Golf mk2 1.8 20VT

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

clust
-
Viestit: 124
Liittynyt: 8.7.2008 19:10

Golf mk2 1.8 20VT

ViestiKirjoittaja clust » 4.5.2020 13:32

Ostin tämän laitteen syksyllä 2015 eli tuleva kesä on jo viides minun omistuksessani, mutta enpä ole aiemmin saanut aikaiseksi kirjoittaa tänne tarinaa. Alunperin oli tarkoitus tehdä laajempaakin projektikertomusta rakentelun edetessä, mutta se jäi silloin tekemättä. Ostettaessa auto ihan oli kohtuullisessa kunnossa ja hiljattain ainakin osittain maalattu alkuperäisellä LA7V Polar Silver -värillä, joskin joitain sävyeroja on kuvissakin selkeästi nähtävissä. Tekniikkana EZ eli 1.6 kaasari ja ihana 3-vaihteinen automaatti. Nämä heivattiin mäkeen heti ensimmäisenä ja aloitettiin osien haaliminen. Moottoriksi valikoitui 1.8T AEB-kone reilu 300 tkm ajettuna 1997 Passatista.

Kuva

Kuva

Kuva

Lohko porattiin 0.5 mm ylikokoon ja siihen uusittiin kaikki kulutusosat ja tiivisteet. Alakertaan sujautettiin Wisecon männät ja Maxxpeedingrodsin kanget. Ahdin on Garrettin "diskoperuna" eli GT28RS integroidulla hukkaportilla, pakosarja Donan käsialaa, suuttimet Siemens-Deka 875 cc ja bypass Forge 007. Moottorinohjauksena toimii Megasquirt MS3X, jonka myötä koneen sähköt sai rakentaa pitkälti kokonaan uusiksi. Seosmittari on Innovate LC2 Boschin LSU 4.9 lambda-anturilla. Tarkoituksena on ollut tehdä tuplakartat bensa- ja E85-käyttöä varten, mutta se on toistaiseksi jäänyt vielä vaiheeseen, koska en ole saanut flex fuel -sensoria toimimaan kunnolla. Tankki vaihtui kolmoskoppaisen malliin ja bensapumppuna toimi vielä tässä vaiheessa VR6:n vakiopumppu.

Näillä eväillä Powerbyten penkissä irtosi suljetun alueen tehoiksi 296 hp / 390 nm ja 185 hp katukäyttöön. Enemmänkin olisi löytynyt, mutta bensapumpun tuotto loppui kesken. Kartan saa vaihdettua napista tilanteen mukaan. Nyttemmin VR6:n vakiopumpun kaveriksi on tullut Boschin 044 litran kerääjäsäiliöllä, josta lähtee bensalinjat AN6-liittimillä IE Integrated Engineeringin suutintukille. Eipä ole enää pelkoa, että menisi laihalle. Tällä kokoonpanolla ei ole penkissä käyty, mutta kai sieltä hieman enemmän nykyisin irtoaa.

Kuva

Ahtoputket ja silikoniletkut ovat eBaysta haalittuja 2.5" -kokoisia. Venakopan maalasin VHT Wrinkle Plus -ryppymaalilla. 600x300x76 mm välijäähdytin mahtui mukavasti maskin taakse syylärin eteen lukkopeltiä hieman paloittelemalla ja kallistamalla syyläriä koneeseen päin. Tuplavaloja tuohon keulaan ei kyllä enää tarvitse mahduttaa. Flekti vaihtui ohuempaan tarvikemalliseen alkuperäisen viedessä liikaa tilaa pituussuunnassa. Sileä sadevesikaukalo on SWG Motorsportin tekele.

Kuva

Etujarruiksi tuli G60:n 280 mm kamat ja taakse VR6:n taka-akseli vakiokokoisilla 226 mm levyillä ja nelosen satuloilla. Etutukivarsien ja taka-akselin pusliksi tuli Powerflexit. Tälle keväälle hommasin uudet, aidot kiinalaiset 16" Autostar Minus -vanteet 205/45 Nankangeilla. Laatikkona oli alunperin vakiokuntoinen neloskoppaisen dieselin 02J DQY, johon asensin viime talven aikana Quaifen lukon. Tämän muutoksen myötä ajettavuus parani noin 100 % ja vetely väheni huomattavasti. Ja jää kaasua painaessa kaksi raitaa asfalttiin. Alusta oli alunperin FK:n hinnat alkaen korkeussäädettävä, joka vaihtui viime talven aikana KW Variant 2:een.

Kuva

Sisusta on pitkälti alkuperäisessä kuosissa ja tyylikkäin versio mitä kakkikseen on saanut eli beigensävyinen ruskealla kojelaudalla. Vakioratin vaihdoin väreihin paremmin sopivaan ykköskoppaisen ruskeaan "Spucknapf"-rattiin ja lattialle tuli beiget tekstiilimatot. Pelkääjän jalkatilaan laitoin 2 kg sammuttimen, kun ei näistä romuista koskaan tiedä. Kojelautaan tuli OEM-tyylinen DIGIFIZmini GL Wideband O2 -seosmittari.

Kuva

Kuva

Kuva

Pääsääntöisesti tekniikka on pelannut hyvin, joskin monenlaisia pikkuongelmia on ilmennyt matkan varrella ja kaiken kaikkiaan minun omistuksessani neljän kesän aikana mittariin on kertynyt reilu 30 tkm. Mutta tylsäähän siitä tulisi, jos kaikki toimisi moitteettomasti. Tämä kesä todennäköisesti menee tällaisella kokoonpanolla, mutta vetarithan tähän pitäisi saada myös taka-akselille. Nähtäväksi jää riittääkö motivaatio koskaan sen toteuttamiseen.
Viimeksi muokannut clust, 31.5.2020 14:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Styroks
-
Viestit: 391
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

Re: Golf mk2 1.8 20VT

ViestiKirjoittaja Styroks » 5.5.2020 17:40

Tämähän on kyllä varsin ihana tällaisenaan!

J`ni
-
Viestit: 503
Liittynyt: 24.7.2008 18:13

Re: Golf mk2 1.8 20VT

ViestiKirjoittaja J`ni » 7.5.2020 13:14

Ai että tämähän on ollut samalla väriyhdistelmällä ja tekniikalla kuin tuo oma kakkis jetta, kukahan siihen tekis tekniikkaan tämmöset päivitykset? :) Hyvännäköinen on.

ToySport
-
Viestit: 40
Liittynyt: 29.5.2019 16:35

Re: Golf mk2 1.8 20VT

ViestiKirjoittaja ToySport » 7.5.2020 17:59

Ite etsinyt omaan kakkikseen lukkoa.. Ei oikein oo järkihintaan 02m tarjolla vaihtoehtoja. pikkulaatikoihin pahakaa rasti ois

clust
-
Viestit: 124
Liittynyt: 8.7.2008 19:10

Re: Golf mk2 1.8 20VT

ViestiKirjoittaja clust » 7.5.2020 22:10

Race.fi:stä itse tilasin ja se näyttää myyvän Quaifen 02M-versiota samaan hintaan kuin 02J:tä. Lukon lisäksi kun tarvitsee vielä pultit, laakerit ja nopeusmittarin rattaan niin kyllähän siihen reilu tonni palaa. Mitään järkeähän siinä ei rahallisesti ole, mutta ei kai sitä harrastuksissa aina tarvitsekaan olla. :)

clust
-
Viestit: 124
Liittynyt: 8.7.2008 19:10

Re: Golf mk2 1.8 20VT

ViestiKirjoittaja clust » 12.8.2020 8:47

Laite vaihtoi omistajaa muutama viikko sitten. Tsemppiä uudelle omistajalle!


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa