Maalipinnan käsittely.
Valvoja: ffp jäsenet
Maalipinnan käsittely.
Mitä liikettä suosittelette Turku-Rauma akselilla, johon kannattaa auto viedä ns. maalipinnan käsittelyyn? Vaikka Passatissa melkeinpä uuden veroinen maalipinta onkin, niin ajattelin silti sellaisen teettää, jotta se pysyy jatkossakin sellaisena.
Oma ajatus olisi, että Jewelultra Diamondbrite olisi hyvä vaihtoehto. Mitä olette maksaneen tuollaisesta, tai mitä muuta käsittelyä suosittelisitte?
Oma ajatus olisi, että Jewelultra Diamondbrite olisi hyvä vaihtoehto. Mitä olette maksaneen tuollaisesta, tai mitä muuta käsittelyä suosittelisitte?
Mites semmoinen Zaino-käsittely?
http://www.carwaxzaino.fi/
http://www.carwaxzaino.fi/
Nuo maalipintojen käsittelyhommat on ihan höpöhöpöhommaa eli oikotietä autuuteen ei ole olemassa.
Jos maalipinnan haluaa säilyvän hyvänä:
- käsinpesu ns. 2 ämpärin tekniikalla pesukinttaalla = pesukinnas huuhdellaan eri ämpärissä kuin missä pesuvesi on. Näin lika jää toiseen ämpäriin ja varsinainen pesuvesi ja kinnas säilyy puhtaampana. Näin maalipinta ei naarmunnu.
- vahaus kestovahalla esim. collinite 415 tai presta best wax kunnon pohjat tehden. P..kat pois maalipinnasta pesun jälkeen claybarilla, myllytys jos on tarpeen. Vahakerros tai useampi oman maun mukaan pintaan.
varmoja keinoja maalipinnan pilaamiseen:
- fairypesu harjalla
- harjallisessa pikapesussa käyttäminen pahimman loskakelin jälkeen jolloin kaikki muutkin jonottavat pesuun = likaiset harjat
- vahaamatta jättäminen
Zaino on ihan ok jos tykkää läträtä. halvemmallakin saa vähintään yhtä hyvän tuloksen.
Jos passatista hyvän haluat:
- esipesuaine wurth pineline tai joku muu liuotin joka vie vanhat vahat mennessään
- huuhtelu
- pesu 2 ämpärin tekniikalla
- claybar käsittely
- pesu (jotta saa quick detailerin jämät pois pinnasta)
- jos pahasti naarmuinen niin myllytys
- jos ok pinta niin esim. Autoglymin SRP koneella pintaan. SRP:ssä on paljon fillereitä jotka naamioi naarmut. Koneella levitettynä ei pölise, tartu litoihin ja ennenkaikkea nuo fillerit toimii niinkuin pitää
- sitten kestävä vaha päällimmäiseksi.
Collinite 415:lle luvataan kestoksi vuosi ja presta best waxille 6-12kk
Jos maalipinnan haluaa säilyvän hyvänä:
- käsinpesu ns. 2 ämpärin tekniikalla pesukinttaalla = pesukinnas huuhdellaan eri ämpärissä kuin missä pesuvesi on. Näin lika jää toiseen ämpäriin ja varsinainen pesuvesi ja kinnas säilyy puhtaampana. Näin maalipinta ei naarmunnu.
- vahaus kestovahalla esim. collinite 415 tai presta best wax kunnon pohjat tehden. P..kat pois maalipinnasta pesun jälkeen claybarilla, myllytys jos on tarpeen. Vahakerros tai useampi oman maun mukaan pintaan.
varmoja keinoja maalipinnan pilaamiseen:
- fairypesu harjalla
- harjallisessa pikapesussa käyttäminen pahimman loskakelin jälkeen jolloin kaikki muutkin jonottavat pesuun = likaiset harjat
- vahaamatta jättäminen
Zaino on ihan ok jos tykkää läträtä. halvemmallakin saa vähintään yhtä hyvän tuloksen.
Jos passatista hyvän haluat:
- esipesuaine wurth pineline tai joku muu liuotin joka vie vanhat vahat mennessään
- huuhtelu
- pesu 2 ämpärin tekniikalla
- claybar käsittely
- pesu (jotta saa quick detailerin jämät pois pinnasta)
- jos pahasti naarmuinen niin myllytys
- jos ok pinta niin esim. Autoglymin SRP koneella pintaan. SRP:ssä on paljon fillereitä jotka naamioi naarmut. Koneella levitettynä ei pölise, tartu litoihin ja ennenkaikkea nuo fillerit toimii niinkuin pitää
- sitten kestävä vaha päällimmäiseksi.
Collinite 415:lle luvataan kestoksi vuosi ja presta best waxille 6-12kk
Niin, saattaahan se humpuukia olla, mutta tuossa on jotain koitettu kertoa sen tarpeellisuudesta. Tiijä sitten, että meneekö rahat kankkulan kaivoon??
http://www.finikor.fi/brilliant.pbs
http://www.finikor.fi/brilliant.pbs
Operaation teki ->
Moottoriajoneuvofixaus Murto Kaj Puh. 044 - 554 49 09
Halikontie 21
23600 KALANTI
Tarvittavat pesuaineet ja jatkokäsittelyaineet löytyy ammattitaidolla samaiselta herralta, joka on Varsinais-Suomen edustaja. Asiakkaita tulee autojenfiksaukseen pitkienkin taipaleiden takaa. Suosittelen!! Koko homma maskoi 250 euroa. Hintaan kuului myös pesusieni, jatkokäsittelypesuaine + mikrokuituliina.
Pesuaineet + tarvikkeet
Moottoriajoneuvofixaus Murto Kaj Puh. 044 - 554 49 09
Halikontie 21
23600 KALANTI
Tarvittavat pesuaineet ja jatkokäsittelyaineet löytyy ammattitaidolla samaiselta herralta, joka on Varsinais-Suomen edustaja. Asiakkaita tulee autojenfiksaukseen pitkienkin taipaleiden takaa. Suosittelen!! Koko homma maskoi 250 euroa. Hintaan kuului myös pesusieni, jatkokäsittelypesuaine + mikrokuituliina.
Pesuaineet + tarvikkeet
Hui ku kallista...Tais Maikki kehua aiemmin Best Waxia, itse sitä käytin vajaan vuoden verran enkä enää sillä kyl vahaa. Helppo, mutta ei kestä pitkään=AutoGlym. :)
Motherssista olen kuullut vain vähän, mutta positiivisia kommentteja ne on olleet. Tällä hetkellä luotan Meguiarsiin. http://www.meguiars.fi/
Motherssista olen kuullut vain vähän, mutta positiivisia kommentteja ne on olleet. Tällä hetkellä luotan Meguiarsiin. http://www.meguiars.fi/
Peke: Best wax on kyllä kestänyt passatissa ihan hyvin. Viime toukokuussa vahasin Passatin ja vielä kiilsi ja vesi helmeili hyvin kun toissa sunnuntaina tein syysvahauksen. 6kk ei ole ihan huono kesto minun mielestä. Glymin kesto nyt on ihan ok markettituotteeksi. Punainenhan ei pelkästään kestä mitään mutta kultaisen kanssa kestoikä on ollut n.4-5kk kun on antanut kultaisen kuivua ihan rauhassa yön yli.
Itseasiassa isäukon autosta vahasin puolet katosta best waxilla ja puolet megun nxt 2.0:lla joten kohtapuoleen näkee miten on keston laita
Mothersin tuotteista ei ole kokemusta kuin claybar-setistä (claybar 80g, detaileri 473ml ja 110ml carnauba cleaner wax) joka on hyvä. Itseasiassa tykkään enemmän tuosta Mothersin detailerista kuin Meguiarsin quik detailerista.
Setin mukana tullutta carnauba cleaner waxia kokeilin anopin autoon. Käsin hinkattuna ei mitään vaikutusta haalistuneeseen punaiseen väriin. Myllytettyyn peruspunaiseen maaliin tuo sitten tekikin kunnon "wet lookin". Kestoa myös odotan jännityksellä.
Meguiarsin tuotteita minullakin kaikki on vahoja lukuunottamatta. Käytetään nyt vanhat pois ennenkuin ostan nxt 2.0 :)
Itseasiassa isäukon autosta vahasin puolet katosta best waxilla ja puolet megun nxt 2.0:lla joten kohtapuoleen näkee miten on keston laita
Mothersin tuotteista ei ole kokemusta kuin claybar-setistä (claybar 80g, detaileri 473ml ja 110ml carnauba cleaner wax) joka on hyvä. Itseasiassa tykkään enemmän tuosta Mothersin detailerista kuin Meguiarsin quik detailerista.
Setin mukana tullutta carnauba cleaner waxia kokeilin anopin autoon. Käsin hinkattuna ei mitään vaikutusta haalistuneeseen punaiseen väriin. Myllytettyyn peruspunaiseen maaliin tuo sitten tekikin kunnon "wet lookin". Kestoa myös odotan jännityksellä.
Meguiarsin tuotteita minullakin kaikki on vahoja lukuunottamatta. Käytetään nyt vanhat pois ennenkuin ostan nxt 2.0 :)
No itsellä on ollut jo 5:ssä autossa Permashine käsittely. Kyllä yli 3v jälkeenkin ammattipesijä luuli autoa juuri vahatuksi, vaikkei autoon ollut vahaa laitettu kertaakaan sitten sen käsittelyn jälkeen ennen auton luovutusta - niin auto oli ennen luovutusta varastoituna autoliikkeen pihalla lähes vuoden, joten maalipinta oli jo 4v tuossa vaiheessa.
Niin ja tuohan oli se tuote jonka TM testasi huonoksi kiillon suhteen noista käsittelyistä - silti ammattilainenkin on usein ihmetellyt auton kiiltoa ja helppoa pestävyyttä eli suolap*ska suorastaan putoaa pois pinnoilta.
Eli kun maksoin tuosta pakuun 500€ ja käsittelyn luvataan kestävän 5v, niin ei tuolle hintaa tule kuin 100€/v ja jos vahaisi auton vain kaksi kertaa per vuosi niin 'hintaa' jäisi enää 50€/kerta - ei tuo nyt niin kallista ole. Henkilöautoon tuo on tietenkin halvempi kun pinta-alaa niissä on huomattavasti vähemmän ja jos otti käsittelyn suoraan tekijältä, eikä autoliikkeen kautta niin hinta putosi hieman vielä tuosta.
TM piti tuota Permashineä muuten vaikea hoitoisena - sitä en tiedä mikä siinä heidän mielestään niin vaikeata on, kun riittää ihan tavallinen harjaton konepesu palauttamaan sen kiillon. Joskus on tullut näytettyä liuotinta maalipinnalle niin kiiltäähän se sen jälkeen vielä paremmin mutta ei tuo sitä näytä vaativan joka pesussa.
Niin ja tuohan oli se tuote jonka TM testasi huonoksi kiillon suhteen noista käsittelyistä - silti ammattilainenkin on usein ihmetellyt auton kiiltoa ja helppoa pestävyyttä eli suolap*ska suorastaan putoaa pois pinnoilta.
Eli kun maksoin tuosta pakuun 500€ ja käsittelyn luvataan kestävän 5v, niin ei tuolle hintaa tule kuin 100€/v ja jos vahaisi auton vain kaksi kertaa per vuosi niin 'hintaa' jäisi enää 50€/kerta - ei tuo nyt niin kallista ole. Henkilöautoon tuo on tietenkin halvempi kun pinta-alaa niissä on huomattavasti vähemmän ja jos otti käsittelyn suoraan tekijältä, eikä autoliikkeen kautta niin hinta putosi hieman vielä tuosta.
TM piti tuota Permashineä muuten vaikea hoitoisena - sitä en tiedä mikä siinä heidän mielestään niin vaikeata on, kun riittää ihan tavallinen harjaton konepesu palauttamaan sen kiillon. Joskus on tullut näytettyä liuotinta maalipinnalle niin kiiltäähän se sen jälkeen vielä paremmin mutta ei tuo sitä näytä vaativan joka pesussa.
Oma Passatti tosiaan kiilloitettiin peilikirkkaaksi ja päälle vedettiin kahteen kertaan
tätä kiinteää vahaa. Ei kuulemma tarvi vahata kahteen vuoteen, pesu sienellä + shampoolla riittää. Auton maalipinta on aivan sairaan hyvässä kunnossa, ei ollut näin "täyteläinen" ja tasainen edes uutena.
tätä kiinteää vahaa. Ei kuulemma tarvi vahata kahteen vuoteen, pesu sienellä + shampoolla riittää. Auton maalipinta on aivan sairaan hyvässä kunnossa, ei ollut näin "täyteläinen" ja tasainen edes uutena.
Allekirjoitan myös mla:n kertomukset, tosin Prestan Ultra-Shield-käsittelyllä. Kiillosta en osaa sanoa kun en erikseen mittaria omista ja silmäänhän ei voi luottaa - placebo-ilmiö kai näissäkin vaikuttaa.
Jettaan tein uutena heti käsittelyn ja nyt on takana 50tkm. Vaha toimii edelleen: suolan aiheuttama karheus kyljissä lähtee peruspesulla pois. Muutenkin maalipinta on pysynyt virheettömänä vaikkakin auto pestään vähintään kerran viikossa - ja välillä koneessakin.
Henkilöautoon käsittely maksoi muistaakseni 130 € ja käsittelyn pitäisi kestää kaksi vuotta. Ajattelin tosin käydä uusimassa käsittelyn tammikuussa, eli vuosi ja n. 60tkm riittää kyllä meikäläiselle. Näillä hinnoilla ja kestävyydellä en rupea kyllä itse Autoglymien ja Best Waxien kanssa pelaamaan vähintään puolivuosittain.
Jettaan tein uutena heti käsittelyn ja nyt on takana 50tkm. Vaha toimii edelleen: suolan aiheuttama karheus kyljissä lähtee peruspesulla pois. Muutenkin maalipinta on pysynyt virheettömänä vaikkakin auto pestään vähintään kerran viikossa - ja välillä koneessakin.
Henkilöautoon käsittely maksoi muistaakseni 130 € ja käsittelyn pitäisi kestää kaksi vuotta. Ajattelin tosin käydä uusimassa käsittelyn tammikuussa, eli vuosi ja n. 60tkm riittää kyllä meikäläiselle. Näillä hinnoilla ja kestävyydellä en rupea kyllä itse Autoglymien ja Best Waxien kanssa pelaamaan vähintään puolivuosittain.
Oulun seudulla ja kyllä täälläkin osataan suolaa levittää huolella.
Glymin kestoa on koeteltu aikaisemmin Tampereen seudulla jossa nyt ei ihan yhtä surkeat "talvi"kelit ole kuin pääkaupunkiseudulla. Tosin täällä Glymi tuntui kestävän talven paremmin mitä Tampereen seudulla.
Auton pesen kesällä viikon-puolentoista välein. Talvella pesetän fixarilla kerran kuussa.
Summasummarum: talvikestoon varmasti vaikuttaa se että täällä on välillä ihan oikea talvi ja olosuhteet maalipinnalle huomattavasti helpommat kun suolaloskap..ka ei lennä jatkuvasti ja auto pysyy puhtaana.
Pesutyylilläkään ei ole ollut hirveästi vaikutusta kestoon: Aikaisemmin pesin normaalityyliin vettä päälle, ämpäriin halvinta autoshampoota jasienellä hinkkaus. Sitten erehdyin detailingworldin sivuille ja tämä pesu/vahaus/myllytyshulluus alkoi. Nykyään auto tosin naarmuuntuu huomattavasti vähemmän :)
Katsotaan nyt talven mittaan miten Best Wax vs NXT 2.0 käy. Pohjat on molemmile vahoille on samat, tosin Presta olisi saanut kuivua pidempään kuin 1/2h.
T-power: Tuo Mothersin vaha on varmastikin hyvää ja kestävää mutta 2 vuoden kestoon pääsisi vain jos autolla ajetaan muutama päivä kesässä ja olisi muun ajan lämpimässä tallissa.
Glymin kestoa on koeteltu aikaisemmin Tampereen seudulla jossa nyt ei ihan yhtä surkeat "talvi"kelit ole kuin pääkaupunkiseudulla. Tosin täällä Glymi tuntui kestävän talven paremmin mitä Tampereen seudulla.
Auton pesen kesällä viikon-puolentoista välein. Talvella pesetän fixarilla kerran kuussa.
Summasummarum: talvikestoon varmasti vaikuttaa se että täällä on välillä ihan oikea talvi ja olosuhteet maalipinnalle huomattavasti helpommat kun suolaloskap..ka ei lennä jatkuvasti ja auto pysyy puhtaana.
Pesutyylilläkään ei ole ollut hirveästi vaikutusta kestoon: Aikaisemmin pesin normaalityyliin vettä päälle, ämpäriin halvinta autoshampoota jasienellä hinkkaus. Sitten erehdyin detailingworldin sivuille ja tämä pesu/vahaus/myllytyshulluus alkoi. Nykyään auto tosin naarmuuntuu huomattavasti vähemmän :)
Katsotaan nyt talven mittaan miten Best Wax vs NXT 2.0 käy. Pohjat on molemmile vahoille on samat, tosin Presta olisi saanut kuivua pidempään kuin 1/2h.
T-power: Tuo Mothersin vaha on varmastikin hyvää ja kestävää mutta 2 vuoden kestoon pääsisi vain jos autolla ajetaan muutama päivä kesässä ja olisi muun ajan lämpimässä tallissa.
Autoon minulle tulee n. 10 000 km vuodessa ja pyörään 7- 8000 tkm, siinäpä ne minun ajot sitten onkin. Kahta vuotta käsittelyn ei periaatteessa tarvikkaan kestää, sillä ensi syksynä vahaus uusitaan samaisessa kioskissa.
Väliajat kartetaan konepesuja, joten kovavahausta tuetaan sille annetulla pesuaineella sieni / painepesuri / ämpärilinjalla kotipihalla. :) Autoa säilytetään kylmässä tallissa, joten lumiharjarulianssiakin on maksimaalisen vähän.
Pesukinnasta voisi tietty kokeilla joskus. Sienen huuhtelen AINA juoksevan veden alla. Eli yhden kyljen kun pesen, niin olen huuhdellut sientä kuusi kertaa, se korvattakoon kaksoisämpäritekniikan.
Noin laskien, osa kerrallaan pesten, niin olen huuhdellut sientä autonpesun aikana erikseen juoksevan veden alla 15 kertaa. Tuon on pakko riittää jopa minulle. :P
Noin laskien, osa kerrallaan pesten, niin olen huuhdellut sientä autonpesun aikana erikseen juoksevan veden alla 15 kertaa. Tuon on pakko riittää jopa minulle. :P
Tuolla jotain juttua pesukintaan ja sienen eroista
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... php?t=4637
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... php?t=4637
Aihetta sivuten. Ihmettelin kun tuolla detailing world foorumilla puhutaan koko ajan snow foaming pesusta. Onnistuuko tuo jollain normaali pesuaineella vai millä? Tuossa vielä video selventämään
http://www.youtube.com/watch?v=d7dbG5_UglY
http://www.youtube.com/watch?v=d7dbG5_UglY
Tuo vaahto on varmasti ihan hyvä kesällä mutta jotenkin en usko sen tehoon talvella suolaloskamössöön joka on jämähtynyt auton kylkiin hyvin kiinni.
Pineline on aikas hyvä esipesuaine ja mäntyöljypohjaisena jopa ympäristöystävällinen. Sopivan vahvuinen seos irrottaa lian mutta vahat säilyy pinnassa. Tarpeeksi vahva seos taas vie vahatkin mennessään :)
Pineline on aikas hyvä esipesuaine ja mäntyöljypohjaisena jopa ympäristöystävällinen. Sopivan vahvuinen seos irrottaa lian mutta vahat säilyy pinnassa. Tarpeeksi vahva seos taas vie vahatkin mennessään :)
-
- -
- Viesti:
Pineline tehopesu on se mitä etsitte ja löytyy joka melkein joka marketista ja halpiskaupasta.
www.pineline.fi löytyy kaikki tuotteet
www.pineline.fi löytyy kaikki tuotteet
Viimeksi muokannut Maikki, 24.11.2008 7:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo, noitahan on jo joka valmistajalla. AutoGlymi on tullu testattua, eikä tartte toista kertaa kokeilla.
VerryBerryä en sanois kalliiks, mulla kestää ainakin pirun pitkään toi yks pullo, on todella riittoisaa.
VB http://www.signalpack.com/reg/shp/presc ... 3?idCat=20
Tätäovat kehuneet
VerryBerryä en sanois kalliiks, mulla kestää ainakin pirun pitkään toi yks pullo, on todella riittoisaa.
VB http://www.signalpack.com/reg/shp/presc ... 3?idCat=20
Tätäovat kehuneet
Peke: sama lantraussuhde verry berryssä on kuin Meguiarsin tuotteissa 1:128 eli 0.5dl ämpärilliseen. Meguiarsin NXT shampoossa on minun mielestä parempi hinta/laatu-suhde kuin verry berryssä (ja se ei siinäkään huono). Verry berry on jonkinverran parempi kuin NXT mutta maksaa melkein tuplat.
Meguiarsin hyperwashilla onkin sitten ylivoimainen hinta/laatu-suhde kun sekoitussuhde on 1:400. Tuota ei valitettavasti vain ole suomen maahantuontiohjelmassa joten joutuu tilaamaan netistä.
Meguiarsin hyperwashilla onkin sitten ylivoimainen hinta/laatu-suhde kun sekoitussuhde on 1:400. Tuota ei valitettavasti vain ole suomen maahantuontiohjelmassa joten joutuu tilaamaan netistä.
gold waxi on ainakin cartecin nestemäinen vaha,itse olen käyttänyt vahana prestan paint sealeria,eikös se sillä nimellä kulje,ei muista vaikka työkseen sitä purkkia käsissä pyöritteleekin..semnen tuli tässä mieleen kun tätä mielenkiinnolla lueskelin että itse kyllä en claybaria käytä muuten ellen kiillota autoa,se naarmuttaa varmasti ja esipesut ja muut toimet teen ammattitaidolla.eli kunnon esipesu,claybar,kiillotus,hyvä vaha.vai mitäs maikki sanot?
o skool: sinähän se ammattilainen meistä kahdesta olet, minä vain omaksi huvikseni/harrastuksena hinkkaan autoja ;)
Minä ainakin olen claybarin jälkeen pessyt auton uudestaan. Claybariahan kannattaa muutenkin käyttää mahdollisimman harvoin 1-2 kertaa vuodessa.
Näinhän se on että auto kuin auto näyttää ihan eriltä kun maalipinta on putsattu epäpuhtauksista ja tarvittaessa kiillotettu tai myllytetty ennen vahausta verrattuna siihen että pestään pikaisesti halvimmalla shampoolla ja vahataan jollakin pikavahalla
Peke varmaan tarkoittaa meguiarsin gold class pesuainetta. Verry berry on minunkin mielestä paras pesuaine millä olen autoa pessyt mutta helkatin kallista.
Minä ainakin olen claybarin jälkeen pessyt auton uudestaan. Claybariahan kannattaa muutenkin käyttää mahdollisimman harvoin 1-2 kertaa vuodessa.
Näinhän se on että auto kuin auto näyttää ihan eriltä kun maalipinta on putsattu epäpuhtauksista ja tarvittaessa kiillotettu tai myllytetty ennen vahausta verrattuna siihen että pestään pikaisesti halvimmalla shampoolla ja vahataan jollakin pikavahalla
Peke varmaan tarkoittaa meguiarsin gold class pesuainetta. Verry berry on minunkin mielestä paras pesuaine millä olen autoa pessyt mutta helkatin kallista.
kelpo ainetta tosiaan ja voihan sitä suhteilla jostain saada vink vink...ite kiilotin huolella käyttikseni tossa huhtikuun lopussa ja päälle sealantti kahteen kertaan ja kun käyttiksestä kysymys olen pessyt metodilla: pineline paskaseen pintaan,huuhtelu painepesurilla,uusi pineline ja sienestys,ja sitten huuhtelu.ei mitään kahen ämpärin hienosteluja ym.tämä noin 2-3kertaa viikossa kun työmatka eestaas 130km niin paskastuu, nyt alkaa oleen aika vetää uudelleen,eli mielestäni hyvä kesto.ja hintakaan ei tosiaan ole käsitellylle mielestäni paha,150e sis.kiilotuksen ja sealant käsittelyn.ja kiirehtiminen sen teossa ei kuulu paheisiini.
Maikki kirjoitti:- harjallisessa pikapesussa käyttäminen pahimman loskakelin jälkeen jolloin kaikki muutkin jonottavat pesuun = likaiset harjat
Näin 2000 kertaa nykyisenkin volkkarin koneessa pesseenä voisin väittää että harjat eivät naarmuta autoa... mutta voin olla väärässä. Harjat on yhtä "likaiset" kelissä kuin kelissä.
Harjapesussa kuluu vettä n.400-500litraa tuon kahden onnettoman ämpärin sijasta :)
Taas pestiin auto tällä pesuaineella ja tuli todella hyvä, kiiltävä pinta. Apuna painepesuri, ämpäri ja sieni. Kokeilin tuota pesukinnasta, sen saa heittää takavasemmalle saman tien. Aivan saatanan kömpelö vekotin, aivan sama, kun ahtaisi itsensä sukset jalassa ahtaaseeen hissiin.
^ Minkä värinen auto edellisellä kirjoittajalla on?
^ Minkä värinen auto edellisellä kirjoittajalla on?
Värillä ei ole väliä, mutta on mustaa ja valkoista :)
Edit: ihmisillä on jäänyt 80-90-luvuilta sellainen kuva näistä nylonharjakoneista, että ne naarmuttivat autoa... ja niinhän ne tekivätkin. Nykyisillä kemikaaleilla ja materiaaleilla maalipinta ei naarmunnu, ennemminkin kuluu jossain vaiheessa puhki. :)
Edit: ihmisillä on jäänyt 80-90-luvuilta sellainen kuva näistä nylonharjakoneista, että ne naarmuttivat autoa... ja niinhän ne tekivätkin. Nykyisillä kemikaaleilla ja materiaaleilla maalipinta ei naarmunnu, ennemminkin kuluu jossain vaiheessa puhki. :)
Viimeksi muokannut turku, 13.12.2008 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä vaiheessa esimerkki mitä yksi ainut (ensimmäinen ja viimeinen) harjapesu tekee mustalle autolle: http://juusoa.1g.fi/kuvat/temp/
Itse kielsin pesemästä autoa silloin kun sen tilasin ja ei oltu pesty, sain kaikkine kuljetuspölyineen.
Itse kielsin pesemästä autoa silloin kun sen tilasin ja ei oltu pesty, sain kaikkine kuljetuspölyineen.
Tilailin tuollaisen pesukintaan kun sitä niin paljon on kehuttu: Meguiars Lambs Wool Car Bodywork Detailing Wash Mitt. Oudolta tuntui alkuunsa, vähän niinkuin ylikokoinen pilkkihansikas kädessä... Mutta kun vauhtiin pääsi niin alkoi syntyä tulosta.
Tuolla on helppo pestä kun sitä ei tarvitse puristaa kädessä, vrt. harja tai sieni. Eikä myöskään lipeä kätösestä soralle. Takapuolella on sellainen verkko, non-adhesive tms, jolla saa hinkattua pinttymiä pois. Tämä toimi hyvin, 2 viikkoa pesemättä ollut auto puhdistui suolapaskasta melko hyvin. Tallin valossa löytyi joitain perjantaipaikkoja (pesin siis pimeällä, katuvalon "loisteessa"), mutta nekin olisivat varmaan lähteneet lisähankauksella.
Pesuaineena on halpis Orange, toimii ihan suht hyvin. Esipesuaineena Winter Wash 1:10 suhteella suihkupulloon sekoitettuna.
Tuolla on helppo pestä kun sitä ei tarvitse puristaa kädessä, vrt. harja tai sieni. Eikä myöskään lipeä kätösestä soralle. Takapuolella on sellainen verkko, non-adhesive tms, jolla saa hinkattua pinttymiä pois. Tämä toimi hyvin, 2 viikkoa pesemättä ollut auto puhdistui suolapaskasta melko hyvin. Tallin valossa löytyi joitain perjantaipaikkoja (pesin siis pimeällä, katuvalon "loisteessa"), mutta nekin olisivat varmaan lähteneet lisähankauksella.
Pesuaineena on halpis Orange, toimii ihan suht hyvin. Esipesuaineena Winter Wash 1:10 suhteella suihkupulloon sekoitettuna.
Itsekin sain viimeviikolla meguiarsin paketin joka sisälsi pesukintaan ja NXT Generation™ Tech Wax 2.0 pullon, eikä voi muuta kuin kehua.
Hanskalla tosi kätevä pestä ja tuo vaha,Wau tähän mennessä parasta vahaa mitä oon käyttänyt, katsotaan vielä miten kiilto pysyy. Pitää hakea vielä saman valmistajan pesuaine.
Hanskalla tosi kätevä pestä ja tuo vaha,Wau tähän mennessä parasta vahaa mitä oon käyttänyt, katsotaan vielä miten kiilto pysyy. Pitää hakea vielä saman valmistajan pesuaine.
Joku tuolla ylempänä kirjoitti, että maahantuoja/myyjäliike pesee uudet autot AINA harjapesussa, ei muuten pese jos sen kieltää etukäteen. Mitsu ei harjapesussa käyny ja maalipinta tutkittiin pirun tarkkaan heti auton tullessa liikkeen pihaan. Ja ei nykymaalien tartte kovettua mitään viikkoja, vahatkin vedetään heti luovutuken yhteydessä, jos asiakas näin haluaa.
Tostahan saattaisi herkempi mies vetää herneet onteloon.
Kyllähän siinä herkkä hetki vierähti kun seuraavana aamuna katselin autoa parkkipaikalla, en nyt ihan kyyneltä tirauttaunu mutta lähellä se oli.
Mistä koneesta tuollaiset on tulleet, onko molemmat kyljet samannäköisiä ja mitä sanoi vakuutustarkastaja? :)
Vain toinen kylki on tuon näköinen. Vakuutustarkastajan mielestä lähtee myllyttämällä pois, kunhan vaan ehtisi viemään em.käsittelyyn. Päätös tuli noiden kuvien perusteella ja homma hoitui n.1vkossa vahinkoilmoituksen jättämisestä maksusitoumuksen saapumiseen.
Kone mikä jäljet aiheutti on Savonlinnan seudulla ja huoltoaseman omistajanmukaan melkein uusi.
Vielä hieman offtopickina pieni dialogi huoltoaseman kassalla kun jätin vahinkoilmoitusta:
Minä: Onkos tälläisiä vahinkoja tapahtunut useesti?
Kassa: Ei miun muistin mukaan ollenkaan..
Minä: Tuleekos autopesurivahinko päätökset miten nopsasti?
Kassa: Nopeesti nää on joka kerta tullu.
Minä: Jaah..
Kellekään sattunut vastaavaa? Auto puhdistettu huolella ja vahattu heti perään. Heti vahauksen jälkeen auto ajoon sellaseen suolapaskaräntä-keliin ja auton pesu parin viikon päästä. Auto ei lähde puhtaaksi! Koko auto täynnä sellaisia tummia "varjoja" / juovia, ikinä en ole nähnyt vastaavaa. Ja kokeiltiin eri pesuaineita, vahalla tuntus ainakin lähtevän. Voiko syynä olla, ettei vaha olis kuivunut tms. ja ku heti lähdettiin ajoon sellaseen paskakeliin että...jotenkin sit reagoi ja vahaus tais olla aika turhaa. Veljen autossa vielä pahempaa, pinta meni kaupan päälle karheaksi, sekin lähti vain vahalla. Ja autot vahattiin eri purkeista.
Mielestäni tuo suolakeli on vaan sellainen, että ihan sama millä on vahattu niin karheeksi vetää... Samaa sanoi fixari kun syytä tiedustelin. Minullakin tulee (keltaiseen) Leoniin sellaisia tummia tahroja karhean pinnan lisäksi. Lähtevät kyllä pesukintaan "takapuolella" hinkatessa suht hyvin. Mutta vahaa se vaatii jos hyvän haluaa, Korrekin vahapesua olen käyttänyt varsinaisen pesun jälkeen. Tuosta jää kohtuullinen vahapinta ja puhdistaa hyvin, huuhdellaan pois eli ei anneta kuivua.
Pitäisikin taas pestä auto, valoa tarttisi hommata lisää. Naapurit pitää hulluna kun hinkkaa autoa pimeässä ja vesisateessa rivitalon pihalla...
Pitäisikin taas pestä auto, valoa tarttisi hommata lisää. Naapurit pitää hulluna kun hinkkaa autoa pimeässä ja vesisateessa rivitalon pihalla...
Noita varjoja/juovia ihmettelin itsekin viimeksi, kun pesin autoa. Normaalisti on auto lähtenyt puhtaaksi ympäri vuoden ihan kevyesti pesukintaalla pyyhkäisemällä, mutta viime pesussa en edes raskinnut hangata niin lujaa, että oli puhdistunut. Päädyin lopulta ruiskuttamaan kyljet ja takaluukun Nox-waxilla. Sillä kyllä lähti lika (ja vaha). Voisikohan syynä olla se, että nykyisin käyttämäni vaha sisältää luonnonvahaa.
Pari kolme vuotta sitten ihmeteltiin kun auton kyljet muuttuu karheiksi, siinä missä aikaisemmin samoilla vahoilla oli päästy talven yli kevyesti. Muistaakseni Destia (vai mikäseoli) myönsi, että suolaan on lisätty jotain uutta myrkkyä (pintajännityksen vähentäjää?) mikä aiheutti tuon ilmiön. Nyt sitten tulisi mieleen, että suoloja on päivitetty taas...
Aikaisemminkin on ollut niitä ruskeita pisteitä, mitä on saanut hangata pirun kovaa pois. Mutta ei ole auton puunaajan elämä Suomessa liian helppoa, ainakaan...
Aikaisemminkin on ollut niitä ruskeita pisteitä, mitä on saanut hangata pirun kovaa pois. Mutta ei ole auton puunaajan elämä Suomessa liian helppoa, ainakaan...
Eikös destia 2-3 vuotta sitten käyttäny ruokaöljyä suolan sitomiseen tiehen ja viime vuonna aloittivat kokeilut xylitolilla?
Noitten kokeilujen jälkeenhän suola on pysyny autossa kiinni kuin tauti mutta ihan yhtä huonosti tiessä kuin aikaisemminkin :)
Lantrattu pineline painepumppupullolla pintaan, muutaman minuutin kuluttua huuhtelu niin enin lika lähtee pois ( ainaskin tarpeeksi jytyllä seoksella). Sitten pesu shampoolla.
Noitten kokeilujen jälkeenhän suola on pysyny autossa kiinni kuin tauti mutta ihan yhtä huonosti tiessä kuin aikaisemminkin :)
Lantrattu pineline painepumppupullolla pintaan, muutaman minuutin kuluttua huuhtelu niin enin lika lähtee pois ( ainaskin tarpeeksi jytyllä seoksella). Sitten pesu shampoolla.
Vahan poispyyhkimiseen/kiillotukseen mikrokuituliina on aivan ehdoton. Bilteman mikrokuituliinat toimii ihan hyvin tuossa hommassa ja maksaa 1.99€/2 kpl.
Mikrokuituliinoja kannattaa olla 3-4 kpl tuota hommaa varten ja kauniimman osapuolen voi tehdä onnelliseksi laittamalla ne pesuun muun pyykin sekaan :)
Meguiarsin vahanlevityssieni kestää myös konepesun.
Mikrokuituliinoja kannattaa olla 3-4 kpl tuota hommaa varten ja kauniimman osapuolen voi tehdä onnelliseksi laittamalla ne pesuun muun pyykin sekaan :)
Meguiarsin vahanlevityssieni kestää myös konepesun.
Tossa huomasin että lokareiden ympärille ja takaluukkuun on ilmestynyt ns. näppyjä.
Ovat kovia ettei irtoa harjalla pestessä mutta kun esim. kynnellä raaputtelee irti niin tahmaa sormet, eli olisiko em. "näpyt" tien pinnasta irronnutta pikeä? Millä aineella lähtis helpoiten vai pitäiskö vaan raaputella pois..?
Ovat kovia ettei irtoa harjalla pestessä mutta kun esim. kynnellä raaputtelee irti niin tahmaa sormet, eli olisiko em. "näpyt" tien pinnasta irronnutta pikeä? Millä aineella lähtis helpoiten vai pitäiskö vaan raaputella pois..?
ClayBarilla lähtee lapsellisen helposti. http://www.meguiars.fi/tuotteet/maalipinnan_valmistelu/
Pikitahrat saa pois helposti joko claybarilla tai jollakin pienpoistoaineella esim. Autoglym intensive tar remover. Kumpikin vie vahat mukanaan.
Ultimate quik detaileria ei suositella claybarin kanssa käytettäväksi mutta viimeisen kiillon antajana kuulemma hyvä.
Jos huomenna pääsisi kokeilemaan Meguiarsin Gold Class pesuainetta. Passatin pinnassa on aikas hyvä suolakerros.
Ultimate quik detaileria ei suositella claybarin kanssa käytettäväksi mutta viimeisen kiillon antajana kuulemma hyvä.
Jos huomenna pääsisi kokeilemaan Meguiarsin Gold Class pesuainetta. Passatin pinnassa on aikas hyvä suolakerros.
Mä ostin ja kokeilin tuota Daattan kehumaa Korrekin Vahapesua ja ei se ainakaan mun autosta pikitahroja ja muita epämääräisiä töhniä poistanut. Sen huomasin että nyt kun kerran sillä autonkyljet "käsittelin" joutuu nyt joka pesussa sitä käyttämään kun mustat likaviirut yms. ei enää lähde peruspesulla pois, niin kuin ne ennen tuota vahapesun käyttämistä lähti. Auto oli vahattu Korrekin TFX:llä ja hyvin lähti auto puhtaaksi Big Orangella ennen tuota vahapesun käyttämistä. Joten edessä Pineline pesu ja uusi kerros TFX:sää kylkiin ja vahapesu pullo joutaa eläkkeelle... Mitä sekotussuhdetta olette muuten käyttänyt tuon Pinelinen kanssa?
Kokeilin tuota sientä puhdistaa vaikka millä liuottimilla, mutta tuntui, että se oli imenyt ainetta sisäänsä ihan loputtomasti. Viimein keräsin rohkeuteni ja laitoin sienen kiillotusliinan kanssa koneeseen muun pyykin sekaan. Puhdasta tuli eikä muu pyykkikään tuntunut ottaneen itseensä.Meguiarsin vahanlevityssieni kestää myös konepesun.
Mitäs Meguairsin tuotetteita suosittelisitte täydelliselle pesulle alusta loppuun, eli ekaksi maalipinnan täydellinen puhdistus, vahat jne, kiillotus yms ja sitten millaista pesuainetta sen jälkeen käyttää? Hyvät ohjeet aloittijalle tarpeen, tuli vain kauhee hinku hankata auto kunnolla kun luki noita juttuja =)
Ensiksi kunnon pesu vaikka pinelinellä. Sitten vedät auton läpi claybarilla. Vahoiksi vaikka 1-2-3 Deep Crystal setti. Tuosta setistä voi halutessaan nro.3 korvata vaikka Prestan Best Waxilla tai Collinitella. Pesuaineeksi Verry Berry tai muu vastaava vahashampoo, katso vain ettei sisällä liuottimia!
Pinelineä löydät jostain paikallisesta marketista mikä myy Würthin tuotteita.
Itse käytän pinelineä (1-2 : 10) liuottimena esihuuhtelun yhteydessä. Tämän jälkeen Korrekin autoshampoolla pesen näkyvän lian pois ja tämän jälkeen varmaan pitäisi tehdä claybar hinkkaus ja tämän jälkeen vahanlevitys/kiillotus koneella järjestelmällisesti koko auto kauttaaltaan Meguiarssin vahoilla. (Tähän asti olen käyttänyt vain AutoGlymin punaista ja kultaista ja tyytyväinen olen. Meikäläisen leveysasteilla on tilaustavaraa Meguiarssit niin eipä oo tullu (vielä) käytettyä. :])
Itse käytän pinelineä (1-2 : 10) liuottimena esihuuhtelun yhteydessä. Tämän jälkeen Korrekin autoshampoolla pesen näkyvän lian pois ja tämän jälkeen varmaan pitäisi tehdä claybar hinkkaus ja tämän jälkeen vahanlevitys/kiillotus koneella järjestelmällisesti koko auto kauttaaltaan Meguiarssin vahoilla. (Tähän asti olen käyttänyt vain AutoGlymin punaista ja kultaista ja tyytyväinen olen. Meikäläisen leveysasteilla on tilaustavaraa Meguiarssit niin eipä oo tullu (vielä) käytettyä. :])
Löytyykös Meguairsilta vahapohjaisia shampoota?
Selailehan läpi tuo harmaatuonnin nettikauppa, siellä on kolmeakin erilaista. Pesuvälineitäkin löytyy ihan hyvä valikoima. Toinen hyvä paikka on http://www.autonhoito.com/shop/. Myyvät mm.Mothersin tuotteita jotka ovat nekin laadukkaita.
Onkos joku kokeillut tuota NXT Generation® Glass Cleaneria, meinaan onko ihan toimiva tuote vai kannattaako jättää ostamatta...kuullu vähän kaikenlaista juttua noista lasinpesuaineista, hyvää ja huonoa? Ajattelin pesuaineeksi hankkia tuollaisen NXT Generation® Car Wash Auto Shampoon, varmaan toimiva aine?
Deep crystal, nxt tai gold class pesuaine ei sisällä vahaa. Kaikki nuo megun pesuaineet on hyviä.
Antto: höpötihöö nuo mitään tilaustavaraa ole. Oulussa väriforum myy megua. Jos et aio myllyttää maalipintaa niin punainen glymi koneella vedettynä on todella hyvä pohjavaha ja siihen päälle nxt 2.0 tai gold class
Antto: höpötihöö nuo mitään tilaustavaraa ole. Oulussa väriforum myy megua. Jos et aio myllyttää maalipintaa niin punainen glymi koneella vedettynä on todella hyvä pohjavaha ja siihen päälle nxt 2.0 tai gold class
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”