Katsastus

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 15.10.2009 11:45

Täälä pohjosessa oli muutoskatsastus 100€ että halapaa lystiä kerrassaan.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 16.10.2009 0:18

Ajattelin käydä hakemassa päästölaput naapurikunnan ammattikoululta. Antavat laput mukaan 5 eurolla. Kun en sitä kahvia ja pullaakaan konttorilla kuitenkaan ota :P

Ja tuolla muutoskatsastushinnalla kannattaa niitä muutoksia tehdä useampia samaan hintaan.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.10.2009 11:04

^Joo siinä meni samalla d->td.

osku8
-
Viestit: 132
Liittynyt: 31.8.2009 20:52

ViestiKirjoittaja osku8 » 18.10.2009 1:07

Kalista sielä päin muutoskatsatus.. itellä tulee maksaan 70€ katsatus ja alustasarjan muutoskatsastus yhteensä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2009 1:17

Voisiko tähän aiheeseen alkaa keräämään edullisia katsastusten ja muutoskatsastusten hintoja alueittain?

Itse tosin suosin sitä paikkaa millä on parhaat/uusimmat laitteet että mittauksilla olisi paras arvo.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 18.10.2009 1:42


Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 18.10.2009 1:55

Mistähän sais selville rekisterölintihinnastoja..

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 18.10.2009 9:24

Itekkin jettaa käytin Iisalmessa leimalla kotipaikalla käydessä, niin 40e kaikkineen. Konttorina K1 ja syynäs turhankin tarkkaan. Iisalmeen tuli uus yksityinen konttori, niin hinnat laski aika rajusti. Oulussa taas Oulun autokatsastus alppilassa on halpa ja huippu. Kiimingin K1 kans asiallinen paikka, vaikka hieman kalliimpi. Palvelu pelaa vaikka kyseleekin muutosjuttuja sun muuta.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 19.10.2009 10:32

Itse kävin tuossa aamutuimaan näyttämässä Jettaa Katsastus Kinnusella Kotkassa, joka on pieni kahden konttorin firma. Määräaikaiskatsastus 45e + päästömittaus 20e + alustan muutoskatsastus 50e. Uudet rekisterikilvetkin laitoin tilaukseen samalla, ne olivat 8e/kpl. Onhan tuo katsastus nykyisellään suolaisen hintaista, vaikka tässäkin tapauksessa oli kyseessä kaupungin halvin katsastamo. Varsinkin tuo 50e pyörännapa-lokari -mittauksesta ja sen kirjaamisesta otteeseen tuntuu vähän kohtuuttomalta, kun onhan se hommanakin pienempi kuin itse määräaikaiskatsastus.

Mutta hinnat on mitä on, juurikaan halvemmalla ei näillä nurkilla taida päästä missään. Muutoin oli kyllä oikein mukavaa palvelua ja autokin katsastettiin ihan huolella läpi - operaatio otti kaikkinensa yli puoli tuntia. Alustan muutoskatsastukseen olin varautunut ottamalla mukaan TÜV- ja pyöränsuuntauslaput, mutta niitä ei edes kysytty. Päivä lähti mukavasti käyntiin, kun sai katsastuksen päätteeksi käsiinsä tarkastuslapun, jossa ei ollut yhtään huomautusta :)

lobedogg
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.9.2009 7:59

Konttorilla

ViestiKirjoittaja lobedogg » 31.10.2009 1:13

Tuli tänään käytettyä passattia konttorilla ja ajokieltohan sieltä napsahti päälle.

Päästöistähän sitä jäätiin kiinni ja huvittavaa sinäänsä että autohan ei suoranaisesti ole kenellekkään vaaraksi jos tuuppaa hieman savuttamaankin. Että oikein ajokieltoon. Kait sitä nykyään taistellaan ilmastonlämpenemistä vastaan katsastuskonttorillakin.

Eikä tarvitse edes viedä uusinta katsastukseen vaikka ajokiellossa onkin, riittää pelkkä mittauslappu hyväksytyillä arvoilla.

lobedogg
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.9.2009 7:59

ViestiKirjoittaja lobedogg » 31.10.2009 1:20

Hmm onkohan minua viilattu linssiin.

Päästömittauksesta kun jäätiin kiinni ja tuli se ajokielto

Tyhjänkäynnilla 4,2% ja kierroksilla 5,3

AKEn kastastus arvioperusteissa kun lukee että yli 6% ajokielto sen alle pelkkä hylätty.

Riksu89
-
Viestit: 311
Liittynyt: 16.1.2008 14:46

ViestiKirjoittaja Riksu89 » 2.11.2009 15:37

Aihetta hiukan sivuten kysyisin asiaa tietäviltä, että missä luokassa noiden katsastusinsinöörien aloituspalkoissa liikutaan? Olen opiskelemassa autoinsinööriksi ja katsuri yksi vaihtoehto tulevaisuudessa.

H-Tech
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.3.2005 18:27

ViestiKirjoittaja H-Tech » 3.11.2009 0:05

Missäpä kannattaisi teettää diesel päästötesti Lahden seutuvilla? Katsastuskonttoreiden yli 30e hinnat eivät oikein nappaisi. Jos joku tietää hyviä paikkoja, jakakoon tietonsa muillekkin. Plussaa omalla kohdalla tietysti, jos Nastolan suunnasta tullessa ei tarvitsisi ajella toiselle puolelle kaupunkia.

jariuz
-
Viestit: 70
Liittynyt: 27.9.2006 12:42

ViestiKirjoittaja jariuz » 15.11.2009 16:51

Tämänpäivän savon sanomissa oli katsastuksesta ja sen hinnoista juttua. Katsastukseen on tulossa muutoksia ja pari niistä kiinnitti erityisesti huomiota. Jokaiselta paikalta ei enään vaadittaisi raskaan kaluston katsastamista/ tiloja siihen. Toiseksi katsastus "inssi" voisi olla tulevaisuudessa mekaanikon koulutuksen saanut henkilö. Kummatkin asiat mielestäni laskisivat kustannuksia, mutta siirtyykö se kuluttajahintoihin onkin eri asia.

Hintavertailusta sen verran että haitari oli joensuun 34 eurosta pudasjärven 101 euroon. Vertailussa käytettiin bensa autoa päästö ja obd testein.

Säästöjä toisi lisää jos myös katsastusväli muuttuisi. Ensimmäinen olisi 4 vuoden iässä jonka jälkeen vapaa vuosi ja sitten vuosittain. Eu maissa minimi katsastuskertojen määrä on 7 kertaa 18 vuoden aikana, kun suomessa kertoja tulee 14. 7 kuulostaa kyllä aika vähältä. Henkilökohtaisesti pitäisin määrät samana, mutta hintoihin iso korjaus alaspäin.

Itelle kun katsastuspäivä koittaa, niin hoidan kilpailutuksen päivällä soittamalla kaikkiin alueen katsastuspaikkoihin ja menen iltapäivällä halvimpaan. Ainakin täälläpäin hinnat seilaa jonkun verran että hintavertailun kun tekee samana päivänä niin ei tule ainakaan yllätyksiä. Ainut paikka minne en enää koskaan mene on paikallinen A-katsastus. Käytin muutaman vuoden ikäisen octavian siellä katsastuksessa (oli sinä päivänä halvin). Muuten kaikki oli täysin kunnossa, mutta tuulilasin pyyhkiät eivät inssin mielestä pyyhkineet tarpeeksi hyvin ja toinen rekisterikilven valo oli palanut. Näistä piti laittaa rekisteriotteeseen maininnat ja kahden viikon korjausaika. Onneksi ei uusintakatsastusta noista määrännyt. Muualla kokemukseni perusteella olisi järkevästi inssi vain maininnut asioista ja korjaukset olisi hoitunut yhtä hyvin.

vjlle
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.10.2010 20:19

ViestiKirjoittaja vjlle » 29.11.2010 16:37

Eli tollanen 1,3 -90 Golffi pitäis käyttää katsastuksessa, eli täytyykö tuo jomin rs coilover- paketti muutoskatsastaa ? Kun joitain huhuja on liikkunut ettei tarvitsisi ton ikäsessä kiulussa sitä tehdä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.11.2010 16:54

^Tarvitsee. Alustan muutoskatsastuksen pakollisuus ei ole riippuvainen auton vuosimallista vaan alustaan tehtyjen muutosten ajankohdasta.
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteritietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993.

Ellet sitten saa katsurille uskoteltua, että se alusta on sinne asennettu jo ennen tuota maagista vuotta 1993.
Tietysti asiat voivat muuttua, mutta tuo teksti on lainattu tästä dokumentista, ja uudempaa tuon korvaavaa dokumenttiä ei löytynyt.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 29.11.2010 21:15

Pitäisi oma kottero käyttää tässä muutaman kk sisällä leimalla ja ajattelin jos Jyväskylän seudulta löytyisi halpaa konttoria kun ohi tulee ajettua sen 2x viikkoon? Pikasella googletuksella löytyi 2kpl asemia jotka katsastaa 59€ hintaa (meidän katsastus ja Q katsastus) Löytyykö vielä halvempia?
Ei viitsi ihan Joensuuhun asti lähteä :D Siellä hintataso tuosta vielä halvempi.

trans9
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.1.2009 11:32

OT

ViestiKirjoittaja trans9 » 29.11.2010 22:45

Pikkuisen voi mennä ohi aiheen, mutta maksoin ajoneuvoni kilpiin saattamisesta 212e

Kyseessä oli kuitenkin ns. SATASEN auto.

Tyhmäksi saa haukkua mutta tarpeella on hintansa.

(oli -lahjaksi- saatu auto)

Tosin tämä setti, alensi seuraavan auton katsastusmaksua :)

Parillakympillä.....

Jussi--
-
Viestit: 52
Liittynyt: 20.9.2009 18:38

ViestiKirjoittaja Jussi-- » 3.1.2011 15:42

Käytin Audin katsastuksessa ja hylky tuli toisen takajarruletkun takia, mikä on ihan hyvä homma, että huomasivat.

Mutta samalla tuli korjauskehoitus etuikkunoista, kun niissä on kalvot. (on ollut jo 5 vuotta, mutta nyt katsuri puuttu asiaan) Meneekös homma niin, että jos ennen tuota uusintakatsastusta poistan kalvot ja käyn näyttämässä auton, niin merkintä noista kalvoista poistuu kans?

Muutenhan tuolla vois taas vuoden ajella noilla kalvoilla, mutta jos poliisi pysäyttää niin matkanteko ilmeisesti päättyy siihen? Siis tiedän että voihan se niitten kalvojen takia muutenkin tyssätä, mutta nyt kun siitä on tuo korjauskehoitus olemassa. Jos poistaa kalvot ja käy katsastaan ja laittaa sen jälkeen uudet, niin taas voi hyvällä tuurilla mennä seuraavat 5 vuotta eikä kukaan sano mitään...vai?!?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.1.2011 16:56

jos oot korjauskehotuksetki korjannu niin ne poistuu rekisteriotteesta

Jussi--
-
Viestit: 52
Liittynyt: 20.9.2009 18:38

ViestiKirjoittaja Jussi-- » 3.1.2011 17:03

Näin vähän oletinkin, eli auto talliin ja kalvoja raaputtamaan... tulee vaan niin typerän näkönen kun ei oo mitään etulaseissa. Nyt ollu kaikissa suht haaleet kalvot ja ollu just hyvä, no ei voi minkään. Kattoo jos sit laittas uudet katsastuksen jälkee :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2011 0:22

Typerämmän näköistä se on niiden kalvojen kanssa...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.1.2011 0:29

^^/^ Näkee vähän enemmän vaivaa ja repii kaikki kerralla pois: ei ole tyhmän näköinen.

Jussi--
-
Viestit: 52
Liittynyt: 20.9.2009 18:38

kalvot

ViestiKirjoittaja Jussi-- » 4.1.2011 11:42

Makuasia, mut kyllä omaan silmään paremmalta näyttää että on nuo kalvot joka lasissa.
Se vaihtoehto kävi kyllä mielessä, että ottaa kaikista laseista kalvot pois...

Kuva

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 13.1.2011 0:01

Kävin viime vuoden lopulla katsastamassa golffiani ja "sedällä" oli sanomista vähän raidetangosta ja alatukivarsista mutta sitten hän keksi ottaa jonkin sortin sorkka raudan ja löi sen pelkääjän puolen pohjasta läpi. raudan ollessa läpi hän kysyi että kuulenko tuon kopinan ja liikutteli samalla rautaa, vastasin joo, johon hän hymyili nätistä ja ilmoitti että se on sun hansikaslokero! Hylky tuli. Viikko meni kun sain hitsattua ja vein kiltisti samalle konttorille ja samalle "sedälle". Pihalla "setä" tuli tupakka huulessa ja kahvi muki kädessä, laittoi kahvi mukin golffin katolle ja kumartui vähän katsomaan auton alle ja sanoi "SELVÄ, SAAT LEIMAN. 23€ KIITOS. VOIT KÄYDÄ MAKSAMASSA SEN TUOLLA SISÄLLÄ"

Näin meillä tampereella ;)

Joni14
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.9.2007 21:16

ViestiKirjoittaja Joni14 » 13.1.2011 14:25

Trafi.fi: "Ajoneuvojen katsastusten laatu ei vastaa toiminnalle asetettuja tavoitteita"

http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/528


Miten voi olla noin välinpitämätöntä / osaamatonta porukkaa katsastamassa autoja?

Lisäksi puhutaan vielä mahdollisuudesta antaa korjaamoille oikeus katsastaa autoja. Kyllä tähän pitäisi kehitellä jonkinlainen laatujärjestelmä, mikä valvoo ko. toimintaa.

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 13.1.2011 21:55

Testissä tutkittiin 20 katsastustoimipaikan laatua noin 50 kilometrin säteellä Helsingistä, teettämällä testiautoon määräaikaiskatsastus katsastustoimipaikoilla.


Hyvin yleistetään kaikkia asemia. En usko että kaikki asemat suoriutuu yhtä huonosti.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 13.1.2011 22:21

Testissä tutkittiin 20 katsastustoimipaikan laatua noin 50 kilometrin säteellä Helsingistä, teettämällä testiautoon määräaikaiskatsastus katsastustoimipaikoilla. Testiautona käytettiin vuosimallin 2002 henkilöautoa, joka kunnostettiin tarpeellisessa määrin ennen katsastusten alkua. Testin toteutti Trafin toimeksiannosta AEL Oy.


Aika suppea otanta. PK-seudulla voi olla meininki kuin mitä täällä pohjoisemmassa. Katsastusmäärät on varmaan erilaiset ja autoja on jonoksi asti ja kassa laulaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 13.1.2011 22:37

Laulaa se kassa muuallakin aivan varmasti. Eikai tuo tulos kenellekään yllärinä tullut..(?)

Ei ainakaan mulle ole koskaan "katsastettu" sana auton myynti-ilmossa tarkoittanut mitään erityistä ajokin kunnon suhteen..

Sam79
-
Viestit: 143
Liittynyt: 31.8.2003 0:48

ViestiKirjoittaja Sam79 » 14.1.2011 10:16

Pilkunviilauksena olisi kiva tietää että onko tuota Vectraa kuljetettu hinausautolla vai ajamalla katsastusasemille. Sehän olisi edesvastuutonta ensin itse laittaa auto hylkäyskuntoon ja sitten lähteä yleisille teille muun liikenteen sekaan hengenvaarallisella ajoveuvolla.
Ja sarkasmihymiö tähän perään.

cancerjo
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.8.2006 20:24

ViestiKirjoittaja cancerjo » 16.1.2011 20:11

Että näin. Trafin katsastus valvonta taitaa olla merkkikorjaamojen "tilaustyö" .

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/traf ... -linjoilla

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 16.1.2011 20:51

Jepjep, keskustelin tässä juuri erään katsastusmiehen kanssa aiheesta.

Näitä testejähän tehdään lähes vuosittain, kas kummaa kun juuri keskustelun käydessä kuumana Trafi tekee asiasta julkisen..

Toinen mitä en allekirjoita niin on katsastuksen kalleus suhteessa korjaamoon, kun katsoo vähän mihin vie katsastettavaksi --> www.katsastushinnat.fi niin ei pääse ylläreitä tulemaan. Merkkikorjaamon tuntiveloitus on kuitenkin hinnakasta ja varmasti eivät alle puolen tunnin veloituksella lähde katsastusta tekemään.

Olen itse työskennellyt Norjassa vw merkkikorjaamolla jossa maan laki mahdollistaa huoltojen katsastusasematoiminnan. Voin ihan omalla kokemuksella kertoa että siellä sitä kuraa vasta pääseekin läpi. Kas kun katsastuksia ei suunnata vain kokeneimmille mekaanikoille vaan niitä voi tehdä kaikki kesähessutkin kenellä on vain firman haalarit. Ammattitaitoinen katsastaja taas osaa jo ulkoa tiettyjen tyyppien merkkiviat.

Merkkikorjaamot eivät niinkään ole katsastustoiminnan perässä (vaikka katteet kohdallaan siinäkin) vaan lisääntyneessä varaosamyynnissä jne kun pääsevät samalla vaihtamaan uudet osat havaittujen rikkinäisten tilalle.

Veikkaan kuitenkin että tämä on sen verran iso bisnes merkkikorjaamoille että asia on jo päätetty, miten muuten esim. Trafi rummuttaisi rutiinitöitään isoon ääneen mediassa kun ei ole sitä tehnyt ennenkään tässä asiassa. Valitettavaa mutta totta. Näin se vain toimii täällä härmässä.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 17.1.2011 1:37

hah. Soittelin tässä viime kesänä tuonne lähinnä olevalle katsastusasemalle ku satuin kotopuolessa olemaan et oisko aikoja. No olihan niitä noin puolentoista kuukauden päässä. Seuraavalle konttorille on matkaa sitte jo 200km ja sitä seuraavalle 330km. Noh ajelin sitte Tornioon jossa silloin olin töissä ja kävin siellä yksityisellä, oisko ollu jotain 70€ koko setti ja jälkinäyttö ilmanen.

Enriquez
-
Viestit: 114
Liittynyt: 26.6.2009 10:08

ViestiKirjoittaja Enriquez » 17.1.2011 14:42

Tuli käytyä Martinlaakson katsastuksessa Vantaalla leimaamassa emännän auto ja täytyy kyllä sanoa että positiivisesti yllätti tuo paikka. Hyvä palvelu, ei turhasta nipottanut ja pääsi aikaa varaamatta. Miinuksena mainittakoon että 81€ hinta ei ollut mairitteleva.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.1.2011 18:14

K1:ltä Rovaniemeltä nettivarauksella 35€ ja päästölappu 15€ viereiseltä pajalta, ihan asiallista alkaa pikkuhiljaa olemaan kun kotipaikkakunnalla yksi ainoa konttori ja hinnat sen mukaiset.. dieselin leimaus n.100€.

rik
-
Viestit: 49
Liittynyt: 10.3.2008 11:15

ViestiKirjoittaja rik » 26.1.2011 21:28

Katsastuksessa tuli korjauskehotus, kun sumuvaloissa on xenonit. Tuli merkintä "Etusumuvalot - 480 / Polttimo ei hyväksyttyä tyyppiä". Onko kellää tietoa, että mikä tuosta tekee laittoman? Onko xenon polttimon käyttö kokonaan kielletty sumuvaloissa, vai eikö se sovellu noiden alkuperäisten A4:sen sumuvalojen umpioiden kanssa? Polttimoissa kuitenkin on E- ja CE-hyväksyntä.

Siis en epäile ettei olisi laittomat, mutta kävi vaan kiinnostamaan kun en AKE:n sivuilta löytänyt mitään, mikä sen käytön kieltäisi. Pitää polttimot ottaa irti ja käydä uusiksi näyttämässä.

Oli muuten aika tarkalla päällä inssit. Etulaseissa kalvot (50%) ni nekin joutuu ottaa pois ja ajovalojen xenonit myös, vaikka neljä kertaa aikasemmin mennyt läpi samoilla varustuksilla. Tuli myös kritiikkiä siitä että takavalojen vilkut eivät olisi värisävyltään tarpeeksi oranssit, mutta ei kuitenkaan merkannut.

Tälläinen kun lähtisi parilla satkulla niin laittaisin naps. Voisin hyvin mielin pitää xenoneita.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.1.2011 21:41

Eli siis kysyt miksi laittomat valot on laittomat? :)
Se että edelliset katsastajat ei ole huomannut kalvoja, ei tee niistä laillisia.
Ja umpiot pitää olla hyväksytty xenon polttimoille.

rik
-
Viestit: 49
Liittynyt: 10.3.2008 11:15

ViestiKirjoittaja rik » 26.1.2011 23:15

Niin siis kysyin sitä, että miksi sumuvaloissa ei saa olla xenon valoja, kun ajovaloissa syy oli automaattisen tasonsäädön puute.

Ja tiedän että kalvot etusivulaseissa ovat laittomat. Tarkoitin vain että olivat tarkalla päällä tänä vuonna kun ennen mennyt on läpi.
Vein poikkeuksellisesti yksityiselle katsastusasemalla halvemman hinnan takia, mutta taisi tulla loppupelissö vaan kalliimmaksi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.1.2011 23:44

Siksi koska ne sokaisee aika huolella vastaantulijat kun kuitenkin ajelet menemään pelkästään ne päällä. Xenonille tarkoitettu umpio ei ole ihan niin paha.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 27.1.2011 0:22

Niin siis kysyin sitä, että miksi sumuvaloissa ei saa olla xenon valoja


Koska useimpia sumuvaloumpioita ei ole tyyppihyväksytty xenon-polttimoille, eikä käsittääkseni edes uusiin autoihin saa ensiasentaa tieliikennelain puitteissa xenon-poltinta sumuvaloille.

Hmm... kysymys mielenkiinnosta rik:lle: Jos autolla ajamista väylälle, joka on merkitty kävely/pyörätieksi, ei ole erikseen kielletty, saako siellä ajaa autolla?

en ota kantaa sokaisuun mihinkään suuntaan, en ota kantaa sokaisuun mihinkään suuntaan, en ota kantaa sokaisuun mihinkään suuntaan...en. ota.

rik
-
Viestit: 49
Liittynyt: 10.3.2008 11:15

ViestiKirjoittaja rik » 27.1.2011 9:21

Omat sumuvaloni eivät ainakaan sokaise. Valokeila näyttää alas ja lähelle. Yhtä paljon/vähän häikäisevät halogeeneilla ja xenoneilla varustettuna. Eipä noita ole kyllä tullut käytettyä kuin oikeastaan muutaman kerran lumimyräkässä. Ulkonäöllisesti en niistä pidä, koska valo on sävyltään selvästi sinisempää kuin ajovalojen (ehkä noin 8000k vs 4300k). Polttimoiden vaihto ei kuitenkaa helposti onnistu, kun liittimet ovat aivan erilaiset näihin nykyisin myytäviin sarjoihin verrattuna.

No otetaan nyt vaan polttimot irti eikä kysellä :)

Ja hmm... Jimmen maailmassa: Juokseminen väylälle, joka on merkitty kävely/pyörätieksi, on tottakai kielletty ja syytä siihen on typerä kysyä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.1.2011 9:54

Omat sumuvaloni eivät ainakaan sokaise.

Heh, melkoinen "minä itte" kommentti. Aivan varmasti sokaisee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2011 10:01

No älä ny, rik on varmaankin vaihtanut kaverin kanssa autoa ja ajellut oman auton sumuvalot päällä monta kertaa vastakkain erilaisilla tieosuuksilla. Eikö?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.1.2011 10:09

Juu varmasti. Ja vielä eriolosuhteissa.

Hieman kyllä ihmetyttää xenonit sumareissa. Kaukovaloissa ne vielä ymmärrän.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 27.1.2011 10:57

Voisin kuvitella, että kunnon lumipyryssä (tai muu vastaava keli jossa sumareista 2kertaa vuodessa olisi iloa) ajelisi mielellään hyvät sumarit (xenonit) + parkit setillä, ei tulis pää kipeeks siitä lumihiutaleiden katselusta..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.1.2011 11:39

^ niin ja varmasti sitä liikennemerkin osoittamaan nopeutta huomattavasti alhaisemmalla nopeudella?? (ja lehmätkin lentää :) )

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.1.2011 11:53

Etulaseissa kalvot (50%) ni nekin joutuu ottaa pois


Sama homma, 3 leimaa mennyt aiemmin läpi samoilla laseilla ilman mutinoita, mutta nyt kai ne kelmut on nypittävä kun otteeseen saakka rustasi..

rik
-
Viestit: 49
Liittynyt: 10.3.2008 11:15

ViestiKirjoittaja rik » 27.1.2011 12:21

Heh, melkoinen "minä itte" kommentti. Aivan varmasti sokaisee.


"Minä itte"-komentti sen takia että pystyn vain oman autoni puolesta sanomaan. Sinä kuitenkin tiedät, että autoni sumuvalot sokaisevat ja asia ei enään hirveästi katsastukseen liity niin eiköhän tämä ollut tässä.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 27.1.2011 18:16

Huoh... Itseäni ei yleensä kyllä sumarit sokaise, vaikka mulla ei autossa sellaisia edes ole. Samoin xenoneista jotku valittaa että "häikäisee kun on niin kirkkaat", mutta kuka käskee katsoa suoraan valoihin?

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

ViestiKirjoittaja wetbussy » 17.2.2011 0:31

Tuo tuuulilasihomma on kyllå hankala... pirun kalliista nimittän lasin vaihto... ja poliisi kai repii kilvet irti kun näkee että otteessa merkintä tuulilasista?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.2.2011 7:53

Täysi oikeus on ottaa kilvet pois, mutta tuurilla voi selvitä pelkillä sakoilla.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.3.2011 12:14

Mitkäs kohdat voivat johtaa suoraan ajokieltoon eikä pelkästään hylättyyn päätökseen?

Mulla on melko varmasti iskarit korkanneet, auto nyökkii ja heiluu kuin laiva heittoisella tiellä. Kandeisko muka laittaa etukäteen uusi alustasarja vai hakea vaan vikalista ku siellä on varmaan muutakin laitettavaa?

Miten muuten jos auto on muutoskatsastettu alustasarjalle, niin saako vaihtaa uuden hyvin samanlaisen alustasarjan?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 10.3.2011 12:32

Kai lähinnä päästöt..? tai jos korroosio on päässyt sopiviin paikkoihin.

Mä menisin muina miehinä alspe leimalle, sitä kun ei tiedä vaikka läpi menisi=)

Miten muuten jos auto on muutoskatsastettu alustasarjalle, niin saako vaihtaa uuden hyvin samanlaisen alustasarjan?


Kai ne laput on mallikohtaisia? Eri juttu sit se, katsooko niitä kukaan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.3.2011 13:26

Mitkäs kohdat voivat johtaa suoraan ajokieltoon eikä pelkästään hylättyyn päätökseen?
Turvallisuuteen vaikuttavat vakavat puutteet lähinnä. Eli just esim. korista irti ruostunut iskaritolpan kiinnitys tai toimimattomat jarrut. Päästöistä en ole kuullut ajokieltoon laitettavan.

Kaverin autokin sai ajoaikaa vaikka oli McPherson tolpasta iskari tullut korkista ulos.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.3.2011 14:47

CO jos on yli 6%, ajokiellon pitäisi napsahtaa. Yleistä kyllä on että arvoja sitten vähän kaunistellaan papereihin, ettei ajokieltoa tule.

Sakari75
-
Viestit: 124
Liittynyt: 25.8.2008 20:31

ViestiKirjoittaja Sakari75 » 10.3.2011 19:22

Ajokielto napsahti samalla kun etujarruletku. Sai passatti hienon punaisen ajokieltotarran tuulilasiin:)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.3.2011 20:19

Mulla tuli hylätty <---- etujarruletkut murtuneet, iskarit loppu edestä ja toinen raidetangonpää väljä

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 2.5.2011 10:39

Hyvin alko maanantaiaamu! Hylätty! Kaikki jarrulevyt liian kuluneet ja etujousi poikki.

seba93
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.9.2011 18:09

ViestiKirjoittaja seba93 » 1.11.2011 21:15

- Saako alkuperäisistä penkin kiskoista muokata kuppipenkkiin sopivat? Auton vm -88, jos sillä nyt mitään merkitystä on.

- Mitä kriteereitä turvakaarien tulee täyttää, muitan kuin FINLEXIn sivuilta löytyvät asiat? Riittääkö pelkkä hitsaus vai vaatiiko katsastusmies myös pulttikiinnityksen runkoon? Taitaa helpoiten mennä kun tekee vaikka JM-sääntöjen mukaan kaaret?

- Koska takana oleva diagonaali estää takapenkkien laiton, niin tarvitseeko silti säilyttää alkuperäiset vyöt edessä nelipistevöiden lisäksi, vaikka takana ei ketään ole estämässä nelipistevöiden käyttöä? Tarvitseeko kuppipenkin olla E-hyväksytty, entä nelipistevyöt ? Vai riittääkö molemmissa FIA-hyväksyntä. Tuleeko nämä muutoskatsastaa, koska kyseessä on katuauto, eikä autossa ole alunperin tarvinnut olla kaaria.

Olis kiva saada muuta kuin "mutu"-tietoa, eli faktoja kaivataan. Jos löytyy niin linkki perään pykälistä, eipä tule ainakaan konttorilla sanomista sitten.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.11.2011 10:29

Kieltääkö mikään pykälä sen, että edessä on korkeussäädettävät tolpat ja takana ihan tavan "kiinteät" madallusjouset?

msippala
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2003 8:42

ViestiKirjoittaja msippala » 2.11.2011 11:04

Olis kiva saada muuta kuin "mutu"-tietoa, eli faktoja kaivataan. Jos löytyy niin linkki perään pykälistä, eipä tule ainakaan konttorilla sanomista sitten.

Kannattanee nyt käydä kyllä selvittämässä suoraan konttorilla, ja vaikkapa mielellään samalla konttorilla, missä meinaa nuo muutokset katsastaa.

seba93
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.9.2011 18:09

ViestiKirjoittaja seba93 » 3.11.2011 13:26

Tuossa vielä aikaisempaan viestiini kirjalliset vastaukset konttorilta, pääkatsastusmieheltä.

- " Voi, kunhan riittävän tukeva rakenne, katsastaja tarkastaa"

- "Kaarilla ei muita vaatimuksia, kun että eivät haittaa näkyvyyttä/auton käyttöä"

- " Pelkät nelipistevyöt riittää, E-hyväksyntä ei pakollinen, suojakaari tulee muutoskatsastaa "

Jkj
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.5.2008 15:40

ViestiKirjoittaja Jkj » 22.2.2012 13:30

Missä porukka on käyttänyt autonsa alustan muutoskatsastuksessa oulun seudulla tai lähikunnissa? Oulun K1-katsastuksella hinta on 128e ja A-katsastuksella 50e. Noilla hinnoilla sitä ajelee vähän kauemmaksikin jos saa vähän edullisemmin.

kumita
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2009 19:46

ViestiKirjoittaja kumita » 22.2.2012 23:58

Ei taida viittäkymppiä halvemmalla löytyä muutoskatastusta mistään? Ite kävin ruskon a-katastuksessa 2011 näyttämässä iskarit ja jouset kun siellä oli selvästi halvin. Sain kaupan päälle neuvoja tukivarsien säätämisestä madallettuun korkeuteen

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 23.2.2012 11:11

Kempeleen Lakeuden katsastuksessa kävin itse katsastamassa alustan ja uudet renkaat. 60 euroa joutui maksamaan yhteensä. Kyllä tuollakin hinnalla hyville tuntipalkoille pääsee kun ei koko hommaan 10 minuuttia kauempaa mennyt. Kannattaa kysäistä, jos vaikka joku asema määräaikaiskatsastuksen yhteydessä laittais sen alustan hiukan halvemmalla otteeseen.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 23.2.2012 20:24

Tietääkös joku onko minkälaiset hinta erot muutoskatastuksessa Kuopiossa?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 23.2.2012 22:20

Kaveri Oulussa kyseli tuota määräaikaisen sivussa tehtävästä muutoskatsastuksesta. Ei tuntunut alentavan hintaa juuri kymppiä enempää.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 23.2.2012 22:22

Kaveri Oulussa kyseli tuota määräaikaisen sivussa tehtävästä muutoskatsastuksesta. Ei tuntunut alentavan hintaa juuri kymppiä enempää.

Eikös tuo ole kuitenkin liki kuusikymmentä markkaa ?

Jkj
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.5.2008 15:40

ViestiKirjoittaja Jkj » 23.2.2012 23:32

Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä sen muutoskatsastuksenkin voisi tehdä, jos kyseinen asema vain tekisi muutoskatsastuksia, mutta kun ei. Käytin eka kerran ja tuli hylky takaiskareiden prosenttieron takia(26 ja 58). Hommasin säädettävän alustan ja selvisi että minun pitää ensin käydä jossain toisella asemalla muutoskatsastamassa alusta tüv lappuineen ja merkinnät otteeseen, ja sitten vasta käydä jälkitarkastuksessa näyttämässä. Menee hankalaksi.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 12.3.2012 22:46

Jos on päästölaput itellä valmiina mimmosella tod. näk. katsuri tarkistaa ne?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.3.2012 22:52

Mulla on tarkistettu Golfista suunnilleen joka toisella.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 12.3.2012 22:55

Jos ne on 3kk voimassa ja ne on otettu esim. kuukausi sitten ja ne ei mene enää läpi, niin tuleeko niistä sitten hylkäys?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.3.2012 22:58

Liiallisista päästöistä tulee tietäkseni aina hylkäys. En tiiä onko harkinnanvaraisuutta jos joku hiilivety ylittyy yhdellä yksiköllä tmv.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.3.2012 23:51

Jos ne ottaa "yllätystestin" lapuista huolimatta, ja ei mene läpi niin tietenkinhän siitä sanomista tulee.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 15.4.2012 14:29

Hei, asennettiin tuossa juuri korkeussäädettävä alustasarja Golfiini ja samalla otettiin vanha etukallistuksenvakaaja sekä koiranluut kokonaan pois, niin vaaditaanko katsastuksessa että ne on paikallaan? Olisi tarkoitus auto tässä kuukauden sisällä katsastaa.

Korkeudeksi säädettiin se 8cm maavaraa ja TÜV-laput alustasarjaan löytyy.
Mitähän toi muutoskatsastus noin suunnilleen PK-seudulla maksaa ja sisältyykö siihen määräaikaiskatsastus, vai onko kyseessä ylimääräinen maksu?

Myöhemmin olisi tarkoitus hankkia myös 18" vanteet nykyisten 16" tilalle, niin olen käsittänyt, että mun kannattais vaikka lainata semmoset jo kun menen alustasarjan muutoskatsastamaan, niin menisi samalla hinnalla?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.4.2012 14:42

vanha etukallistuksenvakaaja sekä koiranluut kokonaan pois, niin vaaditaanko katsastuksessa että ne on paikallaan?

Eiköhän ne siellä pidä olla.
sisältyykö siihen määräaikaiskatsastus, vai onko kyseessä ylimääräinen maksu?

Ei sisälly, maksaa lisää.
kannattais vaikka lainata semmoset jo kun menen alustasarjan muutoskatsastamaan, niin menisi samalla hinnalla?

Kyllä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 15.4.2012 14:52

Mitähän toi muutoskatsastus noin suunnilleen PK-seudulla maksaa ja sisältyykö siihen määräaikaiskatsastus, vai onko kyseessä ylimääräinen maksu?

Jotain ~ 50-70€ se kustantaa, hieman paikasta riippuen.
Ja tosiaan kuten Sebastian jo sanoi niin ei sisälly määräaikaiskatsastusta vaan tuo on täysin oma maksunsa.
Ja kannattaa toki lainata jostain ne 18" rinkulat mikäli on tarkoitus sellaiset sinne muutoskatsastaa niin menee nyt samalla maksulla.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 15.4.2012 15:03

Ok, kiitoksia vastauksista.

Aluksi ajateltiin jättää vanha kallistuksenvakaaja sekä koiranluut auton alle niin että koiranluut jätettäisiin irti, siten että olisivat vain kallistuksenvakaajassa kiinni, mutta mietittiin että jos ne siellä on, mutteivät kiinni, tulisi hylky, mutta josko olis ok, että ne olis kokonaan pois..

Sebastianin vastaus vaikutti oletukselta/arvaukselta, olisiko jollain ihan 100% varmaa tietoa?

Toi kallistuksenvakaajan asennus nimittäin on sen verran hankala homma tohon neloskoriseen, että jos mahdollista, jättäisin laittamatta. Ohjattavuus kuitenkin uudella alustasarjalla sekä ilman etuvakaajaa jäykempi myös mutkissa kuin alkuperäisellä ja vakaaja paikallaan :)

Uusi pidemmillä päätylenkeillä varustettu etukallistuksenvakaaja sekä korkeussäädettävät koiranluut hankittuna, mutta ku vakaaja menis samaa reittiä kuin alkuperäinen niin sen paikalleen saamiseks pitäis etukelkka kuulemma purkaa, kaiken muun ohella sekä moottoria kannatella jne.
Viimeksi muokannut IL3, 15.4.2012 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.4.2012 15:04

Aloin miettii että Golf 4:sta on saanut uutenakin 18" vanteilla (R32), voikos näitä tietoja jotenkin hyväksikäyttää ettei tarvisi muutoskatsastaa vaan ne koot vain merkitään otteeseen?

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 15.4.2012 15:07

Juu, toihan ois jees^

Pitänee käydä kysymässä konttorilta, ellei joku täältä asiasta jo tarkemmin tietäisi?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.4.2012 15:54

Tuossa aloin lueskentelee niin TraFi:n Katsastuksen arvosteluperusteet ohjeistuksessa on seuraavanlaiset kohdat,tarkistuskohde ja seuraus:
Rakenteeseen kuuluva kallistuksenvakaaja puuttuu. Hylätty / Ajokielto
Kallistuksenvakaajan kiinnitys viallinen tai välyksellinen. Korj.keh. / Hylätty


Tiedä sitten luetaanko tuo rakenteeseen kuuluvaksi nelosissa. Finlex sen verran sotkuinen että en löytänyt sieltä oikein mitään.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 15.4.2012 16:02

Nelonen on tyyppihyväksytty, joten ajokieltohan siitä tulee jos inssi tietää vakaajaa sieltä etsiä ja huomaa puutteen.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 15.4.2012 16:05

No hittolainen, varmaan pakko kävästä huomenna asiasta konttorilla tiedustelemassa.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 17.4.2012 8:01

Joo noinhan se tosiaan on, vakaaja on oltava.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 18.4.2012 11:52

Jos auto ei läpäise päästömittausta katsastuksen yhteydessä, pitääkö katsastaa uudestaan vai riittääkö pelkkä päästömittaus jos muuten ei hylkyä tule?

Ja mites toi vikakoodien luku katsastuksen yhteydessä, jossain kerrottiin että pakollinen 2001 ja uudemmissa, mutta kun kavereilta kysyin niin ei ollu heillä ikinä semmosta ollu (vaikka heillä uudempia autoja onkin)?

En muista konttorin nimeä, mutta oli hinnatkin tyyliin;

Katsastus 49€
Pakokaasumittaus 13€
Vikakoodienluku 19€ (pakollinen 2001 ja uudemmissa autoissa)
Uusintakatsastus 20€

*hinnoissa voi olla parin euron heittoa suuntaan tai toiseen kun en niitä nyt muista*

Kyseisellä katsastuksella konttorit herttoniemessä ja hernesaaressa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.4.2012 12:25

Riittää pelkkä päästömittaus tai myös jonkun toisen mittaama tulos jos käy näyttää lappua.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.4.2012 14:48

kävin katsastaan. 35€ mak, 15€ päästöt diisselistä etukäteen, ja jv 7€

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 18.4.2012 21:37

Eli 35€ katsastus ja mikä on "jv"?
Missäspäin Suomea kävit?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.4.2012 21:56

eiku sori jt eli jälkitarkastus. ihan rovaniemellä etukäteen maksettuna. ja k1-katsastajat kyseessä. perjantaina maksoin ja maanantaina oli jo noita halpoja aikoja varattavana

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.4.2012 22:22

Tuokin on aika edullinen. Itellä vaan oli vähän säätöä niiden kanssa kun ei tienny jarrujen kokoa, mutta sama olis varmaankin voinu tulla ihan millä asemalla vaan jos samaa ohelmaa käyttävät :)

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 19.4.2012 22:24

K1 tarjoaa tampereella(sarankulma) myös 29€ katsastusta jos maksaa etukäteen netissä. Eli samaan rahaan kuin tuo plus. Ja päästöistä en tiiä mitään kun etukäteen hain ilmaset laput kaverilta...

Tosin tuntuu että nuo plus(pirkkala) katsastuksen miehet koittavat saada jälkitarkistuksen autosta kuin autosta otettua esiin, haiskahtaa rahastukselta. Asiaa puoltaa myös noita kahta konttoria verrattaessa hylkyprosentti. Joka plussalla on jonkin verran isompi kuin K1:llä.

Mutta jokatapauksessa alkaa tuo 29€ olemaan tuosta 15min työstä jo ihan ok tasoa.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 24.4.2012 18:53

Jälkitarkastukseen pitäis mennä ja jälkiasennus etuvilkku päätti lakata toimimasta (vika johdoissa) ja motivaatio 0 mennä tuonne vesisateeseen se korjaamaan, tuleeko moisesta hylky vai korjauskehotus? Sama homma ois toisen etuvalon suuntauksessa.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 1.6.2012 18:55

Lainaanpa aihetta; Golfin katsastus lähestyy. Mittarissa on jo lähes 300tkm, mitään mainittavaa vikaa en ole autossa havainnut. Ei kuulu kolinoita keulasta, jarrut ja valot toimii ym... Uskaltaako tuon viedä leimalle ihan tältä istumalta vai pitäiskö käyttää jossakin pajalla ensin?

nukkis
-
Viestit: 134
Liittynyt: 21.8.2009 14:39

ViestiKirjoittaja nukkis » 1.6.2012 19:01

Mee leimalle vaan,kyllähän ne siellä kertoo sitten mitä pitäs korjaila :).Valot yms pikkujutut voi itekkin pihalla kattoa ennen leimalle menoa....

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 1.6.2012 19:14

Niin vähän ajattelin, kyllähän ne konttorilla kertoo jos jotain pitää korjata.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 4.6.2012 23:57

Golffi sai leiman, ainoa huomautus tuli oikeanpuoleisesta parkkipolttimosta joka oli kärähtänyt. Enpä sitten viitsinyt niitä valojakaan alkaa tutkimaan... 62€ kustansi koko helahoito ml. pakokaasutestin.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 5.4.2013 20:14

Tarvitseeko ohjaustehostimen toimia katsatukseen? Kyseessä 92 aaa vr6 golf

E: ja tietääkö joku että käykö kolmos golffin apparin penkki kuskin penkin tilalle? lähinnä mietityttää että saako siitä apparin penkistä vaihdettua turvavyölukon puolta ja että onko autossa pakko olla apparin penkki paikallaan

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.4.2013 12:35

Onko kokemuksia mitä virkavalta yleensä sanoo jos jättää reunasta särönneen tuulilasin korjauskehotteelle?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.4.2013 12:40

Niin siis onko katsastuksessa annettu joku aika minkä kuluessa se tulee vaihtaa, vai ihan vaan korjauskehoitus? Mikäli se on vaan korjauskehoitus, ilman mitään vaatimuksia vaihtaa se tietyn ajan kuluessa, niin ei kai se virkavalta siitä mitään tuumaa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.4.2013 12:51

^ korjauskehoituksia saa jäädä 3kpl ja silti saa leiman. Mä sain 7 korjauskehoitetta (4 polttimoa) ja niistähän saa 3 jäädä ja silti tulee leima. Siitä en oo varma, että tuleeko edelleen merkintä että korjattava kk kuluesssa, mutta jälkitarkastusta ei tule.
Käsittääkseni omalla vastuulla saa jättää lasin vaihtamatta, mutta antavatko miliisit kerrasta sakon?


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa