kokemuksia VW:n V5 moottorista?
Valvoja: ffp jäsenet
kokemuksia VW:n V5 moottorista?
Lyhyesti: kertokaa kaikki mitä tiedätte.
mm.
- Luottettavuus
- Kestävyys
- Huollettavuus
- Varaosien saanti ja hinnat
- Jakopää ketju/hihna
- Perusviat
- Järkevä vai ei (kannattaako harkita)
- Kulutus (noin IV golffissa)
jne jne.
Kiitoksia.
mm.
- Luottettavuus
- Kestävyys
- Huollettavuus
- Varaosien saanti ja hinnat
- Jakopää ketju/hihna
- Perusviat
- Järkevä vai ei (kannattaako harkita)
- Kulutus (noin IV golffissa)
jne jne.
Kiitoksia.
konehan on käytännössä vr6, josta on 1 sylinteri jätetty tehtaan pöydälle. Varmasti samat perusperiaatteet pätee siihen. Jakopää on ketjulla. Itse jättäisin v(r)5:n kauppaan ja hankkisin 1.8T:n. Vakiona samat tehot, kulutus pienempi ja se viritettävyys.. Mukavat äänet tossa 5-mukisessa kyllä on, ei paljon muuta.
Edit. Haulla lisää infoa, hakusanaksi: vr5
Edit. Haulla lisää infoa, hakusanaksi: vr5
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Täältä äänet kans 1.8T:lle!
-Jakoremmin vaihto merkkiliikkeessä 300€:n pintaan (vaihtoväli 90tkm) Sis. remmin ja työt. Jos pitää vaihtaa vesipumppu ja muut, ni hinta kapuaa 500€ pintaan.
-Kertaakaan ei oo välille jättäny! :)
-Huollettavuus kohtuu helppoa, jos nyt vähääkään noista tajuaa! Itellä ei ongelmia kulutusosien vaihdoissa. (lukuunottamatta läskiremmi) Suht yksinkertasta perustekniikkaa.
-Varaosien edullisuus yllätti, ei oo yöunet menny! :) Noitten vanhusten kans meinaa joskus perse revetä! =) (Caddy & MK2 GTi)
-Mulla ei tossa nelosessa oo ollu muuta vikaa ku et lasinnostimet meinaa joskus käyttämättömyyttään jumia. (takana)
-Kulutus pyörii 6.7l-7.2l välillä, riippuen olosuhteista ja kaasujalasta.
-Jakoremmin vaihto merkkiliikkeessä 300€:n pintaan (vaihtoväli 90tkm) Sis. remmin ja työt. Jos pitää vaihtaa vesipumppu ja muut, ni hinta kapuaa 500€ pintaan.
-Kertaakaan ei oo välille jättäny! :)
-Huollettavuus kohtuu helppoa, jos nyt vähääkään noista tajuaa! Itellä ei ongelmia kulutusosien vaihdoissa. (lukuunottamatta läskiremmi) Suht yksinkertasta perustekniikkaa.
-Varaosien edullisuus yllätti, ei oo yöunet menny! :) Noitten vanhusten kans meinaa joskus perse revetä! =) (Caddy & MK2 GTi)
-Mulla ei tossa nelosessa oo ollu muuta vikaa ku et lasinnostimet meinaa joskus käyttämättömyyttään jumia. (takana)
-Kulutus pyörii 6.7l-7.2l välillä, riippuen olosuhteista ja kaasujalasta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Borassa AGZ motti. Ei mitään valittamista, sytytyksenohjausyksikkö tuntuu olevan tyyppivika, lähes joka foorumilla asiaa ongelmasta. Varaosia saa mukavasti, kuitenkin aika paljon perus VAG kamaa tekniikassa. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan viimeiseltä 4tkm on 8,6, sekaajoa. Tosta uudemmasta AQN motista ei taasen tietoa ole. Uskoisin että senkin kanssa selviää.
Kiikaroin tuossa yhtä Passattia sillä silmällä. Varusteet olisi kohdallaan ja kopassa tilaa sopivasti, mutta nelivedot on joko kuuhun ajettuja dieseleitä tai sitten V6-koneisia. Sahapukki ei ole sieltä taloudellisimmasta päästä..
Tuossa nykyinen A3 raapii jo joka nurkasta, nyt tarvittaisi vaan lisää tilaa, eli Golf ei käy.
VR-koneista on jäänyt jotenkin sellainen kuva, etteivät ne olisi ihan sitä luotettavinta osastoa. Liekö sitten kuva väärä.
Tuossa nykyinen A3 raapii jo joka nurkasta, nyt tarvittaisi vaan lisää tilaa, eli Golf ei käy.
VR-koneista on jäänyt jotenkin sellainen kuva, etteivät ne olisi ihan sitä luotettavinta osastoa. Liekö sitten kuva väärä.
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
golf vr5 ajettua on tullut agz mootori.
Itse ajoin 150.000 lisää autoni mittariin ja kivaa oli kaikki kilometrit. Joitain perus juttuja vaihtelin omaan verkkuun mitkä ovat näyttäneet olevan perus kauraa on sitten ollut 5 tai 6 mukinen versio. Toki sellaisen asian huomasin että 5 mukisessa jotkin asiat helpommin tehtävissä kun "puuttuu" tuo 1 sylinteri joitain asioita mainitakseni mm. moniurahihnan vaihto ja vesipumpun vaihto homma jne..
Miksi aikanaan halusin tuommoisen enkä sitä 1,8t mallia tässä joitain esimerkkejä...
Noh ne ÄÄNET ne on mukavat + en halunnut joka 90,000tkm välein repiä jakopäätä auki yms turbo murheita yms siihen liittyvää. . Toki sain muuta murhetta mutta ei mitään äly kallista eikä liian eksootista.
Kaiken varaosa/huolto osat löytyi suomesta osa marmorilta ja osa normi tarvikeliikeistä sillä kyseistä moottoria on tuotu aikanaan Toledon nokalle laitettuna myös suomeen. (en muista oliko Toledon nokalla toi 170 hp versio? )
Kulkupuolta 150 heppanen 2,3 tarjosi kohtuu mukavasti ja mielestäni siinä oli kohtuu mukavasti alhaaltakin vääntöä tarjolla...
Joskus aikanani vertailin 1,8t vaihdelaatikkoa tuohon 2,3 laatikkoon niin jäi sellainen mielikuva että 2,3 laatikko olisi tehty hieman järemmäksi kuin tuo 1,8t laatikko (saatan muistaa väärin) oliko niiin että kytkiakselit yms jopa kytkinlevykin olisi ollut isompi kuin 1,8t (150 heppaseen) Toki niissä minulla koskaan ollutkaan ongelmia vaikka kovin on volkkarin 2 massa vauhtiksia haukuttu yms.
Kokonaisuutena mittarin mukaan 300.000tkm ajettu 2,3 agz ei tuottanut pettymystä apulaiteet toimi laturit/startit yms ..Jakopäätä ei tarvinnut noin aikoina kertaakaan avata.
Miksi aikanaan halusin tuommoisen enkä sitä 1,8t mallia tässä joitain esimerkkejä...
Noh ne ÄÄNET ne on mukavat + en halunnut joka 90,000tkm välein repiä jakopäätä auki yms turbo murheita yms siihen liittyvää. . Toki sain muuta murhetta mutta ei mitään äly kallista eikä liian eksootista.
Kaiken varaosa/huolto osat löytyi suomesta osa marmorilta ja osa normi tarvikeliikeistä sillä kyseistä moottoria on tuotu aikanaan Toledon nokalle laitettuna myös suomeen. (en muista oliko Toledon nokalla toi 170 hp versio? )
Kulkupuolta 150 heppanen 2,3 tarjosi kohtuu mukavasti ja mielestäni siinä oli kohtuu mukavasti alhaaltakin vääntöä tarjolla...
Joskus aikanani vertailin 1,8t vaihdelaatikkoa tuohon 2,3 laatikkoon niin jäi sellainen mielikuva että 2,3 laatikko olisi tehty hieman järemmäksi kuin tuo 1,8t laatikko (saatan muistaa väärin) oliko niiin että kytkiakselit yms jopa kytkinlevykin olisi ollut isompi kuin 1,8t (150 heppaseen) Toki niissä minulla koskaan ollutkaan ongelmia vaikka kovin on volkkarin 2 massa vauhtiksia haukuttu yms.
Kokonaisuutena mittarin mukaan 300.000tkm ajettu 2,3 agz ei tuottanut pettymystä apulaiteet toimi laturit/startit yms ..Jakopäätä ei tarvinnut noin aikoina kertaakaan avata.
Taitaa tosiaan Toledo ollu ainoa "virallinen "malli jota on tuotu, nykyään tuonnin kautta näitä on varmaan kymmeniä Suomessa varsinkin jos on halunnut omistaa vähän erilaisen myllyn kuin valtavirta.
Tiettyjä parannuksia on tehty neliventtiilikantiseen 170 hv versioon esim. jakoketjun kiristimiin jne. Vakioviat edelleen kuten VW :sseissa muissakin: sytytyspuolat, maffi, imuilmaletkut on ainakin perusvaihtokauraa. Jakoketjun pitäisi kestää (ei vaihtoväliä) jos huollettu normaalisti ja konetta ei ole vedetty huippukierroksilla koko aikaa, löystyvä ketju alkaa kilisemään jolloin on vaihdon aika ja joka on sitten työläämpi operaatio. Varaosia saa todella helposti ja ei todellakaan kannata pelätä korjaamisen hankaluutta: normaalikorjaaja osaa tehdä jossei muuten niin autodatan avulla - se ei tuota ongelmia.
Ymmärtääkseni V5 ja V6 valmistettiin eri tehtaalla kuin 1.8t joka oli saksan näkökulmasta "kansanauto" vrt. VR-moottorisiin jossa oli ehkä osittain eri osat - onko sitten laadullisesti eroa en osaa sanoa.
Parhaat edut on tasainen voima, hyvä moottorisaundi, kuluttaa toki reippaasti ajaessa kuten V-koneet aina mutta normaalisti ajaessa kulutus on 8-8,5l/100km joka on ihan ok. Ruotsissa ja Saksassa kohtuullisen yleinen kun ei ole vakuutuksien ja verojen takia tarvinnut tyytyä alle 2 litran myllyihin. Golfissa varmaan 1.8t on yleisvarmin valinta, Passateissa jo eroa ja puoltoa V5:sen suuntaan on ehkä enemmän. Juuri Passateissa V5 paikkaa gäpin V6 ja 1.8t välillä bensapuolella ja varsinkin 4motionina.
Tiettyjä parannuksia on tehty neliventtiilikantiseen 170 hv versioon esim. jakoketjun kiristimiin jne. Vakioviat edelleen kuten VW :sseissa muissakin: sytytyspuolat, maffi, imuilmaletkut on ainakin perusvaihtokauraa. Jakoketjun pitäisi kestää (ei vaihtoväliä) jos huollettu normaalisti ja konetta ei ole vedetty huippukierroksilla koko aikaa, löystyvä ketju alkaa kilisemään jolloin on vaihdon aika ja joka on sitten työläämpi operaatio. Varaosia saa todella helposti ja ei todellakaan kannata pelätä korjaamisen hankaluutta: normaalikorjaaja osaa tehdä jossei muuten niin autodatan avulla - se ei tuota ongelmia.
Ymmärtääkseni V5 ja V6 valmistettiin eri tehtaalla kuin 1.8t joka oli saksan näkökulmasta "kansanauto" vrt. VR-moottorisiin jossa oli ehkä osittain eri osat - onko sitten laadullisesti eroa en osaa sanoa.
Parhaat edut on tasainen voima, hyvä moottorisaundi, kuluttaa toki reippaasti ajaessa kuten V-koneet aina mutta normaalisti ajaessa kulutus on 8-8,5l/100km joka on ihan ok. Ruotsissa ja Saksassa kohtuullisen yleinen kun ei ole vakuutuksien ja verojen takia tarvinnut tyytyä alle 2 litran myllyihin. Golfissa varmaan 1.8t on yleisvarmin valinta, Passateissa jo eroa ja puoltoa V5:sen suuntaan on ehkä enemmän. Juuri Passateissa V5 paikkaa gäpin V6 ja 1.8t välillä bensapuolella ja varsinkin 4motionina.
Nostellaampas pikkusen vanhaa aihetta. On alkanut Alfan V6:n kulutus tyhjätä tiliä sen verran ankarasti että jotain pitäisi tilalle keksiä. Vitos-koneiden saundit miellyttää korvaa aika kovasti. Mutta onko mk4 Golffin kulutus verrattuna 2.8 VR6 ja VR5 välillä millainen? Ainakin MK3 2.9 VR6 kulutus oli paljon pienempi kuin Alffan.
Plussat ja miinukset Golf MK4 VR6 ja VR5?
Plussat ja miinukset Golf MK4 VR6 ja VR5?
No kyllä voin jo kahden Alfan 2.5 V6:n omistaneena ja G3 VR6 Syncron jälkeen todeta että VR6:nkin saa menemeen paljon pienemmällä kuin Alfan. Varsinkin kaupunkiajossa Alfa syö aivan järjettömiä määriä. Että jos sitä päsisi edes vähän vähemmän kuluttavaan. Autossa pitää kuitenkin olla jotain fiilistä ja jos fiilistä haluaa pienemmällä moottorilla niin alkaa hintahaarukka nousta liian ylös. Siitä en kyllä osaa sanoa kuinka paljon fiilistä irtoaa neloskoppaisesta....
Eli pieni kulutus ei ole kriteeri. Vaan pienempi kulutus.
Eli pieni kulutus ei ole kriteeri. Vaan pienempi kulutus.
Pojalla on -99 Passat-farkku VR5:lla ja automaatilla. Kuulostaahan tuo mukavammalta kuin 1.9 TDI, mutta ei kulje sen kummemmin.
Polttoainetalouteen taas vaikuttavat ajokilometrit ja -matkat, dieselissä tulee käyttövoimaverot maksuun. Ja katsastuksessa pakokaasutesti on kalliimpi.
Nimimerkillä V8-bensamaasturi harrasteajoneuvoksi suunnitteilla...
Polttoainetalouteen taas vaikuttavat ajokilometrit ja -matkat, dieselissä tulee käyttövoimaverot maksuun. Ja katsastuksessa pakokaasutesti on kalliimpi.
Nimimerkillä V8-bensamaasturi harrasteajoneuvoksi suunnitteilla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa