jäärata autoista(omaan käyttöön)
Valvoja: ffp jäsenet
jäärata autoista(omaan käyttöön)
homman nimi on tämä: Teen talveksi isolle pellolle radan (kerran jo tehnyt) jossa olisi tarkoitus ajaa rallia omaksi huviksi (ei piiki renkailla)
auton tulisi olla turvallinen, elikkä varustettu minimissään kaarilla ja kuppipenkillä+vöillä.
autossa tulisi olla ajovalot jotta näkee etiäpäin.
Hintapolitiikasta sen verran että mitä vähemmällä selviää sen parempi.
Kaaria tai kaaren tekijä on tiedossa..
ja nyt haluaisin kommentteja mm. seuraavista asioista
-kannattako itse lähteä tekemään auto,vai ostaakko valmis auto?
-auto merkkeihin ehdotuksia tukien varaosia yms. (mieluiten takaveto)
-minkälaisia muut foorumin käyttäjät on tehneet tai ostaneet?
-hyviä vinkkejä yleensä koko touhuun.
jos jollain on tiedossa halvalla tuollanen joku rallipeli niin ilmoitusta tänne päin.
viimeisimmän tiedon mukaan ois tarjolla takaveto sierra 2.0 koneella jos hinta on kohdallaan niin se tuosta naapurista lähtee;)
auton tulisi olla turvallinen, elikkä varustettu minimissään kaarilla ja kuppipenkillä+vöillä.
autossa tulisi olla ajovalot jotta näkee etiäpäin.
Hintapolitiikasta sen verran että mitä vähemmällä selviää sen parempi.
Kaaria tai kaaren tekijä on tiedossa..
ja nyt haluaisin kommentteja mm. seuraavista asioista
-kannattako itse lähteä tekemään auto,vai ostaakko valmis auto?
-auto merkkeihin ehdotuksia tukien varaosia yms. (mieluiten takaveto)
-minkälaisia muut foorumin käyttäjät on tehneet tai ostaneet?
-hyviä vinkkejä yleensä koko touhuun.
jos jollain on tiedossa halvalla tuollanen joku rallipeli niin ilmoitusta tänne päin.
viimeisimmän tiedon mukaan ois tarjolla takaveto sierra 2.0 koneella jos hinta on kohdallaan niin se tuosta naapurista lähtee;)
Viimeksi muokannut g0lfgti, 24.11.2005 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Jees joku Lada on kyllä rok, kestää hanaa (vaikka tehoa ei ookkaa). Etuvetojapseja saa niin paljo ku jaksaa kotiaan kantaa, mitäänhän niillä ei tuossa käytössä tee. Omatekoiseen kun joutuu kuitenkin upottamaan paljon aikaa että siitä saa vauhdissa hallittavan menopelin.
http://koti.mbnet.fi/~maajussi/kura.htm
Vihiä tuolta :D
http://koti.mbnet.fi/~maajussi/kura.htm
Vihiä tuolta :D
Itellä on 360 volvo tommosena monttu/jää autona on ihan kiva peli paiskoa sladeja vaikka perässä onkin painoa ja kun kone on 2litranen niin kyllä tommosella riisutulla vetelee linkkua vielä asvaltillaki.
Sierra on myös ihan kiva peli tommoseen räppäilyyn ainaskin 2 l koneella.
Mutta ostin minkä tahansa niin kattele ne piikki pyörät jo valmiiksi, kun tosta ajamisesta innostuu niin niitä piikkejä rupee kaipaan.
Sierra on myös ihan kiva peli tommoseen räppäilyyn ainaskin 2 l koneella.
Mutta ostin minkä tahansa niin kattele ne piikki pyörät jo valmiiksi, kun tosta ajamisesta innostuu niin niitä piikkejä rupee kaipaan.
Nuo isolla koneella olevat kulkineet vaan kuluttavat menovettä niin pirusti. Jos ei piikkirenkaita ole tarkoitus hommata ja rata on joku pellolle tehty koukero, niin ei sillä teholla paljon väliä ole.
Itse olen lyhyellä peltoradalla kurvaillut aikoinaan 127 Fiatilla, kyllähän silläkin pärjäsi. Mitään turvakaaria tai turvavöitä ei ole tullut käytettyä. Jos penkkaa tai vauhtia ei kerry liikaa, niin suurin riski on saada se auto hankeen kiinni. Lapiohommia on tehty monen monta kertaa...
Edit: Onpa tuolla profiilin kulkineellakin jokunen kierros ajettu.
Edit: Onko vain pelto iso vai myös rata? :)
Itse olen lyhyellä peltoradalla kurvaillut aikoinaan 127 Fiatilla, kyllähän silläkin pärjäsi. Mitään turvakaaria tai turvavöitä ei ole tullut käytettyä. Jos penkkaa tai vauhtia ei kerry liikaa, niin suurin riski on saada se auto hankeen kiinni. Lapiohommia on tehty monen monta kertaa...
Edit: Onpa tuolla profiilin kulkineellakin jokunen kierros ajettu.
Edit: Onko vain pelto iso vai myös rata? :)
^ kyllä siinä radalla on sen verran pituutta että vauhtia saa todellakin tarpeeks(eli iso myös rata), viimeksi tein pisimmälle suoralle vähän kaaretta ettei vauhti kasva ihan mahdottomiin..
ostin sitten sen sierran, komia peli suoraan ajosta. oikee erikoispenkkiki oli, kaikki mahdolliset säädöt oikeen veiveillä:D
tarvisko kukaan sierran sisustan osia hintaan 5e mikä vain.
jos jollain tiiätte jottai vanhoja piikkirenkaitte rieskoja nii viestiä tännepäin;) tai kuha jotku karkeet renkaat ja halvat. myös penkkiä(kunnosa olevaa) ja vöitä voi tarjota.
huomenna selvee käykö nuo yhet kaaret tuohon, jos ei käy nii taidan tekasta kaaret, pitääki alkaa ettii netistä kaarien teko mallia;)
ostin sitten sen sierran, komia peli suoraan ajosta. oikee erikoispenkkiki oli, kaikki mahdolliset säädöt oikeen veiveillä:D
tarvisko kukaan sierran sisustan osia hintaan 5e mikä vain.
jos jollain tiiätte jottai vanhoja piikkirenkaitte rieskoja nii viestiä tännepäin;) tai kuha jotku karkeet renkaat ja halvat. myös penkkiä(kunnosa olevaa) ja vöitä voi tarjota.
huomenna selvee käykö nuo yhet kaaret tuohon, jos ei käy nii taidan tekasta kaaret, pitääki alkaa ettii netistä kaarien teko mallia;)
Joskus meillä oli veljen kanssa 340 Volvon raato ja kotipihan futiskentälle aurattu pienehkö rata. Ei sitä Volvoa saanu ajamalla paskaksi, öljyjäkään ei viitsitty katsoa kun olisi kuitenkin joutunut lisäämään. Pari talvea sitten oli jäärata-autona Pikkumusta Fiat, välillä lunta konehuone täyteen kun meinas kuumana alkaa käymään. Ja turvakaaret, mitäs ne on?? ;) Yhdessä välissä oli vittumaista ajella kun nosti vettä jäälle. Kyllähän se jääty siitä ajouralta, mutta sen ulkopuolella kun oli 15cm vettä niin sieltä sitä oli kohtalaisen ikävä nostella pois.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Naapuri kylän pojilla on kuulema juuri tuollainen pikku nelikko subaru. Mutka koneen kyljessä ja joku tehokkaampi ruuta. Kuulemma imee penkkiin jäälläkin kivasti. Piikit luonnollisesti joka kulmassa. Itse en ole valitettavasti päässyt kyseistä keksintöä näkemään.
Joskus vuosia aikaa meillä oli porukassa 123 240D mese jäällä. Olihan se takaveto ja renkaat käänty reilusti, mutta siihempä ne plussat loppuikin. Eipä tarvinnut ainakaan mitään pitkää leveää siivua sladitella. :D
Joskus vuosia aikaa meillä oli porukassa 123 240D mese jäällä. Olihan se takaveto ja renkaat käänty reilusti, mutta siihempä ne plussat loppuikin. Eipä tarvinnut ainakaan mitään pitkää leveää siivua sladitella. :D
Mulla olis sulle ehoton "räppäilyauto"...
Elikkäs tuommonen -87 340 Volvo... vähän ajettu,
kytkin ja startti ja akku vaihdettu ja mikä mukavinta, lohkolämppäri
löytyy talviaamujen iloksi :)
käy vilkasemassa:http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=495317
Tarjoa jotaki ja tule hakemaa pois :)
Elikkäs tuommonen -87 340 Volvo... vähän ajettu,
kytkin ja startti ja akku vaihdettu ja mikä mukavinta, lohkolämppäri
löytyy talviaamujen iloksi :)
käy vilkasemassa:http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=495317
Tarjoa jotaki ja tule hakemaa pois :)
piru sen sierran kun ostin,niin ennen kun ehtiin noutaa sitä niin tuttu ilmotti että joku oli haluakas maksamaan enemmän ja oli vieläpä aika kaukaa tulossa hakemaan,joten sanoin että myyhän pois.
bmw taitaa olla aika fiksu vaihtoehto tuohon hommaan, pitää vaan nyt käyttää aikaa että löytää hyvän yksilön.
bmw taitaa olla aika fiksu vaihtoehto tuohon hommaan, pitää vaan nyt käyttää aikaa että löytää hyvän yksilön.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
oikeaoppisestihan jäärata tehdään siten, että ajoradan molemmille puolille autataan noin kahden auton levyiset turva radat, jottenka tarkoituksena mm. estää veden tuleminen itse pääradalle, eikä silloin varsinaisen jääradan varrelle tule liian korkeita penkkoja, pysyy kalustokin helpommin suorana ja pyörillään. tämä tosin rupeaa jo vaatimaan enenpi panostusta radan hoitoon ja auki pysymiseen.
jos rata on tehty luonnonjäälle esim järven jäälle, ongelmana on juurikin se, että jää katkeaa tuollaisen korkean lumipenkan kohdalta, ja luonnollisesti se nostaa railosta vettä jäälle.
nämä asiat on todettu useina talvina...
pki
jos rata on tehty luonnonjäälle esim järven jäälle, ongelmana on juurikin se, että jää katkeaa tuollaisen korkean lumipenkan kohdalta, ja luonnollisesti se nostaa railosta vettä jäälle.
nämä asiat on todettu useina talvina...
pki
No vaikka http://www.nettiauto.com/524458 riittää. Mikäköhän tuo "pikkuvika" lienee, ei ole edes käyntikunnossa....
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Laita subaru leone. Niitä saa paljon halvemmalla kuin justyja ja vetosuhde, tai ainakin ajofiilis on enemmän takapainoisempi. Justyssa saa tehdä töitä, että perse irtoaa ja sitten kun se sen tekee, meno on tavallaan holtittomampaa kuin oikealla autolla. Osittain johtuu tehonpuutteestakin, saattaisi korjaantua laittamalla taakse vaikka kesärenkaat, mutta mielummin joku muu auto.
Takavetosista itse lähtisin etsimään bemaria, toyotaa tai ooppelia.
Volvot tuppaa olemaan ei niin taloudellisia ajettavia juuttuvakurkkusine kaasareineen ja sierrat... ne tuppaa kaikki olemaan fordeja =)
Takavetosista itse lähtisin etsimään bemaria, toyotaa tai ooppelia.
Volvot tuppaa olemaan ei niin taloudellisia ajettavia juuttuvakurkkusine kaasareineen ja sierrat... ne tuppaa kaikki olemaan fordeja =)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Heh, tehonpuute ainakin vaivaa Justyä :-D
Mulla oli pari talvea sellainen talviautona, ja kävin aika paljon jääradalla, tosin "normi" nastarenkailla. 130km/h kun heitti ohjaamalla luisuun, sai kesken luisun heittää pienemmälle vaihteelle kun ei jaksanu viedä...
Bensaakin tuo pieni katiska vei melkein saman kuin 2.2 Turbo audi.
Vois joku Leone Turbokin olla ihan jees, mutta Justy mahtuu ihan mihin tahansa mutkaan poikittain ;-)
Mulla oli pari talvea sellainen talviautona, ja kävin aika paljon jääradalla, tosin "normi" nastarenkailla. 130km/h kun heitti ohjaamalla luisuun, sai kesken luisun heittää pienemmälle vaihteelle kun ei jaksanu viedä...
Bensaakin tuo pieni katiska vei melkein saman kuin 2.2 Turbo audi.
Vois joku Leone Turbokin olla ihan jees, mutta Justy mahtuu ihan mihin tahansa mutkaan poikittain ;-)
Saman olen huomannu vaikka vasta about kuukauden tolla olen kruisaillu, soppa maistuu kolmepyttyselle ykskakkoselle kiitettävästi.
Neliveto piti saada talveksi, mutta tähänastiset kokemukset on aika pelottavia, kun tuntuu, että auto vie miestä enemmän kuin mies autoa. Osittain johtunee siitä, että vasta eilen laitoin talvikiekot ja viimetalvena oli oikea nelivetoauto, eikä tollasta käkätintä =) Pieni se on kuin mikä ja maastossa etenee ihan uskomattomasti. Jääratakelejä odotetaan kieli pitkällä, niin päästään näkemään miten rupee pysymään käsissä.
Neliveto piti saada talveksi, mutta tähänastiset kokemukset on aika pelottavia, kun tuntuu, että auto vie miestä enemmän kuin mies autoa. Osittain johtunee siitä, että vasta eilen laitoin talvikiekot ja viimetalvena oli oikea nelivetoauto, eikä tollasta käkätintä =) Pieni se on kuin mikä ja maastossa etenee ihan uskomattomasti. Jääratakelejä odotetaan kieli pitkällä, niin päästään näkemään miten rupee pysymään käsissä.
Jos etuvetoautoon päätyy, niin kesärenkaat vaan taakse ja talvikumit eteen. Saa käsille edes jotain töitä :)Justyssa saa tehdä töitä, että perse irtoaa ja sitten kun se sen tekee, meno on tavallaan holtittomampaa kuin oikealla autolla. Osittain johtuu tehonpuutteestakin, saattaisi korjaantua laittamalla taakse vaikka kesärenkaat
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Kyllä tuolla sai kevyesti menemään reilusti yli 10l...
Tosin, toinen virranjakajan alipainesäätimistä oli hajalla, liekö ennakot jollain kierrosalueella sen verran pielessä että vaatii lisäbensaa :-D
Jääradalla ei tankillisella päässy kun vähän reilu tunnin.
e: Saahan tuon Justyn lähtemään vastaheitolla ja parilla terävällä iskulla jarrupolkimeen.
Tosin, toinen virranjakajan alipainesäätimistä oli hajalla, liekö ennakot jollain kierrosalueella sen verran pielessä että vaatii lisäbensaa :-D
Jääradalla ei tankillisella päässy kun vähän reilu tunnin.
e: Saahan tuon Justyn lähtemään vastaheitolla ja parilla terävällä iskulla jarrupolkimeen.
Ei varmaan ole ihan idiotti idea myöskään hieman pirteämmän kulkineen hankinta vaikka ruotsin puolelta? Joskus jotain videonpätkää katselin jossa ruottin pojilla jäärata autona wanha bmw m5.. Luulisi aika edukkaasti löytyvän esim. -80/90 luvun taitteen 525/535 laitteita.
Parin kaverin kimppahankinta varmaan ihan asiallinen hankinta..
Parin kaverin kimppahankinta varmaan ihan asiallinen hankinta..
Suuri RUOSKA-"special"
Elikkäs jäärataisuzu, ostettiin edulli$esti pelkkänä koppina koska takarunko oli otettu nelikkolaviskaan, täähän on siis peräpotku.. Ensin suunniteltiin konetta johki muuhun käyttöön mutta vähitellen kehittyi idea pelleautosta, toki joskus tulee koukkua ja muuta että saa tehdä "maatilan ajoja" pellolla tms :D
Tästä lähettiin, trukkipiikeillä pajalle
Selvästi jotain puuttuu
Uusi runko hakattiin entisen sisään niin pitkälle kuin meni ja kolvattiin aika reilusti kiinni ja runkohan on 12mm "pelti" U palkkia joten kestänee :D
Pakoputken heppailin kinkäpin jämäputkesta ja sain toteuttaa pystyputkifantasianikin :D
Polttoainetankki SISU kuorma-auton jarrupainesäiliöstä 8)
Tohon kuntoon se jäi, jos huomenna lisää.. Kaikki ehjä purettu pois ettei säry ajellessa
Tossa pari otosta, näkkyy myös lyhentyny akseliväli
http://img1.ii2.org/015697815_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697803_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697832_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697828_b.jpg
Savut on otettu ja polttoainejärjestelmä toimii, huomenna perä kii ja penkit sisälle jostain napataan ja kokeillaas kuin sudaa, vois kai sitä tyhmemminkin aikaansa viettää...kai :D
Elikkäs jäärataisuzu, ostettiin edulli$esti pelkkänä koppina koska takarunko oli otettu nelikkolaviskaan, täähän on siis peräpotku.. Ensin suunniteltiin konetta johki muuhun käyttöön mutta vähitellen kehittyi idea pelleautosta, toki joskus tulee koukkua ja muuta että saa tehdä "maatilan ajoja" pellolla tms :D
Tästä lähettiin, trukkipiikeillä pajalle

Selvästi jotain puuttuu

Uusi runko hakattiin entisen sisään niin pitkälle kuin meni ja kolvattiin aika reilusti kiinni ja runkohan on 12mm "pelti" U palkkia joten kestänee :D

Pakoputken heppailin kinkäpin jämäputkesta ja sain toteuttaa pystyputkifantasianikin :D

Polttoainetankki SISU kuorma-auton jarrupainesäiliöstä 8)

Tohon kuntoon se jäi, jos huomenna lisää.. Kaikki ehjä purettu pois ettei säry ajellessa

Tossa pari otosta, näkkyy myös lyhentyny akseliväli
http://img1.ii2.org/015697815_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697803_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697832_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697828_b.jpg
Savut on otettu ja polttoainejärjestelmä toimii, huomenna perä kii ja penkit sisälle jostain napataan ja kokeillaas kuin sudaa, vois kai sitä tyhmemminkin aikaansa viettää...kai :D
Kun oli jäästä puhetta niin tuolla on kerrottu siitä jotain.
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... pic=7181.0
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... pic=7181.0
Mä kyllä suosittelen niitä piikkirenkaita. Käytettyjä saa edullisesti kun osaa etsiä oikeasta paikasta. Ennen huimaa tehon lisäystä kannattaa satsata alustaan sen verran että on edes ajettava, ettei käänny ekassa kurvissa katolleen. Se on makuasia tykkääkö ajaa edestä vetävällä vai takaa työntävällä. Takavedolla ajamisen hauskuus on potenssiin 10 verrattuna etuvetoiseen, mutta etuvedolla aloittelijakin pääsee lujaa.
Kyllä sudii :D
Penkki pyssyy varmaankin kiinni (240 volvon), on nääs hitsattu kiinni lattiaan
Kartaania piti lyhentää aika radikaalisti ja perä laittaa vähä pystyasentoon
Testdrive vol:1, ei päästy pihalle kun jäi jo sutimaan..
Vanhoja betoniritiläpalkkeja painoksi perälle, valot taka ja etteen ja PÖ-säiliö punaiseksi, rengaspaineet takaa 0.5 baariin niin rupes kulkemaan.. Kemppilukkoa se on vailla vielä
Ja keulasta, syylärin suojana rautaa
Hyvin kulukee, vähä liianki lujaa eikä se oo jäykkäperänen, on siellä SISU:n moottorintukikumit taka-akselin ja rungon välillä sekä pienet paineet takana, ihan ajettava kampe tuo on vaikkei näytä siltä :D
Penkki pyssyy varmaankin kiinni (240 volvon), on nääs hitsattu kiinni lattiaan

Kartaania piti lyhentää aika radikaalisti ja perä laittaa vähä pystyasentoon

Testdrive vol:1, ei päästy pihalle kun jäi jo sutimaan..

Vanhoja betoniritiläpalkkeja painoksi perälle, valot taka ja etteen ja PÖ-säiliö punaiseksi, rengaspaineet takaa 0.5 baariin niin rupes kulkemaan.. Kemppilukkoa se on vailla vielä

Ja keulasta, syylärin suojana rautaa

Hyvin kulukee, vähä liianki lujaa eikä se oo jäykkäperänen, on siellä SISU:n moottorintukikumit taka-akselin ja rungon välillä sekä pienet paineet takana, ihan ajettava kampe tuo on vaikkei näytä siltä :D
Hämmennetään viestiketjua. Tietääkö kukaan missä olisi Lappeenranta / Imatra seudulla jäärataa ? Tai yleensäkin lähellä noita ? Vaiko vieläkin liian vähän jäätä ? Kiinnostaisi käydä patonkia polkemassa radalla, kun nyt on nelikkokin sentään käytössä. Pieni maksukaan ei sentään maailmaa kaada, vaikkakin opiskelijabudjetista kyse on.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Pahimpaan jäärata kuumeeseen pari fiilistelypätkää:
330km/h jäällä, puikoissa muuan Juha Kankkunen, aikamme sankareita.
http://www.youtube.com/watch?v=apE2P6pAdic
Olisihan tuo varmasti aivan päräyttävä kokemus vetää Veerallakin 225km/h jäätiellä, mutta pitänee silti jättää kokeilematta. Jos olisi oikea jäärata ja kunnon suora niin voisi yrittää ennätysnopeutta Michelin Ivalo renkailla. Löytyykö palstalta yhtään laskuvarjo harrastajaa, jolla olisi myydä vanha hätävarjo autoilukäyttöön jarruvarjoksi? Mitä nuo automaatti laukaisulla olevat kupoli mallin hätävarjot kustantaa? Ja nuo laskuvarjo naruthan täytyy olla pirun vahvoja, niin niistä saisi sitten auton naarattua järven pohjasta.
2011 Raahen Ice Drag Race. Miksei muuten viime vuonna järjestetty?
(Varoitus: aivan karseeta taustamusiikkia, muuten asiallista meininkiä)
http://www.youtube.com/watch?v=-aFYOmmXYp8
330km/h jäällä, puikoissa muuan Juha Kankkunen, aikamme sankareita.
http://www.youtube.com/watch?v=apE2P6pAdic
Olisihan tuo varmasti aivan päräyttävä kokemus vetää Veerallakin 225km/h jäätiellä, mutta pitänee silti jättää kokeilematta. Jos olisi oikea jäärata ja kunnon suora niin voisi yrittää ennätysnopeutta Michelin Ivalo renkailla. Löytyykö palstalta yhtään laskuvarjo harrastajaa, jolla olisi myydä vanha hätävarjo autoilukäyttöön jarruvarjoksi? Mitä nuo automaatti laukaisulla olevat kupoli mallin hätävarjot kustantaa? Ja nuo laskuvarjo naruthan täytyy olla pirun vahvoja, niin niistä saisi sitten auton naarattua järven pohjasta.
2011 Raahen Ice Drag Race. Miksei muuten viime vuonna järjestetty?
(Varoitus: aivan karseeta taustamusiikkia, muuten asiallista meininkiä)
http://www.youtube.com/watch?v=-aFYOmmXYp8
Jännä nähdä mitä tulee olemaan erään Turkulaisen audi "harrastajan" ja nokian renkaiden uusi ennätys tänä talvena, ainakin audin tehoista ei pitäs jäädä kiinni ;)
Nokian fillarit
Nokian fillarit
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Hiljaiseksi vetää. Muistutus taas siitä, minkä kanssa autourheilussa ollaan jatkuvasti vastakkain.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=ok-nln
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=ok-nln
Itellä ollut nyt tämän talven n. 400m peltorata. Siellä on saanu golffi kyytiä trippimittariin radalla on tullu 260km ja vielä ajetaan niin pitkään kun kelejä on. Autona siis perus 1.6 kakkis weberillä. Jos radalle haluaa niin kannattaa kattoa vaikka Hyvinkään ua:n sivuilta radan aukiolo ajat ja mennä sinne.
Jäärataa on tullut tahkottua tänä talvena. Perusvehkeenä on ollut Sierra, tosin voimahan siitä loppuu kesken. 2.0i EFI DOCH jossa perusjutut, peltisatsi, vapari, lastu, bensanpaineet yms. Lukkoperä olikin jo valmiiksi. Kaikki turha on riisuttu luonnollisesti pois ja kevennetty. Luuppalan kaaret, kuppi-istuin ja kunnon vyöt. 15" ja 16" piikit on ajopyörinä.
Seuraavaksi täytyy vaihtaa tiheämpi perä sekä uudet nokat.
Kakkosautona toimii 340 Volvo Renun ihanalla 1.7 koneella, joskin nokka on vaihdettu 2 litraisesta megansesta hiotuun, kaasari on Fordin 2.3 V6:sta. Kansi tehty pako ja imusarja kohdistettu, virtaa ihan ok. Kevennys onkin tässä pop, kaikki turha on poistettu, myös tuplapellit. Ikkunat ovat polykarbonaattia. Auto liikuttelee yksin. F ryhmän Starbasta kaaret, nopea ohjaus, kuppipenkki + kunnon vyöt. Pikkutankki kontissa. Takapään iskuvaimennus säädettä, jäykkyys + korkeus. Ajopyörinä 15" piikit.
Seuraava projekti ensitalveksi olisi katsottuna valmiiksi, aihiona toimii E30 325 (penkitetty reilut 200hv)
Seuraavaksi täytyy vaihtaa tiheämpi perä sekä uudet nokat.
Kakkosautona toimii 340 Volvo Renun ihanalla 1.7 koneella, joskin nokka on vaihdettu 2 litraisesta megansesta hiotuun, kaasari on Fordin 2.3 V6:sta. Kansi tehty pako ja imusarja kohdistettu, virtaa ihan ok. Kevennys onkin tässä pop, kaikki turha on poistettu, myös tuplapellit. Ikkunat ovat polykarbonaattia. Auto liikuttelee yksin. F ryhmän Starbasta kaaret, nopea ohjaus, kuppipenkki + kunnon vyöt. Pikkutankki kontissa. Takapään iskuvaimennus säädettä, jäykkyys + korkeus. Ajopyörinä 15" piikit.
Seuraava projekti ensitalveksi olisi katsottuna valmiiksi, aihiona toimii E30 325 (penkitetty reilut 200hv)
Onhan tässä keretty muutama talvi harrastaa jäärataa tuon vuoden 2005 jälkeen.
Autoja ollut
Nissan sunny 1.6lx multivalve: oli kyllä kestävä kuin mikä
Bmw e30 320: kulkeva kampe, mutta huono ajaa ja tais olla kansivikaa jo ostaessa
Toyota camry 2.0: melko laiva, kesti melkein koko talven kunnes kytkin antautui
Bmw e34 520 m50: tämä oli huippu auto, ei mitään ongelmia koko talvena ja hyvä ajettava. tuli myytyä keväällä pois pihaa täyttämästä
Nyt on Bmw e34 520 m20: hyvä ajettava kuten edellinenkin, mutta liian laiska kone näin isolle korille.
Trelleborg lappi piikit tuli ostettua 2007 ne on olleet jokaisessa autossa alla ja ovat vieläkin kunnossa. Kumi vain kovettunut ja halkeillut sen verran etta tarvii sisuskumin nykyään.
Ens talveksi olis suunnitelmissa e36 325 tai 328. Takavetoisissa kun ei paljon vaihtoehtoja ole. Jos kerrankin ostaisi kunnon auton mihin vois panostaa sen verran että tekis ainakin kaaret. Parista viimeisestä bemarista on tullut riisuttua ylimääräinen paino pois ja kuppipenkit vöineen tilalle. Helppaa ajamista kun ei tarvi rystyset valkoisena puristaa ratista että pysyy penkillä.
Radan pitäminen on kyllä viime talvina ollut vaikeaa. Tahtoo vesi nousta jäälle monta kertaa talvessa ja siihen kun satelee lumet päälle niin vaikeaksi menee. Viime talvena ei saatu rataa tehtyä ollenkaan kun oli niin heikot jäät.
Tuossapa videoita tämän talven ajeluista:
http://www.youtube.com/watch?v=uB9ykjvTygo
http://www.youtube.com/watch?v=Q1c3zovCJCo
http://www.youtube.com/watch?v=mzrQGlwzH5c
Autoja ollut
Nissan sunny 1.6lx multivalve: oli kyllä kestävä kuin mikä
Bmw e30 320: kulkeva kampe, mutta huono ajaa ja tais olla kansivikaa jo ostaessa
Toyota camry 2.0: melko laiva, kesti melkein koko talven kunnes kytkin antautui
Bmw e34 520 m50: tämä oli huippu auto, ei mitään ongelmia koko talvena ja hyvä ajettava. tuli myytyä keväällä pois pihaa täyttämästä
Nyt on Bmw e34 520 m20: hyvä ajettava kuten edellinenkin, mutta liian laiska kone näin isolle korille.
Trelleborg lappi piikit tuli ostettua 2007 ne on olleet jokaisessa autossa alla ja ovat vieläkin kunnossa. Kumi vain kovettunut ja halkeillut sen verran etta tarvii sisuskumin nykyään.
Ens talveksi olis suunnitelmissa e36 325 tai 328. Takavetoisissa kun ei paljon vaihtoehtoja ole. Jos kerrankin ostaisi kunnon auton mihin vois panostaa sen verran että tekis ainakin kaaret. Parista viimeisestä bemarista on tullut riisuttua ylimääräinen paino pois ja kuppipenkit vöineen tilalle. Helppaa ajamista kun ei tarvi rystyset valkoisena puristaa ratista että pysyy penkillä.
Radan pitäminen on kyllä viime talvina ollut vaikeaa. Tahtoo vesi nousta jäälle monta kertaa talvessa ja siihen kun satelee lumet päälle niin vaikeaksi menee. Viime talvena ei saatu rataa tehtyä ollenkaan kun oli niin heikot jäät.
Tuossapa videoita tämän talven ajeluista:
http://www.youtube.com/watch?v=uB9ykjvTygo
http://www.youtube.com/watch?v=Q1c3zovCJCo
http://www.youtube.com/watch?v=mzrQGlwzH5c
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Kyllä olisi hienoa päästä taas jäälle ajelemaan.
Taitaa vaan tulla suht huono jäätalvi jos ei. tule näin sydäntalvella kunnon paukkupakkasia vähän pidempää jaksoa.
Lapissa tietysti olosuhteet olisi otolliset, niinkuin tämä seuraava video osoittaa.
Hähä, ei muuten pappa-mallin 911 GT3 RS Porschella pärjää jäällä sitten alkuunkaan Yamahan Rytköselle. Aivan järjettömät erot 5.8km radalla.
Porsche: 3min 2s / kierros
Yamaha: 2min 23s / kierros
Hyi s##tana, kun on muuten ruman värinen Possu!
https://www.youtube.com/watch?v=MTqcAoLuTnc
Taitaa vaan tulla suht huono jäätalvi jos ei. tule näin sydäntalvella kunnon paukkupakkasia vähän pidempää jaksoa.
Lapissa tietysti olosuhteet olisi otolliset, niinkuin tämä seuraava video osoittaa.
Hähä, ei muuten pappa-mallin 911 GT3 RS Porschella pärjää jäällä sitten alkuunkaan Yamahan Rytköselle. Aivan järjettömät erot 5.8km radalla.
Porsche: 3min 2s / kierros
Yamaha: 2min 23s / kierros
Hyi s##tana, kun on muuten ruman värinen Possu!
https://www.youtube.com/watch?v=MTqcAoLuTnc
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa