Ostamassa: Volkswagen Golf TDI 1.9 66kW
Valvoja: ffp jäsenet
Ostamassa: Volkswagen Golf TDI 1.9 66kW
Tuollainen kolmeovinen TDI Golffi on osunut nyt kiikariin ja ollaan sellaista ehkä ostamassa kakkosautoksi.
Auto on käyttöönotettu joulukuussa 1999 ja kuvien perusteella todella siistissä kunnossa.
Mittarissa on 180 tkm. Ollaan sitä lähdössä katsomaan tässä lähiaikoina.
Halusinkin kysyä harrastajilta mihin tuollaisessa pelissä kannattaa kiinnittää huomiota?
Onko noissa jotain huollollista/ muuta olennaista jota pitää osata kysyä?
Tuo TDI on mulle aika vieras, dieseliä ei ole ollut kun yksi focus aikoinaan....
Eniten askarruttaa ns. tyyppiviat ja mahdolliset huoltokulut....
Vinkkejä otetaan vastaan!!
Auto on käyttöönotettu joulukuussa 1999 ja kuvien perusteella todella siistissä kunnossa.
Mittarissa on 180 tkm. Ollaan sitä lähdössä katsomaan tässä lähiaikoina.
Halusinkin kysyä harrastajilta mihin tuollaisessa pelissä kannattaa kiinnittää huomiota?
Onko noissa jotain huollollista/ muuta olennaista jota pitää osata kysyä?
Tuo TDI on mulle aika vieras, dieseliä ei ole ollut kun yksi focus aikoinaan....
Eniten askarruttaa ns. tyyppiviat ja mahdolliset huoltokulut....
Vinkkejä otetaan vastaan!!
Joo itellä oli moinen -01
Tullessa 88tkm, lähtiessä 200tkm
90tkm vaihdettiin etulevyt+palat, 140tkm (muistaakseni) takalevyt+palat ja taas 180tkm etulevyt+palat..pari ilmamassamittaria meni.
Eli aikas viaton moottorityyppi/automalli.
Tiettty noissa metreissä voi olla esim. turbo esim rikki, autot kun ovat yksilöitä..
Voipi olla että itsellä vaikutti levyjen kestoon myös 18" vanteet jotka olivat julmetusti painavemmat kuin vakio fillarit..mutta noihin on halvat osat ja auto olisi vieläkin itsellä ellei uimarit olisi olleet niin nopeita uimaan (=lue: pulla uuniin..)
Tullessa 88tkm, lähtiessä 200tkm
90tkm vaihdettiin etulevyt+palat, 140tkm (muistaakseni) takalevyt+palat ja taas 180tkm etulevyt+palat..pari ilmamassamittaria meni.
Eli aikas viaton moottorityyppi/automalli.
Tiettty noissa metreissä voi olla esim. turbo esim rikki, autot kun ovat yksilöitä..
Voipi olla että itsellä vaikutti levyjen kestoon myös 18" vanteet jotka olivat julmetusti painavemmat kuin vakio fillarit..mutta noihin on halvat osat ja auto olisi vieläkin itsellä ellei uimarit olisi olleet niin nopeita uimaan (=lue: pulla uuniin..)
Ite ostin -99 AGR koneisen golffin 270 tmk ajettuna ja lastutettuna, konetta pikkuisen vielä "viilailtiin", ei nyt mitään suuria eleitä mutta kuitenkin vähän kutiteltiin ja huoletta päästelin sillä vielä 100 tkm lisää mittariin enkä muuten ois myyny mutta sattu meneen työpaikka alta eikä ollu enää järkeä dieselissä...
Pikkuvikoja toki esiintyi, mutta ei mitään sellaista järjetöntä remonttia tullut eteen, ovien lukot alkoi yhdessä välissä jumittaa koska olivat keränneet mekanismeihin likaa, parit lasinnostimet kiinnikeet paukkui talviaikaan koska ovat muovia, osat näihin on yleisesti edullisia ja autoa on ns. uudenaikaiseksi sähközetoriksi melko helppoa purkaa ja kasata ja korjailla pienilläkin kädentaidoilla.
Toki sitten on niitä yksilöitä jotka on aina kuralla ja joka päivä syttyy uusi ja entistä kirkkaampi vikavalo kojetauluun.
Toivottavasti kuitenkin tuo sinun havittelema golopallo olisi se toimivampi versio :)
Pikkuvikoja toki esiintyi, mutta ei mitään sellaista järjetöntä remonttia tullut eteen, ovien lukot alkoi yhdessä välissä jumittaa koska olivat keränneet mekanismeihin likaa, parit lasinnostimet kiinnikeet paukkui talviaikaan koska ovat muovia, osat näihin on yleisesti edullisia ja autoa on ns. uudenaikaiseksi sähközetoriksi melko helppoa purkaa ja kasata ja korjailla pienilläkin kädentaidoilla.
Toki sitten on niitä yksilöitä jotka on aina kuralla ja joka päivä syttyy uusi ja entistä kirkkaampi vikavalo kojetauluun.
Toivottavasti kuitenkin tuo sinun havittelema golopallo olisi se toimivampi versio :)
Takajarrut jumittuvat ja laahaavat aika herkästi jos ei huollettu asiallisesti
Ei ollu ikinä ongelmia jarrujen kanssa.
Mutta kuten sanottua: yksilöitä kaikki
Ite ostin -99 AGR koneisen golffin 270 tmk ajettuna ja lastutettuna, konetta pikkuisen vielä "viilailtiin", ei nyt mitään suuria eleitä mutta kuitenkin vähän kutiteltiin ja huoletta päästelin sillä vielä 100 tkm lisää mittariin
Kaverilla oli myös samanlainen -01 66kw josta 150tkm kohdalla leivotttiin 184hp/380nm (ahdin,nestepää,cooleri,suuttimet,kytkin...jne) ja hyvin kesti.
200tkm siihen leivottiin 204hp/420nm (ahtimen modifiointi, sachsin järein kytkin,uusi ohjelma..jne) ja kestävyyden kanssa ei ollut mitään ongelmia.
Ei tosin kauhean kauaa ajanut sen jälkeen (ehkä 10tkm), myi kaverilleen. Toimii edelleen.
Eli todella kestävä kone jopa tuplasti tehokkaampana.
Toki vakionkin saa rikki joten järki päässä..
Kiitos vastauksista!
Kertomanne kokemukset vastaa aikalailla omaa mielikuvaa Golfista, laatupeli ja toimii kun on hoidettu ja huollettu.
Tarkoitus olisi tosiaan löytää tuollainen TDI malli tässä lähiaikoina, ollaan myös harkittu 1.4 ja 1.6 bensakoneita mutta tuo diisselin teoreettinen viripotentiaali yhdistettynä kohtuulliseen kulutukseen kiehtoo kovasti...
Nykyinen käyttis kun on 9-5 saab jossa Stage 1 softa (220 hv/380 Nm) niin saisihan se kauppakassikin kulkea ;) ettei tule liian isoa shokkia kun hyppää autosta toiseen...
Metsästys jatkuu ja kun sopiva yksilä osuu kohdalle pitänee tuollainen hankkia!
Kiitos vielä kaikille asiallisista vastauksista.
Kertomanne kokemukset vastaa aikalailla omaa mielikuvaa Golfista, laatupeli ja toimii kun on hoidettu ja huollettu.
Tarkoitus olisi tosiaan löytää tuollainen TDI malli tässä lähiaikoina, ollaan myös harkittu 1.4 ja 1.6 bensakoneita mutta tuo diisselin teoreettinen viripotentiaali yhdistettynä kohtuulliseen kulutukseen kiehtoo kovasti...
Nykyinen käyttis kun on 9-5 saab jossa Stage 1 softa (220 hv/380 Nm) niin saisihan se kauppakassikin kulkea ;) ettei tule liian isoa shokkia kun hyppää autosta toiseen...
Metsästys jatkuu ja kun sopiva yksilä osuu kohdalle pitänee tuollainen hankkia!
Kiitos vielä kaikille asiallisista vastauksista.
Hieman edellisiin lisäten. Ostin -01 keväällä ALH moottorilla varustetun 66kw comfortline varustellun neliovisen Golffin. Asentelin siihen itse sumuvalot umpioihin alkuperäisine katkaisijoineen, eibach madallusjouset, maalatut sivulistat ja V6 etuhelman, jotain ratiolaitteita, Caractere takasiipi, letkulämmittimen sisähaaralla, jossain vaiheessa downpipe vaihtui vapaammin hörisevään ilman kattia. Asennutin myös vakionopeussäätimen ja defan hälyttimen. Takuuseen vaihtui ilmamassamittari ja etujarrulevyt, ensimmäisen vuoden aikana, myöhemmin vaihdoin vakio levyt EBC:n tekeleisiin. Jossain vaiheessa vaihdatin tuulilasinkin. Huollot longlife näytön mukaan, jakohihnarempan tein 90tkm kohdalla itse. Ajelin sillä vissiin seitsemän vuotta ja noin 140tkm. Vannepaketteja kävi alla useita, parhaat ehkä ATP:n. Noin 7000km kohdalla ohikulkumatkalla lastutus eräässä Itävaltalaisessa pajassa, hieman alle 100tkm ahdin laski toimintasavut ulos, joten uusi "hieman paranneltu" ahdin ja isommat suuttimet 110hv moottorista, tuli mukavasti vetoja ylemmille kierroksille. Eli kaikenkaikkiaan ihan mukavaa ja vaivatonta kyytiä.
Viimeksi muokannut justus, 17.1.2011 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on AHF koneella (110hp) oleva kolmiovinen. Ostaessa oli 140 tkm. Nyt mittarissa 261 tkm. Laitoin eberin ja myöhemmin vähän ulkokuorta (caractere etuhelma + kattosiipi, V6 takahelma). Perushuoltojen lisäksi vaihdettu termostatti ja myöhemmin lämpötila-anturi. Omasta tahdosta vaihdettiin kaikki alustan puslat uusiin alkuperäisiin ja alusta koni+eibach yhdistelmään. Kaikin puolin olen ollut tyytyväinen kulkineeseen. Alla on pyörinyt kolme kesää kasitoistaset eikä mitään ongelmaa.
Koitin tätä myydä, mutta ei ollut kiinnostusta. Ilmeisesti liian hyvä varustetaso karsii ostajia.
Koitin tätä myydä, mutta ei ollut kiinnostusta. Ilmeisesti liian hyvä varustetaso karsii ostajia.
Hep, täällä kans golf AHF ja 300tkm menee kohta rikki.
-Kuskin oven lukkolaitteessa oleva mikrokytkin rikki, eli sisävalo ja hälyongelmia
-Apparin penkin kippimekanismiin liittyvä vapautusvipu kulunut / murtunut joten penkin automaattinen ylösnousu kipattaessa ei toimi
Muuten tehty normihuoltoja, levyjä, paloja jne, ja esim. penkit täysin ehjät, ei mitään kulumajälkiä. Olis oikeastaan mielenkiintoista kattoa kuinka pitkälle tolla pääsee, mut 4x4 tekee mieli, kun on jo toinen talvi..
-Kuskin oven lukkolaitteessa oleva mikrokytkin rikki, eli sisävalo ja hälyongelmia
-Apparin penkin kippimekanismiin liittyvä vapautusvipu kulunut / murtunut joten penkin automaattinen ylösnousu kipattaessa ei toimi
Muuten tehty normihuoltoja, levyjä, paloja jne, ja esim. penkit täysin ehjät, ei mitään kulumajälkiä. Olis oikeastaan mielenkiintoista kattoa kuinka pitkälle tolla pääsee, mut 4x4 tekee mieli, kun on jo toinen talvi..
Suunnitelmiin on tullut pienoinen muutos, siten että nyt näyttää silta että perheeseen tuleekin bensa koneinen Golffi =) tarkemmin sanottuna 1.4 55 kW myllyllä... ja tietty ilmastoinnilla...
Sen verran sopivasti on nyt tarjolla tuollainen 120 Tkm ajettu peli että taivun ostamaan bensakoneisen jos vaan auton kunto vastaa kilometrejä....
Kiitokset kaikille ennakkotiedoista, nyt tiedän jo mihin sitä on suurinpiireitn ryhtymässä =D
Huomenna aamupäivällä oon menossa autoa katsomaan ja sitten selviää onko se meidän peli.
Pitäkää mulle peukkuja ;)
Sen verran sopivasti on nyt tarjolla tuollainen 120 Tkm ajettu peli että taivun ostamaan bensakoneisen jos vaan auton kunto vastaa kilometrejä....
Kiitokset kaikille ennakkotiedoista, nyt tiedän jo mihin sitä on suurinpiireitn ryhtymässä =D
Huomenna aamupäivällä oon menossa autoa katsomaan ja sitten selviää onko se meidän peli.
Pitäkää mulle peukkuja ;)
-Jäätyvä huohotin (jos ei ole uusittu lämmitettävään), voi sylkeä öljyt maailmalle
-Kolisevat männät
-Sotkeutuvat kaasuläppä ja EGR -> nykimistä ajossa
-Puolaviat
-Lämpöanturiviat yleisiä -> käyntiinlähtöongelmia/käyntiongelmia
- ~150tkm kestää lambdat
-Heppoisa moottorin tukikumi (jotuunee uusimaan)
-Tavallista heppoisammat helat esimerkiksi kallistuksenvakaajalle (olikohan diesel 22mm, 1.4 ja 1.6 19mm, huomaa napsuntana ajossa
-vakiorengastusta 175/80R14 ei saa varsinkaan talvikumena mistään, "isommissa" veljissä on vakiona tuttu ja turvallinen 195/65R15.
-Jakopääremppa tehtävä oikein! Tätä ei saa unohtaa! Jos kiristin asennetaan väärin vaihdon yhteydessä tai sitä ei uusita, voi seurauksena olla kohta jakopään täystuho -> uusi moottori.
-Vaihdelaatikoissa on ollut laakerivikoja näissä pikkukoneissa
Varsinkin tuo kaasuläpän sotkeutuminen on yleistä, ja yleensä kielii siitä että EGR on enemmän tai vähemmän sotkussa. Männät kolisevat materiaalinvalinnoista johtuen. 1.4 ja 1.6 16v koneet ovat jokseenkin samaa sukua, ja itsellä tuo 1.6 tuntui huomattavan heppoiselta ajoltaan verrattuna samantyyppiseen autoon dieselinä. Toki normikäyttöön, kakkosautoksi jne ihan asiallinen ajettavuus. Eroa kuitenkin dieseliin/isompaan bensaan on selkeästi.
Mutta mikäli auto nyt kukkuu ja käy kunnolla niin ei muutakuin kovaa ajoa. :)
-Kolisevat männät
-Sotkeutuvat kaasuläppä ja EGR -> nykimistä ajossa
-Puolaviat
-Lämpöanturiviat yleisiä -> käyntiinlähtöongelmia/käyntiongelmia
- ~150tkm kestää lambdat
-Heppoisa moottorin tukikumi (jotuunee uusimaan)
-Tavallista heppoisammat helat esimerkiksi kallistuksenvakaajalle (olikohan diesel 22mm, 1.4 ja 1.6 19mm, huomaa napsuntana ajossa
-vakiorengastusta 175/80R14 ei saa varsinkaan talvikumena mistään, "isommissa" veljissä on vakiona tuttu ja turvallinen 195/65R15.
-Jakopääremppa tehtävä oikein! Tätä ei saa unohtaa! Jos kiristin asennetaan väärin vaihdon yhteydessä tai sitä ei uusita, voi seurauksena olla kohta jakopään täystuho -> uusi moottori.
-Vaihdelaatikoissa on ollut laakerivikoja näissä pikkukoneissa
Varsinkin tuo kaasuläpän sotkeutuminen on yleistä, ja yleensä kielii siitä että EGR on enemmän tai vähemmän sotkussa. Männät kolisevat materiaalinvalinnoista johtuen. 1.4 ja 1.6 16v koneet ovat jokseenkin samaa sukua, ja itsellä tuo 1.6 tuntui huomattavan heppoiselta ajoltaan verrattuna samantyyppiseen autoon dieselinä. Toki normikäyttöön, kakkosautoksi jne ihan asiallinen ajettavuus. Eroa kuitenkin dieseliin/isompaan bensaan on selkeästi.
Mutta mikäli auto nyt kukkuu ja käy kunnolla niin ei muutakuin kovaa ajoa. :)
Yllä mainittuja ongemia ei ole havaittu ollenkaan, mutta 108 ajettu auto pitäisi ainakin omastamielestä olla hyvässä kunnossa muutenkin. Mäntien "kolina" on tunnistettavissa käyntiäänessä, (mahdollisesti)... Sille ei vissiin ole mitään tehtävissä?
Muutoin pitenee vaan olla tarkkana. Mistä tietää onko se huohotin uusittu? MIten erottaa lämmitettävän ja sen huonomman? Laitan tuohon suoraan sen paremman jos tuossa sitä ei vielä ole.
Jakopäästä pitikin kysyä vaihtovälistä, edellinen omistaja kertoi sen vaihtaneensa mutta siitä on jo 4 vuotta (alle 30 000 km) Miten usein tuo pitäisi vaihtaa? km raja lienee 90 000 km mutta yleensä on joku vuosimäärä myös ilmoitettu...
Itte oon kyllä tyytyväinen tuohon peliin =D
Muutoin pitenee vaan olla tarkkana. Mistä tietää onko se huohotin uusittu? MIten erottaa lämmitettävän ja sen huonomman? Laitan tuohon suoraan sen paremman jos tuossa sitä ei vielä ole.
Jakopäästä pitikin kysyä vaihtovälistä, edellinen omistaja kertoi sen vaihtaneensa mutta siitä on jo 4 vuotta (alle 30 000 km) Miten usein tuo pitäisi vaihtaa? km raja lienee 90 000 km mutta yleensä on joku vuosimäärä myös ilmoitettu...
Itte oon kyllä tyytyväinen tuohon peliin =D
Jakopään vaihtoväli on 90tkm/5v, kumpi ennen tulee täyteen. Suosittelen että ajomäärästä huolimatta uusitaan kaikki heebelit sinne kun sen aika koittaa. Syksyn/alkutalven mittaan vastaavista koneista taisi kahdesta tai kolmesta porsia jakopää.
Huohottimen pitäisi pysyä jokseenkin avonaisena näin pakkaskeleilläkin. Mikäli huohuotusletku koneen takaa, vasemmalta kohti imusarjaa tuntuu jäykältä, jäiseltä tai muuten korpulta niin kannattaa kysellä sitten viisaammilta onko siinä vielä vanha osa. Uusitussa pitäisi tosiaan lämmitys olla jäätymistä ehkäsiemässä. En vain 100% varma ole oliko se lämmitys vain huohottimen alapäässä vai koko matkalla.
Mäntien kolinalle ei enää ole mitään tehtävissä. Toki pieni napsutus voi kuulua myös bensiinihöyryjen keräysjärjestelmästä ns. EVAP-venttiilistä. Materiaalivalinnoille ei tosiaan mitään muuten mahda.
Mutta kun huollat autoa hyvin, ajat järkevästi niin toivottavasti se kestää. Nuo vaihdelaatikko- ja moottorivaivat vaan voivat olla semmoisia että tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta just silloin kun vähiten odottaa. :) Dieselin "tyyppiviat" mielestäni ovat hieman edullisempia kuin tässä pikkuveljessä, jonka vuoksi olisin suositellut dieseliä.
Huohottimen pitäisi pysyä jokseenkin avonaisena näin pakkaskeleilläkin. Mikäli huohuotusletku koneen takaa, vasemmalta kohti imusarjaa tuntuu jäykältä, jäiseltä tai muuten korpulta niin kannattaa kysellä sitten viisaammilta onko siinä vielä vanha osa. Uusitussa pitäisi tosiaan lämmitys olla jäätymistä ehkäsiemässä. En vain 100% varma ole oliko se lämmitys vain huohottimen alapäässä vai koko matkalla.
Mäntien kolinalle ei enää ole mitään tehtävissä. Toki pieni napsutus voi kuulua myös bensiinihöyryjen keräysjärjestelmästä ns. EVAP-venttiilistä. Materiaalivalinnoille ei tosiaan mitään muuten mahda.
Mutta kun huollat autoa hyvin, ajat järkevästi niin toivottavasti se kestää. Nuo vaihdelaatikko- ja moottorivaivat vaan voivat olla semmoisia että tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta just silloin kun vähiten odottaa. :) Dieselin "tyyppiviat" mielestäni ovat hieman edullisempia kuin tässä pikkuveljessä, jonka vuoksi olisin suositellut dieseliä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa