Tuplaputkisto

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

Tuplaputkisto

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 19.12.2009 18:30

Tuli tuossa mieleen kun huomasin että omassa syncro pasuunassa on tuplaputkisto, että mikä sen hyöty on, verrattuna esim yhteen putkeen..? Tai että jos niitä putkia menis kaksi vierekkäin koko matkan.. tai no sillä ei varmaan ole muuta kun kosmeettista vaikutusta että ne eroaa takana molemmille puolille autoa.

En noihin putkistoihin ole perehtynyt, mutta olen huomannu puhuttavan että "tuplaputket katilta asti", mitä ne muut vaihtoehdot on, ja onko niillä jotain hyöty/haitta vaikutuksia? Onko turbolla tai sillä merkitystä millä auto kulkee?

Voi olla ihan turhakin aihe mutta kaikenmoinen löpinä putkistoista kiinnostaa..=)

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 19.12.2009 18:35

Tuplaputki on silloin ihan ok jos iso yksi putki ei mahdu(ottaa esim maahan kiinni). Tällöin kahdella putkella saadaan lisää putken kokoa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.12.2009 18:38

Jotkut sanoo että 2 x pientä kattia lämpiäisi paremmin kuin yksi iso. Tosin noissa syncroissa se taka-akselin kohta on vain yhdellä mehupillillä.
Edit näyttäs uudemmassa passatissa olevan kahdella putkella, kun III Golf on typerästi
yhdellä pikkuputkella
Viimeksi muokannut Slantsix, 19.12.2009 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.12.2009 18:43

3B nelivetoisissa on tuplaputkisto syystä että putkisto kulkee taka-akseliston alapuolelta eikä päältä kuten yleensä. Tuolla on todennäköisesti haettu maavaraa kun 2.8V6:en sinkkuputki pitäisi olla melko paksu joka sitten vaimentimineen roikkuisi liian alhaalla. Varmaan kustannussyistä sama putki on sitten kaikissa nelikoissa, ehkä W8 lukuunottamatta.

Tuplaputkistosta sinällään ei liene varsinaista hyötyä ainakaan neloskoneissa, kuutoset ja kasit saattavat olla asia erikseen.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 20.12.2009 10:56

Kyllä varmaan V6 ja V8 koneisissa on ihan senkin takia tuplaputket,että ei ala ahdistamaan pakokaasujen kulku.Muuten saisi olla yksi pirun iso putki ja varmaan maavarakin kärsisi aikalailla,jos sellainen auton alla roikkuisi :)

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 20.12.2009 11:27

Niin siis itselläni on 3b syncro, onko noissa kaikissa siis tuplaputkisto?

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 20.12.2009 14:09

On. Oma veikkaus on, että kun kardaanin takia nelikon keskivaimennin on vain sellainen pieni "kiikari", niin 2 takavaimentimella kompensoidaan sitä jotenkin?

En ole kyllä etuvedon ja nelikon takapohjia vertaillut, että onko etuvedossa isompi takavaimennin? Nelikossahan nuo takavaimentimet ova varapyöräkotelon mukaan muotoiltu muistaakseni hieman banaaniksi.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa