VW Golf III Variant 1.8 GL -95

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

VW Golf III Variant 1.8 GL -95

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.6.2009 12:19

Heräteostona tuli hankittua tuollainen Golf, kun halvalla sain. Noutokunnossa:

Kuva Kuva Kuva

Vuosimalli on -95 ja kilometrejä on maltilliset 214t. En minä muuten olisi tuohon haksahtanut, mutta rouvan käytössä oleva, pian 25 vuotta täyttävä Audi ei ole naisihmisen käyttöön ihan niitä varmimpia kulkineita, joten piti hankkia jotain helpompaa. Lisäksi kun tuo yksilö sattui olemaan 66kW ADZ -koneella ja GL-varustuksella, en voinut vastustaa kiusausta. Ainakin laite kesti moitteetta 200 km noutoreissun.

Mitenkähän hyvin malttaisi pitää laitteen original -kuosissaan?

Metallivärjätty kori on muutoin ihan järjissään, mutta takakulmaa on joku joskus kopaissut ja vaatisi hieman fiksausta.

Kuva

Konetilasta juuri ja juuri erottaa, että kyseessä on ADZ -kone, sen verran likaa on kertynyt kaminaan

Kuva

Kesärenkaat ovat sakkorajalla, mutta talvikiekot ovat melko uudet, plussaa GL -mallin vannekehistä.

Kuva

Neekerimallia miellyttävämmällä kankaalla verhoiltu sisustus on ehjä, mutta uskomattoman paskainen. Kaiken kukkuraksi autossa on vedetty norttia ihan tuelta, joten terveempikin saa tuossa laitteessa allergiakohtauksen. Jos jotain positiivista hakemalla hakee, kukaan ei ole yrittänyt peittää löyhkää Wunderbaumilla.

Kuva

Puhdistus aloitettu, tehopesuainetta sumutinpullosta ja höyrypesurilla kostutus, rätillä liat pois. Nyt olisi imurilla varustettu pesuri poikaa. Onneksi valkoisesta pinnasta näkee, milloin se on likainen.

Kuva

Puhdistus jatkuu. Laakkoselta hain uuden raitisilmasuodattimen, öljytikun muoviholkin sekä kaikki uudet sulat. Lasku toistaiseksi maltillinen 47€.

Hankintalistalla ainakin koiraverkko ja uudet kesärenkaat. Ilmeisen alkuperäisestä Blaupunkt-mankasta ovat pikselit lähteneet maailmalle, pitänee tutkia käytettyjen cd-rammarien (merkki Blaupunkt) markkinat. Jakohihnaremppa olisi myös ajankohtainen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.6.2009 15:38

Mitä eikö Lukkarille se yx golpero riittänyt? Joo eihän nämä perheautot enää mitään maksa, väri on kyllä hirveä (itellä samanvärinen ja jo kolmas vihreä auto).
Eikös se ole se vakio setti eli IV-look valot,merkitön maski,gti -lippa ja tonttiin?
Plussaa tulee tummista laseista ja silotetusta takaluukusta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.6.2009 18:07

Jonkinlainen patologinen sairaus tämä golfin omistaminen kai on. Toistakymmentä erilaista I-III -mallin kulkupeliä olen omistanut enkä lääkettä tautiin ole löytänyt. Halvalla näitä saa ja halpaa on ylläpitokin. Aika paljon on jäänyt golffin osaa nurkkiinkin pyörimään.

Väri on se mitä sattuu käytettyyn autoon sattuu saamaan, ei ehkä kuitenkaan pahimmasta päästä.

Isot alut ja tonttiin on trendi, mutta vaikka tallissa olisi sopiva setti ATS Cupeja, mutta huomenna laitetaan alle peltivantein rekisteriotteen suosittelemat 195/60R14 renkaat.

Takapyörän laakerit hieman metelöivät ja välyksestä oli tullut reilu viikko sitten suoritetussa katsastuksessakin merkintä. Toinen merkintä tuli rikkonaisesta takalyhdystä (ostaisin ehjän parin, vink vink) sekä vetokoukun pistokkeen telineen heilumisesta! Sen verran ruosteessa mokoma, että on melkein irtoamaisillaan. Ei kuitenkaan ollut vaikuttanut katsastuksen hyväksyntään.

Selkeitä yllätyksiä: vaikka on keskuslukitus, takaluukun lukkopesä ei ole hapettunut jumiin. Toinen yllätys on toimiva takalasin pyyhin, jonka akseli yleensä jumittuu kiinni. Pesurista näytti tulevan nestettäkin, mutta väärään suuntaan. Kun suuttimen käänsi ylöspäin, pesi lasia paljon paremmin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.6.2009 18:55

Itellä on suunnitelmissa poistaa tuo takalasin pyyhin ja merkki syvennyksineen. Myös lukkopesä kahvasta tekis mieli poistaa kun on hapettunut umpeen muutenkin mutta taitaa tuo kahvan runko-osa olla jotain aluvalua.
Takaspoileri on tilattu joten samalla värjääntyis koko luukku.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.6.2009 15:28

Romiksella seisoi vieretysten kolme varianttia -mikä ihana näky mallin harrastajalle!

Kuva

Antituunausosastolle: ehjä orkkis takalyhty, (monen rakastama) Vepron lippa, kiiltävä merkki takaloosteriin, pari läpivientikumia takalasin lämppärin johdoille, sekä toinen oikea etupuskurin ritilä. Vasen löytyykin omasta hyllystä.

Omastani puuttuu vielä yksi oven lukkonuppi, varsin merkillistä oli, että romiksen ainoassakaan volkkarissa ei ollut lukkonuppeja tallella. Kysyin omistajalta, että onko ne teillä jossakin tallessa. Kuulemma kaikki ovat asiakkaiden viemiä, kukahan niitäkin tarvitsee?

Edellisestä golffista tuli riisuttua lampunpesimet pois, nyt tuli tuntosarville käyttöä.

Kuva Kuva

Käytin kulkineen myös suolihuuhtelussa, ajettiin Fortélla paskat koneesta ja polttoainejärjestelmästä pois. Persdynonkin mukaan pieni merkitys. Vaihteistoon laitettiin myös herkemmät liemet.

Vanteisiin tuli uusi väri, kuten myös vannekehiin ja keskiöön pikkukapseli. Alle pyöräytettiin Hankook Optimo K406:t. Hävisi vapina ratista ja melutasokin laski.

Kuva

Malttaisikohan sijoittaa 30 senttiä kipale uusiin mutterien hattuihin?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.6.2009 16:38

Nuo vepron lipan kiinnikkeet kannattaa liimata koriliimalla kiinni, ne sisäpuolelle kääntyvät reunat ei pidä ollenkaan.
Ja tuo pakoputkenpää kannattaa jatkaa hieman enemmän ulos niin hiljenee se humina huomattavasti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.6.2009 16:44

Vepron lipan kiinnikkeisiin suunnittelin joko butyylikumia tai sitten 3M harmaata koriteippiä. Jälkimmäinen vain on tarttuvuudeltaan ehkä hieman liian ärhäkkää.
Kiitos vinkistä, pitänee vierailla miesten tiimarin pakoputkiosastolla. Jatke pitää olla, jos oma ei riitä -|

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.6.2009 18:31

lukkari kirjoitti:Omastani puuttuu vielä yksi oven lukkonuppi, varsin merkillistä oli, että romiksen ainoassakaan volkkarissa ei ollut lukkonuppeja tallella. Kysyin omistajalta, että onko ne teillä jossakin tallessa. Kuulemma kaikki ovat asiakkaiden viemiä, kukahan niitäkin tarvitsee?

Olen huomannut että nupit ovat melko herkkiä katkeamaan. Ventosta sain nuo kaikki kappaleiksi ihan vain autoa siivotessa: Rätti vei mennessään kun pyyhki ovipahveja ja ikkunoita. Samaten jos nupin ruuvaa vähänkään tiukkaan, se katkeaa heti.
Liekö muut nuppeja tarvinneet havainneet saman..?
Viimeksi muokannut jii_bee, 12.6.2009 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.6.2009 18:39

Itsellä kanssa noita on katkeillu pari per vuosi. Varsinkin takaovista katkeilee kun laittaa kersoja turvapenkkeihin, niin helposti jää johonkin takinliepeeseen ja naps...
Tuntuvat katkeavan suht helposti.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 12.6.2009 18:39

nuo takalipan kiinitysjalat ruostuttaa todella helposti jos ei ole kunnolla kiinnitetty / suojattu peltiä kiinnityksen alta.

omassa oli jotain mustaa kaksipuoli teippiä, eikä se ollut auttanut yhtään suojaamaan.

jotain kunnon liimaa ja reilusti väliin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.6.2009 18:49

Aivan. Kumma, kun meillä on ollut jo kaksi tuollaista farkkua, eikä kummastakaan katkennut yhtään nuppia. Olivat nupit muuten hävinneet joka ikisestä volkkarista ja audista, ei pelkästään näistä golfeista.
Vepron lipassa on tosiaan se ohut musta teippi, joka on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Pitänee kokeilla, saako koriteipin kera pujotettua liparetta paikoilleen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.6.2009 19:12

Niin ja se piti sanomani, että joillekin pitäisi määrätä ikuinen hallitunkin käyttökielto! Monesta paikkaa on helmapokkaus nostettu ruttuun, vaikka melkein vieressä olisi ollut vahvistettukin kohta. Noita nyt ei juurikaan huomaa, ellei kurkista, mutta kuskin puolen oven alla on ihan ajamalla rutattu, näkyvä lommo. Ei taida korjaantua muuten kuin helmapellin vaihdolla.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.6.2009 12:39

Keulamerkistä ovat kromit lähteneet mystisesti litomaan, vain reunoilla hieman kiiltävää jäljellä. Vai eikö tuossa lainkaan ole kromia pinnalla?

Kuva

Miljoonalaatikkoa penkoessani löytyi Caravellen jäämistöstä kirkas merkki. Noita kannattaakin säästellä, uusi eteen maksaa 50e ja taakse 40€.

Kuva Kuva

Maskin pelti on sen verran rokonarpinen, että pitää käydä maalikaupan kautta hakemassa kilikalipullo pikkukorjauksia varten. Rekisterikilvet olisi melkein uusissa, 16€ olisi pieni investointi huoliteltuun ulkonäköön.
Taakse löysi paikkansa eilen romikselta haettu

Kuva
Golf GL -merkki on yllättäen priimakunnossa, yleensä nuo merkit kulahtavat ensimmäisenä.

Pitäisi avata etusisälokarit ja katsoa paljonko kompostoituvaa ainetta roiskeläpän taakse on kertynyt.

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 13.6.2009 13:12

Itellä karannu keulan merkistä kromit ihan samalla tavalla.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.6.2009 14:24

Eikös nuo merkit ja mallitunnukset poisteta heti ensimmäisenä? :)
Nokalle merkitön maski niin pääsee rupisesta pellistäkin eroon.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.6.2009 15:06

Toistaiseksi mennään pitkälti oem -linjalla. Itse olen nähnyt vain merkittömiä, joihin laitetaan sama pelti päälle esim.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.6.2009 16:51

Itse olen nähnyt vain merkittömiä, joihin laitetaan sama pelti päälle

Itsellä oli ex-golffissa merkitön maski, mikä oli kokonaan muovia. Eli siihen ei tarvinnut sitä alapeltilistaa ollenkaan. En vaan muista että mistä se ostin, ehkä Mdcomprexilta ?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 13.6.2009 17:15

^ Minulla on myös Golffissa tuommoinen kokomuovinen merkitön maski mihin ei tarvitse laittaa mitään osia vakiomaskista. Mdcomprexilta taisin tilata sen joitain vuosia sitten. Istuvuus ja laatu muutenkin tuossa maskissa on hyvä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.6.2009 17:21

Omassa myös tuo täysmuovinen versio ja löytyi edullisesti huutonetistä kuten myös gti lippa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Virtalukon pohjan vaihto

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.6.2009 14:03

Eräänä sadekelin päivänä alkoi ratin alta kohota savukiehkura. Koska pyyhkijän viiksi oli jo aiemmin takerrellut, päätin vaihtaa sen ja koska virtalukon pohjakin hieman takerteli, saman irrotuksen vaivalla vaihtaisin sen.
Airbag-ratin ja viiksien irrotuksessa ei ole mitään ihmeellistä, jotkut tykkäävät irrottaa akun kengän ja odottaa hetken ennen ratin irrotusta, itse en ole näin koskaan tehnyt. Viiksille menee neljä johtosarjaa, ne pitää irrottaa, kuten ajoneston lukupuolakin, joka lähtee puolan ylä- ja alapuolella olevia klipsuja raottamalla.

Virtalukon pohja on sama kuin T4:ssä, jossa vaihto on lähestulkoon maailman yksinkertaisin homma, kun pohjan kiinnitysruuvi on hyvin saatavilla. Henkilömalleissa, kuten myös kakkosessa, kiinnitysruuvi on piilossa rattilukon alla, rattiakselin kupeessa. Ratin holkki pitäisi siis irrottaa, jotta rattilukko telineineen irtoaisi.

Tässä vaiheessa kiitokset Misanthorille ohjeista, jotka periaatteessa toimivat kolmoskoppaisiinkin. Kokeilin lämmittää ja ulosvetäjällä avittaen saada holkkia irti, mutta ei irronnut. Kuumailmapuhaltimella ei ehkä saa tarpeeksi lämpöä aikaiseksi. Ilman kunnon ulosvetäjää ei hommaan kannata ryhtyä, murjoo vain holkin sellaiseen kuntoon, että ratti ei mene takaisin paikoilleen.

Aikani telkuttuani muistin, että minulla on yksi ylimääräinen adapteriholkki, jonka voi asentaa tähän, kun vain rälläköi vanhan pois. Dremel käyntiin ja puolentoista laikan jälkeen ei tarvinnut paljoa holkin rakoa longottaa, kun se liukui kauniisti ulos. On se vaan hyvä laite tuo Dremel, en olisi uskonut, että noin helposti syntyy jälkeä.

Kuva Kuva Kuva

En oikein jaksa ymmärtää, miksi ohjausakselin ruuvit on noita murtopultteja, jotka kuitenkin irtoavat papukaijapihdeillä -yleensä

Kuva

Pohjan ruuvi löytyy lukon kehikosta. Uusi ja vanha pohja vertailussa.

Kuva Kuva Kuva

Laakeri kannattaa puhdistaa ja voidella, muuten se jää rahisemaan, koska se avoimena kerää pölyä. Uusi holkki paikoillaan

Kuva Kuva Kuva

Viiksipaketti kasaan, uusi pyyhkijän viiksi alempana

Kuva

Tässäkin mallissa on käytössä tuo rasittava saksanparkki. Sen saa eliminoitua katkaisemalla virtalukon pohjan liittimen ohut harmaa johto

Kuva

Remontti vaikutti onnistuneelta, en onnistunut edes tuhoamaan hieman kriittisten ajoneston tai airbagin toimintoja.

Toivottavasti remppa auttoi, ainakin virtalukon pohjan kanssa saa olla pitkään huoletta. Pahoin pelkään myös tuota vilkkupuolta viikseä, kulkeehan sen kautta mm. pitkien valojen ohjaus.

Nämä osat maksoivat 60€.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.6.2009 16:47

Romikselta haalattu vepron lippa sai kiinnityksensä. Laitetaan nyt tästäkin juttua, ties vaikka joku muukin harrastaisi antituunausta. Kiinnitysrautojen alle hyvin toimiva aine on butyylinauha, joka on oivaa kiinnikettä ja tiivistettä hyvin moneen muuhunkin kohteeseen. Teippiin verrattuna siitä hyvää ainetta, että joustavana kiinnitettävää materiaalia saa hyvin passattua kohilleen

Kuva Kuva Kuva

Eihän se mikään ehkä mikään kaunistus ole, mutta auttaa varmasti paremmin yhdessä pyyhkijän kanssa pitämään takalasin puhtaana

Kuva

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.6.2009 19:25

Pyyhkijällä ei ole käyttöä jos vepro on paikoilaan. Nyt kun tuon oman vepron poistin niin huomaa eron, vepro jättää takalasiin puhtaan alueen.
Katotaan nyt miten spoilerilla käy.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Asiaa akunkengästä

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.6.2009 14:13

Empä ole moiseen törmännyt vaikka monta kertaa olen akkujen kanssa pelannut. Akun miinuskengästä löytyi tuollainen patentti

Kuva

Tuo vw:n akunkengän kiinnitys on aika helppo ja toimiva, mutta en ole koskaan perehtynyt sen tekniikkaan. Kun tutkin tarkemmin kenkää huomasin hauskan asian: kenkähän oli ollut ylösalaisin (kartio väärinpäin), samoin kuin sen kiinnitysmekanismin ruuvi

Kuva

Mietin, että jonkun on ollut pakko tehdä jollekin jäynä, sillä eihän tuota kengän kiristystä koskaan oteta auki asti, eikä se siten pääse vaihtamaan puoltaan! Tuolta sen tulisi oikeasti näyttää

Kuva

Kun akunkengän kartio vastaa akun napaan, on kontakti parempi kuin ohutlevyruuvin kanssa -)

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 20.6.2009 19:23

sie lukkari et sitten ainakaan ole harrastanut jokkista...

siellä toi on todella yleistä.

mikää paikka ei ole vierasta kronikille...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.6.2009 19:53

En tosiaan ymmärrä miksi kengän pitää olla väärinpäin? Jos akun kenkä on lievästi kartio, kuten napakin, onhan selvää, että ylösalaisin laitettu kenkä ei toimi.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.6.2009 20:45

Jos se oli hätäpatentti, velipojan ventossa on myös viritys kun KESTÄVÄÄ + akunkenkää ei tunnu vaasasta löytyvän eli - kenkä on viilaamalla sovitettu + napaan ja on nyt ainakin puoli vuotta toiminut kun en ole oikeaa tassua ehtinyt metsästää.

Tarvikeliikkeissä myydään niin hepposia kenkiä että eivät kestä kiristää yhtään ja johdolle oleva putkikin on niin ohutta että murtui.
Alkuperäinen kenkä pyöri tyhjää navan ympärillä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.6.2009 10:02

Ymmärtäisin jonkun pikapatentin, että kengän saa ilman työkaluja irti, mutta tuo ruuvi piti ottaa avaimella pois. Volkkarin kengän voi tosiaan laittaa väärinpäin toisin kuin monet muut, mutta se vaatii jo tahtoa, koska kiinnitysruuvi pitää vaihtaa puolelta toiselle.
Tässä hieman syytä, miksi akun kenkä istuu paikoilleen vain oikein päin asennettuna. Tuollainen Raacon kenkä on kyllä tukeva, mutta nuo päällä olevat ruuvit saattavat rajoittaa asennusta

yläpuoli
Kuva
alapuoli
Kuva

Kyllä volkkarinkin kenkä istuu paikalleen kuin paska Junttilan tuvan seinään -kunhan se on oikein asennettu.
Volsun kengistä puhuttaessa, monet tahtovat (tai eivät tahdo) muistaa esim. ykkösmallin golffeissa nähdyt pellistä taivutetut kengät ohuine syöttöjohtoineen. Kolmosessa asiat ovat aivan eri tolalla.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.6.2009 10:38

Motonetista hain akunkengän mutta johdonkiinnike halkesi eikä sillä ollut kun noin 1mm seinämävahvuutta, pultitkin oli 5.8 kovuutta eli todellista "laatua".
Hifiliikkeistä sais tukevia kenkiä mutta hinta on taas ihan toinen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Vetokoukun ropausta

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.6.2009 8:38

Kesäkuun alun katsastuksessa rekisteriotteeseen oli kirjattu merkintä heiluvasta vetokoukun pistorasiasta. Olihan se, aivan ruosteessa, joten päättelin koukunkin olevan kunnostuksen tarpeessa. Kun irrotin puskurin lähti Kovil-merkkisen koukun pinnasta paksuja kerroksia maalia

Kuva

Kaikista helpoimmalla pääsisi uusimalla koukku, mutta kiinnitysruuvit tuntuivat olevan sen verran jumissa, että kunnostetaan entistä. Vaikka koukku onkin ruosteessa, ei ruoste onneksi ole levinnyt autoon.
Pistukka näyttää sisältä aika lohduttomalta, on siinä sähköllä tekemistä, että tuon läpi pääsee

Kuva

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.6.2009 9:15

Nyt on koukku kunnostettu. Rasian telineen tein rosterista, luulisi sen ainakin kestävän. Koukun pintaan musta Ferrex, saapi kelvata

Kuva

Värikoodien mukaan kytketty rasia oli kuitenkin sekaisin kuin seinäkello, oli joku asentaja kehitellyt lyhdyltä sähköjä ryöstäessään ihan oman koodisysteemin.
Vaihdoin ojan puolelle ehjän takalyhdyn, molemmat hioin ensin mataksi teräsvillalla, sitten muutama kerros lakkaa pintaan. Puskurien mustat päälliset tummensin kuumailmalla.

Kuva Kuva

Etupäähän samanlainen kuumakäsittely paransi hieman näköä. Keulapeltiin vetäisin uuden Dragon Green -kuosin. Vanhat ja kulahtaneet kilvet pilaavat kokonaisuuden, joten tilasin viime viikolla uudet. Teleskooppiantenni joutaisi myös pois maisemia pilaamasta ja lohkolämmittimen pistukkakin kiinnittää liikaa huomiota.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.7.2009 18:39

Hankin AD varaosasta halppis Horse Power -myllytyskoneen, joka on yllättäen kestänyt jo kolmen auton puunaukset. Pahaenteinen haju siitä kyllä irtoaa, kun kunnolla kuormittaa.
Varsin ok maalipinta tuli lian alta näkyviin ja viimeisen silauksen tuovat uudet kilvet eteen ja taakse

Kuva

Auto vaihtoi eilen omistajaa. Pysyy toki pihassa, mutta ehkä vähemmän tulee laitettua toisen autoa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.7.2009 19:01

Mitä eikö se kelvannutkaan perheen paremmalle puoliskolle?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.7.2009 21:38

Nimenomaan hänelle se menikin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.7.2009 7:16

Antenniremppaa aloittelin ja tiesin/arvasin, että lokarin takana on hieman eloperäistä ainetta, mutta tämä määrä yllätti silti

Kuva

Toisella puolella oli vielä enemmän. Pellit olivat onneksi vain pintaruosteessa, ilmeisen hiekkaperäinen maa-aines ei ollut kosteaa, joten korroosio oli pysynyt hallinnassa.
Kotelonsuoja-aineet sisälle ja pahvit kiinni. Onneksi painepesurilla saa aika hyvin paikat puhtaaksi oven raosta.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 3.7.2009 9:09

Tuohan on ihan jokavuotinen normimäärä sontaa. Millähän ton saisi tiivisteltyä, ettei toi tavara nousis tonne lokasuojan sisään?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.7.2009 9:15

Siellähän on alareunassa aika iso rako, josta isoin osa kurasta tulee sisään. Rintapellin vesikaukalon vedenpoistoaukko johtaa tuonne lokarin sisään, joten ei lie viisasta kokonaan tuketa tuota tilaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Antennin ja keskuslukon kaukosäätimen asennusta

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.7.2009 9:45

Yksi halvimmista varaosista tähän autoon on lokasuojan peitetulppa, 0.80€. Hinta on ollut jopa laskusuunnassa. Työllistin kaksi autoliikkeen ihmistä joksikin aikaa moisen ostoksen tehtyäni

Kuva

Lokasuojassa ollut teleskooppiantenni jumitti ja heilui kiinnityksessään. Kiristää ei voinut, koska mutteri oli jumittunut kiinni. Uusi vastaava olisi maksanut 15€, mutta päätin investoida kokemuksesta hyvin toimivaan Motonetin lasiantenniin, 19.90€

Kuva

Piuhaa sisään viritellessäni rasvasin sisätilan flektin päätylaakerin CRC:n Multilubella. Laakeri löytyy tämän tulpan alta

Kuva

Sitten oli vuorossa keskuslukon kaukosäätimen asennus. Tuollaisella avaimella ja kytkennällä varustettu malli lienee niitä yleisimpiä, mitä markkinoilla on. Siksi on varsin outoa, että toimivaa ohjetta markkinoiden yhteen yleisimpään automalliin ei löytynyt mistään

Kuva Kuva

Kaaviossa alinna oleva pitäisi soveltua kompressorimalliseen keskuslukitukseen. Tuo common line on arvoitus, joten kytkin piuhat suoraan avaus ja sulkujohtoihin. Ei tapahdu mitään.

Luontevin paikka kaukosäätimen boksille olisi takakontissa kompressorin vieressä, mutta outoa kyllä, sinne ei tule jatkuvaa 12V virtaa.

Perinteisesti noissa vehkeissä vihreä ja sininen ovat ovimoottorin avaus ja sulku, joten siitä lähdettiin. Vastaavat piuhat autosta löytyvät kuskin puolen ovipalkeen liittimeltä. Palkeen saa näppärästi purettua kiertämällä ison mutterin näköisen ulkopuolelta (käsin) auki ja sisäpuolelta painamalla valkoista runkoa pitelevät kaksi kielekettä sisään.

Sitten kokeilemaan. Kahden palaneen sulakkeen jälkeen löytyy oikea kombinaatio -tätä voi kutsua onnistumiseksi. Vilkun johdot löytyvät ratin alta rattilukon puoleisen viiksen mustalta liittimeltä. Tässä lopulliset värit, uskoisin pätevän varsin moneen volkkariin

Kuva

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 3.7.2009 16:49

Jostain marmorilta tuo lokarin tulppa vai ihan jostain Motonetistä tms.?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.7.2009 17:54

Otin omasta golperosta irti eturoiskeläpät ja kukkaahan sieltä pukkaa, ei muuta kun läpät takas kiinni.
Radio kuuluu heikommin ja heikommin, jotain pitäis lokasuoja-antennille tehdä, siitähän on se alkuperäinen teleskooppi poistunut jo aikoja sitten, tilalle viritin messinkitapin jossa kierteet tavalliselle lasikuitupiiskalle.
Tuota lasiin liimattavaa mallia olen itellekkin suunnitellut.

Tilasin noi meidän kaukolukot www.osaverkko.com -liikkeestä ja kaavio oli selkeä, mukaan saa autokohtaiset ohjeet jos niitä huomaa pyytää, meillä siis tavallinen malli, ei linkkuavain.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.7.2009 19:22

Tulppa on marmoritiskiltä, osanumero kuvassa.

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 4.7.2009 22:44

Itse ostin Ventoon tälläisen http://www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=57 ja tällaisen http://www.mtt-trading.fi/cat/product_catalog.php?c=54
Asennus oli todella helppo. Purkaa vain verhoilut ja laittaa ohjain yksikkö paikoilleen. Mukana tuli valmiit liittimet johtosarjan mukana. Ei voi muuta kuin suositella. Lukkosepällä koneistin vielä oikean laiset avaimet kauko-ohjaimeen

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 15:23

Golffi kävi vuosikatsastuksessa ja pomppasi yllättäen vetokoukun takia. Kesällä huolella kunnostamani koukun teline, jonka olin hitsannut kiinni, ei sitten kelvannutkaan katsurille, koska "vetokoukkua ei saa hitsata". Hitto, mistä lähtien noita ei ole muka hitsata saanut, ainahan noita on hitsattu.
Harmittaa, kun noin vähäpätöisen vian takia joutuu nyt koko koukun uusimaan. Turhaa työtä siis ja kun arvaa, että kiinnityspultit ovat ruostuneet kiinni, niin harmittaa vielä enemmän. Tod. näk. joutuu rälläköimään ne irti.

mane_
-
Viestit: 508
Liittynyt: 23.7.2005 8:21

ViestiKirjoittaja mane_ » 9.9.2009 15:59

Naurettavaa.. Saanen arvata aseman? I**-Suomen katasastuskeskus?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 16:29

Tällä kertaa oli Q-asema. Toki listalla oli myös raidepaäiden rikkoutuneet suojakumit, mutta olisi se pompannut jo tuosta koukustakin. Ymmärtäisin toki, mikäli kyseessä olisi selkeästi liikenneturvallisuuteen vaikuttava vika.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 9.9.2009 18:13

Nykyään noita ei saa enää hitsata koska pitää olla hyväksyttyjä. Ja eihän sen kestävyyttä voi taata jos on hitsattu.. Ennen sai vaikka tehä ite ja meni läpi...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 18:42

Niin, johonkinhan se raja on vedettävä ja aina oppii jotain uutta.
Monessakohan tuon ikäisessä volkkarissa on uutena asennettua koukkua ei ole ruoste raiskannut ja on siinä kunnossa, että sillä on turvallinen vetää raskasta kuormaa?

Ennen vanhaanhan noita koukkuja rakenneltiin paljolti itse ja ne olivat varmasti kestävämpiä kuin nykyiset halppis kovilit ja fixukset, jotka talven ajettuna ovat umpiruosteessa.

Tämä koukku on alun perin umpimallin golfista. Jostakin syystä tuohon autoon asennettuna taakse osoittava poikkitanko roikkui selkeästi alaspäin. Hitsaamalla sen sai suoraan. Mainittakoon, että hitsauksen suoritti kokenut ammattilainen, joten en hetkeäkään epäillyt kestävyyttä.

Pitäneekö paikkansa, että koukusta pitää nykyään löytymän myös tyyppikilpi (joka usein on tuonkin ikäisessä koukussa ruostunut lukukelvottomaksi)?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2010 16:06

Viime vuoden kesäkuusta on autolla ajettu kokonaiset 8000 km.

Käytännössä yhtään osaa ei ole vaihdettu edellisen katsastuksen jälkeen -no, nyt piti vaihtaa jarruvalon polttimo vuosikatsastusta varten.
Ennen katsastusta piti tehdä reipas maantielenkki, tahtovat autot olla hieman tukkoisia naisen ajon jälkeen.

Katsastus sujui täysin moitteetta. Ainoastaan joku pakoputken kannatin oli ilmeisesti löysällä ja putki kolisi johonkin.

Kyllä nämä ovat vaan järkiautoja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.12.2011 14:14

Tämä kulkupeli vaihtoi eilen omistajaa, eli siirtyi takaisin rouvan omistuksesta minulle maltilliset 220tkm ajettuna. Eihän minulla tuolle juuri käyttöä ole, mutta kannattaa olla varalla joku halpa kulkine, jos joutuu seisottamaan toisia.

Kuva

Vaihdossa annoin valkoisen -96 tdi farkkupassatin, joka ilmastoituna ja vähäkulutuksisena sopii ehkä paremmin rouvan työmatkakulkineeksi.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa