Ajoasento
Valvoja: ffp jäsenet
Ajoasento
Joo haluaisin tällasesta, jo haittaavasti stressaavasta asiasta pyytää mielipiteitä vaikka myönnän kyllä että vika ei ole kuin omassa ajattelutavassani, mutta anyway. Huomaan päivittäin tarkkailevani oman ajoasentoni osalta sitä että miltä se näyttää auton ulkopuolelta katsottuna. Koen näyttäväni täysin toopelta ja nololta jos näyn kokonaan etuoven ikkunasta enkä jää edes vähän B-pilarin taakse.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Nyt v#ttu oikeesti.
Ajoasento säädetään sen mukaan, mikä TUNTUU hyvältä. Ei sen mukaan, mikä NÄYTTÄÄ. Se, miten paljon jäät pilarin taakse, minkä pilarin taakse ja jäätkö ylipäätään pilarin taakse riippuu autosta ja sinun itsesi pituudesta.
Ja se "penkki taakse ja selkänoja länään" ei tunnu hyvältä. Ainakaan selkäsi mielestä sen jälkeen, kun siinä asennossa olet 10 vuotta autoa ajanut.
Penkki riittävän lähelle, ratti riittävän lähelle, selkänoja riittävän pystyyn.
Hyvät nyrkkisäännöt ovat vaikkapa nämä: a) jalka jää vähän koukkuun kytkin pohjaan painettuna b) kädet suoristettuna ratin päälle ratti on suunnilleen ranteen kohdalla c) selkänoja lähempänä asentoa "pystyssä" kuin asentoa "makuulla".
Ajoasento säädetään sen mukaan, mikä TUNTUU hyvältä. Ei sen mukaan, mikä NÄYTTÄÄ. Se, miten paljon jäät pilarin taakse, minkä pilarin taakse ja jäätkö ylipäätään pilarin taakse riippuu autosta ja sinun itsesi pituudesta.
Ja se "penkki taakse ja selkänoja länään" ei tunnu hyvältä. Ainakaan selkäsi mielestä sen jälkeen, kun siinä asennossa olet 10 vuotta autoa ajanut.
Penkki riittävän lähelle, ratti riittävän lähelle, selkänoja riittävän pystyyn.
Hyvät nyrkkisäännöt ovat vaikkapa nämä: a) jalka jää vähän koukkuun kytkin pohjaan painettuna b) kädet suoristettuna ratin päälle ratti on suunnilleen ranteen kohdalla c) selkänoja lähempänä asentoa "pystyssä" kuin asentoa "makuulla".
Ää Ä. Eipäs veivata sitä selkänojaa pystyasentoon ;) ;)
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... 94449.html
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... 94449.html
Sakke: Toi istuma-asento ei koske autoilua vaan toimisto/valvomotyötä. Et ruuvaa vaan se penkki oikeaan asentoon sieltä takapenkin jalkotilasta:-)
Meillä kun firmassa käy jonkin verran eri ihmisten autoja, joita sitten tarvii siirtää ulkoa siälle jne, niin tulee huomattua että mitä nuorempi henkilö niin sen varmemmin penkki on makuuasennossa ja myös ratti on alimmassa asennossa.
Meillä kun firmassa käy jonkin verran eri ihmisten autoja, joita sitten tarvii siirtää ulkoa siälle jne, niin tulee huomattua että mitä nuorempi henkilö niin sen varmemmin penkki on makuuasennossa ja myös ratti on alimmassa asennossa.
Harvemmin näkee esim. rallikuskeja jotka makaa kovaa ajaessa. Eikös ideana ajamisessa ole se, että pystyy käyttämään auton hallintalaitteita jopa ennalta arvaamattomissa tilanteissa -> hartia/kyynärlukko.... Mulle sinänsä ihan sama miten "lippispäät" kurvailee , kunhan ei aiheuta muille kanssa-autoilijoille vahinkoja. Itse ajan pystyasennossa sekä autolla, että mp:llä ;) Kait se on vähän ikäkysymyskin.
Eikä kyllä yhtään kiinnosta miltä minä näytän ulkoapäin.
Onkos kovinkin suora näkymä pöntölle?
Edit: Tämä selvä, jätän välistä.
Vastahan oli tutkimus jossa sanottiin että kakkia pitäisi lähes muna-asennossa jotta suoli tyhjentyy oikein. Noin niinku OT:na.
Viimeksi muokannut Sebastian, 1.8.2013 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Selkänoja kannattaa pitää sen verran pystyssä, että kun sitä jarrua polkaseen kunnolla niin penkiltä ei saisi lahteä liukumaan taakse/yläviistoon.
En tiedä millainen pulkannaru pitää olla, että perse nousee penkistä ja kuljettaja luiskahtaa turvavyön välistä takapenkille.
Onkos kovinkin suora näkymä pöntölle?
Nyt en kyllä puhunut siitä miltä näytän ulospäin paskahuussista, vaikka tuota Passattia voisi sellaiseksi moni kutsua. Mutta jos nyt kumminkin kiinnostaa minun paskahuussit niin alakerrassa ei ole ikkunaa ja yläkerran ikkunasta jos tulet kurkkimaan, niin joudut kiipeämään viereiseen mäntyyn.
Kosse: Tuo ei vaan tällaiselle keskenkasvuiselle ole läheskään joka autossa mahdollista. Tai sitten pitää istua todellakin makuuasennossa.
Kyllä oma selkä on ainakin sitä mieltä, että selkänoja melko pystyyn ja ristiseläntuki (jos sellainen penkistä löytyy) niin ulos kuin mahdollista.
Aika monta tuntia on tullut auton ratissa vietettyä (lue: työkseni ajelen), joten jotain kokemustakin tästä aiheesta on.
Ja vielä vähän off topicina, että on muuten oikeasti todella monessa, uudessakin, autossa aivan järkyttävän huonot penkit. Recaron sportit ja VAG "sporttisemmat" penkit on tähän mennessä olleet sieltä parhaasta päästä. BMW:n ja Mersun "ergonomiajakkarat" tietty myös.
Kyllä oma selkä on ainakin sitä mieltä, että selkänoja melko pystyyn ja ristiseläntuki (jos sellainen penkistä löytyy) niin ulos kuin mahdollista.
Aika monta tuntia on tullut auton ratissa vietettyä (lue: työkseni ajelen), joten jotain kokemustakin tästä aiheesta on.
Ja vielä vähän off topicina, että on muuten oikeasti todella monessa, uudessakin, autossa aivan järkyttävän huonot penkit. Recaron sportit ja VAG "sporttisemmat" penkit on tähän mennessä olleet sieltä parhaasta päästä. BMW:n ja Mersun "ergonomiajakkarat" tietty myös.
Kannattaa ottaa valokuvia itsestään autossa, tai vaihtoehtoisesti pyytää kaveria pitämään isoa peiliä auton vieressä niin pystyy hiomaan tuon asennon täydelliseksi. Optimaalinen asento on se, kun sivulasista ei näy mitään ja edestä päin katsottuna ratin takaa pilkistää rystyset ja lippalakki. Samalla kannattaa laittaa nitä mopoauton varoituskolmioita myös auton eteen ja kummallekin sivulle.
En tiedä millainen pulkannaru pitää olla, että perse nousee penkistä ja kuljettaja luiskahtaa turvavyön välistä takapenkille.
Kannattaa kokeilla, ei sitä normi ajossa huomaa, mutta sitten kun pitäisi sitä jarrua kunnolla polkea niin se että perse liikahtaa 10 senttiä ylöspäin vie aika paljon voimaa pois sieltä jarrulta.
albanzo kirjoitti:ybi kirjoitti:Kannattaa kokeilla, ei sitä normi ajossa huomaa, mutta sitten kun pitäisi sitä jarrua kunnolla polkea niin se että perse liikahtaa 10 senttiä ylöspäin vie aika paljon voimaa pois sieltä jarrulta.
Allekirjoitan tämän. Enkä todellakaan oo mikään pulkannaru.
Kävin kokeilemassa. Alcantara, farkut ja vyö kiinni yhdistelmä nosti persettä penkistä tasan 0 cm. Ennemminkin perse painui alaspäin ja seuraavaksi olisi ollut jalka läpi tulipellistä. Ja penkki on säädetty niin alas kuin mahdollista, selkänoja on niin takana, että niskatuki näkyy takapenkkien sivulasista. En tosin ole kokeillut ajaa autoa alasti, öljyttynä ja muovipenkeillä, joten kai se on myönnettävä, että sieltä voi tosiaan joku ripulipohje valahtaa välistä.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
albanzo
LähetäLähetetty: 1.8.2013 20:29 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Lainaus:
Kannattaa kokeilla, ei sitä normi ajossa huomaa, mutta sitten kun pitäisi sitä jarrua kunnolla polkea niin se että perse liikahtaa 10 senttiä ylöspäin vie aika paljon voimaa pois sieltä jarrulta.
Allekirjoitan tämän. Enkä todellakaan oo mikään pulkannaru.
Itsekään en ole pulkannaru vaan lähemmäs ompelulanka ;) Hyvinhän tuossa taas pärjäsi vajaa tuhat kilometriä c- pilarin takana. Kulkuneuvoa tosin on vähän sitä perus ploploa pidemmästi ja korkeammasti, enkä tuosta sitä b- pilaria ole löytänyt... Äidinkielestäkin sain aikoinaan ehdot.
Penkki on niin alhaalla kun saa ja melko takakenossa. Kaveri sano viimeks kun oli kyydissä että kui sä makaat siinä, sänky on makaamista varten :D Sillonkun on autolla liikkeellä Helsingissä tai muussa tuntemattomassa ja suuressa paikassa mä nostan penkkiä ihan suosiosta ylöspäin saadakseni koordinoitua ympäristöni paremmin.
albanzo kirjoitti:^Niin, ehkä meillä muutamilla vaan on enemmän voimaa jalassa.
Se voi olla näinkin. Itse olen ihan tyytyväinen näihin normaaleihin voimiin, että ei tosiaan mene se jalka tulipellin läpi kun polkaisee jarrua.
arc kirjoitti:Ehkäpä auton malli (kuinka korkealla penkki lähtökohtaisesti) ja penkin muoto sekä materiaali vaikuttavat asiaan?
Kyllä. Kuten kirjoitin niin alcantara, farkut ja vyö kiinni yhdistelmä nosti persettä penkistä tasan 0 cm, vaikka ajoasento ei ole pystyssä vaan ennemminkin makaava. Kyseessä samanlaiset jakkarat: Passatin penkki
Pitää kyllä olla huonosti suunnitellut penkit tai jossain jotain muuta vikaa jos turvavyö ja penkin muotoilu ei pidä kuljettajaa penkissä jarrua painettaessa. Olisiko esimerkkiä tälläisestä katastrofaalisesta istuimesta?
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Markku M: Sen verran tarkennan, että vähintään se nyrkki pitäis mahtua väliin. Saa matalammallakin olla. Näin neuvoi Ensio Itkonen aikoinaan.
Esim Corradossa tuo oli mahdottomuus. TT:ssä vähän samoja oireita, tosin ei ihan niin lähellä kattoa ollut pää kuin Corrossa. Kummassakin hipoi välillä hiukset kattoa, jos ei ollut just käynyt parturissa... Ja Corradossa oli penkit todella lähellä lattiaa. Ei tietty TT:ssäkään ihan kauhean korkealle jäänyt, kun ala-asentoon laittoi.
Uudessa Avensiksessa sama homma. Hyvin huomaa kyllä ko. autosta muutenkin, että on 160-senttiselle japanialaiselle suunniteltu. Penkin kun laittaa normaaliin ajoasentoon 188-senttiselle, niin rattiin saa melkein kurotella... Ja selkänoja ei todellakaan ole makuuasennossa.
Superbin jälkeen kun hyppää Avensiksen rattiin, niin tuntuu että ajaisi pakettiautolla. Sen verran on istuimen korkeudessa eroa. :D
Minun italialaistyyppisellä koripalloilijavartalolla (173cm) saa melkein kaks nyrkkiä mahtumaan pään ja katon väliin, jos penkin pudottaa aivan alas. Tokihan noissa sporttisemmisa vehkeissä voi olla pitkälle mahdottomuus. Minä olen nyrkin mukaan säätänyt penkin reilu 20 vuotta, kun kerta Enska sanoi niin :)
Pitkään aikaan hauskin topicci.
Mua ei kiinnosta miltä apina ratin takana näyttää, ainoastaan millainen ajoasento tuntuu hyvältä.
Itellä se on: penkki niin alas kuin saa (187cm vartta), selkänoja suht pystyyn ja ratti niin taakse kuin saa ja sille korkeudelle että näkee mittariston hyvin (ei munissa, ratin yli ei kurkita..) ja penkki sen verran eteen että polkimille ylettyy hyvin ja kädet hieman koukussa.
Käsittääkseni kädet/jalat ei sais olla suorana missään tilanteessa (menee poikki jos lukossa törmäyksessä?)
Rallissa ajetaan selkä liki pystysuorassa, Formuloissa taas melki makuuasennossa, kummassakin ratti sylissä.
Ja kummassakin ollaan penkissä niin lujaa vyötettynä ettei persettä pysty kevittään pierastaessa.
Mua ei kiinnosta miltä apina ratin takana näyttää, ainoastaan millainen ajoasento tuntuu hyvältä.
Itellä se on: penkki niin alas kuin saa (187cm vartta), selkänoja suht pystyyn ja ratti niin taakse kuin saa ja sille korkeudelle että näkee mittariston hyvin (ei munissa, ratin yli ei kurkita..) ja penkki sen verran eteen että polkimille ylettyy hyvin ja kädet hieman koukussa.
Käsittääkseni kädet/jalat ei sais olla suorana missään tilanteessa (menee poikki jos lukossa törmäyksessä?)
Rallissa ajetaan selkä liki pystysuorassa, Formuloissa taas melki makuuasennossa, kummassakin ratti sylissä.
Ja kummassakin ollaan penkissä niin lujaa vyötettynä ettei persettä pysty kevittään pierastaessa.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Käsittääkseni kädet/jalat ei sais olla suorana missään tilanteessa (menee poikki jos lukossa törmäyksessä?)
Pikkukolarissa vaimentaa iskua tuo jalat suorana vs. velttona kuni ky*pä.
Pikkukolarilla tarkoitan sellaista alle kuudenkympin kolaria.
nimim. kokemusta löytyy.
ja näille nus. nus.

Pitää kyllä olla huonosti suunnitellut penkit tai jossain jotain muuta vikaa jos turvavyö ja penkin muotoilu ei pidä kuljettajaa penkissä jarrua painettaessa. Olisiko esimerkkiä tälläisestä katastrofaalisesta istuimesta?
Tuuppa joku kerta katsomaan, voin demonstroida oikein mielelläni.
Oikein säädetyssä ajoasennossa jarrupoljin ja penkin selkänoja toimivat molemmat ns. tukipisteinä, joiden väliin kuljettaja yrittää "suoristaa" itseään täysjarrutuksessa. Jos jalka pääsee suoraksi jarruttaessa, pudottaa se jarrutustehoa + törmäyksessä hajoaa lonkat. Jos selkänoja on liian makaavassa asennossa, se ei toimi tukipisteenä, jolloin se jalka nimenomaan pääsee suoristumaan ja kroppa liukuu selkänojan kallistussuuntaan.
Myöskään vyö ei toimi törmättäessä toivotulla tavalla jos selkänoja ei ole riittävän pystyssä.
Penkin korkeus: niin että näkee autosta hyvin ulos, eikä pää ole kiinni katossa (nyrkki poikittain pään ja katon väliin)
Penkin etäisyys polkimille: kytkin menee pohjaan varvistamatta, polvi jää selkeästi koukkuun, eikä penkin etureuna paina takareiteen kun kytkin on pohjassa (toi on paljon penkistä kiinni)
Etäisyys ratille: istuessasi hartiat kiinni selkänojassa, suorista kädet ratin päälle. Tällöin pitäisi ranteiden ylettää ratin kehälle.
Hyvin säädetyssä ajoasennossa asento on rento, mutta tukeva.
Näin mä itse olen oppini ja koulutukseni saanu. Rauno Aaltonenkin jo aikanaan kouluttaessaan käytti muutamia tunteja puhuessaan ajoasennosta ja sen merkityksestä...
Jännä juttu ettei itse aiheen aloittaja ole kertaakaan kommentoinut mitään näiden kommenttien jälkeen.. Mutta tosiaan joo.
Aika hyvän lumipallon sai vyörymään :D Piristävää lukemista.
Sillon kortin-juuri-saaneena konsepti oli, että penkki mahd. alas, selkänoja riittävän taakse ja yhdellä kädellä sit veivailtiin menemään. Tsilliähän silleen on matkaa ajaa, mutta..
Kuskina kun on 175 cm sälli, niin nykyisin penkkiä on korotettu ihan rohkeasti sen verran, että näkee keulan äärikulmat. Penkki on niin lähellä kuin hyvältä tuntuu, eli että jaloille jää mukavasti toimimistilaa polkimien kanssa. Koitettu viedä vieläkin lähemmäs, mutta henk.kohtasesti tuntuu hankalammalta kytkimen käyttö jos jalat on liian koukussa. Ratti vedetty ihan taakse (eli lähelle kuskia) ja nostettu ylöspäin. Samoin vuosien varrella opeteltu uudestaan kahdella kädellä ajaminen ja lopulta todettu sen olevan erittäin hyvä! Tähän sit kuskin kiinnitys penkkiin 4-pistevöillä, niin avot, pysyy kroppa penkissä erinäisissä tilanteissa.
Lopputulos? 3-ovisessa Golffissa näyteikkunoiden kohdalla sivuprofiilia katsoessani näytän kyllä hoopolta, kun koko kuski jää B-pilarin etupuolelle. Mutta jos siitä jää rispektit saamatta, niin voi mualima..
Tuuppa joku kerta katsomaan, voin demonstroida oikein mielelläni.
Kyllä minä uskon, että joku tosiaan voi luiskahtaa sieltä etupenkiltä, mutta pyysin nyt kuitenkin laittamaan esimerkkiä sellaisesta penkistä, josssa perse nousee 10cm ylöspäin kun kuljettaja painaa jarrua ja vyöt on kiinni.
Penkin korkeus: niin että näkee autosta hyvin ulos, eikä pää ole kiinni katossa (nyrkki poikittain pään ja katon väliin)
Itsellä penkki alhaalla. Näkee paremmin ulos kun ei tule katto vastaan. Ei ole koskaan tullut mitattua mitään etäisyyksiä pään ja katon välistä. Luulisi, että se on turvallisempaakin olla mahdollisimman alhaalla. Siellähän ne rallikuskitkin ovat painopisteen ja turvallisuuden vuoksi. Kartturia ei edes meinaa tuulilasin takaa nähdä.
Tässä on jääräpäisesti menty yli 20 vuotta sellaisella istuma-asennolla, että autossa on itsellä hyvä olla. Ei ole nyrkkejä soviteltu mihinkään, peilistä ei ole peilattu miltä näyttää eikä ajettu kädet kello 10 ja 14. On ollut yllättävää huomata, että joku tekee tästäkin taidelajin.
pyysin nyt kuitenkin laittamaan esimerkkiä sellaisesta penkistä
ei millään jaksais alkaa listaamaan kaikkia penkkejä missä on tullu istuttua.
Itsellä penkki alhaalla. Näkee paremmin ulos kun ei tule katto vastaan.
näinhän se mullakin on. toteutuu molemmat: näkee hyvin ulos, enkä istu pää kiinni katossa.
normaaleissa autoissa tuskin niin hirveesti on kyse painopisteestä (vertaus ralliin), mut hirvi jos tulee tupaan, ni se tulee tuulilasin yläreunaan/katon etureunaan, jollon ois hyvä et siihen suuntaan ois tilaa.
eikä tää mitään taidetta oo ja pilluralliahan ajaa vaikka ilman käsiä, mut kunnon ajoasennosta vaan pystyy tosipaikankin tullen toimimaan, toisin ku huonosta ajoasennosta.
itsellä on ajoasento noussu kortin saamisen jälkeen vuosi vuodelta pystymmäks, ihan jo istumaergonomiankin takia. ja olipa muuten hauska huomata vuosia sitten ku talvella työnnettiin alastarolla nelipyöräluisua isoo lujaa, ni puolen kiekan jälkeen nousi penkki paaaaaaljon pystymmäks ku loppu yksinkertaisesti kädet kesken... ja ennen ajoa mulla oli mielestäni ihan hyvä ajoasento.
Siellähän ne rallikuskitkin ovat painopisteen ja turvallisuuden vuoksi. Kartturia ei edes meinaa tuulilasin takaa nähdä.
kyllä se kartturi istuu perse lattiassa kiinni ihan sen painopisteen takia :) ja turvallisuuden vuoksi? eikös erään suomalaisen kovin luokan rattimiehen kartturi saanut joskus kiven perseeseen? ;)
ja ei kannata muutenkaan verrata ralliautoa siviiliautoon. et muuten paljon siinä penkissä liiku
^no vaikka kaikki korimallit golffissa kakkiksesta eteenpäin. audin a4:t sporttipenkein ja ilman b6:sta eteenpäin, nahalla tai kankaalla. aivan kaikki penkit kaikista autoista. kyse ei o paskasta penkistä, vaan sen säädöistä ja polkimen painamisesta, ei mistään sen kummemmasta. voin tulla näyttämään sen vaikka sun autossa farkut jalassa, ei oo mitään ydinfysiikkaa tai poppamiesjuttuja.
muistan erään tarinan johon liittyy tuulimyllyt ja taisteleminen, tulee ihan sellanen fiilis nyt.
muistan erään tarinan johon liittyy tuulimyllyt ja taisteleminen, tulee ihan sellanen fiilis nyt.
Pitääkö joku urpo kahdella kädellä kiinni ratista?
Tosimies vie autoa näyttävässä luistossa ja pyörittää rattia rennosti kämmensyrjällä, samalla kun toinen käsi lepää vaihdekepillä valmiina survomaan pienempää vaihdetta pesään, jos joku pyrkii ohi.
Bonuspisteitä saa lippalakista, Wunderbaumeista ja tupakasta suupielessä.
Ikkunoiden on myös syytä olla avoinna, kelistä riippumatta ja musiikin soida mahdollisimman lujaa ja suurella säröllä.
Tosimies vie autoa näyttävässä luistossa ja pyörittää rattia rennosti kämmensyrjällä, samalla kun toinen käsi lepää vaihdekepillä valmiina survomaan pienempää vaihdetta pesään, jos joku pyrkii ohi.
Bonuspisteitä saa lippalakista, Wunderbaumeista ja tupakasta suupielessä.
Ikkunoiden on myös syytä olla avoinna, kelistä riippumatta ja musiikin soida mahdollisimman lujaa ja suurella säröllä.
Ei mulla muuta....
https://www.youtube.com/watch?v=SVN4pWPuDMI
https://www.youtube.com/watch?v=SVN4pWPuDMI
Ongelmaan on ihan helppo ja luonnollinen ratkaisu teille junioreille "takapenkiltä ajajille", kun tulee vastaan ensimmäinen talvi ja liukkaat, niin hakeutukaapa jääradalle ajamaan (pehmeät hanget ja kaikki uusavuttomille sopivat elementit). Näyttää keskimäärin huonommalta nähdä valokuvassa kuski näkyvän takasivuikkunasta, kun hangesta autoa autetaan vs kuski, joka sai kädet kunnolla ristiin ja tuntuman ohjauksesta happipaikassa ja meni jo.
Sama valitettavasti toistuu kesäaikaan soralla ja jopa asfaltilla, mutta on vaan yleensä vähän surullisempaa luettavaa.
Sama valitettavasti toistuu kesäaikaan soralla ja jopa asfaltilla, mutta on vaan yleensä vähän surullisempaa luettavaa.
jostaki kumman syystä tulee tästä topikista vaan mieleen tämä: http://www.youtube.com/watch?v=jbd0G3o9-to :)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa