Vv Golf Iv remonttiin (kuka maksaa?)
Valvoja: ffp jäsenet
Vv Golf Iv remonttiin (kuka maksaa?)
Ajelin autollani (Vw Golf Iv vm.-99) eräällä suoralla hyväkuntoisella asfalttitiellä. Nopeusrajoitus oli 80km/h jota noudatin. Yhtäkkiä oikean puolen eturengas kolahti kovasti johonkin. Hiljensin vauhtia ja rupesin katselemaan että mistä pamaus johtui. Mitään kummallista en tiestä löytänyt ja seuraavaksi siirryin katsomaan tuliko vanteeseen mitään. Vanteen ulkoreunassa ei mitään kolhuja näyttänyt olevan, joten jatkoin matkaa. Parin päivän päästä autoni rengas kuitenkin yhtäkkiä tyhjentyi. Vein autoni huoltoasemalle paikkauttamaan mahdollisen reiän. Mitään reikää ei kuitenkaan löytynyt vaan huomasimmekin että vanteen sisäreunassa on melkoinen kolo ja tämän takia ilmat vajuvat. Noh...siinä samassa huomasin, että autoni moottorin alaosa on aivan oljyssä. Lähdin siitä sitten kotia ja nostin autoni ilmaan tarkistaakseni mahdollisen vuotokohdan. Huomasin öljyn olevan peräisin vaihdelaatikosta ja epäilin vuotokohdaksi vetarin stefaa. Veinkin autoni tämän perusteella korjuulle ja sanoin, että vuoto pitäisi saada loppumaan. No, parin päivän päästä korjaaja soitti minulle, että vaihdelaatikossasi on noin sentin leveä reikä, josta öljyt on sitten vuotanut kytkinkoppaan. Korjaaja ehdotti, että tämä reikä tukittaisiin ja annettaisiiin olla ja sanoin että tämä käy. No seuraavana päivänä soitettiin että tämän reiän on aiheuttanut kuulemma tasauspyörästöstä irronnut niitti joka on täräyksen vaikutuksesta sinkoutunut vaihdelaatikosta läpi. Korjaaja sanoikin että paras ja halvin vaihtoehto on kuulemma vaihtaa tilalle uusi vahdelaatikko ja hinta olisi 1000euron paremmalla puolella. Pirullinen homma sinänsä. Vaihteet sun muut kun pelasivat aivan tavallisesti viedessäni sen huoltoon, eikä sillä puolen pitänyt olla mitään häikkää. Voiko tältä uuden vaihdelaatikon ostamiselta mitenkään säästyä ja jatkaa vaan vanhalla laatikolla? Mitä mieltä olette?
Tässä siis tällainen erittäin paskamainen tarina. Nyt siis kysynkin, että onko esimerkiksi tielaitos velvollinen korvaamaan tämän tapahtuneen? Tai vakuutusyhtiö? Kyseessä oli aika varmasti jokin isompi kivi tai vastaava kun ei kerta tiessä mitään muuta epäilyttävää näkynyt.
Tässä siis tällainen erittäin paskamainen tarina. Nyt siis kysynkin, että onko esimerkiksi tielaitos velvollinen korvaamaan tämän tapahtuneen? Tai vakuutusyhtiö? Kyseessä oli aika varmasti jokin isompi kivi tai vastaava kun ei kerta tiessä mitään muuta epäilyttävää näkynyt.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Ei taida tuon korjaamon ammattitaito vakuuttaa kun ehdottelevat reikien tukkimista. Laatikon voi varmastikin korjata sen tasauspyörästön osalta, pultit niittien tilalle. Toki pelkän reiän voi tukkia ja laittaa auton vaihtoon, se on halvinta.
Ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa korjaamoa.
Tielaitos korvannee jos paikalla ei ollut mitään liikennemerkkiä varoittamassa tien huonosta kunnosta. Heitä kiinnostaa tarkka paikka ja vaikka valokuva kannattaa ottaa tien kohdasta ennen laitokseen yhteydenottoa (siis etteivät korjaa heti tiedon saatuaan). Jos tiellä on ollut jotakin sinne kuulumatosta, esim. jotakin jostakin kuormasta pudonnutta, taitaa mennä omaan piikkiin jollei pudottajaa löydy. Mutta kauaa ei kannata vartoilla.
Ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa korjaamoa.
Tielaitos korvannee jos paikalla ei ollut mitään liikennemerkkiä varoittamassa tien huonosta kunnosta. Heitä kiinnostaa tarkka paikka ja vaikka valokuva kannattaa ottaa tien kohdasta ennen laitokseen yhteydenottoa (siis etteivät korjaa heti tiedon saatuaan). Jos tiellä on ollut jotakin sinne kuulumatosta, esim. jotakin jostakin kuormasta pudonnutta, taitaa mennä omaan piikkiin jollei pudottajaa löydy. Mutta kauaa ei kannata vartoilla.
no itselläni oli vähän saman tyyppinen ongelma eli mulla meni vetari edestä paskaks ja se teki samalla reiän vaihelaatikkoon:( vein volkkari liikkeelle huoltoon niin ne ehdotti että pitäis hommata uus laatikko, no mut ne sano myös että vaihelaatikko on sisältä kunnossa että toimii muuten mut reikä on kyljessä! Päätin sit lopulta viedä vaihelaatikon ammatti hitsaajalle niin se tuli maksamaan n.50euroa ja ihan hyvin tähän asti on toiminut, ajanu nyt sen n.15 000km ongelmitta :)
Eli jos se ei ole kauhean iso reikä niin kannattaa todellakin viedä hitsaukseen, tulee paljon halvemmaks kuin uus vaihelaatikko :)
Eli jos se ei ole kauhean iso reikä niin kannattaa todellakin viedä hitsaukseen, tulee paljon halvemmaks kuin uus vaihelaatikko :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
On muuten jotenkin älytöntä, että sellaisten rikkoutumisten varalle, jotka eivät suoranaisesti ole johtuneet liikennevahingosta, ole saatavissa minkäänlaisia vakuutuksia. Jos omistat vähänkin tuoreemman auton (lue: alle 10 vuotta vanhan), niin sinulla on väkisinkin siinä pieni omaisuus kiinni. Sitten jos osuu se huono tuuri kohdalle esim. automaattilaatikko poikii, niin et kyllä selviä siitä tuhannella etkä parilla. Ja kun siinä kotterossa on omaa (ja/tai pankin) rahaa kiinni jopa vuosiansion verran, niin pakkohan se on korjauttaa - tai vaihtoehtoisesti myydä korjattavaksi suurella tappiolla. Harvan talous, vaikka olisi muuten terveellä pohjalla, ei sitä ihan noin vain kestä.
edit: Eli Finntakuu on sitten juuri tälläinen takuu. Joku oli jopa tällä foorumilla laskeskellut vakuutuksen hintoja n. 10 vuotta vanhaan menopeliinsä. Sen mukaan näyttäisi nuo vakuutusmaksutkin olevan ihan kohtuulliset (1998 A4 2.5 TDI Avant, 200 tkm: 655€... 12kk/18500km).
edit: Eli Finntakuu on sitten juuri tälläinen takuu. Joku oli jopa tällä foorumilla laskeskellut vakuutuksen hintoja n. 10 vuotta vanhaan menopeliinsä. Sen mukaan näyttäisi nuo vakuutusmaksutkin olevan ihan kohtuulliset (1998 A4 2.5 TDI Avant, 200 tkm: 655€... 12kk/18500km).
Viimeksi muokannut PeteT, 24.7.2008 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös finntakuu ole just tollasia varten
http://www.finntakuu.fi
http://www.finntakuu.fi
moi. vanteen saa kaskoon mut epäilen et laatikossa hypänny osa joka tuli läpi niin ei mene. tieliikenne systeemin kanssa melko yhtätyhjän kanssa. montun pitää olla 3m syvä ja auton uponnut sinne kokonaan et korvaisivat ja sit vielä se et rengasprofiilin pitäs olla 165/80 kaikki sen alle ei sovellu suomen teille.=) kokemusta on.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa