Rikkoiko Laakkonen moottorin? (Golf R32)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Leftis
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.8.2012 15:23

Rikkoiko Laakkonen moottorin? (Golf R32)

ViestiKirjoittaja Leftis » 8.10.2014 21:37

Kysytääs täältä mielipiteitä tämän hetkiselle episodille.

Pari viikkoa sitten ajelin töihin n. 5km matkan ja parkkeerattuani auton kuulin omituista, rallattavaa ääntä, joka tuntui tulevan etupäästä. Konepellin aukaistuani, ei tarvinnut kauaa miettiä mistä ääni johtuu: ketjuhan siellä rallattelee. Työpäivän jälkeen käynnistin vielä auton toivoen, että ääni olisi hävinnyt. Otin puhelimella pikaisen videon pätkän ja sammutin moottorin.

Autoa ei tämän jälkeen ajamalla liikutettu mihinkään. Kerran tämän jälkeen yritin autoa käynnistää, mutta akku oli (onneksi) tyhjänä.

(Videopätkä: http://1drv.ms/1uKMMG4)

Kävin jo alustavasti kyselemässä hintaa jakoketju rempalle ja sain alustavaksi arvioksi noin 3-4000e, riippuen mitä joutuu vaihtamaan. Torstaina hinautin auton Laakkoselle ja oltiin sovittu, että perjantaina kerkeää asentaja katsomaan ja kuulostelemaan mistä ääni johtuis. Sisältäisi siis akun latauksen yms.

No perjantai iltapäivästä sain soiton jossa kerrottiin, että autopa ei enää käynnistynyt ollenkaan, olivat mittailleet puristuspaineita ja todettu, että 3. ja 4. sylinterissä muita alhaisemmat (6,8 ja 7,1). Sanoivat epäilevänsä, että ketju olisi jo hypännyt, mutta vaatisi tarkempaa tutkimusta ja lisää purkamista. Kysyin Laakkosen virkailijalta, miten on mahdollista, koska auto on viimeksi minulla ollessaan ollut vielä 'käyvä'. Tähän hän vastasi, että useimmiten ketju pääsee hyppäämään kun moottori sammutetaan. (?? Voiko pitää paikkaansa?) Hieman epäluuloisena tavallaan hyväksyin selityksen, koska en tiennyt oliko väite totta vai ei.

Seuraavana päivänä olivat irroittaneet venttiilikoneiston kannen ja imusarjan:

"Havaittu että ainakin jakopäänketjun laahain mennyt poikki ja kiristimen mäntä ja jousi irronneet. Kiristimen mäntä ja jousi ketjun ja sylinterin kannen välissä. Yksi venttiilikoneiston keinuvipu poikki. Osa venttiilikoneiston keinuvivuista todella väljällä, viittaa siihen että venttiileitä vääntynyt."


Kaiken tuon aikana olin jo ollut yhteydessä minulle auton myyneeseen liikkeeseen ja kertonut, että missä mennään. Puhuttiin myös mahdollisuudesta viedä auto heille Jyväskylään ja tehdä remontti siellä huomattavasti halvemmalla.

Näinhän tehtiin. Eilen kävivät hakemassa auton trailerilla ja tänään tuli soittoa, että jo edellä mainittujen vaurioiden lisäksi, myös männässä oli reikä ja useampi venttiili vääntynyt/rikki tms. Sanoivat tämän viittaavan siihen, että vahinko olisi käynyt korkeilla kierroksilla. Myös kaikki vikakoodit oli pyyhitty/nollattu pois Laakkosella.

Itse en autoa tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla käyttänyt missään vaiheessa sen jälkeen kun kuulin äänen ensimmäistä kertaa.

Miltä teidän mielestä kuulostaa?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 8.10.2014 21:57

AIka hankala juttu tuommonen. Autossahan oli selvästi vakava vika ennen korjaukseen menoa, joten sehän on voinut hajota joko siinä vaiheessa kun sammutit tai todennäköisesti puristuspainemittauksen aikana.. tuskinpa merkkarilla tuommosta vikaista konetta ovat huudattaneet, taino hankalahan tuota on sanoa. Tuon äänen perusteella joku kiristäjä/laahari on kyllä ollut paskana.. Mäntä hajoaa jo ihan starttauksen yhteydessä jos on hajotakseen jaon ollessa sopivasti pielessä.

Kizmo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 28.12.2009 2:40

ViestiKirjoittaja Kizmo » 9.10.2014 15:41

Mahtoikohan akku olla oikeasti tyhjä vai olisiko siellä männät ottaneet kiinni venttiileihin pielessä olevan jaon vuoksi ja siten startti kyykytti akkua?

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 25.10.2014 8:58

Kizmon mainitsema tapahtuma on hyvin todennäköinen. Tiedän kyllä tapauksia joissa on startatessa väännetty venttiilit solmuun, ja tuntuma starttaukseen on nimenomaan sellanen että olis akku huono.

Moottorin jako hyvin mielellään hyppää sammutushetkellä jos siihen on edellytyksiä(vialliset kiristimet/laahaimet), eli sekään ei ole mitään tarinankerrontaa laakkosen puolelta vaan ihan tosiasia. Monesti asiakkaat sanoo että ihan normaalisti mä sen kotipihaan ajoin ja aamulla se ei enää lähtenyt käyntiin, ja lopputuloksena todettu että jako siellä on pielessä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.10.2014 11:20

Katsoin tuon videon ja omasta mielestä kone kuulostaa siltä, että siellä ääntäisi jokin muukin kuin vain löysällä oleva ketju? Käyntikin on jotenkin epätasaisen kuuloinen?

Ja jos ketju on tosiaan noin löysällä, kuin mitä videon ääni antaa ymmärtää, niin sammuttaessa jako tosiaan helposti hyppää. Kone kun pysähtyy, niin se "rytkäyttää" yleensä pyöriviä osia vähän taaksepäin -> jakoketju löysällä -> pomppaa sen rytkäytyksen verran pieleen.
Ja sitten uudelleen käynnistäessä... You know.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 25.10.2014 21:33

Multa löytyy tuohon männät, kierokanget, irtoventtiilit, tyhjä kansi, vipuja, venttiileitä ja muutama satsi vakio nokkia jos on tarvis. Käytettyjä.

Tuo ääni kuullostaa aika hujalle.
Viimeksi muokannut MTBE, 25.10.2014 23:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.10.2014 21:38

Vr6 sukuset ja niiden jakopää :)

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 25.10.2014 23:09

Niinpä, eipä voi oikein muuta sanoa tuohon kommenttiin.

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 29.1.2015 20:57

Mitenkäs tässä kävi?

Leftis
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.8.2012 15:23

ViestiKirjoittaja Leftis » 13.3.2015 23:25

Unohdin kokonaan tänne päivitellä..

Laakkosen osallisuudesta asiaan en sen enempää lähtenyt selvittämään ja aika vaikeaa tuota muutenkin olisi ollut todistaa..

Autoon päädyttiin vaihtamaan n. 80tkm ajettu moottori, joka löytyi Ruotsista. Samalla vaihdettiin jakoketjun osat.

Aikaisemmat suunnitelmat ahtamisesta ottivat myös kovasti tuulta alleen ja tässä on enää muutama viikko odoteltavaa, että remmiahdin saadaan autoon kiinni.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa