Suomeen kansainvälinen moottorirata
Valvoja: ffp jäsenet
Suomeen kansainvälinen moottorirata
Uutta kansainvälistä moottorirataa on suunniteltu maahamme viimeiset kaksi ja puoli vuotta. Hankkeen vetureina ovat toimineet suomalaisen moottoriurheilun lajiliitot AKK-Motorsport ja Suomen Moottoriliitto yhdessä Iitin Kunnan ja Kouvolan kaupungin kanssa. Kansainvälinen Autoliitto FIA on osallistunut radan suunnittelun rahoittamiseen.
Vois sanoa että vihdoinkin!Tuosta lisää.
Vois sanoa että vihdoinkin!Tuosta lisää.
Joo no ei millään pahalla, mutta ensinnäkin, mitä järkeä tehdä rata tonne "keskelle ei mitään" ja vielä ettei se ole edes kelvollinen F1:lle. Jos oikeesti haluttais mainetta ja mammonaa, ni F1 rata pääkaupunkiseudulle (johan ois pohjat valmiina keimolassa vielä), jolloin saataisiin todella hyviä turistituloja, mut eipä taida moinen onnistua viherpiiperöiden luvatussa maassa. Toisaalta mikäli luin ton oikein, toi on vasta suunnitteluasteella, vielä se ehtii tulla suutariksi kun ihmiset ottaa asiakseen valittaa, kuten motoparkin suhteen.
Sijainti on "syrjässä" juurikin siitä syystä että olisi edes jotain mahdollisuuksia toteuttaa rata nykyaikana. Eikä tuo edes ole oikeasti kovin kaukana esim. Helsingistä. F1 tason rataa on Suomen olosuhteissa ihan turha alkaa tekemään, koska Bernie Ecclestone on tuskin kiinnostunut tästä markkina-alueesta eikä F1 kisaa ihan heti tänne saada. Jos puitteet on kohdallaan niin radalle löytyy paljon muita mielenkiintoisia luokkia ajamaan. Vähän tietysti mietityttää radan kannattavuus kun rata-SM kamppailee samaan aikaan katsojapulan kanssa, mutta jospa isompien sarjojen osakilpailut vetäisi katsojia enemmän radan varteen. Toivotaan parasta tuolle hankkeelle.
Alueelle on tarkoitus toteuttaa muun muassa karting- ja rallicrossrata, motorcross-rata sekä kuljettajakoulutuskokonaisuudet henkilöautojen ja raskaan kaluston ajoharjoitteluun sekä ajoneuvotestaukseen. Toteutuessaan ratakokonaisuus mahdollistaisi myös maamme ensimmäisen lajinomaisen autourheilun valmennuskeskuksen.
Meikäläistä hämää tuo sijainti Kouvolan lähettyvillä. Eikös siellä juuri satsattu joitakin miljoonia krossiradan kunnostamiseen EM-arvon saamiseksi ja siinä vallin takanahan lienee kartinkirata? Eikös sen jalostamista voisi jatkaa edelleen vai mennäänkö tutusti perse edellä puuhun tässäkin asiassa.
johan ois pohjat valmiina keimolassa vielä
Varmaan pilke silmäkulmassa tuon heititkin, mutta Keimola voidaan unohtaan jos kaavaillaan uutta moottorirataa Suomeen. Parhaassa tapauksessa Keimola tulee säilymään sen alueelle sijoittuvan asuinalueen katukuvassa edes jollain tavalla, mutta kilpaa siellä ei tulla enää koskaan ajamaan.
Eikä siinä mitään muuta "pohjaa" edes olisi nykyaikaiselle moottoriradalle kuin nimi.
Ratkaiseva rooli on varmaan jotain ihan muuta, kuin mitä alan harrastajat toivovat... siis naulaa arkkuun ja paperit hautaan.- Radan toteuttamisen kustannusarvio sen ensimmäisessä vaiheessa on noin 25 miljoonaa euroa. Rahoituksen lopullisessa toteutuksessa valtiolla on ratkaiseva rooli. Odotammekin valtion lopullisia rahoituspäätöksiä nyt lähiaikoina, kertoi Iitin kunnanjohtaja Pentti Toivanen.
Lainaus:
Kyllä tuonkin hankkeen jotkut mökkiläiset ampuu upoksiin.
Kyllä minäkin vastustaisin jos siellä päin asuisin. Tämä ahveniston moottoriradan vastustaminen nyt onkin täysin järjetöntä koska ne ihmiset jotka ovat sinne lähistölle muuttaneet ovat tienneet asiasta.
Letkautin tän mökkiläiskommentin sen takia koska,meilläpäin yritettiin moottorikelkkareitistöä aikaiseksi niin mökkiäiset,kenen mökit on ihan eri järvien rannalla eli ei ole häiriöö,vastusti ko,hanketta verisesti.
Hyvä se on siellä kasvukeskuksissa vuolla rahaa lakkariin ja maksaa veroja mutta kyllä ollaan heti pää punasena huutamassa mökkikunnassa kaikkea uutta ja hyödyllistä vastaan joka toisi rahaa kuntaan etankin kunnan yrittäjille!
Tässäkin suurinosa paikkakuntalaisista oli puolesta.
Nämä moottoriradat saavat aikaan voimakkaita tunnereaktioita vaikka järkisyillä pitäisi mennä eteenpäin.
Suomi kyllä tarvitsisi kansainväliset mitat täyttävää moottorirataa.
Rata SM:lle riittää kyllä noi nykyisetkin kun alkaa katsojamäärät olla huonoja.
Esim.Ahvenistolla paras tili lipputuloista tulee lähes jokavuosi Historic Grand Racesta.
Sekös akk:ta kismittää.
Keken formulanosteessa suunniteltiin Padasjoen hiekka kankaille F1 mitat täyttävää moottorirataa,sekin torpeedoitiin heti kun kunnanhallituksessa oli enemmistönä lestaadiolaisia,nyttemmin se on korjautunut ja ko.kuntaan on saatu alko :)
Onkohan siitä pohjois Suomeen suunnitellusta moottoriradasta tullut mitään muuta kuin suunnittelun kukkanen.
-
- -
- Viestit: 42
- Liittynyt: 22.2.2008 18:24
'käyttäjä' kysyi: Onkohan siitä Pohjois-Suomeen suunnitellusta moottoriradasta tullut mitään muuta kuin suunnittelun kukkanen?
Toivossa eletään moottoriradan suhteen edelleen Oulun alueella. Suunnitelmat ovat hienot, joten sehän on silloin jo 'puoleksi' tehty.
Linkistä lisäinfoa: http://www.ouluzone.fi/
Toivossa eletään moottoriradan suhteen edelleen Oulun alueella. Suunnitelmat ovat hienot, joten sehän on silloin jo 'puoleksi' tehty.
Linkistä lisäinfoa: http://www.ouluzone.fi/
Meikäläistä hämää tuo sijainti Kouvolan lähettyvillä. Eikös siellä juuri satsattu joitakin miljoonia krossiradan kunnostamiseen EM-arvon saamiseksi ja siinä vallin takanahan lienee kartinkirata? Eikös sen jalostamista voisi jatkaa edelleen vai mennäänkö tutusti perse edellä puuhun tässäkin asiassa.
Tykkimäen tilanne taitaa olla se että jossain vaiheessa se pienenä mutkaratana jyrätään kaupungin toimesta logistiikkakeskusten alle. Tyhjiä halleja kun ei näytä olevan vieläkään riittävästi.
Sijainti tuolle suunnitellulle radalle on aika bueno. Ei taida lähimain olla ensimmäistä mökkiäkään, aikaa Helsingistä matkaan kuluu reilu tuntia ajaa sitten kutostietä tai Lahden kautta.
Rata on vasta suunnitteluasteella josta nyt on järjettömän pitkä matka siihen että se on valmis. Ja kyllä mä hiukan ihmettelen millaista käyttöä tuollaiselle radalle on. Se tuskin on kannattavaa jos siellä vain jotain ratapäiviä järjestetään.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Ensinnäkin sinne "keskelle ei-mitään" ajaa kehä-3:lta rapsakan tunnin eli 1h15m/1h30m. Lahdesta 45min etc etc... Ja toisekseen (kai sen kaikki tietää?) kun otetaan edelleen nämä Suomen alati muuttuvat kelit (vaikka viherpiiperöt huutaakin ilmastonmuutoksesta) on melko turhaa haaveilla mistään tasaisesta formula-radasta ja kolmanneksi, eiköhän noista F1-autoista ole jo kadonnu se kaikkein paras Glamouri sitten vuoden -95... On ainakin omasta ja kaikkien muidenkin rata-autoilijoiden puolesta olis hienoa jos moinen rata Iittiin saataisiin. Ei kaikkea tarvi aina olla rakentamassa Helsinkiin tai muuten vaan kehäteiden sisäpuolelle?
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 29.10.2010 9:18
moottoristadion
Mulle tuli mieleen yksi paikka minne sopisi moottoristadika missä voisi harrastaa kaikkia lajeja, häiritsemättä ketään oikeast,i ja se olisi lähellä "suuria asukas massoja" pk-seudulla.
Etelärajana Porvoon motari, itärajana korkea kallioharjanne jonka takana kaukana on nousukkaiden Landbo, lännessä kehä 3 kivi/jätemurskaamo ja tuleva jätteenpolttolaitos, pohjoisessa Sotungin vanha teollisuuskaatopaikka ja tuleva kansallispuisto.
Tällä alueella ei ole, eikä kuulemma tule asutusta, meteli on kovaa ja taivaalla pauhaa koko ajan Malmiln lentokoneet ja kopterit.Nykyään alueella on paljon luvatonta maastoajoa joka muuttuisi lailliseksi, Vuosaaren satama ja HelsinkiVantaan lentoasema ovat aivan vieressä, sehän olisi hyvä, kisoja silmällä pitäen.
Mikä parasta, suurimman osan maista omistaa Helsingin kaupunki. Tuskinpa alueen yksityiset "maanomistajatkaan" vastustaisi alueidensa kehittämistä.
Etelärajana Porvoon motari, itärajana korkea kallioharjanne jonka takana kaukana on nousukkaiden Landbo, lännessä kehä 3 kivi/jätemurskaamo ja tuleva jätteenpolttolaitos, pohjoisessa Sotungin vanha teollisuuskaatopaikka ja tuleva kansallispuisto.
Tällä alueella ei ole, eikä kuulemma tule asutusta, meteli on kovaa ja taivaalla pauhaa koko ajan Malmiln lentokoneet ja kopterit.Nykyään alueella on paljon luvatonta maastoajoa joka muuttuisi lailliseksi, Vuosaaren satama ja HelsinkiVantaan lentoasema ovat aivan vieressä, sehän olisi hyvä, kisoja silmällä pitäen.
Mikä parasta, suurimman osan maista omistaa Helsingin kaupunki. Tuskinpa alueen yksityiset "maanomistajatkaan" vastustaisi alueidensa kehittämistä.
Ei kaikkea tarvitse tupata kehä 3:n sisäpuolelle. Kyllä muukin Suomi tuloja tarvitsee. Ei muutakuin vielä vain pohjosempaan tuo rata. On lääniä ja saa rauhassa ajella eikä tarvitse kuunnella valituksia. Jos tuntuu että pari - kolmesataa kilometriä on liikaa istua autossa niin ei lähde sitä herkkää takamusta rasittamaan. :)
Ei kaikkea tarvitse tupata kehä 3:n sisäpuolelle. Kyllä muukin Suomi tuloja tarvitsee. Ei muutakuin vielä vain pohjosempaan tuo rata. On lääniä ja saa rauhassa ajella eikä tarvitse kuunnella valituksia. Jos tuntuu että pari - kolmesataa kilometriä on liikaa istua autossa niin ei lähde sitä herkkää takamusta rasittamaan. :)
Eipä sitä sinne tietääkseni kukaan ole tuppaamassakkaan, eikä sieltä tilaa sille edes löytyisi.
Tottakai muukin Suomi tuloja tarvitsee, mutta tosiasia kuitenkin on, että ei sitä minnekään Inariin kannata viedä. Ei siitä ole kenellekään mitään iloa jos sijainti on sellainen, että rata ei yksinkertaisesti kannata. Suunnitellun kokoinen rata kuitenkin on oltava järkevien etäisyyksien päässä liikenneyhteyksistä, katsojista, yrityksistä ym. sidosryhmistä. Veikkaisin, että rata saa merkittävästi tuloja siellä itseään mainostavista yrityksistä ja teollisuudesta. Siinäkin mielessä sijainti on oltava sellainen että järkevän etäisyyden sisällä on riittävästi yrityksiä jotka ovat valmiita siellä itseään markkinoimaan.
Mun mielestä sopiva sijainti on 60-150 km siitä kehä III:sta. Toki jos lähdetään viemään tuonne länsirannikon suuntaan niin siellä se voi olla jopa hieman tuota kauempana. Susirajalla sitä on ihan turha sen kauemmaksi viedä.
Mun mielestä tuo kaavailtu sijainti saattaa olla ihan hyvä. Ratkaisevaahan on myös se minne rata voidaan tehdä ilman että ituhippikusipäät ovat hanketta heti estämässä ja siitä ruikuttamassa.
Mitä tuolee tuohon 200-300km ajamiseen niin jos sille linjalle lähdetään, niin ihan samalla tavalla joutaa porukka ajamaan saman matkan esim. Kuopiosta Helsinkiin, kun mitä päin vastoin. Sijainti on aina jollekin kaukana.
Mitä tuolee tuohon 200-300km ajamiseen niin jos sille linjalle lähdetään, niin ihan samalla tavalla joutaa porukka ajamaan saman matkan esim. Kuopiosta Helsinkiin, kun mitä päin vastoin. Sijainti on aina jollekin kaukana.
Omien kokemuksien mukaan Kuopion ja Helsingin puoliväli on Lahti... Ainakin autonostajan mielestä :) Eli helposti Kuopiosta tsadiin on lyhempi matka kuin toisinpäin.
Itse aiheeseen taas, että mielestäni tuo radan sijainti on oikeinkin bueno.
Kehä kolmoselta ajaa Iittiin tarkemmin kausalan kylään mihin rata sijottuisi tunti 15 minuuttia ja porukka valittaa että kyseinen rata on liian kaukana? Helsingistä pääsee junalla kouvolaan tunnissa ja sieltä bussi kyseiselle paikalle vie noin 15 minuuttia. Juna helsingistä Kausalaan tulee noin tunti 30 minuuttia (johtuen leikatuista juna-aikatauluista, tarkoittaen että vain maitojunat pysähtyy kausalaan) ja kausalasta bussilla menee 5 minuuttia kyseiselle paikalle.
Nyt joku viisas ajattelee että eihän sinne radalle junalla mennä ajamaan vaan autolla, mutta kun puhutaan noinkin suuret normit täyttävästä radasta saattaa katsojia tulla pelkillä julkisilla. Myös pk-seutulaisten on turha valittaa radan etäisyydestä, koska tällä hetkellä melkein kaikille suomen moottoriradoille matka-aika on +3 tuntia pk-seudulta.
Mitä tulee valittaviin mökkiläisiin mitä nyt niin pelätään, se kuka rakentaa mökin valtatien varrelle sorakuoppaan 10 kilometrin päähän lähimmästä vesistöstä luulisi siinä tapauksessa myös kestävän yhden moottoriradan. Tietysi kausala on täynnä ärsyttäviä ja valittavia mummoja mitkä kyllä varmasti yrittää teilata tämänkin hankkeen koska kaikki mikä liikkuu on saatanan tekosia.
Joku tietysti ajattelee että tämä on vain jonkun oman kylän automiehen toive että oma kylä sitten kukoistaa kun tulee moottorirata ja saksalaiset ravaa paikallisessa s-marketissa ostamassa bratwurstia ja nukkuu oman kylän majoituksissa. Tosi asia on se että turistit tulisi luultavammin käymään kouvolassa kaupassa ja nukkuisi nykyisen suur-kouvolan alueella taikka lahdessa kyseisten paikkojen läheisyyden vuoksi.
tulipa pitkä avautuminen.
Nyt joku viisas ajattelee että eihän sinne radalle junalla mennä ajamaan vaan autolla, mutta kun puhutaan noinkin suuret normit täyttävästä radasta saattaa katsojia tulla pelkillä julkisilla. Myös pk-seutulaisten on turha valittaa radan etäisyydestä, koska tällä hetkellä melkein kaikille suomen moottoriradoille matka-aika on +3 tuntia pk-seudulta.
Mitä tulee valittaviin mökkiläisiin mitä nyt niin pelätään, se kuka rakentaa mökin valtatien varrelle sorakuoppaan 10 kilometrin päähän lähimmästä vesistöstä luulisi siinä tapauksessa myös kestävän yhden moottoriradan. Tietysi kausala on täynnä ärsyttäviä ja valittavia mummoja mitkä kyllä varmasti yrittää teilata tämänkin hankkeen koska kaikki mikä liikkuu on saatanan tekosia.
Joku tietysti ajattelee että tämä on vain jonkun oman kylän automiehen toive että oma kylä sitten kukoistaa kun tulee moottorirata ja saksalaiset ravaa paikallisessa s-marketissa ostamassa bratwurstia ja nukkuu oman kylän majoituksissa. Tosi asia on se että turistit tulisi luultavammin käymään kouvolassa kaupassa ja nukkuisi nykyisen suur-kouvolan alueella taikka lahdessa kyseisten paikkojen läheisyyden vuoksi.
tulipa pitkä avautuminen.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
http://yle.fi/uutiset/arhinmaki_painoi_ ... le/6967072
Kommunistit sössii taas kaiken. Arhinmäki ulos!
Kommunistit sössii taas kaiken. Arhinmäki ulos!
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Tähän moottorirata hankkeeseen pitäisi saada iso Venäläinen öljy-yhtiö mukaan rahoittamaan niin jo alkaisi tapahtumaan. Jo nyt Kouvolan Tykkimäen radalla käy paljon Pietarilaisia harrasteauto porukoita treenaamassa. Jos vielä saataisiin täysimittainen rata niin alueelliset työllisyysvaikutukset olisi todella suuret ja sekä autoteollisuus ja matkailuelinkeino hyötyisi ratahankkeesta todella paljon.
Olisihan tuo aika hulppeaa jos saataisin Dubai Autodromen kaltainen moottoriurheilukeskus Suomeen.
http://www.dubaiautodrome.com/wp-conten ... da1874.jpg
Rata pitäisi kyllä toteuttaa niin että se tehtäisiin pääosin suomalaisin voimin, eikä kaikkia työmiehiä rahdattaisi Liettuasta, niinkuin on tapahtunut Googlen rakennustyömaalla Haminassa.
Ja Arhinmäki voitaisiin kyllä lähettää ensimmäisellä junalla Vainikkalaan ja sieltä edelleen Siperiaan, turha jätkä kaikinpuolin.
Olisihan tuo aika hulppeaa jos saataisin Dubai Autodromen kaltainen moottoriurheilukeskus Suomeen.
http://www.dubaiautodrome.com/wp-conten ... da1874.jpg
Rata pitäisi kyllä toteuttaa niin että se tehtäisiin pääosin suomalaisin voimin, eikä kaikkia työmiehiä rahdattaisi Liettuasta, niinkuin on tapahtunut Googlen rakennustyömaalla Haminassa.
Ja Arhinmäki voitaisiin kyllä lähettää ensimmäisellä junalla Vainikkalaan ja sieltä edelleen Siperiaan, turha jätkä kaikinpuolin.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Missä tahansa muussa työpaikassa kuin Suomen Eduskunnassa tuollainen Arhinmäen kännisekoilu johtaisi välittömästi työntekijän erottamiseen, mutta taitaa olla Paavo olla suojatyökeskuksessa duunissa niin ei voida erottaa.
Mutta itse asiaan. Sitten jos aikanaan joskus v 2018 jälkeen ratahanke toteutuu, niin kuntaliitosten myötä rata saattaa olla Suur-Hollolan kunnan alueella, mikä on varmasti huomattavasti urheilumyönteisempi kaupunki kuin Kouvola. Koko Kouvostoliitto muuteskin uppoava atlas, taitaa olla kapungin kassa aika tyhjä kun Kouvolan kaupunki olisi tukenut mahdollista paikallisen jääkiekkojoukkueen nousua Liigaan kokonaisella 5000e summalla. Muuteskin Kouvolassa asuu yllättävän paljon täyshulluja vihr. yms sekologisten puolueiden edustajia, jotka vastustaa kaikkea autoiluun liittyvää.
Radan sijainti sinällään ihan hyvä ja maaperä on moreenia, niin on hyvä rakentaa. Ainoa haitta on että kun sijaitsee Salpausselällä, niin on pohjavesialuetta.
Kaikkea ei pidä rakentaa Pääkaupunkiseudulle, eikä tuo kaavailtu sijainti mitenkään kaukana ole kun ottaa huomioon logistiset asiat. Esim Hietasen RoRo - Satamaan on matkaa noin 70km ja sieltä suorat laivayhteydet Saksaan ja muualle Eurooppaan. Utin lentokenttä on reilun 20km päässä ja sinne pääse vähän isommatkin kuljetuskoneet laskeutumaan. Ja Lahti - Kouvola rautatie kulkee aivan radan vierestä.
Mutta itse asiaan. Sitten jos aikanaan joskus v 2018 jälkeen ratahanke toteutuu, niin kuntaliitosten myötä rata saattaa olla Suur-Hollolan kunnan alueella, mikä on varmasti huomattavasti urheilumyönteisempi kaupunki kuin Kouvola. Koko Kouvostoliitto muuteskin uppoava atlas, taitaa olla kapungin kassa aika tyhjä kun Kouvolan kaupunki olisi tukenut mahdollista paikallisen jääkiekkojoukkueen nousua Liigaan kokonaisella 5000e summalla. Muuteskin Kouvolassa asuu yllättävän paljon täyshulluja vihr. yms sekologisten puolueiden edustajia, jotka vastustaa kaikkea autoiluun liittyvää.
Radan sijainti sinällään ihan hyvä ja maaperä on moreenia, niin on hyvä rakentaa. Ainoa haitta on että kun sijaitsee Salpausselällä, niin on pohjavesialuetta.
Kaikkea ei pidä rakentaa Pääkaupunkiseudulle, eikä tuo kaavailtu sijainti mitenkään kaukana ole kun ottaa huomioon logistiset asiat. Esim Hietasen RoRo - Satamaan on matkaa noin 70km ja sieltä suorat laivayhteydet Saksaan ja muualle Eurooppaan. Utin lentokenttä on reilun 20km päässä ja sinne pääse vähän isommatkin kuljetuskoneet laskeutumaan. Ja Lahti - Kouvola rautatie kulkee aivan radan vierestä.
Viimeksi muokannut kraftVWerk, 21.11.2014 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
KymiRingin ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmis.
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 20141763/4
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 20141763/4
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35

3 000 000 € rahaa tulossa ratahankkeelle v. 2015-16.
Kymi Ring pääsi takaisin valtion merkittävien hankkeiden listalle
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 18221015/4
Vihdoinkin! On sitä vatuloitukin jo niin kauan että on aika jotain tapahtuakin.
http://yle.fi/uutiset/valtion_miljoonatuki_iitin_moottoriurheilukeskukselle_varmistunut__rakennustyot_kayntiin_tana_vuonna/7930295
http://yle.fi/uutiset/valtion_miljoonatuki_iitin_moottoriurheilukeskukselle_varmistunut__rakennustyot_kayntiin_tana_vuonna/7930295
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa