Golf VR6:seen turbo laillisesti
Valvoja: ffp jäsenet
Golf VR6:seen turbo laillisesti
Olemme hankkineet Golf VR6 vm.1994. Autosta on tulossa projekti ja juttua jossain vaiheessa myös projektiosioon, mut nyt kysyn teiltä VW ammattilaisilta seuraavaa...
Saako kyseiseen autoon katsastettua laillisesti turbon? Sain auton paperit tänään Trafilta eikä niissä missään lue mitään vähäpäästöisyydestä ta co arvoista. Auto on ilmeisesti tuotu Jenkeistä joskus kauan sitten ja tullaan nyt läpikäymään alusta asti. Suunnitelmissa on myös ilmajouset, huippu hifit, erikoismaalaus yms.
Koneen ahtaminen kiinnostaisi, mutta tarvitsisin neuvoja keneltä alkaisin asiasta kyselemään, sekä onko tuo siis laillisesti kuinka helppo homma saada kilpiin. Mikään "mummon luvalla" ja ota pois ennen katsastusta turbo ei kiinnosta.
Kiitän jo etukäteen vastauksista.
Saako kyseiseen autoon katsastettua laillisesti turbon? Sain auton paperit tänään Trafilta eikä niissä missään lue mitään vähäpäästöisyydestä ta co arvoista. Auto on ilmeisesti tuotu Jenkeistä joskus kauan sitten ja tullaan nyt läpikäymään alusta asti. Suunnitelmissa on myös ilmajouset, huippu hifit, erikoismaalaus yms.
Koneen ahtaminen kiinnostaisi, mutta tarvitsisin neuvoja keneltä alkaisin asiasta kyselemään, sekä onko tuo siis laillisesti kuinka helppo homma saada kilpiin. Mikään "mummon luvalla" ja ota pois ennen katsastusta turbo ei kiinnosta.
Kiitän jo etukäteen vastauksista.
Se on vähäpäästöinen vaikka siellä lapuissa lukis mitä, kaikki 1.1.91 jälkeen olevat bensa autot ja sitä ennen olevat joissa on kolmitoimikatalysaattori niin ne on vähäpäästöisiä. Eli ei onnistu helposti, VTT:n päästömittauksen kautta on ainoo tie ja se on melko tyyristä n.1200-1500€ joten unohda, jos oli läpi huuto homma niin noita ahdettu veeroja olis koko maa jo täynnä.
Onhan noita näkynyt jossain tuning lehdissäkin. Onko ne sitten käytetty VTT:llä vai mahdollisesti tehty tekniikanvaihto???
Mikä on voimassa oleva laki, kun kuulin että alle 1998 rekisteröityjä autoja pystyisi ainakin tekniikanvaihdolla turbottamaan? Mulla kaveri sanoi että jos rekkarissa ei ole mainintaa katalysaattorista tai päästöarvoista, tilanne olisi huomattavasti helpompaa...?
Taidanpa ottaa huomenna yhteyttä Trafiin ja kysyä sieltä :-)
Mikä on voimassa oleva laki, kun kuulin että alle 1998 rekisteröityjä autoja pystyisi ainakin tekniikanvaihdolla turbottamaan? Mulla kaveri sanoi että jos rekkarissa ei ole mainintaa katalysaattorista tai päästöarvoista, tilanne olisi huomattavasti helpompaa...?
Taidanpa ottaa huomenna yhteyttä Trafiin ja kysyä sieltä :-)
Onhan noita näkynyt jossain tuning lehdissäkin. Onko ne sitten käytetty VTT:llä vai mahdollisesti tehty tekniikanvaihto???
Jos sitä vihreetä meinaat mikä oli vuosia sitten niin se auto ei katsastusinssiä nähnyt niillä turboilla. Sehän taisi olla tekniikanvaihto jo muutenkin, 1,8-->vr6
Mikä on voimassa oleva laki, kun kuulin että alle 1998 rekisteröityjä autoja pystyisi ainakin tekniikanvaihdolla turbottamaan?
Pystyyhän sitä, kunhan tekniikka täyttää samat päästömääräykset kuin korikin ja että tehot ei ylity.(ts.tekniikka on samaa vuosimallia tai uudempaa kuin kori) Eli esim. 20vt kolmosen nokalle.
^^^jaha eicalta jäänyt matkalla torille päivän pilleri annos ottamatta :) , vaikka olis kolmitoimikatalysaattori alle -91 autossa ei tee siitä automaattisesti vähäpäästöistä, vaikkakin harvassa sellaset yksilöt on. (esim. Saksasta tuoduissa peleissä vaikuttaa saksan rekisteriotteen päästöluokka siihen tuleeko autosta ei vähäpäästöinen/ vähäpäästöinen (siis alle -91 autoissa))
^^rekisteriotteessa ei enää nykyään lue suomessa noista päästöistä mitään, konttorilla saavat koneelta katottua auton tarkemmat tiedot ja sieltä selviää onko vähäpäästönen vai ei. Jos auto on jenkeistä tuotu joskus muuttoautona on mahdollista että se on ei vähäpäästöinen vaikka onkin vm-94.
Ja kuten sebastian tuossa jo totesikin "helpoin" tapa ahtaa tuon ikäluokan vähäpäästöinen auto on vaihtaa sinne sellainen tekniikka joka on tehtaalta lähtien ollut ahtimella.
^^rekisteriotteessa ei enää nykyään lue suomessa noista päästöistä mitään, konttorilla saavat koneelta katottua auton tarkemmat tiedot ja sieltä selviää onko vähäpäästönen vai ei. Jos auto on jenkeistä tuotu joskus muuttoautona on mahdollista että se on ei vähäpäästöinen vaikka onkin vm-94.
Ja kuten sebastian tuossa jo totesikin "helpoin" tapa ahtaa tuon ikäluokan vähäpäästöinen auto on vaihtaa sinne sellainen tekniikka joka on tehtaalta lähtien ollut ahtimella.
Eikös Karala ollut toteuttamassa tälläistä projektia? Mutta hajosko sillä kone tai jotain? Isoin homma tossa tais olla moottorinohjaus, että katalysaattori(t) lämpiää tarpeeksi nopeasti. Koneen piti olla tiptop kunnossa yms..Soita Karalalle ja kysy siltä lisää.
Yks vaihtoehto on etsiä CARB (usa) yms muualla päästöhyväksytty ahdinsarja ja saada se kilpiin. Näin on tehty muutamalla uudemmalle jenkille.
Eihän toi ole temppu eikä mikään, mutta vaatii vaan rahaa.
Yks vaihtoehto on etsiä CARB (usa) yms muualla päästöhyväksytty ahdinsarja ja saada se kilpiin. Näin on tehty muutamalla uudemmalle jenkille.
Eihän toi ole temppu eikä mikään, mutta vaatii vaan rahaa.
-92 alusta alkaen rekisteröidyt autot ovat vähäpäästöisiä. Tämän vuosimallin allekin
voi olla merkitty vähäpäästöiseksi. Tosin vähäpäästöisyys merkinnän voi saada pois,
jos auto on vielä ei vähäpäästöisellä euro normilla, mutta kattia ei saa poistaa. Esim.
yksi -87 Bmw 325. Selvittelin näitä vähän -03 kun maahantuoja meinasi, ettei 10-91 KR
Corradoa saa kilpiin.
Eli jos löytyisi ihan ekoja -91 vuoden puolella rekisteröityjä vr6:sia, olisi sellainen helpoin
ahdettava, olettaen että vr6 tekniikka itsessään ei ole vielä vähäpäästöisen euro normin mukainen?
voi olla merkitty vähäpäästöiseksi. Tosin vähäpäästöisyys merkinnän voi saada pois,
jos auto on vielä ei vähäpäästöisellä euro normilla, mutta kattia ei saa poistaa. Esim.
yksi -87 Bmw 325. Selvittelin näitä vähän -03 kun maahantuoja meinasi, ettei 10-91 KR
Corradoa saa kilpiin.
Eli jos löytyisi ihan ekoja -91 vuoden puolella rekisteröityjä vr6:sia, olisi sellainen helpoin
ahdettava, olettaen että vr6 tekniikka itsessään ei ole vielä vähäpäästöisen euro normin mukainen?
Niin onkin. Esim muuttaa ruotsiin, tai jonnekki rakenteluvapaampaan paikkaan.
Toinen vaihtoehto on pitää pelti kiinni ja käyttää leimalla pokerinaamalla.
Tai sitten hommaat sellaisen ei-vähäpäästöisen korin, mihin saa vr6:n kaikkien pykälien mukaan laittaa sekä myös tehojen puolesta vielä ahtaa.
That's it.
Toinen vaihtoehto on pitää pelti kiinni ja käyttää leimalla pokerinaamalla.
Tai sitten hommaat sellaisen ei-vähäpäästöisen korin, mihin saa vr6:n kaikkien pykälien mukaan laittaa sekä myös tehojen puolesta vielä ahtaa.
That's it.
Mun käsittääkseni muuttoautoja on saanut rekisteröityä ilman noita vähäpäästöisyysrajoituksia. Tuolloin muuttoautohan ei välttämättä täyttänyt paikallisia rajoituksia. Veljellä oli joskus muuttoautona tuotu '95 Corrado VR6 eikä siinäkään ollut noita rajoituksia, ainakaan otteessa. Tähän tuolloin suunniteltiin turbon asennusta, mutta auto menikin sitten myyntiin.
Tänään kävin konttorilla ihan muilla asioilla ja sitten samalla kysyin inssiltä Golffini vähäpäästöisyydestä, jonka siis tiedän olevan EIvähäpäästöinen. Sanoi suoraan vaan että on minkäikäinen vain, jos on katti niin suoraan vähäpäästöinen..
Ei se kyllä niin oikeasti mene, Tuusulan autokatsastuksen joku wanhafabu..
Ei se kyllä niin oikeasti mene, Tuusulan autokatsastuksen joku wanhafabu..
Niinpä... Tästäkin huomaa miten vähän ihmiset on ottaneet selvää asioista. Ja varsinkin täällä foorumilla kirjoittavat. Tässäkin topicissa olen saanut vastauksiksi selvästi vääriä tietoja. Onneksi itse osaan selvittää myös noita asioita, eikä tarvitse kaikkea uskoa, mitä täällä kirjoitetaan...
Mutta edelleenkään ei ole kukaan kertonut tietävänsä TÜV hyväksyttyjä turboja :((
Mutta edelleenkään ei ole kukaan kertonut tietävänsä TÜV hyväksyttyjä turboja :((
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No virheellistä tietoa nuokin molemmat edelliset viestit...
Kirjallisesti saanut tänään Trafilta... Jos valmis turbosarja on kyseiseen automalliin asennettuna testattu tutkimuslaitoksen toimesta (esim. TÜV-hyväksyntä), ei erillistä päästömittausta enää tarvittaisi, vaan auto voitaisiin hyväksyä asianmukaisilla tutkimuslaitoksen dokumenteilla.
Kiitos tuosta turbovinkistä, täytyy varmaan laittaa tilaukseen :))
Kirjallisesti saanut tänään Trafilta... Jos valmis turbosarja on kyseiseen automalliin asennettuna testattu tutkimuslaitoksen toimesta (esim. TÜV-hyväksyntä), ei erillistä päästömittausta enää tarvittaisi, vaan auto voitaisiin hyväksyä asianmukaisilla tutkimuslaitoksen dokumenteilla.
Kiitos tuosta turbovinkistä, täytyy varmaan laittaa tilaukseen :))
Mikäs mörkö se 1200e on autonrakentelussa? Jos moottori rakennetaan oikeasti hyvin ja laadukkaalla moottorinohjauksella niin on mahdollista alittaa Euro 2 (ja jopa euro3) päästönormit.
"Huippuhifit", lykkäät vähän niiden hankintaa ja rakennat moottorin ensin. Tuo 1200e palaa jo helposti subbariin ja vahvistimeen...
Katsastusmiesten tietotaso on myös välillä aika vailinaista. Kannattaa olla yhteydessä suoraan Trafiin. Kokemuksesta voin kertoa, että esimerkiksi ylitarkastaja Otto Lahti antaa asiallisia vastauksia.
"Huippuhifit", lykkäät vähän niiden hankintaa ja rakennat moottorin ensin. Tuo 1200e palaa jo helposti subbariin ja vahvistimeen...
Katsastusmiesten tietotaso on myös välillä aika vailinaista. Kannattaa olla yhteydessä suoraan Trafiin. Kokemuksesta voin kertoa, että esimerkiksi ylitarkastaja Otto Lahti antaa asiallisia vastauksia.
Trafiin olenkin ollut jo yhteydessä ja saanut asiallisia vastauksia, niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Mistä toi 1200€ tulee..? VTT:n pakokaasupäästömittauksen hinta oli alkuviikosta 2500€/mittaus + 500€/lisämittaus. Tieto suoraan VTT:ltä. Lisämittaus suoritetaan mikäli kaikki kolme arvoa eivät alita sallittua rajaa 30%:lla.
http://www.hgp-turbo.de/vw/vr6g.htm
Siittä ainakin tuvi hyväksyttyä turbo settiä jonka saa leimaan mutta hintakin on vanhan auton verran
Siittä ainakin tuvi hyväksyttyä turbo settiä jonka saa leimaan mutta hintakin on vanhan auton verran
MIkko__ En noi puurot niin kiinnosta mutta lukaiseppa tuota --->
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/86B57E8C ... T42006.pdf
Kertokaas viisaat sitten minkä helvetin takia toi mun vm.90 multivanista tuli sitten viime vuonna ton edellisen tekstin perusteella vähäpäästöinen?.
Tarjosin päästölappua leimalla jossa ei ollut nostetulla kierrosluvulla mitattu tulosta ja arvot oli sen ei vähäpäästöiten mukaan niin kuin edellisilläkin kerroilla niin inssi sanoi että ei kelpaa lappu kun on toi helvetin kolmitoimipaskapönttösysteemi vaan tästä otetaan KO. lapun mukaan päästöt eli tää on vähäpäästöinen. Siihen kysyin sitten että mites on edelliset 20 vuotta mennyt "isoilla" päästöillä leimasta niin sanoi vaan että ei tiedä...
VR6-94 Jos kerta olet trafilta noita tietoja kysellyt niin postaappas tännekkin muitten nähtäväksi ne sun kirjalliset vastaukset mitä sieltä sait tai jos et halua niin laita vaikka YV:llä mulle suoraan. Niin joo toi mun alussa heitetty 1200-1500€ perustu 8 vuoden takaiseen hintaan ja koska en VTT/testcentterin kanssa ole juuri asioinut pitkään aikaan niin en tosiaan ole päivän hinnoista hirveen tietoinen tällä hetkellä mutta tuo sinun selvityshän valaisia sitäkin asiaa =)
Hyvää juhannusta kaikille ja kiitos näkemiin =)
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/86B57E8C ... T42006.pdf
Kertokaas viisaat sitten minkä helvetin takia toi mun vm.90 multivanista tuli sitten viime vuonna ton edellisen tekstin perusteella vähäpäästöinen?.
Tarjosin päästölappua leimalla jossa ei ollut nostetulla kierrosluvulla mitattu tulosta ja arvot oli sen ei vähäpäästöiten mukaan niin kuin edellisilläkin kerroilla niin inssi sanoi että ei kelpaa lappu kun on toi helvetin kolmitoimipaskapönttösysteemi vaan tästä otetaan KO. lapun mukaan päästöt eli tää on vähäpäästöinen. Siihen kysyin sitten että mites on edelliset 20 vuotta mennyt "isoilla" päästöillä leimasta niin sanoi vaan että ei tiedä...
VR6-94
Posted: 20.5.2011 13:42 Post subject:
Trafiin olenkin ollut jo yhteydessä ja saanut asiallisia vastauksia, niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Mistä toi 1200€ tulee..? VTT:n pakokaasupäästömittauksen hinta oli alkuviikosta 2500€/mittaus + 500€/lisämittaus. Tieto suoraan VTT:ltä. Lisämittaus suoritetaan mikäli kaikki kolme arvoa eivät alita sallittua rajaa 30%:lla.
VR6-94 Jos kerta olet trafilta noita tietoja kysellyt niin postaappas tännekkin muitten nähtäväksi ne sun kirjalliset vastaukset mitä sieltä sait tai jos et halua niin laita vaikka YV:llä mulle suoraan. Niin joo toi mun alussa heitetty 1200-1500€ perustu 8 vuoden takaiseen hintaan ja koska en VTT/testcentterin kanssa ole juuri asioinut pitkään aikaan niin en tosiaan ole päivän hinnoista hirveen tietoinen tällä hetkellä mutta tuo sinun selvityshän valaisia sitäkin asiaa =)
Hyvää juhannusta kaikille ja kiitos näkemiin =)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa