Katsastus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itekkin jettaa käytin Iisalmessa leimalla kotipaikalla käydessä, niin 40e kaikkineen. Konttorina K1 ja syynäs turhankin tarkkaan. Iisalmeen tuli uus yksityinen konttori, niin hinnat laski aika rajusti. Oulussa taas Oulun autokatsastus alppilassa on halpa ja huippu. Kiimingin K1 kans asiallinen paikka, vaikka hieman kalliimpi. Palvelu pelaa vaikka kyseleekin muutosjuttuja sun muuta.
Itse kävin tuossa aamutuimaan näyttämässä Jettaa Katsastus Kinnusella Kotkassa, joka on pieni kahden konttorin firma. Määräaikaiskatsastus 45e + päästömittaus 20e + alustan muutoskatsastus 50e. Uudet rekisterikilvetkin laitoin tilaukseen samalla, ne olivat 8e/kpl. Onhan tuo katsastus nykyisellään suolaisen hintaista, vaikka tässäkin tapauksessa oli kyseessä kaupungin halvin katsastamo. Varsinkin tuo 50e pyörännapa-lokari -mittauksesta ja sen kirjaamisesta otteeseen tuntuu vähän kohtuuttomalta, kun onhan se hommanakin pienempi kuin itse määräaikaiskatsastus.
Mutta hinnat on mitä on, juurikaan halvemmalla ei näillä nurkilla taida päästä missään. Muutoin oli kyllä oikein mukavaa palvelua ja autokin katsastettiin ihan huolella läpi - operaatio otti kaikkinensa yli puoli tuntia. Alustan muutoskatsastukseen olin varautunut ottamalla mukaan TÜV- ja pyöränsuuntauslaput, mutta niitä ei edes kysytty. Päivä lähti mukavasti käyntiin, kun sai katsastuksen päätteeksi käsiinsä tarkastuslapun, jossa ei ollut yhtään huomautusta :)
Mutta hinnat on mitä on, juurikaan halvemmalla ei näillä nurkilla taida päästä missään. Muutoin oli kyllä oikein mukavaa palvelua ja autokin katsastettiin ihan huolella läpi - operaatio otti kaikkinensa yli puoli tuntia. Alustan muutoskatsastukseen olin varautunut ottamalla mukaan TÜV- ja pyöränsuuntauslaput, mutta niitä ei edes kysytty. Päivä lähti mukavasti käyntiin, kun sai katsastuksen päätteeksi käsiinsä tarkastuslapun, jossa ei ollut yhtään huomautusta :)
Konttorilla
Tuli tänään käytettyä passattia konttorilla ja ajokieltohan sieltä napsahti päälle.
Päästöistähän sitä jäätiin kiinni ja huvittavaa sinäänsä että autohan ei suoranaisesti ole kenellekkään vaaraksi jos tuuppaa hieman savuttamaankin. Että oikein ajokieltoon. Kait sitä nykyään taistellaan ilmastonlämpenemistä vastaan katsastuskonttorillakin.
Eikä tarvitse edes viedä uusinta katsastukseen vaikka ajokiellossa onkin, riittää pelkkä mittauslappu hyväksytyillä arvoilla.
Päästöistähän sitä jäätiin kiinni ja huvittavaa sinäänsä että autohan ei suoranaisesti ole kenellekkään vaaraksi jos tuuppaa hieman savuttamaankin. Että oikein ajokieltoon. Kait sitä nykyään taistellaan ilmastonlämpenemistä vastaan katsastuskonttorillakin.
Eikä tarvitse edes viedä uusinta katsastukseen vaikka ajokiellossa onkin, riittää pelkkä mittauslappu hyväksytyillä arvoilla.
Missäpä kannattaisi teettää diesel päästötesti Lahden seutuvilla? Katsastuskonttoreiden yli 30e hinnat eivät oikein nappaisi. Jos joku tietää hyviä paikkoja, jakakoon tietonsa muillekkin. Plussaa omalla kohdalla tietysti, jos Nastolan suunnasta tullessa ei tarvitsisi ajella toiselle puolelle kaupunkia.
Tämänpäivän savon sanomissa oli katsastuksesta ja sen hinnoista juttua. Katsastukseen on tulossa muutoksia ja pari niistä kiinnitti erityisesti huomiota. Jokaiselta paikalta ei enään vaadittaisi raskaan kaluston katsastamista/ tiloja siihen. Toiseksi katsastus "inssi" voisi olla tulevaisuudessa mekaanikon koulutuksen saanut henkilö. Kummatkin asiat mielestäni laskisivat kustannuksia, mutta siirtyykö se kuluttajahintoihin onkin eri asia.
Hintavertailusta sen verran että haitari oli joensuun 34 eurosta pudasjärven 101 euroon. Vertailussa käytettiin bensa autoa päästö ja obd testein.
Säästöjä toisi lisää jos myös katsastusväli muuttuisi. Ensimmäinen olisi 4 vuoden iässä jonka jälkeen vapaa vuosi ja sitten vuosittain. Eu maissa minimi katsastuskertojen määrä on 7 kertaa 18 vuoden aikana, kun suomessa kertoja tulee 14. 7 kuulostaa kyllä aika vähältä. Henkilökohtaisesti pitäisin määrät samana, mutta hintoihin iso korjaus alaspäin.
Itelle kun katsastuspäivä koittaa, niin hoidan kilpailutuksen päivällä soittamalla kaikkiin alueen katsastuspaikkoihin ja menen iltapäivällä halvimpaan. Ainakin täälläpäin hinnat seilaa jonkun verran että hintavertailun kun tekee samana päivänä niin ei tule ainakaan yllätyksiä. Ainut paikka minne en enää koskaan mene on paikallinen A-katsastus. Käytin muutaman vuoden ikäisen octavian siellä katsastuksessa (oli sinä päivänä halvin). Muuten kaikki oli täysin kunnossa, mutta tuulilasin pyyhkiät eivät inssin mielestä pyyhkineet tarpeeksi hyvin ja toinen rekisterikilven valo oli palanut. Näistä piti laittaa rekisteriotteeseen maininnat ja kahden viikon korjausaika. Onneksi ei uusintakatsastusta noista määrännyt. Muualla kokemukseni perusteella olisi järkevästi inssi vain maininnut asioista ja korjaukset olisi hoitunut yhtä hyvin.
Hintavertailusta sen verran että haitari oli joensuun 34 eurosta pudasjärven 101 euroon. Vertailussa käytettiin bensa autoa päästö ja obd testein.
Säästöjä toisi lisää jos myös katsastusväli muuttuisi. Ensimmäinen olisi 4 vuoden iässä jonka jälkeen vapaa vuosi ja sitten vuosittain. Eu maissa minimi katsastuskertojen määrä on 7 kertaa 18 vuoden aikana, kun suomessa kertoja tulee 14. 7 kuulostaa kyllä aika vähältä. Henkilökohtaisesti pitäisin määrät samana, mutta hintoihin iso korjaus alaspäin.
Itelle kun katsastuspäivä koittaa, niin hoidan kilpailutuksen päivällä soittamalla kaikkiin alueen katsastuspaikkoihin ja menen iltapäivällä halvimpaan. Ainakin täälläpäin hinnat seilaa jonkun verran että hintavertailun kun tekee samana päivänä niin ei tule ainakaan yllätyksiä. Ainut paikka minne en enää koskaan mene on paikallinen A-katsastus. Käytin muutaman vuoden ikäisen octavian siellä katsastuksessa (oli sinä päivänä halvin). Muuten kaikki oli täysin kunnossa, mutta tuulilasin pyyhkiät eivät inssin mielestä pyyhkineet tarpeeksi hyvin ja toinen rekisterikilven valo oli palanut. Näistä piti laittaa rekisteriotteeseen maininnat ja kahden viikon korjausaika. Onneksi ei uusintakatsastusta noista määrännyt. Muualla kokemukseni perusteella olisi järkevästi inssi vain maininnut asioista ja korjaukset olisi hoitunut yhtä hyvin.
^Tarvitsee. Alustan muutoskatsastuksen pakollisuus ei ole riippuvainen auton vuosimallista vaan alustaan tehtyjen muutosten ajankohdasta.
Ellet sitten saa katsurille uskoteltua, että se alusta on sinne asennettu jo ennen tuota maagista vuotta 1993.
Tietysti asiat voivat muuttua, mutta tuo teksti on lainattu tästä dokumentista, ja uudempaa tuon korvaavaa dokumenttiä ei löytynyt.
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteritietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993.
Ellet sitten saa katsurille uskoteltua, että se alusta on sinne asennettu jo ennen tuota maagista vuotta 1993.
Tietysti asiat voivat muuttua, mutta tuo teksti on lainattu tästä dokumentista, ja uudempaa tuon korvaavaa dokumenttiä ei löytynyt.
Pitäisi oma kottero käyttää tässä muutaman kk sisällä leimalla ja ajattelin jos Jyväskylän seudulta löytyisi halpaa konttoria kun ohi tulee ajettua sen 2x viikkoon? Pikasella googletuksella löytyi 2kpl asemia jotka katsastaa 59€ hintaa (meidän katsastus ja Q katsastus) Löytyykö vielä halvempia?
Ei viitsi ihan Joensuuhun asti lähteä :D Siellä hintataso tuosta vielä halvempi.
Ei viitsi ihan Joensuuhun asti lähteä :D Siellä hintataso tuosta vielä halvempi.
OT
Pikkuisen voi mennä ohi aiheen, mutta maksoin ajoneuvoni kilpiin saattamisesta 212e
Kyseessä oli kuitenkin ns. SATASEN auto.
Tyhmäksi saa haukkua mutta tarpeella on hintansa.
(oli -lahjaksi- saatu auto)
Tosin tämä setti, alensi seuraavan auton katsastusmaksua :)
Parillakympillä.....
Kyseessä oli kuitenkin ns. SATASEN auto.
Tyhmäksi saa haukkua mutta tarpeella on hintansa.
(oli -lahjaksi- saatu auto)
Tosin tämä setti, alensi seuraavan auton katsastusmaksua :)
Parillakympillä.....
Käytin Audin katsastuksessa ja hylky tuli toisen takajarruletkun takia, mikä on ihan hyvä homma, että huomasivat.
Mutta samalla tuli korjauskehoitus etuikkunoista, kun niissä on kalvot. (on ollut jo 5 vuotta, mutta nyt katsuri puuttu asiaan) Meneekös homma niin, että jos ennen tuota uusintakatsastusta poistan kalvot ja käyn näyttämässä auton, niin merkintä noista kalvoista poistuu kans?
Muutenhan tuolla vois taas vuoden ajella noilla kalvoilla, mutta jos poliisi pysäyttää niin matkanteko ilmeisesti päättyy siihen? Siis tiedän että voihan se niitten kalvojen takia muutenkin tyssätä, mutta nyt kun siitä on tuo korjauskehoitus olemassa. Jos poistaa kalvot ja käy katsastaan ja laittaa sen jälkeen uudet, niin taas voi hyvällä tuurilla mennä seuraavat 5 vuotta eikä kukaan sano mitään...vai?!?
Mutta samalla tuli korjauskehoitus etuikkunoista, kun niissä on kalvot. (on ollut jo 5 vuotta, mutta nyt katsuri puuttu asiaan) Meneekös homma niin, että jos ennen tuota uusintakatsastusta poistan kalvot ja käyn näyttämässä auton, niin merkintä noista kalvoista poistuu kans?
Muutenhan tuolla vois taas vuoden ajella noilla kalvoilla, mutta jos poliisi pysäyttää niin matkanteko ilmeisesti päättyy siihen? Siis tiedän että voihan se niitten kalvojen takia muutenkin tyssätä, mutta nyt kun siitä on tuo korjauskehoitus olemassa. Jos poistaa kalvot ja käy katsastaan ja laittaa sen jälkeen uudet, niin taas voi hyvällä tuurilla mennä seuraavat 5 vuotta eikä kukaan sano mitään...vai?!?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kävin viime vuoden lopulla katsastamassa golffiani ja "sedällä" oli sanomista vähän raidetangosta ja alatukivarsista mutta sitten hän keksi ottaa jonkin sortin sorkka raudan ja löi sen pelkääjän puolen pohjasta läpi. raudan ollessa läpi hän kysyi että kuulenko tuon kopinan ja liikutteli samalla rautaa, vastasin joo, johon hän hymyili nätistä ja ilmoitti että se on sun hansikaslokero! Hylky tuli. Viikko meni kun sain hitsattua ja vein kiltisti samalle konttorille ja samalle "sedälle". Pihalla "setä" tuli tupakka huulessa ja kahvi muki kädessä, laittoi kahvi mukin golffin katolle ja kumartui vähän katsomaan auton alle ja sanoi "SELVÄ, SAAT LEIMAN. 23€ KIITOS. VOIT KÄYDÄ MAKSAMASSA SEN TUOLLA SISÄLLÄ"
Näin meillä tampereella ;)
Näin meillä tampereella ;)
Trafi.fi: "Ajoneuvojen katsastusten laatu ei vastaa toiminnalle asetettuja tavoitteita"
http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/528
Miten voi olla noin välinpitämätöntä / osaamatonta porukkaa katsastamassa autoja?
Lisäksi puhutaan vielä mahdollisuudesta antaa korjaamoille oikeus katsastaa autoja. Kyllä tähän pitäisi kehitellä jonkinlainen laatujärjestelmä, mikä valvoo ko. toimintaa.
http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/528
Miten voi olla noin välinpitämätöntä / osaamatonta porukkaa katsastamassa autoja?
Lisäksi puhutaan vielä mahdollisuudesta antaa korjaamoille oikeus katsastaa autoja. Kyllä tähän pitäisi kehitellä jonkinlainen laatujärjestelmä, mikä valvoo ko. toimintaa.
Testissä tutkittiin 20 katsastustoimipaikan laatua noin 50 kilometrin säteellä Helsingistä, teettämällä testiautoon määräaikaiskatsastus katsastustoimipaikoilla. Testiautona käytettiin vuosimallin 2002 henkilöautoa, joka kunnostettiin tarpeellisessa määrin ennen katsastusten alkua. Testin toteutti Trafin toimeksiannosta AEL Oy.
Aika suppea otanta. PK-seudulla voi olla meininki kuin mitä täällä pohjoisemmassa. Katsastusmäärät on varmaan erilaiset ja autoja on jonoksi asti ja kassa laulaa.
Pilkunviilauksena olisi kiva tietää että onko tuota Vectraa kuljetettu hinausautolla vai ajamalla katsastusasemille. Sehän olisi edesvastuutonta ensin itse laittaa auto hylkäyskuntoon ja sitten lähteä yleisille teille muun liikenteen sekaan hengenvaarallisella ajoveuvolla.
Ja sarkasmihymiö tähän perään.
Ja sarkasmihymiö tähän perään.
Että näin. Trafin katsastus valvonta taitaa olla merkkikorjaamojen "tilaustyö" .
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/traf ... -linjoilla
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/traf ... -linjoilla
Jepjep, keskustelin tässä juuri erään katsastusmiehen kanssa aiheesta.
Näitä testejähän tehdään lähes vuosittain, kas kummaa kun juuri keskustelun käydessä kuumana Trafi tekee asiasta julkisen..
Toinen mitä en allekirjoita niin on katsastuksen kalleus suhteessa korjaamoon, kun katsoo vähän mihin vie katsastettavaksi --> www.katsastushinnat.fi niin ei pääse ylläreitä tulemaan. Merkkikorjaamon tuntiveloitus on kuitenkin hinnakasta ja varmasti eivät alle puolen tunnin veloituksella lähde katsastusta tekemään.
Olen itse työskennellyt Norjassa vw merkkikorjaamolla jossa maan laki mahdollistaa huoltojen katsastusasematoiminnan. Voin ihan omalla kokemuksella kertoa että siellä sitä kuraa vasta pääseekin läpi. Kas kun katsastuksia ei suunnata vain kokeneimmille mekaanikoille vaan niitä voi tehdä kaikki kesähessutkin kenellä on vain firman haalarit. Ammattitaitoinen katsastaja taas osaa jo ulkoa tiettyjen tyyppien merkkiviat.
Merkkikorjaamot eivät niinkään ole katsastustoiminnan perässä (vaikka katteet kohdallaan siinäkin) vaan lisääntyneessä varaosamyynnissä jne kun pääsevät samalla vaihtamaan uudet osat havaittujen rikkinäisten tilalle.
Veikkaan kuitenkin että tämä on sen verran iso bisnes merkkikorjaamoille että asia on jo päätetty, miten muuten esim. Trafi rummuttaisi rutiinitöitään isoon ääneen mediassa kun ei ole sitä tehnyt ennenkään tässä asiassa. Valitettavaa mutta totta. Näin se vain toimii täällä härmässä.
Näitä testejähän tehdään lähes vuosittain, kas kummaa kun juuri keskustelun käydessä kuumana Trafi tekee asiasta julkisen..
Toinen mitä en allekirjoita niin on katsastuksen kalleus suhteessa korjaamoon, kun katsoo vähän mihin vie katsastettavaksi --> www.katsastushinnat.fi niin ei pääse ylläreitä tulemaan. Merkkikorjaamon tuntiveloitus on kuitenkin hinnakasta ja varmasti eivät alle puolen tunnin veloituksella lähde katsastusta tekemään.
Olen itse työskennellyt Norjassa vw merkkikorjaamolla jossa maan laki mahdollistaa huoltojen katsastusasematoiminnan. Voin ihan omalla kokemuksella kertoa että siellä sitä kuraa vasta pääseekin läpi. Kas kun katsastuksia ei suunnata vain kokeneimmille mekaanikoille vaan niitä voi tehdä kaikki kesähessutkin kenellä on vain firman haalarit. Ammattitaitoinen katsastaja taas osaa jo ulkoa tiettyjen tyyppien merkkiviat.
Merkkikorjaamot eivät niinkään ole katsastustoiminnan perässä (vaikka katteet kohdallaan siinäkin) vaan lisääntyneessä varaosamyynnissä jne kun pääsevät samalla vaihtamaan uudet osat havaittujen rikkinäisten tilalle.
Veikkaan kuitenkin että tämä on sen verran iso bisnes merkkikorjaamoille että asia on jo päätetty, miten muuten esim. Trafi rummuttaisi rutiinitöitään isoon ääneen mediassa kun ei ole sitä tehnyt ennenkään tässä asiassa. Valitettavaa mutta totta. Näin se vain toimii täällä härmässä.
hah. Soittelin tässä viime kesänä tuonne lähinnä olevalle katsastusasemalle ku satuin kotopuolessa olemaan et oisko aikoja. No olihan niitä noin puolentoista kuukauden päässä. Seuraavalle konttorille on matkaa sitte jo 200km ja sitä seuraavalle 330km. Noh ajelin sitte Tornioon jossa silloin olin töissä ja kävin siellä yksityisellä, oisko ollu jotain 70€ koko setti ja jälkinäyttö ilmanen.
Katsastuksessa tuli korjauskehotus, kun sumuvaloissa on xenonit. Tuli merkintä "Etusumuvalot - 480 / Polttimo ei hyväksyttyä tyyppiä". Onko kellää tietoa, että mikä tuosta tekee laittoman? Onko xenon polttimon käyttö kokonaan kielletty sumuvaloissa, vai eikö se sovellu noiden alkuperäisten A4:sen sumuvalojen umpioiden kanssa? Polttimoissa kuitenkin on E- ja CE-hyväksyntä.
Siis en epäile ettei olisi laittomat, mutta kävi vaan kiinnostamaan kun en AKE:n sivuilta löytänyt mitään, mikä sen käytön kieltäisi. Pitää polttimot ottaa irti ja käydä uusiksi näyttämässä.
Oli muuten aika tarkalla päällä inssit. Etulaseissa kalvot (50%) ni nekin joutuu ottaa pois ja ajovalojen xenonit myös, vaikka neljä kertaa aikasemmin mennyt läpi samoilla varustuksilla. Tuli myös kritiikkiä siitä että takavalojen vilkut eivät olisi värisävyltään tarpeeksi oranssit, mutta ei kuitenkaan merkannut.
Tälläinen kun lähtisi parilla satkulla niin laittaisin naps. Voisin hyvin mielin pitää xenoneita.
Siis en epäile ettei olisi laittomat, mutta kävi vaan kiinnostamaan kun en AKE:n sivuilta löytänyt mitään, mikä sen käytön kieltäisi. Pitää polttimot ottaa irti ja käydä uusiksi näyttämässä.
Oli muuten aika tarkalla päällä inssit. Etulaseissa kalvot (50%) ni nekin joutuu ottaa pois ja ajovalojen xenonit myös, vaikka neljä kertaa aikasemmin mennyt läpi samoilla varustuksilla. Tuli myös kritiikkiä siitä että takavalojen vilkut eivät olisi värisävyltään tarpeeksi oranssit, mutta ei kuitenkaan merkannut.
Tälläinen kun lähtisi parilla satkulla niin laittaisin naps. Voisin hyvin mielin pitää xenoneita.
Niin siis kysyin sitä, että miksi sumuvaloissa ei saa olla xenon valoja, kun ajovaloissa syy oli automaattisen tasonsäädön puute.
Ja tiedän että kalvot etusivulaseissa ovat laittomat. Tarkoitin vain että olivat tarkalla päällä tänä vuonna kun ennen mennyt on läpi.
Vein poikkeuksellisesti yksityiselle katsastusasemalla halvemman hinnan takia, mutta taisi tulla loppupelissö vaan kalliimmaksi.
Ja tiedän että kalvot etusivulaseissa ovat laittomat. Tarkoitin vain että olivat tarkalla päällä tänä vuonna kun ennen mennyt on läpi.
Vein poikkeuksellisesti yksityiselle katsastusasemalla halvemman hinnan takia, mutta taisi tulla loppupelissö vaan kalliimmaksi.
Niin siis kysyin sitä, että miksi sumuvaloissa ei saa olla xenon valoja
Koska useimpia sumuvaloumpioita ei ole tyyppihyväksytty xenon-polttimoille, eikä käsittääkseni edes uusiin autoihin saa ensiasentaa tieliikennelain puitteissa xenon-poltinta sumuvaloille.
Hmm... kysymys mielenkiinnosta rik:lle: Jos autolla ajamista väylälle, joka on merkitty kävely/pyörätieksi, ei ole erikseen kielletty, saako siellä ajaa autolla?
en ota kantaa sokaisuun mihinkään suuntaan, en ota kantaa sokaisuun mihinkään suuntaan, en ota kantaa sokaisuun mihinkään suuntaan...en. ota.
Omat sumuvaloni eivät ainakaan sokaise. Valokeila näyttää alas ja lähelle. Yhtä paljon/vähän häikäisevät halogeeneilla ja xenoneilla varustettuna. Eipä noita ole kyllä tullut käytettyä kuin oikeastaan muutaman kerran lumimyräkässä. Ulkonäöllisesti en niistä pidä, koska valo on sävyltään selvästi sinisempää kuin ajovalojen (ehkä noin 8000k vs 4300k). Polttimoiden vaihto ei kuitenkaa helposti onnistu, kun liittimet ovat aivan erilaiset näihin nykyisin myytäviin sarjoihin verrattuna.
No otetaan nyt vaan polttimot irti eikä kysellä :)
Ja hmm... Jimmen maailmassa: Juokseminen väylälle, joka on merkitty kävely/pyörätieksi, on tottakai kielletty ja syytä siihen on typerä kysyä.
No otetaan nyt vaan polttimot irti eikä kysellä :)
Ja hmm... Jimmen maailmassa: Juokseminen väylälle, joka on merkitty kävely/pyörätieksi, on tottakai kielletty ja syytä siihen on typerä kysyä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Mitkäs kohdat voivat johtaa suoraan ajokieltoon eikä pelkästään hylättyyn päätökseen?
Mulla on melko varmasti iskarit korkanneet, auto nyökkii ja heiluu kuin laiva heittoisella tiellä. Kandeisko muka laittaa etukäteen uusi alustasarja vai hakea vaan vikalista ku siellä on varmaan muutakin laitettavaa?
Miten muuten jos auto on muutoskatsastettu alustasarjalle, niin saako vaihtaa uuden hyvin samanlaisen alustasarjan?
Mulla on melko varmasti iskarit korkanneet, auto nyökkii ja heiluu kuin laiva heittoisella tiellä. Kandeisko muka laittaa etukäteen uusi alustasarja vai hakea vaan vikalista ku siellä on varmaan muutakin laitettavaa?
Miten muuten jos auto on muutoskatsastettu alustasarjalle, niin saako vaihtaa uuden hyvin samanlaisen alustasarjan?
Kai lähinnä päästöt..? tai jos korroosio on päässyt sopiviin paikkoihin.
Mä menisin muina miehinä alspe leimalle, sitä kun ei tiedä vaikka läpi menisi=)
Kai ne laput on mallikohtaisia? Eri juttu sit se, katsooko niitä kukaan...
Mä menisin muina miehinä alspe leimalle, sitä kun ei tiedä vaikka läpi menisi=)
Miten muuten jos auto on muutoskatsastettu alustasarjalle, niin saako vaihtaa uuden hyvin samanlaisen alustasarjan?
Kai ne laput on mallikohtaisia? Eri juttu sit se, katsooko niitä kukaan...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Turvallisuuteen vaikuttavat vakavat puutteet lähinnä. Eli just esim. korista irti ruostunut iskaritolpan kiinnitys tai toimimattomat jarrut. Päästöistä en ole kuullut ajokieltoon laitettavan.Mitkäs kohdat voivat johtaa suoraan ajokieltoon eikä pelkästään hylättyyn päätökseen?
Kaverin autokin sai ajoaikaa vaikka oli McPherson tolpasta iskari tullut korkista ulos.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
- Saako alkuperäisistä penkin kiskoista muokata kuppipenkkiin sopivat? Auton vm -88, jos sillä nyt mitään merkitystä on.
- Mitä kriteereitä turvakaarien tulee täyttää, muitan kuin FINLEXIn sivuilta löytyvät asiat? Riittääkö pelkkä hitsaus vai vaatiiko katsastusmies myös pulttikiinnityksen runkoon? Taitaa helpoiten mennä kun tekee vaikka JM-sääntöjen mukaan kaaret?
- Koska takana oleva diagonaali estää takapenkkien laiton, niin tarvitseeko silti säilyttää alkuperäiset vyöt edessä nelipistevöiden lisäksi, vaikka takana ei ketään ole estämässä nelipistevöiden käyttöä? Tarvitseeko kuppipenkin olla E-hyväksytty, entä nelipistevyöt ? Vai riittääkö molemmissa FIA-hyväksyntä. Tuleeko nämä muutoskatsastaa, koska kyseessä on katuauto, eikä autossa ole alunperin tarvinnut olla kaaria.
Olis kiva saada muuta kuin "mutu"-tietoa, eli faktoja kaivataan. Jos löytyy niin linkki perään pykälistä, eipä tule ainakaan konttorilla sanomista sitten.
- Mitä kriteereitä turvakaarien tulee täyttää, muitan kuin FINLEXIn sivuilta löytyvät asiat? Riittääkö pelkkä hitsaus vai vaatiiko katsastusmies myös pulttikiinnityksen runkoon? Taitaa helpoiten mennä kun tekee vaikka JM-sääntöjen mukaan kaaret?
- Koska takana oleva diagonaali estää takapenkkien laiton, niin tarvitseeko silti säilyttää alkuperäiset vyöt edessä nelipistevöiden lisäksi, vaikka takana ei ketään ole estämässä nelipistevöiden käyttöä? Tarvitseeko kuppipenkin olla E-hyväksytty, entä nelipistevyöt ? Vai riittääkö molemmissa FIA-hyväksyntä. Tuleeko nämä muutoskatsastaa, koska kyseessä on katuauto, eikä autossa ole alunperin tarvinnut olla kaaria.
Olis kiva saada muuta kuin "mutu"-tietoa, eli faktoja kaivataan. Jos löytyy niin linkki perään pykälistä, eipä tule ainakaan konttorilla sanomista sitten.
Tuossa vielä aikaisempaan viestiini kirjalliset vastaukset konttorilta, pääkatsastusmieheltä.
- " Voi, kunhan riittävän tukeva rakenne, katsastaja tarkastaa"
- "Kaarilla ei muita vaatimuksia, kun että eivät haittaa näkyvyyttä/auton käyttöä"
- " Pelkät nelipistevyöt riittää, E-hyväksyntä ei pakollinen, suojakaari tulee muutoskatsastaa "
- " Voi, kunhan riittävän tukeva rakenne, katsastaja tarkastaa"
- "Kaarilla ei muita vaatimuksia, kun että eivät haittaa näkyvyyttä/auton käyttöä"
- " Pelkät nelipistevyöt riittää, E-hyväksyntä ei pakollinen, suojakaari tulee muutoskatsastaa "
Kempeleen Lakeuden katsastuksessa kävin itse katsastamassa alustan ja uudet renkaat. 60 euroa joutui maksamaan yhteensä. Kyllä tuollakin hinnalla hyville tuntipalkoille pääsee kun ei koko hommaan 10 minuuttia kauempaa mennyt. Kannattaa kysäistä, jos vaikka joku asema määräaikaiskatsastuksen yhteydessä laittais sen alustan hiukan halvemmalla otteeseen.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä sen muutoskatsastuksenkin voisi tehdä, jos kyseinen asema vain tekisi muutoskatsastuksia, mutta kun ei. Käytin eka kerran ja tuli hylky takaiskareiden prosenttieron takia(26 ja 58). Hommasin säädettävän alustan ja selvisi että minun pitää ensin käydä jossain toisella asemalla muutoskatsastamassa alusta tüv lappuineen ja merkinnät otteeseen, ja sitten vasta käydä jälkitarkastuksessa näyttämässä. Menee hankalaksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hei, asennettiin tuossa juuri korkeussäädettävä alustasarja Golfiini ja samalla otettiin vanha etukallistuksenvakaaja sekä koiranluut kokonaan pois, niin vaaditaanko katsastuksessa että ne on paikallaan? Olisi tarkoitus auto tässä kuukauden sisällä katsastaa.
Korkeudeksi säädettiin se 8cm maavaraa ja TÜV-laput alustasarjaan löytyy.
Mitähän toi muutoskatsastus noin suunnilleen PK-seudulla maksaa ja sisältyykö siihen määräaikaiskatsastus, vai onko kyseessä ylimääräinen maksu?
Myöhemmin olisi tarkoitus hankkia myös 18" vanteet nykyisten 16" tilalle, niin olen käsittänyt, että mun kannattais vaikka lainata semmoset jo kun menen alustasarjan muutoskatsastamaan, niin menisi samalla hinnalla?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Korkeudeksi säädettiin se 8cm maavaraa ja TÜV-laput alustasarjaan löytyy.
Mitähän toi muutoskatsastus noin suunnilleen PK-seudulla maksaa ja sisältyykö siihen määräaikaiskatsastus, vai onko kyseessä ylimääräinen maksu?
Myöhemmin olisi tarkoitus hankkia myös 18" vanteet nykyisten 16" tilalle, niin olen käsittänyt, että mun kannattais vaikka lainata semmoset jo kun menen alustasarjan muutoskatsastamaan, niin menisi samalla hinnalla?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
vanha etukallistuksenvakaaja sekä koiranluut kokonaan pois, niin vaaditaanko katsastuksessa että ne on paikallaan?
Eiköhän ne siellä pidä olla.
sisältyykö siihen määräaikaiskatsastus, vai onko kyseessä ylimääräinen maksu?
Ei sisälly, maksaa lisää.
kannattais vaikka lainata semmoset jo kun menen alustasarjan muutoskatsastamaan, niin menisi samalla hinnalla?
Kyllä.
Mitähän toi muutoskatsastus noin suunnilleen PK-seudulla maksaa ja sisältyykö siihen määräaikaiskatsastus, vai onko kyseessä ylimääräinen maksu?
Jotain ~ 50-70€ se kustantaa, hieman paikasta riippuen.
Ja tosiaan kuten Sebastian jo sanoi niin ei sisälly määräaikaiskatsastusta vaan tuo on täysin oma maksunsa.
Ja kannattaa toki lainata jostain ne 18" rinkulat mikäli on tarkoitus sellaiset sinne muutoskatsastaa niin menee nyt samalla maksulla.
Ok, kiitoksia vastauksista.
Aluksi ajateltiin jättää vanha kallistuksenvakaaja sekä koiranluut auton alle niin että koiranluut jätettäisiin irti, siten että olisivat vain kallistuksenvakaajassa kiinni, mutta mietittiin että jos ne siellä on, mutteivät kiinni, tulisi hylky, mutta josko olis ok, että ne olis kokonaan pois..
Sebastianin vastaus vaikutti oletukselta/arvaukselta, olisiko jollain ihan 100% varmaa tietoa?
Toi kallistuksenvakaajan asennus nimittäin on sen verran hankala homma tohon neloskoriseen, että jos mahdollista, jättäisin laittamatta. Ohjattavuus kuitenkin uudella alustasarjalla sekä ilman etuvakaajaa jäykempi myös mutkissa kuin alkuperäisellä ja vakaaja paikallaan :)
Uusi pidemmillä päätylenkeillä varustettu etukallistuksenvakaaja sekä korkeussäädettävät koiranluut hankittuna, mutta ku vakaaja menis samaa reittiä kuin alkuperäinen niin sen paikalleen saamiseks pitäis etukelkka kuulemma purkaa, kaiken muun ohella sekä moottoria kannatella jne.
Aluksi ajateltiin jättää vanha kallistuksenvakaaja sekä koiranluut auton alle niin että koiranluut jätettäisiin irti, siten että olisivat vain kallistuksenvakaajassa kiinni, mutta mietittiin että jos ne siellä on, mutteivät kiinni, tulisi hylky, mutta josko olis ok, että ne olis kokonaan pois..
Sebastianin vastaus vaikutti oletukselta/arvaukselta, olisiko jollain ihan 100% varmaa tietoa?
Toi kallistuksenvakaajan asennus nimittäin on sen verran hankala homma tohon neloskoriseen, että jos mahdollista, jättäisin laittamatta. Ohjattavuus kuitenkin uudella alustasarjalla sekä ilman etuvakaajaa jäykempi myös mutkissa kuin alkuperäisellä ja vakaaja paikallaan :)
Uusi pidemmillä päätylenkeillä varustettu etukallistuksenvakaaja sekä korkeussäädettävät koiranluut hankittuna, mutta ku vakaaja menis samaa reittiä kuin alkuperäinen niin sen paikalleen saamiseks pitäis etukelkka kuulemma purkaa, kaiken muun ohella sekä moottoria kannatella jne.
Viimeksi muokannut IL3, 15.4.2012 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuossa aloin lueskentelee niin TraFi:n Katsastuksen arvosteluperusteet ohjeistuksessa on seuraavanlaiset kohdat,tarkistuskohde ja seuraus:
Tiedä sitten luetaanko tuo rakenteeseen kuuluvaksi nelosissa. Finlex sen verran sotkuinen että en löytänyt sieltä oikein mitään.
Rakenteeseen kuuluva kallistuksenvakaaja puuttuu. Hylätty / Ajokielto
Kallistuksenvakaajan kiinnitys viallinen tai välyksellinen. Korj.keh. / Hylätty
Tiedä sitten luetaanko tuo rakenteeseen kuuluvaksi nelosissa. Finlex sen verran sotkuinen että en löytänyt sieltä oikein mitään.
Jos auto ei läpäise päästömittausta katsastuksen yhteydessä, pitääkö katsastaa uudestaan vai riittääkö pelkkä päästömittaus jos muuten ei hylkyä tule?
Ja mites toi vikakoodien luku katsastuksen yhteydessä, jossain kerrottiin että pakollinen 2001 ja uudemmissa, mutta kun kavereilta kysyin niin ei ollu heillä ikinä semmosta ollu (vaikka heillä uudempia autoja onkin)?
En muista konttorin nimeä, mutta oli hinnatkin tyyliin;
Katsastus 49€
Pakokaasumittaus 13€
Vikakoodienluku 19€ (pakollinen 2001 ja uudemmissa autoissa)
Uusintakatsastus 20€
*hinnoissa voi olla parin euron heittoa suuntaan tai toiseen kun en niitä nyt muista*
Kyseisellä katsastuksella konttorit herttoniemessä ja hernesaaressa.
Ja mites toi vikakoodien luku katsastuksen yhteydessä, jossain kerrottiin että pakollinen 2001 ja uudemmissa, mutta kun kavereilta kysyin niin ei ollu heillä ikinä semmosta ollu (vaikka heillä uudempia autoja onkin)?
En muista konttorin nimeä, mutta oli hinnatkin tyyliin;
Katsastus 49€
Pakokaasumittaus 13€
Vikakoodienluku 19€ (pakollinen 2001 ja uudemmissa autoissa)
Uusintakatsastus 20€
*hinnoissa voi olla parin euron heittoa suuntaan tai toiseen kun en niitä nyt muista*
Kyseisellä katsastuksella konttorit herttoniemessä ja hernesaaressa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
K1 tarjoaa tampereella(sarankulma) myös 29€ katsastusta jos maksaa etukäteen netissä. Eli samaan rahaan kuin tuo plus. Ja päästöistä en tiiä mitään kun etukäteen hain ilmaset laput kaverilta...
Tosin tuntuu että nuo plus(pirkkala) katsastuksen miehet koittavat saada jälkitarkistuksen autosta kuin autosta otettua esiin, haiskahtaa rahastukselta. Asiaa puoltaa myös noita kahta konttoria verrattaessa hylkyprosentti. Joka plussalla on jonkin verran isompi kuin K1:llä.
Mutta jokatapauksessa alkaa tuo 29€ olemaan tuosta 15min työstä jo ihan ok tasoa.
Tosin tuntuu että nuo plus(pirkkala) katsastuksen miehet koittavat saada jälkitarkistuksen autosta kuin autosta otettua esiin, haiskahtaa rahastukselta. Asiaa puoltaa myös noita kahta konttoria verrattaessa hylkyprosentti. Joka plussalla on jonkin verran isompi kuin K1:llä.
Mutta jokatapauksessa alkaa tuo 29€ olemaan tuosta 15min työstä jo ihan ok tasoa.
Tarvitseeko ohjaustehostimen toimia katsatukseen? Kyseessä 92 aaa vr6 golf
E: ja tietääkö joku että käykö kolmos golffin apparin penkki kuskin penkin tilalle? lähinnä mietityttää että saako siitä apparin penkistä vaihdettua turvavyölukon puolta ja että onko autossa pakko olla apparin penkki paikallaan
E: ja tietääkö joku että käykö kolmos golffin apparin penkki kuskin penkin tilalle? lähinnä mietityttää että saako siitä apparin penkistä vaihdettua turvavyölukon puolta ja että onko autossa pakko olla apparin penkki paikallaan
^ korjauskehoituksia saa jäädä 3kpl ja silti saa leiman. Mä sain 7 korjauskehoitetta (4 polttimoa) ja niistähän saa 3 jäädä ja silti tulee leima. Siitä en oo varma, että tuleeko edelleen merkintä että korjattava kk kuluesssa, mutta jälkitarkastusta ei tule.
Käsittääkseni omalla vastuulla saa jättää lasin vaihtamatta, mutta antavatko miliisit kerrasta sakon?
Käsittääkseni omalla vastuulla saa jättää lasin vaihtamatta, mutta antavatko miliisit kerrasta sakon?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa