Millainen turvaistuin
Valvoja: ffp jäsenet
Millainen turvaistuin
Millaisia turvaistuimia teillä on autoissanne? Tarkoitan lähinnä selkä menosuuntaan asennettavia istuimia, ja minkälaisessa autossa se on? Onko iso-fix vai vöillä kiinni ja miten riittää vyöt/tila autossa? Onko istuin helppo asettaa paikoilleen ja millainen lapsi on laittaa siihen tai ottaa siitä pois?
Aiempaa keskustelua on ollut mutta siellä tuli Britaxia lukuunottamatta ilmi lähinnä kasvot menosuuntaan asennettavia istuimia, enkä sellaista vielä osta koska tyttö siirtyy siihen kaukalosta.
Olen miettinyt diesel vag-farmarin ostamista niin kiinnostaisi tietää että miten niihin mahtuu istuin.
Aiempaa keskustelua on ollut mutta siellä tuli Britaxia lukuunottamatta ilmi lähinnä kasvot menosuuntaan asennettavia istuimia, enkä sellaista vielä osta koska tyttö siirtyy siihen kaukalosta.
Olen miettinyt diesel vag-farmarin ostamista niin kiinnostaisi tietää että miten niihin mahtuu istuin.
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Acta craco, pikkaisen parempi malli pitemmille matkoille ja saman merkkinen "pirkkamalli" lyhyemmille matkoille.
Autot joissa nuo ovat kiinni ovat 80 avant, golf II ja kupla. Kaikissa asennus tapahtuu selkä menosuuntaanpäin.
Kiinnitys on kaikissa autoissa auton omiin vöihin, sen verran kinkkinen tuo asennus on että ihan joka päivä ei jaksa ottaa pois ja laittaa takaisin.
Lapsen autoon laitto taas menee pienen harjoittelun jälkeen ihan hyvin, samoin noiden istuinten käyttö muutenkin.
Jokaiseen autoon nuo istuimet mahtuvat hyvin, toki mieltymyksiä on monia.
Autot joissa nuo ovat kiinni ovat 80 avant, golf II ja kupla. Kaikissa asennus tapahtuu selkä menosuuntaanpäin.
Kiinnitys on kaikissa autoissa auton omiin vöihin, sen verran kinkkinen tuo asennus on että ihan joka päivä ei jaksa ottaa pois ja laittaa takaisin.
Lapsen autoon laitto taas menee pienen harjoittelun jälkeen ihan hyvin, samoin noiden istuinten käyttö muutenkin.
Jokaiseen autoon nuo istuimet mahtuvat hyvin, toki mieltymyksiä on monia.
Graco Cosmic XTP (pari vuotta vanha) täällä A4 Avantissa (ja aiemmin sedanissa) vänkärinpuolella takana selkä menosuuntaan. Hyvä istuin, varsinkin pään suoja juniorille oivallinen, miinuksena se ettei paljo tarvi sivuille lapsen vilkuilla kurottamatta päätä. Minusta tärkeämpää on turvallisuus kuin maisemat. Turvavyö riittää nippa-nappa "pitkän vyön" kiinnitykseen, tosin lyhyelle vyölle oma kiinnityssysteemi. Ei mikään maailman helpoin laittaa, mutta eipä itse ole tarvinnut irroittaa kun autoa vaihtaessa. Lapsi on kohtuullisen helppo laittaa tuoliin ja ottaa siitä pois. Vyöt menevät välillä kierteelle, mutta tuo ei ole läheskään pahimmasta päästä siinä ominaisuudessa. Pahin miinus tossa on että vyöt kiristyvät joskus "epätahtiin" eli toinen puoli kiristyy kunnolla, toinen ei... se johtuu penkin takana olevasta solkikiinnityksestä ja on helppo kiristää kohdalleen. Ennen etupenkilläkin vänkärikin mahtui kunnolla istumaan, nyt juniorin kasvettua, piti penkki sijoittaa edemmäs, että jää lapsen jaloille riittävä tila. Sellainen pienehkö naisihminen edessä istuu vielä mukavasti, mutta tällainen +180 cm mahtuu kyllä, mutta mukavuudesta ei tarvitse samassa lauseessa puhua.
Tuoli on mielestäni paras käyttämistäni. Kokemusta on melkein kaikista "parhaista" merkeistä kavereiden ja omien autojen kanssa.
Tuoli on mielestäni paras käyttämistäni. Kokemusta on melkein kaikista "parhaista" merkeistä kavereiden ja omien autojen kanssa.
Autoliiton sivuille on kerätty lastenturvaistuimia. http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... aistuimet/
Sopivuudesta konsernin autoihin ei ole havaintoa mutta kuitenkin. Meillä on käytössä tuo Britaxin Secura, joka on istuimena mun mielestä hiton hyvä. On erittäin tukeva vaikka vöillä tuleekin kiinni, kiitos sen tukijalkasysteemin. On korkeat laidat pään kohdalla ja mikä mulle oli tärkeintä, niin on selkä menosuuntaan asennettava. Ainoa miinus mikä tuossa on, niin on sen suuri koko. C-sarjan mersussa joutuu etupenkin vetämään käytännössä niin eteen kuin se menee.
Meillä ollut Römer Baby Safe Plus, ja Römer tulee olemaan sitte seuraavakin kun tyttö tuosta ulos kasvaa. Laadukkaita ja hyväks todettu testeissäkin. Pestävät istuinkankaat ja tukeva rakenne. Miinuksena ainoastaan iso koko noissa kaikissa joka lähinnä vaikeuttaa vöiden kanssa jonkun verran. Golfissa esmes riittää vyöt tuohon turvakaukaloon ihan hyvin mutta vaimon v70:seen volvoon piti takavyötä jatkaa jatkokappaleella, että sai kiinni. Ja vänkärin penkki on golfissa tietysti aika edessä, kun kaukalo on takapenkillä. Ja kaksovinen auto aiheuttaa kans omat voimistelunsa, joten syystäkin tuo istuin onkin tuolla vaimon autossa useimmiten. :)
Minusta tärkeämpää on turvallisuus kuin maisemat.
Meidän ukkeli (~9kk) on ainakin niin utelias, että edes ergolla (äijä takana) kantaminen ei tule kysymykseen (Deuterin baby cityssä äijä viihtyy todella hyvin, juuri maisemien takia). Meillä menee hankitaan juuri tämä maisema-asian takia joku "naama eteenpäin" -istuin.
Meillä on telakkamallin kaukalo Graco Logico S. Päädyin siihen soviteltuani viittä muuta istuinta ensin golffin takapenkille.
Plussat:
+todella helppo asentaa ja käyttää.
+telakassa korkeussäätö takareunassa.
+iso, lapsi mahtuu olemaan pitkään.
+telakka-osan saa tarvittaessa nopeasti pois.
Miinukset:
-iso, hankala roudata.
-vie pituussuunnassa aika paljon tilaa ja golffissa mahtuu enää kääpiö etupenkille.
-painava. Kaukalo + 5kg vauva ja iso koko tekee siitä vittumaisen kantaa.
Jos iso koko ei ole este niin voin suositella tätä. Telakka toimii kuin junan vessa ja lapsen kanssa eestaas ramppaaminen autoon on helppoa.
http://www.lastentarvike.fi/default.asp ... ikoimaid=6
Niin hintaahan tuolla on karvan enempi kuin vyökiinnitteisillä eli 169€ tarjouksessa mistä sain vielä muutaman rahan tingittyä. Telakka on ollut kyllä ylimääräisen rahan arvoinen.
Plussat:
+todella helppo asentaa ja käyttää.
+telakassa korkeussäätö takareunassa.
+iso, lapsi mahtuu olemaan pitkään.
+telakka-osan saa tarvittaessa nopeasti pois.
Miinukset:
-iso, hankala roudata.
-vie pituussuunnassa aika paljon tilaa ja golffissa mahtuu enää kääpiö etupenkille.
-painava. Kaukalo + 5kg vauva ja iso koko tekee siitä vittumaisen kantaa.
Jos iso koko ei ole este niin voin suositella tätä. Telakka toimii kuin junan vessa ja lapsen kanssa eestaas ramppaaminen autoon on helppoa.
http://www.lastentarvike.fi/default.asp ... ikoimaid=6
Niin hintaahan tuolla on karvan enempi kuin vyökiinnitteisillä eli 169€ tarjouksessa mistä sain vielä muutaman rahan tingittyä. Telakka on ollut kyllä ylimääräisen rahan arvoinen.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=58534
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65803
Tuossa aiempia pohdintoja lapsista autossa istumassa erinäisissä istuimissa...
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65803
Tuossa aiempia pohdintoja lapsista autossa istumassa erinäisissä istuimissa...
Meilla on tällainen Graco Autobaby
On muuten ollut äärimmäisen mukava, kun ei tarvi kokoajan värkkäillä turvavöiden vetelyä ylhäältä alas sivun kautta toiselle puolelle pistokkeeseen... =)
Tämä em. : Ovi auki, pudottaa kaukalon telakkaan, KLIK ja ovi kiinni. Ja muksun auton laittoon meni 3sekuntia.
Suosittelen!!
ps. oisko musta myyntimies mynttiseksi? ;)
edit: Ja autona Seat Leon. Ei mahdu mun penkin taakse.
Vaimolla kun on lyhyemmät jalat, niin on sitten vänkärin puolella takana.
On muuten ollut äärimmäisen mukava, kun ei tarvi kokoajan värkkäillä turvavöiden vetelyä ylhäältä alas sivun kautta toiselle puolelle pistokkeeseen... =)
Tämä em. : Ovi auki, pudottaa kaukalon telakkaan, KLIK ja ovi kiinni. Ja muksun auton laittoon meni 3sekuntia.
Suosittelen!!
ps. oisko musta myyntimies mynttiseksi? ;)
edit: Ja autona Seat Leon. Ei mahdu mun penkin taakse.
Vaimolla kun on lyhyemmät jalat, niin on sitten vänkärin puolella takana.
-
- -
- Viestit: 96
- Liittynyt: 12.12.2005 16:33
Meillä on Craco Cosmic XTP on ollut ihan hyvä istuin. Poloon ei oikee mahtunu enään ketään apukuskin puolelle kun selkä menosuuntaan asennettu mutta nykyseen uuskoppaseen Avensikseen mahtuu ihan hyvin +180cm istuun pitemmänkin ajan.
Vähän kummastuttaa kun Autoliitto on antanut noin huonot arviot kyseisestä istuimesta... kun me ostettiin se n. vuosi sitten se oli yksi parhaista isuimista ja täten myös ostetuin... en ymmärrä miten voi lapsen kiinnittäminen istuimeen oikein olla mahdotonta??? onko jollain parempaa käsitystä mitä tuolla tarkoittavat.
Ja miten vyö osuu kaulaan?? ja Meillä ei ainakaan liiku istuin minnekkään kun laittaa kunnolla kiinni.
Turvallisuus:
+ hyvä pään tuki
- suhteellisen korkea kuormitus etutörmäyksessä, turvavyö osuu kaulaan
- keskimääräinen kuormitus sivutörmäyksessä
- vyön reititys hankalaa
- turvaistuin on epävakaa ajoneuvon istuimella ja liukuu helposti pois paikoiltaan
Vähän kummastuttaa kun Autoliitto on antanut noin huonot arviot kyseisestä istuimesta... kun me ostettiin se n. vuosi sitten se oli yksi parhaista isuimista ja täten myös ostetuin... en ymmärrä miten voi lapsen kiinnittäminen istuimeen oikein olla mahdotonta??? onko jollain parempaa käsitystä mitä tuolla tarkoittavat.
Ja miten vyö osuu kaulaan?? ja Meillä ei ainakaan liiku istuin minnekkään kun laittaa kunnolla kiinni.
Turvallisuus:
+ hyvä pään tuki
- suhteellisen korkea kuormitus etutörmäyksessä, turvavyö osuu kaulaan
- keskimääräinen kuormitus sivutörmäyksessä
- vyön reititys hankalaa
- turvaistuin on epävakaa ajoneuvon istuimella ja liukuu helposti pois paikoiltaan
Onko kellään kokemuksia Akta Graco DuoLogicista? Miten on lapsi viihtynyt? Siihen tykästyin ko istuimia käytiin kattomassa, plussaa isofix ja se et käy myös vöillä kiinnitettynä ja se että käy 0-18 kg eli erillistä kaukaloa ei tarvi. Toinen vaihtoehto Cosmic XTP, josta tuntuu olevan hyviä kokemuksia.
eipä heitetä mahdollisen yleishyödyllistä topikkia hukkaan=)
laitettiin tänään yhden tutun craco autobaby (ainakin sen näkönen pulkka) ilman telakkaa tuohon octavian takapenkille kuskin penkin taakse. no autossa kun on aika julman suuret takaovet niin mahtui aika hyvin köyttämään sen kiulun vöihin, etenkin kun sen istuimen katoksen käänti alas. sitten tulikin onkelmia kun koitti ite mennä kuskin paikalle niin tämmösellä keskikokosella 170cm kaverillakin alko tulla vähän ahdasta penkin ja ratin välissä. no ajoihan siinä jonkun aikaa mutta pitemmälle ajolle ois ollu jo tuskaa.
eli octaviaan saa kohtuu helpolla asennettua, mutta jompi kumpi edessä istuva joutuu tinkimään hieman mukavuudestaan. jos semmosta laittaa tuon kokoseen autoon niin selkeästi paikka on apukuskin takana. etupenkille ai voinut edes kokeilla kun bägiä ei voi kytkeä pois.
laitettiin tänään yhden tutun craco autobaby (ainakin sen näkönen pulkka) ilman telakkaa tuohon octavian takapenkille kuskin penkin taakse. no autossa kun on aika julman suuret takaovet niin mahtui aika hyvin köyttämään sen kiulun vöihin, etenkin kun sen istuimen katoksen käänti alas. sitten tulikin onkelmia kun koitti ite mennä kuskin paikalle niin tämmösellä keskikokosella 170cm kaverillakin alko tulla vähän ahdasta penkin ja ratin välissä. no ajoihan siinä jonkun aikaa mutta pitemmälle ajolle ois ollu jo tuskaa.
eli octaviaan saa kohtuu helpolla asennettua, mutta jompi kumpi edessä istuva joutuu tinkimään hieman mukavuudestaan. jos semmosta laittaa tuon kokoseen autoon niin selkeästi paikka on apukuskin takana. etupenkille ai voinut edes kokeilla kun bägiä ei voi kytkeä pois.
Meille tuli Britaxin Cosytot -07, ilman telakkaa. Testissä menestyneeseen päädyttiin, mutta ilman telakkaa kun pihi taksimies ei ollut aikanaan tilannut Volvoonsa isofixkiinnikkeitä... Muuten varmaan oli mennyt se lähes 200e lisää telakkaan.
Turvallisuuden puolesta se isofix-telakkamalli olisi kai ollut testien mukaan paras.
Nyt kun sitä on hetken käytellyt, niin eipä tuo ole vaikea laittaa paikalleen. Aluksi hankalalta tuntunut turvavyön pidempi etulenksukin sujahtaa kätevästi kohdalleen.
Yksi yllätys oli, että -03 V70:ssä takavyöt riittää juuri tuon kiinnitykseen, eipä ole paljonkaan tyhjää. Ei venyttämään joudu tai painamaan penkkiin, mutta kaikki lähellä on. Vulvasssa riittää etumatkustajalle tilaa. Eteen ei vaimo ollut saanut edes riittämään, mutta tiedä oliko penkki sitten missä asennossa.
Istuin on hyvä kantaa, kahva on tarpeeksi suuri, että saa kyynärvarrellekin kannateltavaksi ja kohtuu hyvin pidettyä niin, ettei sääret kolhiinnu. 129e tuli tuolle hintaa.
Turvallisuuden puolesta se isofix-telakkamalli olisi kai ollut testien mukaan paras.
Nyt kun sitä on hetken käytellyt, niin eipä tuo ole vaikea laittaa paikalleen. Aluksi hankalalta tuntunut turvavyön pidempi etulenksukin sujahtaa kätevästi kohdalleen.
Yksi yllätys oli, että -03 V70:ssä takavyöt riittää juuri tuon kiinnitykseen, eipä ole paljonkaan tyhjää. Ei venyttämään joudu tai painamaan penkkiin, mutta kaikki lähellä on. Vulvasssa riittää etumatkustajalle tilaa. Eteen ei vaimo ollut saanut edes riittämään, mutta tiedä oliko penkki sitten missä asennossa.
Istuin on hyvä kantaa, kahva on tarpeeksi suuri, että saa kyynärvarrellekin kannateltavaksi ja kohtuu hyvin pidettyä niin, ettei sääret kolhiinnu. 129e tuli tuolle hintaa.
Onko noita isofix:illä varustettuja selkä menosuuntaan turvaistuimia vieläkään tarjolla muita kuin Britax Fixway? Recaroltahan on huhuttu tulevan kyseenlainen istuin mutta hiljaista on toistaiseksi ollut?
Isofix istuin houkuttaa kalliista hankintahinnasta huolimatta sillä istuin pitää repiä pois vähintään kerran viikossa.
e: freeway -> fixway
Isofix istuin houkuttaa kalliista hankintahinnasta huolimatta sillä istuin pitää repiä pois vähintään kerran viikossa.
e: freeway -> fixway
Viimeksi muokannut Kale, 20.11.2007 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkennetaan asiaa sen verran, että kimppakyytiläisillä on parit turvaistuimet (ei isofix) jokaisella ja ovat miettineet isofix-istuimien hankkimista kun jatkuvasti pitää istuimia irroittaa ja kiinnittää. Ja joku istuin saattaa mennä viidessä minuutissa, toisissa menee vähän kauemmin. Kahdessa tietysti vielä pitempään.
Ja tänne voi linkittää omia videoita mistä nähdään kuinka "heittämällä" ne istuimet autoon menee. Vertailun vuoksi voi laittaa myös isofix-malleista.
Ja tänne voi linkittää omia videoita mistä nähdään kuinka "heittämällä" ne istuimet autoon menee. Vertailun vuoksi voi laittaa myös isofix-malleista.
No tuo tarkennus oli kyllä paikallaan. Täälläpäässä jo ajattelin, että sulla on lapsettomia kyyditettäviä, jotka ei ymmärrä miksi niille taaperoille on omat sitsit ja aina tiellä kun pitäisi jonnekin päästä.
Onnesta tuosta kaukalovaiheesta on jo päästy ohi. Kyllähän tuo isofix on kätsy, mutten sen takia lähtisi jo olemassa olevia vaihtamaan.
Onnesta tuosta kaukalovaiheesta on jo päästy ohi. Kyllähän tuo isofix on kätsy, mutten sen takia lähtisi jo olemassa olevia vaihtamaan.
Nostetaas aihetta..
Olis edessä turvaistuimen hankinta kun neidillä (6kk) alkaa olla ahdasta ja jalat tulla ulos recaron kaukalosta. Miten nopeita turvaistuimet on kiinnittää/ irrottaa? Eli ostaako suosiolla molempiin autoihin omat jakkarat?
Lisäksi käyttökokemukset kiinnostaa, mikä istuin menisi pieneen tilaan? Kun tuon recaron kaukalon laittaa b5 A4:en takapenkille niin apukuskilla ei liikaa jalkatilaa ole. Eli tuleva istuin saisi olla korkeampi ja mielellään selkänojansäädöllä.
Olis edessä turvaistuimen hankinta kun neidillä (6kk) alkaa olla ahdasta ja jalat tulla ulos recaron kaukalosta. Miten nopeita turvaistuimet on kiinnittää/ irrottaa? Eli ostaako suosiolla molempiin autoihin omat jakkarat?
Lisäksi käyttökokemukset kiinnostaa, mikä istuin menisi pieneen tilaan? Kun tuon recaron kaukalon laittaa b5 A4:en takapenkille niin apukuskilla ei liikaa jalkatilaa ole. Eli tuleva istuin saisi olla korkeampi ja mielellään selkänojansäädöllä.
Onko muilla kokemuksia Klippan Triofix turvaistuimesta? Speksien mukaan olisi juuri se mitä tarvitaan: riittävän pieni, Isofix tai turvavyökiinnitys, voi asentaa selkä tai kasvot menosuuntaan, 9-36kg eli ei tarvitse ihan heti ostaa seuraavaa. Netistä kaiveltuna tuosta löytyy vain positiivista juttua.
Meiltä löytyy Cybex Pallas fix. 9-36 kg siis.
On kyllä niin nopea vaihtaa autosta toiseen ettei kissaa ehdi sanoa. Hyvin pärjäillyt myös noissa testeissä.
Tämä siis aina naama menosuuntaan istuin. Tästä riittää kyllä kovasti keskustelua, että onko suositeltavaa vai ei.
Meillä on tykännyt sekä muksu että vanhemmat. Jossakin haukutaan tosin ettei lapsi näe hyvin ulos? En mä ymmärrä miten muka ei näe. Paljon paremmin tuosta näkee kuin normi penkeistä.
Ainoa huolen aihe heräsi, kun ruotsissa testasivat palkki-istuinta katonkautta ympäri kolarissa ja nukke luiskahti pois istuimesta. Testasivat vain yhden valmistajan yhden mallin. Ei Cybexiä.
On kyllä niin nopea vaihtaa autosta toiseen ettei kissaa ehdi sanoa. Hyvin pärjäillyt myös noissa testeissä.
Tämä siis aina naama menosuuntaan istuin. Tästä riittää kyllä kovasti keskustelua, että onko suositeltavaa vai ei.
Meillä on tykännyt sekä muksu että vanhemmat. Jossakin haukutaan tosin ettei lapsi näe hyvin ulos? En mä ymmärrä miten muka ei näe. Paljon paremmin tuosta näkee kuin normi penkeistä.
Ainoa huolen aihe heräsi, kun ruotsissa testasivat palkki-istuinta katonkautta ympäri kolarissa ja nukke luiskahti pois istuimesta. Testasivat vain yhden valmistajan yhden mallin. Ei Cybexiä.
Cybex Pallas ja Craco Cosmic XTP löytyy ja nenä menosuuntaan.
XTP:n heikkoutena noi vyöt jotka eivät kyllä vakuuta. Olkapäiden yli menevät vyöt on vedettävä paikoilleen ja esim. talvella paksujen/ liukkaiden vaatteiden takia saattavat valua pois.
Pallaksen vaihtaa autosta toiseen silmänräpäyksessä ainakin vyökiinnitteisenä. XTP käytössä sen takia koska oli nenä taaksepäin istuimena eikä viitsinyt kahta Pallasta ostaa .
XTP:n heikkoutena noi vyöt jotka eivät kyllä vakuuta. Olkapäiden yli menevät vyöt on vedettävä paikoilleen ja esim. talvella paksujen/ liukkaiden vaatteiden takia saattavat valua pois.
Pallaksen vaihtaa autosta toiseen silmänräpäyksessä ainakin vyökiinnitteisenä. XTP käytössä sen takia koska oli nenä taaksepäin istuimena eikä viitsinyt kahta Pallasta ostaa .
^4 Tuossahan Isofix 18kg asti, 36kg auton omilla 3p-vöillä.
Takapenkiltä löytyy Recaro Monza Nova Seatfix ja Recaro Young Sport, molemmat mustalla mikrokuitukankaalla. Monza on isofix ja Young Sport vyökiinnitteinen.
Isofixissä jakkara on kiinni isofix-kiinnikkeissä ja vyönä toimii auton oma vyö. Young Sport on vyökiinnitteinen ja tuolissa on omat 4-pistevyöt, joista jo alle 2-vuotias pääsee helposti laittamaan olkavyöt kainalonalle :(
Isofixissä tuoli on kyllä tukevasti, mutta asennus ja irrotus vie enemmän aikaa kuin vyökiinnitteisessä. Vöissä taas tuoli pääsee jonkin verran huojumaan, vaikka auton vyöt saa lukittua uloskelautumisen osalta (G4).
Turvaistuimet on luonnollisesti reunapaikoilla ja keskellä matkustaa korkeintaan nukke. Senverran on leveitä ettei tuonne kolmatta saa kyytiin ja vaikka keskipenkiltä löytyy 3-pistevyö, niin siihen ei toista turvaistuimista saa kunnolla, tilan loppuessa kesken.
Vaikka selkä menosuuntaan on se turvallisempi vaihtoehto, ei se meille ollut vaihtoehto herkän matkapahoinvoinnin takia, (juna/bussikin riittää matkustettaessa "väärään suuntaan istuen").
Ennen ostopäätöstä käy ihmeessä liikkeessä kokeilemassa ja katselemassa tuolia, älä osta suoraan netistä, ennen kokeilua autoon.
Takapenkiltä löytyy Recaro Monza Nova Seatfix ja Recaro Young Sport, molemmat mustalla mikrokuitukankaalla. Monza on isofix ja Young Sport vyökiinnitteinen.
Isofixissä jakkara on kiinni isofix-kiinnikkeissä ja vyönä toimii auton oma vyö. Young Sport on vyökiinnitteinen ja tuolissa on omat 4-pistevyöt, joista jo alle 2-vuotias pääsee helposti laittamaan olkavyöt kainalonalle :(
Isofixissä tuoli on kyllä tukevasti, mutta asennus ja irrotus vie enemmän aikaa kuin vyökiinnitteisessä. Vöissä taas tuoli pääsee jonkin verran huojumaan, vaikka auton vyöt saa lukittua uloskelautumisen osalta (G4).
Turvaistuimet on luonnollisesti reunapaikoilla ja keskellä matkustaa korkeintaan nukke. Senverran on leveitä ettei tuonne kolmatta saa kyytiin ja vaikka keskipenkiltä löytyy 3-pistevyö, niin siihen ei toista turvaistuimista saa kunnolla, tilan loppuessa kesken.
Vaikka selkä menosuuntaan on se turvallisempi vaihtoehto, ei se meille ollut vaihtoehto herkän matkapahoinvoinnin takia, (juna/bussikin riittää matkustettaessa "väärään suuntaan istuen").
Ennen ostopäätöstä käy ihmeessä liikkeessä kokeilemassa ja katselemassa tuolia, älä osta suoraan netistä, ennen kokeilua autoon.
Näitä kun ei ole ennen tarvinnut miettiä tai asennella niin eilen testaillessa tuo Klippan ihmetytti kovasti kun ei ollut edes Isofixillä kiinnitettynä mitenkään tukevasti mun mielestä kiinni. Heiluu useamman sentin väljän oloisesti vaikka on ihan ohjeiden mukaan autossa kiinni. Luulin että Isofix olisi juurikin se tukeva ja aina toimiva kiinnitys. Vyökiinnitys oli vielä hurjempi, toisessa autossa ei ole Isofixiä ja siihen en edes uskaltaisi laittaa lasta kyytiin kun telakka on autossa kiinni auton omilla vöillä. Turvaistuin heiluu n. 10cm sivusuunnassa ihan helposti. Vai onko tuo normaalia että nämä jakkarat ei ole tuon tukevammin autossa kiinni?
Gracon kaukalo on ollut tähän asti auton omilla vöillä autossa telakan kanssa kiinni ja se on kyllä ihan yhtä puuta auton penkin kanssa.
Gracon kaukalo on ollut tähän asti auton omilla vöillä autossa telakan kanssa kiinni ja se on kyllä ihan yhtä puuta auton penkin kanssa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Poitsu ön istuskellut Britax Baby-safe 2 plus Shr istuimessa. On ainakin tukeva tuoli isofix kiinnitettynä, ei paljoakaan heilu. Huono puoli on että alkaa käymään pieneksi nyt kun heppu on vuoden ikäinen. Siitäkin hyvä istui/kaukalo että sen saa vaunuihin kiinni ihan niks naks. oli ainoa jolla oli arvostelussa Erinomainen arvosana.
ahtuuko noita turvaistuimia tai kaukaloita kahta peräkkäin?
Mahtuu! Mutta auton pitää olla Superb kokoluokkaa =)
Täältä kanssa ääni palkki-istuimelle.
Meillä emännän autossa palkki-istuin ja on todella kätevä käyttää. Merkkiä en muista mutta germaaniasta tilatessa tuli n.50-60€ halvemmaks kuin kivijalasta.
Noita Klippaneita mahtuisi muuten oikein hienosti A6 4F:n taka- ja etupenkille yhtäaikaa, sen verran näppärän kokoinen. Ostin tuon Klippanin tänään ja vien sen heti huomenna takaisin kauppaan. Ei sitä saa minun mielestä mitenkään tukevasti autoon kiinni vöillä ja kaiken lisäksi telakassa oleva muovinen vöiden lukitussalpa katkesi kun ähersin sitä takapenkille kiinni.. Ei tuollaisen lukitussalvan pitäisi minun mielestä katkeilla sormivoimilla. Paperilla tämä Klippan triofix oli just se mitä haluttiin, mutta käytännössä osoittautui aika leluksi.
Huomenna jatkuu siis jakkaran etsintä. Palkki-istuimia on katseltu vähän, mutta ne ei oikein sytytä.
Huomenna jatkuu siis jakkaran etsintä. Palkki-istuimia on katseltu vähän, mutta ne ei oikein sytytä.
Vaimo on toistaiseksi halunnut pitää meillä naperon selkä meno suuntaan, joten istuimina tällä hetkellä Besafe Izi Combi ja Britax Max Way.
Besafe ilmeisesti pitäisi olla parhaimpia ja turvallisimpia jakkaroita mitä saa, ja hinta on myös sen mukainen. Minua se ei ole oikein vakuuttanut, penkki on kyllä todella tukeva, mutta vyöt on aivan liian lyhyet ja niiden kiristys hankala. Meidän 12 kiloiselle normaalikokoiselle muksulle vyöt riittää tällä hetkellä hädin tuskin talvivermeissä, eli ei mitään toivoa että menisi 18 kiloiselle. kiritys on todella jäykkä ja vyöt jää esimerkiksi vaimolla helposti hieman löysäksi.
Britaxin Max Way sen sijaan on ollut todella hyvä hankinta. Lienee kevyimpiä selkä menosuuntaan -istuimia, meillä ollut matkallakin mukana. Miinuksena iso-fixin puute, joten kiinnitys on hieman työläämpi, mutta ei siinä mene kuin pari minuuttia ja toisaalta meillä se on ollut vuoden aikana ehkä 2 kertaa irti. Tulee kiinni vöihin sekä erillisillä remmeillä etupenkin jalkoihin, ja jalka lattiaa vasten. Mielestäni saa varsin helposti tukevasti kiinni. Itse istuimen vyöt on pitkät, helppo kiinnittää ja penkki tilavampi kuin Besafe. Tälläinen hankitaan varmaan myös toiseen autoon tuon Besafen tilalle, kun jää kohta pieneksi.
Palkki istuimista kokeiltu Cybexin Junofix, vaikutti hyvältä, helppo kiinnittää ja todella helppo siirrellä painon ja kiinnityksen puolesta. mutta toistaiseksi taitaa meillä pysyä lapsi toisin päin.
Besafe ilmeisesti pitäisi olla parhaimpia ja turvallisimpia jakkaroita mitä saa, ja hinta on myös sen mukainen. Minua se ei ole oikein vakuuttanut, penkki on kyllä todella tukeva, mutta vyöt on aivan liian lyhyet ja niiden kiristys hankala. Meidän 12 kiloiselle normaalikokoiselle muksulle vyöt riittää tällä hetkellä hädin tuskin talvivermeissä, eli ei mitään toivoa että menisi 18 kiloiselle. kiritys on todella jäykkä ja vyöt jää esimerkiksi vaimolla helposti hieman löysäksi.
Britaxin Max Way sen sijaan on ollut todella hyvä hankinta. Lienee kevyimpiä selkä menosuuntaan -istuimia, meillä ollut matkallakin mukana. Miinuksena iso-fixin puute, joten kiinnitys on hieman työläämpi, mutta ei siinä mene kuin pari minuuttia ja toisaalta meillä se on ollut vuoden aikana ehkä 2 kertaa irti. Tulee kiinni vöihin sekä erillisillä remmeillä etupenkin jalkoihin, ja jalka lattiaa vasten. Mielestäni saa varsin helposti tukevasti kiinni. Itse istuimen vyöt on pitkät, helppo kiinnittää ja penkki tilavampi kuin Besafe. Tälläinen hankitaan varmaan myös toiseen autoon tuon Besafen tilalle, kun jää kohta pieneksi.
Palkki istuimista kokeiltu Cybexin Junofix, vaikutti hyvältä, helppo kiinnittää ja todella helppo siirrellä painon ja kiinnityksen puolesta. mutta toistaiseksi taitaa meillä pysyä lapsi toisin päin.
Onko muilla kokemuksia Klippan Triofix turvaistuimesta?
Sen verran on, että koitin sitä A4 Avantin takapenkille selkä menosuuntaan ja etupenkki piti vetää niin eteen, että edes muija (163cm) ei mahtunut kunnolla istumaan kun oli jalat hanskalokerossa kiinni. Jäi kauppaan.
Ostin sitten Cybex Pallas 2-Fix turvaistuimen. Ei tota poikaa saanut matkustamaan selkä menosuuntaan tai toki sai, mutta aikamoista Via Dolorosaa se oli. Niin eikä tarvitse ostaa enää erillisiä penkkejä, kun ensin lähtee tuo palkki, sitten selkänoja ja vikaksi istuinkoroke. Nopea ja helppo myös vaihtaa autosta toiseen. Toimii isofixeillä ja ilman.
Meillä on parhaillaan Audin takapenkillä Cybex Sirona ja kun poika kasvaa siitä ulos, ni hankitaan tilalle luultavasti saman valmistajan Pallas (palkki-istuin). Sirona jää sitte seuraavalle.
Toi Sirona on ollu kyllä joka pennin arvonen: näppärä kääntötoiminto, hyvät kallistukset, sopivan pieni + tukeva kiinnitys. Miinuspuolina se, et sitä ei saa kiinni auton omilla vöillä, vaan ainoastaan isofixillä ja sit se että istuimeen ei sovi kauhean iso jässikkä. Meillä mennään vielä selkä menosuuntaan ja selkänoja on nyt korkeimmassa asennossa (eli vyöt on ylimmässä asennossa), poika on 8kk ja 11kg/75cm. Nyt tietenkin helpottaa kun kohta ei tarvii pukea niin paljoa vaatetta päälle, ni mahtuu mukavammin. Tosin sit ku alkaa näyttää et vyöt alkaa ahistaan, ni sit käännetään penkki naama menosuuntaan, otetaan vyöt pois käytöstä ja laitetaan palkki paikalleen, ni sit menee vielä pitkään.
Toi Sirona on ollu kyllä joka pennin arvonen: näppärä kääntötoiminto, hyvät kallistukset, sopivan pieni + tukeva kiinnitys. Miinuspuolina se, et sitä ei saa kiinni auton omilla vöillä, vaan ainoastaan isofixillä ja sit se että istuimeen ei sovi kauhean iso jässikkä. Meillä mennään vielä selkä menosuuntaan ja selkänoja on nyt korkeimmassa asennossa (eli vyöt on ylimmässä asennossa), poika on 8kk ja 11kg/75cm. Nyt tietenkin helpottaa kun kohta ei tarvii pukea niin paljoa vaatetta päälle, ni mahtuu mukavammin. Tosin sit ku alkaa näyttää et vyöt alkaa ahistaan, ni sit käännetään penkki naama menosuuntaan, otetaan vyöt pois käytöstä ja laitetaan palkki paikalleen, ni sit menee vielä pitkään.
Meillä on toisessa autossa Cybex Pallas 2fix kiinni isofikseillä ja toisessa ilman. Molemmat on isofixpenkkejä. Pikkuneiti on istunut tuollaisessa 1 v 2 kk eteenpäin.
Fiksien kanssa kiinnitys (fix + vyö) on todella tukeva. CC:ssä on sen verran matala oviaukko, että paksu isäukko joutuu vähän vääntäytymään, jotta saa vyön kiinni lastenistuimen yli. Sama ongelma oli B8 farkku A4sessakin. Lisäksi autossa pitää olla varsin pitkä vyö, jotta penkin saa kiinni. Appiukon Mondeossa ei onnistu ilman vyön jatkokappaletta.
2 ovisessa bemarissa tuo palkki-istuin on ehdoton. Helpompi laittaa mukula penkkiin kuin neliovisessa autossa. Kun isofiksit puuttuvat, täytyy Pallas penkki sitoa vyöllä kiinni autoon, kun sitä ei käytetä, jottei jakkarai lentele ympäri autoa dynaamisemman ajosuoritteen aikana.
Penkin siirto autosta toiseen onnistuu todella helposti eikä penkki vie isoa tilaa kuten selkä menosuuntaan jakkarat.
Fiksien kanssa kiinnitys (fix + vyö) on todella tukeva. CC:ssä on sen verran matala oviaukko, että paksu isäukko joutuu vähän vääntäytymään, jotta saa vyön kiinni lastenistuimen yli. Sama ongelma oli B8 farkku A4sessakin. Lisäksi autossa pitää olla varsin pitkä vyö, jotta penkin saa kiinni. Appiukon Mondeossa ei onnistu ilman vyön jatkokappaletta.
2 ovisessa bemarissa tuo palkki-istuin on ehdoton. Helpompi laittaa mukula penkkiin kuin neliovisessa autossa. Kun isofiksit puuttuvat, täytyy Pallas penkki sitoa vyöllä kiinni autoon, kun sitä ei käytetä, jottei jakkarai lentele ympäri autoa dynaamisemman ajosuoritteen aikana.
Penkin siirto autosta toiseen onnistuu todella helposti eikä penkki vie isoa tilaa kuten selkä menosuuntaan jakkarat.
Pallas penkki sitoa vyöllä kiinni autoon, kun sitä ei käytetä, jottei jakkarai lentele ympäri autoa dynaamisemman ajosuoritteen aikana.
Tohon vaivaan on saatavilla ihan valmistajan oma remmi jos ei käytä esim mustekalaa: http://goo.gl/ungFm
Tietysti turvallisintahan se on pitää vyöllä kiinni, ettei lentele onnettomuuden sattuessa ympäri autoa, mutta eipä sitä tule muitakaan rojuja sidottua kiinni liinoilla ja vyöllä.
Osta vaan palkkijakkara...on aika kätevä. Eikä tarvii räplätä vöiden kanssa.
En ostais... http://www.youtube.com/watch?v=ik_9_FxAfrI
Vaimo on toistaiseksi halunnut pitää meillä naperon selkä meno suuntaan, joten istuimina tällä hetkellä Besafe Izi Combi ja Britax Max Way.
Besafe ilmeisesti pitäisi olla parhaimpia ja turvallisimpia jakkaroita mitä saa, ja hinta on myös sen mukainen. Minua se ei ole oikein vakuuttanut, penkki on kyllä todella tukeva, mutta vyöt on aivan liian lyhyet ja niiden kiristys hankala. Meidän 12 kiloiselle normaalikokoiselle muksulle vyöt riittää tällä hetkellä hädin tuskin talvivermeissä, eli ei mitään toivoa että menisi 18 kiloiselle. kiritys on todella jäykkä ja vyöt jää esimerkiksi vaimolla helposti hieman löysäksi.
Meillä on tuo BeSafe Izi Combi nyt toisella tenavalla käytössä ja on kyllä ollut joka euron arvoinen ostos vaikka sikahintainen olikin, hiukan vittumainen laittaa paikoilleen eka kerralla mutta sitten kun setuppi on kohdallaan niin asennus on helpompaa. Jakkara myös istuu autossa kuin liimattuna, ei heilu eikä hytky.
Itse en ole vöiden lyhyyttä pannut merkille, poika taitaa painaa nyt jonkun 13-14 kg ja hyvin yltää vyöt myös toppakamppeissa, olihan vöiden korkeussäätö riitävän ylhäällä? Jos vyöt on takaa liika alhaalla niin silloin toki vöiden pituus lopahtaa aika helposti. Vöiden kiristys on tosiaan hiukan jäykkä vaikka säätö sinällään onkin helposti toteutettu.
Meillä on istuimessa alcantara päälliset ja ne on kyllä helppo pitää puhtaana ihan pyyhkimälläkin, satunnaisesti sitten pyöräyttää koneessa jos tulee jotain isompaa siivoa.
ilmeisesti juuri tuo testi saanut melkoisesti haloota aikaiseksi, tosin täytyy sanoa etten itse ole kovin hyvin asiaan perehtynyt. Tuo 3 kertaa katon kautta ympäri on toki melko äärimmäinen tilanne, mutta toisaalta niihin näillä pitääkin varautua. Jokatapauksessa tuo on yksi syy miksi meillä mennään edelleen selkä meno suuntaan. toinen on se, että ymmärtääkseni sitä kuitenkin suositellaan ainakin pari vuotiaaksi asti, vaikka toki paljon pienemmillekkin on noita eteenpäin olevia penkkejä.
Besafessa on kyllä säädelty vöitä, mutta tuntuu olevan kovin lyhyet oli missä asennossa tahansa, ainakin jos alla on paksu haalari ja pari vaate kerrosta kovilla pakkasilla. Kyllä ne kiinni vielä saa, mutta työlästä se on, ja kokoa lapsella tosiaan 90cm+ / 12-13kg. jalkatilaa tuossa jää myös hiukan vähemmän, kuin tossa Max Wayssä. Muuten kyllä hyvä penkki, mutta päivittäisessä käytössä tuo Britax on vaan todettu paremmaksi. Myöskin jos on mitään aikomusta ottaa penkkiä mukaan johonkin, niin se on liki puolet kevyempi.
Besafessa on kyllä säädelty vöitä, mutta tuntuu olevan kovin lyhyet oli missä asennossa tahansa, ainakin jos alla on paksu haalari ja pari vaate kerrosta kovilla pakkasilla. Kyllä ne kiinni vielä saa, mutta työlästä se on, ja kokoa lapsella tosiaan 90cm+ / 12-13kg. jalkatilaa tuossa jää myös hiukan vähemmän, kuin tossa Max Wayssä. Muuten kyllä hyvä penkki, mutta päivittäisessä käytössä tuo Britax on vaan todettu paremmaksi. Myöskin jos on mitään aikomusta ottaa penkkiä mukaan johonkin, niin se on liki puolet kevyempi.
Juu, jos yksi testinukke lentää istuimesta niin sittenhän kaikki palkki-istumet on kuraa ja niitä ei kannata ostaa.
Minä kun kysyin aikoinaan myyjältä, että mitä penkkiä se suosittelee, niin se kysyi ihan aluksi, että millaiseen onnettomuuteen olen seuraavaksi lapsen kanssa joutumassa? Sen mukaan tulisi valita istuin ja istumasuunta. Jokainen varmaan ymmärtää mistä oli kyse.
Minä kun kysyin aikoinaan myyjältä, että mitä penkkiä se suosittelee, niin se kysyi ihan aluksi, että millaiseen onnettomuuteen olen seuraavaksi lapsen kanssa joutumassa? Sen mukaan tulisi valita istuin ja istumasuunta. Jokainen varmaan ymmärtää mistä oli kyse.
Me ollaan katseltu pääsääntöisesti noita selkä menosuuntaan istuimia. Jos sen saa käännettyä myös toisinpäin niin se on toki iso plussa.
Pitää varmaan vaihtaa rouvan datsuni johonkin toiseen autoon missä olis Isofix tai edes saatavilla se Isofix. Noin 10 vuotiaaseen Nissaniin sitä kun ei saa uutena osana merkkiliikkeestä, vaikka tuossa autossa paikka sille raudalle olisi.
Pitää varmaan vaihtaa rouvan datsuni johonkin toiseen autoon missä olis Isofix tai edes saatavilla se Isofix. Noin 10 vuotiaaseen Nissaniin sitä kun ei saa uutena osana merkkiliikkeestä, vaikka tuossa autossa paikka sille raudalle olisi.
Pitää varmaan vaihtaa rouvan datsuni johonkin toiseen autoon missä olis Isofix tai edes saatavilla se Isofix. Noin 10 vuotiaaseen Nissaniin sitä kun ei saa uutena osana merkkiliikkeestä, vaikka tuossa autossa paikka sille raudalle olisi.
Markkinoilla on myös hyviä vyökiinnitteisiä istuimia joten sen vuoksi ei autoa kannata vaihtaa, mutta jos muutenkin haluttaa autokaupoille niin kaikki tekosyythän on hyväksyttäviä :D
Tuommoinen juuri hankittiin 9kk ikäiselle lapselle
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4916/pl
Myyjä lähinnä nauroi tuolle suositukselle,että selkä pitäisi olla menosuuntaan
Jokaisessa istuimessa on huonoja ja hyviä puolia...
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4916/pl
Myyjä lähinnä nauroi tuolle suositukselle,että selkä pitäisi olla menosuuntaan
Jokaisessa istuimessa on huonoja ja hyviä puolia...
Myyjä lähinnä nauroi tuolle suositukselle,että selkä pitäisi olla menosuuntaan
Minä saattaisin vaihtaa myyjäliikettä tuossa vaiheessa. Pitää olla aika hyvät perustelut jos väittää että selkä menosuuntaan istuin ei olisi suositeltava ratkaisu.
Markkinoilla on myös hyviä vyökiinnitteisiä istuimia joten sen vuoksi ei autoa kannata vaihtaa
On toki, mutta kun meillä istuin tulee olemaan kahdessa autossa joissa toisessa on Isofix jo nyt ja tässä Datsunissa ei. Helpottaisi elämää melko paljon jos olisi molemmissa autoissa Isofixillä kiinni.
Minä saattaisin vaihtaa myyjäliikettä tuossa vaiheessa. Pitää olla aika hyvät perustelut jos väittää että selkä menosuuntaan istuin ei olisi suositeltava ratkaisu.
Kaikkea voi toki suositella ja suosittelut perustuvat pitkälti tilastoihin siitä millaisiin onnettomuuksiin autoilijat joutuvat. Näistä voi karkeasti vetää seuraavan johtopäätöksen: Ne jotka tuppaavat ajelemaan toisten perään, valopylväisiin ja ajelemaan nokkakolareita niin suositellaan tuota selkä menosuuntaan penkkiä. Taas ne jotka eivät ajele päin toisia vaan toiset ajelevat heidän kontteihinsa tai menevät aina perä edellä puuhun, suositellaan tuota naama menosuuntaan.
Nämä turvaistuimet on vähan sama asia kuin nasta-ja kitkarengas keskustelut. :)
No toi törmäystesti haloo on vähän sama kuin että nyt pitäisi sitten vaihtaa ne vanhat auton ritsat ihan uusiin jokaisen jotta saataisiin turvallisimmat kulkupelit.
Toi selkä menosuuntaan on kyllä varmaankin se turvallisin jos törmäys on auton kulkusuuntaan nähden (todennäköisin kolari). Muissa tapauksissa sillä ei ole merkitystä.
Palkki istuin vs. 5-pistevyö penkki: auton kulkusuuntaan tapahtuvassa kolarissa (kasvot menosuuntaan 5-pistevyö penkissä) jos junnu on vyötettynä 5-pistevöillä niska kokee rajun nyökkäyksen kun muu kroppa on sidottu tuoliin kiinni ja raskas pää laittaa heikot niskalihakset lujille --> niska vaurio. Palkki istuimessa junnu on vyötäröstä kiinni jolloin yläkroppa joustaa mukana.
Selkä menosuuntaan ei kaikki skidit jaksa kauaa istua kun ei oikein välttämättä näe muutakuin takapenkin selkänojaa + että vie kohtuuttoman paljon tilaa pituus suunnassa.
Nää on varmaan niitä juttuja joihin ei ole sitä yhtä ainoaa absoluuttista totuutta.
Itse kun olin lapsi niin isän 99 SAABissa ei ollut takana muistaakseni edes turvavöitä..vai tuliko se takapenkkien turvavyöpakko joskus 80-luvun alussa..no mutta tuskin kukaan ostaa mitään liikenteeseen liittyvää sen perusteella minkälaisen kolarin aikoo ajaa.
Toi selkä menosuuntaan on kyllä varmaankin se turvallisin jos törmäys on auton kulkusuuntaan nähden (todennäköisin kolari). Muissa tapauksissa sillä ei ole merkitystä.
Palkki istuin vs. 5-pistevyö penkki: auton kulkusuuntaan tapahtuvassa kolarissa (kasvot menosuuntaan 5-pistevyö penkissä) jos junnu on vyötettynä 5-pistevöillä niska kokee rajun nyökkäyksen kun muu kroppa on sidottu tuoliin kiinni ja raskas pää laittaa heikot niskalihakset lujille --> niska vaurio. Palkki istuimessa junnu on vyötäröstä kiinni jolloin yläkroppa joustaa mukana.
Selkä menosuuntaan ei kaikki skidit jaksa kauaa istua kun ei oikein välttämättä näe muutakuin takapenkin selkänojaa + että vie kohtuuttoman paljon tilaa pituus suunnassa.
Nää on varmaan niitä juttuja joihin ei ole sitä yhtä ainoaa absoluuttista totuutta.
Itse kun olin lapsi niin isän 99 SAABissa ei ollut takana muistaakseni edes turvavöitä..vai tuliko se takapenkkien turvavyöpakko joskus 80-luvun alussa..no mutta tuskin kukaan ostaa mitään liikenteeseen liittyvää sen perusteella minkälaisen kolarin aikoo ajaa.
Myö laitettiin cybexin testivoittaja tuossa puolisen vuotta sitten.
Hinta oli hävyttömän kallis , mutta ominaisuudet mitä parhaimmat.
Esim. penkin kallistus ja istuinosaa pystyy kääntämään paikallaan 180 astetta.
Miinuksena pelkkä isofix kiinnitys , eli jos ei ole kiinnikettä niin et silloin myöskään penkkiä käytä.
Hinta oli hävyttömän kallis , mutta ominaisuudet mitä parhaimmat.
Esim. penkin kallistus ja istuinosaa pystyy kääntämään paikallaan 180 astetta.
Miinuksena pelkkä isofix kiinnitys , eli jos ei ole kiinnikettä niin et silloin myöskään penkkiä käytä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa