kone heiluu liikaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

kone heiluu liikaa

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.1.2005 8:33

Tossa koneen vaihdon yhteydessä tuli huomattua, että koneen etummainen kannakekumi (vissiin hydraulinen) antaa periksi todella paljon jolloin kone jää joksikin aikaa heilumaan. Tuo ominaisus pitäisi kitkeä pois, mutta miten? Vaihdanko kumin toisenlaiseksi ja jos laittais jonkinlaisen iskarin?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 19.1.2005 9:38

Mulla oli 16v:ssä ihan tavallinen kumityyny, noin 80mm halkaisialtaan kierrereiät kummassakin päässä. Tein U-palkin pätkästä telineen ja toimi ihan hyvin. Ei se kyllä vaimentanut tärinöitä hirveän hyvin, muttei kone enää hötkyillyt

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 19.1.2005 11:23

Golfin ja Jetan vanhan mallinen etukannatin on aika pop. Melko vaikea vaan löytää. Mäkin metsästin varmaan puoltoista vuotta sellasta. Nelisen kuukautta sitten tärppäs romiksella.

Löytyhän se kuva koneelta: http://anagonda.com/temp/2.jpg
Tuo ei siis ole mun yksilö... Tuli vaan joskus netissä vastaan niin otin talteen.

Toinen keino on se, että jos se vanha hydraalinen kumityyny ei ole revennyt siitä yläpultin kohdalta niin täytä se vaikka sikaflexillä.

http://anagonda.com/temp/199.161HD.jpg Tuosta näkee millaset kammiot siellä on. Eli siis toi vasemmanpuoleinen. Toi oikea oli jonkin tuningfirman valmistama mikä maksoi jotain 200e tms. Eli toi kuva nyt on hiukkasen tumma, mutta pari tollasta itsekkin avanneena voin kokeilla suomentaa. Eli ylhäällä toi kumi on n. 5mm paksu ja sen alla kammio mistä menee pieni käytävä ton lautasen ohi keskikammioon. Sitten toi alhaalla oleva musta osa on myöskin muistaakseni kammio. Noi kaikki ainakin pitäis saada täytettyä. Joudut aika monta reikää kylkeen poraamaan jos haluat ton aivan täyteen. Toi on sitten prässätty silleen kiinni, että sitä ei saa ehjänä purettua. Ainakaan mä en ilman rälläkkään onnistunut :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.1.2005 11:32

Mistä sais tollasen keltaisenpuslan tohon vanhemman mallin etukumiin?

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 19.1.2005 12:02

Pusla tuossa vanhemmassa kannakkeessa on powerflexin.
Olen kyseistä puslaa yrittänyt hankkia, mutta ilma tulosta. Jenkeistä sitä on ainakin saatavana, mutta en sieltä ala sitä tilaamaan.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 19.1.2005 12:46

Onko tuon puslan malli sitten niin erikoinen? Luulisi nyt sorvarin nyt tuollaisen väsäävän.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 19.1.2005 13:33

Mä mietin itse sorvaavani nailonista tollasen... Eli tolppaporaan nailonit kiinni ja "taltalla" jyrsimään. En ole vielä tota omaa purkanut, koska se on autossa kiinni. Mutta jostain on jäänyt päähän kuva, että toi pusla onkin kaksi osainen. Eli vähän niin kuin kaksi prikkaa tossa reiässä. Keskellä siis ilmaa.

EDIT: Periaatteessahan toi voi olla vaikka kiinteä toi "kannatin". Koska eikös siellä palkin(?) (mihin siis toi kannatin tulee kiinni) päissä ole vielä kumit välissä että ei täristä.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 19.1.2005 17:27

Jotku jenkkiputkat myyvät umpialumiinista tukea, väittävät tee mitään mahdotonta tärinää tai ääntä. Ja tosiaan, onhan sen etupalkin ja runkoaisojen välissä kumia...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 21.1.2005 19:26

onkos kukaan laittanut iskaria vaimentamaan koneen heiluntaa!

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 21.1.2005 20:49

Eikös G60 tai 16v:ssä ole joku "jousipatentti".

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 21.1.2005 23:15

ei ainakaan 16veessä oo...

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 22.1.2005 0:28

Vanhemmissa 16 venasissa on ollut semmoinen 86/87...

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 22.1.2005 2:12

kyllä volkkarin koneet on niin surkealla tavalla kiinni että en ihmettele yhtään että porukalla meinaa tulla koneet pellistä läpitte.

pitäisi ehdottomasti (?? tai jotkut öky-vibramountit tms??) olla kunnon pitkittäistuki kannesta jousitolppaan tms. lisäksi kyllä tekisin koneelle ja laatikolle ylimääräiset kannatinpisteet etupuolelle ehkä...

iskarit ja muut viritelmät voi kyllä pistää vaikka...............roskiin... :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.1.2005 10:29

noita vanhanmallin tukia löytyy täältä purkamoilta.Ainakin viime kesänä löytyi vielä ihan hyvin. Itse joutunut noita 2 vaihtaan ku menneet poikki ed.omistajan aikaansaannosten vuoksi.

Henu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 23.7.2003 20:04

ViestiKirjoittaja Henu » 22.1.2005 20:21

Olisko tuohon moottorin puoleiseen päähän jotain parannusta? kun se kumi pakkaa joustamaan sen verran paljon ette pakoputki kolkottaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.1.2005 20:25

Vedät ketjun tai kiinteä tangon koneen ja syylärin alla olevan palkin välille.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 22.1.2005 20:39

pitää kuitenkin muistaa että kaikki tukipisteet on yhtä paljon joustavia (tai joustamattomia) muuten jos johonkin laitat vaikka rauta-rautaan tuennan ja muualla on 500.000km ajetut orkkiskumityynyt niin voit arvata että rauta-rautaan kiinnitys repeää varmasti irti.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.1.2005 22:24

Niin, siis tohon kiinteeseen tankoon sellaset nivelet päihin (uniball?)

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 22.1.2005 23:55

ei auta uniballit vaan pitää olla joustavat puslat. jos kone on kumipuslilla kiinni niin tangossakin kumipuslat, jos kone on taassa uretaaneilla niin pitkittäistankoonkin uretaanipuslat.

näin se mun mielestäni oikeaoppisesti pitäisi tehdä...?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.1.2005 0:00

Jaa-a... kyllä tolla systeemillä on muutama V8 kone kestäny ihan hyvin... tiedä sit näistä vääntöhurjista 4:s koneista :)))

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 23.1.2005 11:03

soonkin hei veekasi..... :)

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 23.1.2005 11:31

Kaikkiin volkkarin vakiokattiloihin riittää orkkikset EHJÄT kumityynyt. Reilulle 300Nm patille ei tarvinnut muuta kuin juuri tuo em. -84 mallinen kumityyny eteen. Ei täristä eikä jyristä. G60 oikeatakatyyny mikä on hydraulinen ja käytössä myös ilman iskaria olevissa 16Vpeleissä, pohjasi noilla väännöillä, mutta sinne laitoin sen perus 1.3/1.6/1.8-> kumityynyn.

Henu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 23.7.2003 20:04

ViestiKirjoittaja Henu » 30.1.2005 9:19

Eli oikeatakatyynyn tilalle sopii suoraan tollanen noku 1,6/1.8 kumityyny, mutta uuden kumin pakettiin ei taida kuulua sitä rautaa joka tulee runkoon kiiini?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 30.1.2005 12:14

ei kuulu ei... Mutta se löytyy 1.0/1.3/1.6/1.8/D/TD malleista. ;) Siis kaikista muista kuin hudraulisilla olevista.

Pazih
-
Viestit: 96
Liittynyt: 26.7.2003 17:49

ViestiKirjoittaja Pazih » 7.2.2005 1:44

Minulla ja kaverin golffissa on kummassakin juurikin tuollainen vanhanmallinen kannatinkumi ja sellaista ei kyllä tahdo löytyä mistään. Esim. merkkiliikkeen vastaus ei siinä semmosta ole ollutkaan noh myyjä mukaan ja kurkistus pellin alle ups. onhan siellä :) Mutta ei löytynyt heiltä. Onneksi täällä syrjäseudulla on noita kyläseppiä joka sano että siihen kai kävis caddyn kumityyny??? niitä sit löytyy varaosaliikkeestä, en vaan kyllä tiedä käykö, mutta uskoisin että käy... Korjatkaa viisaammat mikäli olen väärässä.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 26.9.2005 12:15

Pitää nostaa tätä vanhaa keskustelua ylös. Eli itellä toi kumityyny (hydraulinen) olis kans vaihtokunnossa ja tarkempaa tietoa noista eri mallien sopivuuksista corroon kaipailis. Vielä kun on hieman hakusessa se että mikä tyyny se tarkalleen on... auton alta se suoraan näkyy ja kuskin puolella. Onko se tuo oikeatakatyyny mistä Kaahari mainitsi??
Tietoa tosta caddyn kumityynystä??


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa