2e2, koska kuvassa karburaattori002.jpg on ihan selvästi vesikiertoinen ryyppyä käyttävä termostaatti.

2e2:ssa yksi ongelmien aiheuttaja voisi olla vahatermostaatti, sen tarkempaa tietoa tuon toiminnasta mulla ei ole.

On muuten melko hämäävän näköinen tuo asennus Passatissa. Golfissa kaasuvaijeri ja ryyppy ovat vastakkaisilla puolilla, tässä ne ovat näemmä samalla puolella. Lisäksi kaikki alipaineyksikötkin ovat samalla puolella, tosin sitä kaasuläpän liikkeen pysäyttävää alipaineyksikköä en kuvista löytänyt. Ei ihme että tunnistus noiden postaamieni linkkien perusteella ei ollut ihan helppoa :)

Edit: Joku muu, joka on ko. härpäkkeen Passatissa nähnyt, voinee vielä vahvistaa kaasarin tyypin.
Edit2: On se 2e2, tässä hajoituskuva: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2e2.htm 2e-e:ssa osat on sijoiteltu hieman toisella tavalla.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.9.2005 22:40

ok.. no otan sen 2e2 laipan, pitää sekin vaihtaa kun tuntu olevan reikä.
pitää toi termostaattikin katsoa, joo toi on tosi outo kaasariks, helvetin monimutkanen.

e: en tajunnu noista räjäytys kuvista hevon*****
pitää kysellä paikallisista liikkeistä hintoja myös vw.. jos on kauhee pyynti ni tilaan motonetistä

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.9.2005 20:11

voi perkeleen perkele. kumilaippa oli ehjä, ja olipa harvinaisen vittumainen irrottaa toi kaasari kun oli paskat pultit. vänhä ongelma on edelleen, huomenna tulee lisää osaa. no tulin sit tosta vajaa 20km ristiinasta mikkeliin niin jäi tyhjäkäynti matkalle, sammu valoissa.. ennen lähtöä kävi vielä kunnolla. alipaineletkut noin äkkiseltään näytti ehjältä

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.9.2005 21:30

ja ei muuten käynyt toi 2e2 kumilaippa, katottii kirjasta ni 2e3 ois ollu saman näkönen

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.9.2005 21:43

^Jaa'a, vaikuttaapa oudolta. 2e3:sta käytetään yleensä 1,3-litraisen koneen kanssa. Kaasarinahan se on kyllä ainakin osittain saman näköinen:
http://www.ruddies.business.t-online.de/v2e3.htm

No palauttaa sen uuden tai vaihtaa vaikka johonkin muuhun tavaraan...

Enempää en osaa auttaa.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.9.2005 21:53

joo siinä on se vanha läppä kii, tilattiin siihen sit joku poksi mikä säätää tota kylmäkäynnin seosta, en nyt nimee muista

19 osa tuloo uus. niitä kuulemma näin syksynä kun alkaa kylmät niin menee paljon. se alkaa vissii pikkuhiljaa oireilee.. huomennä pitää tutkii noi letkut uusiks et onko sulanu joku kun katos tyhjäkäynti kokonaan ja kaasullakin nykii? vinkkejä. uusittiin jo letkuja jonkii verran

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.10.2005 14:24

Osaako kukaan saksaa? Pitäisi saada selvää kappaleesta 3.2.2:
http://www.auto-aus-wolfsburg.de/golf2faq/c_03.HTM#Zeitweise_er

Babelfishin käännöksestä ei ottanut selvää. Mullakin on joskus ilmennyt tuota satunnaisesti korkeaa tyhjäkäyntiä, tuossa lienee selitys ongelmaan kun vaan ymmärtäisi mistä on kyse.

Edit: Jos oikein tulkitsin, kyse on tuon tyhjäkäyntiä säätävän härvelin sisällä olevan potikan viasta. Eli taitaa mennä tuo mötikkä vaihtoon, jos vaikka kylmäkäynnistysongelmakin korjaantuisi...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 2.10.2005 18:19

onks sullakin sellanen pyöree metalli knööli siin kaasarin etuosassa, bull down rasian vieres?? hintaa semmonen 100€ toivo et se on ehjä. mulla ei saanu sähköö. mut se kyl kadotti tyhjäkäynnin eli ei varmaan sama hommeli

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.10.2005 18:30

onks sullakin sellanen pyöree metalli knööli siin kaasarin etuosassa, bull down rasian vieres??
Enpä tiedä, en tunnistanut osaa tuon kuvauksen perusteella :)

Ajattelin ostaa koko kaasarin jostain Ebaysta tai jostain purkamolta, pääsee helpommalla ja halvemmalla tai sitten ei...

Edit: Luultavasti tuossa ei ko. osaa ole.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 2.10.2005 19:05

osa 18??

mulla osa 16

e: kysele lehtilältä, sil olis varmaan 2e2 hyllystä. mitäs tommonen mötikkä maksaa? katoin täydellistä korvaussarjaa moposportilta ni 370e

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.10.2005 20:34

e: kysele lehtilältä, sil olis varmaan 2e2 hyllystä
No 2e-e pitäisi olla.

Juu on tuo sama osa tässäkin, mutta ilmeisesti tuo toimii kuten pitäkin. Ongelmina tyhjäkäynnin satunnainen (ja tosi harvinainen) jääminen johonkin 3000 rpm kieppeille sekä tuo kylmäkäynnistysongelma. Muuten tuo pelaa hyvin.

Kokonaisia kaasareita näkyisi saavan noin 100 eurolla, tosin tuuripeliähän tuo käytettyjen osto on. Ajattelin kuitenkin riskeerata, saksassa kun noita ei ole suolavedessä niin pahasti liotettu...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 3.10.2005 7:57

^ Satasta en maksais vanhasta kaasarista, kun noita löytyy kaiken maailman romu-ukoilta jos vaan kyselee. Wanha automaatti- tai käsiryyppy Weberi jostain purkuautosta, joiden hintakaan ei ole satasta, niin saatat löytää hyvinkin toimivan pelin. Ainut ongelma on vivustojen väljyys, muuten nuo on likimain ikiliikkujia, ja vielä 2-4 mm isompia ainakin 2 litrasissa foordeissa kun se alkuperänen 2E2. Välilaipan joutuu säveltämään itse tai jyrsittämään jollain.

Ja se kulutus ei itsellä muuttunut suuntaan eikä toiseen, kun Jettaan vaihdettiin kaasari, mutta kulkupuoli terästyi aivan tajuttomasti. Pierupurkki kun ei oikein ollut terässä enää. Kulutus alle seiskan matka-ajossa 1,8:lla varustettuna GTi:n nokalla ja täysrempatulla kannella.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.10.2005 20:17

^ Satasta en maksais vanhasta kaasarista, kun noita löytyy kaiken maailman romu-ukoilta jos vaan kyselee. Wanha automaatti- tai käsiryyppy Weberi jostain purkuautosta, joiden hintakaan ei ole satasta, niin saatat löytää hyvinkin toimivan pelin.
No kun tämä on vähäpäästoinen kulkine, niin kaasarin korvaaminen toisella ei lain puitteissa onnistu. Katti ei tykkää hyvää väärästä seossuhteesta :)

Alle satasen toimivaa 2e-e:tä ei kyllä irtoa, esimerkiksi Pirkanmaalla noita ei ole yhdelläkään purkamolla joten saatavuus on kotimaassa heikko.

Edit: Ebaysta noita eilen myytiin noin 130e/kipale joten satasen budjetilla saa olla vähän hyvää tuuriakin. Vertaulupohjana kaasuläpän asentotunnistin maksaa samaan kaasariin Laakkosella 320e :(

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 3.10.2005 21:54

kallista touhua. onks e-e mallissa pulldown rasiaa? siinähän oli automaattiryyppy? mulle vaihdettiin se niin nyt se pelaa niinkuin pitää, voi kylmänäkin tarjota kaasua.freetechnicsiltä saa sovitelaippoja jos vaihtaa ja kait niit voi jossain pajalla teettää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.10.2005 22:22

onks e-e mallissa pulldown rasiaa?
Nyt kun sain itselleni selvitetyksi, mikä tuo pulldown oikein on, niin ei tuossa moista ole. Ryyppy on tuossa siis täysin sähköinen.

Laipoista ei ole iloa kun vastaavaa katalysaattorin eteen sopivaa tekniikan ihmettä ei ole olemassakaan :)

No satanen on pieni hinta jos nuo oireet sillä saa häviämään. Ja onneksi maapallon ilmasto lämpenee, loppuu "kohta" kylmäkäynnistysoireilut. Lisää vaan hiilidioksidia ilmakehään :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 24 vierailijaa