Terve, toivottavasti kenelläkään ei poksahtele verisuonia päästä kun esitän näin tyhmän kysymyksen.
Eliikäs, pitäisi laittaa tuo uskollinen ratsu seisomaan talven ajaksi, mutta olen ihan hukassa siitä miten se käytännössä tapahtuu. Rekisteriotteen kanssa katsastusasemalle ja pyytämään auton väliaikaista liikenteestä poistoa? Pitääkö vakuutusyhtiölle ilmoittaa? Kuinkas sitten toisin päin, eli takaisin ajoon otto? Tuleeko tuommoinen 4-5kk seisottaminen edes kannattavaksi?
Mitään yleisiä vinkkejä auton valmistelusta talviunille? Ajattelin pestä, laittaa vähän vahvemmat pissapojan nesteet ja ottaa akun lämpimään. Auto nukkuisi mökillä ladossa.
Golffi seisomaan
Valvoja: ffp jäsenet
Rekisteriotteen kanssa katsastusasemalle ja pyytämään auton väliaikaista liikenteestä poistoa? Pitääkö vakuutusyhtiölle ilmoittaa? Kuinkas sitten toisin päin, eli takaisin ajoon otto?
Otteen kanssa konttorille. Teet liikennekäytöstä poiston jolloin verot ja vakuutukset katkeaa. Toisinpäin se menee toisinpäin. Rekisteröintitodistus, jonka saat poiston yhteydessä, pitää olla mukana taas käyttöön otettaessa.
Mitään yleisiä vinkkejä auton valmistelusta talviunille? Ajattelin pestä, laittaa vähän vahvemmat pissapojan nesteet ja ottaa akun lämpimään. Auto nukkuisi mökillä ladossa.
Siinäpä nuo. Akun voi jättää paikalleen jos se on täysi mutta maakaapeli irti. Pumppaa pissapoika tyhjäksi ja heitä pohjalle litra pesunestettä niin ei jäädy vaikka olisi -40 pakkasta. Jarrulevyt on tod. näk ruosteessä kun otat käyttöön eli konttorille ei kannata ajaa ensimmäisenä työnä. Käsijarru ja vaihde pois päältä tauon ajaksi.
Kunnon pesu ulkoa ja sisältä.
Ylimääräinen paperi/pahviroska pois sisältä, kerää kosteutta.
Biltemasta kosteuden kerääjiä muutama, löytyy venetarvikepuolelta.
Jos haluaa "hienostella", niin muovi auton alle. Estää kosteuden nousemisen maasta autoon.
Mutta ei missään nimessä pressua yms auton päälle. Paitsi jos on joku hengittävä autohuppu.
Öljyn ja suodattimen vaihto. Tarkistaa eri nesteiden pakkasen kestävyyden. Tankki täyteen, niin pysyy bensa paremmin kunnossa ja ei kerää kosteutta tankkiin.
Renkaisiin vähän enemmän painetta tai huonommat renkaat alle. Tai sit nostaa pukkien päälle.
Noilla eväillä laitoin Dartin talviunille katokseen.
Ylimääräinen paperi/pahviroska pois sisältä, kerää kosteutta.
Biltemasta kosteuden kerääjiä muutama, löytyy venetarvikepuolelta.
Jos haluaa "hienostella", niin muovi auton alle. Estää kosteuden nousemisen maasta autoon.
Mutta ei missään nimessä pressua yms auton päälle. Paitsi jos on joku hengittävä autohuppu.
Öljyn ja suodattimen vaihto. Tarkistaa eri nesteiden pakkasen kestävyyden. Tankki täyteen, niin pysyy bensa paremmin kunnossa ja ei kerää kosteutta tankkiin.
Renkaisiin vähän enemmän painetta tai huonommat renkaat alle. Tai sit nostaa pukkien päälle.
Noilla eväillä laitoin Dartin talviunille katokseen.
Ei se jäätyminenkään mitään haittaa, normaali käyttöseos vaan säiliöön.Pumppaa pissapoika tyhjäksi ja heitä pohjalle litra pesunestettä niin ei jäädy vaikka olisi -40 pakkasta.
Bensan säilyvyys on varmaan kiinni tankistakin, ruohonleikkuri ei kyllä keväällä käynnisty kun tankki on haihtunut lähes tyhjäksi. Kyllä ne bensat siellä auton tankissa tuon ajan säilyvät ongelmitta.
Itse kun kyselein tuota bensa juttua, niin asemalla suosittelivat 95:sta tankkiin laitettavaksi, se kuulemma säilyy paremmin kuin 98, ja mopo miehet kertoivat myös samaa.
Itse lykkään golffin ensi vkl lämpimään talliin seisomaan, enkä ajatellut juuri mitään muuta tehdä kun aja auton sisään ja keväällä ulos.
Itse lykkään golffin ensi vkl lämpimään talliin seisomaan, enkä ajatellut juuri mitään muuta tehdä kun aja auton sisään ja keväällä ulos.
Öljyt kannattaa vaihtaa ennen seisontaa. Sinne vanhaan huileen kun jää palojäämiä jotka sitten ajan kanssa muodostavat rikkihappoa koneen seisoessa. Mikä taas aiheuttaa syöpymistä. Eli öljynvaihto ennen.
Jos oikeasti autoa seisottaa ladossa, kannattaa myös miettiä miten torjua mahdollista hiiriongelmaa.
Jos oikeasti autoa seisottaa ladossa, kannattaa myös miettiä miten torjua mahdollista hiiriongelmaa.
Lisäksi huomionarvoista on että jos koneeseen öljyt vaihtaa seisonnan ajaksi niin sen sekaan kondensoituu vettä. Ei ehkä parin kuukauden seisonnassa vielä kovinkaan merkittävissä määrin mutta usein suositellaan uutta öljynvaihtoa vielä ennen käyttöönottoa.
Ja mitä akun säilytykseen tulee niin huoneenlämpöön nostaminen on yksi huonoimmista vaihtoehdoista, etenkin ilman ylläpitolatausta. Lämpö nopeuttaa akussa tapahtuvia kemiallisia reaktioita eli itsepurkautumista ja sulfatoitumista. Täydessä varauksessa olevan akun happokin jäätyy vasta noin -70 Celsiusasteessa joten kannattaa jättää se akku omalle paikalleen ja irroittaa kaapelit sekä ladata se varmuuden vuoksi täyteen samalla.
Ja mitä akun säilytykseen tulee niin huoneenlämpöön nostaminen on yksi huonoimmista vaihtoehdoista, etenkin ilman ylläpitolatausta. Lämpö nopeuttaa akussa tapahtuvia kemiallisia reaktioita eli itsepurkautumista ja sulfatoitumista. Täydessä varauksessa olevan akun happokin jäätyy vasta noin -70 Celsiusasteessa joten kannattaa jättää se akku omalle paikalleen ja irroittaa kaapelit sekä ladata se varmuuden vuoksi täyteen samalla.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa